Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 08 January 2008 - 20:15

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

MEN ingen hdmi anslutning i världen får mig att behålla denna boxen, bilden är på riktigt sämre än om jag stoppar in en vit vanlig kabel in i min Panasonic PX70. HDTV-kanalerna (som knappt hade något igång) kan jämställas med SVT på Samsungboxen Comhem har.

Låter väldigt skumt. Inget annat fel? HD-sändningarna är överlägsen SD med Samsungboxen hos mig. Det var inte uppskalad SD du såg?

Kollade både uppskalat och HD.

Som jag ser det lider bilden av följande: (Jag har provat alla upplösningar och inställningar fram tills nu.)

1. Skärpan
Det blir en oskärpa över bilden framförallt på SD som nästan ser ut som om man har vatten i ögonen. Alltså suddigt i konturerna.

2. Färg
Extremt varma färger, rött och grönt träder fram på fel ställen känns det som och varje färgväxling (fadning) som syns i bilden får linjer precis som det blir om man kör med ett extremt uselt och gammalt grafikkort med 16 färger. Det finns väl ett fackord för det men vet inte vad det kallas. Detta syns väldigt mycket. Kan jämföra med en av de första dyrare LCD-TV som hade samma problem. Ser budget ut..

3. Bildvisning
Oavsett upplösning eller format så hackar bilden mer än att man kan stå ut.

För mig är detta en solklar undermålig produkt som brister på många punkter. En box värd 3500 kr (Enligt Comhem) borde ju prestera bättre än den hälften så dyra Samsunglådan.

Pröva med en ny box till att börja med ( inte enb tillbakaskick utan först ny box, sedan skickar du in den du har ). Det kan vara fabrikationsfel. Det hade jag på min första box ( grönt "prickregn" i skärmens mittregion ) .

Postad 08 January 2008 - 20:17

Unregisteredac96f8ce
  • Unregisteredac96f8ce
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Oavsett upplösning eller format så hackar bilden mer än att man kan stå ut.

Har haft min sedan i lördags och inte sett ett enda hackande. Åter verkar det som att problemen slår väldigt olika.

Det är ju lätt att tro det är TV'n som är felinställd eller inte hänger med riktigt men då problemet kvarstår oavsett upplösning och inte finns med Samsungboxen är det ju bara att konstatera.

Jag fick tag i Comhem nu och har utnyttjat ångerrätten. Trevlig personal och lite roligt att dom erbjöd en box för en krona istället en sådan jag redan har hehe.

Postad 08 January 2008 - 21:41

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
OBS CITAT från Andr3as

Jag var på Expert i eftermiddags och kollade på Discovery HD, Voom HD, SVT HD samt ett par SD-kanaler på denna box visat på en 42" Samsung Q97 och jag kunde inte hur jag än ville se alla dessa artifakter och färgfel m.m. som alla verkar se. Jämförde även SD-kanalerna med en annan box och jag såg ingen direkt skillnad i bildkvalitet där.

Japp det var jag också en dag. Så jag frågade personalen på expert om bilden kom från Humaxen. Men "nej" fick jag som svar. De visar bara en slags reklamfilm från de sändningarna. Källan vet jag inte men det var inte comhem.
Ok jag ger upp snart. Jag ger januari ut på mig sen blir det nog Samsungs DCB-B260Z. Någon som vet om den är bra..? (Det kanske finns en annan tråd om den). Sen får jag väl hoppa på HD tåget när barnsjukdomarna har gått över.

Bättre med en klar och fin SD bild på alla kanaler än ok HD men med kass SD bild.[i]

Redigerat av Unregistered6df60672, 08 January 2008 - 21:48.

Postad 08 January 2008 - 21:44

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Det måste vara fel på kraspors box. Så dålig är den verkligen inte. Bortsett från defekterna (som jag ser på projje), är det inget större fel på bilden. SDTV klart bättre Humax/HDMI än Samsung/komposit (taskig jämförelse jag vet). Skärpa och färg har jag inga som helst problem med och hackande har jag bara sett på Canal+ (Canal+ fungerar verkligen uselt).

