Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 9 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 11 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 12 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 13 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 13 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 15 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 15 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 15 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 15 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 15 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 16 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 16 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 17 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 17 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 18 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 18 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 13 oktober 2009 - 11:27

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0

Såvitt jag vet är alla utgångar aktiva samtidigt så det borde fungera.

Vad bra! tack för svaret!

Postad 13 oktober 2009 - 13:04

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

Okay, hur gammal är den då unjefär om fjärren är vit?

Troligtvis är den vita fjärren köpt som reservdel. Tror inte det följde med en vit som standard.

http://en.wikipedia....k_music_player)

Jag har en vit fjärr till min Slimdevices Squeezebox, den är köpt för två år sedan ungefär (sept 07). Vit fjärr ingick när man köpte en vit Slimdevices (innan de satte Logitech märke på dem) Squeezebox som var vit på baksidan.

Redigerat av Mr_Empa, 13 oktober 2009 - 13:05.

Postad 22 oktober 2009 - 08:06

Unregistered44830d9d
  • Unregistered44830d9d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej igen..
Har hittat en classic V.3 med vit fjärr.
Vad innebär version3 och varför är fjärren vit?
Har försökt hitta info men har gått i väggen, och då är det bäst att fråga om råd!

Sent svar men iaf... Jag har en SB3 med vit fjärr, det är alltså av den varianten med vit baksida som kom med vit fjärr. Den fanns inte så länge i sortimentet, jag köpte den precis när SB3 släpptes vilket var runt oktober 2005. När jag köpte nästa SB3 så fanns den inte och det var i augusti 2007.

(Såg nu att Mr_Empa redan svarat, och tydligen gick vita SB's att få tag på så sent som sept 07)

Redigerat av Unregistered44830d9d, 22 oktober 2009 - 08:07.

Postad 22 oktober 2009 - 09:37

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

(Såg nu att Mr_Empa redan svarat, och tydligen gick vita SB's att få tag på så sent som sept 07)

Ja jag får nog revidera mitt inlägg, jag såg att jag skrivit att jag har köpt en Squeezebox i feb. 07, så det gäller nog.

Postad 23 oktober 2009 - 10:05

apfelstrodel
  • apfelstrodel
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej !

Är det någon som kan hjälpa mig med följande frågor så vorre jag jätte tacksam.

1. Går det att streama Winamp dirket ifrån datorn till Logitech Squeezebox Receiver?

2. Går det att använda enbart Logitech Squeezebox Receiver altså utan fjärr. Är egentligen bara intresserad av att skicka över musiken ifrån min dator ifrån framförallt winamp på ett smidigt och så bra sätt som möjligt?

Tack på förhand

Postad 23 oktober 2009 - 10:21

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Hej !

Är det någon som kan hjälpa mig med följande frågor så vorre jag jätte tacksam.

1. Går det att streama Winamp dirket ifrån datorn till Logitech Squeezebox Receiver?

2. Går det att använda enbart Logitech Squeezebox Receiver altså utan fjärr. Är egentligen bara intresserad av att skicka över musiken ifrån min dator ifrån framförallt winamp på ett smidigt och så bra sätt som möjligt?

Tack på förhand

Som svar på dina bägger frågor, om det ör det enda du ska göra strunta i squeezen och köp en Apple Aiport och köp Airfoil då Squeezeboxen är beronde av sin serverprogramvara.

/ micke

Postad 23 oktober 2009 - 12:00

Stevo82
  • Stevo82
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Snubblade in på en sida hos Ms om nya Windows Media Player 12 (kommer med windows 7) som bl.a. ska ha en funktion för att streama musik m.m till kompatibla mediaspelare i nätverket. Alltså man väljer direkt i WMP12 att den ska spela musiken på "den" enheten.
På en annan sida hos dem sen så stod det att Squeezebox var kompatibel med Windows 7 och därmed WMP12.
Någon som har insikt i om det är så bra som det låter att man kan välja sin squeezebox reciever i nätverket direkt från WMP12 och bara köra iväg musiken?

