Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2007 - 18:01

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Förreseten...Några rekommendationer vad det gäller HD när det blir tal om montage? :(

Det är många (mig inkluderat) som använder Samsung SpinPoint 500GB. Tysta och hyffsat svala. Storleken är väl upp till dig men 500GB har länge varit de mest prisvärda (ca 900kr). 1TB ligger på ca 2800kr.

Noterade precis att webhallen fått in de nya hitachidiskarna; p7k500-serien. De är ytterligare lite energisnålare än spinpoint. 250gmodellen har dessutom bara en skiva och vibrerar således mindre.

Lägger en order på en sådan just nu faktiskt. =)

Redigerat av _rikard_, 27 November 2007 - 19:57.

Postad 27 November 2007 - 19:01

Unregisteredd3a6e193
  • Unregisteredd3a6e193
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Någon som har problem att ftp:a över filer till Tvix:en?
Jag kör XP mot en Tvix 4100 med Flash FXP. Ansluta går bra och föra över mindre filer fungerar fint men vid större filöverföringar lägger ftpn ner vid 150MB och startar om hela tiden.
Ftp loggen säger följande:

[R] 426-ABRT is the only legal command while uploading
[R] 426-Transfer aborted
[R] 426 hightimes-bp-x264.mkv removed
[R] Transfer Failed!

Jag kör Passive mode på ftp:n och disken i tvix:en är en 500GB formaterad med NTFS.

/Eddie

Ifall andra stöter på detta problem så kan jag meddela att orsaken till failed transfer är att FlashFXP skickar 'noop' som standard var 45:e sekund. Det dödar transfern till tvix. Stäng av det under site manager/options så fungerar allt vackert.

Postad 27 November 2007 - 22:21

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Var finns den nya att hämta hem då?

Firmware 1.3.15:
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Firmwar...x100_1.3.15.zip

Changes from 1.3.05 RC1

1. Improved MKV support.
A. Support VC-1 in MKV
B. Fix go to bug with some files.

2. Now shows frame rate for MP4 & MOV
A. Therefore, Auto NTSC/PAL/24Hz works.

3. Now, you can set, change and delete password for folders.
A. Select the folder you want to configure the password on.
B. Press the Function button on your remote controller.
C. Select the fourth icon to set up the password like the picture below.
D. Press a four-digit number and once again the number ( Ex: 1234).
E. Press the OK button to set up.

< Notice >
- Change and Remove the password icons can be activated when the password exists.

- If you insert a wrong password, TViX automatically goes to the file-selecting page.
- If you forget the password, please remove tvix.pss file after connecting the TViX to your PC.
- The password should consist of numbers only.
- You cannot delete the folder set up by a password with the delete key. Remove the password in first.

4. Change default Birghtness and Contrast value.

- Other known issues -
1. HDMI compatibility problem with some Display.
Please send us .TED file which is created on the internal HDD for our analysis.
2. REW in TP files is not supported
3. When playing HD quality files consecutively, sometimes TViX hangs.
4. FF, RW, Goto many not work with audio files

Köpte mig en 4100SH och upptäckt med pc att många av mina mkv har svenska undetexter, så givetvis vore det kul med sådana. Du har inte hört något nytt om subbarna? =)

Postad 27 November 2007 - 22:24

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
EDIT: MIssade lite från början. Dock står det ju att det är en hel del förändringar från 1.3.05 kan man ju tycka :)

Changes from 1.3.05 RC1

─────────────────────────────────────────────
*** FilePlayer related ***
─────────────────────────────────────────────
1. Improved MKV support.
A. Support VC-1 in MKV
B. Fix go to bug with some files.

2. Now shows frame rate for MP4 & MOV
A. Therefore, Auto NTSC/PAL/24Hz works.

3. Now, you can set, change and delete password for folders.

A. Select the folder you want to configure the password on.
B. Press the Function button on your remote controller.
C. Select the fourth icon to set up the password like the picture below.

D. Press a four-digit number and once again the number ( Ex: 1234).
E. Press the OK button to set up.

< Notice >

- Change and Remove the password icons can be activated when the password exists.

Change the Password Remove the password
- If you insert a wrong password, TViX automatically goes to the file-selecting page.
- If you forget the password, please remove tvix.pss file after connecting the TViX to your PC.
- The password should consist of numbers only.
- You cannot delete the folder set up by a password with the delete key. Remove the password in first.