Lustigt nog tror jag att boxen behöver köras in. Jag ser färre och färre fel och nu fungerar 720p-läget som absolut inte gick att köra med först.

Postad 08 January 2008 - 21:48

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Japp det var jag också en dag. Så jag frågade personalen på expert om bilden kom från Humaxen. Men "nej" fick jag som svar. De visar bara en slags reklamfilm från de sändningarna. Källan vet jag inte men det var inte comhem.

I det här fallet så testade jag att använda boxen själv och växlade mellan olika kanaler m.m. så ja, det var Comhem som visades. Det var det första jag frågade personalen om dessutom.

Postad 08 January 2008 - 21:52

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

*** Du som äger en Humax CXHD-1000C och är hemma i morgon (onsdag) förmiddag: ***

1. Kan du kring kl 10-11 tiden i morgon prova att stänga av boxen med hjälp av fjärrkontrollen i typ 1 minut och sedan starta boxen igen.
2. Kan du sedan skriva ett inlägg i denna tråden om du märkte något speciellt, eller om allt var som vanligt? Om det hände något speciellt, upplevde du några problem när du startade upp boxen igen?

Harlin, jag kan hinna hem innan 12 och testa, så mycket kan jag säga. Räcker det?

Postad 08 January 2008 - 22:07

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

*** Du som äger en Humax CXHD-1000C och är hemma i morgon (onsdag) förmiddag: ***

1. Kan du kring kl 10-11 tiden i morgon prova att stänga av boxen med hjälp av fjärrkontrollen i typ 1 minut och sedan starta boxen igen.
2. Kan du sedan skriva ett inlägg i denna tråden om du märkte något speciellt, eller om allt var som vanligt? Om det hände något speciellt, upplevde du några problem när du startade upp boxen igen?

Harlin, jag kan hinna hem innan 12 och testa, så mycket kan jag säga. Räcker det?

Vad ska hända då ? Ny FW ?

Postad 08 January 2008 - 22:12

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Tack för erbjudandet ruhe! Kanske det räcker, men troligen kommer inläggen att hagla här på forumet i morrn innan dess. Jag är mkt intresserad av att se om det är någon som upplever problem när denne startar upp boxen i morrn efter 10-11-tiden. Om någon mot förmodan upplever problem så är det mkt bra om den personen skriver utförligt vilket problemet är, här i denna tråd.
Med tanke på hur intensivt det skrivs här i övrigt om boxen så är det väl tämligen troligt att både positiva samt mindre positiva kommentarer snabbt kommer fram i vilket fall, så kanske min önskan ovan var onödig. :)

Postad 08 January 2008 - 22:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jaha .. då var den förmiddagen förstörd :D
Hur många stannar hemma från jobb imorgon eller har en ovantligt sen flextid ;)

Har man tjatat i helt år.. är det väl värt att se o uppleva om det är sluttjatat nu ..

Maveric B)

Postad 08 January 2008 - 22:44

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
jag känner på mig att en en stor besvikelse kommer imorgon... jag tror inte det kommer hända ett dugg ;)

Postad 08 January 2008 - 22:56

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det enda som kan göra någon skillnad. är ju att vi får en uppdatering av FW

I annat fall, kan jag inte förstå varför vi skulle kolla in bilden efter just den tiden.
Det är inte ens angivet att vi skall se på en viss kanal, så det måste gälla
en FW uppgradering.

Maveric ;)

Ps. skall vi gissa på att den slutar på 11 eftersom att någon redan sågat 10'an

Redigerat av Unregistered1103, 08 January 2008 - 22:58.

Postad 08 January 2008 - 22:58

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag har en LG 32lx2 lcd och jag tycker att det varierar! Ibland kan det vara otroligt skarp och fin bild under en längre tid för att sedan bli helt hopplös!

Precis vad jag började fundera på nu ikväll. Hade en riktigt bra bild i helgen men ikväll tycker jag den är gryningare och suddigare oavsett kanal.

