* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
3224 svar till detta ämne
Postad 02 december 2009 - 14:06
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Har köpt en Boom och kör servern på en whs burk. Har min musik i en struktur som ser ut ungefär såhär: Musik -Artist_albumnamn --mp3:or --playlist.m3u -Artist_album... osv...
Och det funkar ju bra, har allt vettigt taggat tror jag. Men jag får inte med några playlists när jag går in i biblioteket på Squeezen, är bara tomt. Antar att det är meningen att man ska ha alla playlists i en separat katalog, den man pekar på i serverdelen. Stämmer det? Går det att lösa så jag kommer åt mina playlists? Eller använder man inte det? Är ju total nybörjare när det gäller Squeeze, hade en Soundbridge innan och då körde jag mycket med playlists.
Tack på förhand!
Angående hur du ska uppge var dina playlists finns, kolla den bifogade bilden
Playlists_SC.png 13,14K
1 Antal nerladdningar
Postad 02 december 2009 - 16:14
yellowmanX
-
yellowmanX
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Angående hur du ska uppge var dina playlists finns, kolla den bifogade bilden
Playlists_SC.png 13,14K
1 Antal nerladdningar
Jo, men pekar jag den på min Musik-katalog så verkar det inte sökas rekursivt, dvs i alla undermappar. Eller har jag missat något annat?
Postad 02 december 2009 - 16:22
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jo, men pekar jag den på min Musik-katalog så verkar det inte sökas rekursivt, dvs i alla undermappar. Eller har jag missat något annat?
Jag vet inte om jag förstår dig helt, men i rutan för "Music Folder" anger du sökvägen till rootmappen fö din musik och i rutan för "Playlists Folder" anger du sökvägen till den specifika foldern som dina playlists ligger i. Scanna sedan en gång till för att den ska upptäckas. Mina sökvägar är till exempel: C:\Documents and Settings\hempc\My Documents\SLIMSERVER [musik] C:\Documents and Settings\hempc\My Documents\SLIMSERVER\SPELLISTOR [spelistor]
Redigerat av TCM, 02 december 2009 - 16:26.
Postad 02 december 2009 - 18:44
yellowmanX
-
yellowmanX
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag menar att jag har mina playlists utspridda i respektive album-mappar, inte i en och samma mapp som det verkar var tänkt att man ska ha. Borde vara ganska vanligt, men jag hittar inget om det.
Postad 05 december 2009 - 15:26
Ben Hur
-
Ben Hur
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej Går det att koppla ett par datorhögtalare direkt till classic eller måste jag ha en förstärkare? Tex de här https://www.prisjakt...kt.php?p=239029Tack på förhand
Redigerat av Ben Hur, 05 december 2009 - 15:29.
Postad 05 december 2009 - 17:55
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
Hej Går det att koppla ett par datorhögtalare direkt till classic eller måste jag ha en förstärkare? Tex de här https://www.prisjakt...kt.php?p=239029 Tack på förhand
Det är väl inbyggd förstärkare i högtalarna!? Inga problem isf. Köp en boom annars så är allt i samma burk!
Postad 05 december 2009 - 18:00
Heavyfuel
-
Heavyfuel
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Är det någon som vet hur man får servern att avkoda FLAC och skicka WAV till streamern?
Postad 07 december 2009 - 21:22
Ben Hur
-
Ben Hur
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej köpte Boom för att streama Spotify men efter 2 dagars felsökande håller paniken på att ta över Jag får det inte att fungera Har gjort enligt detta 1. Download dsbridge. 2. Extract the dll file into my Spotify folder (c:\program files\spotify) 3. Get lame_enc.dll and also put it in th Spotify folder. 4. Restart Spotify - and start playing a track (I put the volume to zero in Spotify). 5. On my Boombox I connected to http://192.168.0.199:8124 (the IP of my computer) 6.lagt upp länken i favoriter DSbridge ikonen är alltid blå och får bara Connection Time out 500 Har provat på 2 olika datorer, stängt brandväggar , öppnat portar till förbannelse(8124) Hoppas ngn kan bistå så jag inte slängt 2500kr i sjön
Redigerat av Ben Hur, 07 december 2009 - 21:24.
Postad 08 december 2009 - 19:15
doland
-
doland
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Snälla hjälp mig. Har också en Boom och blir snart galen. Vart i Squeezeboxen ändrar du IP adressen?