4. Change default Birghtness and Contrast value.

- Other known issues -
1. HDMI compatibility problem with some Display.
Please send us .TED file which is created on the internal HDD for our analysis.
2. REW in TP files is not supported
3. When playing HD quality files consecutively, sometimes TViX hangs.
4. FF, RW, Goto many not work with audio files

If your default OSD language is different from your language, please change to the preferred language.
How to change the Factory setup (Changing Language)

Källa: http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx

Redigerat av Unregistered23995e7c, 27 November 2007 - 22:31.

Postad 28 November 2007 - 04:29

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Läste om Dvico Tvix för några månader sedan och minns att jag blev väldigt intresserad men sedan flög det ur huvudet och jag glömde bort det totalt. Nu har jag precis läst recensionen här på minhembio och ja det låter ju verkligen som en toppenprodukt. 5100 med 500GB blir nog årets julklapp till mig själv. Har länge letat efter en ersättare till xboxen och XBMC och detta känns helt klart smidigast just nu.

Vad kul det ska bli att äntligen kunna se lite mer högupplöst på tvn :)

Postad 28 November 2007 - 08:46

xrister
  • xrister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Oj många svar. Schysst.

Sean>>
Tack Sean för hur jag ska gå tillväga för ikoner, det ser mycket trevligare ut då och mer fru-vänligt. ;)
Får göra om en hel del bilder men det är det värt. Jag kör allt via nätverket och har ingen HDD på TViX:en då jag vill ha allt centralt. Antar att det går att ha samma upplägg även om man lägger det på filservern, eller ?
Har idag mapparna Photo, Vidoe samt Audio... allt för att mappa mot knapparna på fjärren.

Oh, en annan sak. Problemet kvarstår vad det gäller att öppna kataloger eller filer men å,ä och ö i filnamnet och på FW 1.0.43. Har för mig att du inte hade det problemet, undra varför det inte fungerar för mig ?

Sean, distortion, gabbe >>
Tror inte det är fel på filmfilen(.avi), har dock inte kollat och vi har endast sett en film. Några ljudproblem har jag inte haft.

Jag ska testa att byta mellan 1080p och 1080i. Använd FW är 1.0.43.

Gabbe>> Förstår inte riktigt vad du menar med panelen... :)

Såg på wikipedia att HDMI 1.3 har stöd för för något som heter "auto lip-sync" medan tidigare versioner inte har det. Har för mig att jag läst att TViX:ens HDMI kontakt är enl HDMI 1.1 ....

HDMI @ Wikipedia

Enligt prisjakts egenskapslista så har TViX:en HDMI ver 1.1:
TViX 4100 @ prisjakt

Övrig fundering:
Efter sista släppet av FW till TViX:en så kan väl DVICO släppa källkoden till den, så kan en community ta vidare liknande som för XBMC. Det vore trevligt...

Redigerat av xrister, 28 November 2007 - 08:51.

Postad 28 November 2007 - 09:14

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag kan redan nu säga att det inte går att visa JPEG-bilder skannade med Nikon Coolscan III. Detta fungerade i 1.0.43.

Jag hoppas verkligen att det här inte är den offiella firmmware som vi väntat på sedan i somras för i så fall verkar

Märker du något annat som gör att det är värt att uppgradera sig?
Eller suger den helt och hållet? :)

1.3.15 fungerar betydligt sämre hos mig än 1.3.05..

Bilden är "flammig" (ljusstyrkan går upp och ned) hela tiden oberoende på vilket material jag spelar upp.

Jag kommer att backa tillbaka till 1.3.05RC där iaf bilden var bra

Postad 28 November 2007 - 09:56

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Firmware 1.3.15:

Det är något mysko med det här. När man packar upp ZIP-filen så står det samma text som i 1.3.14 d.v.s. att det enda som skiljer är är avsett för Korean Tuner Users.

/Göran

Det verkar inte som att det är rätt fil som ligger uppe stämnmer inte med datum o storlek

Maveric :)

Postad 28 November 2007 - 10:04

Unregistereda34c7d3d
  • Unregistereda34c7d3d
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Lite mer frågor/funderingar:

* Såg på film i helgen på min TViX 4100 via nätverket(avi-format) och det fungerade utmärkt, dock så noterade vi att det fanns en osynk mellan ljud och läpprörelser. Hur korrigerar man detta ?
Har kopplat TViX:en via HDMI till min TV(Sony KDL-40W3000). Kan det bero något på HDMI-kontakten, har för mig att TViX:en har 1.1 och TV:n 1.3.

Man kan justera ljudsynken med fjärrkontrollen under uppspelning, har för mig att det ligger på knapparna channel+/-, minns inte riktigt.