Kan det vara så att comhem inte riktigt har koll på QoS i sina nät? Dom har ju tex tidigare sagt att dom ska införa 100mbit men fortfarande inte gjort det. Det tror jag dom skyller på någon standard som inte är klar, men samtidigt undrar jag om det inte beror på att dom inte har rätt kvalitet i sina nät trots allt. Därför pallar dom inte med hd-sändningarna när det är last på.
Det enda som är positivt, på riktigt, är att med min 8mbit bredband får jag ut 8.00-8.40 mbit nerströms enligt bredbandskollen.se. Då sitter jag bakom en trådlös router, som jag med telias 8mbit adsl-tjänst bara fick ut 6.05 mbit på. Så där fick telia iaf!

Tror inte Qos och bredband har något med saken att göra. Telefoni, Internet, analog TV och digital TV skickas ut på olika frekvenser och på olika sätt och är helt frånskiljda. Alltså inte alls som när man t.ex. har IP-telefoni och IPTV över LAN eller DSL.

Postad 08 January 2008 - 23:03

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Det enda som kan göra någon skillnad. är ju att vi får en uppdatering av FW

I annat fall, kan jag inte förstå varför vi skulle kolla in bilden efter just den tiden.
Det är inte ens angivet att vi skall se på en viss kanal, så det måste gälla
en FW uppgradering.

Maveric ;)

Ps. skall vi gissa på att den slutar på 11 eftersom att någon redan sågat 10'an

jag chansar på 39... det är så jäkla udda att comhem säkert valt det...

Postad 08 January 2008 - 23:45

CLAYMAN2000
  • CLAYMAN2000
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Känns som det skulle behövas ett smärre mirakel genom uttaget för att fixa problemen!! Jag kan knappt titta på tv längre för jag sitter bara och tittar på de fyrkantiga pixlarna och färgblocken som simmar runt i bakgrunden....
Kollade precis på Rockstar på Svt 1 och i vissa sener såg det ut som Aniston och Wahlberg hade levande fyrkantig hud.....

Postad 09 January 2008 - 00:01

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Nu måste jag också få prata lite...
Dom som tycker sig vara utan problem..., vad finns att jämnföra med?
Har själv både HD-boxen och min gamla Humax-box inkopplade samtidigt, bara att skifta kortet.
Oavsett inställningar på min Panasonic PV45 plasma ger gammelboxen groteskt mycket bättre bild.
Hd-boxen är ibland jämnförbar med en sönderkomprimerad div-x. Dessutom är det märkbart mer brus i bilden från den. Mörka partier blir kolsvarta, onaturliga färger och blockbildning lite då och då. Dessutom upplevs gammelboxen ge en skarpare bild. Minst dåligt blir det via component.
Visst ger HD-bild i ljusa partier grymt bra resultat, men sitta och titta på SVT:s testslinga hela dagarna.....
Ska låna hem Samsungs PVR-box också för en liten test.

Har för övrigt också varit på Expert och kollat bildkvalité..., sunkig Samsung-lcd och HD-box, inget roligt alls, till och med sämre bild än vad jag har, inte konstigt att man knappt fick byta kanal..., visades ju HD.....

Postad 09 January 2008 - 00:37

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag är hemma mellan 10-11, jobbar kvällar så, men alltså, boxen ska stängas av med remoten? Det gör jag alltid, just nu är den avstängd. Kan den vara det och så sätter jag på den vid halv elva när jag vaknat? Eller ska man dra strömmen?

