Har bara testat med .srt undertexter och det har funkat utmärkt.Klara tvixen av att spela upp subtitles (.srt, .sub)?
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 22 November 2007 - 18:08
Postad 22 November 2007 - 22:08
God kväll!Problemet i den här frågan är att folk inte vet vad en MKV-fil är, eller rättare sagt vad MKV formatet är för något, en kontainer för olika typer av media (video, ljud, text) vilket gör att jämförelsen med en WMV inte är bra då WMV är ett videoformat och inte en kontainer såsom MKV är. Du kan placera en WMV i en MKV om du vill
Så du gör samma tankefel som 85% av folk som tror att MKV är ett videoformat...
Med detta säger jag också att tvixen aldrig kommer att spela upp alla typer av videoformat, det har vi redan rett ut.
Där är det redan tydligt i specarna VILKA videoformat som den stöder och här kan jag inte se varför det skall vara svårt att sälja en produkt med en tydlig specifikation?
Utan att gå ut på för djupt vatten så anser inte jag alls att för få vet vad MKV-filer är. MKV-filer förknippas absolut mest med nedladdade serier osv (ja, jag VET att det finns "lagligt" material också men det är inte det säkert 90 % laddar ner). Så, det är inte grejen - alls. Jag vet också att det är på gång med att allt mer material släpps i MKV-format och jag vill nog inte grotta ner mig i den diskussionen, men jag tror att både du och jag vet vilken typ av material som de flesta använder i sina TViX:ar.
WMV-stödet tog jag därför som ett exempel vilket jag tror du missuppfattade (troligen var jag otydlig). Jag menade inte specifikt något med WMV-stödet utan "tankesättet". Jag kunde lika gärna tagit en en bil eller annan produkt som exempel. Om du till exempel köper senaste Volvon där det står att "den tankas med bensin" och så tankar du med fel oktan och motorn skär - kräver du då pengarna tillbaka för - "det stod ju bensin"? Jag kan dra fler exempel men jag tror du förstår vad jag menar. Det handlar inte om kontainern eller så. Det svåra är att *alla* MKV-filer aldrig kommer att fungera och inte heller ISO-filer. Om någon inte får en ISO-fil att fungera - ska man ta bort ISO-stödet då också? Ska man ha en disclaimer för ISO-filerna också? Ska man ha en disclaimer för AVI-filerna eftersom det kanske är någon AVI-fil som inte fungerar eftersom just den filen är gjord av någons hemmahändigt hemmasnickrade hemmacodec? Vart sjutton drar man gränsen för att du inte ska känna dig lurad - om man nu inte är så kunniga som "vi" här i den här tråden är?
En disclaimer är ju en liten lösning och det är väl det jag vill komma åt, där det står "works with most known MKV-files" och det är ju endast ett tillägg. Gör det hela er vardag eller som slutkonsument - fine, men det handlar ju om ett sätt att uttrycka det. Personligen framför jag gärna en förbättring - även om det i det här fallet inte blir någon reell skillnad på filstödet - mer än hur det framställs (vilket är det jag liksom vill komma fram till).
Njae. Från början, i våras, så var det i princip ingen som trodde att den skulle klara MKV och DViCO visste inte heller att de skulle börja programmera på det under sommaren, men så blev det. Det här är en produkt som faktiskt kan förändras - riktigt mycket. En bil är en bil och kan helt plötsligt inte bli en stridsvagn, medan en TViX helt plötsligt har fått fler funktioner.Det gäller att skilja på äpplen och päron, som produktutvecklare vet du förhoppningsvis INNAN du bygger en produkt vad tanken är att den skall prestera eller hur? Ingen bygger en produkt på känn och efteråt kollar vad den kan användas till... du har ju komponenter med specifikationer som du vet vad de presterar..
Jo, fast lärobiten har vi inte tid med och det är heller inte vår "uppgift". Kunder köper produkten troligen för att de vet vad den gör. Eller förhoppningsvis i alla fall. Vi står inte för lärobiten (det har inte tid med heller).Däremot så gäller det att förklara för användarna av tvixen och få dem att förstå skillnaden mellan videoformat och videokontainer..
Jag håller inte med dig i pris kontra prestanda kontra till exempel en HTPC kontra elförbrukning, tysthet, enkelhet (när den väl fixar att spela upp filen) osv. Jag har rest runt i Sverige och demonstrerat TViX:en i massor av butiker och jag har svårt att hålla reda på hur många kunder som har huggit tag i mig och konstaterat att deras HTPC för 10,000 kr eller mer inte ens klarar det TViX:en klarar på samma enkla sätt. Allt är relativt. För en student är den dyr. För någon som inte vill mecka med en HTPC osv, kan den vara grymt prisvärd. Beror på hur du ser på det (i mina ögon).För ärligen, 4100/5100 är deras senaste produkt som fortfarande säljs (och den är ju inte skitbillig)
Absolumundo. Håller med dig. Det minsta man kan begära är att ett företag släpper en produkt när den klarar vad den sägs ska klara och det är väl där jag återigen går tillbaka till den ursprungliga specifikationen, som du själv säger - som den byggdes och vad den byggdes för. Den producerades aldrig för att spela MKV-filer - det stödet har kommit som en bonus. Med firmware 1.0.43 som alla TViX:ar levereras med idag, så klarar den det som står. Däremot, behöver tunerdelen ses över lite, men TViX:en, gör det den ska.och den har fortfarande en del barnsjukdommar som vi konsumenter förväntar oss lösta innan utvecklingen läggs ned till förmån för nya produkter oavsett om man är ett litet företag eller inte.