Postad 28 November 2007 - 10:11

Unregistereda34c7d3d
  • Unregistereda34c7d3d
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Lite mer frågor/funderingar:

* Såg på film i helgen på min TViX 4100 via nätverket(avi-format) och det fungerade utmärkt, dock så noterade vi att det fanns en osynk mellan ljud och läpprörelser. Hur korrigerar man detta ?
Har kopplat TViX:en via HDMI till min TV(Sony KDL-40W3000). Kan det bero något på HDMI-kontakten, har för mig att TViX:en har 1.1 och TV:n 1.3.

Man kan justera ljudsynken med fjärrkontrollen under uppspelning, har för mig att det ligger på knapparna channel+/-, minns inte riktigt.

Glöm vad jag sa, det gäller ju undertexterna...

Postad 28 November 2007 - 10:25

_tompa_
  • _tompa_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Firmware 1.3.15:

Det är något mysko med det här. När man packar upp ZIP-filen så står det samma text som i 1.3.14 d.v.s. att det enda som skiljer är är avsett för Korean Tuner Users.

/Göran

Det verkar inte som att det är rätt fil som ligger uppe stämnmer inte med datum o storlek

Det verkar finnas två versioner av 1.3.15, den ena ligger i "beta" katalogen som länkas till ovan och den andra ligger i vanliga firmwarekatalogen. Det är skillnad både på storlek på filen och datumet. Jag lyckas inte få hem den själv men testa med denna istället:

/Tomas

Postad 28 November 2007 - 10:37

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
EDIT: raderat

Redigerat av distortion2, 28 November 2007 - 10:37.

Postad 28 November 2007 - 10:41

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det ligger samma FW i bägge zip-filerna, enda skillnaden är att zip-filen i beta-katalogen har beskrivningen till 1.3.14 medan den på "rätt ställe" har rätt beskrivning. Dessutom kan länken till filen i beta-katalogen snart sluta fungera, det är ju ingen beta längre.

Postad 28 November 2007 - 10:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
1.3.15 skall vara 10,233,608 i storlek

1.3.05 var 10,07 och det är de som ligger uppe också

Tror att det är fel filer som fått nytt namn som ligger uppe och det
pratar man om på andra forum också. Man säger att det är
05'an som ligger ute och inte den nya.. :)

Desstutom har den datum 22/11 vilket .14 också hade
och det kan ju knappast stämma om den har fått så många
förändringar som sägs i tidigare inlägg.

Kanske något för dig att forska i Sean ;)

Maveric :wub:

Redigerat av Unregistered1103, 28 November 2007 - 10:57.

Postad 28 November 2007 - 11:36

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Av vad jag ser i listan på "förbättringar" känns den nya fw:n inte värd att uppdatera till , de har ju knappt gjort ngt!(inte som är av värde för mig iallefall) Inget åt iso uppspelning t.ex :) , den som ligger uppe nu är iallefall på 10,246,327 så det är nog rätt fw.Verkar bara vara ännu en .mkv fw som försakar övriga format.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 28 November 2007 - 11:36.

Postad 28 November 2007 - 12:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Av vad jag ser i listan på "förbättringar" känns den nya fw:n inte värd att uppdatera till , de har ju knappt gjort ngt!(inte som är av värde för mig iallefall) Inget åt iso uppspelning t.ex :) , den som ligger uppe nu är iallefall på 10,246,327 så det är nog rätt fw.Verkar bara vara ännu en .mkv fw som försakar övriga format.

Jag tänker testa ändå.
Man vet aldrig hur tänket gick när de skrev listan på förbättringar. T.ex. "iso-filer har ju funkat innan och då är det ju ingen förbättring".
Inte för att jag tror det själv och dessutom borde förbättringarna i listan vara jämfört med den förra fw´n.

Gabbe>> Förstår inte riktigt vad du menar med panelen... ;)

Om din TV har 1920x1080 i panelen (som din har) och du kör ut signalen i t.ex. 576p från Tvixen, så måste TV'ns inbyggda scaler jobba med att göra om bilden till panelens upplösning. Detta kan skilja mellan olika insignaler.
Jag bara menar att det kan vara värt att testa 576p, 720p, 1080i och 1080p för att se om det löser något.

Men om det bara gäller vissa filer så verkar det som att andra har fått såna fel också...

