Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 09 januari 2008 - 12:52

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Mörka partier blir kolsvarta, onaturliga färger

Det där är inte boxens fel, det är din tv som är felinställd.

Ang brus så kan det ha att göra med att boxen (iaf via hdmi) säkert har högre bandbredd på utsignalen än vad de flesta "oldie-boxar" ger vilket gör att man ser "allt" skit som ligger i sändningen - i sig inte boxens fel.

Blockbildning och banding däremot - det visar Humax-boxen för mkt av...

Du låter som en anställd på kundtjänst på Comhem...., helt enligt standardformulär 1A. "Nä, det måste vara fel på din tv".

Hur kan det då komma sig att bilden är mycket sämre via scart också? Det är ju precis samma förutsättningar.
Köper inte det för 5 öre.
Du är varmt välkommen hem till mig för en demo, efter den kan du ju få ställa in tv:n också....

Redigerat av mongo, 09 januari 2008 - 12:59.

Postad 09 januari 2008 - 12:54

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

[b]Boxen skickar nu endast 720p/60 om man väljer 720p.

Lite märkligt .. med tanke på att man sänder i PAL ;)
Men å andra sidan så tar väl alla moderna platt tv 720p/60 via HDMI ?

Maveric B)

Jo, den tar 60hz, men jag antar flimret blir p g a att kameran el dyl filmat i 50Hz. Något fel blir det som gör att man får "dansande färgskiftningar" mot solida bakgrunder vid 720p60.

Så med andra ord så har comhem/humax klantat till det igen och inte löst de tidigare problemet med color banding och dessutom har nya problem dykt upp???

Bra jobbat!!!

Postad 09 januari 2008 - 12:59

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Jag är mest intresserad av om problemen med färgblocken (colour banding) kvarstår. Kan någon göra ett snabbtest på det? Helst jämföra en vanlig digitalbox med Humax boxen genom axess testbild i det röda fältet till höger som är utmärkt för detta test.

Postad 09 januari 2008 - 13:06

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Jag är mest intresserad av om problemen med färgblocken (colour banding) kvarstår. Kan någon göra ett snabbtest på det? Helst jämföra en vanlig digitalbox med Humax boxen genom axess testbild i det röda fältet till höger som är utmärkt för detta test.

Jepp, dom finns kvar men ganska lite av dom. Jag vet inte hur det såg ut på den kanalen förut men jag har sett det i en film också för en stund sedan.
Per

Postad 09 januari 2008 - 13:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Vad jag såg förut var att när man tittade på fotboll så smetade gräsmattan ut sig när kameran rörde sig och spelarna hade en "Aura" runt sig. Får se om man kan hitta en match senare idag för jämförelse.
Samma problem har jag för mig vid närbilder på ansikten som smetade ut sig.
Per

Det har mindre med boxen att göra .. det är ett typiskt platt -tv problem
och framför allt LCD problem och inte minst dålig bitrate problem.

Maveric ;)

Postad 09 januari 2008 - 13:16

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Citera(magnus1111 @ Jan 9 2008, 12:59 )

Jepp, dom finns kvar men ganska lite av dom. Jag vet inte hur det såg ut på den kanalen förut men jag har sett det i en film också för en stund sedan.
Per

Kan du kolla SVT HD:s programtablåbild (den med blå bakgrund) också? Är kantigheterna borta i den blå bakgrunden?

Postad 09 januari 2008 - 13:17

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Vad jag såg förut var att när man tittade på fotboll så smetade gräsmattan ut sig när kameran rörde sig och spelarna hade en "Aura" runt sig. Får se om man kan hitta en match senare idag för jämförelse.
Samma problem har jag för mig vid närbilder på ansikten som smetade ut sig.
Per

Det har mindre med boxen att göra .. det är ett typiskt platt -tv problem
och framför allt LCD problem och inte minst dålig bitrate problem.

Maveric ;)

Okej, men dom andra problemen finns kvar. Jag var inne här för ett år sedan när boxen var ny och jag har för mig att du MaVeRiC hade en Panna 42PV60, är det rätt och har du samma problem med den och HD boxen ?
Per

Postad 09 januari 2008 - 13:21

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Citera(magnus1111 @ Jan 9 2008, 12:59 )

Per

Kan du kolla SVT HD:s programtablåbild (den med blå bakgrund) också? Är kantigheterna borta i den blå bakgrunden?