Tack för tankar förresten (och ni andra). En diskussion som denna är som bomull i min själ.
Redigerat av sean.wiklund, 22 November 2007 - 22:13.
Postad 22 November 2007 - 22:14
Hej brochnick - sub-filer fungerar också utmärkt.Har bara testat med .srt undertexter och det har funkat utmärkt.Klara tvixen av att spela upp subtitles (.srt, .sub)?
Postad 22 November 2007 - 22:36
Hej brochnick - sub-filer fungerar också utmärkt.Har bara testat med .srt undertexter och det har funkat utmärkt.Klara tvixen av att spela upp subtitles (.srt, .sub)?
Jag har bara provat .sub en gång, och den gången gick det inte så bra, texten "snabbspolades" genom tv-avsnittet på några minuter. Samma .sub fungerade fint på datorn. Jag löste det genom att hämta ner en .srt på nätet som fungerade.
Eftersom jag bara testat .sub en enda gång ska jag inte säga att det inte fungerar, men jag håller mig till .srt så långt det bara går
Postad 23 November 2007 - 02:33
Jag spelar bara upp iso ifrån tvixens inbyggda hdd så det är väl där det då blir ngt knas med 1.3.05 eftersom det verkar gå bra om man streamar iso över nätverket som du gör , mina filmer funkar som sagt bra med fw 1.0.43 så det beror inte på dem utan enbart på fw:n.
Jag ska försöka felsöka lite mer nu i helgen.
Kan ju vara en ren tillfällighet, men jag har en film som tvärstrulade hela tiden och upprepade ggr. åtminstone.
kan det funka över nätverk och jag sen får strul via hårddisk igen så kan man kanske dra någon slutsats.
J*vligt trist att se på samma film flera ggr. bara...
Postad 23 November 2007 - 08:59
Jag har en full-hd anläggning i vardagsrummet med hd-dvd spelare, HTPC och snart även en blu ray.
Jag tänkte lägga dessa filmer i 1080p format på en server och kika på i sovrummet ibland. Så allt material kommer att streamas.
Jag kommer att ställa in tvixen på 720p output.
Fråga:
Behöver tvixen arbeta lika mycket om man spelar upp en 1080p film i 720p upplösning, än om man spelar upp 1080p film i 1080p.
Eftersom det verkar vara på gränsen att denna tvix klarar 1080p så tänkte jag att den hade lite marginal om den bara behövde visa 720p. Vilket format hanterar tvixen bäst om man skall "lägga ner" dessa filmer på hårddisk, är det .mkv eller .ts eller??
Redigerat av no_brakes, 23 November 2007 - 09:01.
Postad 23 November 2007 - 09:46
Spontant så skulle jag ställa mig frågande till varför du skulle rippa materialet i 1080p när du ändå bara kan köra det på TV:n i 720p. Det är lite som att du svarar på din egen fråga tycker jag.En lite fråga angående prestanda. Jag tänkte ha tvixen i mitt sovrum, där jag bara har 720p lcd.
Jag har en full-hd anläggning i vardagsrummet med hd-dvd spelare, HTPC och snart även en blu ray.
Jag tänkte lägga dessa filmer i 1080p format på en server och kika på i sovrummet ibland. Så allt material kommer att streamas.
Fråga:
Behöver tvixen arbeta lika mycket om man spelar upp en 1080p film i 720p upplösning, än om man spelar upp 1080p film i 1080p.
Eftersom det verkar vara på gränsen att denna tvix klarar 1080p så tänkte jag att den hade lite marginal om den bara behövde visa 720p. Vilket format hanterar tvixen bäst om man skall "lägga ner" dessa filmer på hårddisk, är det .mkv eller .ts eller??
Postad 23 November 2007 - 10:01
Spontant så skulle jag ställa mig frågande till varför du skulle rippa materialet i 1080p när du ändå bara kan köra det på TV:n i 720p. Det är lite som att du svarar på din egen fråga tycker jag.En lite fråga angående prestanda. Jag tänkte ha tvixen i mitt sovrum, där jag bara har 720p lcd.
Fråga:
Eftersom det verkar vara på gränsen att denna tvix klarar 1080p så tänkte jag att den hade lite marginal om den bara behövde visa 720p. Vilket format hanterar tvixen bäst om man skall "lägga ner" dessa filmer på hårddisk, är det .mkv eller .ts eller??720p lär gå hur lugnt som helst så kör med det istället eftersom du ändå inte kan se 1080p för det ändamålet. Inte heller behöver du rippa det högre eftersom du redan har materialet på Blu-Ray när du väl är i vardagsrummet. Problem solved.
