Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2007 - 21:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Är det någon som har FW 1.0.43 som jag kan få ladda ner för det går inte
att hämta den från Dvicos hemsida...

Nu verkar det som att du löste det ändå, men denna sidan har varit uppe ett antal ggr. i tråden.
http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/

Bra att ha som reserv.

Postad 25 November 2007 - 01:15

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Är där stöd för inbakade undertexter i mkv än? =)

Postad 25 November 2007 - 09:55

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Är det någom som har en massa JPEG foton på intern disk i en 4100/5100, och kan kommentera hur den är att visa bilder?

Min erfarenhet av medieextenders är att många är VÄLDIGT långsamma och visa bilder (3-4 mb stora). Typ efter man klickat på filen tar det 6-7-8 sekunder innan den visas på TVn. Det är mkt irriterande. Man kanske måste ha en HTPC för att komma upp i speed....

Jag har upptäckt att med bilder som är obearbetade i Photoshop tar det 1-2 sek att ladda fram. Däremot så tar det 7-8 sek för de bilder som är bearbetade med tex ändrad intensitet och kontrast. Bilderna tagna med en 6Mpixel-kamera.

Redigerat av OZZO, 25 November 2007 - 09:56.

Postad 25 November 2007 - 12:26

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Har du sökt i tråden? ;)
För hade du gjort det, skulle du märkt att så inte är fallet men dvico jobbar på det :blink:

Postad 25 November 2007 - 12:50

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Nu har jag kalibrerat tvixen med DVE , jag utgick ifrån tv:ns bildprofil som jag har kalibrerat mot min dvd och sedan gjorde jag endast justeringar på tvixen. Resultatet blev:
BRGT= 14
CONT= -10
HUE= 3
SATU= 10
Det som jag inte kunde justera var skärpan då den justeringen inte verkar finnas på tvixen men skärpan såg bra ut ändå. Blev lite förvånad över att jag fick höja BRGT så mkt , visar era tvix också ganska mörk bild eller beror det på min kringutrustning? Tvixen är kopplad med HDMI igenom en Onkyo reciver och vidare till en 427 plasma.

Postad 25 November 2007 - 12:51

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Har du sökt i tråden? ;)
För hade du gjort det, skulle du märkt att så inte är fallet men dvico jobbar på det :blink:

Jag vet att dem jobbar på det, men det betyder väl inte att det kan ha kommit till sen det skrevs? =)
Någon som haft några sämre erfarenheter gällande MKV @ 1080p och isåfall, vad för material var det, vc1 etc etc

Postad 25 November 2007 - 14:53

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Har altid använt winrar och den hänger sig på vartenda *.iso fil.
Kör från den interna disken.

h*n menar att du ska packa upp .img/.iso:n till VIDEO_TS/AUDIO_TS - .ISOn är ju bara ett förpackningsformat, som enklast packas upp mha winrar.

Jasså.
Du menar extrahera *.iso filen.
Det har jag inte testat.
Skall testa det asap.
Hoppas dock att iso uppspelningen blir fixad, eller varför inte direktstöd för *.img filer utan att byta namn till *.iso först.

Postad 25 November 2007 - 16:41

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Nu har jag kalibrerat tvixen med DVE , jag utgick ifrån tv:ns bildprofil som jag har kalibrerat mot min dvd och sedan gjorde jag endast justeringar på tvixen. Resultatet blev:
BRGT= 14
CONT= -10
HUE= 3
SATU= 10
Det som jag inte kunde justera var skärpan då den justeringen inte verkar finnas på tvixen men skärpan såg bra ut ändå. Blev lite förvånad över att jag fick höja BRGT så mkt , visar era tvix också ganska mörk bild eller beror det på min kringutrustning? Tvixen är kopplad med HDMI igenom en Onkyo reciver och vidare till en 427 plasma.

Skulle tro att det beror på att du går genom din Onkyos HDMI växel och att din DVD och TViX skickar olika signaler. Vad hade du TViXen inställd på att skicka för signal? Du skulle iofs kunna använda Movie/Film för DVDn genom AVR och User/Användare för TViX genom AVR för att slippa hålla på och mickla med TViXens inställningar.

Jag har min TViX och Onkyo DVD i separata HDMI ingångar på min Pio 428. Har just fått tillbaka min utlånade DVE så jag ska köra ner VIDEO_TS till min share och testa lite.

