* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 19 November 2007 - 16:01
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Hur kan det krävas programkort när det inte krävs när jag tittar hemma? kör ju bara in antennsladden i väggen och in i tvn, har ingen box elelr så.
//Malmopag
Ja, då har du förmodligen vanlig kabel-TV och eftersom tunern är gjord för DVB-T (marksänd digital tv) så är du rökt. För att det ska lira så måste du skaffa en separat antenn till tvixen. /BC
Postad 19 November 2007 - 19:48
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Lite förtydligande: En vanlig coaxialantenn-kabel kan innehålla flera typer av signaler samtidigt. Vanligast förr var att det kom en analog tv-signal. Nu har de analoga utsändningarna stängts av i Sverige och nu har vi bara ett digitalt marknät (som sänds via tv-masterna). Detta nät följer dvb- t standarden. I kabeltv-nät som t.ex ComHem har sänder finns det fortfarande analog tv och även digitala signaler. Digitala signaler i ett kabeltv-nät följer dvb- c standard. Sen har vi också satellitsändningar via parabol som följer dvb- s/s2 standarden. Tvixen mottagare är av dvb- t typ och kan inte ta emot något annat. Malmopag: Troligen har du vanlig analog signal och kommer inte kunna nyttja digital-tv modulen till din tvix. Försök att lämna tillbaka den. Vill du försöka använda modulen så måste du med alla sannolikhet skaffa en antenn. /Bäckman
Postad 19 November 2007 - 20:29
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
[/quote] Hej ! tack för svaren
När jag kört har jag både testat digitalt via coax utgången och till recievcern och även via de analoga rca-kontakterna på tvixen.
Eftersom min reciever inte är från igår (några år på naken) ville jag pröva köra analogt (ställde in på setupen analog out) utifall att det var ett format min reciever inte klarar decoda. Men detta till trots får jag inget ljud på mina Mkv filer... oavsett digitalt eller analogt.
När jag däremot kör en dvd-iso funkar det klockrent, förutom 3-4 avbrott i filmen på ca. 30s .
what to do??
tacksam för svar.
[/quote]
På min tvix har jag ställt allt ljud i setup menyn på digital och har anslutit min reciver med både HDMI och Coax(coax kör jag vid musik lyssning för att slippa de avbrott som blir i början av varje låt på HDMI:n) och får ljud på allt jag spelar upp på bäggen anslutningarna så prova att ställ din tvix lika och funkar inte det så är tvixen trasig eller så är det ngt knas med recivern eller dina .mkv filer.
Postad 20 November 2007 - 00:56
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej ! tack för svaren
När jag kört har jag både testat digitalt via coax utgången och till recievcern och även via de analoga rca-kontakterna på tvixen. Eftersom min reciever inte är från igår (några år på naken) ville jag pröva köra analogt (ställde in på setupen analog out) utifall att det var ett format min reciever inte klarar decoda. Men detta till trots får jag inget ljud på mina Mkv filer... oavsett digitalt eller analogt.
När jag däremot kör en dvd-iso funkar det klockrent, förutom 3-4 avbrott i filmen på ca. 30s .
what to do??
tacksam för svar.
Tryck på info-knappen på fjärren medan filmen går och ser vilken typ av ljud du har i filmen. Om det står WMAPRO som ljudtyp så kan du nog glömma den digitala delen. Jag ska kolla under natten ifall mina wmapro-filer går att få ut via den analoga inställningen. När du kör iso-filer, brukar du ha dem på hårddisken i Tvixen?
Postad 20 November 2007 - 08:09
Mrks
-
Mrks
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej ! tack för svaren
När jag kört har jag både testat digitalt via coax utgången och till recievcern och även via de analoga rca-kontakterna på tvixen. Eftersom min reciever inte är från igår (några år på naken) ville jag pröva köra analogt (ställde in på setupen analog out) utifall att det var ett format min reciever inte klarar decoda. Men detta till trots får jag inget ljud på mina Mkv filer... oavsett digitalt eller analogt.
what to do??
tacksam för svar.
Tryck på info-knappen på fjärren medan filmen går och ser vilken typ av ljud du har i filmen. Om det står WMAPRO som ljudtyp så kan du nog glömma den digitala delen. Jag ska kolla under natten ifall mina wmapro-filer går att få ut via den analoga inställningen.
När du kör iso-filer, brukar du ha dem på hårddisken i Tvixen?
Tja. Jag ska testa det efter jobbet idag. Kör allt via den inbyggda hårddisken jag satt i. ska kontrollera vilken typ av ljud det är på de filer jag inte kan spela upp.
Postad 20 November 2007 - 12:38
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tryck på info-knappen på fjärren medan filmen går och ser vilken typ av ljud du har i filmen. Om det står WMAPRO som ljudtyp så kan du nog glömma den digitala delen. Jag ska kolla under natten ifall mina wmapro-filer går att få ut via den analoga inställningen.
När du kör iso-filer, brukar du ha dem på hårddisken i Tvixen?
Tja.
Jag ska testa det efter jobbet idag. Kör allt via den inbyggda hårddisken jag satt i.
ska kontrollera vilken typ av ljud det är på de filer jag inte kan spela upp.
Jag testade film med WMAPRO-ljud och det funkar när jag kör samtliga ljudinställningar i analogt. Både via HDMI in i TV'n och via toslink till förstärkaren. Digitalt WMAPRO klarar varken TV'n eller min gamla Yamaha att ta hand om.
Postad 20 November 2007 - 12:54
wessman
-
wessman
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag har letat igenom denna tråden utan att hitta något, så därför postar jag nu följande problem jag har:
När jag försöker köra filmer med AC3 försvinner rösten/rösterna!  Allt annat hörs, jag har kört via optiskt, coax OCH rca ut. jag har dessutom testat både på Digitalt och Analog (PCM) ut på alla alternativ. Dessutom så har jag testat med 1.3.05 RC1, 1.2.27 och 1.2.23. Kommer inte ihåg om det funkade på den officiella fwn, men då går det ju inte köra mkv så det är ju kört ändå. Ljudsystemet jag använder är ett Logitech Z-5500.