Jag vet inte riktigt vad du menar men jag tittade på testslingan nu när dom dansar och där ser jag tydligt "Color Banding" eller vad det nu heter på båda sidorna SD/HD.
Per

Postad 09 januari 2008 - 13:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Okej, men dom andra problemen finns kvar. Jag var inne här för ett år sedan när boxen var ny och jag har för mig att du MaVeRiC hade en Panna 42PV60, är det rätt och har du samma problem med den och HD boxen ?
Per

Det finns problem .. Ja !
Svarta partier har sett förjävliga ut .. Men inte i alla filmer o program ...
Det beror säkert på boxen och det har Comhem sagt att de tar på sig.
Men jag har hela tiden påtalat att det till största delen beror på dåligt material och dålig utsändning.
- Finns en tråd om det.

Men jag har också projje och kan därför utesluta att vissa "effekter" beror på boxen.

Jag tror att det ligger till som jag tidigare sagt i inläggen här ovan.

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 09 januari 2008 - 13:30.

Postad 09 januari 2008 - 13:41

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag har kvar "kantigheterna" på axess testbilden.. Fast det är mindre än förr iaf!

Postad 09 januari 2008 - 13:45

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Det finns fortfarande inget "auto-läge" under VFormat, eller? Alltså att boxen sänder vidare bilden i dess originalupplösning. Den funktionen saknar jag.

Postad 09 januari 2008 - 13:56

Luinmir
  • Luinmir
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Du ska tydligen kunna hålla nere VFormat och välja HDMI color space...

Där finns det 3 inställningar
- RGB Limited
- RBG Full Space
- Komponent

Limited och Komponent ser ut som varanadra medan full space ger svärta
och klar bild. För mig är det bara RGB Full space som gäller.
De andra två är väl för att ge LCD apparaterna en difus bild så att de inte får förmycket
bild att jobba med. Det är ju ett sätt att få SD tv till att se bättre ut på LCD tv ;)

Maveric B)

Jag måste hålla med Maveric här, Full Space ger mig den bästa av dom tre på min Panasonic PV60. Fast jag ser inte så mycke skilland dok. Alla hade lite färgblock fortfarande på Access TVs tablå visning på det röda fältet men det måste jag gå fram så att jag är ca 1 m från Plasman för att se. HD bilderna är finfina som vanligt.

Redigerat av Luinmir, 09 januari 2008 - 13:56.

Postad 09 januari 2008 - 14:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
För den goda sakens skull .. har lagt tid till att mörklägga o sätta på projjen mitt på dagen .. ;)

Om vi börjar med valet mellan RBG och Komponent är valet mycket enkelt.
RGB Full Space är det enda alternativet. De andra två ger en suddig hinna över bilden.
Gjorde en iaktagelse .. vanlig 4:3 utsändning sträcktes ut ca 10% med komponent
det gjorde det inte med RGB

De "effekter" jag kunde finna, var sak samma vilket jag än valde.
( tänk på att du får ha två inställningar på tv/projje för att kunna jämföra )

Eftersom att jag inte har en box utan uppgradering, så kan jag inte säga om det blivit
bättre eller sämre.. Det är så bra som man kan förvänta sig med SD -TV.

HD -Tv ser ut som det brukar och blir inte det heller bättre än vad vi får från programbolagen.

Vet inte om jag sagt det i denna tråden. Men samma film på Canal+ HD som jag har
spelat in i USA - är sämre på Canal+ HD. Tycker det säger allt.
Sport i HD från i USA är mycket bättre än vad vad jag sett genom Canal+ egen HD Box.

Så problemen ni söker lösningar på ligger som sagt inte enbart i boxen.

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 09 januari 2008 - 14:02.

Postad 09 januari 2008 - 14:14

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Så om man som jag, hatade denna box och reklamerade den så finns det ingen anledning för mig att köpa den på nytt med de nya uppdateringarna???

Postad 09 januari 2008 - 14:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Mörka partier blir kolsvarta, onaturliga färger

Det där är inte boxens fel, det är din tv som är felinställd.

Ang brus så kan det ha att göra med att boxen (iaf via hdmi) säkert har högre bandbredd på utsignalen än vad de flesta "oldie-boxar" ger vilket gör att man ser "allt" skit som ligger i sändningen - i sig inte boxens fel.