Nu blev det ju spännande! ;)

Postad 09 January 2008 - 00:46

Nevor83
  • Nevor83
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har humaxboxen o har haft den i ca. 1½ månad, har den kopplad till en samsung le-46m86. Tycker bilden blir riktigt bra på de allra flesta kanaler!? Har ej upplevt några störande med bilden alls? Allra finast blir den ju självklart via hd-kanalerna, de e där man ser hur den briljerar enligt mej.. Dock så jämför jag me min gamla tv och min gamla samsung digitalbox me scart ;D Men men, jag gillar bilden so far..! Kan de vara så att inte alla har en "dålig" box eller är de jag som ser så förbannat dåligt att jag missar allt de dåliga? ;)

Postad 09 January 2008 - 05:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Bläddrade lte bland filmkanalerna igår och i "Aeon Flux" (tror det var Canal+) såg jag iaf de omtalade färgbanden i ett läge där det blev mycket himmel i bilden. Är det endast lite sådant någon enstaka gång så kanske jag kan leva med det (om resten är ok). Är det däremot så att bilden generellt blivit sämre (tyckte den var bra i helgen men kanske sämre efter det) så är det inte lika roligt. Får nog koppla in den lilla Samsungen igen i helgen för en jämförelse. Är det någon som har klart för sig att det funkar att hoppa emellen boxarna och om jag skall använda det gamla eller nya kortet i "SD-boxen"?

Redigerat av Unregistered1013, 09 January 2008 - 05:35.

Postad 09 January 2008 - 08:23

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Bläddrade lte bland filmkanalerna igår och i "Aeon Flux" (tror det var Canal+) såg jag iaf de omtalade färgbanden i ett läge där det blev mycket himmel i bilden. Är det endast lite sådant någon enstaka gång så kanske jag kan leva med det (om resten är ok). Är det däremot så att bilden generellt blivit sämre (tyckte den var bra i helgen men kanske sämre efter det) så är det inte lika roligt. Får nog koppla in den lilla Samsungen igen i helgen för en jämförelse. Är det någon som har klart för sig att det funkar att hoppa emellen boxarna och om jag skall använda det gamla eller nya kortet i "SD-boxen"?

Ser i ditt galleri att du har tjocktv. Kan tänka mig att de blockstrukturen är mindre framträdande på en sådan.

PS. Spänningen stiger, 4 timmar kvar!

Postad 09 January 2008 - 09:45

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

Har humaxboxen o har haft den i ca. 1½ månad, har den kopplad till en samsung le-46m86. Tycker bilden blir riktigt bra på de allra flesta kanaler!? Har ej upplevt några störande med bilden alls? Allra finast blir den ju självklart via hd-kanalerna, de e där man ser hur den briljerar enligt mej.. Dock så jämför jag me min gamla tv och min gamla samsung digitalbox me scart ;D Men men, jag gillar bilden so far..! Kan de vara så att inte alla har en "dålig" box eller är de jag som ser så förbannat dåligt att jag missar allt de dåliga? ;)

Var inköptes denna? Vilket läge har du på samsungen? Dynamiskt/standard/film? Andra inställningar? Använder du hdmi/komponent.? Var i landet bor du?
Har en R87 men jag antar att den är liknande M-modellen i flera avseenden.

Postad 09 January 2008 - 09:45

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Ser i ditt galleri att du har tjocktv. Kan tänka mig att de blockstrukturen är mindre framträdande på en sådan.

Har inte uppdaterat detta - Sorry! Jag har sedan ett par veckor en Pana PX 70 37".

Postad 09 January 2008 - 09:56

andersson1
  • andersson1
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag gjorde just en sökning efter ny mjukvara och boxen hittade en ny, 1.00.10. Det står att den är från Aug 2007.

Postad 09 January 2008 - 10:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Mörka partier blir kolsvarta, onaturliga färger

Det där är inte boxens fel, det är din tv som är felinställd.

Ang brus så kan det ha att göra med att boxen (iaf via hdmi) säkert har högre bandbredd på utsignalen än vad de flesta "oldie-boxar" ger vilket gör att man ser "allt" skit som ligger i sändningen - i sig inte boxens fel.

Blockbildning och banding däremot - det visar Humax-boxen för mkt av...