Förklara gärna steg för steg, please.
Instruktionsboken är ju en katastrof!
Min Boom ansluter och hittar en IP adress automatiskt.
Jag har dragit dll file,dsbridge och lame enc till spotify mappen.
Hur ska jag göra?
Vart hittar jag datorns Ip? Är det den som står i kontrollpanelen för Squeeze center?
Förklara som för en 3 åring för jag är inte någon data hacker.
Tacksam för svar.
Postad 08 december 2009 - 20:24
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Hur ska jag göra? Vart hittar jag datorns Ip? Är det den som står i kontrollpanelen för Squeeze center?
Startmenyn >kör > cmd > Nytt fönster där du skriver ipconfig där är din ipadress /m
Postad 08 december 2009 - 20:33
Ben Hur
-
Ben Hur
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej
Fick det att funka efter 2 dagar, jag hade skrivit in dem som favorit på mysquezzebox,com men det skulle man inte göra,
Starta squeezeserver och lägg in in ditt ipnummer som favorit på där stället...hade jag bara vettat det tidigare så
Men nu fungerar det men funderar på en duet istället, behöver egentligen inte högtalarna
Postad 08 december 2009 - 21:31
doland
-
doland
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag vet att jag är lite trög men vart i squeezebox server skriver du in favoriter med ip adress? Du menar squeeze server på datorn nu väl?
Postad 08 december 2009 - 21:34
Ben Hur
-
Ben Hur
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Under avancerat i servern har du , fjärrkontroll
Tryck på den så öppnas ett nytt webinterface och där har du favoriter
Redigerat av Ben Hur, 08 december 2009 - 21:35.
Postad 08 december 2009 - 21:57
doland
-
doland
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag gick in som du sa i squeeze server och döpte en till spotify i favoriter. Jag skrev in föjande där man skulle skriva adress. http://192.168.0.87:8124Jag får då detta felmeddelandet både i booen och på datorn i squeezebox server Ett fel uppstod när fjärrflödet för lästes in: (Connect timed out: Bad file descriptor)
Postad 08 december 2009 - 22:01
Ben Hur
-
Ben Hur
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
starta om Spotify helt och hållet
Se till att du har kopplat upp dig mot din pc där du har Spotify och inte mysqueezwbox.com
Sätt på en låt sedan provar du igen
Postad 08 december 2009 - 22:09
doland
-
doland
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Oj, oj du är min hjälte  Nu funkar det!! Jag hade skrivit en siffra fel på ip numret
En lite fråga till bara, kan man göra så man kan byta låtar med fjärren eller får man göra låtlista i spotify?
Postad 08 december 2009 - 22:12
Ben Hur
-
Ben Hur
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Kul att det fungerande, tror inte du kan byta låt via fjärren tyvärr.
Postad 09 december 2009 - 16:04
wa.pean
-
wa.pean
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Någon som har koll på vad som hänt med Receivern? Jag har beställt en och den har blivit restad om och om igen, leveransdatum skjuts bara längre fram...
Postad 15 december 2009 - 19:08
berabe
-
berabe
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej alla Squeezebox experter:
kan man streama Spotify till Squeezebox Radio?
/berabe
Postad 15 december 2009 - 20:44
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Postad 16 december 2009 - 13:39
TonyL
-
TonyL
-
Rookie
-
7 inlägg
Är i behov av en vettig lösning för att få musik från datorn till stereon i vardagsrummet, och det verkar som att Squeezebox är det bästa sättet att göra detta.
Läst igenom en stor del av tråden här och det verkar ju gå att lösa kontrollen av Receivern både via datorn eller via iPhone touch som alternativ till att köpa Duet med fjärr, som ju kostar en slant.
Nu står jag och väger mellan:
A ) Köpa en Duet för 3000 spänn
B ) Köpa en receiver för 1200 spänn, och styra via datorn (SoftSqueeze?) tills jag hittar en beggad iPod Touch för 5-600 (verkar inte omöjligt)
B är ju det klart billigare alternativet, och en iPod Touch går ju dessutom att använda till annat.
Så min fråga till er som testat båda: Hur är upplevelsen att styra KlämLådan via dator/iPod jämfört med den "riktiga" fjärrkontrollen?