PS Sedan tycker jag nog att man ska utgå från den bästa källa man har för att kalirera mot och sedan får man leva med skillnader från andra källor om det nu inte går att komma runt med olika användarlägen på TVn/projektorn. Tycker det är skam att det inte finns bättre möjligheter att spara inställningar för ingångar och olika källor, det tar ju inte upp något minne alls att spara lite text. DS

Redigerat av Wolfy, 25 November 2007 - 16:44.

Postad 25 November 2007 - 20:40

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
OK, då har jag lekt lite med DVE (Digital Video Essentials), Pio 428 och TViXen (1.0.43 FW). Om jag gjorde som dig, Hewi, dvs utgick från min kalibrering/justering av min DVD (Onkyo DV-SP540E) så fick jag ställa TViXen till:

BRGT= -2
CONT= -3
HUE= 0 (rörde jag inte då jag fann den okänslig och den förstörde grundinställningen för blå primär)
SATU= -9 (dvs färg)

På Pion hade jag stängt av alla bildförbättrare, använde Film-läget, gamma 1 och färgtemperatur Mid-Low. TViXen hade jag satt till TV Standard PAL, Auto switch På, Video out 480i/576i. Provade också uppskalning 720p, 1080i och 1080p utan några problem med justerade nivåer.

Jag nollställde TViXen och kommer att använda User/Användare-läget på Pion för att kalibrera TViXen.

Efter det så körde jag in 1.3.05 RC1 FW och stötte genast på problem. Jag kunde inte välja 480i/576i, TViXen gick tillbaka till 480p/576p. Valde jag 1080i först och sedan 480i/576i så gick det bra, men när jag åter startade uppspelningen av DVE så blev skärmen svart och TViXens display visade bara 000000. Försökte att använda menyknappen och då började siffrorna på TViXens display att röra på sig men de frös nästan direkt. Valde åter igen 1080i och då fungerade allt igen.

Justeringarna ovan stämde också bra för 1.3.05 förutom då när man väljer 1080p och spelar upp HD material, då görs denna ofattbara autojustering av vitnivå/kontrast och svartnivå/brightness och det ser för hemskt ut.

Skulle vara mycket tacksam om Sean kunde använda sina kontakter med DViCo och meddela dem detta problem med 1.3.05 RC1 FW och Pioneer PDP-428XD:

• Jag kan inte välja 480i/576i som video out annat än om jag först väljer 1080i.
  • När jag valt 480i/576i enligt ovan så kan jag inte spela upp vanligt DVD material, varken som .iso eller VIDEO_TS direkt. Detta gäller komersiella DVDer som inte är bearbetade på något sätt.

Med 1.0.43 existerar inte detta öht. Jag kan välja vilken video out inställning jag vill och allt DVD material som inte fungerar med 1.3.05 i 480i/576i-läget fungerar utan problem med 1.0.43.

Ska kolla tvärt med 1.2.27 betan och se hur den beter sig, återkommer...

...har nu kollat med både 1.2.27 och 1.2.29 och det är inga problem att både välja och spela upp med inställningen 480i/576i.

Redigerat av Wolfy, 25 November 2007 - 21:18.

Postad 25 November 2007 - 21:18

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

BRGT= 14
CONT= -10
HUE= 3
SATU= 10

Skulle tro att det beror på att du går genom din Onkyos HDMI växel och att din DVD och TViX skickar olika signaler. Vad hade du TViXen inställd på att skicka för signal? Du skulle iofs kunna använda Movie/Film för DVDn genom AVR och User/Användare för TViX genom AVR för att slippa hålla på och mickla med TViXens inställningar.

Jag har min TViX och Onkyo DVD i separata HDMI ingångar på min Pio 428. Har just fått tillbaka min utlånade DVE så jag ska köra ner VIDEO_TS till min share och testa lite.

PS Sedan tycker jag nog att man ska utgå från den bästa källa man har för att kalirera mot och sedan får man leva med skillnader från andra källor om det nu inte går att komma runt med olika användarlägen på TVn/projektorn. Tycker det är skam att det inte finns bättre möjligheter att spara inställningar för ingångar och olika källor, det tar ju inte upp något minne alls att spara lite text. DS

Hej! Jag gjorde så för att slippa växla imellan olika användarlägen och input på tv:n utan köra samma(movie-läget samt input4)på både dvd:n och tvixen , dvd:n kör ut 720P/50hz och tvixen 1080i/50-60hz(auto). Bägge är anslutna till Onkyon med hdmi och sedan går en hdmi ut till tv:n. Men trots lite anurlunda/konstiga inställningar på tvixen så blir ju bilden korrekt i slutändan ändå eller? Tycker bilden är bra nu iallefall.

