Hi-Jack på mpcclub.com skrev att DViCo svarat honom att de skulle försöka få till något under nästa vecka, men de var tydligen inte alls säkra på att de skulle hinna så det är nog högst osäkert om det blir något nästa vecka, men det borde inte dröja alltför länge till...No news, sorry amigo.Sean har du hört något mer om den "nya" FW, den borde väl komma ut snart?
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 21 November 2007 - 10:47
Postad 21 November 2007 - 11:40
Jag kör samma Fw men har inga ljuddrops på iso (eller ngt annat heller för den delen) jag kör ljudet via HDMI:n.okidoki bara att vänta och se.No news, sorry amigo.Sean har du hört något mer om den "nya" FW, den borde väl komma ut snart?
jag kör med 1.3.05 RC1 ifall någon annan också har ljuddrops med iso filmer
Postad 21 November 2007 - 11:54
Sant, men affärerna brukar (tvyärr) ha rätt dåligt material och som loopas varje dag, året om (om nu TV:n är i butiken så länge innan att säljas). Det är sällan du tittar på TV så mycket väl, alltså 8-10 timmar om dagen, med samma material eller material där en viss del av skärmen är vit i x timmar?
Därför håller jag delvis med dig, och delvis inte alls. Har man en TV och en TViX och eventuellt skulle få en inbränning av GUI:t, då skulle jag nog säga att man sedan långt tidigare skulle få en inbränning av till exempel kanalsiffran uppe till höger från SVT1 (eller för kanalen man nu tittar på) eller motsvarande. Hoppas du förstår vad jag menar...
TViX:en drar i alla fall igång en skärmsläckare efter fem minuter om man inte gör något med den, där TViX-loggan förflyttar sig runt på skärmen. Alltså, väldigt väldigt liten risk för inbränning. Är vi överens om det?
Jo, när det gäller Tvixen som också är trådens syfte så har jag inget negativt att säga angående det.
Men jag är Discovery-fantast och har haft loggan i höger ruta många ggr. förr eftersom man satt och glodde i många timmar i streck på kanalen. Nu kör jag zoomläge dels för att slippa få det och dels för att allt blev ihoptryckt då det mesta är 4:3 på vanliga kanalen (ej HD).
Plasma måste vårdas lite mer än annat.
Har i och för sig sett LCD-skärmar på jobb som hade inbränningar...
Postad 21 November 2007 - 12:00
Jag kör samma Fw men har inga ljuddrops på iso (eller ngt annat heller för den delen) jag kör ljudet via HDMI:n.okidoki bara att vänta och se.No news, sorry amigo.Sean har du hört något mer om den "nya" FW, den borde väl komma ut snart?
jag kör med 1.3.05 RC1 ifall någon annan också har ljuddrops med iso filmer
Och inte här heller, men jag kör ljudet via tos-link.
Postad 21 November 2007 - 12:55
Har inte heller det på vanliga avi,mkv osv... men på en musik iso som jag kollade på igår kom det en gång i kvartenJag kör samma Fw men har inga ljuddrops på iso (eller ngt annat heller för den delen) jag kör ljudet via HDMI:n.
4-5 sek lång ljuddrops! sjukt drygt när man försöker lyssna
Redigerat av Damp, 21 November 2007 - 12:56.
Postad 21 November 2007 - 13:10
Har inte heller det på vanliga avi,mkv osv... men på en musik iso som jag kollade på igår kom det en gång i kvartenJag kör samma Fw men har inga ljuddrops på iso (eller ngt annat heller för den delen) jag kör ljudet via HDMI:n.
Damp... du har varit med länge i denna tråden.
Att denna enda iso-film hade ljud-drops kan kanske bero på att den är kass eller inkompatibel med standarden?
Postad 21 November 2007 - 13:15
Jag brukar aldrig kolla iso, då menar jag aldrigHar inte heller det på vanliga avi,mkv osv... men på en musik iso som jag kollade på igår kom det en gång i kvartenJag kör samma Fw men har inga ljuddrops på iso (eller ngt annat heller för den delen) jag kör ljudet via HDMI:n.
Damp... du har varit med länge i denna tråden.![]()
Att denna enda iso-film hade ljud-drops kan kanske bero på att den är kass eller inkompatibel med standarden?
Var ett undantag igår, så vi får hoppas att det var något knas på DTS kanalen
Så vi slipper skylla på tvixen...
Postad 21 November 2007 - 17:54
Ny firmware beta ute 1.3.14
dock så är enda skillnaden mellan den och 1.3.05
"The only difference between 1.3.05 and this version is some bug fixes for Korean Tuner users."
så mao har vi ingen nytta av den....
Postad 21 November 2007 - 18:08
Jag kan klara mig med 500 GB, men går det bra att stream från TVIXen till en PC med Windows?
Jag har inga extrema streaming behov, tänkte mest köra MP3 och kanske bilder till PC. Filmerna ska ju i första hand köras på TVIXen.
Klarar TVIXen att ha filer lokalt som är större än 4 GB?
Postad 21 November 2007 - 18:18
Hur funkar TVIXen som nätverksdisk?
Jag kan klara mig med 500 GB, men går det bra att stream från TVIXen till en PC med Windows?
Nej inte alls, den fungerar inte överhuvudtaget som nätverksdisk
Ja med "rätt" filsystem = NTFSKlarar TVIXen att ha filer lokalt som är större än 4 GB?
Postad 21 November 2007 - 20:42
// P-E
Postad 21 November 2007 - 20:47
Tänkte nog införskaffa mig denna, men har ett spörsmål...(Låång tråd, därför tar jag den fastän ni kanske svarat för...So shoot me!