Postad 20 November 2007 - 13:09
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag har letat igenom denna tråden utan att hitta något, så därför postar jag nu följande problem jag har:
När jag försöker köra filmer med AC3 försvinner rösten/rösterna! Allt annat hörs, jag har kört via optiskt, coax OCH rca ut. jag har dessutom testat både på Digitalt och Analog (PCM) ut på alla alternativ. Dessutom så har jag testat med 1.3.05 RC1, 1.2.27 och 1.2.23. Kommer inte ihåg om det funkade på den officiella fwn, men då går det ju inte köra mkv så det är ju kört ändå. Ljudsystemet jag använder är ett Logitech Z-5500.
Har du testat att trycka på "Audio"-knappen för att byta ljudspår också?
Postad 20 November 2007 - 13:19
xrister
-
xrister
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har nyligen köpt en TViX M-4100 och har sött på en del problem/egenheter som t.ex. det här med att köra ISO-filer på 1.3.5 FW. Har inte testat att backa till 1.0.43 för att se om det fungerar bättre där med just den filen. Den konstiga är att 2 iso-filer fungerar alldeles utmärkt att köra med 1 fungerar inte alls, det blir helt svart i rutan trots att det står "Play" och sen händer det inget mer.
Ett annat problem jag har är att det inte går att öppna mappar/filer som börjar på något svenskt tecken(å,ä,ö), gäller framförallt mp3-filer. Man kommer bara tillbaks till root-katalogen på min filserver(WD MyWorldBook). Har försökt leta efter information angående detta men inte hittat något. HAr någon stött på liknande problem ?
EDIT/UPDATE
Testade att backa till FW 1.0.43 och samma problem kvarstod vad det gäller ISO-filen. Så det är nog fel på den... konstigt. Vad kan det vara för fel ?
Felet angående filer/mp3-låtar med svenska tecken finns även på 1.0.43.
Redigerat av xrister, 20 November 2007 - 14:14.
Postad 20 November 2007 - 13:48
wessman
-
wessman
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
När jag försöker köra filmer med AC3 försvinner rösten/rösterna! Allt annat hörs, jag har kört via optiskt, coax OCH rca ut. jag har dessutom testat både på Digitalt och Analog (PCM) ut på alla alternativ. Dessutom så har jag testat med 1.3.05 RC1, 1.2.27 och 1.2.23. Kommer inte ihåg om det funkade på den officiella fwn, men då går det ju inte köra mkv så det är ju kört ändå. Ljudsystemet jag använder är ett Logitech Z-5500. Har du testat att trycka på "Audio"-knappen för att byta ljudspår också?
Får nästan be om ursäkt här, hehe. Det var nämligen så att en skarvning hade släppt mellan förstärkaren och centern, det är ett inbyggt EQ-filter som kör över rösten till centern på 2-kanaliga ljudsignaler, allt måste ha hänt med väldigt oturlig timing då jag testade två-kanaliga grejjer innan idag och det funkade, men lagom till jag bytte över o testade AC3-filmer så släppte den antagligen, sjukt dålig timing men men! Tack för hjälpen iaf  Är mycket nöjd med tvixen i övrigt, lite pill men det är det värt!
Postad 20 November 2007 - 14:54
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Har nyligen köpt en TViX M-4100 och har sött på en del problem/egenheter som t.ex. det här med att köra ISO-filer på 1.3.5 FW. Har inte testat att backa till 1.0.43 för att se om det fungerar bättre där med just den filen. Den konstiga är att 2 iso-filer fungerar alldeles utmärkt att köra med 1 fungerar inte alls, det blir helt svart i rutan trots att det står "Play" och sen händer det inget mer.
Ett annat problem jag har är att det inte går att öppna mappar/filer som börjar på något svenskt tecken(å,ä,ö), gäller framförallt mp3-filer. Man kommer bara tillbaks till root-katalogen på min filserver(WD MyWorldBook). Har försökt leta efter information angående detta men inte hittat något. HAr någon stött på liknande problem ?
EDIT/UPDATE Testade att backa till FW 1.0.43 och samma problem kvarstod vad det gäller ISO-filen. Så det är nog fel på den... konstigt. Vad kan det vara för fel ?
Felet angående filer/mp3-låtar med svenska tecken finns även på 1.0.43.
Vissa filer, är rippade på ett visst sätt, eller encodade med en codectyp som inte ens TViX:en klarar så, "allt" kommer aldrig att gå att spela. Enkelt förklarat. Det här kan vara en fil som helst enkelt aldrig någonsin vill bli uppspelad. Angående de filer eller mappar som har andra tecken - om du ändrar tecken på filerna eller mapparna, går det att spela upp dem då (jag gissar att det går men vill ändå kolla), för när jag kör låtar (testade precis) med både å, ä och ö samt danska tecken för ö, så går det utmärkt med samma firmware du har.
Postad 20 November 2007 - 15:27
Wahlberg22
-
Wahlberg22
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag är på väg att köpa en Tvix M-5100.
Jag har i princip ögnat igenom hela tråden...ja alla 88 sidor, och nu har jag några frågor.
Svaret finns kanske, men jag har i så fall missat det...
1. Mycket snack om firmware. Jag får en känsla av att alla twixägare sitter o kör på olika firmwares, en del officiella, en del beta och någon RC. Kan någon (Sean?!) förklara för mig varför det är så.
För det första så verkar det ta väldigt lång tid innan det kommer några officiella firmwares, och för det andra så verkar det som att nya fw inte är en utveckling av gamla utan en ny variant där vissa saker slutat funka, och en del nytt kommit till...har jag fel? Det är i alla fall den känslan man får när man läser tråden.
Sen lite enklare frågor
2. Om man kollar på en film, bryter mitt i och stänger av allt. Kommer filmen att fortsätta där man var när man stängde av...(oavsett filformat) nästa gång man vill kolla. Och, om svaret är ja, kommer den ihåg vart man var i samtliga filmer på disken, eller bara den senaste?
3. Bildvisning, kan man köra bildspel med shuffle på alla bilder på disken, även i undermappar?
4. MP3, kan man köra musik med shuffle på alla mp3 på disken, även i undermappar?
5. Det mesta verkar funka på denna apparat, olika filformat, mkv, 1080p, under rätt omständigheter och mer rätt firmware...men är det något förhållandevis vanligt filformat som INTE funkar? Är det något ni tvixägare sitter o saknar?
Tack för mig, om jag blir tvixägare kommer ni nog att höra av mig mer i denna tråd...det verkar vara en apparat som man inte klarar av på egen hand...