Det är lite framtidstänk i det hela. Jag byter säkert ut sovrumsteven nångång om ett år eller två. Jag vet att jag en dag kommer vara lite irriterad över att jag "snålade" och bara rippade 720p, när jag ändå gjorde jobbet.
Jag håller redan på att göra en stor server 6-8 diskar. Det är lite overkill idag, men jag är hobbyfotograf/filmare och när man rippar ner mina hobbyfilmer från minidv då tar en timmes film tar dom ca 20-30 gb. Jag har många timmars film....så jag vet att jag kommer att nyttja utrymmet.
Poängen var iaf att det är bara en tidsfråga innan allt är full HD, och tänkte kolla om man behöver uppgradera när nästa tvix kommer, eller hur långt denna räcker. Nu är dom iofs inte dyra...2700:- är väldigt billigt. Men det är bra att veta vad man kan vänta sig av produkten.
Redigerat av no_brakes, 23 November 2007 - 10:03.
Postad 23 November 2007 - 10:24
Då förstår jag.Men det är bra att veta vad man kan vänta sig av produkten.
Postad 23 November 2007 - 10:48
En lite fråga angående prestanda. Jag tänkte ha tvixen i mitt sovrum, där jag bara har 720p lcd.
Fråga:
Jag skulle säga att tvixen måste jobba ännu lite mer när 1080p ska göras om till 720p än om du hade visat 1080p som 1080p. Själva grundjobbet att decoda 1080p måste utföras i båda fallen, men i ditt fall måste filmen även skalas om. Själva omskalningen borde vara ett väldigt lätt jobb jämfört med decodningen dock så det är nog lugnt. Svaret på din fråga är hur som helst ja, tvixen får jobba minst lika hårt när 1080p ska visas som 720p.
.ts är väl MPEG2 så det borde vara ett lättare format än .mkv (som är MPEG4). Däremot blir väl filerna betydligt större också i .ts.
Postad 23 November 2007 - 10:58
Ja, TViXen behöver jobba lika mycket över LAN för att visa 1080p i 720p upplösning eftersom det är samma information som ska överföras över nätverket även om bilden skalas ned (vad jag vet finns det ingen mjukvara med server side scaling, hehe). Har jag fel får någon gärna rätta mig för det skulle te sig mycket ologiskt för mig, inte att jag har fel iofs, men...En lite fråga angående prestanda. Jag tänkte ha tvixen i mitt sovrum, där jag bara har 720p lcd.
Fråga:
Med det som du anger ovan så skulle jag, om jag vad du, vänta ett tag tills TViX 6500 släppts (plus ett tag till så att lite recensioner, användarintryck, mm, börjar trilla in) och sedan bestämma mig för antingen TViX 6500 eller Popcorn Hour A-100, kanske det tom kommit någon ny konkurrent då, beroende på hur bra de presterar i praktiken.
TViX x100 har nog tillräcklig prestanda för 1080p via en intern HDD installerad, men eftersom du är intresserad av att streama över nätverket så blir det en för stor flaskhals då TViX x100 maxar ut vid ca 30+ Mbps och det är nog för lite för 1080p material med hög bitrate. Om jag inte missminner mig så kommer TViX 6500 att åtminstonde dubblera prestandan över LAN, dvs åtminstonde 60+ Mbps så det är en ordentlig prestandaökning.
Postad 23 November 2007 - 11:41
Tvixen klarar ju 1080P material (dessutom ganska bra tycker jag) om det ligger på hdd i tvixen , problemet/begränsningen för dig kommer istället ligga i tvixens nätverkskapacitet isåfall för om du tänkt dig streama 1080P med mkt hög frame rate så kan det bli problem då tvixens nätverk verkar maxa ngn stanns runt 24mbit/s. Men om du först tankar över filmen till en hdd i tvixen så bör det inte vara några problem men det var ju inte så du tänkt dig.Spontant så skulle jag ställa mig frågande till varför du skulle rippa materialet i 1080p när du ändå bara kan köra det på TV:n i 720p. Det är lite som att du svarar på din egen fråga tycker jag.En lite fråga angående prestanda. Jag tänkte ha tvixen i mitt sovrum, där jag bara har 720p lcd.
Fråga:
Eftersom det verkar vara på gränsen att denna tvix klarar 1080p så tänkte jag att den hade lite marginal om den bara behövde visa 720p. Vilket format hanterar tvixen bäst om man skall "lägga ner" dessa filmer på hårddisk, är det .mkv eller .ts eller??720p lär gå hur lugnt som helst så kör med det istället eftersom du ändå inte kan se 1080p för det ändamålet. Inte heller behöver du rippa det högre eftersom du redan har materialet på Blu-Ray när du väl är i vardagsrummet. Problem solved.
Det är lite framtidstänk i det hela. Jag byter säkert ut sovrumsteven nångång om ett år eller två. Jag vet att jag en dag kommer vara lite irriterad över att jag "snålade" och bara rippade 720p, när jag ändå gjorde jobbet.
Jag håller redan på att göra en stor server 6-8 diskar. Det är lite overkill idag, men jag är hobbyfotograf/filmare och när man rippar ner mina hobbyfilmer från minidv då tar en timmes film tar dom ca 20-30 gb. Jag har många timmars film....så jag vet att jag kommer att nyttja utrymmet.