Klarar den BÅDE h264 och x264?
tackar uppriktigt i förhand för svar!
//FF
Postad 21 November 2007 - 21:16
Hur funkar TVIXen som nätverksdisk?
Nej inte alls, den fungerar inte överhuvudtaget som nätverksdisk
Det går väl iallafall att montera upp via FTP va? Men det är ju viktigt att den orkar streama åtminstone mp3or.
Men ok... Tips på en bra nätverksdisk som funkar bra till TVIXen?
Jag har en Netgear SC101 (som jag avråder folk ifrån), den lär defintivt inte funka för de är nån hemlig scsi-emulering till den s det går bara att köra med windows mot den.
Redigerat av Kalle Andersson, 21 November 2007 - 21:24.
Postad 21 November 2007 - 21:22
Tjena Fredrik!Klarar den BÅDE h264 och x264?
Japp. Den klarar att spela upp H.264-material och därigenom även x264-filer i olika upplösning.
Mer info här:
http://forum.iriver....p?t=5640#tips17
Bra att läsa om du inte orkar leta igenom 90 sidor här:
http://forum.iriver....isplay.php?f=44
Postad 21 November 2007 - 21:50
Postad 21 November 2007 - 21:50
Det går väl iallafall att montera upp via FTP va? Men det är ju viktigt att den orkar streama åtminstone mp3or.
Men ok... Tips på en bra nätverksdisk som funkar bra till TVIXen?
Jag har en Netgear SC101 (som jag avråder folk ifrån), den lär defintivt inte funka för de är nån hemlig scsi-emulering till den s det går bara att köra med windows mot den.
Ja du kan ansluta med FTP till tvixen och visst har du en FTP klient som kan montera via FTP så blir det väl kanske som en disk....
men "streama" mp3:or... skall du göra det via FTP menar du? då kommer du vara tvungen att ladda ned hela MP3:an till din klient innan du kan spela den.. OM det nu är så att du menar att du vill ha alla dina filmer och mp3:or på tvixen och vill nå dem från andra utrustningar i ditt hem?? Då skulle jag säga att det INTE går utan då är lösningen som du säger en NAS som du låter tvixen ansluta till ist.
Jag har en QNAP som fungerar bra, titta på en med NFS stöd, då du får bäst prestanda för "streaming" då.. sen bör du köra trådbundet nätverk för optimal(-are) kvalitet..
Postad 21 November 2007 - 22:07
Ja du kan ansluta med FTP till tvixen och visst har du en FTP klient som kan montera via FTP så blir det väl kanske som en disk....
men "streama" mp3:or... skall du göra det via FTP menar du? då kommer du vara tvungen att ladda ned hela MP3:an till din klient innan du kan spela den.. OM det nu är så att du menar att du vill ha alla dina filmer och mp3:or på tvixen och vill nå dem från andra utrustningar i ditt hem?? Då skulle jag säga att det INTE går utan då är lösningen som du säger en NAS som du låter tvixen ansluta till ist.
Jag har en QNAP som fungerar bra, titta på en med NFS stöd, då du får bäst prestanda för "streaming" då.. sen bör du köra trådbundet nätverk för optimal(-are) kvalitet..
Låter rimligt tycker jag, lika bra att skaffa en ordentligare nätverksdisk med NFS-stöd.
Tack så mycket för hjälpen!
Postad 21 November 2007 - 22:54
Jag vet inte hur DViCO gör här så du får mina tankar väldigt kort. Jag tror att man lägger ner den mesta utvecklingen på alla äldre produkter och försöker koncentrera sig på de nyare/nyaste. Detta av flera anledningar som tid, energi, kostnad osv, eftersom de äldre produkterna inte längre säljs från DViCO, så handlar det om produktutveckling på utgångna produkter som man inte tjänar pengar på. En ren "förlust", även om det är en vinst för dig som kund. Däremot kan företaget inte gå i förlust, för då finns det definitivt ingen produktutveckling kvar.Det har ju varit lite prat om den nya tvixen som ska komma, 6500, och att det då kanske inte blir nån fortsatt utveckling på firmwear på 4100/5100, men hur är det på dom äldre versionerna av tvixar, är uppdateringarna nerlagda på dom
Därför tror jag att de i alla fall (som i princip alla företag jag kan komma på) försöker se till att produkten i en äldre serie fungerar som den ska enligt specifikationerna osv. Önskemål, features och sådant som "skulle kunna läggas till" osv, tror jag nog man försöker fokusera till att lägga till i de nyare produkterna som säljs och som kan få företaget att fortsätta snurra rent ekonomiskt och på så sätt frambringa nya kul produkter...
Det finns också många där ute som tror DViCO är ett storföretag som Creative osv. Det är de inte. Kan vara värt att påpeka. De är ett mindre företag som gör storverk med sin kompetens.
Så jag har inget svar på din fråga, men jag är rätt fett säker på att de bör resonera ungefär i mina banor.
Redigerat av sean.wiklund, 21 November 2007 - 22:57.
Postad 21 November 2007 - 22:57
Postad 22 November 2007 - 05:46
Därför tror jag att de i alla fall (som i princip alla företag jag kan komma på) försöker se till att produkten i en äldre serie fungerar som den ska enligt specifikationerna osv. Önskemål, features och sådant som "skulle kunna läggas till" osv, tror jag nog man försöker fokusera till att lägga till i de nyare produkterna som säljs och som kan få företaget att fortsätta snurra rent ekonomiskt och på så sätt frambringa nya kul produkter...
Det finns också många där ute som tror DViCO är ett storföretag som Creative osv. Det är de inte. Kan vara värt att påpeka. De är ett mindre företag som gör storverk med sin kompetens.