Postad 20 November 2007 - 15:38
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag är på väg att köpa en Tvix M-5100. Jag har i princip ögnat igenom hela tråden...ja alla 88 sidor, och nu har jag några frågor. Svaret finns kanske, men jag har i så fall missat det...
1. Mycket snack om firmware. Jag får en känsla av att alla twixägare sitter o kör på olika firmwares, en del officiella, en del beta och någon RC. Kan någon (Sean?!) förklara för mig varför det är så. För det första så verkar det ta väldigt lång tid innan det kommer några officiella firmwares, och för det andra så verkar det som att nya fw inte är en utveckling av gamla utan en ny variant där vissa saker slutat funka, och en del nytt kommit till...har jag fel? Det är i alla fall den känslan man får när man läser tråden.
Sen lite enklare frågor 2. Om man kollar på en film, bryter mitt i och stänger av allt. Kommer filmen att fortsätta där man var när man stängde av...(oavsett filformat) nästa gång man vill kolla. Och, om svaret är ja, kommer den ihåg vart man var i samtliga filmer på disken, eller bara den senaste?
3. Bildvisning, kan man köra bildspel med shuffle på alla bilder på disken, även i undermappar?
4. MP3, kan man köra musik med shuffle på alla mp3 på disken, även i undermappar?
5. Det mesta verkar funka på denna apparat, olika filformat, mkv, 1080p, under rätt omständigheter och mer rätt firmware...men är det något förhållandevis vanligt filformat som INTE funkar? Är det något ni tvixägare sitter o saknar?
Tack för mig, om jag blir tvixägare kommer ni nog att höra av mig mer i denna tråd...det verkar vara en apparat som man inte klarar av på egen hand...
Tjenixen Wahlberg! Ska försöka mig på snabba och korta svar.  1. För att olika kunder hittills har olika krav. Någon kund använder tunerdelen mycket och då har en viss version fungerat bäst. Någon vill uteslutande använda TViX:en för MKV-uppspelning och då har de troligen kör de absolut senaste betaversionerna eftersom de är optimerade för MKV. En del kör uteslutande ISO-filer och då är version 1.0.43 allra bäst. Än så länge jobbar alltså DViCO på att fixa nästa "officiella" firmwareversion och då hoppas vi alla (inklusive jag själv) på en ännu mer stabil version än den idag senast släppta betan, även kallad Release Candidate-versionen. 2. Japp. Stoppar du mitt i en ISO-fil så fortsätter den på exakt samma ställe när du startar TViX:en igen. Däremot vet jag inte hur det blir om du kör flera olika ISO-filer emellan. Tror (men har något i bakhuvudet som pockar) att den kommer ihåg enbart senaste ISO-filen som kördes. 3. Den kör på allt som är i den mapp du är i... Inte i "alla" mappar. Ska du göra något sånt, får du göra en fet spellista. Bättre då att kopiera in alla bilder i en enda mapp (för att hitta en lösning, om än omständlig). 4. Samma som fråga 3. Den kör shuffle på allt i den mapp du är i, vilket innebär att du får lägga all musik du vill ha i en mapp eller göra en bra spellista. EDIT: Det här ÄR ju en pryl som nästan vem som helst klarar. Barn på sju år kör den här hos vissa kunder jag känner just för att det bara är att läsa eller titta på albumbilder (om mamma eller pappa har varit snäll och lägga in det också som en förströelse) och starta filmen osv. Märk väl att de som hänger i det här forumet är de som är överjävligt intresserade och de som verkligen verkligen kan saker som den breda massan nästan aldrig kommer ens fundera på.  Det är ju för dess enkelhet - bland annat - som den är så populär som den är!
Redigerat av sean.wiklund, 20 November 2007 - 16:29.
Postad 20 November 2007 - 15:53
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Någon som vet om man kan dra igång skärmsläckaren med någon knapp eller korta ner tiden den drar igång automatikst. Eller finns det något annat sätt att förhindra inbränningar på plasma när man exempelvis spelar musik. Är ju ganska skarp vit text.
<{POST_SNAPBACK}> Skärmsläckaren går igång efter fem minuter. Känner du verkligen att det är för lång tid så är jag rädd att det inte går att göra något åt det.
Har du en riktigt gammal plasma-TV (?), för inbränning är extremt ovanligt idag. Plasma-modeller numera brukar väl också ha en automatisk nedsläckningstid efter en kvart eller något (alltså betydligt längre tid än bara någon minut som du verkar vilja kunna aktivera). Inbränning är väl inte heller ett problem i dagens modeller, eller har jag fel (någon som vet mer)? Det var väl ett par år sedan och i första generationerna då det här var aktuellt?
Jovisst finns det inbränningsskydd och liknande i de nya modellerna. Har som mest fått en liten skugga som gick bort efter ett antal sekunder. Men å andra sidan så undviker jag stillbilder. Ett väldigt stort MINUS att det inte finns någon slags skärmsläckare man kan aktivera eller ställa in själv utan måste vänta 5 minuter. Varför chansa? Kan ju inte vara speciellt svårt för utvecklarna att implementera någon slags skärmsläckare som man kan konfigurera, kanske någon visualistation eller annat rörligt som ploppar omkring på skärmen... En förmodligen förvånansvärt lätt sak för utvecklarna som sagt, som kanske till och med skulle öka försäljningen då jag är en av dem som avstår pga att en sådan här simpel funktion ej finns tillgänglig. Jag har även en annan fråga. Har läst lite här och var att enda sättet att föra över filer till twix'en är via USB/FTP. Stämmer verkligen det? Hade varit smidigt att ha hårddisken mountad som en nätverksdisk. Lägga filer direkt på den istället för att hålla på o joxa med filer fram och tebax.. Eller är jag helt ut o cyklar? Sorry isf..
Postad 20 November 2007 - 16:01
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Någon som vet om man kan dra igång skärmsläckaren med någon knapp eller korta ner tiden den drar igång automatikst. Eller finns det något annat sätt att förhindra inbränningar på plasma när man exempelvis spelar musik. Är ju ganska skarp vit text.
<{POST_SNAPBACK}> Skärmsläckaren går igång efter fem minuter. Känner du verkligen att det är för lång tid så är jag rädd att det inte går att göra något åt det.