Postad 25 November 2007 - 21:24

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

BRGT= 14
CONT= -10
HUE= 3
SATU= 10

Hej! Jag gjorde så för att slippa växla imellan olika användarlägen och input på tv:n utan köra samma(movie-läget samt input4)på både dvd:n och tvixen , dvd:n kör ut 720P/50hz och tvixen 1080i/50-60hz(auto). Bägge är anslutna till Onkyon med hdmi och sedan går en hdmi ut till tv:n. Men trots lite anurlunda/konstiga inställningar på tvixen så blir ju bilden korrekt i slutändan ändå eller? Tycker bilden är bra nu iallefall.
Ps fick inte heller dve att funka med rc fw:n

Postad 25 November 2007 - 21:34

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Jag har upptäckt att med bilder som är obearbetade i Photoshop tar det 1-2 sek att ladda fram. Däremot så tar det 7-8 sek för de bilder som är bearbetade med tex ändrad intensitet och kontrast. Bilderna tagna med en 6Mpixel-kamera.

Photoshop är ett av de sämsta programmen på att spara jpegbilder. Förmodligen så shabblar photoshop till det med proggresiv kodning av bilden, eller något annat som gör det meckigare att packa upp det.

Jag har inte testat så noga, emn jag tror att picasa är ett bättre alternativ om man vill optimera sin bildvisning på twixen. Picasa använder sig av samma jpegbibliotek som de flesta OSS-applikationer, vilket gör att det borde lira kalas med twixen. Jag får kolla på det nästa gång jag startar igång maskineriet =)

Postad 25 November 2007 - 21:58

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jorå, det förstår jag och huvudsaken är att du är nöjd med bilden - det är ju hela poängen :)

Jag tyckte att känsligheten inte var den bästa på TViXens reglage, men som sagt huvudsaken att man är nöjd.

Postad 25 November 2007 - 22:28

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Någon som har ngn koll på ngt bra/enkelt program som kodar om film snuttar ifrån Canons digital kameror(MJPEG Motion-JPEG?) till ngt som är kompatibelt med tvixen?

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 25 November 2007 - 22:33.

Postad 25 November 2007 - 23:56

gzpot
  • gzpot
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tycker det är skam att det inte finns bättre möjligheter att spara inställningar för ingångar och olika källor, det tar ju inte upp något minne alls att spara lite text. DS

Klart det går med ISF =)

Postad 26 November 2007 - 01:41

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Tycker det är skam att det inte finns bättre möjligheter att spara inställningar för ingångar och olika källor, det tar ju inte upp något minne alls att spara lite text. DS

Klart det går med ISF =)

Hehe, good point =)

Förutsatt att man har tillgång till en duktig ISF kalibrerare då.

Jag tycker att det är dåligt rent generellt att man inte kan döpa sina egna minnen för källor, ingångar och dess inställningar.

Postad 26 November 2007 - 13:18

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej på er

Nu på morgonen fick jag tummen ur och åkte och köpte en 5100 + 500GB disk + HDMI-kabel (Ja Sean, jag köpte det hos en av de butikerna på din lista :) ).

Är brutalt nöjd än så länge. Hann bara testa lite grann innan jag åkte till jobbet (sonen har lunginflammation så jag var hemma till lunch).

Har dock en fråga. Det verkar som att jag inte riktigt har fattat hur man ställer in upplösningen. Lite fakta först:

TV: Samsung "HD-Ready" (kommer inte ihåg exakt modell just nu)
Kabel: HDMI
Inställningar i TViX'en: PAL/NTSC Auto. 720p output (sitter på jobbet så jag vet inte exakt vad parametrarna heter)
TV-Out på TViX'en: 576p (eller vad det nu är exakt. I alla fall den som börjar på 5xxp).

När jag byter bakgrund till en egen som har den storleken som det står i manualen att de skall ha, så hamnar endel av bildytan "utanför" TV'n. Jag har TV'n inställd på Wide och har valt 16:9 i TViX'en.

