Redigerat av HOTDOG2004, 21 augusti 2009 - 07:40.
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 augusti 2009 - 18:07
/Robban
Postad 24 augusti 2009 - 18:14
Redigerat av Martin, 24 augusti 2009 - 18:15.
Postad 24 augusti 2009 - 19:02
Squeezebox touch torde ersätta classic
Det är mycket möjligt, men Classic finns fortfarande kvar på deras site
http://www.logitechs...s/overview.html
När beräknas SB Touch komma?
Postad 01 september 2009 - 12:22
Jag har ju bestämt mig för en duet men går och väntar på den nya.......
Postad 01 september 2009 - 19:12
Postad 02 september 2009 - 09:15
Postad 02 september 2009 - 13:12
Jag pratade med en Logitech representant och han sa att Logitech arbetade med att försöka få in Spotify till Squeezebox. Han kunde dock inte säga hur långt eller inte långt det hade gått eller någon preliminär tid.
Visst fixar väl Squeezebox den amerikanska motsvarigheten (?) till Spotify, Rhapsody? Då borde det inte vara så svårt att även få till Spotify.
Redigerat av Dino_Zoff, 02 september 2009 - 13:15.
Postad 02 september 2009 - 20:37
Postad 02 september 2009 - 21:55
Visst fixar väl Squeezebox den amerikanska motsvarigheten (?) till Spotify, Rhapsody? Då borde det inte vara så svårt att även få till Spotify.
Handlar nog mer om licenser än om det tekniska
Postad 08 september 2009 - 10:31
Squeezenetwork är faktiskt ganska bökigt som radio om man kör Squeezecenter bredvid.
Det hade varit bättre med en Boom-ersättare (det kommer väl senare)
- Ingen utgång för en extra högtalare för stereo. (hade tjänat mycket pengar till Logitech)
- Ingen usb/minneskortplats
Nu är det en ganska dyr digital hårdvara begränsad till en mono-högtalare.
Läste på Slimdevices forum att de funderade på en uppdatering för att köra två stycken synkroniserade
radio i en stereo-konfiguration. Onekligen bättre än en boom men dyrare också...
Redigerat av paccc, 18 september 2009 - 18:56.
Postad 08 september 2009 - 12:07
Alternativ 1:
Squeezecenter installerat på stationär dator kopplad till TV:n med en NAS ansluten. Nasen blir förmodligen en Netgear eller Zyxel.
Alternativ 2:
Squeezecenter installerat på någon form av mini-pc, typ Dell Insprion Mini, och musiken lagrad på en vanlig extern hårddisk som ansluts till datorn.
Vilket är bästa alternativet?
Funkar Zyxel NSA 220 Plus att köra squeezecenter på?
Länk: Zyxel NAS
Postad 16 september 2009 - 18:03
Har just nu ganska stor beslutsångest för hur jag ska rigga min Squeezebox Classic.
Alternativ 1:
Squeezecenter installerat på stationär dator kopplad till TV:n med en NAS ansluten. Nasen blir förmodligen en Netgear eller Zyxel.
Länk: Zyxel NAS
Varför inte köra en nas direkt till squeezebox? Det är kanske det du menar, känner inte till den Nasen, men om du använder Itunes så bör man kolla upp att Nasen klarar av det.
Själv sitter jag med SC på en stationär dator och tycker det är onödigt att ha en dator på bara för att strömma musik. Funderar allvarligt på att köpa en Nas, typ Buffalo Linkstation mini o koppla direkt till routern. Både tystare o mer ekonomiskt.
Förövrigt har jag en fråga också. Min router dummar sig och ändrar ip-adressen till min hemdator, detta gör att Squeezeboxen inte hittar biblioteket, som liiger på min dator.. Ibland är det omöjligt att få kontakt med pc:n även om ip.adressen är rätt. Vad gör man ?!? Routern är en Linksys 160N..