Har du en riktigt gammal plasma-TV (?), för inbränning är extremt ovanligt idag. Plasma-modeller numera brukar väl också ha en automatisk nedsläckningstid efter en kvart eller något (alltså betydligt längre tid än bara någon minut som du verkar vilja kunna aktivera). Inbränning är väl inte heller ett problem i dagens modeller, eller har jag fel (någon som vet mer)? Det var väl ett par år sedan och i första generationerna då det här var aktuellt?
Jovisst finns det inbränningsskydd och liknande i de nya modellerna. Har som mest fått en liten skugga som gick bort efter ett antal sekunder. Men å andra sidan så undviker jag stillbilder. Ett väldigt stort MINUS att det inte finns någon slags skärmsläckare man kan aktivera eller ställa in själv utan måste vänta 5 minuter. Varför chansa? Kan ju inte vara speciellt svårt för utvecklarna att implementera någon slags skärmsläckare som man kan konfigurera, kanske någon visualistation eller annat rörligt som ploppar omkring på skärmen...
En förmodligen förvånansvärt lätt sak för utvecklarna som sagt, som kanske till och med skulle öka försäljningen då jag är en av dem som avstår pga att en sådan här simpel funktion ej finns tillgänglig.
Jag har även en annan fråga. Har läst lite här och var att enda sättet att föra över filer till twix'en är via USB/FTP. Stämmer verkligen det? Hade varit smidigt att ha hårddisken mountad som en nätverksdisk. Lägga filer direkt på den istället för att hålla på o joxa med filer fram och tebax..
Eller är jag helt ut o cyklar? Sorry isf..
Jag vill inte diskutera emot dig som person angående inbränningsrisken, men jag skulle ändå vilja påstå att det är sjuuuukt ovanligt idag generellt sett. Med ovanligt menar jag i princip att det inte längre händer. Någon som kan mer om sånt får gärna överbevisa eller visa mig någon sorts statistik över detta, men av de flera hundra radiohandlare och butiker jag pratar med per månad, så är det ingen som har kunnat säga att inbränning ens är en riskfaktor att räkna med dig. Jag kan ha fel, men jag tror inte du behöver oroa dig. Jag tror inte heller att det skulle "öka försäljningen". Jag säger heller inte att det är en korkad funktion. Jag tror bara att DViCO har lagt krutet på annat. Förslaget är däremot noterat.  Jo, du kan, om du har TViX:en kopplad till ett nätverk, nå fyra nätverksdiskar samtidigt.
Postad 20 November 2007 - 16:14
xrister
-
xrister
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
EDIT/UPDATE Testade att backa till FW 1.0.43 och samma problem kvarstod vad det gäller ISO-filen. Så det är nog fel på den... konstigt. Vad kan det vara för fel ?
Felet angående filer/mp3-låtar med svenska tecken finns även på 1.0.43. Vissa filer, är rippade på ett visst sätt, eller encodade med en codectyp som inte ens TViX:en klarar så, "allt" kommer aldrig att gå att spela. Enkelt förklarat. Det här kan vara en fil som helst enkelt aldrig någonsin vill bli uppspelad.
Angående de filer eller mappar som har andra tecken - om du ändrar tecken på filerna eller mapparna, går det att spela upp dem då (jag gissar att det går men vill ändå kolla), för när jag kör låtar (testade precis) med både å, ä och ö samt danska tecken för ö, så går det utmärkt med samma firmware du har.
Testade att byta å,ä eller ö mot a eller o... och då¨gick det alldeles utmärkt. Har en katalog som heter "Jakten på lyckan" och med ett å så gick det inte att öppna mappen, byter jag till ett "a" istället så kunde jag navigera in i mappen. Testade detta för 5 minuter sedan. Konstigt att det lirar för dig men inte för mig... Dessutom så hackade iso-filen betänkligt när jag körde den över nätverket. Använder 1.0.43 som FW, ska testa om det blir bättre om jag kör med 1.3.5. Du nämnde något om 1.0.42 i något meddelande för ISO-filer. "En del kör uteslutande ISO-filer och då är version 1.0.42 allra bäst."Var det en felskrivning på 1.0.43 eller är det verkligen så ? Tack för dina snabba svar, ovärderligt när man e ny på apparaten.
Postad 20 November 2007 - 16:29
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Testade att byta å,ä eller ö mot a eller o... och då¨gick det alldeles utmärkt. Har en katalog som heter "Jakten på lyckan" och med ett å så gick det inte att öppna mappen, byter jag till ett "a" istället så kunde jag navigera in i mappen. Testade detta för 5 minuter sedan. Konstigt att det lirar för dig men inte för mig...
Dessutom så hackade iso-filen betänkligt när jag körde den över nätverket. Använder 1.0.43 som FW, ska testa om det blir bättre om jag kör med 1.3.5. Du nämnde något om 1.0.42 i något meddelande för ISO-filer.
"En del kör uteslutande ISO-filer och då är version 1.0.42 allra bäst."
Var det en felskrivning på 1.0.43 eller är det verkligen så ?
Tack för dina snabba svar, ovärderligt när man e ny på apparaten.
Jag testade däremot inte att skapa mappar med å, ä eller ö i namnet. Filer däremot går utmärkt att öppna oavsett vad de har för tecken i sig, med samma firmware som du har.  Om det hackar över nätverket, så är ditt nätverk inte tweakat nog. Enkelt. Inte uppdaterade drivrutiner, lång kabel eller en massa andra faktorer som jag personligen inte är så bra på men som har förklarats många gånger i tråden. Det är många som kör ISO-filer flytande och upp till ibland även HD-material flytande över nätverket. Det handlar som sagt ofta om hur det är optimerat (på olika sätt). 1.0.43 menade jag såklart. Det är den senaste officiella "stabila" mjukvaran.
Postad 20 November 2007 - 16:36
xrister
-
xrister
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Testade att byta å,ä eller ö mot a eller o... och då¨gick det alldeles utmärkt. Har en katalog som heter "Jakten på lyckan" och med ett å så gick det inte att öppna mappen, byter jag till ett "a" istället så kunde jag navigera in i mappen. Testade detta för 5 minuter sedan. Konstigt att det lirar för dig men inte för mig...
Dessutom så hackade iso-filen betänkligt när jag körde den över nätverket. Använder 1.0.43 som FW, ska testa om det blir bättre om jag kör med 1.3.5. Du nämnde något om 1.0.42 i något meddelande för ISO-filer.