Postad 23 oktober 2009 - 13:41

apfelstrodel
  • apfelstrodel
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Kollade upp Apple Aiport och köp Airfoil som tyvär värkar ganska "jokrigt". Blandade omdömen och problem gör att jag inte är jätte sugen på denna apparat. Det finns inga andra lösningar på detta?

mvh Peter

Postad 23 oktober 2009 - 14:15

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

Kollade upp Apple Aiport och köp Airfoil som tyvär värkar ganska "jokrigt". Blandade omdömen och problem gör att jag inte är jätte sugen på denna apparat. Det finns inga andra lösningar på detta?

Vad är det du vill göra med Airfoil, lyssna på Spotify? Jag kör digitalt ut från min Airport Express rakt in i min reciever. Har även möjlighet att fjärrstyra musikspelandet via min Iphone. Kunde faktiskt inte vara mer nöjd med lösningen. Airfoil har jag inte övervägt ännu, men lyssnar inte så värst ofta på exempelvis Spotify. Nästan uteslutande med Itunes numer.

Postad 23 oktober 2009 - 16:07

apfelstrodel
  • apfelstrodel
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Her Pc (cp) och vill inte använda Itunes som jag absolut inte gillar. Kör enbart Winamp och har en xperia windows lur och till dom finns tyvär inte något bra program (wifi )för medispelarna (av någon konstig anledning). Jag är ju inte överdrivet dator kunnig tyvär men borde ju vara mycket enkelt att lösa ett sånt program till windows lurar. Jag har också en Dvico tvix 6500A som jag kör med film och förstår inte häller här varför någon inte tillverkar ett program som leder till att musiken streamas till burken ifrån medispelare.

Kör med en D-link och hörde att internet skulle segas ner avsevärt om man kopplade in denna mojäng i routern. Sportify använder jag inte och inte häller radio eller något annat. Jag vill altså enbart smidigt och med hög ljudkvalitet skicka ljuder ifrån datorn till min sterio och jag vill använda winamp. Skulle också vara bra om man kunde få allt ljud som datorn producerar till sterion ( vlc, webbläsare och annat).

Postad 24 oktober 2009 - 10:39

Unregistered1496
  • Unregistered1496
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
jag kör squeezebox server på ubuntu och det har fungerat bra tills nu. Nu finns inte mina diskar med under /media när jag vill lägga till musiken. Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa till

Postad 25 oktober 2009 - 16:50

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Efter att ha installerat Squeezebox Server 7.4.0 (på QNAP 109 via SSOTS) så funkar det dåligt att spela upp låtar köota på iTunes (MP4). FLAC-filer lirar utan problem, men MP4-filer spelar i några sekunder i taget och måste sedan rebuffra innan det fortsätter. Någon som känner igen detta och kommit på någon lösning?

Postad 26 oktober 2009 - 22:31

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Efter att ha installerat Squeezebox Server 7.4.0 (på QNAP 109 via SSOTS) så funkar det dåligt att spela upp låtar köota på iTunes (MP4). FLAC-filer lirar utan problem, men MP4-filer spelar i några sekunder i taget och måste sedan rebuffra innan det fortsätter. Någon som känner igen detta och kommit på någon lösning?

Har iofs en annan NAS, men jag har samma buffringsproblem fast med FLAC när jag startar en ny låtlista. (startar en ny låt som inte ligger på tur för uppspelning). Den startar låten, spelar 10 sekunder, och måste sedan buffra.
Efter detta går allt som vanligt. Innan "ombuffiringen " sker går det inte att göra någonting med spelare. Inte ens ändra volym) Samma sak varje gång jag startar en ny låt...
Detta gäller bara för min Boom.
I Duet verkar det funka bra med 7.4.0

//BC

Redigerat av Unregistered2431065f, 26 oktober 2009 - 22:32.

Postad 27 oktober 2009 - 11:23

wa.pean
  • wa.pean
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag har buffringsproblem på alla min enheter ibland, men det beror i huvudsak på lagg i nätverket, så jag skulle börja med att felsöka där.