Poängen var iaf att det är bara en tidsfråga innan allt är full HD, och tänkte kolla om man behöver uppgradera när nästa tvix kommer, eller hur långt denna räcker. Nu är dom iofs inte dyra...2700:- är väldigt billigt. Men det är bra att veta vad man kan vänta sig av produkten.
Postad 23 November 2007 - 12:03
Tvixen klarar ju 1080P material (dessutom ganska bra tycker jag) om det ligger på hdd i tvixen , problemet/begränsningen för dig kommer istället ligga i tvixens nätverkskapacitet isåfall för om du tänkt dig streama 1080P med mkt hög frame rate så kan det bli problem då tvixens nätverk verkar maxa ngn stanns runt 24mbit/s. Men om du först tankar över filmen till en hdd i tvixen så bör det inte vara några problem men det var ju inte så du tänkt dig.
[/quote]
Irriterande, jag som gillar tvixen ju. Behöver mer speed i nätverket också. Min huvudräkning säger att 1080p ligger på ca 30gig/2timmar. 15gig/timme, ger 4,2 Megabyte/sek, vilket ger 33,3mbit/sek.....men det är ju själva f*n. Det spelar ingen roll om man har ett gigabit nätverk antagligen, det verkar inte som att tvixen stödjer det.
Nån som har tips på nån produkt som klarar att ta emot 1080p streamat??
Eller ännu bättre, kan nån säga att jag räknat fel!
Postad 23 November 2007 - 12:52
"Utan att gå ut på för djupt vatten så anser inte jag alls att för få vet vad MKV-filer är. MKV-filer förknippas absolut mest med nedladdade serier osv (ja, jag VET att det finns "lagligt" material också men det är inte det säkert 90 % laddar ner). Så, det är inte grejen - alls. Jag vet också att det är på gång med att allt mer material släpps i MKV-format och jag vill nog inte grotta ner mig i den diskussionen, men jag tror att både du och jag vet vilken typ av material som de flesta använder i sina TViX:ar."
Du missuppfattar mig igen, jag är helt ointresserad av VAR man får sina MKV-filer ifrån, även om vi båda är överrens om var 99% av materialet kommer ifrån OCH varför den här typen av produkter är så populära, UTAN poängen är att folks skall förstå att MKV INTE är ett videoformat utan en kontainer. Kalla det en låda, ett paket, en påse eller vad du vill som man lägger andra saker i, som i MKV-fallet är olika typer av media. Video-spår, ljud-spår och text-spår...
Alltså folk måste förstå att MKV bara är en lagringsplats för data och att innehållet i MKV'n måste vara kompatibel med vad tvixen klarar av att spela upp och det finns tydligt angivet i tvixen's specar vilka format (codecs) den hanterar. För som du säger kommer inte *alla* typer av filer fungera men det viktiga är ju att få användarna att förstå varför vissa fungerar och varför andra inte gör det. Eller hur?? och då kan man inte behandla MKV som vilken filtyp som helst......
Så igen, min poäng är att jag tycker att irivernordic/du skall sluta med sin "denial" att tvixen inte spelar MKV
och istället få DViCO att vara tydliga med sin support av MKV och få folk att förstå detta.
(igen fixa till sin TViX Manager att göra detta åt kunden)
för det första som man ser när man kommer till deras hemsida är faktiskt deras marknadsföring av tvix x100 burkarnas förmåga till just detta.
"The world's first MKV file format support!"
"MKV file format support by simple firmware upgrade"
"Nothing is impossible with TViX ( MKV, H.264, HDMI, SATA HDD, H/W JPEG..)
"Njae. Från början, i våras, så var det i princip ingen som trodde att den skulle klara MKV och DViCO visste inte heller att de skulle börja programmera på det under sommaren, men så blev det. Det här är en produkt som faktiskt kan förändras - riktigt mycket. En bil är en bil och kan helt plötsligt inte bli en stridsvagn, medan en TViX helt plötsligt har fått fler funktioner."
Se ovan, gör man så mycket reklam för produkten och funktionen på hemsidan fattar jag inte varför ni som importör skall ha en egen agenda för svenska marknaden och marknadsföringen..
jag håller både med och inte, vi vet alla om dess enkelhet, prestanda och funktionalitet. en tvix med hårdisk kostar är ca 4000kr och det är relativt mycket pengar för en pryl (det är orelevant att jämföra kostnad och "prisvärdhet) och då förväntar man sig att den skall fungera smärtfritt med vad tillverkaren säger på bl.a deras hemsida. Oavsett vad det står i manualen som följer med, en ny kund surfar till hemsidan och ser vad som lovas och förväntar sig att få det "out of the box" så enkelt är det.. en ny kund är helt ointresserad av vad produkten gjorde/kunde när den lanserades utan man går på vad som i stunden lovas..Jag håller inte med dig i pris kontra prestanda kontra till exempel en HTPC kontra elförbrukning, tysthet, enkelhet (när den väl fixar att spela upp filen) osv. Jag har rest runt i Sverige och demonstrerat TViX:en i massor av butiker och jag har svårt att hålla reda på hur många kunder som har huggit tag i mig och konstaterat att deras HTPC för 10,000 kr eller mer inte ens klarar det TViX:en klarar på samma enkla sätt. Allt är relativt. För en student är den dyr. För någon som inte vill mecka med en HTPC osv, kan den vara grymt prisvärd. Beror på hur du ser på det (i mina ögon).
anyway, det är en bra produkt och jag är nöjd med vad den gör och väntar med stor spänning på en officiell firmware som är stabil och löser det som DViCO säger att den gör på sin hemsida..