Blockbildning och banding däremot - det visar Humax-boxen för mkt av...

Du låter som en anställd på kundtjänst på Comhem...., helt enligt standardformulär 1A. "Nä, det måste vara fel på din tv".

Ja eller så låter jag som en som äger boxen och vet hur den fungerar... ;) Hur förklarar du att jag har snarlik bild på hdmi och scart?

Hur kan det då komma sig att bilden är mycket sämre via scart också? Det är ju precis samma förutsättningar.

Ja förutsättningar är precis densamma för båda ingångarna, båda måste ställas in mot källan. Med det inte sagt att båda ska ha samma inställningar, beorende på hur ens tv funkar.

Alternativt så har din tv klara problem med hdmi-signaler, i sig inte boxens fel heller (även om den sneaste uppdateringen gör boxen "snällare" mot dåligt designade tv-apparater).

MaVeRiC>> Om valen "RGB Limited", "RBG Full Space" och "Komponent" fungerar som de brukar så beror nog hinnan på att din display jobbar med pc-levels istället för video-levels. För en icke-komprimerad gråskala borde Limited el Komponent vara rätta valet. Om de nu funkar som de brukar, har inte kollat min box sen uppdatering.

Mao, det går inte växla dessa alternativ och dra några slutsatser utan att mickla med nått i displayen (om man nu inte har en display som känner av sånt här automatiskt).

Redigerat av pacman, 09 januari 2008 - 14:17.

Postad 09 januari 2008 - 14:17

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Det skulle vara intressant att veta vad som har uppdaterats med denna nya FW ?
Hittar ingenting på Humax hemsida.
Harlin ?
Per

Postad 09 januari 2008 - 14:20

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Om vi börjar med valet mellan RBG och Komponent är valet mycket enkelt.
RGB Full Space är det enda alternativet.

Märkligt! Trodde orsaken till "black crush" var att den gamla FW bara kunde ge ut "RGB Full Space". På en tv som inte stödjer "RGB Full Space" skulle då alla mörkgrå nyanser resultera i svart. Därför trodde jag att komponent skulle ge en bättre bild. Ska testa på min egen tv när jag kommer hem.

EDIT: Ser att Pacman är inne på samma linje.

Redigerat av pakarlss, 09 januari 2008 - 14:21.

Postad 09 januari 2008 - 14:22

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

MaVeRiC>> Om valen "RGB Limited", "RBG Full Space" och "Komponent" fungerar som de brukar så beror nog hinnan på att din display jobbar med pc-levels istället för video-levels. För en icke-komprimerad gråskala borde Limited el Komponent vara rätta valet. Om de nu funkar som de brukar, har inte kollat min box sen uppdatering.

Mao, det går inte växla dessa alternativ och dra några slutsatser utan att mickla med nått i displayen (om man nu inte har en display som känner av sånt här automatiskt).
....

Ja, precis. Fenomenet med ljus hinna känner jag igen. Jag kunde framkalla det på komponent med FW 1.00.06 genom att flippa mellan upplösningarna. Mitt antagande var att boxen då skickade ut fel svärtskala fast åt det för ljusa hållet. Maveric har säkert display/proj inställd på att ta emot FULL och det blir därför fel med de två andra.

Postad 09 januari 2008 - 14:35

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
För mig blev det ett stort lyft med svärtan på min lcd, nu ser man alla detaljer mycet bättre på tex en mörk kavaj. Däremot känns bilden lite "urvattnad" jämfört med Full RGB. Får antagligen ställa om lite inställningar utifrån de nya förutsättningarna. "Color banding" kvarstår dock.
Som nå´n skrev lite tidigare så får man nu endast 720p/60. Istället kan man nu välja mellan 1080i/50 och 1080i/60. Jag får ryckig bild om jag väljer /60, jämförde på en rullande programtablå. De konstiga är att jag är säker på att jag hade 720p/50 ett tag efter att jag uppdaterade boxen. Har jag möjligtvis gjort nåt?
Kan nån förklara? Jag vill nog helst köra på 720p eftersom det är min TV:s upplösning och det ger en progressiv bild.

Postad 09 januari 2008 - 14:50

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Pacman
Vi väntar tills dess att du kommit hem och provat dessa alternativ.