Postad 28 November 2007 - 12:55

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

1.3.15 skall vara 10,233,608 i storlek

1.3.05 var 10,07 och det är de som ligger uppe också

Tror att det är fel filer som fått nytt namn som ligger uppe och det
pratar man om på andra forum också. Man säger att det är
05'an som ligger ute och inte den nya.. :)

Desstutom har den datum 22/11 vilket .14 också hade
och det kan ju knappast stämma om den har fått så många
förändringar som sägs i tidigare inlägg.

Kanske något för dig att forska i Sean ;)

Maveric :wub:

Var har du fått de siffrorna ifrån?

Inte mycket som stämmer när jag kollar på min HDD, förutom datumet, 22/11, vilket iofs motsäger att detta skulle vara en nyrelease:

Postad bild

Postad 28 November 2007 - 14:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Inte mycket som stämmer när jag kollar på min HDD, förutom datumet, 22/11, vilket iofs motsäger att detta skulle vara en nyrelease:

Postad bild

Exakt det samma här.
Du måste gjort något fel på vägen MaVeRiC...

Postad 28 November 2007 - 15:06

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Slutsats är alltså att jag inte ska ladda ner "rätt" version av den nya FW och uppgradera?

Postad 28 November 2007 - 16:44

Svängan
  • Svängan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Osså kommer det en gosse ...

... som är helt ny på formumet.

Intresserad av TViX, för jag vill på enkelt sätt kunna spela upp mina filmer på alla möjliga ställen där det finns en HD-tv.

Enklast för mig är att konvertera mina HDV-filer till .mov med H.264 och lägga in på en hårddisk i tvixen.

Har någon erfarenhet av just detta - funkar/funkar ej, krångel eller något annat.

/Svängan

Postad 28 November 2007 - 17:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Intresserad av TViX, för jag vill på enkelt sätt kunna spela upp mina filmer på alla möjliga ställen där det finns en HD-tv.

Enklast för mig är att konvertera mina HDV-filer till .mov med H.264 och lägga in på en hårddisk i tvixen.

Har någon erfarenhet av just detta - funkar/funkar ej, krångel eller något annat.

/Svängan

Om du har möjlighet att lägga upp ett sample på vad du tänkt dig så kan säkert flera här, inklusive mig, testa det åt dig så att du vet om det fungerar OK eller inte. Svårt att säga generellt utan något att testa med.

Redigerat av Wolfy, 28 November 2007 - 17:14.

Postad 28 November 2007 - 17:29

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

/Svängan

Jag misstänker att tvixen kommer spela upp den utan att du behöver göra något.... jag har för mig att mina HDV filer är vanliga MPEG-2, de har en konstant bitrate på 25Mbps så möjligen skulle bitraten kunna ställa till med bekymmer men som sagt, jag tror att det kan gå rakt av. Jag skall testa mina.

Postad 28 November 2007 - 20:18

Svängan
  • Svängan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag misstänker att tvixen kommer spela upp den utan att du behöver göra något.... jag har för mig att mina HDV filer är vanliga MPEG-2, de har en konstant bitrate på 25Mbps så möjligen skulle bitraten kunna ställa till med bekymmer men som sagt, jag tror att det kan gå rakt av. Jag skall testa mina.

Om så är fallet vore det ju idealiskt, jovisst är det MPEG-2. Jag är på gång att köpa en Tvix endera dagen, men visst skulle det vara skönt att veta exakt hur det fungerar redan innan köpet.
Frågan är om den kan spela upp det anamorfiska HDV med rätt proportioner - och interlaced också.
Jag väntar ivrigt på ditt test - är det som du tror sparar det enormt mycket tid.

/Sverker

Postad 28 November 2007 - 21:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric B)

Postad bild

Exakt det samma här.
Du måste gjort något fel på vägen MaVeRiC...

Jag gör aldrig fel :wub:

Måste vara något fel på min dator i sådana fall :lol:

Jo, jag skall erkänna att jag inte använde egenskaper utan bara pekade på filen B)

Måste ju testa alla nya FW annars vet man ju inte. Tycker att de som sågar allt o är negativa
inte har förstått tjusningen med att sitta vänta på att det skall komma en FW som fungerar för allt.
Det är ju det som är halva nöjet och som många tekniknördar som jag själv tex gärna betalar för :lol:

Andra exempel från min samling av elektronik
Denon DVD 3910 ( tog ett år innan de fått rätt på världens bästa dvd spelare )
Panasonic PV60 ( tog nästan ett år innan panasonic trodde på köparna o tog fram en ny FW )
HD Box från Comhem ( Det har snart gått ett år o ny FW lyser med sin frånvaro )
Sedan har vi ju Ps3 som inte på långa vägar är färdig

Divco kommer ju med nya FW en gång i veckan .. så se det positiva med att de jobbar för oss 24h om dygnet ;)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 28 November 2007 - 23:07.

