Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 22 juli 2008 - 12:18

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

"Postare" i denna tråden har skärpt till sig....

Det har jag inte gjort än :D :) :)

Postad 22 juli 2008 - 12:23

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Det handlar inte om pengar. Jag har dessa pengar men jag vägrar att ha en extra mediabox hemma. Det räcker med alla burkar som jag har hemma. En till? Aldrig i livet :D

Då rekommenderar jag dig en Hästens Rund Excelsior så du kan nanna mellan inläggen ;]

OT: Någon som äger en 5090H med en extern digitalbox (Scart eller HDMI), isåfall, hur bra fungerar den tillsammans med skärmen?

Postad 22 juli 2008 - 12:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

OT: Någon som äger en 5090H med en extern digitalbox (Scart eller HDMI), isåfall, hur bra fungerar den tillsammans med skärmen?

Skärmen lär inte sätta några hinder så hur bra det fungerar beror på boxen ifråga. Ehh...
Detta var mitt sätt att fråga, vad är du ute efter med frågan ovan? :D

Hittade det här på Avs. Det är vanliga användares kommentarer efter de fått sina skärmar kalibrerade av duktigt ISF-folk. Nån som ser en röd tråd...? :)

Postad 22 juli 2008 - 13:04

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Ska göra en ny kalibrering när jag kört tv:n lite fler timmar. Då tänkte jag testa de olika mode:sen och se hur de ligger i gråskala och gamma och förhoppningsvis hinner jag leka lite och testa olika inställningar också.

Posta gärna dina resultat, väntar själv på att ett ex av DVE skall trillaned ned i brevlådan...

/N

Redigerat av da.king, 22 juli 2008 - 13:04.

Postad 22 juli 2008 - 13:10

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Skärmen lär inte sätta några hinder så hur bra det fungerar beror på boxen ifråga. Ehh...
Detta var mitt sätt att fråga, vad är du ute efter med frågan ovan? :D

Ditt svar räcker gott.

Postad 22 juli 2008 - 16:58

Unregistered492f4bef
  • Unregistered492f4bef
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
En fråga: vid 24p ska inte eftertexten bli "lagg" fri ?
för jag tycker inte min tv visar det lagg fritt iaf.

Postad 22 juli 2008 - 21:22

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Vadå ingen här i forumet har lyckats få dot by dot från sin HTPC? Eller ingen har lust att svara :P

Edit:
Det som jag ser i manullen är :
HDMI kan sättas på två olika läge:

Video (grundinställning):
Välj det här alternativet utom när en PC är
ansluten.

PC:
Välj det här alternativet när en PC är ansluten
till HDMI-ingången.

jag har ställt den i PC läge

Postad 22 juli 2008 - 22:49

nidas99
  • nidas99
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Vadå ingen här i forumet har lyckats få dot by dot från sin HTPC? Eller ingen har lust att svara :P

Edit:
Det som jag ser i manullen är :
HDMI kan sättas på två olika läge:

Video (grundinställning):
Välj det här alternativet utom när en PC är
ansluten.

PC:
Välj det här alternativet när en PC är ansluten
till HDMI-ingången.

Jag har ställt min på PC (via HDMI) och då kan jag bara välja två skärm-lägen 1) full screen och 2) 4:3. Är på jobbet nu så kan inte kolla vilka alternativ det finns om man väljer video istället för PC, någon som vet varför man "måste" köra PC?

Jag kör med HTPC (jag har faktiskt provat med två datorer utan några problem) och får exakt match mellan dator och bildskärm, dvs varken under eller ovar scan. Jag har valt PC läget på HDMI. Jag har provat på Input 3 och 4 med samma resultat (det funkade tom i videoläget). Så visst funkar det.

Vilket skärmläge kör du då? Full screen?