"En del kör uteslutande ISO-filer och då är version 1.0.42 allra bäst."
Var det en felskrivning på 1.0.43 eller är det verkligen så ?
Tack för dina snabba svar, ovärderligt när man e ny på apparaten. Jag testade däremot inte att skapa mappar med å, ä eller ö i namnet. Filer däremot går utmärkt att öppna oavsett vad de har för tecken i sig, med samma firmware som du har. 
Om det hackar över nätverket, så är ditt nätverk inte tweakat nog. Enkelt. Inte uppdaterade drivrutiner, lång kabel eller en massa andra faktorer som jag personligen inte är så bra på men som har förklarats många gånger i tråden. Det är många som kör ISO-filer flytande och upp till ibland även HD-material flytande över nätverket. Det handlar som sagt ofta om hur det är optimerat (på olika sätt).
1.0.43 menade jag såklart. Det är den senaste officiella "stabila" mjukvaran. 
Har samma problem med filer, kan inte testa igen just nu då ungarna tagit över TV:n. Japp, gissar att det är nätverket också. Hu... vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja tweaka. Filerna läses från en Western Digital MybookWorld World Edition via en router(Speedtouch 780 WL) . Slog mig precis, måste jag öppna några portar i routern. Har för mig att jag har läst det någonstans i någon tråd. Kanske på "ditt" forum. Kör inte med några mjukvarubrandväggar i systemet.
Postad 20 November 2007 - 16:36
ekrison
-
ekrison
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Rookie fråga: (Har ingen tvix, men funderar på att köpa en)
Vid uppspelning av stillbilder, vilken upplösning är det som används? Är det "Video out" som gäller (dvs 576i,...,720p,1080p)?
Samma fråga gällande Tvixens GUI, ser det knas ut på en fullHD TV?
/K
Postad 20 November 2007 - 16:45
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Rookie fråga: (Har ingen tvix, men funderar på att köpa en)
Vid uppspelning av stillbilder, vilken upplösning är det som används? Är det "Video out" som gäller (dvs 576i,...,720p,1080p)?
Samma fråga gällande Tvixens GUI, ser det knas ut på en fullHD TV?
/K
Hej!  Du har rätt. Det är den upplösning som du själv har ställt in. TViX:ens GUI är däremot alltid detsamma = 720 x 480. Det jag har gjort är att fixa snyggare bakgrunder än en gråturkos bakgrund och då kan det se ut så här: http://forum.iriver....read.php?t=5722
Postad 20 November 2007 - 17:09
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
När jag använder Tvixen till att visa högupplösta jpg-bilder (2,5-3 MB stora) så tär det enl. mitt tycke alldeles för lång tid att ladda upp bilden, oftast ca lika lång tid som visningstiden som är inställd på 5 sek.
Jag har också sett att inscannade bilder som, fast de inte är så stora, så tar det extra tid mellan visningen och ibland så visas inte bilden alls (även dessa är jpg-bilder).
Har någon mer än jag samma dåliga erfarenhet?
Vad säger Sean – skall det vara på detta viset??
Postad 20 November 2007 - 18:20
tjompa
-
tjompa
-
Rookie
-
2 inlägg
Klarar nån av Tvixarna att spela up DVR-MS filer från Media Center?
Postad 20 November 2007 - 19:43
aaaaaaaaaaaaaaa
-
aaaaaaaaaaaaaaa
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Jag har precis packat upp min 5100 "utan HDD" och ingenting fungerar. Jag har provat med att ansluta min Ethernet HDD via USB och via just Ethernet men ikngenting fungerar. Jag har provat att stream från min HDD men twixen hittar ingen HDD. I setupen går det inte att välja inställningar för Wi- Fi Om någon vet något om mina problem är jag djupt tacksam för er hjälp.
Redigerat av aaaaaaaaaaaaaaa, 20 November 2007 - 19:44.
Postad 20 November 2007 - 19:52
En fråga om Tvix kapacitet gällande videos, går det att zooma och croppa om klippet man spelar är i fel ratio?
Möjligt att ändra ratio tex?
Jag tänker på allt man kan göra i VLC player tex för att anpassa ett videopklipp till skärmen om man behöver det, om Tvix har liknande stöd?
Postad 20 November 2007 - 20:46
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hej! Jag har precis packat upp min 5100 "utan HDD" och ingenting fungerar. Jag har provat med att ansluta min Ethernet HDD via USB och via just Ethernet men ikngenting fungerar. Jag har provat att stream från min HDD men twixen hittar ingen HDD. I setupen går det inte att välja inställningar för Wi- Fi Om någon vet något om mina problem är jag djupt tacksam för er hjälp. 
Nu ska vi se, för att få Wifi funktionen att fungera måste du använda en godkänd USB-Wifi sticka, finns en lista på tvix-hemsidan men jag tror det är typ 3st olika modeller bara. Är det ingen av de du har så fungerar inte Wifi (tvixen har inget inbyggt Wifi kort) Om du ansluter din Ethernet disk direkt i tvixens ethernet med en nätverkskabel tror jag den bör vara korsad SAMT att du måste manuellt ange en IP adress i din tvix, subnet mask och dessa måste vara inom samma segment som IP adressen på din Ethernet disk. ex. om din disk har IP 192.168.0.10 bör din tvix ha en IP som motsvarar 192.168.0.20 Om du ansluter en disk via USB till tvixen så måste du få tvixen att switcha till den, först så väljer du video, sen tror jag att du switchar med vänster-pil för att "aktivera" översta meny raden med USB/Nätverksenheter.. LÄS Manualen!
Postad 20 November 2007 - 20:49
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
En fråga om Tvix kapacitet gällande videos, går det att zooma och croppa om klippet man spelar är i fel ratio? Möjligt att ändra ratio tex?
Jag tänker på allt man kan göra i VLC player tex för att anpassa ett videopklipp till skärmen om man behöver det, om Tvix har liknande stöd?
det finns en zoom-knapp som ändrar lite grann. har annars inte upplevt att man har behövt ändra ratio så jag har inte letat så värst, kanske finns mer.
Postad 20 November 2007 - 21:02
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
När jag använder Tvixen till att visa högupplösta jpg-bilder (2,5-3 MB stora) så tär det enl. mitt tycke alldeles för lång tid att ladda upp bilden, oftast ca lika lång tid som visningstiden som är inställd på 5 sek. Jag har också sett att inscannade bilder som, fast de inte är så stora, så tar det extra tid mellan visningen och ibland så visas inte bilden alls (även dessa är jpg-bilder).