Jag förstår ditt resonemang och det låter ganska givet, men i det här fallet kan man ju undra om Dvico fortsätter att jobba med Tvix M-4100/5100 tills det har kommit en helt buggfri version av firmware som fungerar klockrent med de funktioner som de utlovar, te x fungerande stöd för mkv och img-filer...(i samma firmware...)
Om de inte gör det skulle jag definitivt vilja ha pengarna tillbaka för min apparat. (har inte köpt någon än...)
Postad 22 November 2007 - 07:59
Är dålig på NAS enheter men är de möjligt att koppla tvixen direkt till en sådan å få de att funka?
Postad 22 November 2007 - 08:16
Jo, fast 4100- och 5100-modellen lanserades aldrig från början med MKV-stöd och stöd för IMG-filer. MKV-stödet är något som har kommit som en bonus genom programmering och inget som det finns stöd för "out of the box" eller någonstans i specifikationerna. Därför, teoretiskt sett, så fungerar allt som det ska med senaste firmware så du kan inte bli "missnöjd" på det. Däremot flaggar DViCO i Korea på sin sida för att TViX:en klarar MKV-filer och det gör den. Däremot kommer aldrig alla typer av filer att fungera. Någonsin. Det gör de knappt på en dator. Det kan vara något fulhack, någon obskyr codec som är hemmasnickrad osv och chansen att VLC, ett fett grafikkort och bra processor klarar en sådan fil är då större. Inte ens med den senare generationen kommer den klara allt och ingen konkurrent i dagsläget heller. Det har mer med filens komposition osv att göra (någon får gärna rätta mig men det är så jag uppfattar det).Jag förstår ditt resonemang och det låter ganska givet, men i det här fallet kan man ju undra om Dvico fortsätter att jobba med Tvix M-4100/5100 tills det har kommit en helt buggfri version av firmware som fungerar klockrent med de funktioner som de utlovar, te x fungerande stöd för mkv och img-filer...(i samma firmware...)
För att sammanfatta: Köper du en TViX i Skandinavien idag så står det på i princip alla hemsidor och den absoluta majoriteten att TViX:en ska klara en viss specifikation, vilket är den ursprungliga. De som däremot vill reklamera för MKV-stöd, gör det på egen risk eftersom det inte har släppts någon ny "officiell" mjukvara som har "fullt stöd för allt" och som verkligen fungerar till 100 %. Det kommer förhoppningsvis ytterligare mjukvaror som gör den ytterligare kompatibel med fler filer.
IMG-filstödet är ju ingen dealbreaker. Döp om filen från "Filmen.img" till "Filmen.iso" så har du löst det och kan spela upp filen. Knappast något du behöver köpa produkten för, bli besviken för och kräva pengarna tillbaka för. Kanske är jag som är kinkig men så ser jag på det.
Redigerat av sean.wiklund, 22 November 2007 - 08:16.
Postad 22 November 2007 - 08:38
Jag vet inte vad du menar med direkt men om du kör via nätverkskabel så går det bra. Kör min med en router emellan. Om du ska skaffa en tänk på att det är en fördel om den klarar av nfs.
Är dålig på NAS enheter men är de möjligt att koppla tvixen direkt till en sådan å få de att funka?
Det är lite synd att de NAS-boxar som klarar NFS kostar en slant extra.
QNAP TS-109 PRO kostar tex 2600:- utan disk.
En TVIX 4100 + QNAP TS-109 PRO + 500 GB disk landar nånstans runt 6000-6500:-
Då närmar man ju sig HTPC-priser (t ex komplett har en HTPC för 6000:-)
Postad 22 November 2007 - 08:39
Jag vet inte vad du menar med direkt men om du kör via nätverkskabel så går det bra. Kör min med en router emellan. Om du ska skaffa en tänk på att det är en fördel om den klarar av nfs.
Hade varit trevligare att lägga 2600 på en LACIE med 1 TB disk än på en QNAP utan disk =)
Postad 22 November 2007 - 08:46
Jo, fast 4100- och 5100-modellen lanserades aldrig från början med MKV-stöd och stöd för IMG-filer. MKV-stödet är något som har kommit som en bonus genom programmering och inget som det finns stöd för "out of the box" eller någonstans i specifikationerna. Därför, teoretiskt sett, så fungerar allt som det ska med senaste firmware så du kan inte bli "missnöjd" på det. Däremot flaggar DViCO i Korea på sin sida för att TViX:en klarar MKV-filer och det gör den. Däremot kommer aldrig alla typer av filer att fungera. Någonsin. Det gör de knappt på en dator. Det kan vara något fulhack, någon obskyr codec som är hemmasnickrad osv och chansen att VLC, ett fett grafikkort och bra processor klarar en sådan fil är då större. Inte ens med den senare generationen kommer den klara allt och ingen konkurrent i dagsläget heller. Det har mer med filens komposition osv att göra (någon får gärna rätta mig men det är så jag uppfattar det).Jag förstår ditt resonemang och det låter ganska givet, men i det här fallet kan man ju undra om Dvico fortsätter att jobba med Tvix M-4100/5100 tills det har kommit en helt buggfri version av firmware som fungerar klockrent med de funktioner som de utlovar, te x fungerande stöd för mkv och img-filer...(i samma firmware...)
För att sammanfatta: Köper du en TViX i Skandinavien idag så står det på i princip alla hemsidor och den absoluta majoriteten att TViX:en ska klara en viss specifikation, vilket är den ursprungliga. De som däremot vill reklamera för MKV-stöd, gör det på egen risk eftersom det inte har släppts någon ny "officiell" mjukvara som har "fullt stöd för allt" och som verkligen fungerar till 100 %. Det kommer förhoppningsvis ytterligare mjukvaror som gör den ytterligare kompatibel med fler filer.