Postad 30 oktober 2009 - 20:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Någon som kör Squeezecenter på 64 bitars OS, funkar det bra?
Funderar på att uppgradera till Win 7 64bit för att kunna utnyttja mer minne.

Postad 01 november 2009 - 18:31

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att spela musik som inte är "indexerat" av squeeze center??

Min situation är som följer:
Har all min musik i mappen Music och där i finns Album, Blandat och Barn. Jag "indexerar endast Album alltså för att jag vill inte eller snarare så har jag inte funnit något bra sätt som jag gillar att tagga de två övriga mapparna. Skulle vilja använda typ "browse folder" eller något för att kunna spela något ur de andra 2 mapparna.

Så åter igen finns det någon lösning på detta??

/m

Postad 02 november 2009 - 18:39

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att spela musik som inte är "indexerat" av squeeze center??

Min situation är som följer:
Har all min musik i mappen Music och där i finns Album, Blandat och Barn. Jag "indexerar endast Album alltså för att jag vill inte eller snarare så har jag inte funnit något bra sätt som jag gillar att tagga de två övriga mapparna. Skulle vilja använda typ "browse folder" eller något för att kunna spela något ur de andra 2 mapparna.

Så åter igen finns det någon lösning på detta??

/m

Som du själv säger så finns alternativet "Browse Music Folder" på svenska "Musikmapp". Jag antar att det kräver att du har mappen "Music" som angiven sökväg i inställningarna.

Postad 02 november 2009 - 19:01

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Som du själv säger så finns alternativet "Browse Music Folder" på svenska "Musikmapp". Jag antar att det kräver att du har mappen "Music" som angiven sökväg i inställningarna.

Problemet med detta är ju att allt i Music indexeras väl??

/m

Postad 02 november 2009 - 23:31

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0
Fast det spelar väl ingen roll om du tar Musikmapp, då visas det i spelaren precis som du namngett mapparna.

Postad 03 november 2009 - 00:29

AnimeA
  • AnimeA
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag använder Sqeezebox Duet med Windows 7 64-bit och det går alldeles utmärkt.

Ingen fara med att uppgradera till Windows 7.

Postad 03 november 2009 - 16:35

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Fast det spelar väl ingen roll om du tar Musikmapp, då visas det i spelaren precis som du namngett mapparna.

Problemet är ju att jag normalt INTE vill ha med allt från Blandat eller Barn när jag browsar på Artist tex. utan då vill jag bara ha kompletta album.

/m

Postad 03 november 2009 - 17:24

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Det går att lösa om man installerar custombrowse och multilibrary plugin, då kan man dela upp sitt bibliotek i underbibliotek.

Postad 04 november 2009 - 15:43

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Det går att lösa om man installerar custombrowse och multilibrary plugin, då kan man dela upp sitt bibliotek i underbibliotek.

Så då har jag installerat dessa plugins, men får inte riktigt kläm på hur jag ska konfigurera det hela.
Jag drar mitt senario igen:
NU:
Struktur:
Mappen Musik:
inehåller: Album, Barn, Blandat
Jag indexerar endast mappen Album då jag vill ha endast kompletta album normalt sett och inte kommit på något sätt att tagga alla Mix album och barnskivor.
Vad jag vill:
Forfarande bara ha Album mappen när jag browsar eller söker musik normalt sett.
Men ibland vill ju kidsen spela sin musik å då vill jag ha möjligheten att bläddra i övriga mappar i Musik.

Hur löser jag då detta? är det någom som gör så eller något liknande?

/m

Postad 04 november 2009 - 16:20

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
DU måste indexera allting först, sedan går det att skapa nya artist/album-menyer som bara innehåller vissa skivor. Det finns en beskrivning här hur man gör: http://wiki.slimdevi...room_SqueezeBox
Man behöver inte göra alla konfigureringar som beskrivs, tex skip filter/playlists etc.