Vad säger Sean – skall det vara på detta viset??
Hej! Jag vet inte, allt är relativt. I min värld, så är den snabb... TViX:en är nästan så bra så att den tangerar min snart flera år gamla dator med en Pentium 4-processor på 2 GHz, 1 GB RAM och ett bra grafikkort. Den kombinationen jag har av komponenter är ändå rätt OK, även om det inte är hi tech idag. Jag vet heller inte vad du har för krav eller referenser att jämföra med. Jag vet också att den senaste firmwareversionen har gjort bildvisningen något snabbare. Förhoppningsvis kan de tweaka till det lite ytterligare men du kommer inte få någon hyperrymdspryl. Bara en riktigt bra processor kostar en hel del slantar och TViX:en innehåller ju en hel del pyssel och är ändå ruskigt prisvärd. Framför allt på filmuppspelning, men kanske inte lika bra på bildvisningen.
Redigerat av sean.wiklund, 21 November 2007 - 08:43.
Postad 20 November 2007 - 21:09
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
En fråga om Tvix kapacitet gällande videos, går det att zooma och croppa om klippet man spelar är i fel ratio? Möjligt att ändra ratio tex?
det finns en zoom-knapp som ändrar lite grann. har annars inte upplevt att man har behövt ändra ratio så jag har inte letat så värst, kanske finns mer.
Yup, precis som distortion2 skriver så finns det en "Zoom"-knapp. Jag har ärligt talat inte bra koll på vad som gör att TViX:en ibland ger olika val när du trycker på den knappen, men du brukar kunna välja på funktioner som "Pan & Scan", "Zoom mode" eller "Full Screen" osv. Det innebär att du kan zooma, fixa full screen eller flytta bilden något.
Postad 20 November 2007 - 21:59
Yup, precis som distortion2 skriver så finns det en "Zoom"-knapp. Jag har ärligt talat inte bra koll på vad som gör att TViX:en ibland ger olika val när du trycker på den knappen, men du brukar kunna välja på funktioner som "Pan & Scan", "Zoom mode" eller "Full Screen" osv. Det innebär att du kan zooma, fixa full screen eller flytta bilden något.
Tack för svaret
Postad 20 November 2007 - 22:42
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag är på väg att köpa en Tvix M-5100. Jag har i princip ögnat igenom hela tråden...ja alla 88 sidor, och nu har jag några frågor. Svaret finns kanske, men jag har i så fall missat det...
1. Mycket snack om firmware. Jag får en känsla av att alla twixägare sitter o kör på olika firmwares, en del officiella, en del beta och någon RC. Kan någon (Sean?!) förklara för mig varför det är så. För det första så verkar det ta väldigt lång tid innan det kommer några officiella firmwares, och för det andra så verkar det som att nya fw inte är en utveckling av gamla utan en ny variant där vissa saker slutat funka, och en del nytt kommit till...har jag fel? Det är i alla fall den känslan man får när man läser tråden.
Sen lite enklare frågor 2. Om man kollar på en film, bryter mitt i och stänger av allt. Kommer filmen att fortsätta där man var när man stängde av...(oavsett filformat) nästa gång man vill kolla. Och, om svaret är ja, kommer den ihåg vart man var i samtliga filmer på disken, eller bara den senaste?
Vet att Sean svarat men vill förtydliga lite: 2. När du spelar en iso och stänger av börjar den spela upp där du slutade(endast på den senast sedda iso:n) , spelar du upp ngn annan fil så finns en bokmärkes funktion som gör att du kan lägga in upp till 8st olika "bokmärken" i filmer , har även märkt att den (ibland slumpvis) lägger in bokmärken automatiskt så har man glömt lägga in ett bokmärke så är det stor risk att det ändå finns ett i bokmärks listan. 5. Har inte saknat ngt format änn så länge.
Postad 20 November 2007 - 22:47
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jovisst finns det inbränningsskydd och liknande i de nya modellerna. Har som mest fått en liten skugga som gick bort efter ett antal sekunder. Men å andra sidan så undviker jag stillbilder. Ett väldigt stort MINUS att det inte finns någon slags skärmsläckare man kan aktivera eller ställa in själv utan måste vänta 5 minuter. Varför chansa? Kan ju inte vara speciellt svårt för utvecklarna att implementera någon slags skärmsläckare som man kan konfigurera, kanske någon visualistation eller annat rörligt som ploppar omkring på skärmen...
En förmodligen förvånansvärt lätt sak för utvecklarna som sagt, som kanske till och med skulle öka försäljningen då jag är en av dem som avstår pga att en sådan här simpel funktion ej finns tillgänglig.
Jag har även en annan fråga. Har läst lite här och var att enda sättet att föra över filer till twix'en är via USB/FTP. Stämmer verkligen det? Hade varit smidigt att ha hårddisken mountad som en nätverksdisk. Lägga filer direkt på den istället för att hålla på o joxa med filer fram och tebax..
Eller är jag helt ut o cyklar? Sorry isf..
Jag vill inte diskutera emot dig som person angående inbränningsrisken, men jag skulle ändå vilja påstå att det är sjuuuukt ovanligt idag generellt sett. Med ovanligt menar jag i princip att det inte längre händer. Någon som kan mer om sånt får gärna överbevisa eller visa mig någon sorts statistik över detta, men av de flera hundra radiohandlare och butiker jag pratar med per månad, så är det ingen som har kunnat säga att inbränning ens är en riskfaktor att räkna med dig. Jag kan ha fel, men jag tror inte du behöver oroa dig. Jag tror inte heller att det skulle "öka försäljningen". Jag säger heller inte att det är en korkad funktion. Jag tror bara att DViCO har lagt krutet på annat. Förslaget är däremot noterat. 
Jo, du kan, om du har TViX:en kopplad till ett nätverk, nå fyra nätverksdiskar samtidigt.
MEN du kan bara antingen streama ifrån nätverksdiskarna eller kopiera över filerna till tvixens inbyggda hdd (genom tvixens GUI) , du kan alltså inte flytta(klippa ut/klistra in) en fil ifrån t.ex en nas till tvixens inbyggda hdd. Tvixens inbyggda hdd kan inte mountas som en nätverks hdd utan den når du bara genom FTP eller USB ifrån en pc.