IMG-filstödet är ju ingen dealbreaker. Döp om filen från "Filmen.img" till "Filmen.iso" så har du löst det och kan spela upp filen. Knappast något du behöver köpa produkten för, bli besviken för och kräva pengarna tillbaka för. Kanske är jag som är kinkig men så ser jag på det.
Eftersom Dvico utlovar att mkv-filer ska fungera på sin hemsida tycker jag nog man ha rätt att kräva att det verkligen ska fungera också. Om sedan den skandinaviska agenturen inte ställer sig bakom detta så borde man kanske istället upplysa om det på sina hemsidor, dvs att det fortfarande är beta och körs på egen risk. Nu krävs ett rejält researcharbete på forum för att få fram "sanningen".
Sedan tror jag inte att Wahlberg menade just att man måste döpa om img-filer utan snarare iso-formatet som sådant eftersom det idag, mig veterligen, inte finns en firmware som klarar båda utan buggar.
Postad 22 November 2007 - 08:59
Jo, fast om inte ens en dator klarar "alla" filer, vart går då gränsen? Det är ju det som är dilemmat idag. Många kunder som har sett TViX:en i butiker som jag har varit och demat den i har stått och hoppat av glädje när de har sett TViX:ens kapacitet och sedan berättat att de har köpt en HTPC för 10-12,000 kr som inte ens klarar MOV-filer flytande i 1080p (och då alltså ännu mindre klarar MKV-filer). Allt är relativt.Eftersom Dvico utlovar att mkv-filer ska fungera på sin hemsida tycker jag nog man ha rätt att kräva att det verkligen ska fungera också. Om sedan den skandinaviska agenturen inte ställer sig bakom detta så borde man kanske istället upplysa om det på sina hemsidor, dvs att det fortfarande är beta och körs på egen risk. Nu krävs ett rejält researcharbete på forum för att få fram "sanningen".
Sedan tror jag inte att Wahlberg menade just att man måste döpa om img-filer utan snarare iso-formatet som sådant eftersom det idag, mig veterligen, inte finns en firmware som klarar båda utan buggar.
Det finns ju de som kör MKV-filer i både 720p och 1080p och ISO-filer och i princip eller aldrig har haft några problem. Pratade precis med en återförsäljare som nu har fått trådlöst och han kör HD-filmer (i MKV) flytande - trådlöst. Sedan finns det de som kör huvudet i väggen hela tiden. Jag hävdar rätt bestämt att det oftast och nästan (!) alltid har med materialet att göra.
Frågan är då om de ska gå ut med och skriva/säga "MKV - fungerar för de flesta i vanligaste fall om det inte är någon obskyr codec som inte produkten har hårdvarustöd för, men inte alla..." eller som nu den kortare varianten "MKV-stöd". Hoppas du problematiken.
Och om inte ens nästa eller eventuellt nästNÄSTA generation kommer att klara alla filer som går att hitta på nätet - vart går då gränsen? När är det "ok"? När fungerar den "ok"? För de flesta av oss, så gör den precis det den ska, men en del kunder stöter på material som helt enkelt inte vill spelas upp. Varför? Ingen aning. Däremot har väl DViCO ansett att TViX:en klarar MKV tillräckligt bra för att majoriteten av materialet i världen fungerar, eller något. Jag vet inte hur de tolkar det eller vilken värdering de har lagt i sin reklam.
Det är bland annat därför vi på den Skandinaviska agenturen inte har med MKV-stöd på vår OFFICELLA hemsida. Däremot berättar vi både i forum och till våra återförsäljare att "majoriteten av de filer en slutkund skulle stöta på, fungerar. Däremot kommer det troligen att dyka upp någon fil som inte vill lira".
http://www.irivernordic.com/
Redigerat av sean.wiklund, 22 November 2007 - 09:20.
Postad 22 November 2007 - 11:00
Det är bland annat därför vi på den Skandinaviska agenturen inte har med MKV-stöd på vår OFFICELLA hemsida. Däremot berättar vi både i forum och till våra återförsäljare att "majoriteten av de filer en slutkund skulle stöta på, fungerar. Däremot kommer det troligen att dyka upp någon fil som inte vill lira".
http://www.irivernordic.com/
Jag förstår vad du menar men jag håller INTE med, "lovar" tillverkaren en sak så verkar det väldigt konstigt i mina ögon/öron om ni som importör försöker bagatelisera detta och påstå andra saker...
Är ju som att Volvo installerar krockkuddar på passagerarsidan men importören i USA berättar inte det för att folk i USA genrellt inte vill ha krockkuddar där... (extremt dålig liknelse men du fattar vad jag är ute efter)
Du kan stånga dig hur mkt du vill mot väggen och säga er ståndpunkt men det är ändå specen från tillverkaren som vi som konsumenter kommer att luta oss mot och som rimligen skall gälla.
och jag tror att fler och fler hittar till dvico's hemsida, folk är ganska duktiga på att använda Internet och Google idag plus att de flesta som säljer produkten har en länk till tillverkarens hemsida så det håller inte att säga att så många inte är medvetna om den koreanska hemsidan.
Postad 22 November 2007 - 11:16
Det handlar inte om att bagellisera saken. Det handlar mer i mina ögon om problematiken av att *alla* MKV-filer aldrig kommer att kunna spelas på någon (inom den närmaste framtiden) eftersom det alltid kommer att finnas någon fil som bråkar. Samma sak gäller ISO-filer.Jag förstår vad du menar men jag håller INTE med, "lovar" tillverkaren en sak så verkar det väldigt konstigt i mina ögon/öron om ni som importör försöker bagatelisera detta och påstå andra saker...