Någon som har en aning om hur jag skall bära mig åt för att se hela TViX'enjs bild på TV'n?

Det blev kanske lite rörigt men jag hoppas ni fattar vad jag menar :wub:

Jag är inte så bra på sånt här så all hjälp är uppskattad.

Mvh
Tobbe

Postad 26 November 2007 - 13:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Inställningar i TViX'en: PAL/NTSC Auto. 720p output (sitter på jobbet så jag vet inte exakt vad parametrarna heter)
TV-Out på TViX'en: 576p (eller vad det nu är exakt. I alla fall den som börjar på 5xxp).

Hej Tobbe!

Vad kul att du skaffade en 5100, och att du är så brutalt nöjd än så länge. :)

Mitt förslag är att du under "Setup" låter TViX:en köra ut 720p till din TV precis som det är inställt. Frågan är bara vad du menar med "TV-Out på TViX'en: 576p (eller vad det nu är exakt. I alla fall den som börjar på 5xxp)." för när du har valt 720p i setup och väljer "Verkställ" längst ner, så ska den ändra upplösning till just 720p.

Sedan ska du inte behöva trycka på "TV Out" eller något sånt på fjärrkontrollen utan bör se bilden precis som du ska. Så jag är lite undrande till vad du gör. Du har uppenbarligen 576p inställt på TV:n då kanske, varför hela bakgrunden inte syns eftersom de är gjorda i upplösningen 720 x 480 pixlar. :wub:

Postad 26 November 2007 - 13:50

Unregisteredd3a6e193
  • Unregisteredd3a6e193
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Brygga wlan?

Har sökt mig galen i tråden utan att hitta något så jag ger upp och frågar istället.

Eftersom det verkar vara aningen struligt att använda sig av USB wlan till tvixen så tänkte jag brygga wlan:et med en cheapshit wlan brygga med RJ45 kontakt. Någon som har testat det? Funkar det bra? Eller kan man överhuvudtaget göra så?

Postad 26 November 2007 - 13:54

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hmmm...

Jag fattade det som att det är två inställningar, en för själva GUI't till maskinen och en för vad den skall mata ut filmen till TV'n i.

Som sagt, jag är inte så bra på sånt här...

Du säger alltså att när jag väl har valt 720p i setup så skall både GUI't och filmerna skickat ut i 720p till TV'n?

Mvh
Tobbe

Postad 26 November 2007 - 14:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hmmm...

Jag fattade det som att det är två inställningar, en för själva GUI't till maskinen och en för vad den skall mata ut filmen till TV'n i.

Du säger alltså att när jag väl har valt 720p i setup så skall både GUI't och filmerna skickat ut i 720p till TV'n?

Mvh
Tobbe

Njae, alltså GUI:t är som det är hela tiden. Så sätt inställningen under "Setup" till 720p och då ska det vara grönt. Är det inte det så är det din TV som är felinställd på att visa "lägre" upplösning, skulle jag säga. :)

Postad 26 November 2007 - 14:08

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hmmm...

Mvh
Tobbe

Njae, alltså GUI:t är som det är hela tiden. Så sätt inställningen under "Setup" till 720p och då ska det vara grönt. Är det inte det så är det din TV som är felinställd på att visa "lägre" upplösning, skulle jag säga. :)

Ja det är nog inställningarna på TV'n som det är nåt knas med. Skall kolla på det ikväll och återkommer sannolikt med mer frågor :wub:

Mvh
Tobbe

Postad 26 November 2007 - 14:19

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Brygga wlan?

Har sökt mig galen i tråden utan att hitta något så jag ger upp och frågar istället.

Eftersom det verkar vara aningen struligt att använda sig av USB wlan till tvixen så tänkte jag brygga wlan:et med en cheapshit wlan brygga med RJ45 kontakt. Någon som har testat det? Funkar det bra? Eller kan man överhuvudtaget göra så?

Japp det fungerar alldeles utmärkt, jag har kört med en xbox-game adapter som är en brygga men även en vanlig AP inställd i bryggläge.

Det man saknar är ju en billig N-mode brygga så man får lite hastighet i överföringen, min 54Mbps orkar inte med HD (alltså hög bitrate) eller DVD ISO om jag samtidigt gör annat i nätet..

Postad 26 November 2007 - 14:40

Unregisteredd3a6e193
  • Unregisteredd3a6e193
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Brygga wlan?