Postad 28 November 2007 - 22:38

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Jag måste erkänna, var lite skeptisk till vad jag läst, men allt jag slängt till min nya lilla raring
har den klarat, från 720p till 1080p x264 i mkv. Den är helt enkelt underbar =D

Postad 28 November 2007 - 23:14

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Jag måste erkänna, var lite skeptisk till vad jag läst, men allt jag slängt till min nya lilla raring

Håller helt med....underbar maskin.

Har endast haft lite problem med vissa .TS filer från dreambox , dvbviewer inspelningar...vet ej det kanske har med filnamnen att göra.

Postad 28 November 2007 - 23:51

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Håller helt med....underbar maskin.

Har endast haft lite problem med vissa .TS filer från dreambox , dvbviewer inspelningar...vet ej det kanske har med filnamnen att göra.

Samma här, lite skumt smålagg i dem, medans 1080p mkv funger felfritt

Postad 29 November 2007 - 00:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

/Svängan

Jag har testat ett gäng .ts-filer (mpeg2), demofiler från olika märken och det flyter silkesmjukt.
Även "The beauty of nature" från Samsung som är på 41 Mbps funkar perfekt, men inte över nätverket som har en ungefärlig begränsning vid 30 Mbps.
Svängan, lägg upp en snutt någonstans så kan vi testa ifall du slipper konvertera.
(Det gör inget om du tar en bit av din flickvän naken eller så... vi är inte så kräsna.)

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 29 November 2007 - 00:49.

Postad 29 November 2007 - 01:26

david_m
  • david_m
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Min Tvix fungerar utmärkt, bortsett från det faktum att den tappar kontakten med nätverket och kräver en eller flera omstarter innan det går att hitta FTPn igen. Vidare lägger nätverket av mitt under överföringar ibland. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar
David

Postad 29 November 2007 - 08:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Min Tvix fungerar utmärkt, bortsett från det faktum att den tappar kontakten med nätverket och kräver en eller flera omstarter innan det går att hitta FTPn igen. Vidare lägger nätverket av mitt under överföringar ibland. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Hej David!

Kanske kan vara något liknande detta, taget från förra sidan här i tråden (sida 94). Du kanske inte kör just FlashFXP, utan något annat program, men som kanske har samma typ av inställning någonstans:

Någon som har problem att ftp:a över filer till Tvix:en?
Jag kör XP mot en Tvix 4100 med Flash FXP. Ansluta går bra och föra över mindre filer fungerar fint men vid större filöverföringar lägger ftpn ner vid 150MB och startar om hela tiden.
Ftp loggen säger följande:

[R] 426-ABRT is the only legal command while uploading
[R] 426-Transfer aborted
[R] 426 hightimes-bp-x264.mkv removed
[R] Transfer Failed!

Jag kör Passive mode på ftp:n och disken i tvix:en är en 500GB formaterad med NTFS.

/Eddie

Ifall andra stöter på detta problem så kan jag meddela att orsaken till failed transfer är att FlashFXP skickar 'noop' som standard var 45:e sekund. Det dödar transfern till tvix. Stäng av det under site manager/options så fungerar allt vackert.

Redigerat av sean.wiklund, 29 November 2007 - 08:46.

Postad 29 November 2007 - 11:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Vänner, bekanta, läsare.

Mailade utvecklarna om ISO-uppspelningen som hänger sig ibland för en del som lirar ISO-filer.De svarade omgående:

"The DVD problem is due to the unstable SDK which comes from the SigmaDesigns (Chip manufacturer). We do now this problem, and we have reported. They told us there will be a new SDK with better DVD support, so please wait for this."

EDIT: Gjorde mitt 1000:e support- och tipsinlägg på detta forum nyss. Det måste firas med en pizza till lunch. Jajamensan. :)

Redigerat av sean.wiklund, 29 November 2007 - 11:36.

Postad 29 November 2007 - 11:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Jag passade på att fråga om det här med IMG-uppspelning också. Svaret blev:

"Actually, we found not all IMG works with TVIX, that is why we did not support IMG. I know some files works with, but not all. Also, I found some there are other files with IMG extension. Anyway, I will check after we get a new SDK."