Ruhe
Nej, jag har inte fel inställningar. B)

Tror att de som har störst problem har fel inställningar.
Om man har alla olika alternativ och många källor att välja o jämföra mellan
samt ett antal olika displayer och projjar .. så tror jag man har större förutsättningar
att jämföra, än den som enbart sitter med en LCD -tv

Maveric ;)

Postad 09 januari 2008 - 14:56

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Great, jag har inte haft problem med färgblockbildning tidigare (dock black crush) men efter att jag uppdaterade till senaste firmwaren i morse så ser allt ut som dåligt komrpimerad MPEG1 i låg bitrate typ. Block överallt.

Har testat alla tre videorymderna och med full range rgb får jag mycket mindre blockbildning men samtidigt har black crushen blivit mycket värre än tidigare.
Med de två nya valen blir bilden i allmänhet (svärtenivåer, färg¨återgivning osv) bättre men samtidigt blir färgblockbilndingen helt enorm.

Usch och tvi, jag skulle aldrig ha uppgraderat boxen alltså. Jag verkade ju vara en av de få som var nöjda innan uppgraderingen och tänkte "ja det kan ju bara bli bättre"... tji fick jag ;)

Postad 09 januari 2008 - 15:10

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

- RGB Limited
- RBG Full Space
- Komponent

De andra två är väl för att ge LCD apparaterna en difus bild så att de inte får förmycket
bild att jobba med. Det är ju ett sätt att få SD tv till att se bättre ut på LCD tv ;)

jaha, nu har några fått sin uppdatering... men jag ser inga recensioner av den!!!

Du ser inte för träden ..
Vore det inte en idé om man slutade tjata om PVR boxar i denna tråden.
Denna tråden är bara till för att diskutera nuvarande HD box.
Ni som vill prata om nya boxar, får faktiskt skapa en ny tråd för det

Maveric B)

Nån som kan förklara för mig hur man gör? Håller ner VFormat och trycker sedan på?! Hur får man fram:
- RGB Limited
- RBG Full Space
- Komponent ?

Vårt resultat är laggande bild, tappad bild, så man måste flippa om på recievern och emellanåt filmjölksfilter när vi håller på och skiftar.

Postad 09 januari 2008 - 15:26

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

- RGB Limited
- RBG Full Space
- Komponent

jaha, nu har några fått sin uppdatering... men jag ser inga recensioner av den!!!

Du ser inte för träden ..
Vore det inte en idé om man slutade tjata om PVR boxar i denna tråden.
Denna tråden är bara till för att diskutera nuvarande HD box.
Ni som vill prata om nya boxar, får faktiskt skapa en ny tråd för det

Maveric B)

Nån som kan förklara för mig hur man gör? Håller ner VFormat och trycker sedan på?! Hur får man fram:
- RGB Limited
- RBG Full Space
- Komponent ?

Vårt resultat är laggande bild, tappad bild, så man måste flippa om på recievern och emellanåt filmjölksfilter när vi håller på och skiftar.

Håll ner V-Format i minst 5 sekunder så dyker det upp på displayen, och för att ändra gör du likadant.
Per

Postad 09 januari 2008 - 15:50

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Inställningen "Original 1080i" skall nu fungera på så sätt att boxen skickar det som kanalen sänder i. Prova gärna med denna inställning och meddela här hur du upplever den. Boxen lägger alltså ut 720p på SVTHD, 1080i på C+HD, o.s.v... Kan eventuellt ge ett bättre bildresultat om du har en tv av mkt hög kvalitet, och det skulle vara intressant att läsa om synpunkter på den inställningen.

Edit: Stavfel.

Redigerat av Harlin, 09 januari 2008 - 15:51.

Postad 09 januari 2008 - 16:11

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Intressant det här. Det jag saknar är vad den nya FW:n heter. Min gissning om att det var 1.00.10 som skulle komma verkar vara felaktig då den FW:n saknar de val av inställningar som nu anges vara möjliga.

Kommer det att komma någon ny manual tro? De inställningar som här diskuteras förklaras inte i den jag har eller som ligger på nätet. I synnerhet inte HDMI colour space. Inte lätt att veta vilken upplösning som skall anges eller vilken colour space skall väljas. Svaret det beror på och testa glädjer inte så många, men det kanske är det enda möjliga. Det brevet det talats om kanske förklarar det hela.