Mvh
Redigerat av Unregistered1791, 16 september 2009 - 18:08.
Postad 17 september 2009 - 09:03
Funkar säkert OK, även om SqueezeCenter kanske inte jobbar optimalt med filsystemet över nätverket.Alternativ 1:
Antagligen en mer stabil lösning.Alternativ 2:
Squeezecenter installerat på någon form av mini-pc, typ Dell Insprion Mini, och musiken lagrad på en vanlig extern hårddisk som ansluts till datorn.
Tydligen skall det gå, du kan ju kolla detta forum och se om du tycker det verkar vara något för dig.Funkar Zyxel NSA 220 Plus att köra squeezecenter på?
Problemet är att SqueezeCenter helst vill ha en del CPU och minne så det kan bli lite slött på en klen NAS. Nu jobbar man på en del förändringar i arkitekturen på SqueezeCenter för att det skall bli effektivare. Det finns förhoppningar om att det skall bli klart effektivare.
Postad 18 september 2009 - 10:08
Knalla bort till närmsta lite större företag och fråga om de har en gammal Compaq\HP SFF burk, helst med SATA kontroller och DVD spelare. Stoppa i en större disk.
Tanka ner Vortexbox, bränn och installera. http://www.vortexbox.org
Sätt statiska ip på Squeezeboxarna och servern.
Vill du inte ha burken på dygnet runt så kolla på Squeezecenterpluginen ServerPowerControl. Har för mig att den finns default i Vortexbox.
Med Vortexbox får du också en "mjuk" Squeezebox per ljudkortsutgång.
Lyxa till det med en Iphone eller iPod Touch och iPeng för att styra hela rasket. IR-blaster och iPeng är riktigt coolt.
Lev lyckligt resten av ditt liv. :-)
Postad 18 september 2009 - 15:48
Gör det enkelt.
Knalla bort till närmsta lite större företag och fråga om de har en gammal Compaq\HP SFF burk, helst med SATA kontroller och DVD spelare. Stoppa i en större disk.
Tanka ner Vortexbox, bränn och installera. http://www.vortexbox.org
Sätt statiska ip på Squeezeboxarna och servern.
Vill du inte ha burken på dygnet runt så kolla på Squeezecenterpluginen ServerPowerControl. Har för mig att den finns default i Vortexbox.
Med Vortexbox får du också en "mjuk" Squeezebox per ljudkortsutgång.
Lyxa till det med en Iphone eller iPod Touch och iPeng för att styra hela rasket. IR-blaster och iPeng är riktigt coolt.
Lev lyckligt resten av ditt liv. :-)
gud vad krångligt det låter.. Styra squeezeboxen med en iPhone?!?
Fattar Nada.. Jag vill köra min Sb med en enkel liten Nas, direktkopplad till min trådlösa router.
Har läst om flera på forumet som har det så. Frågan är vilken Nas man skall köpa och vilka egenskaper en sådan skall ha för att man skall kunna köra SB på den.
Mvh
Postad 18 september 2009 - 16:07
Här är två bra alternativ.gud vad krångligt det låter.. Styra squeezeboxen med en iPhone?!?
Fattar Nada.. Jag vill köra min Sb med en enkel liten Nas, direktkopplad till min trådlösa router.
Har läst om flera på forumet som har det så. Frågan är vilken Nas man skall köpa och vilka egenskaper en sådan skall ha för att man skall kunna köra SB på den.
Mvh
Postad 21 september 2009 - 21:10
Jag har fastnat lite för Buffalos nasar, mest för Linkstation mini, eftersom den har massor med bra finesser, är pytteliten samt mycket tyst (helt fläktfri). Ligger kring 2000:- på nätet samt klarar agera server för iTunes.
Alternativet är Buffalo Linkstation pro 1T som är med i senaste numret i Pc för alla, den får utmärkelsen bästa köp och bedöms som mycket prisvärd..