Jag provade först att köra via VGA och blev lite besviken att man inte kunde köra upp i 1920x1080... (fattar inte varöfr detta stöds, då jag köra 1920x1200 på min 24" normalt????). Men via HDMI funkar det exakt som det skall.
/Thomas

Via VGA har jag för mig att jag kunde köra dot by dot, men jag kunde bara få ut 1080p i 30Hz max, och det var klart suboptimalt, därför kör jag HDMI, men då kan jag inte köra dot by dot längre...

Det kan kanske förklarar varför så många rekomenderar sharpness reglage på "- 15", för att de valt enhancer mode 1?
Tyckte det lät konstigt att Pio skulle ha edge enhancement i 0-läget?
Kan det vara så?

Boogie

Jag ser viss edge enhancement med sharpness 0 och enhancer mode 2, men så lågt som -15 behöver iaf inte jag gå för att få bukt med det. Kör man däremot på enhancer mode 1, som jag har för mig att D-Nice gör, då vill man garanterat dra ner till -15. Vet inte vad, om någon, fördelen skulle vara med att köra enhancer mode 1 och sharpness -15 istället för enhancer mode 2 och sharpness 0, som verkar motsvara varandra. Hugget som stucket kanske, vilket gör funktionen lite konstig, om man nu inte vill ha übersoft eller überskarp bild.

Posta gärna dina resultat, väntar själv på att ett ex av DVE skall trillaned ned i brevlådan...

/N

Will do, lekte lite i morse och med movie-mode och gamma 2 fick jag en fin gammakurva och med ganska modesta tweakningar även en rätt fin gråskala (delta E < 3 utom i 10 IRE om jag inte missminner mig, <1 i flera fall). Ssaturation (color) hamnade på +7 när jag ställde in den med DVE-filtret mot både DVE och AVSHD, vilket iofs ger fina färger men kanske kan vara lite väl för naturliga hudtoner. Hann bara kolla med några trailers som laddat hem på PS3:an och där såg hudtonerna väldigt bra ut i de flesta scenerna men något brända i andra. Ska kolla mot äkta blu-ray material när jag kommer hem, känns som trailers inte är helt pålitligt material.

jag har ställt den i PC läge

Jag med, vad får du för alternativa skärmlägen att välja medan med HDD-knappen? Jag fick 4:3 och full screen. Jag kör i full screen och fick överscanna för att bilden skulle passa (om jag inte minns fel, har trixat så mycket senaste dagarna).

Postad 23 juli 2008 - 00:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Den upplevda skärpan på en LCD är högre och utan tvekan är den skarpare som en PC-skärm.
HAr suttiti och stirrat på 5090 och Sharp HD1E och hur jag än stirrar så är LCD'n skarpare så fort scenerna är lugna...

Det är problemet med upplevd skärpa. Ofta är det inte alls något positivt utan tvärtom något som egentligen förvränger bilden och minskar detaljåtergivningen. Jag avskyr att visa foton, men det är svårt att på ett bra sätt förklara på annat sätt här:

Bild 1 (ingen edge enhancement):
Bifogad fil  noEE.jpg   384,06K   5 Antal nerladdningar

Bild 2 (edge enhancement:
Bifogad fil  EE.jpg   148,63K   3 Antal nerladdningar

Om man förbiser att bl a färgerna i bild 2 är åt skogen. Man kan tycka att t ex skäggstrån, porer framträder tydligare i bild 2, vilket skulle kunna tolkas som att bild 2 är skarpare. Vid kritisk granskning inser man dock ganska lätt att bild 2 innehåller massor av information som egentligen inte hör hemma i bilden varför detaljerna i bild 2 faktiskt är sämre återgivna än i bild 1. Bild 1 är alltså skarpare fastän den kan upplevas som mjukare pga avsaknaden av edge enhancement. Det tråkiga är att majoriteten faller pladask för bild 2, speciellt i butiksmiljö...

... När häftiga rörelser (panoreringar tex) kommer in i bilden upplever jag dessa apparater som relativt jämna. Kanske mina ögon som är för långsamma men tycker ingen av dem var skarpare eller suddiga då - båda blir något suddigare vid rörelse (av naturliga skäl). Men så kostar en 46" harp lika mkt som en 50" Pio. Vem trodde det för ett år sedan :P

Verkar märkligt. Upplösningen vid rörelser borde vara något där Pion ganska enkelt överglänser Sharpen.