Postad 09 januari 2008 - 16:11

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Inställningen "Original 1080i" skall nu fungera på så sätt att boxen skickar det som kanalen sänder i. Prova gärna med denna inställning och meddela här hur du upplever den. Boxen lägger alltså ut 720p på SVTHD, 1080i på C+HD, o.s.v... Kan eventuellt ge ett bättre bildresultat om du har en tv av mkt hög kvalitet, och det skulle vara intressant att läsa om synpunkter på den inställningen.

Hmmm, hur menar du?? Ställer jag in på 1080i fortsätter den skicka oavsett kanal. Jag ska kallomstarta boxen och läsa om manualen och se om jag kan komma dit du säger. Ger den ändå bara 720p60 är det uppenbarligen kört för min del.

Redigerat av ruhe, 09 januari 2008 - 16:15.

Postad 09 januari 2008 - 16:12

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Lyckades få fram YPBPR Full Space...

Hur många olika finns det?

Postad 09 januari 2008 - 16:13

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Vart gömmer sig den inställningen då?

Och hur fick du fram det där?

Redigerat av Unregistered92d7e447, 09 januari 2008 - 16:18.

Postad 09 januari 2008 - 16:14

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Aha, nu ser jag vad Harlin menar. Man ställer sig på en 1080i-kanal tex Voom HD. Då finns det två 1080i att välja på, nämligen "Original 1080i" och "1080i"

Vid "Original 1080i" :
-växlar mkt riktigt mellan upplösningarna beroende på kanal.
-Dock är det "vit hinna" på HD-upplösningarna
-60hz --> "dansande färgskiftning",
-576 p fortf är oandvändbart ( sågtandande kanter i bilden ) och tycks lite mer ihoptryckt vid pillarbox.

Vid "1080i":
Håller konstant 1080i/50hz. Fungerar. Generellt tror jag man får sänka sin ljusstyrka lite på TV:n på RGB Limited och YPBPR jämfört med tidigare ( om nu RGB FULL är exakt samma som det tidigare ).

Redigerat av ruhe, 09 januari 2008 - 16:33.

Postad 09 januari 2008 - 16:42

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Great, jag har inte haft problem med färgblockbildning tidigare (dock black crush) men efter att jag uppdaterade till senaste firmwaren i morse så ser allt ut som dåligt komrpimerad MPEG1 i låg bitrate typ. Block överallt.

Har testat alla tre videorymderna och med full range rgb får jag mycket mindre blockbildning men samtidigt har black crushen blivit mycket värre än tidigare.
Med de två nya valen blir bilden i allmänhet (svärtenivåer, färg¨återgivning osv) bättre men samtidigt blir färgblockbilndingen helt enorm.

Usch och tvi, jag skulle aldrig ha uppgraderat boxen alltså. Jag verkade ju vara en av de få som var nöjda innan uppgraderingen och tänkte "ja det kan ju bara bli bättre"... tji fick jag ;)

Tjena, låter knepigt. Vilka signalnivåer visar boxen? Kör du med galvad antennkabel ? Ser nu att du först säger att blockbildningarna blivit bättre men sen att färgblocken blivit värre? Har du testat att justera tv:ens inställningar efter du växlat till "full RGB"? dvs om det är black crushen som förvärrats.

Postad 09 januari 2008 - 16:45

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Vad jag kan se ....

Så har inget ändrats i inställningarna, mer än att man kan ställa Dolby Digital / PCM för HDMI
och jag får 5:1 ljud via HDMI ..

Några inställningar för bild kan jag inte se ..

Då jag hade haft boxen på standby krävdes "sök ny mjukvara" för att hitta 1.10.

HDMI genom att trycka in V-format. Här är "Full RGB Space" det tidigare, d v s "Black Crush Mode"
Får jämföra vidare sedan vilket som är bäst av RGB limited och YPBPR på min. Enl tidigare läsning på internet borde det vara YPBPR

Boxen skickar nu endast 720p/60 om man väljer 720p. Detta gäller både över både HDMI vilket får skärmen att flimra och hacka till emellanåt. Jag kan endast använda 1080i/50. 720p/60 flimrar något på fasta färgbakgrunder.