Köper du en dator idag där det indirekt står att den klarar att spela upp WMV-filer - och när du stöter på en WMV-fil du inte kan spela upp - kräver du då pengarna tillbaka och känner dig lurad? Hoppas du förstår min liknelse. Det skulle bli svårt att sälja någon produkt eller ha någon sorts specifikation över huvud taget - för något företag om man ska gå efter en svart-vit linje.
För att gå vidare i diskussionen - Är det sättet att uttrycka på det som behöver ändras eller har du något kreativt förslag? Ska de uppskatta någon slags "gräns" för inrapporterade filer som fungerar eller inte fungerar? Hur ska de mäta detta? Ska kunder som får filer att fungera kontakta DViCO för statistik? Om DViCO själva testar filer och allt fungerar utom 2 %, ska de skriva att den stöder MKV då? 5 %? Ska de säga att det inte fungerar vid 20 % felmarginal? Vart ska gränsen gå? Återigen - *alla* filer kommer ALDRIG att fungera - så hur göra?
Jag är öppenhjärtligt nyfiken på om du har något förslag som kan bli bättre.
Redigerat av sean.wiklund, 22 November 2007 - 11:54.
Postad 22 November 2007 - 11:32
Jag förstår vad du menar men jag håller INTE med, "lovar" tillverkaren en sak så verkar det väldigt konstigt i mina ögon/öron om ni som importör försöker bagatelisera detta och påstå andra saker...
Är ju som att Volvo installerar krockkuddar på passagerarsidan men importören i USA berättar inte det för att folk i USA genrellt inte vill ha krockkuddar där... (extremt dålig liknelse men du fattar vad jag är ute efter)
Du kan stånga dig hur mkt du vill mot väggen och säga er ståndpunkt men det är ändå specen från tillverkaren som vi som konsumenter kommer att luta oss mot och som rimligen skall gälla.
och jag tror att fler och fler hittar till dvico's hemsida, folk är ganska duktiga på att använda Internet och Google idag plus att de flesta som säljer produkten har en länk till tillverkarens hemsida så det håller inte att säga att så många inte är medvetna om den koreanska hemsidan.
Jag håller med. Jag arbetar själv med produktutveckling. Om vi lägger ut information på hemsidan om ny funktionalitet, så vet vi vad det innebär med funktionalitetskrav, support mm (Vi lever för övrigt i en global ekonomi numera). Om vi gör ett "fulhack" för en kund så lägger vi inte ut det på hemsidan.
Återförsäljarna kan ju inte hatera produkten annorlunda än tillverkaren, eller? (The wold's first MKV file format support)
Tycker för övrigt att det är en grymt produkt!
/Pharphar
Postad 22 November 2007 - 11:34
Hur ska man göra då? Läs mitt inlägg ovanför. Vad är din lösning? Säga att den inte klarar MKV, fast den klarar det mesta? Hur ska man uttrycka det för att du som slutkund ska vara nöjd? Jag är ärligt nyfiken.Jag håller med. Jag arbetar själv med produktutveckling. Om vi lägger ut information på hemsidan om ny funktionalitet, så vet vi vad det innebär med funktionalitetskrav, support mm (Vi lever för övrigt i en global ekonomi numera). Om vi gör ett "fulhack" för en kund så lägger vi inte ut det på hemsidan.
Återförsäljarna kan ju inte hatera produkten annorlunda än tillverkaren, eller? (The wold's first MKV file format support)
Tycker för övrigt att det är en grymt produkt!
Postad 22 November 2007 - 12:03
Hur ska man göra då? Läs mitt inlägg ovanför. Vad är din lösning? Säga att den inte klarar MKV, fast den klarar det mesta? Hur ska man uttrycka det för att du som slutkund ska vara nöjd? Jag är ärligt nyfiken.
Inte för att världen behöver fler disclaimers... Men en sån kanske?
Supports MKV *
(* Most format and codecs known as of 1st november 2007.)
Men det är ju vanligt i den här branschen att format o sånt inte stöds 100%.
De finns mp3-spelare som inte klarar alla mp3-filer.
DVD-spelare som inte klarar alla dvd-skivor
Listan kan göras lång...
Så de e klart att det ska stå att den stödjer MKV om den stödjer ett par varianter, en disclaimer eller liknande vore kanske bra om det är ett stort problem.
Postad 22 November 2007 - 12:08
Det handlar inte om att bagellisera saken. Det handlar mer i mina ögon om problematiken av att *alla* MKV-filer aldrig kommer att kunna spelas på någon (inom den närmaste framtiden) eftersom det alltid kommer att finnas någon fil som bråkar. Samma sak gäller ISO-filer.
Köper du en dator idag där det indirekt står att den klarar att spela upp WMV-filer - och när du stöter på en WMV-fil du inte kan spela upp - kräver du då pengarna tillbaka och känner dig lurad? Hoppas du förstår min liknelse. Det skulle bli svårt att sälja någon produkt eller ha någon sorts specifikation över huvud taget - för något företag om man ska gå efter en svart-vit linje.
För att gå vidare i diskussionen - Är det sättet att uttrycka på det som behöver ändras eller har du något kreativt förslag? Ska de uppskatta någon slags "gräns" för inrapporterade filer som fungerar eller inte fungerar? Hur ska de mäta detta? Ska kunder som får filer att fungera kontakta DViCO för statistik? Om DViCO själva testar filer och allt fungerar utom 2 %, ska de skriva att den stöder MKV då? 5 %? Ska de säga att det inte fungerar vid 20 % felmarginal? Vart ska gränsen gå? Återigen - *alla* filer kommer ALDRIG att fungera - så hur göra?
Jag är öppenhjärtligt nyfiken på om du har något förslag som kan bli bättre.