Postad 04 november 2009 - 18:24

Blågul
  • Blågul
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Några frågor om Squeezebox Boom.

- Är ljudet verkligen så bra som det sägs? Vad är det jämförbart med och hur stort rum fyller det?
- Kan man lyssna på BBC 1, 2 etc.?
- Går det att streama Internetradio utan att ha på datorn? Direkt via wifi?
- Jag läste något om ett "väder-plug-in" så man får väder, temperatur och även nyheter direkt i displayen. Var hittar man detta?
- Hur är stödet för OS X?

Redigerat av Blågul, 04 november 2009 - 18:40.

Postad 04 november 2009 - 20:32

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0
Uppdaterade precis squeezebox center och då dök det även upp en uppdatering till contollern.
Märkte inte någon direkt skillnad, vet någon vad som blev gjort?

Angående boomen så har jag en i köket som är 20m2 och den funkar fint där, bra ljud leverar den sålänge du spelar på låg volym tack vare DSP`n, höjer du så sänker den basen för att effekten ska räcka till.

Vad ska du ha den till? jag köpte den för att min sambo inte ska dra igång hela anläggningen i vardagsrummet när hon vill ha bakgrundsmusik i köket och till det fungerar den ypperligt!

Postad 05 november 2009 - 10:05

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Någon som fått Softsqueeze att fungera på Windows 7 (63-bit)? Lyckades efter en del krångel installera det men det vägrar starta, bara olika felmeddelande om bla MSVCR71.DLL och Java-relaterade problem. Java är installerat på datorn och verkar fungera korrekt.

Tips på något annat program som gör samma sak som Softsqueeze?

Postad 05 november 2009 - 17:50

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

- Kan man lyssna på BBC 1, 2 etc.?
- Går det att streama Internetradio utan att ha på datorn? Direkt via wifi?

Ja

- Jag läste något om ett "väder-plug-in" så man får väder, temperatur och även nyheter direkt i displayen. Var hittar man detta?

http://wiki.slimdevi...uginInfoDisplay

- Hur är stödet för OS X?

Bra

Tips på något annat program som gör samma sak som Softsqueeze?

Testa Squeezeplay istället

Postad 06 november 2009 - 16:21

apfelstrodel
  • apfelstrodel
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej

Finns det någon möjlighet att man skulle kunna använda en dator som trådlös mottagare gneom rauter. Min "huvud-dator" har jag musiken på som jag spelar upp via Winamp. Någon som vet om det är möjligt att koppla in detta så att Winamp informationen skickas ifrån min dator till den andra datorn som är inkopplad till sterion? ? Så att den fungerar som en trådlös musik "brygga" som tex Squeezebox ??? Vill inte ha en Squeezebox då denna inte kan spela upp musik utan applikationer vill bara skicka över musik ifrån winamp till sterion.

Mvh Peter

Postad 06 november 2009 - 18:43

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
http://lmgtfy.com/?q=winamp+stream+lan

Postad 08 november 2009 - 14:36

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

http://lmgtfy.com/?q=winamp+stream+lan

Den där funktionen har jag aldrig sett.. skitrolig ju! :(

Postad 08 november 2009 - 22:17

exxy19
  • exxy19
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej, jag har en Sb Boom och tycker det är jobbigt att byta över mellan Squeezebox server och MySqueezebox.com.

Det verkar som om allt hänger sig liksom (när datorn är stängd vill inte SB hitta MySqueezebox.com, går bra att byta mellan om datorn är igång).

Därför har jag börjat fundera på att skaffa en NAS men har läst att det kan vara problem med att spela FLAC.

Allt jag hittat på nätet hittills (tex på http://forums.slimdevices.com/ ) är väldigt otydligt och skulle vara tacksam om nån med egen erfarenhet kunde ge lite input.

Tack på förhand.

Postad 09 november 2009 - 19:45

vilden
  • vilden
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Hej, jag har en Sb Boom och tycker det är jobbigt att byta över mellan Squeezebox server och MySqueezebox.com.