Detta gör att man inte kommer kunna se SVT HD "native" och att det andra behöver skalas två ggr på min 720-tv: 576-1080-720

För er som benchmarkar just nu är "På spåret" ganska bra. Color banding i själva studiobakgrunden och även på Oldsbergs kavaj (!).

Ring och felanmäl omedelbart! Om Comhem får in buggrapporter direkt efter utrullningen kanske de gör något.
Klart att boxen skall ge 720p/50. Vi är ju i Europa!
Det gjorde den alltså med 1.00.06?

Postad 09 januari 2008 - 16:51

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Vart gömmer sig den inställningen då?

Och hur fick du fram det där?

Håll ner V-format knappen. Sen skiftar du mellan de olika signalerna genom att trycka ner samma knapp igen, På 1080 finns det 2 alternativ. 1080i/50 och 1080i/60. Håller du ner knappen en stund så kan du skifta mellan de olika bildsignalerna RGB full, limited och ypbpr

Postad 09 januari 2008 - 17:00

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Original 1080i skulle vara helt ok om den behöll 720p som lägsta upplösning
men det gör den inte .. När man skiftar till en SD kanal får man 576p
Det vill vi inte ha ...

720p skall vara 720p/50 men det skall inte ha någon betydelse för de flesta
men sitter man däremot på en tv som inte hanterar 720p/60 .. är det nog inte så roligt.

Ljudvolymen går nu att styra från fjärren, även genom HDMI ( för den som vill ha det )

Jag hann testa Limited mot Full scale innan Tv2 tog bort testbilden.
Limited ger mest korrekt gråskala .. Men jag tycker att Full scale ger bäst "Tv-bild"
Vi får se när jag gjort en kallibrering med projjen mot de nya inställningarna.

Det behövs en manual ...

Comhem ! Det skall väl inte vara svårt att lägga ut en i Pdf format på er hemsida ?

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 januari 2008 - 17:03.

Postad 09 januari 2008 - 17:07

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Håll ner V-format knappen. Sen skiftar du mellan de olika signalerna genom att trycka ner samma knapp igen, På 1080 finns det 2 alternativ. 1080i/50 och 1080i/60. Håller du ner knappen en stund så kan du skifta mellan de olika bildsignalerna RGB full, limited och ypbpr

Jag får inte upp /50 /60 men jag har märkt att boxen skickar ut 60 Hz i 720p och 1080i så fort jag kör med "Original" (dvs att den matar ut i samma upplösning som sändningen).

Inställningen jag efterfrågade var dock YPBPR Full Space var dock det jag eftersökte. Jag får bara fram ypbpr vilket jag förmodar är 16-235, inte 0-256 som "Full" antyder om. (Inte för att jag skulle använda det, jag är bara sugen på att veta hur man får fram alternativet om ett sådant finns.)

Postad 09 januari 2008 - 17:10

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

....
Det behövs en manual ...

Comhem ! Det skall väl inte vara svårt att lägga ut en i Pdf format på er hemsida ?

Maveric

Visst håller jag med om att det behövs en manual, men är den några veckor bort tycker jag ändå det var HELT RÄTT att man släppte FW idag, så länge som vi väntat. ;)

Redigerat av ruhe, 09 januari 2008 - 17:10.

Postad 09 januari 2008 - 17:12

niclas83
  • niclas83
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jaha, då har man laddat hem version 1.00.10 och resultatet blev ett stort "Va Faan!?!"

Lite mindre black crush med de nya färginställningarna men tycker snarast att blockbildningarna blivit ännu värre. Shit vilken risig bild var det första jag tänkte på, dock var det mycket block förut också så det kan vara samma som då, man kollar ju med ännu mer kritiska ögon nu...

Står i setupen att firmwaren är från 20 Aug 2007, intressant då den senaste versionen för den tyska pr-hd1000c 1.00.28 är från 3/10 2007, känns inte som ComHem fick med så mycket av de uppgraderingarna m.a.o. Nu kan jag ju inte veta säkert men isåfall är det faktiskt rätt skamligt gjort ärligt talat.

http://www.humaxdigi.../PR-HD1000C.asp

Det jag undrar är om nån har lust att mäta vad den drar i standby-läge numera, vore vara en bra indikation på hur många uppgraderingar som har kommit med. Visst värmer den lägenheten gott nu på vintern men i sommar känns det ju rätt onödigt. Att boxen är rätt kass har man ju insett men det vore ju kul om ComHem inte skitit i sina kunders önskemål fullständigt för en gångs skull och iallafall gjort vad som kunnats för att förbättra den!