Problemet i den här frågan är att folk inte vet vad en MKV-fil är, eller rättare sagt vad MKV formatet är för något, en kontainer för olika typer av media (video, ljud, text) vilket gör att jämförelsen med en WMV inte är bra då WMV är ett videoformat och inte en kontainer såsom MKV är. Du kan placera en WMV i en MKV om du vill
Med detta säger jag också att tvixen aldrig kommer att spela upp alla typer av videoformat, det har vi redan rett ut.
Där är det redan tydligt i specarna VILKA videoformat som den stöder och här kan jag inte se varför det skall vara svårt att sälja en produkt med en tydlig specifikation?
Det gäller att skilja på äpplen och päron, som produktutvecklare vet du förhoppningsvis INNAN du bygger en produkt vad tanken är att den skall prestera eller hur? Ingen bygger en produkt på känn och efteråt kollar vad den kan användas till... du har ju komponenter med specifikationer som du vet vad de presterar..
Däremot så gäller det att förklara för användarna av tvixen och få dem att förstå skillnaden mellan videoformat och videokontainer..
Dvico kanske skulle uppdatera sin "Media Manager" så att den kan kontrollera olika video-filer/kontainrar så att det är rätt codec osv i den, precis som det var/är tänkt att den programvaran skulle användas. Motsvarande vad Mediainfo/GSpot kan göra idag fast med med tydligare "Nej denna fungerar inte i din tvix"/"Ja den här bör fungera i din tvix" för visst är det som du säger att *alla* filer aldrig kommer att fungera så att en 100% garanti kan någon aldrig lämna iaf inte i det segment vi befinner oss i, men de format man i specen skriver att man stödjer skall ju till 99,9% fungera eller hur? (skilj på format och fil)
Personligen är Jag jätteglad för att MKV stödet har kommit och så länge MKV-filen innehåller material som tvixen kan hantera så rullar ju allt på och jag har inga konstiga MKV-filer.
Det jag tror gör folk frustrerade är att utvecklingen av en stabil firmware tar så lång tid speciellt med tanke på att man från Dvico's sida trumpetar ut MKV stöd tillsammans med all övrig funktionalitet som gamla tvix användare är vana vid redan men sedan fungerar det bara halvbra och det är en djungel av olika firmware betor som man släppt... och till råga på allt så börjar rycktet om en ny produkt och att man ägger allt krut på utvecklingen av den nya produkten istället innan man har en stabilt fungerande produkt som man idag säljer...
För ärligen, 4100/5100 är deras senaste produkt som fortfarande säljs (och den är ju inte skitbillig) och den har fortfarande en del barnsjukdommar som vi konsumenter förväntar oss lösta innan utvecklingen läggs ned till förmån för nya produkter oavsett om man är ett litet företag eller inte.
Så..
dvico bör vara tydligare i sin kommunikation med vad MKV är och vilka format i en MKV de stödjer i sina spelare
uppdatera sin "Meda Manager" så att den kan kolla MKV-filer för att hjälp kunderna att identifiera ev. problem
släppa en stabil firmware
Postad 22 November 2007 - 12:11
Jo, fast 4100- och 5100-modellen lanserades aldrig från början med MKV-stöd och stöd för IMG-filer. MKV-stödet är något som har kommit som en bonus genom programmering och inget som det finns stöd för "out of the box" eller någonstans i specifikationerna. Därför, teoretiskt sett, så fungerar allt som det ska med senaste firmware så du kan inte bli "missnöjd" på det. Däremot flaggar DViCO i Korea på sin sida för att TViX:en klarar MKV-filer och det gör den. Däremot kommer aldrig alla typer av filer att fungera. Någonsin. Det gör de knappt på en dator. Det kan vara något fulhack, någon obskyr codec som är hemmasnickrad osv och chansen att VLC, ett fett grafikkort och bra processor klarar en sådan fil är då större. Inte ens med den senare generationen kommer den klara allt och ingen konkurrent i dagsläget heller. Det har mer med filens komposition osv att göra (någon får gärna rätta mig men det är så jag uppfattar det).
Hmmm...tack så jättemycket för svaret, men nu blir jag allt lite fundersam. Du skulle ju helt enkelt kunnat svara
"Var lugn, givetvis jobbar Dvico-gänget på en firmware som fixar allt som de själva lovat...", men istället fick jag denna utläggning om vem som lovar vad etc. Man får nästan en känsla av att du tvivlar på Dvico-gänget.
Nu ringer det tyvärr en liten varningsklocka...
Postad 22 November 2007 - 12:24
Så är det och ingen sitter och tjurar över det (okej, lite då). Man kan inte begära att allt kommer att fungera. Huvudfrågan är, kommer det en ny schysst firmware med lika bra iso-stöd som i 1.0.43 med alla .mkv-fixar från nyare beta-firmwares? Jag hoppas det. Det som har varit synd med tvixens beta-firmwares är att man inte har behållit lika bra stöd för gamla filformat när man förbättrat stödet för .mkv. Kommer det en firmware som slår ihop alla godsaker i ett så blir vi nog alla glada och nöjda. Förhoppningsvis fixar dvico detta innan M-6500 släpps, för då blir det nog svårt att se att de kommer vidareutveckla allt för mycket, även om de säkert kan fixa några buggar i efterhand fortfarande.
Postad 22 November 2007 - 12:31
Jag tycker att ni alla överdriver. Tvixen klarar .mkv, .avi, mm mm. Självklart betyder inte det att varenda fil i universum stöds, men som någon innan sade, en mp3-spelare klarar inte alla mp3:or, en dvd-spelare klarar inte alla dvd-skivor, en dvd-spelare med divx-stöd klarar kanske divx version 4 och 5, men inte version 3.11.