Antar att även dom klarar av att agera server till Squeezenetwork?
Postad 22 september 2009 - 08:06
gud vad krångligt det låter.. Styra squeezeboxen med en iPhone?!?
Mvh
http://en.wikipedia....ther_interfaces
Vortexbox är en NAS. Du kan köpa den med Vortexbox förinstallerad eller tanka ner den och installera den på valfri burk.
Postad 22 september 2009 - 09:11
Kan ju vara en tveksam finess, lite varierande uppgifter om hur illa hårddiskar mår av värme, men det lär inte förbättra livslängden i alla fall och det blir garanterat varmare i den burken än i en med fläkt.Jag har fastnat lite för Buffalos nasar, mest för Linkstation mini, eftersom den har massor med bra finesser, är pytteliten samt mycket tyst (helt fläktfri).
Sådana antaganden skall man vara försiktig med när det gäller NAS, men tydligen funkar de två du listat, se tråden om dem på Sqeezeboxens forum. Hur bra det funkar beror förstås på vilka funktioner man använder.Antar att även dom klarar av att agera server till Squeezenetwork?
Postad 22 september 2009 - 18:14
Kan ju vara en tveksam finess, lite varierande uppgifter om hur illa hårddiskar mår av värme, men det lär inte förbättra livslängden i alla fall och det blir garanterat varmare i den burken än i en med fläkt.
Sådana antaganden skall man vara försiktig med när det gäller NAS, men tydligen funkar de två du listat, se tråden om dem på Sqeezeboxens forum. Hur bra det funkar beror förstås på vilka funktioner man använder.
Den är enligt tillverkaren gjord för att fungera 24/7.. Men jag kommer inte köra den så ofta, max 12h per dag..
Hur kan man veta om den funkar till Sb? Finns ju inga tillverkare som skriver ut detta. Men om man kan få den att agera server för iTunes borde den ju funka till SB, annars är det dåligt..
Sen är det det där med ljudnivån Pro1 skapar 36 dB oväsen. Hur mycket är det egentligen? Knappt hörbart eller?
Skall ha den i sovrummet så givetvis skall den vara så tyst som möjligt..
Fördelen med Linkstation mini är att den även drar mindre ström pga att den använder 2.5 " diskar. Går även att Raida, vilket kan vara bra.. Vet inte vilken jag skall välja.
Mvh
Redigerat av Unregistered1791, 23 september 2009 - 13:31.
Postad 30 september 2009 - 09:01
Hur vet man att en NAS stödjer Squeezebox Server som det numera heter?, jag har kollat på att köra med Netgears nya: https://www.prisjakt...kt.php?p=488652.
Vad är nackdelen mot att köra på NAS kontra PC (har läst att det skall vara segare om man har stor musiksamling)
Funkar det att köra iPeng med Ipod Touch även om Squeezebox Server går på en NAS?
Tacksam för svar
Postad 30 september 2009 - 12:13
Hörde att den går att styra med iphone istället för originalfjärren, problemet är att jag inte vill ha en iphone! Finns det någon annan telefon som fungerar? helst symbianbaserad..
Det verkar som att det bara behövs en reciver om man har annan fjärr än original.
Detta har kanske redan diskuterats men ni kanske är snälla och tar det igen för mig..
Redigerat av akterspegel, 30 september 2009 - 12:17.
Postad 30 september 2009 - 12:47
Annars finns det som sagt iPeng som funkar på iPhone och iPod Touch.
Det finns även en Android klient och en Windows mobile klient som ser snygga ut.
Tänk på att det är svårt att konfigurera en Reciever utan Controllern.
Spelar ingen roll om SB server ligger på en NAS eller pc (vilket är ungefär samma sak).
Om jag var ute efter en NAS som SB server ska snurra på hade jag satsat på en Vortexbox varje dag i veckan.
Postad 30 september 2009 - 12:50
Jag körde en beta till Windows Home Server (7.4.4?) och den fungerade inte till iPeng.