Postad 09 januari 2008 - 17:17

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jaha, då har man laddat hem version 1.00.10 och resultatet blev ett stort "Va Faan!?!"
...

Tusan! Det är ju den jag har sedan tidigare och många med mig. Men inställningarna har jag inte haft en aning om att det gått att göra.

Postad 09 januari 2008 - 17:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

....
Det behövs en manual ...

Maveric

Visst håller jag med om att det behövs en manual, men är den några veckor bort tycker jag ändå det var HELT RÄTT att man släppte FW idag, så länge som vi väntat. ;)

Det ena utesluter väl inte det andra ...

Comhem består väl av fler personer än den som lagt ut FW

Jag tänker inte sitta här o vara glad för att comhem släpper sin FW ett helt år efter att man släppt sin produkt.
Den borde varit här i våras. ... Den är ju inte ens helt okey
..

De borde ha betatestat hos oss på minhembio... Detta är kanske ett betatest B)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 januari 2008 - 17:28.

Postad 09 januari 2008 - 17:23

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Hoppas att comhem gör något åt det här... verkligen uselt. Jag är väldigt glad att jag reklamerade denna skitboxen så fort som jag gjorde

Postad 09 januari 2008 - 17:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Men vad säger ni, skickar den bara ut 720p60???????????

Va fan, varför i hela friden skulle jag vilja ha 60 hz ut från en EU digital-box?

Postad 09 januari 2008 - 17:33

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jaha....vad gör vi nu då?? ;)

Postad 09 januari 2008 - 17:37

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag får inte upp /50 /60 men jag har märkt att boxen skickar ut 60 Hz i 720p och 1080i så fort jag kör med "Original" (dvs att den matar ut i samma upplösning som sändningen).

Inställningen jag efterfrågade var dock YPBPR Full Space var dock det jag eftersökte. Jag får bara fram ypbpr vilket jag förmodar är 16-235, inte 0-256 som "Full" antyder om. (Inte för att jag skulle använda det, jag är bara sugen på att veta hur man får fram alternativet om ett sådant finns.)

nja det alternvativet finns inte.

Postad 09 januari 2008 - 17:39

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Ringde nyss för att felanmäla att jag fått mer färgblocknildningar med nya firmwaren och att den nu "råkar" låsa till 60 Hz lite sådär sporadiskt när man använder original (mig händer det dock inte varje gång, det verkar snarare extremt random).

Efterfrågade också ordentlig dokumentation av förändringarna (vilka han påstod fanns tillgängliga på comhems hemsida men jag kan inte hitta dem) och hur man använder de nya funktionerna (varpå han hänvisade mig till manuelen och då förklarade jag att manuelen rimligtvis inte kan dokumentera funktioner som inte fanns när manuelen trycktes, då blev han arg verkade det som).

Passade också på att felanmäla att vi inte fått en dolby digital-signal på TV2 i över en vecka nu varpå han idiotförklarade mig genom en lång utläggning om att de inte ALLTID sänder med 5.1 osv.
Jag försökte förklara för honom att det fungerat i tre år utan problem på allt annat än lokala nyheter men att det nu sedan över en vecka tillbaka bara varit helt tyst när jag slagit över på TV2.
Tror inte han tänkte göra så mycket åt det, trist för mig för ingen annan hade felanmält det och kanske är det ett lokalt fel... då får jag väl nöja mig med att aldrig ha DD på TV2 igen antar jag... great work comhem.

På supporten sa de också att de var väldigt intresserade av att höra rapporter om problem efter nya mjukvaran till denna box.
Nya fel, nya funktioner som inte fungerar som de ska, gamla fel som kvarstår osv.
Så ring in om boxen inte blev perfa efter nya uppdateringen!

Postad 09 januari 2008 - 17:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

På supporten sa de också att de var väldigt intresserade av att höra rapporter om problem efter nya mjukvaran till denna box.
Nya fel, nya funktioner som inte fungerar som de ska, gamla fel som kvarstår osv.
Så ring in om boxen inte blev perfa efter nya uppdateringen!