Postad 09 January 2008 - 10:03

Unregisteredac96f8ce
  • Unregisteredac96f8ce
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Blir det någon förbättring av firmware (10) då?
Jag har försökt hitta alternativ box men det fanns inte mycket. Comhem verkar ju köra lite kampanjer med HD paketet fritt i 6 månader nu, satsningen på HD kanske blir större under 2008, då borde det rimligtvis även innebära ny hårdvara eller har jag fel?

Postad 09 January 2008 - 10:28

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Kan kanske erbjudandet om billig hd box kanske betyda att dom har en ny på g in? Eller kommer det dröja?

Eller kommer detta vara enda chansen till hd tv från comhem för en lång tid framöver?

Mvh D

Postad 09 January 2008 - 10:30

nmd
  • nmd
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Varför hittar inte min box någon ny mjukvara? Jag har .06 från dec 2006 .. bor en bit söder om Sthlm.

Postad 09 January 2008 - 10:33

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Varför hittar inte min box någon ny mjukvara? Jag har .06 från dec 2006 .. bor en bit söder om Sthlm.

Vet du om du bor på en adress som tidigare tillhörde UPC?

Postad 09 January 2008 - 10:34

nmd
  • nmd
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jepp detta stämmer .. får jag vänta lika länge på uppgraderingensom jag fick vänta på själva hd-boxen?

Postad 09 January 2008 - 10:37

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Jepp detta stämmer .. får jag vänta lika länge på uppgraderingensom jag fick vänta på själva hd-boxen?

Nix, men upp till typ 60 minuter.

Postad 09 January 2008 - 10:42

nmd
  • nmd
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Finns det/kommer det att finnas någon slags release notes/changelog för uppgraderingen? Harlin? Du verkar ha inside info.

Postad 09 January 2008 - 11:31

nmd
  • nmd
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Fortfarande ingenting...

EDIT: oops det var visst inte 60min än från Harlins post..

Redigerat av nmd, 09 January 2008 - 11:32.

Postad 09 January 2008 - 11:39

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Vad jag kan se ....

Så har inget ändrats i inställningarna, mer än att man kan ställa Dolby Digital / PCM för HDMI
och jag får 5:1 ljud via HDMI ..

Några inställningar för bild kan jag inte se ..

Kan heller inte så här direkt påstå att jag kan se någon skillnad

Vad har man gjort ? Är det inte bara att lägga ut en change log på hemsidan ?

Maveric ;)

Postad 09 January 2008 - 11:41

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Hittade den nya updateringen nu, har bara gått igenom kanalerna lätt.
Jag såg litegrann på en kolsvart film på Canal+ Drama och då såg jag inte färgblockningarna som jag brukar.
Hur skulle man ställa om HDMI inställningarna ?
Man får stänga av boxen med kontakten på baksidan för att få igång uppdateringen, inte köra med kontrollen på standby.
Per

Postad 09 January 2008 - 11:44

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Fortfarande ingenting...

För tidigare UPC-kunder i Stockholmsområdet ser det nu ut som att den inte släpps förrän i eftermiddag, dock före kl 17. Sorry för det...

Postad 09 January 2008 - 11:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Man får stänga av boxen med kontakten på baksidan för att få igång uppdateringen, inte köra med kontrollen på standby.
Per

Eller så använder man möjligheten att själv söka efter FW genom att välja söka programvara i menyn.
Då kommer den direkt ;)

Maveric :D

Postad 09 January 2008 - 11:52

nmd
  • nmd
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Fortfarande ingenting...

För tidigare UPC-kunder i Stockholmsområdet ser det nu ut som att den inte släpps förrän i eftermiddag, dock före kl 17. Sorry för det...

Hopp .. då made man ju kunnat åkt till kontoret idag ;)

Postad 09 January 2008 - 11:56

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Per

Eller så använder man möjligheten att själv söka efter FW genom att välja söka programvara i menyn.
Då kommer den direkt ;)

Jag försökte först med det men det funkade inte, fick stänga av burken för att få uppdateringen.
Per

Postad 09 January 2008 - 12:02

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Vad jag kan se ....