Postad 23 November 2007 - 12:59
Nu talar vi nog samma språk och jag förstår vad du menar och att du förstår vad jag menar.[Mycket igen text...]
Jag ska framföra några tankar till DViCO så att de kanske funderar på "hur" de går ut med att TViX:en stöder MKV-filer.
Tack för dina (och alla andras) tankar! Om jag inte postar här igen så önskar jag dig och alla andra en bra helg!
Postad 23 November 2007 - 13:05
Irriterande, jag som gillar tvixen ju. Behöver mer speed i nätverket också. Min huvudräkning säger att 1080p ligger på ca 30gig/2timmar. 15gig/timme, ger 4,2 Megabyte/sek, vilket ger 33,3mbit/sek.....men det är ju själva f*n. Det spelar ingen roll om man har ett gigabit nätverk antagligen, det verkar inte som att tvixen stödjer det.
Är det ett alternativ för dig att komprimera datat? Isåfall skulle jag gissa att 2-2.5 timmar 1080p material mkv-material kodat med x264 hamnar nånstans runt 10-14gb i storlek vilket borde minska ditt resultat lite. Nu har jag inte testat att streama sådant över LAN själv men i teorin borde det väl bli cirka 7gb per timme -> 1.94 Megabyte/sek -> 15.6 mbit/sek. Rätta mig gärna om jag har fel?
/Tomas
Postad 23 November 2007 - 13:07
För mig funkar iso klockrent med 1.0.43 (testade igår) medans med 1.3.05 hänger sig tvixen en till ett par ggr per iso film , får du inga hängningar med 1.3.05 och iso?
[/quote]
Samma här, 1.3.05 hänger sig upp till 5 gånger per film.
Byter jag till en gammal fw så funkar dem klockrent.
Väldigt iriterande.
Postad 23 November 2007 - 13:07
Ur artikeln:
Hur stor är skillnaden egentligen, kan exempelvis produktspecialister, tv-säljare och erfarna testare tvärsäkert avgöra vilken apparat som är plasman, och vilken som är lcd:n? Och hur många (experter och läsare) ser skillnad mellan pal-, hd- och full-hd-upplöst källmaterial på en 52-tummare från olika titt-avstånd?
http://www.idg.se/2.1085/1.132631
Postad 23 November 2007 - 13:14
En riktigt intressant artikel i tidningen M3: Plasma vs lcd: Experterna lurade i blindtest.
Ur artikeln:Hur stor är skillnaden egentligen, kan exempelvis produktspecialister, tv-säljare och erfarna testare tvärsäkert avgöra vilken apparat som är plasman, och vilken som är lcd:n? Och hur många (experter och läsare) ser skillnad mellan pal-, hd- och full-hd-upplöst källmaterial på en 52-tummare från olika titt-avstånd?
Jag är inte förvånad
Postad 23 November 2007 - 13:42
Postad 23 November 2007 - 15:02
Jag spelar bara upp iso ifrån tvixens inbyggda hdd så det är väl där det då blir ngt knas med 1.3.05 eftersom det verkar gå bra om man streamar iso över nätverket som du gör , mina filmer funkar som sagt bra med fw 1.0.43 så det beror inte på dem utan enbart på fw:n.
Kan ju vara en ren tillfällighet, men jag har en film som tvärstrulade hela tiden och upprepade ggr. åtminstone.
kan det funka över nätverk och jag sen får strul via hårddisk igen så kan man kanske dra någon slutsats.
Jag kan nu officiellt säga att filmen som upprepade gånger hänger sig mellan 1,5 och 5 minuter in i filmen (alltså på olika ställen) när den ligger på Tvix hårddisk, fungerade perfekt via nätverket med fw 1.3.05.
När jag får tid igen... ska jag antingen flasha tillbaks till 1.0.43 och köra den från hårddisk eller vad tycker ni?
Hewi, har du ingen möjlighet att testa nätverksuppspelning?
Jag tror att det kan vara till mycket stor nytta ifall Dvico får input om såna här saker för att hitta felorsaken.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 23 November 2007 - 15:02.
Postad 23 November 2007 - 15:17
Jag har kommit på en lösning på problemet med att den hänger sig...Jag spelar bara upp iso ifrån tvixens inbyggda hdd så det är väl där det då blir ngt knas med 1.3.05 eftersom det verkar gå bra om man streamar iso över nätverket som du gör , mina filmer funkar som sagt bra med fw 1.0.43 så det beror inte på dem utan enbart på fw:n.
Jag kan nu officiellt säga att filmen som upprepade gånger hänger sig mellan 1,5 och 5 minuter in i filmen (alltså på olika ställen) när den ligger på Tvix hårddisk, fungerade perfekt via nätverket med fw 1.3.05.