Japp det fungerar alldeles utmärkt, jag har kört med en xbox-game adapter som är en brygga men även en vanlig AP inställd i bryggläge.

Det man saknar är ju en billig N-mode brygga så man får lite hastighet i överföringen, min 54Mbps orkar inte med HD (alltså hög bitrate) eller DVD ISO om jag samtidigt gör annat i nätet..

Prima. Då blir nog det lösningen. Orkar inte ens börja krångla med någon USB dongel som ingen verkar få att fungera optimalt i alla fall.

Postad 26 November 2007 - 18:46

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Någon som har ngn koll på ngt bra/enkelt program som kodar om film snuttar ifrån Canons digital kameror(MJPEG Motion-JPEG?) till ngt som är kompatibelt med tvixen?

http://www.erightsoft.com/SUPER.html till exempel.
En av världens sämst strukturerade sidor..... men donwload-länken finns nånstans långt ned på sidan och ett antal klick bort. :)

Sen kan du även använda MPlayer eller dess encoder-variane MEncoder. Jag har ingen länk jstu nu så det e bara å googla.

//J

Postad 26 November 2007 - 21:58

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

http://www.erightsoft.com/SUPER.html till exempel.
En av världens sämst strukturerade sidor..... men donwload-länken finns nånstans långt ned på sidan och ett antal klick bort. :)

Sen kan du även använda MPlayer eller dess encoder-variane MEncoder. Jag har ingen länk jstu nu så det e bara å googla.

//J

Tack skall prova det programmet , som du sa: det var f**n inte lätt att hitte nedladdningslänken! :P

Postad 27 November 2007 - 10:46

xrister
  • xrister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Lite mer frågor/funderingar:

* Såg på film i helgen på min TViX 4100 via nätverket(avi-format) och det fungerade utmärkt, dock så noterade vi att det fanns en osynk mellan ljud och läpprörelser. Hur korrigerar man detta ?
Har kopplat TViX:en via HDMI till min TV(Sony KDL-40W3000). Kan det bero något på HDMI-kontakten, har för mig att TViX:en har 1.1 och TV:n 1.3.

* Går det att göra ikoner/bilder till katalogerna liknande det som går för XBMC ?

Postad 27 November 2007 - 11:14

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

* Såg på film i helgen på min TViX 4100 via nätverket(avi-format) och det fungerade utmärkt, dock så noterade vi att det fanns en osynk mellan ljud och läpprörelser. Hur korrigerar man detta ?
Har kopplat TViX:en via HDMI till min TV(Sony KDL-40W3000). Kan det bero något på HDMI-kontakten, har för mig att TViX:en har 1.1 och TV:n 1.3.

* Går det att göra ikoner/bilder till katalogerna liknande det som går för XBMC ?

Hej xrister!

Vet inte vad som bråkar med filmuppspelningen. Mitt tips är att du lägger filmen på hårddisken (om du har en sådan), eller på en extern hårddisk, MP3-spelare, minneskort, kamera eller motsvarande som du ansluter via USB-kabel till TViX:en och ser om filmen spelar bättre så. Jag gissar nämligen på nätverket, eller att filmfilen helt enkelt är osynkad i ljudet.

Angående ikoner och bilder så går det. Skapa en fil som heter "icon.tvix" (en tom textfil helt enkelt). Skapa sedan små bilder på 100 x 140 pixlar. Respektive bild ska du döpa till "folder.jpg" och dessa kan du lägga i valfria mappar. En användare på vårt eget forum gjorde en liten schematisk bild nedan på - hur det kan se ut. :(

Video (mapp)
...|--- icon.tvix (en egen skapa fil)
...|--- DVD (Mapp)
...........|--- filmen (mapp)
....................|--- filmen.iso
....................|--- folder.jpg (en egen skapad bild, 100 x 140 pixlar)

Postad 27 November 2007 - 12:02

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har också i enstaka fall råkat ut för osynk mellan bild och ljud. Jag kör med filmerna på intern hårddisk och själva filmfilen var det inget fel på (.avi/xvid). I mitt fall uppkom osynken ca 20 minuter in i filmen och det gick att fixa genom att starta om filmen och hoppa till rätt plats med goto. Såna här småbuggar finns det fortfarande en del kvar av i tvixen. De är inte jättefarliga och går oftast att avhjälpa med att starta om filmen man tittar på eller i värsta fall starta om tvixen.
Förutom läpp-osynk gäller det att ljudet försvinner helt (gäller både .iso och .avi/xvid och avhjälps med en omstart av filmen), att filmen helt hänger sig (har för mig hänt i .iso) och att subtitles snabbspolas (gäller .sub).