Så har inget ändrats i inställningarna, mer än att man kan ställa Dolby Digital / PCM för HDMI

Du ska tydligen kunna hålla nere VFormat och välja HDMI color space...

Postad 09 January 2008 - 12:11

CLAYMAN2000
  • CLAYMAN2000
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Nu måste jag också få prata lite...
Dom som tycker sig vara utan problem..., vad finns att jämnföra med?
Har själv både HD-boxen och min gamla Humax-box inkopplade samtidigt, bara att skifta kortet.
Oavsett inställningar på min Panasonic PV45 plasma ger gammelboxen groteskt mycket bättre bild.
Hd-boxen är ibland jämnförbar med en sönderkomprimerad div-x. Dessutom är det märkbart mer brus i bilden från den. Mörka partier blir kolsvarta, onaturliga färger och blockbildning lite då och då. Dessutom upplevs gammelboxen ge en skarpare bild. Minst dåligt blir det via component.
Visst ger HD-bild i ljusa partier grymt bra resultat, men sitta och titta på SVT:s testslinga hela dagarna.....
Ska låna hem Samsungs PVR-box också för en liten test.

Har för övrigt också varit på Expert och kollat bildkvalité..., sunkig Samsung-lcd och HD-box, inget roligt alls, till och med sämre bild än vad jag har, inte konstigt att man knappt fick byta kanal..., visades ju HD.....

Tack! Har väntat på att nån skulle kunna göra den här jämförelsen! Detta om något måste väl bevisa att Humax boxen har problem och brister??
Har själv köpt en sony 32kdl T3000 igår och ska koppla in den med ca-modul med comhem syskonabbonemang. Om bilden är felfri på sony´n så kommer jag att ringa till CH och kräva utbyte av min Humaxbox! Jag fick min box före jul och borde rimligtvis ha den senaste firmwaren?

Postad 09 January 2008 - 12:16

Cilver
  • Cilver
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Var förbi den lokala Expert-butiken vid lunchtid idag och frågade ifall dom hade hört något om den nya HD-boxen med hårddisk från Comhem. Butiken hade fått info om Q1 från Comhem men killen jag pratade med gissade på mitten av 2008. "Comhem är inte särskilt snabba" sa han. Mao så verkar det inte som att vi lär få se någon ny box på ett bra tag... ;)

Redigerat av Cilver, 09 January 2008 - 12:17.

Postad 09 January 2008 - 12:19

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
jaha, nu har några fått sin uppdatering... men jag ser inga recensioner av den!!!

Postad 09 January 2008 - 12:26

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Hittade den nya updateringen nu, har bara gått igenom kanalerna lätt.
Jag såg litegrann på en kolsvart film på Canal+ Drama och då såg jag inte färgblockningarna som jag brukar.
Hur skulle man ställa om HDMI inställningarna ?
Per

kolla på Access TV's "pausbild". I det röda fältet till höger ser jag alltid färgblockningar.

Postad 09 January 2008 - 12:28

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Vad jag kan se ....

Då jag hade haft boxen på standby krävdes "sök ny mjukvara" för att hitta 1.10.

HDMI genom att trycka in V-format. Här är "Full RGB Space" det tidigare, d v s "Black Crush Mode"
Får jämföra vidare sedan vilket som är bäst av RGB limited och YPBPR på min. Enl tidigare läsning på internet borde det vara YPBPR

Boxen skickar nu endast 720p/60 om man väljer 720p. Detta gäller både över både HDMI vilket får skärmen att flimra och hacka till emellanåt. Jag kan endast använda 1080i/50. 720p/60 flimrar något på fasta färgbakgrunder.

Detta gör att man inte kommer kunna se SVT HD "native" och att det andra behöver skalas två ggr på min 720-tv: 576-1080-720

För er som benchmarkar just nu är "På spåret" ganska bra. Color banding i själva studiobakgrunden och även på Oldsbergs kavaj (!).