Satt också och letade efter "djupet" i plasman, som skall vara bättre än LCD men i det alldeles för dagsljusupplysta rummet så kände jag ingen störra skillnad här heller men kanske kollar efter fel sak (djup för mig är 3-dimensionalitet - dvs att man känner mer rymd i bilden..att föremål i bakgrunden känns som de verkligen ligger bakom skärmen och inte platt på den...hmmm svårt att förklara...men det är detta jag tolkar som djup i en bild). Men färgerna på Pion kändes mer spot on även om den bara var grundkalibrerad.

Det är väl när mörkret faller på Pion skall skina om ordentligt (med bibehållet mörker :D )
Boogie

Pioneer har bättre bildbehandling bättre gråskala och bättre gammahantering än Sharp HD1E (båda kalibrerade) så det råder ingen tvekan om att djupet i bilden borde vara mer tydlig hos Pion även vid vanligt dagsljus så tillvida att ljuset inte direkt infaller på panelerna vilket i så fall omöjliggör en kritisk granskning av bilden och då har Sharpen ett övertag pga sin potential för högre ljusstyrka. Mer djup i bilden än hos en korrekt kalibrerad Pio Kuro i en någorlunda korrekt miljö går inte att få idag. Jag vet att det låter som Pio-dyrkan, men det är svårt att förbise Pios ledande ställning inom TV idag när det gäller att återge film och video på bästa sätt.

Postad 23 juli 2008 - 01:25

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Men i i bild ett så har du ingen edge enhancement, hur går det till när man inte kan stänga av det utan välja 1,2 eller 3 ? eller tänker jag på fel inst nu ?

Postad 23 juli 2008 - 03:54

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Men i i bild ett så har du ingen edge enhancement, hur går det till när man inte kan stänga av det utan välja 1,2 eller 3 ? eller tänker jag på fel inst nu ?

Enhancer Mode 2 samt justering av Sharpness ger ingen edge enhancement. Finns alltså ingen funktion i Pio som man stänger av utan man justerar bilden att bli fri från denna förvrängning av bilden, antingen via ett referensmönster från en testskiva eller via "vanligt" material, t ex enligt ovan och justera så att man får rena övergångar mellan olika delar i bilden utan vita och/eller svarta konturer, enklast är att kolla vertikala, horisontella, diagonala linjer och olika kurvor.

Postad 23 juli 2008 - 09:44

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Enhancer Mode 2 samt justering av Sharpness ger ingen edge enhancement. Finns alltså ingen funktion i Pio som man stänger av utan man justerar bilden att bli fri från denna förvrängning av bilden, antingen via ett referensmönster från en testskiva eller via "vanligt" material, t ex enligt ovan och justera så att man får rena övergångar mellan olika delar i bilden utan vita och/eller svarta konturer, enklast är att kolla vertikala, horisontella, diagonala linjer och olika kurvor.

Enligt pure-inställningarna som finns att hämta här i forumet, så ska man sätta enhancermode till 1. Kanske blir bättre om man drar den til 2 då, och ökar på sharpness?

Postad 23 juli 2008 - 09:51

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Enligt pure-inställningarna som finns att hämta här i forumet, så ska man sätta enhancermode till 1. Kanske blir bättre om man drar den til 2 då, och ökar på sharpness?

Eller kanske det är dags att låta en proffs skall kalibrera tv:n :P

Postad 23 juli 2008 - 10:08

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Ok. Jag kör ju Enhancer Mode 1 och sharpness -15 som pure inst, då borde det om jag förstått rätt inte vara någe Enhancer Mode på ?

Eller kanske det är dags att låta en proffs skall kalibrera tv:n :D

Lätt om jag hade bott i sthlm, nu blir det tyvär lite svårare :P Vilken dag blir din ISF:ad ?