Postad 20 November 2007 - 23:06
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
När jag använder Tvixen till att visa högupplösta jpg-bilder (2,5-3 MB stora) så tär det enl. mitt tycke alldeles för lång tid att ladda upp bilden, oftast ca lika lång tid som visningstiden som är inställd på 5 sek. Jag har också sett att inscannade bilder som, fast de inte är så stora, så tar det extra tid mellan visningen och ibland så visas inte bilden alls (även dessa är jpg-bilder).
Vad säger Sean – skall det vara på detta viset?? Hej!
Jag vet inte, allt är relativt. I min värld, så är den snabb... TViX:en är nästan så bra så att den tangerar min snart flera år gamla dator med en Pentium 4 processor på 2 GHz, 1 GB RAM och ett bra grafikkort. Den kombinationen jag har av komponenter är ändå rätt OK, även om det inte är hi tech idag.
Jag vet heller inte vad du har för krav eller referenser att jämföra med. Jag vet också att den senaste firmwareversionen har gjort bildvisningen något snabbare. Förhoppningsvis kan de tweaka till det lite ytterligare men du kommer inte få någon hyperrymdspryl. Bara en riktigt bra processor kostar en hel del slantar och TViX:en innehåller ju en hel del pyssel och är ändå ruskigt prisvärd. Framför allt på filmuppspelning, men kanske inte lika bra på bildvisningen.
Ok Sean, jag är kanske lite otålig och tycker att nästa bild skall komma snabbare. För övrigt är jag jättenöjd med Tvixen /Lars
Postad 21 November 2007 - 00:19
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Gör en version av bilderna som är mindre högupplöst, som har samma upplösning som din TV, för att visa på TViXen - då lär det gå märkbart snabbare.
Postad 21 November 2007 - 01:31
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag vill inte diskutera emot dig som person angående inbränningsrisken, men jag skulle ändå vilja påstå att det är sjuuuukt ovanligt idag generellt sett. Med ovanligt menar jag i princip att det inte längre händer. Någon som kan mer om sånt får gärna överbevisa eller visa mig någon sorts statistik över detta, men av de flera hundra radiohandlare och butiker jag pratar med per månad, så är det ingen som har kunnat säga att inbränning ens är en riskfaktor att räkna med dig. Jag kan ha fel, men jag tror inte du behöver oroa dig. Jag tror inte heller att det skulle "öka försäljningen". Jag säger heller inte att det är en korkad funktion. Jag tror bara att DViCO har lagt krutet på annat. Förslaget är däremot noterat. 
Jo, du kan, om du har TViX:en kopplad till ett nätverk, nå fyra nätverksdiskar samtidigt.
Jag ska inte göra en inbränningstråd av denna (som så många andra), men att plasma bränner in är en sak som tekniken i sig självt ger utrymme för. Har sett inbränningar i affärer på i stort sett alla typer och märken även på nya modeller beroende på vad som har stått och körts på dem. Plasman förbrukas när det lyser vitt länge och är det dessutom svart runt det vita så har förutsättningarna blivit utsökta. Det skiljer mellan olika modeller och märken precis som med så mycket annat. En radiohandlare får inte sålt mycket om han berättar alla sanningar som finns inuti butikens plasthöljen.
Postad 21 November 2007 - 07:50
Unregistered342c205a
-
Unregistered342c205a
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag vet inte, allt är relativt. I min värld, så är den snabb... TViX:en är nästan så bra så att den tangerar min snart flera år gamla dator med en Pentium 4 processor på 2 GHz, 1 GB RAM och ett bra grafikkort. Den kombinationen jag har av komponenter är ändå rätt OK, även om det inte är hi tech idag.
Jag vet heller inte vad du har för krav eller referenser att jämföra med. Jag vet också att den senaste firmwareversionen har gjort bildvisningen något snabbare. Förhoppningsvis kan de tweaka till det lite ytterligare men du kommer inte få någon hyperrymdspryl. Bara en riktigt bra processor kostar en hel del slantar och TViX:en innehåller ju en hel del pyssel och är ändå ruskigt prisvärd. Framför allt på filmuppspelning, men kanske inte lika bra på bildvisningen.
Ok Sean, jag är kanske lite otålig och tycker att nästa bild skall komma snabbare. För övrigt är jag jättenöjd med Tvixen
/Lars
Jag upplever inte det alls. När jag bläddrar manuellt bland bilderna kommer nästa bild upp nästan direkt. /Pharphar
Postad 21 November 2007 - 08:43
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag ska inte göra en inbränningstråd av denna (som så många andra), men att plasma bränner in är en sak som tekniken i sig självt ger utrymme för. Har sett inbränningar i affärer på i stort sett alla typer och märken även på nya modeller beroende på vad som har stått och körts på dem. Plasman förbrukas när det lyser vitt länge och är det dessutom svart runt det vita så har förutsättningarna blivit utsökta. Det skiljer mellan olika modeller och märken precis som med så mycket annat. En radiohandlare får inte sålt mycket om han berättar alla sanningar som finns inuti butikens plasthöljen.
Sant, men affärerna brukar (tvyärr) ha rätt dåligt material och som loopas varje dag, året om (om nu TV:n är i butiken så länge innan att säljas). Det är sällan du tittar på TV så mycket väl, alltså 8-10 timmar om dagen, med samma material eller material där en viss del av skärmen är vit i x timmar?  Därför håller jag delvis med dig, och delvis inte alls. Har man en TV och en TViX och eventuellt skulle få en inbränning av GUI:t, då skulle jag nog säga att man sedan långt tidigare skulle få en inbränning av till exempel kanalsiffran uppe till höger från SVT1 (eller för kanalen man nu tittar på) eller motsvarande. Hoppas du förstår vad jag menar... TViX:en drar i alla fall igång en skärmsläckare efter fem minuter om man inte gör något med den, där TViX-loggan förflyttar sig runt på skärmen. Alltså, väldigt väldigt liten risk för inbränning. Är vi överens om det?
Postad 21 November 2007 - 09:10
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Ok Sean, jag är kanske lite otålig och tycker att nästa bild skall komma snabbare. För övrigt är jag jättenöjd med Tvixen
/Lars
Jag upplever inte det alls. När jag bläddrar manuellt bland bilderna kommer nästa bild upp nästan direkt.