För mig är detta hanterbara småfel, men visst vore det trevligt om man slapp dem helt. För mindre tekniskt kunniga eller mer otåliga personer kan jag tänka mig att dessa saker upplevs som mer störande så man ska vara medveten om att dessa glitches existerar.

Själv hoppas jag på att Dvico jobbar för fullt på en ännu bättre firmware än de som finns, en som fixar dessa små annoyances (och gärna subtitles i mkv) och att den hinner bli klar innan 6500 släpps. Go go dvico!

Redigerat av distortion2, 27 November 2007 - 12:03.

Postad 27 November 2007 - 12:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag tippar uteslutande på att din TV tar tid på sig att hantera bildsignalen.
Kör du ut signalen i samma upplösning som panelen (1920x1080) har på TV'n?
Om du kör 1080p så testa 1080i istället eller tvärtom. När TV'n måste jobba med att fixa signalen så kan såna osynkar uppkomma. Du måste även ta med i beräkningen att det kanske är filmen som är knas.

Postad 27 November 2007 - 12:17

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt för denna förmodade dumma fråga.

köpte en 4100 igår, utan hdd...tänkte initialt använda en extern disk. Hur gör jag när jag ska uppgradera firmwaren- går det utan hårddisk? Är det bara att koppla in i pcn och drag'n drop eller? något jag måste tänka på?

tack//FF

Postad 27 November 2007 - 12:19

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har också i enstaka fall råkat ut för osynk mellan bild och ljud. Jag kör med filmerna på intern hårddisk och själva filmfilen var det inget fel på (.avi/xvid). I mitt fall uppkom osynken ca 20 minuter in i filmen och det gick att fixa genom att starta om filmen och hoppa till rätt plats med goto. Såna här småbuggar finns det fortfarande en del kvar av i tvixen. De är inte jättefarliga och går oftast att avhjälpa med att starta om filmen man tittar på eller i värsta fall starta om tvixen.
Förutom läpp-osynk gäller det att ljudet försvinner helt (gäller både .iso och .avi/xvid och avhjälps med en omstart av filmen), att filmen helt hänger sig (har för mig hänt i .iso) och att subtitles snabbspolas (gäller .sub).

För mig är detta hanterbara småfel, men visst vore det trevligt om man slapp dem helt. För mindre tekniskt kunniga eller mer otåliga personer kan jag tänka mig att dessa saker upplevs som mer störande så man ska vara medveten om att dessa glitches existerar.

Själv hoppas jag på att Dvico jobbar för fullt på en ännu bättre firmware än de som finns, en som fixar dessa små annoyances (och gärna subtitles i mkv) och att den hinner bli klar innan 6500 släpps. Go go dvico!

Låter illavarslande och inget jag känner igen hos mig med osynk.
Men... jag har inte kört någon avi-fil (endast iso och MKV) och jag får hängningar på iso ifall jag kör dem från hårddisk. Kör därför över nätverk om det är iso eftersom jag vill ha senaste firmware i burken.

köpte en 4100 igår, utan hdd...tänkte initialt använda en extern disk. Hur gör jag när jag ska uppgradera firmwaren- går det utan hårddisk? Är det bara att koppla in i pcn och drag'n drop eller? något jag måste tänka på?

tack//FF

Ingen dum fråga alls, men jag tror att svaret finns bland de snart 3000 inläggen.
Sean borde svara på den frågan, men jag är ganska säker på att du kan göra det från den externa disken om den är USB eller från en USB-pinne.

Postad 27 November 2007 - 12:24

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Ladda hem gratisprogrammet Media Info. Välj t ex HTML under menyn View för att få mer utförlig information om filen du kollar.

Kolla vilket format ljudspåret har, det är antagligen MP3 VBR. Det orsakar problem med alla mediaspelare då och då. Tyvärr är jag inte insatt i hur du löser det annat än att göra som distortion2 skriver ovan, starta om filen och använd Go To knappen, sne håller synken förhoppningsvis ända ut.