Det verkar som om allt hänger sig liksom (när datorn är stängd vill inte SB hitta MySqueezebox.com, går bra att byta mellan om datorn är igång).

Därför har jag börjat fundera på att skaffa en NAS men har läst att det kan vara problem med att spela FLAC.

Allt jag hittat på nätet hittills (tex på http://forums.slimdevices.com/ ) är väldigt otydligt och skulle vara tacksam om nån med egen erfarenhet kunde ge lite input.

Tack på förhand.

Hej, vad skulle vara problemet med FLAC?
Kört detta själv i snart 2 år med en ReadyNas Duo utan större problem. Det hänger mest på att köra med stabila firmwares både för nasen och själva Squeezebox server.
/vilden

Postad 09 november 2009 - 20:47

exxy19
  • exxy19
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej, vad skulle vara problemet med FLAC?
Kört detta själv i snart 2 år med en ReadyNas Duo utan större problem. Det hänger mest på att köra med stabila firmwares både för nasen och själva Squeezebox server.
/vilden

OK, har läst att NASen int ska orka med att hantera FLAC pga dålig processorkapacitet. Men det stämmer alltså inte då eller?

Det jag försöker reda ut är om man ska satsa på en NAS eller om det är bättre att sätta upp någon sorts barebone/htpc.

Jag ser ju helst att det blir en NAS, liten, färdig lösning energisnål och förmodligen mycket tystare.

Men om det skulle innebära en massa buffring och lagg känns det som det inte riktigt är det jag söker. (se bl.a poster alldeles ovan).

Du har inte haft några problem alls typ?

Postad 10 november 2009 - 00:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Vilken NAS är det du funderat på?

Kan annars rekommendera nån nettop .. typ denna.

Sen kan man hänga på nån eller några diskar. Drar inte många watt.

Postad 10 november 2009 - 14:09

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

OK, har läst att NASen int ska orka med att hantera FLAC pga dålig processorkapacitet. Men det stämmer alltså inte då eller?

Det tvivlar jag på att någon verkligen skrivit, FLAC avkodas native i spelarna så det lastar inte processorn i NASen. Skulle du köra format som behöver transcoding är det en annan sak, likaså stora skivsamlingar som frestar databasmotorn. Där har många billiga NAS lite för klen processor och för lite minne.

Det jag försöker reda ut är om man ska satsa på en NAS eller om det är bättre att sätta upp någon sorts barebone/htpc.

Bäst support finns ju för vanilj-OS på vanlig Mac/PC-plattform, när det gäller NAS är det ofta tredje part inblandad på något sätt, undantaget vissa Netgear ReadyNas som i någon mån stöds direkt av Logitech. I vissa fall har NAS-tillverkare lagt SqueezeCenter (numer Squeezebox Server) i sin installation, men de hänger inte alltid med när det släpps nya versioner.
Mer info finns i Squeezebox forum för tredjeparts hårdvara

Postad 10 november 2009 - 18:33

exxy19
  • exxy19
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack alla som svarat på mina frågor om NAS och liknande lösningar. :(

Det känns nog som om jag kommer satsa på en ReadyNAS då jag för första gången i mitt liv vill flyta med strömmen.
Den här gången ska det vara enkelt och smidigt så man inte behöver göra en massa handpåläggning för få det att funka.

Ang. länken till SB-forumet så vill jag bara säga att det var där jag fick intrycket av att det kunde vara strul med NAS och FLAC.
Jag var redan lite skeptisk till infon jag hittat där men ville höra om nån annan hade egen erfarenhet av att det verkligen funkade.

Postad 10 november 2009 - 20:39

vilden
  • vilden
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Du har inte haft några problem alls typ?

Hej,
Problem har funnits, men alltid i samband med att man ska vara först med nya uppdateringar (fattar inte varför) man tror ju att det innebär förbättringar och visst ibland blir det så, men lika ofta blir det strul. Mitt råd är att scanna av forumena för både Squeezebox och ReadyNas innan man kör igenom senaste uppdateringarna.