Postad 30 september 2009 - 12:57
Vill du inte ha en iPhone så går det lika bra med en iPod Touch, motsvarande för Symbian verkar det vara värre med. I nödfall kanske man kan styra spelaren genom serverns webgränssnitt om det fungerar ihop med mobilen.
Postad 30 september 2009 - 12:59
Tänk på att det är svårt att konfigurera en Reciever utan Controllern.
Det är som bekant möjligt att köpa en Receiver löst, men går det verkligen att konfigurera en sådan helt utan en Controller?
Postad 30 september 2009 - 13:05
Tydligen är en uppdaterad version av iPeng inlämnad till Apple för en dryg vecka sedan så det är på gång.Någon som provat uppdateringen som kom idag (7.4) till iPeng?
Jag körde en beta till Windows Home Server (7.4.4?) och den fungerade inte till iPeng.
Postad 30 september 2009 - 13:06
http://forums.slimde...ead.php?t=57861Det är som bekant möjligt att köpa en Receiver löst, men går det verkligen att konfigurera en sådan helt utan en Controller?
Postad 30 september 2009 - 19:06
Samtliga produkter programmet har ju trådlöst nätverk så det går med vilken som. Problemet med just Receiver är att konfigurera nätverksinställningarna eftersom den inte har något egentligt användargränssnitt, detta görs normalt genom originalfjärren (Squeezebox Controller). Har ingen egen erfarenhet, men om du söker på Net-UDAP så är det ett verktyg som skall kunna hjälpa till med det om man inte har en Controller.
Vill du inte ha en iPhone så går det lika bra med en iPod Touch, motsvarande för Symbian verkar det vara värre med. I nödfall kanske man kan styra spelaren genom serverns webgränssnitt om det fungerar ihop med mobilen.
Det är bäst att köpa kitet med reciver och fjärr då verkar det som..
Hur lång räckvidd har fjärren?
är den wifi baserad eller blåtand?
Postad 30 september 2009 - 20:45
Postad 01 oktober 2009 - 06:55
Controllern kör WiFi så om Receivern funkar på altanen bör fjärren också funka.
Den ska stå inne, låter kanon! blir bara mer och mer imponerad av dessa prylar! hur har jag klarat mig hittils?
Postad 01 oktober 2009 - 12:50
Tydligen är en uppdaterad version av iPeng inlämnad till Apple för en dryg vecka sedan så det är på gång.
Nice, borde komma som en vanlig uppdatering genom app-store då

Edit: Kom en uppdatering precis nu!
Redigerat av Mr_Empa, 01 oktober 2009 - 13:41.
Postad 01 oktober 2009 - 22:57
På Iphone:n så dök senaste uppdatering upp och jag laddar hem den, gillar den skarpt. Täker såklart den måste jag ju tanka ned till min Itouch oxå...
Men tji fick jag den dyker inte upp som uppdateringsbar i den!!!
En tanke bara kör inte senste versionen ov Os:et i touchen utan 2.2 tror jag och 3.1 i Iphone:n men ska det spela någon roll??
/micke
Postad 02 oktober 2009 - 06:53
Har råkat ut för ett väldigt märkligt problem, läget som följer har en Itouch och en Iphone som jag kör Ipeng på.
På Iphone:n så dök senaste uppdatering upp och jag laddar hem den, gillar den skarpt. Täker såklart den måste jag ju tanka ned till min Itouch oxå...
Men tji fick jag den dyker inte upp som uppdateringsbar i den!!!
En tanke bara kör inte senste versionen ov Os:et i touchen utan 2.2 tror jag och 3.1 i Iphone:n men ska det spela någon roll??
/micke
Du måste köra minst 3.0 i Itouchen.