Postad 23 juli 2008 - 10:15

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Mattias från HBC har lovat på måndag.

Postad 23 juli 2008 - 10:43

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Eller kanske det är dags att låta en proffs skall kalibrera tv:n :D

Kalibreringen från hbc är redan betald. Jag ska bara flytta först :P

Postad 23 juli 2008 - 10:54

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Det är problemet med upplevd skärpa. Ofta är det inte alls något positivt utan tvärtom något som egentligen förvränger bilden och minskar detaljåtergivningen. Jag avskyr att visa foton, men det är svårt att på ett bra sätt förklara på annat sätt här:

Bild 1 (ingen edge enhancement):
Bifogad fil  noEE.jpg   384,06K   5 Antal nerladdningar

Bild 2 (edge enhancement:
Bifogad fil  EE.jpg   148,63K   3 Antal nerladdningar

Om man förbiser att bl a färgerna i bild 2 är åt skogen. Man kan tycka att t ex skäggstrån, porer framträder tydligare i bild 2, vilket skulle kunna tolkas som att bild 2 är skarpare. Vid kritisk granskning inser man dock ganska lätt att bild 2 innehåller massor av information som egentligen inte hör hemma i bilden varför detaljerna i bild 2 faktiskt är sämre återgivna än i bild 1. Bild 1 är alltså skarpare fastän den kan upplevas som mjukare pga avsaknaden av edge enhancement. Det tråkiga är att majoriteten faller pladask för bild 2, speciellt i butiksmiljö...

Jo edge enhancement är väl en sak. Men båda displayerna var profissionellt kalibrerade (dock var Pion inte riktigt lika "färdig") så jag tror inte där var en massa EE (Edge enhancement) på någon av dem. Men själva pixelstrukturen och lugnheten i en LCD är ju annorlunda på en plasma. Vet om det är det som gör att en LCD är skarpare med stilla bilder.
Lätt att se om man kör upp en datorbild på LCD resp. plasma där text blir väldigt "distinkt" på en LCD medans en plasman blir lite mjukare. Det är kanske inte så bra om man kollar på film där man nästan vill ha mjuka övergångar
mellan pixlar för att få en naturlig bild men skarpare uppleved jag det som hur som helst, utan att se någon EE

Verkar märkligt. Upplösningen vid rörelser borde vara något där Pion ganska enkelt överglänser Sharpen.

Ja det trodde jag också då du har lite efersläp på pixlar i en LCD, men de har o andra sidan kommit långt ner i tiderna och börjar laborera med mellanbilder så jag vet inte om det var det som gjorde det mer jämnt. Oavsett så kändes båda bilderna rätt suddiga vid panoreringar o.d. (fokuserade en hel del på grässtråna på fotbollsplan för att se om man kunde urskilja dem lika väl som när bilden var lugnare) Kan iofs bero på att det var en HD sändning av fotobolls VM..kamerorna där kanske inte var bra nog för att spela in, alternativt sändningen var för dålig.Kollade även på en bättre inspelning av densamma men tyckte det var likadant där.

Men jag skall inte säga för mkt - borde prova med en FullHD BD skiva innan jag säger för mkt. Får som sagt kika en gång till när G9an är helt fördigkalibrerad, den har ju inte varit ute så länge så det finns säkert mer att ta på nu när det gått några månader. Detta vara initiala intryck för ca 1 månad sedan.

Mvh
Boogie

Postad 23 juli 2008 - 14:11

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag vet tyvärr inte hur det förhåller sig med G9, men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad från G8 och där är Enhancer Mode 2 och ordentligt ner på minussidan hos Sharpness det som ger en korrekt skärpeinställning. Reservation för att källan man spelar upp med gör att den exakta inställningen kan variera.

Postad 23 juli 2008 - 14:21

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Men jag skall inte säga för mkt - borde prova med en FullHD BD skiva innan jag säger för mkt. Får som sagt kika en gång till när G9an är helt fördigkalibrerad, den har ju inte varit ute så länge så det finns säkert mer att ta på nu när det gått några månader. Detta vara initiala intryck för ca 1 månad sedan.