När jag får tid igen... ska jag antingen flasha tillbaks till 1.0.43 och köra den från hårddisk eller vad tycker ni?
Jag tror att det kan vara till mycket stor nytta ifall Dvico får input om såna här saker för att hitta felorsaken.
Men det är kanske inte det enklaste men man slipper att flacha om den
Men packar upp filen!
Jag använder WINrar men det fungerar nog med andra "rar"-program
Det tar lite tid men det fungerar..
Postad 23 November 2007 - 17:35
Jag har kommit på en lösning på problemet med att den hänger sig...Jag spelar bara upp iso ifrån tvixens inbyggda hdd så det är väl där det då blir ngt knas med 1.3.05 eftersom det verkar gå bra om man streamar iso över nätverket som du gör , mina filmer funkar som sagt bra med fw 1.0.43 så det beror inte på dem utan enbart på fw:n.
Men det är kanske inte det enklaste men man slipper att flacha om den
Men packar upp filen!
Jag använder WINrar men det fungerar nog med andra "rar"-program
Det tar lite tid men det fungerar..
Har altid använt winrar och den hänger sig på vartenda *.iso fil.
Kör från den interna disken.
Postad 23 November 2007 - 17:40
MVH Kribban
Redigerat av kribban, 23 November 2007 - 17:41.
Postad 23 November 2007 - 19:17
Jo jag har den möjligheten men nu kör jag problemfritt med 1.0.43 och tror jag väntar med att testa igen tills det kommer ny fw eller om jag får för mig att titta på ngn mkv , vi får se hur jag gör........Jag spelar bara upp iso ifrån tvixens inbyggda hdd så det är väl där det då blir ngt knas med 1.3.05 eftersom det verkar gå bra om man streamar iso över nätverket som du gör , mina filmer funkar som sagt bra med fw 1.0.43 så det beror inte på dem utan enbart på fw:n.
Postad 23 November 2007 - 19:30
http://dvdnews.free....x100_1.3.14.zip
edit: medföljande .txt-fil säger: "The only difference between 1.3.05 and this version is some bug fixes for Korean Tuner users."
Redigerat av albin13, 23 November 2007 - 19:36.
Postad 23 November 2007 - 23:49
En riktigt intressant artikel i tidningen M3: Plasma vs lcd: Experterna lurade i blindtest.
Ur artikeln:Hur stor är skillnaden egentligen, kan exempelvis produktspecialister, tv-säljare och erfarna testare tvärsäkert avgöra vilken apparat som är plasman, och vilken som är lcd:n? Och hur många (experter och läsare) ser skillnad mellan pal-, hd- och full-hd-upplöst källmaterial på en 52-tummare från olika titt-avstånd?
Visst är det intressant, har själv pioneer-plasman och den är nog det bästa jag sett i 42" klassen =)
Valet stod mellan den och andra full-hd lcder alla matade med HD för att se skillnad, och tro det eller ej, den lågupplösta vann =) Och hoppas mata den med en M-4100 inom en riktigt snar framtid =)
Postad 24 November 2007 - 00:13
h*n menar att du ska packa upp .img/.iso:n till VIDEO_TS/AUDIO_TS - .ISOn är ju bara ett förpackningsformat, som enklast packas upp mha winrar.Har altid använt winrar och den hänger sig på vartenda *.iso fil.
Postad 24 November 2007 - 00:19
Nja..
Jag har inte fått någon .sub -fil att funka. antingen går de inte alls eller spolar de igenom
på ett par minuter.
.srt -filer fungerar däremot perfekt.
Troligt att det är så i den sista FW och att det fungerar i tidigare "stable"
och att det kommer att fungera igen i nästa FW ( får vi hoppas )
Som det är idag, får man välja FW efter vilka filer man spelar mest. Spelar man mycket ISO
så skall man inte köra beta FW ... men spelar man mycket Mkv -filer så kan man bara köra beta FW.
Som sagt .. det är bara att hoppas att man slår samman de FW som fungerar till resp sak till en och
samma FW inom kort
Förutom dessa små ting, fungerar allt som det skall. Upptäckte tex en ny finess idag.
Om man trycker på subtitle och får upp submode samt trycker på OK kan man välja
storlek på texten. Det tog bara ett par månader att finna denna finess.
Finns där fler easterneggs
Maveric
Postad 24 November 2007 - 02:00
h*n menar att du ska packa upp .img/.iso:n till VIDEO_TS/AUDIO_TS - .ISOn är ju bara ett förpackningsformat, som enklast packas upp mha winrar.Har altid använt winrar och den hänger sig på vartenda *.iso fil.
Kan WinRAR packa upp iso och img-filer?
Oavsett vilket så är det enklast om Dvico löser buggen vilket de säkert kommer att göra.
Själv löser jag problemet med att köra över nätverk, men hade ju gärna sett att det gick bra från hårddisk direkt också.
EDIT: Jädrans dum fråga... jag testade själv och såg att det funkar kanon.
Men ju färre steg man behöver göra, ju bättre är det. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 24 November 2007 - 02:04.