Jag har ett rätt stort arkiv med mp3:or idag, och kommer i och med införskaffandet av Squeezebox köra ner hela den relevanta delen av min CD-samling till FLAC. Hur smidigt navigeringen bland filerna fungerar är med andra ord av stor vikt för mig.
Alla svar, såväl objektiva som subjektiva mottages tacksamt.
Redigerat av TonyL, 16 december 2009 - 13:39.
Postad 16 december 2009 - 14:41
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Jag kör endast styrning via iPhone och appen iPeng. Fungerar ypperligt och jag har aldrig kännt behov av att styra på nått annat sätt.
Så länge all musik är taggad som den ska så fungerar ju sökning och navigering jättebra!
Postad 16 december 2009 - 16:40
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Det finns en hake med att bara köpa en Receiver och det är att konfigurering av nätverk och annat som behövs för att komma igång är avsett att göras med en Controller. Det finns sätt att kringgå detta, men man skall vara medveten om att det kan kräva lite extra studier och pyssel. Ett alternativ vore att försöka få tag i en Squeezebox Classic som är busenkel att få igång.
Skall du fjärrstyra från datorn så tror jag att du skulle trivas bättre med Squeezeplay än Softsqueeze. Är idag en beta och kanske aldrig kommer att släppas skarpt, men den funkar hyfsat och har samma interface som en Controller.
Postad 16 december 2009 - 17:07
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
Jag kör endast styrning via iPhone och appen iPeng. Fungerar ypperligt och jag har aldrig kännt behov av att styra på nått annat sätt. Så länge all musik är taggad som den ska så fungerar ju sökning och navigering jättebra!
Kan tillägga att man även kan bläddra i "musikmapp" så ser man mappstrukturen som man själv skapat den. Det är med andra ord ingen fara på taket om man inte har ordning på taggarna!
Postad 17 december 2009 - 10:52
TonyL
-
TonyL
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack Pojpoj och Alfista!
Tror det kommer hänga på vad priset på en Touch kan bli, vi får se :-)
Redigerat av TonyL, 17 december 2009 - 10:54.
Postad 17 december 2009 - 15:00
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Nu står jag och väger mellan:
1. A ) Köpa en Duet för 3000 spänn B ) Köpa en receiver för 1200 spänn, och styra via datorn (SoftSqueeze?) tills jag hittar en beggad iPod Touch för 5-600 (verkar inte omöjligt)
B är ju det klart billigare alternativet, och en iPod Touch går ju dessutom att använda till annat.
2. Så min fråga till er som testat båda: Hur är upplevelsen att styra KlämLådan via dator/iPod jämfört med den "riktiga" fjärrkontrollen? Hur smidigt navigeringen bland filerna fungerar är med andra ord av stor vikt för mig.
Alla svar, såväl objektiva som subjektiva mottages tacksamt.
1. Eller alt. C ) SB Classic och en iPod Touch Skaffar du en iPod kan du du ju gömma Classicen i ett skåp om man inte vill se den. 2. Tycker iPod/iphone är bra mycket trevligare att navigera med än medföljande fjärrkontrollen till Duet. Själva navigeringen är ju busenkel, min teknikointresserade tjej lärde sig väldigt snabbt. Min granne och syster har köpt en efter att varit hemma och provat min en stund.
Redigerat av Mr_Empa, 17 december 2009 - 15:01.
Postad 17 december 2009 - 15:40
TonyL
-
TonyL
-
Rookie
-
7 inlägg
1. Eller alt. C ) SB Classic och en iPod Touch Skaffar du en iPod kan du du ju gömma Classicen i ett skåp om man inte vill se den.
Det är absolut en tanke, men jag hittar inget ställe som säljer Classic i dagsläget, och därmed inte heller vad den kostar i förhållande till receivern. Tips på var man kan hitta en?
Postad 17 december 2009 - 15:55
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
SB Classic är en utgående modell, tror den redan slutat tillverkas. Antagligen är det få som har någon i lager så det är nog demoex eller begagnat som gäller.
Postad 18 december 2009 - 09:49
TonyL
-
TonyL
-
Rookie
-
7 inlägg
Nån specifik generation av iPod Touch man behöver för att kunna köra appen som styr Squeezebox?
Kikar lite på begagnat nu.
Postad 18 december 2009 - 09:52
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Nån specifik generation av iPod Touch man behöver för att kunna köra appen som styr Squeezebox? Kikar lite på begagnat nu.
JAg rattar mina klämboxar med en Itouch gen2 och en IPhone 3g bägge med senaste uppdateringen /m
Postad 21 december 2009 - 18:30
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Uppdaterade precis squeezebox center och då dök det även upp en uppdatering till contollern. Märkte inte någon direkt skillnad, vet någon vad som blev gjort?
Angående boomen så har jag en i köket som är 20m2 och den funkar fint där, bra ljud leverar den sålänge du spelar på låg volym tack vare DSP`n, höjer du så sänker den basen för att effekten ska räcka till.
Vad ska du ha den till? jag köpte den för att min sambo inte ska dra igång hela anläggningen i vardagsrummet när hon vill ha bakgrundsmusik i köket och till det fungerar den ypperligt!
Har en Boom och funderar på att köpa en Duet. Funkar det att köra synkat mellan dessa två utan att det uppstår någon fördröjning? Alltid trevligt med samma musik i synk när man går mellan vardagsrum och kök.
Postad 21 december 2009 - 19:40
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
Har en Boom och funderar på att köpa en Duet. Funkar det att köra synkat mellan dessa två utan att det uppstår någon fördröjning? Alltid trevligt med samma musik i synk när man går mellan vardagsrum och kök.
Jajjemen! Har en boom i köket och en reciever i vardagsrummet/ även kopplad till altanen och en classic i badrummet och det går att köra synkat överallt! Skithäftigt!! Man kan byta musik från vilken spelare som helst och med controllern kan man även justera volymen på alla spelare..
Postad 28 december 2009 - 10:19
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Lyssnar ofta på webbradio via min Boom och har då och då problem med att det buffrar (har ändå höjt bufferten till 20 sek) och även att stationen bara stannar och man får starta om den. Boomen blir då också väldigt seg då man vill ändra volym eller navigera runt i menyer. Detta händer oftast på eftermiddagar och både då jag lyssnar på svenska kanaler och utländska som tex Bellyup4Blues, olika classic rock-stationer och liknande.
Har internet via lokal leverantör (Kramnet), kabel, 8mbit. Min fråga är, ska jag härleda dessa problem till min leverantör eller är det vanligt att det går tungt vid dessa tider. Har där jag bor inte så många andra leverantöralternativ, det enda är Telia ADSL 8mbit. Men kan man ändå tro att det skulle bli bättre efter ett byte.
Kan även säga att enligt bredbandskollen är det för det mesta ok men inte superbra men ändå känns även surfandet segt till och från. Så beror mina problem på inkompetent leverantör eller internet i stort?
Postad 28 december 2009 - 12:46
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Om dina problem med internetradio uppträder då din Boom är kopplad mot mysqueezebox (f d squeezenetwork) så kan problemet ligga där. Jag har själv upplevt den lite seg i navigeringen samt att texten scrollar lite ojämnt på min SB3, dock inga problem med själva musiken. Det verkar som om deras servers, i synnerhet de i Europa, har en del prestandaproblem. För de med den nya SB Radio så har problemen varit än mer påtagliga. I så fall är det tyvärr bara att vänta på att de får ordning på sina prylar eller att sätta upp en egen server.
Postad 29 december 2009 - 16:00
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jajjemen! Har en boom i köket och en reciever i vardagsrummet/ även kopplad till altanen och en classic i badrummet och det går att köra synkat överallt! Skithäftigt!! Man kan byta musik från vilken spelare som helst och med controllern kan man även justera volymen på alla spelare..
Låter bra, har just beställt en Duet på PC City, endast 2490 på mellandagsrea.
Postad 03 januari 2010 - 16:00
PJUX
-
PJUX
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har köpt en Netgear Duo som jag ska till min classic.
men får det inte tt fungera. vad ska jag ansluta till i classicen?
1.set up networking
2.connect to squeezework
3.connect to "datornamn" (0.0.0.0)
Postad 03 januari 2010 - 16:01
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Skriv in ipt till din duo sen är det bara och köra.
Postad 03 januari 2010 - 16:10
PJUX
-
PJUX
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Skriv in ipt till din duo sen är det bara och köra.
hur menar du då?
Postad 03 januari 2010 - 16:13
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
hur menar du då?
3.connect to "datornamn" (0.0.0.0) Skriv in adressen till din Duo där, kontrollera att Squeezetjänsten är påslagen först.
Postad 03 januari 2010 - 16:21
PJUX
-
PJUX
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
3.connect to "datornamn" (0.0.0.0)
Skriv in adressen till din Duo där, kontrollera att Squeezetjänsten är påslagen först.
vad gör mandet då?
Postad 03 januari 2010 - 16:29
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
vad gör mandet då?
setup networking precis som när du ansluter till vilken dator som helst. Visst har du kört mot en dator förut? Eller har du köpt allt nu? Här är manualen annars, står precis hur man gör http://www.slimdevic...wners-Guide.pdf
Redigerat av Martin, 03 januari 2010 - 16:30.
Postad 03 januari 2010 - 17:37
vilden
-
vilden
-
Användare
-
-
161 inlägg
En rejäl prissänkning på Transportern, kanske dags att slå till? Logitech TransporterÄr den någon som vet vad detta beror på, är det ny/nya produkter på gång? /vilden
Redigerat av vilden, 03 januari 2010 - 17:45.
Postad 03 januari 2010 - 18:55
PJUX
-
PJUX
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
setup networking precis som när du ansluter till vilken dator som helst.
Visst har du kört mot en dator förut? Eller har du köpt allt nu?
Här är manualen annars, står precis hur man gör
http://www.slimdevic...wners-Guide.pdf
gör pecis som jag gjort innan när jag ansluter. den hittar själv ssid namnet på mitt nätverk. men den räknar bara ner från 30 till 0 så den får ingen kontakt. har provat att skriva ssid namnet själv men samma resultat. bytat lösenordskryptering men ingen lycka där heller.
Postad 03 januari 2010 - 18:57
Unregistered7ff3cfb6
-
Unregistered7ff3cfb6
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Prova starta om router och modem. Hade samma problem tidigare idag.
Fredde
Postad 03 januari 2010 - 19:25
PJUX
-
PJUX
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Prova starta om router och modem. Hade samma problem tidigare idag.
Fredde
Nu fick jag igång allt fast jag vet inte vad det var som var fel. men WPA var den krypterning som funkade. av någon anledning funka inte WPA+WPA2  gött att fått igång slimen igen...förra routen dog för drygt en månad sedan.
Postad 03 januari 2010 - 22:07
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Nu fick jag igång allt fast jag vet inte vad det var som var fel. men WPA var den krypterning som funkade. av någon anledning funka inte WPA+WPA2
 gött att fått igång slimen igen...förra routen dog för drygt en månad sedan.
Om jag inte missminner mif så supportar inte SB WPA2 endast WPA av någon anledning, eller så hade jag bara samma problem som du med WPA2 så jag kör "bara" WPA nu å det fungerar bra. /m PS! tydligen problem med vissa routrar http://wiki.slimdevi...hp/RouterStatus DS!
Postad 04 januari 2010 - 19:54
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Jag testar i denna tråden också.
Jag kör med Ipeng på min Iphone, men mina albums visar inga bilder, bara 7 av ca 900 albums, hur gör man för att taga dom och vad för program ska man använda då?
Postad 04 januari 2010 - 23:04
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Jag testar i denna tråden också. Jag kör med Ipeng på min Iphone, men mina albums visar inga bilder, bara 7 av ca 900 albums, hur gör man för att taga dom och vad för program ska man använda då?
Tag&rename och ev TagIT sen lägg in coverart:en i taggen så funkar det för mig iaf /m PS ! finns någon guide på Slimdevices forumet om "How to tag your music" typ DS!
Redigerat av cnsmipe1, 04 januari 2010 - 23:05.
Postad 04 januari 2010 - 23:29
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
För just Tag & Rename har jag skrivit en liten snabbguide med det viktigaste, den hittas här https://www.minhembi...s...t&p=1626793
Postad 04 januari 2010 - 23:58
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Funderar på en squeezebox classic men hörde att den är på väg att utgå?
Finns det något annat alternativ för mig som vill spela upp musiken från datan som står i sovrummet till stereon i vardagsrummet utan att dra en massa kablar?
Redigerat av stoffe69, 05 januari 2010 - 00:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|