Mvh
Boogie

Absolut, en TV-utsändning är nog inte det bästa för att avgöra hur det ligger till och man kan inte gå för nära en plasma TV, då är det andra faktorer som spelar in. Inget snack om saken att en LCD TV har fördel när det gäller stillbild och användande som datormonitor. Jag menar endast skärpa och andra egenskaper när det kommer till rörlig bild, dvs för video och film.

Pio Kuro har alla egenskaper, svärta, gammahantering, gråskala, färger, etc, som ger den utmärkta prestanda för att återge en skarp, djup och färgkorrekt bild som sett till helheten är bäst på dagens marknad. Pio Kuro är dock inte perfekt på långa vägar, finns fortfarande mycket att förbättra och det skriver jag utan att ha sett G9 in-the-flesh än. :P

Postad 23 juli 2008 - 15:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Med samma mängd pixlar så förstår jag inte varför LCD skulle se skarpare ut. Man får ofta höra att LCD ser skarpare ut.

Om man visade en stillbild genom PC-ingången på LCD och en plasma samtidigt, kommer skärpan fortfarande subjektivt vinnas av en LCD? I sådant fall, varför..?

PC-ingången brukar ju för det mesta vara fri från bildförbättringar vilket borde eliminera felantaganden.

Förklara gärna.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 23 juli 2008 - 15:16.

Postad 23 juli 2008 - 15:59

ennnou
  • ennnou
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Äntligen är 5090H och 6090H modellerna i större antal på väg till östra Sverige, finns redan i västra Sverige.

Redigerat av ennnou, 23 juli 2008 - 16:19.

Postad 23 juli 2008 - 16:02

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Äntligen är 5090H och 6090H modellerna i större antal på väg till östra Sverige, finns redan i västra Sverige.

Vad skall jag göra om inte gillar Sony Ericsson då :)

Postad 23 juli 2008 - 16:11

ennnou
  • ennnou
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Sony kom med p.g.a något konstigt misstag, vilket beklagas. Det är enbart Pioneer som gäller. Ber om ursäkt
]för det.

Postad 23 juli 2008 - 16:19

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
*

Redigerat av Enator, 23 juli 2008 - 16:19.

Postad 23 juli 2008 - 16:22

ennnou
  • ennnou
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Det är bara Pioneer som gäller fortfarande. Redigerat första felet nu.

Postad 23 juli 2008 - 22:08

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Med samma mängd pixlar så förstår jag inte varför LCD skulle se skarpare ut. Man får ofta höra att LCD ser skarpare ut.

Om man visade en stillbild genom PC-ingången på LCD och en plasma samtidigt, kommer skärpan fortfarande subjektivt vinnas av en LCD? I sådant fall, varför..?

PC-ingången brukar ju för det mesta vara fri från bildförbättringar vilket borde eliminera felantaganden.

Förklara gärna.

En plasma panel är förenklat uttryckt en massa blinkande små, små lysrör. Vill man sitta nära och speciellt om man tittar på en stillbild så är en LCD TV mycket lugnare och trevligare att titta på, ingen tvekan om det.

Skärpa är inget som är definierat utan är helt subjektivt så egentligen kan man aldrig säga att någon har fel om den tycker att en viss bild är skarpare än en annan. Det man kan säga är att många misstar överstyrd skärpa, som egentligen förstör detaljer, som skarpare.

Postad 24 juli 2008 - 18:58

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

En sak är iaf säker, med exakt samma settings på Movie och User blir det inte samma bild.
Bland annat blir bilden med "user" mycket ljusare.
Man kan tom se stor skillnad på OSD menyerna...

/N

Detta är som jag tidigare sagt (men blivit typ nerröstad här i tråden om att det inte har någon betydelse) den stora nackdelen med att inte H-modellen hade "Pure" valet i menyn. Ändrar man user-inställningarna till de inställningar för Pure som postats många gånger så blir det inte alls liknande movie.