Postad 24 November 2007 - 02:13
När du tittar på filmen så kan du justera undertexten på flera sätt:
- "Ch"-knappen upp: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder framåt och skjuter alltså texten framåt i tiden.
- "Ch"-knappen ner: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder bakåt och skjuter alltså texten bakåt i tiden.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Upp", "Ner", "Höger" eller "Vänster": Detta gör att du kan förflytta texten på skärmen uppåt, neråt, höger eller vänster om du vill placera den på ett bättre ställe, som till exempel på det svarta området i den undre delen av skärmen.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Playknappen", ska göra att du kan ändra mellan en större och en mindre storlek på undertexten men jag är osäker på om det fungerar med alla undertextfiler.
Ska sanningen fram så vet jag inte vilka saker som står i manualen eller inte, men dessa tipsen från Sean är rätt bra att veta. Tror dock bara att de funkar med HD-filer och inte ifrån iso/DVD-filer?
Postad 24 November 2007 - 10:16
Har bara några sista saker jag vill stämma av en gång för alla innan jag köper en 5100.
1080p/720p x264 *.mkv funkar? Maskinen är snabb nog för att koda upp sånt material, även s.k. "suspekt" material? Även XViD funkar utan problem? (kodar om sonens barnfilmer till XViD)
En annan fråga/request: Har just hittat programmet WIB-T och det verkar ju helt grymt.
Kan inte någon som använder WIB-T ta lite bilder på maskinen "in action" eller förklara hur det ser ut om jag t.ex skapar bakgrunder för olika filmer. Jag menar, hur ser det ut egentligen när jag har tryckt på "movies" knappen och hamnar i katalogen med mina filmer (som jag antar ligger enskilda i undermappar i den katalogen).
Om jag får svar/info på dessa frågor så blir det sannolikt ett köp på tisdag
Mvh
Tobbe
Redigerat av Tobbev, 24 November 2007 - 10:43.
Postad 24 November 2007 - 10:48
Jo, jag postade ju det där tipset flera sidor tillbaka.När du tittar på filmen så kan du justera undertexten på flera sätt:
- "Ch"-knappen upp: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder framåt och skjuter alltså texten framåt i tiden.
- "Ch"-knappen ner: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder bakåt och skjuter alltså texten bakåt i tiden.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Upp", "Ner", "Höger" eller "Vänster": Detta gör att du kan förflytta texten på skärmen uppåt, neråt, höger eller vänster om du vill placera den på ett bättre ställe, som till exempel på det svarta området i den undre delen av skärmen.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Playknappen", ska göra att du kan ändra mellan en större och en mindre storlek på undertexten men jag är osäker på om det fungerar med alla undertextfiler.
Ska sanningen fram så vet jag inte vilka saker som står i manualen eller inte, men dessa tipsen från Sean är rätt bra att veta. Tror dock bara att de funkar med HD-filer och inte ifrån iso/DVD-filer?
Postad 24 November 2007 - 11:57
Nja, ni kan inte ta filens storlek och linjärt omvandla till vilken prestanda som krävs av kopplingen mellan TViX - PC/NAS/etc. Nästan allt material är kodat med VBR (Variable Bit Rate) och det betyder att topparna i bit rate kan vara betydligt högre än medelvärdet vilket är det som oftast anges.Irriterande, jag som gillar tvixen ju. Behöver mer speed i nätverket också. Min huvudräkning säger att 1080p ligger på ca 30gig/2timmar. 15gig/timme, ger 4,2 Megabyte/sek, vilket ger 33,3mbit/sek.....men det är ju själva f*n. Det spelar ingen roll om man har ett gigabit nätverk antagligen, det verkar inte som att tvixen stödjer det.
Är det ett alternativ för dig att komprimera datat? Isåfall skulle jag gissa att 2-2.5 timmar 1080p material mkv-material kodat med x264 hamnar nånstans runt 10-14gb i storlek vilket borde minska ditt resultat lite. Nu har jag inte testat att streama sådant över LAN själv men i teorin borde det väl bli cirka 7gb per timme -> 1.94 Megabyte/sek -> 15.6 mbit/sek. Rätta mig gärna om jag har fel?
/Tomas
BluRay har en maximal bit rate av 48 Mbps (video+autio+subs) och HD-DVD 30+ Mbps (video+audio+subs). Nu tillkommer extramaterial och flera audiospår för olika format, etc, så jag vet inte vilken maximal bit rate BluRay får i praktiken, men som sagt, för att vara säker på att det ska gå bra att köra 1080p över LAN så är det det nya Sigma Designs chip som gäller, dvs det som finns i TViX 6500 och Popcorn Hour A-100, men det är mycket möjligt att det i praktiken kommer att visa sig att TViX x100 har tillräckligt med pulver...
Det är inte TViX som sätter begränsningarna på LAN prestanda utan det är Sigma Designs chip.
Redigerat av Wolfy, 24 November 2007 - 11:58.
Postad 24 November 2007 - 12:39
1080p/720p x264 *.mkv funkar? Maskinen är snabb nog för att koda upp sånt material, även s.k. "suspekt" material? Även XViD funkar utan problem? (kodar om sonens barnfilmer till XViD)
ja
En annan fråga/request: Har just hittat programmet WIB-T och det verkar ju helt grymt.