Hade du osynk hela tiden och händer det med alla filer?

Redigerat av Wolfy, 27 November 2007 - 12:35.

Postad 27 November 2007 - 12:33

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

tack//FF

Ja, du kan uppdatera FW från USB minne, extern USB HDD eller över LAN. Jag har ändrat FW över LAN säkert 50+ ggr och enda gången det gick åt helsike så var det helt och hållet mitt eget fel. Skulle det mot förmodan gå åt skogen är det bara att installera en intern HDD tvärt och köra safe update så man kan alltid ta sig ur eventuella problem.

Du uppdaterar helt enkelt genom att lägga in FW-filen på din externa HDD (glöm inte att använda Safely Remove Hardware när du kopplar från den från din PC), koppla in den på din TViX, gå in på den externa HDDn via TViX användargränsnitt och till slut välja FW-filen och trycka Enter/Play (på samma sätt som du t ex spelar upp en video-/musikfil) och OK för att verifiera att du vill lägga in en ny FW. Ännu smidigare via TViX USB portar är att använda ett USB minne.

Du behöver alltså inte koppla din TViX till din PC för att uppdatera FW.

Redigerat av Wolfy, 27 November 2007 - 12:35.

Postad 27 November 2007 - 12:44

barbafet
  • barbafet
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har en Tvix 4100 och en D-Link DNS-323 NAS, finns det någon som kan förklara hur jag ska göra för att få NFS att fungera på NAS'en så att jag kan använda den för DVD isos samt mkv filer. Har letat runt lite här på forumet samt lite andra ställen men jag får inte till det.

Tackar på förhand.

Postad 27 November 2007 - 12:49

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag har en Tvix 4100 och en D-Link DNS-323 NAS, finns det någon som kan förklara hur jag ska göra för att få NFS att fungera på NAS'en så att jag kan använda den för DVD isos samt mkv filer. Har letat runt lite här på forumet samt lite andra ställen men jag får inte till det.

Tackar på förhand.

Enligt det som står här på prisjakt så stöder din NAS endast SMB, FTP och inte NFS. Har du information att den ska stöda NFS?

Postad 27 November 2007 - 13:09

barbafet
  • barbafet
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tackar på förhand.

Enligt det som står här på prisjakt så stöder din NAS endast SMB, FTP och inte NFS. Har du information att den ska stöda NFS?

Det går att lägga in med sk fun plugs som nämns här http://wiki.dns323.info/
Jag har läst om folk som har lyckats med detta men för mig själv har det inte gått så bra.

Postad 27 November 2007 - 13:51

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tackar på förhand.

Det går att lägga in med sk fun plugs som nämns här http://wiki.dns323.info/
Jag har läst om folk som har lyckats med detta men för mig själv har det inte gått så bra.

Det låter som att du har strul med din nas och inte med tvixen , har själv ingen sådan nas så med den kan jag ej hjälpa dig men när du fått igång NFS på nas:en så borde den bara vara att lägga till i tvixens nätverkslista precis som du gör med den delade tvix mappen på pc:n eller måste netshare köras även på nas:en?

Postad 27 November 2007 - 14:06

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Någon som kör sin Tvix mot windows home server?

Postad 27 November 2007 - 15:33

Harleydanne
  • Harleydanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ny firmware släppt TVIX HD M-41/5100SH Firmware 1.3.15 released

Postad 27 November 2007 - 15:38

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Var finns den nya att hämta hem då?

Postad 27 November 2007 - 15:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Firmware 1.3.15:
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Firmwar...x100_1.3.15.zip

Changes from 1.3.05 RC1

1. Improved MKV support.
A. Support VC-1 in MKV
B. Fix go to bug with some files.

2. Now shows frame rate for MP4 & MOV
A. Therefore, Auto NTSC/PAL/24Hz works.

3. Now, you can set, change and delete password for folders.
A. Select the folder you want to configure the password on.
B. Press the Function button on your remote controller.
C. Select the fourth icon to set up the password like the picture below.
D. Press a four-digit number and once again the number ( Ex: 1234).
E. Press the OK button to set up.

< Notice >
- Change and Remove the password icons can be activated when the password exists.

- If you insert a wrong password, TViX automatically goes to the file-selecting page.
- If you forget the password, please remove tvix.pss file after connecting the TViX to your PC.
- The password should consist of numbers only.
- You cannot delete the folder set up by a password with the delete key. Remove the password in first.