Med testen som gjordes av ett förhandsinfo av 60-tummarn där "pure" fanns att välja och testen var ju rätt positiv till denna inställning. Då hade man (utan ISF) haft kanske två användbara lägen.

Postad 24 juli 2008 - 19:30

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Detta är som jag tidigare sagt (men blivit typ nerröstad här i tråden om att det inte har någon betydelse) den stora nackdelen med att inte H-modellen hade "Pure" valet i menyn. Ändrar man user-inställningarna till de inställningar för Pure som postats många gånger så blir det inte alls liknande movie.

Med testen som gjordes av ett förhandsinfo av 60-tummarn där "pure" fanns att välja och testen var ju rätt positiv till denna inställning. Då hade man (utan ISF) haft kanske två användbara lägen.

Men h-modellen har ju inte heller pure i menyn väl?

Postad 24 juli 2008 - 19:36

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
De va ju de han mena :unsure:

Postad 24 juli 2008 - 20:58

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

De va ju de han mena ;)

Läste för fort, eller inte alls tydligen :unsure:

Postad 24 juli 2008 - 22:08

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Någon som har haft några långa spelsessioner på sin 9G? Typ en 3-4 timmar i sträck. Och isåfall har ni har sett av någon tendens till ghosting efter detta.

Sen vore det ju också i överlag roligt att veta ifall någon ens har sett ghosting någonsin på sin skärm?

Redigerat av mysen_, 24 juli 2008 - 22:10.

Postad 24 juli 2008 - 22:34

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Har en 5090 och är nybliven ägare till en PS3, spelade 8 timmar resistance i går, trött som ******** idag, men ingen ghosting alls ;O

Postad 25 juli 2008 - 00:19

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Någon som har haft några långa spelsessioner på sin 9G? Typ en 3-4 timmar i sträck. Och isåfall har ni har sett av någon tendens till ghosting efter detta.

Sen vore det ju också i överlag roligt att veta ifall någon ens har sett ghosting någonsin på sin skärm?

Spelade samma Wii spel i typ 6 timmar efter bara några dagars användande och ingen som helst ghosting, dock kör man ju orbiter så den flyttar runt bilden lite.

/N

Postad 25 juli 2008 - 01:02

nidas99
  • nidas99
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Har kört både 3-4 timmar i rad med både GTA4 och Bioshock, som har statiska bilder på skärmen, men såg ingen som helst antydan till ghosting då eller annars. Då och då går man ju in i olika menyer för att spara, pausa eller kolla på kartan, så blir ju inte helt statiskt hela sessionen.

Kör en break-in dvd när jag eller tjejen inte kollar på något, annars tittar jag som vanligt, förutom att jag drar upp 4:3-material till helskärm, cinemascope låter jag dock vara som det är.

Postad 25 juli 2008 - 04:53

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Spelade samma Wii spel i typ 6 timmar efter bara några dagars användande och ingen som helst ghosting, dock kör man ju orbiter så den flyttar runt bilden lite.

/N

Låter kanon, en av få anledningar som talade emot att inhandla en 5090H. Alltid bra att höra från andra som faktiskt använt skärmen till fullo (nåja) vad gäller spelande.

Postad 25 juli 2008 - 06:02

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Det verkar att ni har köpt tv-världens en pansarvagn :unsure:

Postad 26 juli 2008 - 17:48

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
He he har handlarna där ute goda marginaler på Pio G9? Var nämligen nere hos min lokala handlare igår och pratade om LX5090 och testade om man kunde prisförhandla lite. Han sa att dom inte hade den på lager och skulle inte få in den förren om cirka 2 månader. Dock hade dom LX5090H för omgående leverans.

Sen sa han "du kan få den för 28000:-" vilket jag tyckte va ett väldigt bra pris. Men på grund utav leveranstiden så tackade jag för mig och sa att jag nog återkommer längre fram. När jag skulle vända mig om så sa han "nej alltså du kan få 5090H för 28000:-" :)

Sa att jag skulle fundera på det över helgen och återkomma. Men tror jag redan har bestämt mig ;)

Redigerat av belzebubb, 26 juli 2008 - 17:56.