Kan inte någon som använder WIB-T ta lite bilder på maskinen "in action" eller förklara hur det ser ut om jag t.ex skapar bakgrunder för olika filmer. Jag menar, hur ser det ut egentligen när jag har tryckt på "movies" knappen och hamnar i katalogen med mina filmer (som jag antar ligger enskilda i undermappar i den katalogen).
Vet inte om någon här visste om programmet Wallpaper Interface Designer for TViX Players (WIB-T)
Länk: WIB-T
Varifrån kommer B:et i WIB-T? Det borde heta WID-T tycker jag? Finns inget B i hela namnet
Postad 24 November 2007 - 13:11
Vet inte om någon här visste om programmet Wallpaper Interface Designer for TViX Players (WIB-T)
Länk: WIB-T
Varifrån kommer B:et i WIB-T? Det borde heta WID-T tycker jag? Finns inget B i hela namnet
Nice..! Nu kan kanske t.o.m. jag orka få tid till en egen bakgrund. Tack för den distortion2.
Programmet hette "Wallpaper Interface Builder for TViX Players (WIB-T)" tidigare verkar det som.
Han har säkert inte velat ändra namnet i efterhand på ett så marknadsledande och etablerat program.
Postad 24 November 2007 - 14:02
Min erfarenhet av medieextenders är att många är VÄLDIGT långsamma och visa bilder (3-4 mb stora). Typ efter man klickat på filen tar det 6-7-8 sekunder innan den visas på TVn. Det är mkt irriterande. Man kanske måste ha en HTPC för att komma upp i speed....
Postad 24 November 2007 - 14:21
Nice..! Nu kan kanske t.o.m. jag orka få tid till en egen bakgrund. Tack för den distortion2.
Programmet hette "Wallpaper Interface Builder for TViX Players (WIB-T)" tidigare verkar det som.
Han har säkert inte velat ändra namnet i efterhand på ett så marknadsledande och etablerat program.
Det var Tobbev som tipsade om programmet, jag bara postade länken. Tack för förklaringen av namnet
Postad 24 November 2007 - 14:44
Är det någom som har en massa JPEG foton på intern disk i en 4100/5100, och kan kommentera hur den är att visa bilder?
Min erfarenhet av medieextenders är att många är VÄLDIGT långsamma och visa bilder (3-4 mb stora). Typ efter man klickat på filen tar det 6-7-8 sekunder innan den visas på TVn. Det är mkt irriterande. Man kanske måste ha en HTPC för att komma upp i speed....
Jag har en massa foton mest från Canons kameror men även en del Fuji och jag tycker att med den senaste betan så flyter det på riktigt bra har bara hängt sig ett par ggr mina filer ligger mellan 1-3,5 mb ett tips är att lägga en mp3 fil i samma map som bilderna så spelas den upp samtidigt som bakgrundsmusik. Kvaliten på bilderna blir otroligt bra när jag kör ut dom på projektorn, som i gamla tiders diabildsvisningar.
//P-E
Postad 24 November 2007 - 14:47
att hämta den från Dvicos hemsida...
Postad 24 November 2007 - 15:47
Är det någon som har FW 1.0.43 som jag kan få ladda ner för det går inte
Varför går inte det? Den här länken fungerar bra för mig tvix firmware 1.0.43
EDIT: Länken kommer från dvicos firmwaresida: http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx
Redigerat av distortion2, 24 November 2007 - 15:48.
Postad 24 November 2007 - 15:59
EDIT: Länken kommer från dvicos firmwaresida: http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx
Nej funkar inte för mig, får hem ca 48% sen står det att åtgärden tog för lång tid???
Postad 24 November 2007 - 16:27
Nej funkar inte för mig, får hem ca 48% sen står det att åtgärden tog för lång tid???
skumt, funkar för mig. Du har pm...
Postad 24 November 2007 - 17:11
finns det olika kvalite på nätverkskablar? behöver ca 20 m
Postad 24 November 2007 - 17:32
skumt, funkar för mig. Du har pm...
Tack....
Postad 24 November 2007 - 19:02
ska man ha en rak eller korsad nätverkskabel om man ska koppla twixen till en router? (har en zyxel-router)
En rak, en korsad används enbart mellan 2 datorer (och bättre switchar som vänder paren själv).
Postad 24 November 2007 - 20:04
Det finns olika kvalitet men även de billigaste nya lär funka fint , kolla att det är Cat5e(upp till 100Mbps) eller Cat6(upp till 1000Mbps)ska man ha en rak eller korsad nätverkskabel om man ska koppla twixen till en router? (har en zyxel-router)
En rak, en korsad används enbart mellan 2 datorer (och bättre switchar som vänder paren själv).
Postad 24 November 2007 - 21:13
Tack för hjälpen, beställde cat 6 för dom var skärmadeDet finns olika kvalitet men även de billigaste nya lär funka fint , kolla att det är Cat5e(upp till 100Mbps) eller Cat6(upp till 1000Mbps)ska man ha en rak eller korsad nätverkskabel om man ska koppla twixen till en router? (har en zyxel-router)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
10 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?