/Pharphar
Jag skall testa med 1920x1080-bilder för att se om de visas direkt. /ozzo
Postad 21 November 2007 - 09:27
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
/Lars
Jag upplever inte det alls. När jag bläddrar manuellt bland bilderna kommer nästa bild upp nästan direkt.
/Pharphar
Jag skall testa med 1920x1080-bilder för att se om de visas direkt.
/ozzo
Jag testade två bilder som jag själv har tagit med min Canon EOS 350D, vilka respektive var: 3,6 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar. 3,3 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar. Från dess att jag startade första bilden så tog det 3,2 sekunder och tiden till nästa bild blev 2 sekunder (klockat med min klocka manuellt så du får ta tiden på en höft, även om jag har väldigt bra reaktionstid). Allt är som sagt relativt för vad man tycker är OK.
Postad 21 November 2007 - 09:39
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
/Lars
/Pharphar
/ozzo
Jag testade två bilder som jag själv har tagit med min Canon EOS 350D, vilka respektive var:
3,6 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar. 3,3 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar.
Från dess att jag startade första bilden så tog det 3,2 sekunder och tiden till nästa bild blev 2 sekunder (klockat med min klocka manuellt så du får ta tiden på en höft, även om jag har väldigt bra reaktionstid).
Allt är som sagt relativt för vad man tycker är OK. 
Jag testade nu med bilder som var 1920x1440 (1-1,5 MB) det tog då ca 1 sek mellan bilderna. Däremot bilder som var på 2800x2100 (2-3MB) tog det 7-8sek mellan bilderna /ozzo
Postad 21 November 2007 - 09:40
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
/Lars
/Pharphar
/ozzo
Jag testade två bilder som jag själv har tagit med min Canon EOS 350D, vilka respektive var:
3,6 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar. 3,3 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar.
Från dess att jag startade första bilden så tog det 3,2 sekunder och tiden till nästa bild blev 2 sekunder (klockat med min klocka manuellt så du får ta tiden på en höft, även om jag har väldigt bra reaktionstid).
Jag testade nu med bilder som var 1920x1440 (1-1,5 MB) det tog då ca 1 sek mellan bilderna. Däremot bilder som var på 2800x2100 (2-3MB) tog det 7-8sek mellan bilderna
/ozzo
Vad har du för firmwareversion?
Postad 21 November 2007 - 09:45
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
/Lars
/Pharphar
/ozzo
Jag testade nu med bilder som var 1920x1440 (1-1,5 MB) det tog då ca 1 sek mellan bilderna. Däremot bilder som var på 2800x2100 (2-3MB) tog det 7-8sek mellan bilderna
/ozzo
Vad har du för firmwareversion?
1,0,43F
Postad 21 November 2007 - 09:47
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
1,0,43F
Ladda hem firmwareversion "1.3.05 RC1" istället: http://demod.dvico.c..._1.3.05 RC1.zipPacka upp, kopiera in på hårddisken och flasha om mjukvaran i TViX:en. Se om det inte går betydligt bättre att kolla på bilderna då.
Redigerat av sean.wiklund, 21 November 2007 - 09:48.
Postad 21 November 2007 - 09:48
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
1,0,43F Ladda hem Firmware 1.3.05 RC1 istället:
http://demod.dvico.c..._1.3.05 RC1.zip
Packa upp, kopiera in på hårddisken och flasha om mjukvaran i TViX:en. Se om det inte går betydligt bättre att kolla på bilderna då. 
OK jag skall testa detta, tack /ozzo
Postad 21 November 2007 - 10:18
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
1,0,43F Ladda hem Firmware 1.3.05 RC1 istället:
http://demod.dvico.c..._1.3.05 RC1.zip
Packa upp, kopiera in på hårddisken och flasha om mjukvaran i TViX:en. Se om det inte går betydligt bättre att kolla på bilderna då. 
OK jag skall testa detta, tack
/ozzo
Jag har uppgraderat ua men uppehållet mellan bilderna är lika som tidigare. 7-8 sek mellan bilderna på de som är 2816x2112 pixlar. /ozzo
Postad 21 November 2007 - 10:21
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Här var det långa quotes på hela sidan
Sean har du hört något mer om den "nya" FW, den borde väl komma ut snart?
Är det fler än jag som har ljuddops över hdmi med iso filer?
Postad 21 November 2007 - 10:22
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Sean har du hört något mer om den "nya" FW, den borde väl komma ut snart?
No news, sorry amigo.
Postad 21 November 2007 - 10:25
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Sean har du hört något mer om den "nya" FW, den borde väl komma ut snart? No news, sorry amigo. 
okidoki bara att vänta och se. jag kör med 1.3.05 RC1 ifall någon annan också har ljuddrops med iso filmer
Postad 21 November 2007 - 10:35
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Ledsen för de långa quotes. Jag är inte så bra på det här, så ha överseende.
Jag kollade mer ingående ang bildvisningen. Det är så att de bilder där intensitet och kontrast har justerats i Photoshop tar 7-8 sek mellan bilderna men däremot obearbetade bilder med samma storlek tar 1-2 sek. Även inskannade bilder (gamla svartvita), som man vill ha så bra som möjligt, tar lång tid att ladda fram och ibland visas dei ej.
/ozzo
Postad 21 November 2007 - 10:38
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Jag kollade mer ingående ang bildvisningen. Det är så att de bilder där intensitet och kontrast har justerats i Photoshop tar 7-8 sek mellan bilderna men däremot obearbetade bilder med samma storlek tar 1-2 sek. Även inskannade bilder (gamla svartvita), som man vill ha så bra som möjligt, tar lång tid att ladda fram och ibland visas dei ej.
Ungef'är hur stora är bilderna både i utrymme och size?
Postad 21 November 2007 - 10:44
OZZO
-
OZZO
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Jag kollade mer ingående ang bildvisningen. Det är så att de bilder där intensitet och kontrast har justerats i Photoshop tar 7-8 sek mellan bilderna men däremot obearbetade bilder med samma storlek tar 1-2 sek. Även inskannade bilder (gamla svartvita), som man vill ha så bra som möjligt, tar lång tid att ladda fram och ibland visas dei ej. Ungef'är hur stora är bilderna både i utrymme och size?
Se längre upp i sidan
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|