Postad 26 juli 2008 - 20:56

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Jo de va faan ett sjukt bra pris :) slå till ;)

Postad 27 juli 2008 - 07:19

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

He he har handlarna där ute goda marginaler på Pio G9? Var nämligen nere hos min lokala handlare igår och pratade om LX5090 och testade om man kunde prisförhandla lite. Han sa att dom inte hade den på lager och skulle inte få in den förren om cirka 2 månader. Dock hade dom LX5090H för omgående leverans.

Sen sa han "du kan få den för 28000:-" vilket jag tyckte va ett väldigt bra pris. Men på grund utav leveranstiden så tackade jag för mig och sa att jag nog återkommer längre fram. När jag skulle vända mig om så sa han "nej alltså du kan få 5090H för 28000:-" :)

Sa att jag skulle fundera på det över helgen och återkomma. Men tror jag redan har bestämt mig ;)

Skulle vara intressant att veta vad inköpspriset är för handlarna. 5000kr rabatt är ju nästan för bra för att vara sant.

Postad 27 juli 2008 - 09:30

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
skulle gissa på 22000 för 5090 och 24 för 5090h

Postad 27 juli 2008 - 12:34

zpooky
  • zpooky
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
En lokal handlare där jag bor påstod att de fått ett exemplar billigare till personalen, 25kkr skulle jag få ge för 5090. Det var dock efter jag hade sagt att jag redan köpt en.

28500 med hemkörning fick jag min för på en känd hembiofirma i Stockholm.

Postad 27 juli 2008 - 14:21

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Efter att länge ha haft min Pioneer 506 stående på en bänk måste den nu upp på väggen. Då jag inom kort, eller i alla fall senast till nästa generation, kommer att köpa en Pioneer 60 tum så är jag ute efter ett väggstativ som klarar en 60 tummare men även går att använda till en 50 tummare. Har inga krav på att den ska gå att vinkla etc.

Det är inte lätt att söka info. Mycket felträffar när man googlar. Stativen på Pioneers hemsida är indelade för 42/50 tum och för 60 tum.

Någon som har något tips?

Postad 27 juli 2008 - 15:47

Dymatize
  • Dymatize
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Vad är nytt? Klart att de har marginal på produkterna, hur skulle det annars vara intressant och framför allt möjligt att bedriva en verksamhet. Det jag dock inte fattar är varför man måste gå ut här med vad man har kommit överrens om för pris med säljaren. Om nu säljaren nära nog vill halvera sin marginal är det, i mitt tycke, en sak mellan denne och köparen. Självklart går det att argumentera för att föra en sådan diskussion här, men som jag ser det förstör det tråden och gör den ointressant. Kan väll inte bara vara jag som uteslutande är intresserad av själva TV:n och fullständigt skiter i vad andra ev. ska betala...?

Förslag; starta en ny tråd: "Vad jag har eller ska betalat för min TV". Blir garanterat en höjdare att följa...

En prenumeration på den är tråden känns i nuläget helt värdelös, suck...

Postad 27 juli 2008 - 16:18

torneheim
  • torneheim
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Efter att ha maratonspelat både strategi på PC, en hel del 360 (Bioshock, Halo 3, Gears och Mass Effect, samt Prey) och PS3 (Devil May Cry 4, Warhawk och Ninja Gaiden Sigma) kan jag inte påstå att jag sett några tecken på inbränning eller ghosting på min 5090H. Inte heller en kort sejour med ett kvarlämnat stärkar-GUI gav några men. Jag har vridit ner ljusstyrka och kontrast eftersom jag fortfarande kör in panelen (tack Enator för tips och bilder!) så det kan ju ha hjälpt.

TVn är helt klart tålig och jag har inte sett något liknande på S-Video, RGB, Komponent, VGA eller HDMI - det blir inget tjaffs utan bara kanonbild.