Jag har väl en ganska stor flac samling typ 15k eller så och tycker att det funkar riktigt bra. Kör 1TB i raid och uppgraderat till 1 GB minne. Använder en av de stabilaste routrarna som finns - Linksys WRT54
Har försökt mig på att uppgradera till N ett par gånger (Netgear 3500 och D-Link 825) men aldrig fått stabilitet i nätverket och således backat tillbaks till Linksysen.
Har funderingar på att testa Netgears senaste WNDR3700, vill ju gärna kunna köra på N för snabbare nerladdningar och filöverföringar och då kan förhoppningsvis Squeezen köra på G bandet för sig själv.

Nettop tror jag skulle kunna vara ett alternativ men vill man grejja så lite så möjligt och ha allt i en låda är en nas bättre tycker jag.

/vilden

Postad 11 november 2009 - 14:26

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Den här recievern som finns, den som kostar strax över tusingen.

Om man inte bryr sig om displayer, kan man använda den som standalone styrd via pc/mac?

Postad 11 november 2009 - 16:09

wa.pean
  • wa.pean
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Den här recievern som finns, den som kostar strax över tusingen.

Om man inte bryr sig om displayer, kan man använda den som standalone styrd via pc/mac?

Ja det kan man, men jag tror att man måste ha fjärrkontrollen för att konfigurera den, så nej.

Utan fjärren kan man inte ställa in vilket bilbiotek den ska spela och nätverk. Möjligt att det går att få den att plocka trådbunden dhcp och sen nå den via servern, men jag skulle kolla upp det definitivt innan köp.

Postad 11 november 2009 - 16:52

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Det går att konfigurera recievern med ett inofficiellt program som heter net-udap. Det bästa är nog att försöka få tag på en begagnad sb classic.

Postad 22 november 2009 - 20:36

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Hej alla squeezeboxvänner

Nu har jag haft min classic sedan den kom och tänkte att jag skulle flytta den till ett annat rum
och köra usb med flac direkt i min nya Hembioprocessor.
Visst det låter j.ligt bra och man kan se allt man gör på tvn, men det saknas ju alla funktioner
Jobbigt med webradion och tvn måste vara på för att man skall se vad man gör.

Nej, nu har jag läst på lite här på forumet och slims eget forum

Jag har kommit fram till att jag skall skaffa mig en ny Squeeze Touch och en iPod Touch
och sedan köra båda med ipod Touch som fjärris

Funkar det bra och är det lätt att fixa så att det funkar ?

Jag tänkte även lägga min musik på en liten miniserver Assus lilla
Vilket op är det bästa att köra denna med om man vill att den skall starta med Squeezarna ?
Det får inte vara för svårt, för jag orkar inte forska för mycket för att lära mig det.

Någon vänlig själ på forumet som kan ge mig alla de tips och länkar och trådar
så att jag sedan kan klara mig själv :)

Vad behöver jag mer ?

Postad 22 november 2009 - 22:39

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns en liten gadget eller program så man kan styra Squeezecenter från datorn? Använder idag webbgränssnittet men vill ha ett litet program på sidan av så att säga.

Postad 23 november 2009 - 00:15

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag tänkte även lägga min musik på en liten miniserver Assus lilla
Vilket op är det bästa att köra denna med om man vill att den skall starta med Squeezarna ?
Det får inte vara för svårt, för jag orkar inte forska för mycket för att lära mig det.

Absolut enklast vore att inte bygga en egen server utan använda den som finns inbyggd i Squeezebox Touch, förutsatt att du klarar dig med en server utan något extra lull lull.
Annars beror det nog lite på om du vill använda denna server till annat också. Ett alternativ som verkar enkelt är Vortexbox. Antingen köper du en färdigkonfigurerad server eller laddar ner ISOn och installerar på egen hårdvara.

Postad 23 november 2009 - 00:31

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns en liten gadget eller program så man kan styra Squeezecenter från datorn? Använder idag webbgränssnittet men vill ha ett litet program på sidan av så att säga.

Multum.
SoftSqueeze är en javahistoria som tidigare distribuerades genom SqueezeCenter men som nu utvecklas genom andra kanaler. Användarinterfacet efterliknar tidigare modeller av Squeezebox vilket kanske inte är det mest intuitiva. Innehåller även en spelare så att du kan spela upp via din dator.
SqueezePlay är idag beta men funkar rätt bra, samma användarinterface som på Squezebox Controller/Radio/Touch. Även denna innehåller en spelare.
Moose är en hyfsat avancerad windowsapplikation som tyvärr har ett lite påfrestande användarinterface om du frågar mig men som nog är det som mest liknar ett normalt mediaspelarprogram.
SqueezeBox Controller är en gadget för Google Desktop, vet inte mer om den är att den funkar, testade den bara som hastigast men var inte riktigt vad jag sökte.
SqueezeGadget är en gadget för Vista Sidebar. Samma här, har inte testat ingående.

Postad 23 november 2009 - 10:13

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

Multum.
........

Oj oj tackar och bugar! :(

Postad 23 november 2009 - 12:10

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Absolut enklast vore att inte bygga en egen server utan använda den som finns inbyggd i Squeezebox Touch, förutsatt att du klarar dig med en server utan något extra lull lull.

Så man kan alltså koppla Hårddisken till Touch och sedan komma åt den från de andra squeezarna ?

Postad 23 november 2009 - 16:04

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Så man kan alltså koppla Hårddisken till Touch och sedan komma åt den från de andra squeezarna ?

Så är det sagt och du kan även komma åt USB-hårddisken över nätverket från din dator för att lägga in ny musik. Om man accepterar att det kan ta lite längre tid att föra över musik och att ta den där backupen som man så lätt glömmer så kan hårddisken sitta ansluten till din Touch hela tiden.
Haken är då som sagt att det handlar om ett slags snikversion av SqueezeBox Server utan exempelvis webinterface eller stöd för transcoding av filer.
Läs gärna mer i Touch-forumet eller varför inte i den officiella tråden för Touch på i detta forum.

Postad 25 november 2009 - 22:00

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Fick min squeezebox classic idag. Älskar den redan. Men blir inte riktigt klok på en sak. Den är kopplad till mysqueezebox.com och det fungerade direkt med att spela musik från mitt iTunes-bibliotek. Men går jag in på mysqueezebox.com så står det under Spelare "Status: ej ansluten" och det som finns där speglas inte av det som händer i själva lådan. Mina favoriter tex.

edit: gjorde om allt nu och nu fungerar det.
edi2: nae något är konstigt. antingen är den perfekt kopplad till mysqueezebox.com eller så är den kopplad till iPeng. på något sätt...

En annan sak - Går det inte att bläddra efter Spår som i iPoden med iPeng?

edit3: Playlists fungerar inte heller, kryssat i använd iTunes samt testat att länka till "/Users/fillilutten/Music/iTunes/Playlists" och någon gång lyckades jag få fram dom på iphonen men när jag tryckte på dom var de tomma.

Redigerat av yacob, 26 november 2009 - 01:12.

Postad 02 december 2009 - 14:02

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Har köpt en Boom och kör servern på en whs burk. Har min musik i en struktur som ser ut ungefär såhär:
Musik
-Artist_albumnamn
--mp3:or
--playlist.m3u
-Artist_album...
osv...

Och det funkar ju bra, har allt vettigt taggat tror jag. Men jag får inte med några playlists när jag går in i biblioteket på Squeezen, är bara tomt. Antar att det är meningen att man ska ha alla playlists i en separat katalog, den man pekar på i serverdelen. Stämmer det? Går det att lösa så jag kommer åt mina playlists? Eller använder man inte det? Är ju total nybörjare när det gäller Squeeze, hade en Soundbridge innan och då körde jag mycket med playlists.

Tack på förhand!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.