Postad 02 oktober 2009 - 19:32
Kontaktade supporten då min ethernet port slutade fungera på min Classic. Detta hände i samband med uppdateringen till SqueezeCenter 7.3. Orkade först inte kontakta supporten utan körde på det trådlösa i stället. Men i veckan började jag störa mig ordentligt på det. Kontakt med support togs därför. Löste sig galant!
Allt som allt tog support ärendet 2 dagar och en ny Squeezebox Classic ligger nu hos UPS i Holland för vidare transport hit.
Varför kontaktade jag dem inte tidigare??
Mina erfarenheter av support och dylikt är inte särskillt bra så därför drog jag på det. Men detta ärende sköttes exemplariskt.
Tummen upp för Logitech!
Det finns tydligen några därute som tar ansvar för sina produkter iallafall.
Postad 02 oktober 2009 - 21:04
Done... å nu rockar det! Såg det när jag provade att uppdatera vi Itunes.Du måste köra minst 3.0 i Itouchen.
/m
Postad 02 oktober 2009 - 21:29
En smula OT-svar...Vill ge beröm till Logitechs support.
Tummen upp för Logitech!
Det finns tydligen några därute som tar ansvar för sina produkter iallafall.
...men va'hm'an.
Min erfarenhet också. Även gällande min fjärrkontroll. Hatten av för deras support!
Postad 03 oktober 2009 - 14:25
Redigerat av sandos, 03 oktober 2009 - 14:26.
Postad 06 oktober 2009 - 17:39
Har hittat en classic V.3 med vit fjärr.
Vad innebär version3 och varför är fjärren vit?
Har försökt hitta info men har gått i väggen, och då är det bäst att fråga om råd!
Postad 07 oktober 2009 - 07:00
Hej igen..
Har hittat en classic V.3 med vit fjärr.
Vad innebär version3 och varför är fjärren vit?
Har försökt hitta info men har gått i väggen, och då är det bäst att fråga om råd!
Jag har en SB3. Det är samma som classic men med silverfärgad front och Slimdevices logga istället för Logitechs.
Varför fjärren är vit vet jag inte. De sålde vita ett tag.
Postad 07 oktober 2009 - 08:08
Jag har en SB3. Det är samma som classic men med silverfärgad front och Slimdevices logga istället för Logitechs.
Varför fjärren är vit vet jag inte. De sålde vita ett tag.
Okay, hur gammal är den då unjefär om fjärren är vit?
Postad 07 oktober 2009 - 09:30
Okay, hur gammal är den då unjefär om fjärren är vit?
Troligtvis är den vita fjärren köpt som reservdel. Tror inte det följde med en vit som standard.
http://en.wikipedia....k_music_player)
Postad 08 oktober 2009 - 19:16
Har försökt hitta instruktionsbok på nätet men jag hittar inte classicen överhuvudtaget på Logitech hemsida..
funderar på att ställa en i badrummet.
Postad 09 oktober 2009 - 08:01
Postad 09 oktober 2009 - 09:24
Låter du din Classic stå på så håller den sig säkert torr tillräckligt, den blir ganska varm, sannolikt beroende på den typ av display som används.
Vad bra! det är fuktigast när jag badar och då lyssnar jag alltid på musik!
Hoppas på att få hem den idag så jag hoppas på provkörning..
Postad 11 oktober 2009 - 14:36
Jag instalera 7.4.0 för ett tag sen och ja måste säga att ja gillar att dom lagt in Control Panel som ett program och inte som websida.
Problemet ja har nu att varje gång ja startar om datorn så måste ja läsa in biblioteket igen då allt verkar försvinna.
Försöker ja läsa in det på nytt sågår det inte utan ja måste först byta sökväg och köra o sen byta tillbaks.
Har musiken på en extern HD just nu.
Är det fler som har detta problem och finns det någon lösning på detta?
Postad 13 oktober 2009 - 09:29
Får förhoppningsvis en med posten idag och lurar på hur jag ska koppla in den.
Postad 13 oktober 2009 - 09:51
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar