* Officiell Tråd - Dynavoice *
3407 svar till detta ämne
128 relaterade trådar
Omfoliering/Omlackering.... (1 inlägg)
|
4 år sedan
|
Dynavoice Magic FX-4 EX (39 inlägg)
|
7 år sedan
|
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg)
|
8 år sedan
|
Högtalareuppställning (1 inlägg)
|
10 år sedan
|
Dynavoice 5.1 paket -synpunkter? (19 inlägg)
|
10 år sedan
|
Hjälp med hemmabioljud jag plockat ihop, tack! :) (18 inlägg)
|
11 år sedan
|
Dynavoice DF-6 (202 inlägg)
|
11 år sedan
|
Vilka billiga högtalare överaskade er? (113 inlägg)
|
11 år sedan
|
dynavoice m-85 gen 1 vs Klipsch rf-82 mk1 (32 inlägg)
|
11 år sedan
|
Yamaha NS-555 vs Dynavoice F-6 (14 inlägg)
|
11 år sedan
|
Beslutsångest! Högtalarpaket för ca 10000:- (10 inlägg)
|
11 år sedan
|
Proson Inphase 5.0 ,Dynavoice Magic F-6 EX 5.0 eller Dynavoice Challenger M (5 inlägg)
|
11 år sedan
|
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg)
|
12 år sedan
|
Normalt att högtalare spelar olika högt? (8 inlägg)
|
12 år sedan
|
Vilka högtalare ska jag välja? (8 inlägg)
|
12 år sedan
|
Finns det någon konkurrent till Dynavoice M65 i samma prisklass? (129 inlägg)
|
12 år sedan
|
Pioneer VSX-1021 med Dynavoice M-65 EX - Bra eller anus? (12 inlägg)
|
12 år sedan
|
Bästa kompletta ljud för 2 k ink allt (37 inlägg)
|
12 år sedan
|
* Officiell Tråd - Dynavoice Definition * (401 inlägg)
|
12 år sedan
|
* Officiell Tråd - Dynavoice Dynamite * (214 inlägg)
|
12 år sedan
|
Köpråd: M-audio Studiophile AV40 Mk2 vs Dynavoice S-4 EX+D-amp (5 inlägg)
|
13 år sedan
|
Tangent eller Dynavoice? (1 inlägg)
|
13 år sedan
|
Mer bass utan sub (10 inlägg)
|
13 år sedan
|
Små Frontar Sökes (7 inlägg)
|
13 år sedan
|
Köpråd NAD2600A (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dynavoice Magic F-6 EX (51 inlägg)
|
14 år sedan
|
Preout, Slutsteg? (18 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dynavoice Definition DF-5 (6 inlägg)
|
14 år sedan
|
Byta ut M-65 från Dynavoice till "små" men bättre högtalare (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
Grym beslutsångest, xtz 80.1 eller dynavoice magic f-6ex (29 inlägg)
|
14 år sedan
|
Några frågor inför köp av Pro-Ject Debut III (vinyl-nybörjare) (5 inlägg)
|
14 år sedan
|
Komplettera HKTS11 till 7.1? (10 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg)
|
14 år sedan
|
2.1 reciever eller 5.1 reciever? (33 inlägg)
|
14 år sedan
|
Vilken reciver till Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0 ? (19 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dynavoice M65, vad slår det? (84 inlägg)
|
14 år sedan
|
Närvarohögtalare till Dynavoice DF-5 (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dynavoice Challenger M-85 eller Yamaha NS-555 (14 inlägg)
|
14 år sedan
|
Får inte subwoofern att spela tillfredsställande? (22 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dynavoice vs Canton vs KEF (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Kan detta vara ett vettigt första hemmabio system? (4 inlägg)
|
14 år sedan
|
Äger du ett par Dynavoice Magic EX F-6 eller F-5? (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
inställningar för Yamaha RX-V667 och Dynavoice DF-5? (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
Mina högtalare avskyr vokalerna A och Å. (14 inlägg)
|
14 år sedan
|
Satellitare till bl a dubstep för ~2k (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Köpa nytt hemmabio (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
Harman Kardon HKTS 30 VS. Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Tangent Evo E4L eller Dynavoice Magic lcr-4 i front? (4 inlägg)
|
15 år sedan
|
Förstärkare till "Dynavoice Definition DM-5"? digitalt helst... (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Challenger M-65 EX Vs. Definition DF-6 (37 inlägg)
|
15 år sedan
|
Nya högtalare, max 7000 (20 inlägg)
|
15 år sedan
|
Bose Cinema 2.1 VS Dynamic Magic + Förstärkare sub (23 inlägg)
|
15 år sedan
|
Testrecension Dynavoice Magic F-6 Paket (JB) (47 inlägg)
|
15 år sedan
|
Jamo S 606 HCS 3 5.0 vs. Dynavoice Magic F-6 EX 5.0 (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hur nära väggen ska en fronthögtalare stå? (15 inlägg)
|
15 år sedan
|
Vilken färg ska jag välja på högtalarna? (20 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp, fråga om Dynavoice magic och Proson Reality Sat 31 SA (v.2) (7 inlägg)
|
15 år sedan
|
Yamaha NS-555 eller Dynavoice Magic F-6 EX ? (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
Z-5500 trasigt, vad ska jag köpa nu? :) (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp med köp av hemmabio! (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Stereobygge till storstuga (15 inlägg)
|
16 år sedan
|
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg)
|
16 år sedan
|
Skillnad på dynavoice högtalare (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Dynavoice F-6 eller F-6 EX (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Vilket surroundsystem? (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
dynavoice M-65, hur kopplar jag för 4ohm / 8ohm? (17 inlägg)
|
16 år sedan
|
Problem med donyvaice m-85. (10 inlägg)
|
16 år sedan
|
Val av paket (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Dynavoice Finale 10 Tower (128 inlägg)
|
16 år sedan
|
HECO Victa 300 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Tangent Evo 5 eller Dynavoice S4 EX (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Recension - Dynavoice Challenger M-65 (80 inlägg)
|
16 år sedan
|
Fronthögtalare och subwoofer max 10 000 (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Dynavoice F-6 paketet (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hur står sig Dynavoice Magic F-6 EX mot Argon 7240? (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Dynavoice Definition DM-5 som (ensamma) fronthögtalare? Samt en del andra f (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Yamaha RX-V463, några frågor (17 inlägg)
|
16 år sedan
|
En snabb fråga om ang högtalarimpedans (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
Slimmad förstärkare att ha på skrivbordet? (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Hjälp mig välja högtalare. (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Dynavoice m65 vs Proson Reality 63 MK2 (11 inlägg)
|
17 år sedan
|
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Dynavoice f-6 (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
XTZ 80 vs Dynavoice Magic F-6 EX (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Råd om inköp av förstärkare (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Dynavoice Magic + Yamaha RX-V463, värt det? (17 inlägg)
|
17 år sedan
|
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
Uppgradera till Dynavoice M-85? (12 inlägg)
|
18 år sedan
|
Proson RV 2050 v.2 till ett par Dynavoice Dynamite 8 (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dali Concept 2 el. Dynavoice DF-5 (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
Alternativ till Argon (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
Prisvärda stativare (16 inlägg)
|
18 år sedan
|
Nytt 5.1 system till en liten tvåa? (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
Vad tror ni om detta paket? (8 inlägg)
|
18 år sedan
|
Högtalare + förstärkare för 2000:- (16 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dynavoice M-85 eller QLN Artech 8 (35 inlägg)
|
18 år sedan
|
hjälp/råd om budgethögtalare (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
Canton Movie 150 QX eller Dynavoice M-85 Paket (24 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dynavoice Magic F-6 + NAD C315BEE = Sant? (14 inlägg)
|
18 år sedan
|
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg)
|
18 år sedan
|
Känslighet hur fungerar det ? (14 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dynavoice C-5 (Center) (19 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dynavoice Challenger M-65 (2 inlägg)
|
18 år sedan
|
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg)
|
18 år sedan
|
Vilka högtalare ska jag köpa? (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dynavoice M-85 (11 inlägg)
|
18 år sedan
|
Lite pengar att förbruka men på vilket märke/model (22 inlägg)
|
18 år sedan
|
Proson = bra skit? (77 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dynavoice Magic F-6 vs Proson Libra 653 (8 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dynavoice M65 vs. Infinity Primus 250 (38 inlägg)
|
19 år sedan
|
Vilka högtalare för 2000kr? (6 inlägg)
|
19 år sedan
|
Högtalarstativ & Centerupphängning! (0 inlägg)
|
19 år sedan
|
Kablar för Dynavoice M-65 (0 inlägg)
|
19 år sedan
|
Högtalarfunderingar (6 inlägg)
|
19 år sedan
|
Dynavoice Challenger Sub 10 (7 inlägg)
|
19 år sedan
|
Centern färgar tv, någon bra lösning? (8 inlägg)
|
19 år sedan
|
Dynavoice Magic+Yamaha RX-V457 (3 inlägg)
|
20 år sedan
|
Biampa fronthögtalarna (3 inlägg)
|
20 år sedan
|
Infinity Primus 250 vs. Dynavoice M65?! (24 inlägg)
|
20 år sedan
|
Gästbok för Ronny.L (9 inlägg)
|
20 år sedan
|
Första intrycket av Dynavoice M 6.5 (11 inlägg)
|
21 år sedan
|
Dynavoice M-6.5 - Recension (21 inlägg)
|
21 år sedan
|
DynavoiceM65+sub eller XTZ99? (34 inlägg)
|
21 år sedan
|
H/K 670 och Dynavoice M-65? (17 inlägg)
|
21 år sedan
|
Dynavoice M-6.5 - Recension (55 inlägg)
|
21 år sedan
|
Högtalare/Paket för 2000.kr billigt och bra (16 inlägg)
|
21 år sedan
|
Dynavoice M-65 Recension (153 inlägg)
|
21 år sedan
|
Dynavoice har återuppstått! finns hos fynda.se (20 inlägg)
|
21 år sedan
|
Postad 11 February 2010 - 13:41
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Tack för att du delar med dig, Humlan!
Hur gör du med basreflexpluggarna?
Ingenting så här i början.., jag inbillar mig, att om jag lämnar dom öppna så här i början, blir det lättare å höra förändringar i basen.., å det är i basen den största förändring kommar att vara. Visserligen ändras helheten, men det beror till stor del på att dålig bas inkräktar på hela ljudbilden, så det går sällan att höra om resten bra, om basen inte hänger med.. Lösningen är då att dämpa basen så mycket att den blir mer eller mindre "tyst", då kan du förstås lyssna av resten.. Så under tiden dom spelas in, vill jag lätt märka förändringar, för att kunna testa var o hur jag ska flytta ht:na för att slippa behöva flytta runt dom så mycket senare... Men fortsätt testa själv, det finns inget som säger att det jag gör, blir rätt hos dig..., det är som med mat, även om vi äter samma sak, så vill vi krydda olika.. Glöm inte att testa olika tjocka ht:kablar.., testa från 1.5 m² till 4 m².., köp billigt på Biltema eller hos Kjell o Company, men vänta med dom "övningarna" tills du spelat 100 tim... Det jag gjort nu, är att driva dom som 8 ohm:s högtalare, vilket iaf min rörförstärkare trivs mycket bättre med, än när jag har ht:na anslutna på 4 ohms utgången.. Basen klev genast upp några snäpp i fyllighet, å det gör att den i övrigt fasta basen, blir mer lyssningsvänlig.., enklast är väl att säga, att det blir mer gung i musiken, å inte så kliniskt, som de flesta audiofilnördar gillar.., om du förtår vad jag menar Att en del detaljer försvinner, gör då inte mig nåt.., jag vill iaf kunna röra på mig, å sitter numera sällan i det som kallas "sweet spot". Därför är jag glad över att dom här ht:na inte är speciellt riktningskänsliga, utan klarar att sprida musiken i hela rummmet.. Försök det med dom mest extrema audiofil ht:na... Vill jag sitta i "sweet spot", ja då tar jag på mig ett par hörlurar, så behöver jag inte fundera över, om jag missar nåt litet pling eller plong... humlan.
Postad 11 February 2010 - 13:55
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Tack för översynen hummlan! Det där lät ju faktiskt inte så illa om högtalarna!
Mår fortfarande bra över min beställning.. Jag är ju kräsen, men har alltid haft problem med hörseln på ena örat, så jag har svårt för att höra mindre skillnader mellan högtalare..
Nä nåt som jag direkt skulle kalla dåligt finns inte..., som jag skrev, prisvärd, helt enkelt. humlan.
Postad 11 February 2010 - 14:48
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Ingenting så här i början.., jag inbillar mig, att om jag lämnar dom öppna så här i början, blir det lättare å höra förändringar i basen.., å det är i basen den största förändring kommar att vara. Visserligen ändras helheten, men det beror till stor del på att dålig bas inkräktar på hela ljudbilden, så det går sällan att höra om resten bra, om basen inte hänger med.. Lösningen är då att dämpa basen så mycket att den blir mer eller mindre "tyst", då kan du förstås lyssna av resten..
Så under tiden dom spelas in, vill jag lätt märka förändringar, för att kunna testa var o hur jag ska flytta ht:na för att slippa behöva flytta runt dom så mycket senare...
Men fortsätt testa själv, det finns inget som säger att det jag gör, blir rätt hos dig..., det är som med mat, även om vi äter samma sak, så vill vi krydda olika.. Glöm inte att testa olika tjocka ht:kablar.., testa från 1.5 m² till 4 m².., köp billigt på Biltema eller hos Kjell o Company, men vänta med dom "övningarna" tills du spelat 100 tim...
Det jag gjort nu, är att driva dom som 8 ohm:s högtalare, vilket iaf min rörförstärkare trivs mycket bättre med, än när jag har ht:na anslutna på 4 ohms utgången.. Basen klev genast upp några snäpp i fyllighet, å det gör att den i övrigt fasta basen, blir mer lyssningsvänlig.., enklast är väl att säga, att det blir mer gung i musiken, å inte så kliniskt, som de flesta audiofilnördar gillar.., om du förtår vad jag menar Att en del detaljer försvinner, gör då inte mig nåt.., jag vill iaf kunna röra på mig, å sitter numera sällan i det som kallas "sweet spot". Därför är jag glad över att dom här ht:na inte är speciellt riktningskänsliga, utan klarar att sprida musiken i hela rummmet.. Försök det med dom mest extrema audiofil ht:na... Vill jag sitta i "sweet spot", ja då tar jag på mig ett par hörlurar, så behöver jag inte fundera över, om jag missar nåt litet pling eller plong...
humlan.
Du skulle alltså karaktärisera basen på m-65 som fast och ganska bra? Jag håller på att testa för fullt med baspluggarna. Fast jag vet inte riktigt om jag litar på mitt eget omdöme. Men nog låter dessa m-65:or bättre än mina fisherhögtalare i alla fall. Jag vet å andra sidan inte om det säger så mycket? Vad gäller baspropparna så lutar jag åt att ha de två översta täppta. Blir ganska punchigt och fylligt då hos mig. Är det förresten logiskt att anta att det gör skillnad vilka av portarna som täpps, eller är det bara antalet som spelar roll? Sen är det det här med avståndet från bakväggen... Upplever du att det blir stor skillnad på basen beroende hur långt från väggen du placerar dem? Vissa säger att det blir väldigt "bumligt" om de står för nära bakväggen. Upplever du samma sak och hur långt ifrån har du dina? Min placering just nu är cirka 4,5-5 meter isär och ca 20 cm från bakväggen. Jag har som sagt inte särskilt mycket referenser, vet inte ens riktigt vad skillnaden är mellan en torr och blöt bas, och hur bumlighet förhåller sig till detta vet jag ännu mindre. I mina fisherhögtalare sitter det 8:or, men upplever ändå m-65:orna som betydligt basstarkare. Antar att det har med portarna att göra?
Redigerat av mannealm, 11 February 2010 - 14:53.
Postad 11 February 2010 - 15:42
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Med torr bas menas ofta att man hör/känner tillslaget tydligt, å inte bara hör (bas)ljud utan även startpunkten. Du ska höra när trummisen klappar till på en puka, eller när bassisten spelar sina riff, toner/slingor. Dom ljuden ligger ju alltid lite ovanför själva basgången, å dränks helt när basen blir för blöt/dov/sladdrig. Blir det tvärtom (åt audiofil hållet) ja då blir basljudet stumt/tydligt/fast, men i mitt tycke enbart jobbigt att lyssna till, efter en stund. Jag vill ha lite "sladder", lite blöthet efter tillslaget, som fyller ut, å får det att svänga.
Det är alltså bättre att köpa en ht, som är lite torr å fast i basljudet.., det brukar bli bättre efter inspelning.
För blir det inte bra, så går det att köpa till en/två bas-ht, som löser det problemet. Alltså basar som brukar kallas subbasar, trots att de flesta aldrig når ner i nån subbas, alltså under det hörbara..
Köper man tvärtom, går det aldrig att få till basljudet, med det spelar såklart ingen roll. om det är enbart hårdrock eller den typen av ljudmattor man lyssnar till. Då eftersträvar man ju istället rejält med lufttryck från basen.., det ska kännas ordenligt i bröstet, å hur det låter är inte så noga, bara känslan finns där. Då duger förresten inte några 6 1/2 tummar i basen, det ska till värre "pumpar" för att kunna flytta rejält med luft..
I dom här är basen väldigt fast, tycker jag, men det sladdrar säkert till sig med tiden :-) Just nu är det rejält klipp i dom, men basgångarna (de lägre frkvenserna) hänger inte kvar tillräckligt länge för min smak. Det blir mest ett diffust muller, å jag tror det beror på att ht:na inte är inspelade..
Det är svårt att beskriva sån´t här med ord, så ta inte allt så allvarligt, utan var glad att dom här högtalarna inte är åt andra hållet, för som sagt, då hade det varit kört redan nu.
Stänger du basportarna kan du ta stöd direkt mot väggen.., ett bra sätt att få dom att gå lite lägre i frekvens utan att fastheten försvinner.., men det är med stängda portar det.
Det här är att generalisera, så du för pröva dig fram, men jag tror inte du får några problemmed otydlig bas (bumlighet) om portarna är stängda.., det kan t.o.m bli tvärtom. Med stängda portar går det säkert bra, att även klämma in dom i ett hörn...
Glöm inte att rummets akustik påverkar ljudet väldigt mycket, å man kan ibland måsta bryta mot allt sunt fönuft, för att det ska låta bra. Jmf inte heller med andra högtalare, då alla har olika karaktär, nåt som konstruktören sett till, å måste behandlas olika.. Det som fungerar med dom ena, kan bli helt fel med andra.., å besvärligare blir det, ju mer extrema (läs: oftast dyrare) högtalrna blir..
Men 4.5-5 meter mellan ht:na.., klarar dom verkligen att hålla ihop ljudbilden då, blir det inte tomt i mitten?
Fast du kanske sitter så långt ifrån, att det inte märks förstås...
humlan.
Redigerat av humlan57, 11 February 2010 - 15:45.
Postad 11 February 2010 - 15:49
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Blir lite orolig nu när ni pratar "kanske kunna klämma in i ett hörn" och "minst 1.5m mellan".
Jag har två översta portarna igenpluggade och ena högtalaren står i ett hörn, dom står cirka 1-1.5dm från väggen. Även cirka 1.6m från varandra och rummet på ca 15kvm.
Har även en XTZ 99 w8.16 som hjälper till med, basen allt står på spikes på dunk-dunk golv (ska ta in trädgårsplattor till sommaren som ska stå på suddgummin).
Hur kan jag förbättra ljudet, tycker det låter förbaskat bra nu redan men man kan ju alltid få bättre
Postad 11 February 2010 - 17:16
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
@ Ala_95
Bara att testa dig fram, om du inte vill att jag ska flytta in några veckor hos dig
Testade lite med "pluggarna" (kunde inte hålla mig) å till skillnad från er övriga, så tycker jag basen blir bättre när man proppar igen dom nedersta.., lämnade t.o.m kvar den nedersta..
Jag vet inte om basen går lägre eller högre, men i vart fall så bilr helheten (hos mig) mer musikalisk, den spelar med bättre i mellanregistret, å basgången ligger kvar längre (sladdrar  ).
Nu är det ju eg rena vansinnet att hålla på med sån´t här under inspelningen av ett par ht. Det kommer ju aldrig att bli rätt på en enda punkt. Så det bästa är att bara låta dom gå, å inte fundera så mycket på hur dom låter...
Klart bättre är att börja fundera över vilka "tweaks" det finns att ta till, om det inte blir som man vill nån gång.. Med dom här så har man en del serverat, flera basportar å möjlighet att justera mellanregistret.., synd att dom inte tagit steget fullt ut med nivåreglering på både mellanreg å diskanten..., jag har alltid gnällt över att tillverkare/konstruktörer så envisst håller fast vid, att inte använda sig av den möjligheten.
Jag hävdar bestämt att det är ht:n som ställas in för att passa lyssnaren å rummet den ska spela i. Å inte som det är brukligt, att justera på elektroniken..
Tänk efter, först bygger man en "perfekt" elektronik, som sen ska driva högtalare, högtalare som aldrig går att bygga ens i närheten av perfekta. Dom låter inte si eller så p.g.a elektroniken, utan p.g.a av fysikens lagar..., d.v.s hur dom är konstruerade å vart dom ska stå å spela.., å vart är aldrig lika nån gång.
Så hur än konstruktören bemödar sig, för att allt ska bli rätt, så kommer hans konstruktion aldrig att låta rätt, mer än på en enda plats... Så varför ska vi då ändra i elektroniken, när det är högtalaren som måste anpassas till rummet den ska spela i.. Hur bakvänt kan det eg bli!?
Nää, mer justeringsmöjligheter på ht:na, så vi kan få ut mesta möjliga ur dom.., sen kan vi börja fippla med elektroniken, för att kompensera svagheter/felaktigheter på inspelningarna, det är min åsikt.
humlan.
Redigerat av humlan57, 11 February 2010 - 17:17.
Postad 11 February 2010 - 23:59
trejk
-
trejk
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Men en sak är jag tvärsäker på. Det här är ingen ht för pojk/flickrummet eller nån trång studentlya. Så glöm den här ht:n, om ni inte kan ge den rejält med svängrum. Jag törs lova, att det inte kommer gå att få dom att låta bra, i ett litet rum. Jag försökte t.ex med att flytta ihop dom, till ett avstånd på ca 1.5 m, men det gillade dom inte alls, utan då blev det rena gröten av allt ljud.., ingen diskant, inget mellanregister å en väldigt konstig bas.., bas å bas förresten, muller är väl en bättre beskrivning.
humlan.
Riktigt bra inlägg! Jag har ett rum på typ 4x5m.. antar att jag inte har för litet. Du kanske fått samma fråga förut, tror att jag frågade det förut i denna tråd. Men jag tar det igen och frågar dig personligen. Jag köpte här om veckan Denon AVR-1610 på elgiganten, kunde inte låta bli pga av priset. Nu så här i efterhand är jag lite osäker på om den kommer klara att driva Challenger m65-ex, de är de högtalarpaketet jag har tänkt mig från början. Tror du det är bättre om jag klättrar ner lite i pris, hoppas du förstår vad jag menar och att du inte fått denna fråga för många gånger, var tvungen och fråga eftersom att du verkar ha koll! Tack så mycket, Trejk
Postad 12 February 2010 - 12:16
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Det behövs inte mycket till förstärkare för att driva dom här.., inte om den är välbyggd å har fått dom förutsättningar som behövs, för att prestera. Tyvärr är det "grisen i säcken" köp vi idag ofta tvingas till, då de uppgifter som lämnas från tillverkaren så gott som alltid saknar referenser till hur dom är uppmätta. M.a.o uppgifter är helt värdelösa, men tillverkaren vet att det säljer, därför finns dom.., inget annat. Att lyssna i butik eller speciella lyssningsrum, är precis lika bortkastat, det vet alla som besviket inte alls fått det att låta hemma som på dessa ställen.. Med användade av vanligt sunt förnuft, så finns det bara en plats att provlyssna å det är där ht:na ska stå å spela.., å det är ett problem vid val av ljudanläggning.. Bara dom verkligt seriösa erbjuder provlyssning i hemmet, vissa kommer t.o.m hem å demonstrerar, för då vet dom att kunden blir nöjd, å bättre reklam går inte att köpa förpengar. Så svaret på din fråga är. Verkar kunderna nöjda med sin Denon, så är chansen större att du åxå ska bli nöjd. Läs på Internet vad som sägs.., försök se vad det klagas på.., finns det nån oberoende gemensam nämnare. Oberoende skriver jag, för att åsikter är väldigt "smittsamma" å inte alltid vidare objektiva. Jag vill eg inte uttala mig om förstärkaren, men ett spontant intryck är, att det är inget jag skulle köpa.. Därmed inte sagt att den är dålig på nåt sätt, utan mer att jag prioriterar andra saker + att jag inte är säker på vad som menas i specen för uteffekten. 75+75W som ett exempel, lämnar ett par dörrar öppna för tolkning. Just det där kan i värsta fall betyda att det går att få ut 75W per kanal, inte att det går samtidigt eller ens att det gäller i hela det hörbara frekvensområdet. Jag hittar ingen bra spec som beskrivrer vilka förutsättningar som finns, du får lita på ditt eget å andras omdöme, men i vilket fall som helst bör den enkelt kunna driva Dynavioce M-65 högtalarna.., det gör vilken förstärkare som helst som har en vettig konstruktion. Lite kuriosa..Jag är ju så ini-h-vetes gammal, att jag var med när Denon kom till Sverige.. Ett lågpris alternativ till Luxman, Marantz, Harman-Kardon, Tandberg, Sonab å dom andra giganterna. Dom satsade hårt på effekt å "lull lull", alltså det vanliga knepet för att attrahera den köpstarka ungdomen. Själv gillade jag aldrig deras spretiga å ljusa mellanreg å diskant.., jag var ju en Luxman fantast . Trots det köpte jag långt senare en Denon CD i ett svagt ögonblick  å jag kan väl säga, att jag aldrig gillat den.., samma mellanreg å diskant som jag minns jag den, finns även i den.. Det är nu "länge sen", så mycket har säkert hänt, jag är minst av allt uppdaterad numera, efter att varit borta från det här under ett antal år.. Men jag ser att mycket är sig likt, möjligen har den sk "fudge factor" tagit ett stadigare grepp om marknaden, synd, för vad vi minst av allt behöver, är ännu fler nonsens produkter.. Fudge faktor: http://en.wikipedia....ki/Fudge_factorKort på svenska. Ungefär att man påvisar sanningar, genom att hitta på lämpliga sätt/mätmetoder som bevisar dom på ett vetenskapligt sätt. Funktionerna har sälla eller aldrig nån praktiskt betydelse, men kan med rätt argumentation inbilla folk, att det verkligen är nåt viktigt, som man måste ta hänsyn till.. humlan.
Redigerat av humlan57, 12 February 2010 - 12:17.
Postad 12 February 2010 - 17:14
JTL
-
JTL
-
Användare
-
-
105 inlägg
De skall inte vara några problem att driva M-65 med en denon AVR-1610 eller?
Får jag mycket mervärde gentemot Dynavoice Magic F-6 EX Paketet?
Mitt rum är cirka runt16-17 kvm
Postad 12 February 2010 - 17:48
Unregistered6a63e4a0
-
Unregistered6a63e4a0
-
Användare
-
-
184 inlägg
###### störande att man beställt M-65 EX paketet och det blir en månad försenat pga kinesernas ###### nyårsfirande -.-
Postad 12 February 2010 - 19:45
Unregistered24235
-
Unregistered24235
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
###### störande att man beställt M-65 EX paketet och det blir en månad försenat pga kinesernas ###### nyårsfirande -.-
Ja för visst var det i slutet av feb förut och nu är det slutet av mars?
Postad 12 February 2010 - 20:27
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
De skall inte vara några problem att driva M-65 med en denon AVR-1610 eller? Får jag mycket mervärde gentemot Dynavoice Magic F-6 EX Paketet?
Mitt rum är cirka runt16-17 kvm
En hyfsad förstärkare på 30-35W/kanal, å som har en bra nät del, driver dom här ht:na utan problem... Men just nätdelen, är det som de flesta tillverkare sparar in på, eftersom bra nätdelar kostar pengar..., kanske mest av allt, som sitter i en förstäkare. Det har blivit så här, p.g.a att de flesta prioriterar en massa "lull lull" framför bra ljud. Pengarna går alltså isället till knappar, potentiometrar, led som lyser i blått, å en massa annat som vi eg inte har nån nytta av. Så du får testa på några tungdrivna högtalare, med musik som har några rejäla å djupa basslingor, fixar förstärkaren det, d.v.s att basen låter som den ska.., rättare sagt, som du tycker den ska, ja då funkar förstärkaren till allt annat åxå. humlan.
Redigerat av humlan57, 12 February 2010 - 20:29.
Postad 12 February 2010 - 21:41
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Mycket bra skrivit Humlan57
Postad 12 February 2010 - 22:11
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Mycket bra skrivit Humlan57 
Tack..., försöker få folk att prioritera det dom eg vill ha = bra ljud. Men det är lätt att falla för utankråmet.., vem har inte gjort den dumheten med nån sak, å bittert fått ångra sig. Kan jag bara få en enda, att enbart köpa med öronen, så kanske denne i sin tur kan skapa lite "ringar på vattnet".. Å med lite tur, så kan det ge oss fler välljudande produkter, till rimliga priser. humlan.
Postad 12 February 2010 - 22:40
scenic
-
scenic
-
Beroende
-
-
1066 inlägg
Humlan
Är det m-65 ex du skriver om?
Är det nån som har koll på skillnaden på m-65 versus m-65 ex ljudmässigt?
Postad 12 February 2010 - 23:01
Unregistered24235
-
Unregistered24235
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Humlan
Är det m-65 ex du skriver om?
Är det nån som har koll på skillnaden på m-65 versus m-65 ex ljudmässigt?
Skillnaden är ingen ljudmässigt
Postad 13 February 2010 - 00:06
Unregistered6a63e4a0
-
Unregistered6a63e4a0
-
Användare
-
-
184 inlägg
Ja för visst var det i slutet av feb förut och nu är det slutet av mars?
Precis, snackade med dom på fynda och dom firar nyår i 10 dagar, riktigt jobbigt att måsta vänta -.- har du också förbeställt?
Postad 13 February 2010 - 09:57
Unregistered24235
-
Unregistered24235
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Precis, snackade med dom på fynda och dom firar nyår i 10 dagar, riktigt jobbigt att måsta vänta -.- har du också förbeställt?
Nej men jag ska. Men har inte bestämt mig om det blir en reciever från dom med, så måste bestämma mig först:P
Postad 13 February 2010 - 10:08
Unregistered6a63e4a0
-
Unregistered6a63e4a0
-
Användare
-
-
184 inlägg
Nej men jag ska. Men har inte bestämt mig om det blir en reciever från dom med, så måste bestämma mig först:P
Hehe  kommer då driva mina med Harman/Kardon AVR 130 tills vidare^^ dom är ju lättdrivna så borde inte vara några problem  lutar åt att köpa en ny TV före receiver  har en Grundig 32" från 89 xD
Postad 13 February 2010 - 10:10
Unregistered24235
-
Unregistered24235
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Hehe kommer då driva mina med Harman/Kardon AVR 130 tills vidare^^ dom är ju lättdrivna så borde inte vara några problem lutar åt att köpa en ny TV före receiver har en Grundig 32" från 89 xD
Ja vi vanliga dödliga kan ju inte uppgradera allt på en gång:P
Postad 13 February 2010 - 13:46
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Ok.., nu har ht:na fått ca 30 timmar, så jag tänkte försöka beskriva vad som hänt, blandat med lite högst personliga åsikter.., å jag försöker som vanligt att hålla mig väldigt kort...
Ni som vet vad jag skrev, när jag började delta i den här tråden, vet redan vad jag tyckte om Dynavoice M-65, men för er andra så sammanfattade jag det med = prisvärd.., detta för att det går inte att bedömma mer ingående, en ht direkt från emballaget..
Men nu är dom iaf spelade med i ca 30 tim, å fick sig en ordentlig genomkörare i går kväll..., min son var här, så vi lyssnade några timmar tillsammans...
Han gav sitt betyg, genom att spontant säga: Det är väldigt bra bas. Å han är i den åldern (drygt 20) när bra bas inte brukar ha nåt att göra med frekvensgång. Utan bra bas är = lufttryck, = när rutorna i bilen poppar ur sina infästningar..., ja ni vet..
Så när han sa så, måste jag ju bara fråga, vad han menade, å fick svaret: Allt finns ju där.. Jäkligt bra betyg från en liten man/stor pojke, eller hur.
Å om nu jag förstår han rätt, så är jag av samma åsikt.., basen finns där, från ovanligt låga toner, å hela vägen uppåt.. Faktum är att jag upplever att dom går riktigt lågt, å med bibehållen kraft. (Omöjligt att bedömma objektivt, då så låga frekvenser kan skilja mycket beroende på omgivningen/rummet).
Om vi då lämnar basen, å säger nåt om, där mellanregistert tar vid, så är övergång riktigt bra = det är svårt/omöjligt att veta vad som spelar vad.., rätt tänkt, bra genomfört!
Ja ja, gotta er lagom, det är här jag kommer att gnälla, å det är här dom här ht:na har sin svaghet..., nu blev det tyst va!?
Jo mellanregistret saknar det snabba (transient-svar) svar jag vill ha från t.e.x ljusa pukor.., vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Ljudet finns där, men det saknas tryck, definition..., det är otydligt helt enkelt..,. vi lämnar det där tills vidare.
Högre mellareg/diskant, ja i huvudsak bra.., jag vill ha mer "glitter" att ljudet, attdet inte avtar så fort.., kan lätt avhjälpas med en "billig å bra" Monacor diskant  ..
Nå sammanfattningen då...
Korta versionen: Skitbra ht!!!, som fan i mig inte saknar nåt, till ett pris som är "rena rånet"!!
Långa versionen:
Jag tar det senare, när ht:na fått fler timmar.
humlan
Postad 13 February 2010 - 16:36
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Bra du gillar dem!  Får väl spela in farsans lite mer så får man se om man kan ge samma utlåtande  Dock är jag basskadad så jag lär ju gnälla på basen, hehe.
Postad 13 February 2010 - 21:13
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Bra du gillar dem! Får väl spela in farsans lite mer så får man se om man kan ge samma utlåtande Dock är jag basskadad så jag lär ju gnälla på basen, hehe.
Ha ha ha, gnäll på du bara! Jag tror jag fortfarande kan vara till lite hjälp å styra upp dina omdömen, även om min hörsel inte längre är perfekt. För mycket frisk luft, blandat med för många dB har inta alls varit så nyttigt som det sägs.., så akta er för frisk luft, det kan ge hörselskador humlan.
Postad 15 February 2010 - 02:13
JTL
-
JTL
-
Användare
-
-
105 inlägg
En hyfsad förstärkare på 30-35W/kanal, å som har en bra nät del, driver dom här ht:na utan problem... Men just nätdelen, är det som de flesta tillverkare sparar in på, eftersom bra nätdelar kostar pengar..., kanske mest av allt, som sitter i en förstäkare. Det har blivit så här, p.g.a att de flesta prioriterar en massa "lull lull" framför bra ljud. Pengarna går alltså isället till knappar, potentiometrar, led som lyser i blått, å en massa annat som vi eg inte har nån nytta av. Så du får testa på några tungdrivna högtalare, med musik som har några rejäla å djupa basslingor, fixar förstärkaren det, d.v.s att basen låter som den ska.., rättare sagt, som du tycker den ska, ja då funkar förstärkaren till allt annat åxå.
humlan.
Tack för de! Finns ju inte så mycket att säga, mer än att jag blir mer förvirrad  Är som sagt helt ny på de här med ljud! Har faktiskt läst en kurs i teknsik aukustik där vi fick provlyssna två högtalare i ett helt ljudisolerat rum, wow! Tyävrr har min lgh inte samma förutsättningar så får nog köpa mig 5 högtalare... Men nu blir ja lite fundersam, jag har ett par gamla arcam högtalare som jag ärvt från far min.. (Är som din son dryga 20  ) . Hur som helst, va tror ni om att använda dessa stativ-ht som surround-ht och lägga mer pengar på frontar + center. Tex:
Va någon som tyckte dessa var prisvärda: XTZ 89 https://www.prisjakt...kt.php?p=356683Nu verkar ju m-65 vara slut och jag har dåligt tålamod  Går dock ganska mycket på utseende och tycker de högtalarna är rätt fula. Såg nu att dessa ht kostar 4400 med studentrabbat , kanske är värt? Jamo S 606 HCS 3 5.0 https://www.prisjakt...kt.php?p=145103
Redigerat av JTL, 15 February 2010 - 03:01.
Postad 15 February 2010 - 16:45
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Med torr bas menas ofta att man hör/känner tillslaget tydligt, å inte bara hör (bas)ljud utan även startpunkten. Du ska höra när trummisen klappar till på en puka, eller när bassisten spelar sina riff, toner/slingor. Dom ljuden ligger ju alltid lite ovanför själva basgången, å dränks helt när basen blir för blöt/dov/sladdrig. Blir det tvärtom (åt audiofil hållet) ja då blir basljudet stumt/tydligt/fast, men i mitt tycke enbart jobbigt att lyssna till, efter en stund. Jag vill ha lite "sladder", lite blöthet efter tillslaget, som fyller ut, å får det att svänga.
Det är alltså bättre att köpa en ht, som är lite torr å fast i basljudet.., det brukar bli bättre efter inspelning. För blir det inte bra, så går det att köpa till en/två bas-ht, som löser det problemet. Alltså basar som brukar kallas subbasar, trots att de flesta aldrig når ner i nån subbas, alltså under det hörbara..
Köper man tvärtom, går det aldrig att få till basljudet, med det spelar såklart ingen roll. om det är enbart hårdrock eller den typen av ljudmattor man lyssnar till. Då eftersträvar man ju istället rejält med lufttryck från basen.., det ska kännas ordenligt i bröstet, å hur det låter är inte så noga, bara känslan finns där. Då duger förresten inte några 6 1/2 tummar i basen, det ska till värre "pumpar" för att kunna flytta rejält med luft..
I dom här är basen väldigt fast, tycker jag, men det sladdrar säkert till sig med tiden :-) Just nu är det rejält klipp i dom, men basgångarna (de lägre frkvenserna) hänger inte kvar tillräckligt länge för min smak. Det blir mest ett diffust muller, å jag tror det beror på att ht:na inte är inspelade.. Det är svårt att beskriva sån´t här med ord, så ta inte allt så allvarligt, utan var glad att dom här högtalarna inte är åt andra hållet, för som sagt, då hade det varit kört redan nu.
Stänger du basportarna kan du ta stöd direkt mot väggen.., ett bra sätt att få dom att gå lite lägre i frekvens utan att fastheten försvinner.., men det är med stängda portar det. Det här är att generalisera, så du för pröva dig fram, men jag tror inte du får några problemmed otydlig bas (bumlighet) om portarna är stängda.., det kan t.o.m bli tvärtom. Med stängda portar går det säkert bra, att även klämma in dom i ett hörn...
Glöm inte att rummets akustik påverkar ljudet väldigt mycket, å man kan ibland måsta bryta mot allt sunt fönuft, för att det ska låta bra. Jmf inte heller med andra högtalare, då alla har olika karaktär, nåt som konstruktören sett till, å måste behandlas olika.. Det som fungerar med dom ena, kan bli helt fel med andra.., å besvärligare blir det, ju mer extrema (läs: oftast dyrare) högtalrna blir..
Men 4.5-5 meter mellan ht:na.., klarar dom verkligen att hålla ihop ljudbilden då, blir det inte tomt i mitten? Fast du kanske sitter så långt ifrån, att det inte märks förstås...
humlan.
Jag tror det fungerar hyfsat med 4,5 meter. Sitter ungefär lika långt ifrån i soffan. Brukar man inte tala om den gyllene triangeln eller nåt liknande? Vet dock inte om det finns något sådant... Angående basen så är det just en sån där fast, väldefinierad och osladdrig bas, som du beskriver, som jag är ute efter. Jag tycker inte att jag får till den. Blir alltför blött och bumligt för min smak. Kan det vara stärkaren som ställer till det? Hur stor betydelse har egentligen förstärkaren för hur basen upplevs?
Redigerat av mannealm, 15 February 2010 - 16:45.
Postad 16 February 2010 - 08:48
Unregistered6a63e4a0
-
Unregistered6a63e4a0
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jag tror det fungerar hyfsat med 4,5 meter. Sitter ungefär lika långt ifrån i soffan. Brukar man inte tala om den gyllene triangeln eller nåt liknande? Vet dock inte om det finns något sådant...
Angående basen så är det just en sån där fast, väldefinierad och osladdrig bas, som du beskriver, som jag är ute efter. Jag tycker inte att jag får till den. Blir alltför blött och bumligt för min smak. Kan det vara stärkaren som ställer till det? Hur stor betydelse har egentligen förstärkaren för hur basen upplevs?
Enligt min erfarenhet så påverkar förstärkaren väldigt mycket på hur basen upplevs, prova en förstärkare som är kraftigare
Postad 16 February 2010 - 13:35
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jo, förstärkaren bestämmer basen väldigt mycket.
Postad 16 February 2010 - 14:07
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
@ JTL.
Val av ht är till 100% personligt, går du efter vad vi här säger, eller vad en försäljare påstår, kommer det att bli fel de flesta ggr. Så testa åtminstone din farsas gamla ht hemma hos dig, dom kan visa sig vara rena lyckokastet.. Tänk på att vä linspelade å felfria htbara låter bättre med åren..
Ska du ut å jaga nya ht, så gör klart för dig vad du vill lyssna på. Tyngre hårdrock kräver rejält med baffelyta för att få till det rätta trycket, likaså musik med mycket syntetiska basslingor med "överdriven" djupbas.
Å andra sidan brukar den typen av ht låta rent för djävligt, om du istället vill lysssna på musik med mycket röster, eller mer komplexa akustiska stycken.
Till det behöver du en mer klinisk ht som klarar riktigt snabba transienter, annars lär ljudet bli luddigt å rösterna hamnar i bakgrunden, istället för att vara prioriterade.
Så det enda du kan göra, är å söka efter en kompromiss som du tycker prioriterar det du vill... Gå lite på känsla.., leta på Internet, efter folk med samma smak av musik som dig. Å be om att få testa ht:na hemma, eller om du kan få komma hem till nån att lyssna.
humlan.
Postad 16 February 2010 - 14:11
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Jo, förstärkaren bestämmer basen väldigt mycket.
Troligen mer än ht:na själva t.o.m, å "hemligheten" ligger oftast i en bra nätdel... humlan.
Postad 16 February 2010 - 14:28
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Jag tror det fungerar hyfsat med 4,5 meter. Sitter ungefär lika långt ifrån i soffan. Brukar man inte tala om den gyllene triangeln eller nåt liknande? Vet dock inte om det finns något sådant...
Angående basen så är det just en sån där fast, väldefinierad och osladdrig bas, som du beskriver, som jag är ute efter. Jag tycker inte att jag får till den. Blir alltför blött och bumligt för min smak. Kan det vara stärkaren som ställer till det? Hur stor betydelse har egentligen förstärkaren för hur basen upplevs?
Det du kallar "den gyllene triangeln" eller "sweet spot", är som du säger när man sitter lika långt från ht å har örona i rätt höjd. Personligen avskyr jag ht som är extremt riktnings-känsliga, för det är riktnings-känslighet som avses. Jag vill kunna röra på skallen, utan att hela ljudbilden blir platt, å tappar all dynamik.. Men i ditt fall så kanske just de avstånd du nu har, förstärker basen å efterklangen med hjälp av rummet, å då blir det för dig helt fel.. Jag tycker du ska pröva med att lyfta upp ht:na lite från golvet, å även testa med att flytta dom närmare varandra..., en tjock matta framför ht:na kan åxå hjälpa.. Den gyllene triangeln kan du tills vidare glömma, för den är långt ifrån den bästa placeringen alla ggr. Alla rum har en egen akustik + att utformingen förstärker eller släcker ut vissa frekvvenser. Så även här, gäller regeln att pröva sig fram, å inte fastna i vad som påstås vara rätt.. Men visst kan det bero på förstärkaren, alla bättre märken har sin särprägel..., hade iaf. humlan.
Postad 19 February 2010 - 15:02
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Ja nu börjar ht:na bli inspelade.., tror inte jag kommer så värst mycket längre med just det.., orkar inte sitta å lyssna på minsta detalj å basgång heller, för den delen.
Den tiden har jag lämnat bakom mig, å går numera helt på känslan som infinner sig, när jag lyssnar på musiken som spelas...
Det är bara å t.ex läsa den officiella tråden om Ini Audio, piP, så förstår ni skillnaden mellan att "lyssna på musik", kontra "skapa ljud", där det senare är mycket lättare att åstadkomma med högtalare, än att få det rätta gunget att infinna sig..., ja ni förstår säkert vad jag menar..
Nå, vad har då hänt, undrar ni säkert... Jo, det som är mest märkbart, är att det "svarar" bättre när man väljer olika pluggning av basportarna, vilket rimligen bör betyda att elementan nu börjar bli, eller är inspelade.
Det går alltså att anpassa ljudet lättare efter den smak var å en har.
Så gillade man det man hörde från början, finns stora chanser att ht:na kommer att användas under många år framåt..
Själv dras jag som vanligt med det här rummets akustiskt svårlösta problem.., det är rätt stort, men tyvärr avdelat i mitten.
Det gör att basgången varierar enormt från plats till plats, nåt som det tyvärr inte finns nåt att göra åt..
De vägg-delar som skärmar av i mitten, är bärande, kan alltså inte tas bort, så hur jag än gör, så blir ljudet bra endast i halva rummet..
Ska testa en "gammal" idé, å ställa ht:na i mitten/öppningen, då kan jag åtminstone få en bättre lyssningsplats + att ljudet lätter sprider sig ut i köket.., bra när det spelas skvalmusik..
Eg finns inte så mycket mer att säga..., det här är en högtalare som är bra, helt enkelt.
Går riktigt djupt i basen, har bra mellanregister, en hyfsad diskant, men som skulle må bra av ett mer högupplösande/tydligare element.
Det som sitter i mina lådor löser inte riktigt upp t.ex cymbaler, på det sätt jag vill att det ska göra.
En smaksak såklart, å en inte alltför svår sak att ändra på, för den som har lust..
Så drivs dom bara av en (strömstark) förstärkare som orkar hålla i basen, så den inte börjar sladdra, å bli otydlig, då finns det möjligheter att skapa en ljudbild, som säkert är helt tillfredställande för många..., jag gillar den iaf..
Redigerat av humlan57, 19 February 2010 - 18:32.
Postad 19 February 2010 - 16:30
scenic
-
scenic
-
Beroende
-
-
1066 inlägg
Mellanregistret de låter inte burkigt, dovt eller instängt längre?
Redigerat av scenic, 19 February 2010 - 16:31.
Postad 19 February 2010 - 18:30
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Mellanregistret de låter inte burkigt, dovt eller instängt längre?
Nää, inte så jag upplever några problem, tycker sång å tal går fram bra.., oftast hör jag vad som sjungs, texten alltså..., långt ifrån alla ht som klarar det lika bra. Inte för att det är några Fostex i detaljrikedom, eller liknande ht/element som prioriterar detaljrikedom.., men dovt å instängt skulle jag inte kalla det. Visst saknar jag en del snabbhet, men det går att korrigera rätt mycket, nu när dom spelats in. Men att säga "gör som mig" vill jag inte, då jag har så mycket bök med att få till ljudet själv, i just det här rummet.. Testade med att ställa dom i mitten, men det gick inte alls som tänkt. Så nu utnyttjar jag hela längden, å i stortsett hela bredden, vilket ger mest jämnhet, å inte så markanta skillnader i basen.. Å jag tror fortfarande att högtalarna behöver ordenligt med luft.., jag får iaf inte till det när jag kommer nära, eller när jag flyttar ihop dom... Men som sagt, rummet är "svårspelat", så det blir säkert helt annorlunda i ett bättre lyssningrum.. Jag anväder läget +4dB, om du undrar..., vet inte om jag har några tips att ge dig.., jag har ju inga referenser på hur dom tolkar ljudet. Nästan omöjligt när vi inte står i samma rum å lyssnar på musik, å du förklarar vad du inte gillar. I princip så kan allt gå fel, när man inte köper hi-fi-delar, som man noga komponerat ihop.., det är alltid en chasning att köpa på rekommendationer, så eg skall det alltid provlyssnas i hemmet, innan man gör ett köp..
Postad 19 February 2010 - 18:45
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Satt och lyssnade på ett orkesterstycke (ingen aning varför). Tiden sprang iväg och jag trodde jag hade lyssnat kanske 8-9 minuter. Det visade sig att jag hade suttit i 25 minuter!
Det var ingenting i ljudet jag störde mig på, fast jag har inte så tränade öron direkt.
Jag kör på +2 läget tror jag. Har uppe och höger byglade på mina M-65.
Postad 19 February 2010 - 20:49
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Satt och lyssnade på ett orkesterstycke (ingen aning varför). Tiden sprang iväg och jag trodde jag hade lyssnat kanske 8-9 minuter. Det visade sig att jag hade suttit i 25 minuter! Det var ingenting i ljudet jag störde mig på, fast jag har inte så tränade öron direkt.
Jag kör på +2 läget tror jag. Har uppe och höger byglade på mina M-65.
Det är på pricken så, man märker om det är ht som passar ens smak, alltså att man lyssnar på musik man aldrig tidigare lyssnat så mycket på, och som man plötsligt sittar å lyssnar till, bara för att det låter så himla bra. Då vet man att satsat sina pengar på rätt saker. Lika lätt märker man, när det är nåt som inte är njutbart..., då börjar man fixa å trixa med allt som tänkas kan, å lyssna på musik blir inte alls kul..., det är liksom nånting, som blir fel hela tiden. Känns det senare igen kanske.., nån som slås av tanken att det är exakt så som de som äger de riktigt dyra högtalarna, brukar hålla på
Postad 19 February 2010 - 23:43
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Det är på pricken så, man märker om det är ht som passar ens smak, alltså att man lyssnar på musik man aldrig tidigare lyssnat så mycket på, och som man plötsligt sittar å lyssnar till, bara för att det låter så himla bra. Då vet man att satsat sina pengar på rätt saker.
Lika lätt märker man, när det är nåt som inte är njutbart..., då börjar man fixa å trixa med allt som tänkas kan, å lyssna på musik blir inte alls kul..., det är liksom nånting, som blir fel hela tiden. Känns det senare igen kanske.., nån som slås av tanken att det är exakt så som de som äger de riktigt dyra högtalarna, brukar hålla på 
Jo, men ju dyrare grejer, desto viktigare är det att finna felen.  Det hele blir en ond spiral. Jag har genomgått den där processen vad gäller tv-apparater. Platt-tv är skit. Det var nog bättre förr - när prylarna inte hade lika mycket finesser. Stärkarna hade bra andrahandsvärde, mobiltelefonerna höll och man slapp köpa ny platt-tv typ varje halvår. Med telefonen har jag löst det så att jag köpte en Nokia för 199:- på Ica. Vad gäller tv så gjorde jag tvärtom och skaffade en Pioneer till överpris. Är slutligen förhållandevis nöjd med båda! Frågan är nu bara hur jag kommer att lösa förstärkarbiten...
Redigerat av mannealm, 19 February 2010 - 23:45.
Postad 20 February 2010 - 16:54
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Ja precis så fungerar det mannealm Har själv inte ens en platttv, utan tycker det fungerar minst lika bra med projektor., nåt jag länge varit tveksam till, med tanke på hur usla dom var förr..., men numera duger dom åt mig. Å så får jag ju så mycket större bildyta, för samma peng, vilket helt klart överväger mot lite mindre kvalité i bilden.. Efter att min senaste mobil gick sönder, så har jag inte brytt mig om att skaffa en ny..., bökigt som fan i början, men nu är det bara andra som gnäller på mig, för att jag inte har nån mobil.. Men dyker det upp en nalle utan "lull lull", med enbart sms, bra kamera, å en telefon som fungerar på sidan om vägen, alltså när man verkligen kan behöva en telefon, ja då kommer jag att köpa en igen.. Förstärkare.., ja det beror på hur du vill spela.. alltså högt/lågt, mycket finesser, eller bara låta det gå å hoppas inspelningen är bra.. Om det är det senare, köp en rörförstärkare, nu när priserna inte längre tvingar en till att leva på vatten å bröd.. Kolla vad som skrivs om "min" Yaqin MC100-B, tror det finns en enda dålig kommentar på Internet, men han blev snabbt dissad..
Postad 21 February 2010 - 14:06
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Eftersom det är svårt att ge konkreta tips, hur man gör för att få ur ht:na det bästa ljudet.., jag kan iaf inte det, så här över ett forum..
Men jag kan däremot ge ett helt ypperligt skivtips, för att locka fram det bästa från dom, åtminstone för oss som gillar rock å blues..., undantaget tyngre hårdrock, för dom här ht:na fungerar troligen aldrig bra till det, hur man än gör..
Skivan är Dire Straits å albumet Communiqué, den är väldigt bra mixad, åtminstone den jag har som är på vinyl...
Så den bör passa "alla" som en slags testskiva, för att få rätt nivåer i basen.., resten brukar ge sig själv..
Tyvärr vet jag inte hur den är på CD, men har dom inte slarvat med överföringen, så kanske även CD:n duger..
Redigerat av humlan57, 22 February 2010 - 19:28.
Postad 22 February 2010 - 16:05
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Kanske gör lika bra i att behålla den stärkare jag har. Just nu tycker jag att högtalarna låter jättebra. Sitter och lyssnar på p3 star från datorn. Vet inte varför det är så bra just nu. Det enda jag har ändrat är att jag köpte en ny 10 meters rca-3.5mm-kabel. Ska även prova Dire Straits.
Kanske för att jag försökte få min sub att integreras med högtalarna, men det gick inget bra, så jag stängde av den... Då lät basen genast jättebra. Riktigt tight och mysig. Allt är kanske relativt. Eller oxå är det den där 10 meterskabeln från kjell och co? Hade bara 5 innan.
Hur gör man förresten om man ska använda subben? Tycker det är knepigt att få den att spela tillsammans med m65:orna. Blev bäst när jag delade den så långt ner som möjligt, vid 40hz. Kanske för att den inte är med lika mycket då? Var är det vettigt att dela subben tillsammans med dessa högtalare?
Redigerat av mannealm, 22 February 2010 - 16:12.
Postad 22 February 2010 - 19:26
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
@ mannealm.
Du gör nog helt rätt i att dela lågt, då Dynavoice ht:na går så lågt själva.., så lågt att jag börjar misstänka, att det som påstås i specen faktiskt stämmer
Att få en sub att fungera tillsammans med ht som redan från början går lågt, är alltid svårt.., om dom inte är tänkta att spela tillsammans.
Det brukar alltid bli "baspucklar", som på nåt sätt behöver slätas ut.. Vill du ändå testa med att köra subben, så ta till knep 1:a.. Det att ställa subben där du sitter å lyssnar, å sen söker du upp den plats i rummet som det låter bäst på.., där ska du ställa subben permanent..
Därefter får du försöka få ordning på pucklar/resonanser, å försäkra dig om att basen spelar i fas med huvudhögtalarna..
Får du ordning på det, är du bara å gratulera, men frågar du mig, så är aktiva extra basar, enbart nåt för filmljud, å inget som ska finnas i en hi-fi anläggning..
Om det nu inte är en riktig subbas, alltså nåt som verkligen går ner i subområdet, d.v.s under 20hz. En sån kan behövas av de som lyssnar mycket på piano och orgel, eller musik som har syntetiska basslingor pålagda i subområdet...
Det jag misstänker du saknar.., eller gärna vill ha, är inte subbas, utan mer punch i bastonerna. Alltså, du vill att tillslag ska kännas mer fysiskt markerade, vilket borde gå lättar att ordna med ett par extra passiva bashögtalare, så du får mer membranyta som flyttar luft..., eller har jag fattat fel?
Ställ en fråga direkt till Dynavoice, å hör vad dom säger om saken...
----------------
Själv har jag fått ge upp alla försök att få det låta bra i hela rummet.., har aldrig lyckats förut, så varför skulle det gå nu..
Så jag får helt enkelt ställa ht:na där jag får bra ljud i halva rummet, även om det absolut inte gör ht:na full rättvisa..
Inte för att det låter dåligt, jag hör ju att dom kan bättre.
Men rummet ska ju möbleras någorlunda vettigt åxå, å det går inte utan att ljudet blir lidande..., så jag tänker nöja mig med försöka dämpa bort några besvärande basresonanser.., sen duger det gott åt mig.., tror jag
Postad 22 February 2010 - 19:30
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Har lite problem (tror jag) med en av mina högtalare. https://www.minhembi...p;#entry2799425Har suttit och lyssnat på musik i någon timme nu och det har inte varit något problem, men förut idag så var det riktigt jobbigt. Har kommit fram till att det sitter i högtalaren och inte i t.ex. subben. Någon som har någon lösning?
Postad 22 February 2010 - 19:45
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Har lite problem (tror jag) med en av mina högtalare. https://www.minhembi...p;#entry2799425
Har suttit och lyssnat på musik i någon timme nu och det har inte varit något problem, men förut idag så var det riktigt jobbigt. Har kommit fram till att det sitter i högtalaren och inte i t.ex. subben. Någon som har någon lösning?
Som du säkert vet, så kan bastoner spela oss riktiga hörsel-spratt, då våra öron är inte skapta för lokalisera riktningen på dom.. Så det du tror du hör, kan vara nåt helt annat!! Att felsöka ett sånt problem, är alltså inte precis det enklaste man ger sig in på... Men en idé kan vara å ladda ner den här "skivan": http://www.binkster....extras.shtml#cd den ger dig iaf lite bättre möjligheter att felsöka. Med lite tur så finns det bastoner på den, som gör att felet ger sig till känna tydligare, å kanske även skickar ut lite övertoner, som gör att du kan riktningsbestämma, vad det är som låter..
Postad 22 February 2010 - 20:17
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Men om du kollar på filmen som jag har länkat till så löser det sig när jag petar på högtalaren.
Någon sade att det kanske var något löst i högtalaren men nu spelar jag Jack Johnson (rätt så mycket bas) och det låter inte konstigt på något sätt.
Och jag vet att det är väldigt svårt att lokalisera bastoner, men det är inte det som är problemet. Låter som att det ligger en telefon och vibrerar någon stans vilket det inte gör.
Spelar jag med bara subben så händer det inte, bara högtalarna så händer det.
Men ska testa den där skivan.
Postad 22 February 2010 - 21:41
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Men om du kollar på filmen som jag har länkat till så löser det sig när jag petar på högtalaren. Någon sade att det kanske var något löst i högtalaren men nu spelar jag Jack Johnson (rätt så mycket bas) och det låter inte konstigt på något sätt. Och jag vet att det är väldigt svårt att lokalisera bastoner, men det är inte det som är problemet. Låter som att det ligger en telefon och vibrerar någon stans vilket det inte gör. Spelar jag med bara subben så händer det inte, bara högtalarna så händer det. Men ska testa den där skivan.
Är inte riktigt säker på vilket ljud du menar..., det brummar så förbaskat, men jag antar det är det ljusare ljudet som dör ut när du tar i lådan..., kan det vara jordproblem tro, vilket verkar vara minst sagt otroligt, kan ju inte påverkas om du tar i lådan.., men testa med att vända på stickproppen till förstärkaren iaf.. Men jag antar du redan prövat med att jorda allt som går att jorda..., förresten, är det från båda ht:na? I så fall så tror jag mest på (nät)brum, å då finns många anledningar till problemet.., du kan ju börja med att rycka ur alla signalkablar.. Men precisera gärna lite mer, vilket ljud i videon du menar.., för jag tycker mig höra alla möjliga olika sorters brum
Postad 22 February 2010 - 21:47
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Vid 1:10 så hör man det tydligt. Ska inte vara något jordfel eller liknande. Ibland så försvinner det när jag går fram till högtalaren och det dyker upp helt random.
Brummandet som man hör är en baston på runt 75hz har jag för mig.
Du kan ju tänka dig att du tar bort brummandet och sedan lyssnar på det som blir kvar. Låter som en telefon som ligger och vibrerar på ett bord.
Postad 22 February 2010 - 22:42
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Vid 1:10 så hör man det tydligt. Ska inte vara något jordfel eller liknande. Ibland så försvinner det när jag går fram till högtalaren och det dyker upp helt random. Brummandet som man hör är en baston på runt 75hz har jag för mig.
Du kan ju tänka dig att du tar bort brummandet och sedan lyssnar på det som blir kvar. Låter som en telefon som ligger och vibrerar på ett bord.
Är det från båda ht:na? Om inte, så skruva bort kåpan för kabelanslutningar å titta in där, å se om delningsfiltret sitter som det ska.., antar det sitter nånstans i närheten där. Bara ett förslag.., den där sortens irriterande ljud kan va ett h-veta att lokalisera.., lika kul som att hitta missljud i en bilkupé Titta även inuti lådan efter tejpbitar eller annan skumt, å på baksidan av högtalarelementen, nåt kan ev vidröra nåt där, som börjar vibrera... Notera hur långt ner i basen dom här ht:na går, å hur mycket rummet påverkar ljudet, när du kör skivan...
Redigerat av humlan57, 22 February 2010 - 22:44.
Postad 23 February 2010 - 10:26
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
@ mannealm.
Du gör nog helt rätt i att dela lågt, då Dynavoice ht:na går så lågt själva.., så lågt att jag börjar misstänka, att det som påstås i specen faktiskt stämmer
Att få en sub att fungera tillsammans med ht som redan från början går lågt, är alltid svårt.., om dom inte är tänkta att spela tillsammans. Det brukar alltid bli "baspucklar", som på nåt sätt behöver slätas ut.. Vill du ändå testa med att köra subben, så ta till knep 1:a.. Det att ställa subben där du sitter å lyssnar, å sen söker du upp den plats i rummet som det låter bäst på.., där ska du ställa subben permanent.. Därefter får du försöka få ordning på pucklar/resonanser, å försäkra dig om att basen spelar i fas med huvudhögtalarna..
Får du ordning på det, är du bara å gratulera, men frågar du mig, så är aktiva extra basar, enbart nåt för filmljud, å inget som ska finnas i en hi-fi anläggning.. Om det nu inte är en riktig subbas, alltså nåt som verkligen går ner i subområdet, d.v.s under 20hz. En sån kan behövas av de som lyssnar mycket på piano och orgel, eller musik som har syntetiska basslingor pålagda i subområdet...
Det jag misstänker du saknar.., eller gärna vill ha, är inte subbas, utan mer punch i bastonerna. Alltså, du vill att tillslag ska kännas mer fysiskt markerade, vilket borde gå lättar att ordna med ett par extra passiva bashögtalare, så du får mer membranyta som flyttar luft..., eller har jag fattat fel?
Ställ en fråga direkt till Dynavoice, å hör vad dom säger om saken... ----------------
Själv har jag fått ge upp alla försök att få det låta bra i hela rummet.., har aldrig lyckats förut, så varför skulle det gå nu.. Så jag får helt enkelt ställa ht:na där jag får bra ljud i halva rummet, även om det absolut inte gör ht:na full rättvisa.. Inte för att det låter dåligt, jag hör ju att dom kan bättre. Men rummet ska ju möbleras någorlunda vettigt åxå, å det går inte utan att ljudet blir lidande..., så jag tänker nöja mig med försöka dämpa bort några besvärande basresonanser.., sen duger det gott åt mig.., tror jag 
Ja, ibland är det just mer tillslag jag vill ha. Kan faktiskt uppleva att det blir bättre bas när jag låter mina s-5:or och min c-5a spela tillsammans med m-65:orna i" 5 channel stereo". Men det känns som att andra problem uppstår istället då. Angående subben, så kom jag på att 40hz kanske inte är det bästa... Hur funkar det egentligen när man i receivern sätter crossover för basen. Jag kan välja 40, 60, 80, 90, 100hz osv. Och jag kan dessutom välja om basen ska gå ut ur frontarna eller ut ur subben, eller ut ur båda. Eftersom min center bara är specad tiill 50hz så kanske detta inte är så lyckat? Det optimala vore tycker jag om frontarna kunde ta hand om alla bastoner över 40hz och de under som de klarar av, medan subben bara går in under 40hz. Men om jag sätter crossovern på 40 betyder det då att frontarna inte går in och hjälper centern förren vid 40 hz? Eller gäller den här crossoverintällningen bara subbasen? Blir inte riktigt klok på det här. Jag kan även välja om högtalarna ska vara large eller small i inställningarna. Står något i manualen att om baselementen är mindre än 16 centimeter så ska receiver vara inställd på small. Förstår inte vad skillnaden blir i praktiken. Och vad skulle man kunna gissa på att den interna delningen i m-65:orna ligger på, dvs vi vilken frekvens går de två baselementen in?
Redigerat av mannealm, 23 February 2010 - 12:00.
Postad 23 February 2010 - 13:36
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Lyssnar på samma musik nu som igår och jag märker inget missljud. Och ja, det verkar bara komma från högra högtalaren. Det är inget direkt lågfrekvent ljud, utan ett lite ljusare ljud. Låter, som jag sagt tidigare, som en telefon som ligger på ett bord och vibrerar.
Postad 23 February 2010 - 14:03
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Svårt att gissa delningsfrekvensen, men jag tror dom går in rätt högt, med tanke på att dom är så pass små. Men gissa vill jag inte, enbart för att jag inte vill peka dig åt nåt håll.. Personligen skulle jag skita i allt sånt där tekniskt, å enbart lita till det jag hör.. Varför? Jo för bra ht aldrig låter bra.., låter kanske konstigt, men är dom bra, är dom åxå hyfsat neutrala, så färgningen av ljudet för det ska passa dig, är nåt du bara kan lösa på plats i rummet. Men kämpa på tills du tycker det låter hyfsat, det finns ingen regel på hur du ska ställa in nåt. Dom påståendena som finns i manualen, utgår inte från dina förutsättningar, å ska enbart ses som förslag... Du bestämmer själv när det låter bra.., punkt slut Lite "off topic" Vill man slippa en del av problemet med att färga själv, så kan man ju direkt köpa ett par ht som har den karaktär man gillar. Men problemet blir då istället, att man låser fast sig vid ett visst typ av ljud, eller att ett rum dom ska spela i, drar dom ännu mer åt den färgning man valt. Hur vet man då att en ht är hyfsat neutral? Själv går jag alltid på hur röster låter.. Det ska inte spilla över i diskanten, å absulut inte ge några "bas-puffar".. Med "spilla över i diskanten" menar jag, att rösterna får omotiverade stickande fräsljud.., å vår hösrsel är otroligt känslig i dom områdena, att vi direkt reagerar när det blir fel där..., ALLA reagerar negativt på det, så det behövs inget vant öra för att märka dom felen. Sky alltså såna ht som pesten!!!! Med det jag kallar "bas-puffar" är det svårare.. Där är det lätt att luras med, å tycka att det faktiskt är rent av njutbart! Detta för att de flesta av oss gillar basljud, vi njuter när den det mullrar å dunkar.., så är det bara, även om de allra nördigaste audiofilerna, föraktfullt fnyser åt ett sån´t påstående.. Men hallå!! Tänk er morsan eller syrran mad en kraftfull basröst! Hur kul blir det i längden? Å det är minst av allt neutralt, så undvik ht med bas-puffar i tal eller sång.., det blir bara tröttsamt i längden.. Obs! Det finns bas-puffar som ska vara med åxå i tal/sång, är det väl bäst jag tillägger. Å det är dom som kommer från, när en personen puffar luft in i micken.., men jag tror ingen har värst svårt, att skilja på rätt eller fel baspuffar.. Ja.., så brukar jag börja lyssna in en ht, låter det bra med röster, då finns iaf möjligheten att resten åxå kommer att låta bra.. Lyssnar på samma musik nu som igår och jag märker inget missljud. Och ja, det verkar bara komma från högra högtalaren. Det är inget direkt lågfrekvent ljud, utan ett lite ljusare ljud. Låter, som jag sagt tidigare, som en telefon som ligger på ett bord och vibrerar.
Byt plats på ht:na, för att försäkra dig om att det är ht som ljudet kommer ifrån..
Redigerat av humlan57, 23 February 2010 - 19:31.
Postad 23 February 2010 - 18:29
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Förlåt men jag har suttit i över en vecka och undrat vad HT betyder. Kan någon berätta ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|