Ha så skoj med era apparater B)

Postad 27 juli 2008 - 16:29

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
heee heee tacka dig själv att du valde Pioneer G9 B)
Jag njuter varje sekund av den och hakan faller på marken av den bild som den leverera oavsett vilket program än jag tittar på ;)

Redigerat av Enator, 27 juli 2008 - 16:32.

Postad 27 juli 2008 - 18:19

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ni menar alltså att det inte finns någon "pure" i inställningarna?

Jag har laddat ner inställningarna till pure-mode, så det borde väl bli som den riktiga pure då, eller?

Någon som kan länka till något program lr nåt som man kan lägga över å ett usb-minne och sedan köra en så kallad break in? Eller måste man köpa en sån dvd? Länka gärna till en sådan i så fall. B)

Skulle köpt tvn för typ 2 veckor sen, men det blev lite krångel, men snart är jag också en stolt g9-ägare! ;)

Postad 27 juli 2008 - 18:26

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Ni menar alltså att det inte finns någon "pure" i inställningarna?

Jag har laddat ner inställningarna till pure-mode, så det borde väl bli som den riktiga pure då, eller?

Någon som kan länka till något program lr nåt som man kan lägga över å ett usb-minne och sedan köra en så kallad break in? Eller måste man köpa en sån dvd? Länka gärna till en sådan i så fall. B)

Skulle köpt tvn för typ 2 veckor sen, men det blev lite krångel, men snart är jag också en stolt g9-ägare! ;)

Nej pure komme inte finnas nu, utan du måste använda som du har och här kommer break in usb:
https://www.minhembi...s...t&p=1940560

Postad 28 juli 2008 - 04:44

nidas99
  • nidas99
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Självklart går det att argumentera för att föra en sådan diskussion här, men som jag ser det förstör det tråden och gör den ointressant.
Förslag; starta en ny tråd: "Vad jag har eller ska betalat för min TV". Blir garanterat en höjdare att följa...

Jag är beredd att hålla med, även om jag uppskattar att användare tipsar varandra om bättre priser så görs det nog bäst i ett separat tråd. Har man nyss inhandlat en ny TV för 30 papp vill man förmodligen inte höra att någon annan gjort en mycket bättre affär, kan lätt förta glädjen över inköpet. Inget jag själv känner mig drabbad av, men kan lätt tänka mig scenariot.

Postad 28 juli 2008 - 05:24

nidas99
  • nidas99
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har haft min panel sedan förra torsdagen nu och har en "stuck" pixel i övre högra kvadraten. Tror den ligger precis utanför bild när man kör 2.35:1 format, så har inte tänkt på det under film utan såg det när jag körde break-in dvd:n.

Den lyser rött med röd och vit bakgrund samt blå 25% och 50% men blå mot 75% och 100% blå bakgrund och svart mot grön bakgrund. Innebär det att grönt strular? Den verkar inte flimra eller bete sig konstigt på något annat sätt än att den visar fel färg. Tänkte köra JScreen Fix och se om det hjälper.

Någon som har erfarenhet av sådana här pixlar?

På AVSForum låter det som att om man inte har några från början så kommer de förmodligen aldrig. Vet inte hur mycket det här kommer reta mig men lite störande är ju enbart vetskapen om att den finns. Är det något handlaren kan åtgärda eller är det Pioneer som ska sköta det inom PDP-garantin? Gissar att en pixel inte räknas som produktfel nog att få produkten utbytt? Skulle vara tacksam om någon hade erfarenhet av detta och kunde hjälpa mig med svar innan jag kontaktar handlaren, så jag vet hur det gått för andra innan.

Hjälp uppskattas!

Redigerat av nidas99, 28 juli 2008 - 08:35.

Postad 28 juli 2008 - 06:07

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Jag har inte har erfarenhet om död cell i plasman men som jag vet Pio kommer att bytta ut din skärm om man kan se den döda cellen från en vanlig tittar avstånd. Men jag tror inte att man märker eller ser en cell död från 2-3 m.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.