Så är det och ingen sitter och tjurar över det (okej, lite då). Man kan inte begära att allt kommer att fungera. Huvudfrågan är, kommer det en ny schysst firmware med lika bra iso-stöd som i 1.0.43 med alla .mkv-fixar från nyare beta-firmwares? Jag hoppas det. Det som har varit synd med tvixens beta-firmwares är att man inte har behållit lika bra stöd för gamla filformat när man förbättrat stödet för .mkv. Kommer det en firmware som slår ihop alla godsaker i ett så blir vi nog alla glada och nöjda. Förhoppningsvis fixar dvico detta innan M-6500 släpps, för då blir det nog svårt att se att de kommer vidareutveckla allt för mycket, även om de säkert kan fixa några buggar i efterhand fortfarande.
Jag håller med, det är mkt snack...
det är en kalas produkt om man som jag enbart använder den för film och alla mina gla tvixar har också varit kalas i sin tid med sitt stöd osv.
Personligen tycker jag att det är lite synd är att man "slösar" firmware plats på att inkludera saker som WLAN-stöd, MP3/Audio, DVB-T tuner, då jag hellre hade sett att detta utryme kunde användas för att ha bättre funktionalitet för Video uppspelning men det är min högst personliga åsikt och behovsprövad hos mig
Postad 22 November 2007 - 12:34
Jag tycker att ni alla överdriver. Tvixen klarar .mkv, .avi, mm mm. Självklart betyder inte det att varenda fil i universum stöds, men som någon innan sade, en mp3-spelare klarar inte alla mp3:or, en dvd-spelare klarar inte alla dvd-skivor, en dvd-spelare med divx-stöd klarar kanske divx version 4 och 5, men inte version 3.11.
Jag håller med.
Men något bevis för att 1.0.43 skulle funka bättre med iso-filer än 1.3.05 har jag inte sett.
Tycker de funkar lika bra snarare.
Håller även med er som tycker att det inte framgår vad produkten kan eller inte kan.
Någon hade en liknelse med bilar... kom ihåg vad som hände Volvo när de hade jättekampanj i USA om sidokrockskyddet. Folk blev inte glada när de märkte att endast USA-bilar hade detta...
Raka puckar hela världen runt.
Postad 22 November 2007 - 13:17
Postad 22 November 2007 - 13:21
Jag håller med.
Men något bevis för att 1.0.43 skulle funka bättre med iso-filer än 1.3.05 har jag inte sett.
Tycker de funkar lika bra snarare.
Håller även med er som tycker att det inte framgår vad produkten kan eller inte kan.
Någon hade en liknelse med bilar... kom ihåg vad som hände Volvo när de hade jättekampanj i USA om sidokrockskyddet. Folk blev inte glada när de märkte att endast USA-bilar hade detta...
Raka puckar hela världen runt.
För mig funkar iso klockrent med 1.0.43 (testade igår) medans med 1.3.05 hänger sig tvixen en till ett par ggr per iso film , får du inga hängningar med 1.3.05 och iso?
Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 22 November 2007 - 13:22.
Postad 22 November 2007 - 13:40
Det håller jag inte med om. Syftet med en NAS är ju att man ska kunna streama innehåll utan att behöva ha igång en dator så då faller HTPC direkt ur bilden. Annars kan man strunta i NAS och streama från sin vanliga PC. HTPC och TViX är inte alls samma sak och bör inte jämföras tycker jag. HTPC är dyrare, mer komplicerad men också mer flexibel. Det finns ingen HTPC som klarar vad TViX klarar till samma pris, ljudnivå, storlek och användarvänlighet, inte ens i närheten.Jag vet inte vad du menar med direkt men om du kör via nätverkskabel så går det bra. Kör min med en router emellan. Om du ska skaffa en tänk på att det är en fördel om den klarar av nfs.
Redigerat av Wolfy, 22 November 2007 - 14:32.
Postad 22 November 2007 - 14:15
För mig funkar iso klockrent med 1.0.43 (testade igår) medans med 1.3.05 hänger sig tvixen en till ett par ggr per iso film , får du inga hängningar med 1.3.05 och iso?
Jag har kört någon iso-film med 1.2.27 och resterande med 1.3.05, totalt ca. 20 hela filmer.
En av dem hängde sig förra helgen och den enda skillnaden var att jag körde den från Tvixens hårddisk, alla andra har jag kört över nätverket. Har ingen aning om det är en annan typ av läsning av filen om den går över nätverk än om den ligger på hårddisk och jag har inte haft tid att kolla med samma fil fler ggr. och jämföra.
Ska säga det också att jag bara har döpt om 2 av filmerna från .img till .iso ifall det kan vara någon ledtråd.
Den som strulade var rippad till iso med DVD Decrypter.
Postad 22 November 2007 - 14:31
Om jag noterar tiden, på TViX display, då uppspelningen hängde sig, t ex 11.22 och sedan startar om uppspelningen, använder mig av Go To knappen på fjärrkontrollen och trycker in 11.22, Enter så hamnar jag inte där uppspelningen hängde sig utan ca 10 sekunder innan, dvs det känns som om TViX med 1.3.05 inte synkar uppspelningen korrekt.
Observera att detta gäller precis samma filer som tidigare fungerat utan problem med 1.0.43 och 1.2.27 (.mkv) så jag köper inte för en millisekund att det är materialet i sig som är problemet här.
Vidare har jag med min Pioneer 428XD problem att välja 480i/576i som Video out:
1. TViXen godkänner inte valet.
2. Väljer jag först 1080i och sedan 480i/576i så godkänns det, men då blir bilden svart vid uppspelning.
Väljer jag Auto EDID får jag 640x480@60 Hz som utsignal från TViXen när det borde vara 1920x1080@50 Hz/60 Hz beroende på TV Standard inställning.