4. Change default Birghtness and Contrast value.

- Other known issues -
1. HDMI compatibility problem with some Display.
Please send us .TED file which is created on the internal HDD for our analysis.
2. REW in TP files is not supported
3. When playing HD quality files consecutively, sometimes TViX hangs.
4. FF, RW, Goto many not work with audio files

Redigerat av sean.wiklund, 27 November 2007 - 15:46.

Postad 27 November 2007 - 15:56

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Firmware 1.3.15:
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Firmwar...x100_1.3.15.zip

Det är något mysko med det här. När man packar upp ZIP-filen så står det samma text som i 1.3.14 d.v.s. att det enda som skiljer är är avsett för Korean Tuner Users.

/Göran

Postad 27 November 2007 - 16:03

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag har sökt i tråden men inte hittat något bra svar.
Jag kör i dagsläget CanalDigital. Jag vet att man inte har någon lösning för DVB-C men kan man spela in på något vis via s-vhs?

Det står såhär på tvix egen sida:

This model does not support analog (PAL) broadcasting. If you want to use the analog channel, you have to use the RF splitter.

Vad menar de med det?
Jag kan ju knappast göra om en svhs signal till en DVB-T och köra med den mottagaren?

Postad 27 November 2007 - 16:28

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Trots att det står i textfilen att 1.3.15 bara är avsedd för Korean Tuner Users har jag installerat den.

Jag kan redan nu säga att det inte går att visa JPEG-bilder skannade med Nikon Coolscan III. Detta fungerade i 1.0.43.

Jag hoppas verkligen att det här inte är den offiella firmmware som vi väntat på sedan i somras för i så fall verkar läget bara bli sämre och sämre.

/Göran

Postad 27 November 2007 - 16:46

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Jag kan redan nu säga att det inte går att visa JPEG-bilder skannade med Nikon Coolscan III. Detta fungerade i 1.0.43.

Jag hoppas verkligen att det här inte är den offiella firmmware som vi väntat på sedan i somras för i så fall verkar

Märker du något annat som gör att det är värt att uppgradera sig?
Eller suger den helt och hållet? :(

Postad 27 November 2007 - 16:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att det här inte är den offiella firmmware som vi väntat på sedan i somras för i så fall verkar

Eller suger den helt och hållet? :)

Vi har installerat den som snabbast och det enklaste man märker är just lösenordsskyddet på mappar som man kan sätta. Jag har inte hunnit köra någon hel film än så ni får gärna rapportera vidare. :(

Postad 27 November 2007 - 17:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Eller suger den helt och hållet? :(

Har bara haft den installerad en stund. Jag får återkomma när jag testat mer.

/Göran

Postad 27 November 2007 - 17:22

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

tack//FF

Ja, du kan uppdatera FW från USB minne, extern USB HDD eller över LAN. Jag har ändrat FW över LAN säkert 50+ ggr och enda gången det gick åt helsike så var det helt och hållet mitt eget fel. Skulle det mot förmodan gå åt skogen är det bara att installera en intern HDD tvärt och köra safe update så man kan alltid ta sig ur eventuella problem.

Du uppdaterar helt enkelt genom att lägga in FW-filen på din externa HDD (glöm inte att använda Safely Remove Hardware när du kopplar från den från din PC), koppla in den på din TViX, gå in på den externa HDDn via TViX användargränsnitt och till slut välja FW-filen och trycka Enter/Play (på samma sätt som du t ex spelar upp en video-/musikfil) och OK för att verifiera att du vill lägga in en ny FW. Ännu smidigare via TViX USB portar är att använda ett USB minne.

Du behöver alltså inte koppla din TViX till din PC för att uppdatera FW.

Tack för det, verkar som om det funkar nu. :( Hoppas på en låång vänskap mellan mig och Tvix. :)
//FF

Förreseten...Några rekommendationer vad det gäller HD när det blir tal om montage? :(

Postad 27 November 2007 - 17:39

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Förreseten...Några rekommendationer vad det gäller HD när det blir tal om montage? :(

Det är många (mig inkluderat) som använder Samsung SpinPoint 500GB. Tysta och hyffsat svala. Storleken är väl upp till dig men 500GB har länge varit de mest prisvärda (ca 900kr). 1TB ligger på ca 2800kr.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.