Det är väl förhoppningsvis därför som Harlin sitter här .. eller ?
( Stort Tack till Harlin )

Det borde i alla fall ligga i comhems intresse att lusläsa detta forum, då det är här kunskapen finns
om deras produkter .. samt att forumet har personer som comhem skulle ha anställt till sin utvecklingsavd
( om de haft råd till det )

Någon som hittat fler funktioner som vi andra ännu inte har hittat ...

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 09 januari 2008 - 17:47.

Postad 09 januari 2008 - 17:45

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Har uppdaterat nu. I den tyska förbättringslistan fanns en punkt om reducering av strömförbrukning i stand-by.
1.00.06: TV 18,0-18,4W alla kanaler. Radio: 17,6W. Stand-by: 12,9W.
1.00.10: Samma, samma, Stand-by: 13,3-13,4W. EDIT: Efter en stund går den ner till 12,7W. Vet inte om den gick ner åp samma sätt förut, eller hur mycket isf. Den borde gå i deep-sleep och dra max 1W anser jag, möjligen vakna och kolla efter firmware någon gång per dygn.
Mätt med elmätare som visar rätt, inte Clas-Ohlson mätaren (den hade nog visat 28W).

Spontant tycker jag inte det är någon skilllnad. SVT1 sänder "Trettondagsfeber" nu (nån musikal), där är det fortfarande är lika fula färgövergångar i bakgrunden, och när kameran panorerar ser man "smuts" från komprimeringen runt alla skarpa konturer, typ små detaljer, människor på avstånd etc.

Redigerat av Martin43, 09 januari 2008 - 18:04.

Postad 09 januari 2008 - 17:45

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hmm jaha provade denna nya versione då. Kör en Diboss 40 tummare och tycker nog att bilden på SVT och Canal+ ser bättre ut men på "budgetkanaler" typ tv400 och sådan så blöder det så fint i bakgrunden även nu....
Man får nog testa några dagar, se på program som man brukar och se om man ser någon skillnand där. Hej och hå perfekt är det då inte men kanske lite bättre.

Postad 09 januari 2008 - 17:49

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0
YPBPR gav ljusare bild, troligen mindre black-crush, fick sänka brightness ca 13% på TVn.

Dock är det exakt samma mängd färgblockningar som förut på Axxess TV...

Postad 09 januari 2008 - 17:49

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Passade också på att felanmäla att vi inte fått en dolby digital-signal på TV2 i över en vecka nu varpå han idiotförklarade mig genom en lång utläggning om att de inte ALLTID sänder med 5.1 osv.
Jag försökte förklara för honom att det fungerat i tre år utan problem på allt annat än lokala nyheter men att det nu sedan över en vecka tillbaka bara varit helt tyst när jag slagit över på TV2.
Tror inte han tänkte göra så mycket åt det, trist för mig för ingen annan hade felanmält det och kanske är det ett lokalt fel... då får jag väl nöja mig med att aldrig ha DD på TV2 igen antar jag... great work comhem.

Var bor du?
Jag har då både vanligt ljud och AC-3 på både SVT1 och SVT2. Även om AC-3 strömmen oftast är 2.0 då, men de sänder ju som sagt inte alltid i 5.1

Postad 09 januari 2008 - 17:52

gorby
  • gorby
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag ser ingen förbättring. Ok, man kanske slipper black-crush nu, men det fick jag bara ibland förut. Den dåliga bilden är kvar. Kollade på inledningen av Bondfilmen bla och i den svartvita sekvensen i början så såg man mycket blockning och nyansövergångar. Fy fan vilken skit-box!

Postad 09 januari 2008 - 17:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det borde i alla fall ligga i comhems intresse att lusläsa detta forum, då det är här kunskapen finns
om deras produkter .. samt att forumet har personer som comhem skulle ha anställt till sin utvecklingsavd
( om de haft råd till det )

Jag kan ta på mig att vara testperson åt comhem. Kan jobba gratis, ev mot en Staropramen per bugg jag hittar (party on, hehe). Var hör jag av mig?

Jag hoppas att de som var testpersoner för denna box (som tydligen inte ens såg banding&blocking-problemen) inte fick en spänn iaf...annat än en slant till nya glasögon. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.