Postad 09 January 2008 - 12:30

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Där finns det 3 inställningar
- RGB Limited
- RBG Full Space
- Komponent

Limited och Komponent ser ut som varanadra medan full space ger svärta
och klar bild. För mig är det bara RGB Full space som gäller.
De andra två är väl för att ge LCD apparaterna en difus bild så att de inte får förmycket
bild att jobba med. Det är ju ett sätt att få SD tv till att se bättre ut på LCD tv ;)

jaha, nu har några fått sin uppdatering... men jag ser inga recensioner av den!!!

Du ser inte för träden ..
Vore det inte en idé om man slutade tjata om PVR boxar i denna tråden.
Denna tråden är bara till för att diskutera nuvarande HD box.
Ni som vill prata om nya boxar, får faktiskt skapa en ny tråd för det

Maveric B)

Postad 09 January 2008 - 12:34

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Vid benchmarking på högra fältet i Axess pausbild ger YPBPR mindre color banding än "Limited RGB", håller ni andra med?

Minst colorbanding på black-crush mode ( Full RGB ), men man får väl sänka kontrasten och ljusstyrkan nu med denna nya färgskala kanske.

Postad 09 January 2008 - 12:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

[b]Boxen skickar nu endast 720p/60 om man väljer 720p.

Lite märkligt .. med tanke på att man sänder i PAL ;)
Men å andra sidan så tar väl alla moderna platt tv 720p/60 via HDMI ?

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 09 January 2008 - 12:40.

Postad 09 January 2008 - 12:41

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Du ser inte för träden ..
Vore det inte en idé om man slutade tjata om PVR boxar i denna tråden.
Denna tråden är bara till för att diskutera nuvarande HD box.
Ni som vill prata om nya boxar, får faktiskt skapa en ny tråd för det

Maveric B)

Hej,

jag tjatar inte om PVR-boxar... jag ville ha en recension av den nya FWn.. sitter på jobb ju och har svårt för att se min tv härifrån ;)

Postad 09 January 2008 - 12:44

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

[b]Boxen skickar nu endast 720p/60 om man väljer 720p.

Lite märkligt .. med tanke på att man sänder i PAL ;)
Men å andra sidan så tar väl alla moderna platt tv 720p/60 via HDMI ?

Maveric B)

Jo, den tar 60hz, men jag antar flimret blir p g a att kameran el dyl filmat i 50Hz. Något fel blir det som gör att man får "dansande färgskiftningar" mot solida bakgrunder vid 720p60.

Postad 09 January 2008 - 12:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Hej,

jag tjatar inte om PVR-boxar... jag ville ha en recension av den nya FWn.. sitter på jobb ju och har svårt för att se min tv härifrån ;)

Det var nog inte dig jag menade .. :D
Om du läser tillbaka i tråden bakom de inlägg som handlar om pvr boxar så ser du att det börjar där B)
Ville bara berätta för dig varför du inte fann vad du sökte och förmedla ett budskap till dem som inte
fattat att denna tråden inte bahandlar andra produkter än den som anges i rubriken.

Maveric :P

60hz, men jag antar flimret blir p g a att kameran el dyl filmat i 50Hz. Något fel blir det som gör att man får "dansande färgskiftningar" mot solida bakgrunder vid 720p60.

Nja .. så enkelt är det nog inte ..
Men vänta tills Pacman kommer in i tråden igen .. så redar han nog ut det mesta för de flesta

Redigerat av Unregistered1103, 09 January 2008 - 12:47.

Postad 09 January 2008 - 12:50

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Det blev ingen "Wow" eller "Aha" upplevelse efter uppgraderingen men man får sitta ner i lugn och ro för att kolla upp det ordentligt.
Jag upplever att problemen finns kvar men inte i lika stor utsträckning.
Vad jag såg förut var att när man tittade på fotboll så smetade gräsmattan ut sig när kameran rörde sig och spelarna hade en "Aura" runt sig. Får se om man kan hitta en match senare idag för jämförelse.
Samma problem har jag för mig vid närbilder på ansikten som smetade ut sig.
Per

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.