Med min Pioneer 427XA hade jag inga problem att välja 480i/576i som Video out och jag har heller inga problem att välja det med min 428XD när jag byter tilbaka till 1.0.43 FW. Hängningarna vid uppspelning hände med både 427XA och nu 428XD.
Auto EDID kan jag förstå då kanske Pio G8 är så ny att den inte behandlas på rätt sätt(?) och det är mycket möjligt att det också har att göra med 480i/576i problemet, men att uppspelningarna hänger sig är inte beroende av detta då det inträffat även med 427XA:n och bara med 1.3.05 RC1 FW.
Så, om jag ska summera det hela så känns det för mig som om DViCo med 1.3.05 har introducerat problem som inte existerade tidigare, antagligen då de lagt till koden för .mkv och försökt optimera den att ta så lite plats i minnet som möjligt(?). Jag är trots allt optimistisk och tror ortfarande att DViCo kommer att lösa de problem som finns och det ska tilläggas att jag är mycket nöjd med denna lilla burk då det går att fixa problemet genom att växla tillbaka till tidigare FW.
Det som gör mig lite orolig är det att dessa hängningar som jag upplever inte går att upprepa utan inträffar slumpmässigt. Samma fil som hängde sig kan sedan spelas upp prickfritt trots nedstängning och omstart, dvs med samma förutsättningar och dessutom har jag haft detta med all typ av material från .iso och .avi (xvid codec) till .mkv, men faktum kvarstår att dessa filer alltid (har såklart inte testat så många gånger att det är statistiskt klarlagt) spelas upp korrekt med 1.0.43 respektive 1.2.27 (.mkv).
Jag hoppas innerligt att detta beror på programmeringsfel, t ex en minnesläcka eller liknande.
Slutligen, de som tror att TViX x100 borde kunna spela upp all sorts material, dvs alla .mov, alla .avi, alla .mkv, etc bara för att den stöder visst material har nog lurat sig själva, men jag tycker också att detta resonemang med obskyra codecs och hemmaknåpat material känns som en dålig bortförklaring för att det faktiskt existerar problem med 1.3.05 RC1 FW som inte tidigare fanns med 1.0.43 och 1.2.27 (.mkv).
Postad 22 November 2007 - 15:07
Jag spelar bara upp iso ifrån tvixens inbyggda hdd så det är väl där det då blir ngt knas med 1.3.05 eftersom det verkar gå bra om man streamar iso över nätverket som du gör , mina filmer funkar som sagt bra med fw 1.0.43 så det beror inte på dem utan enbart på fw:n.För mig funkar iso klockrent med 1.0.43 (testade igår) medans med 1.3.05 hänger sig tvixen en till ett par ggr per iso film , får du inga hängningar med 1.3.05 och iso?
Jag har kört någon iso-film med 1.2.27 och resterande med 1.3.05, totalt ca. 20 hela filmer.
En av dem hängde sig förra helgen och den enda skillnaden var att jag körde den från Tvixens hårddisk, alla andra har jag kört över nätverket. Har ingen aning om det är en annan typ av läsning av filen om den går över nätverk än om den ligger på hårddisk och jag har inte haft tid att kolla med samma fil fler ggr. och jämföra.
Ska säga det också att jag bara har döpt om 2 av filmerna från .img till .iso ifall det kan vara någon ledtråd.
Den som strulade var rippad till iso med DVD Decrypter.
Postad 22 November 2007 - 15:29
Jag vet inte om det bara är jag men jag köpte den vanliga q-napen alltså qnap 109 utan pro ocj hag verkar kunna köra nfs på den. Iaf så är det skillnad om jag kör samba och nfs som det verkar som den stödjer.
Postad 22 November 2007 - 15:50
Postad 22 November 2007 - 16:06
Måste man ha TV:n igång för att spela ljudfiler eller kan man browsa via displayen på M-4100?
5100 går utan tv´n igång. om musikfilerna ligger i AUDIO katalogen
Postad 22 November 2007 - 16:10
Måste man ha TV:n igång för att spela ljudfiler eller kan man browsa via displayen på M-4100?
Aha, men det verkar inte som om man kan browsa en nätverksdisk via displayen. (?)
(såg i manualen att man kan lägga upp en playlist-fil som startas automatiskt när man slår på burken, men det är ju inte riktigt det jag vill)
Då får man ju likt förbaskat köpa en Squeezebox också.
Postad 22 November 2007 - 16:41
Jag har inga problem med att browsa mellan mina filer i displayen på min 4100. Fungerar alldeles utmärkt.
Postad 22 November 2007 - 16:47
Ah!, bliss! Tack!, manualen var inte kristallklar på den punkten.Måste man ha TV:n igång för att spela ljudfiler eller kan man browsa via displayen på M-4100?
Jag har inga problem med att browsa mellan mina filer i displayen på min 4100. Fungerar alldeles utmärkt.
Då stegar jag iväg och inhandlar en 4100 bums.
Postad 22 November 2007 - 16:59
Alltså att browsa imellan filerna som ligger på tvixen är inga problem att göra via displayen men det kommer vara svårt att bläddra sig fram till en nätverksdisk via displayen så du lär nog försöka lära dig det via en tv och sedan ur minnet göra likadant utan att tv:n är igång.Ah!, bliss! Tack!, manualen var inte kristallklar på den punkten.Måste man ha TV:n igång för att spela ljudfiler eller kan man browsa via displayen på M-4100?
Då stegar jag iväg och inhandlar en 4100 bums.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
232 bilder
131 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?