Mer än så, kan jag inte göra, så hoppa inte på mig med tusen förslag nu för vi har skickat även ingående lösningar på ISO 9660-förslag och annat till dem. Vill inte bomba sönder dem med saker. Tydligen väntar de på ett nytt SDK. :)

Postad 29 November 2007 - 11:49

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Vänner, bekanta, läsare.

Mailade utvecklarna om ISO-uppspelningen som hänger sig ibland för en del som lirar ISO-filer.De svarade omgående:

"The DVD problem is due to the unstable SDK which comes from the SigmaDesigns (Chip manufacturer). We do now this problem, and we have reported. They told us there will be a new SDK with better DVD support, so please wait for this."

EDIT: Gjorde mitt 1000:e support- och tipsinlägg på detta forum nyss. Det måste firas med en pizza till lunch. Jajamensan. :)

Vet du vart jag kan skicka min TED-fil som de begär i release-notesen?
för 1.3.15 fungerar inte alls bra på min tvix i komb. med min tv oavsett vilket material jag spelar upp

Postad 29 November 2007 - 11:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vänner, bekanta, läsare.

Grattis till 1000 inlägg och tack för infon. Alltid kul att få förklaringar (trovärdiga, inte bara bortförklaringar) på varför saker och ting inte alltid fungerar som man vill och tycker att de borde. Vi väntar in ny SDK!

Postad 29 November 2007 - 11:59

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Hmm, ny SDK borde betyda att det kommer nya firmwares baserade på den nya utvecklingskoden. Bara att hålla tummarna att detta sker relativt snart (läs innan 6500 är aktuell).

Postad 29 November 2007 - 12:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Vänner, bekanta, läsare.

Grattis till 1000 inlägg och tack för infon. Alltid kul att få förklaringar (trovärdiga, inte bara bortförklaringar) på varför saker och ting inte alltid fungerar som man vill och tycker att de borde. Vi väntar in ny SDK!

Jag kan inte låta bli att ändå vara skeptisk till deras svar.
Om det har funkat tidigare med 1.0.43 som en del påstår så verkar det konstigt?
Och varför funkar det över nätverk med exakt samma filer som hänger sig stup i kvarten från hårddisk?
Är detta också rapporterat till Dvico? Jag antar att det hade varit värdefull info för dem.

Postad 29 November 2007 - 12:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vänner, bekanta, läsare.

Vet du vart jag kan skicka min TED-fil som de begär i release-notesen?
för 1.3.15 fungerar inte alls bra på min tvix i komb. med min tv oavsett vilket material jag spelar upp

Du (och alla ni som läser) behöver endast skicka in TED-filen OM du/ni har problem med HDMI (och alltså om du vet att det är det som är problemet). Du kan skicka TED-filen till oss på irivernordic.

Vi vill i det mailet även ha en så bra beskrivning av felet som möjligt, vilken typ av fil och även när, hur och vad som inträffade (typ om TV:n slocknade helt, flimmrande bild eller vad det nu kan handla om).

Maila den och felbeskrivningen (gärna på engelska om möjligt) till [email protected]

Vi kommer att ha mycket liten möjlighet att återkoppla på det du/ni skickar in då vi mest kommer att vara en sluss och göra en vidarebefordring av TED-filen till DViCO.

Är detta också rapporterat till Dvico? Jag antar att det hade varit värdefull info för dem.

De vet. De får hundratals mail, hela tiden. Det är väl lite det som är problemet för dem. De blir överhopade av privatkunder (bland annat) som mailar och ställer frågor, allt från hur man startar TViX:en, zoomar, fixar undertexter, frågar om saker som inte är implementerade osv. Så, de vet. :)

Postad 29 November 2007 - 12:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hmm, ny SDK borde betyda att det kommer nya firmwares baserade på den nya utvecklingskoden. Bara att hålla tummarna att detta sker relativt snart (läs innan 6500 är aktuell).

Inget hade gjorts åt 4100/5100 om så varit fallet.
6500 är nog i allra högsta grad aktuell redan sen en tid tillbaks.
Utvecklingen av den är nog i full gång (inte minst firmware-delen) och vi kan bara hoppas på att de kan göra vid saker parallellt med utvecklingen av 6500. De verkar ha viljan som är så viktig.

Postad 29 November 2007 - 12:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

De vet. De får hundratals mail, hela tiden. Det är väl lite det som är problemet för dem. De blir överhopade av privatkunder (bland annat) som mailar och ställer frågor, allt från hur man startar TViX:en, zoomar, fixar undertexter, frågar om saker som inte är implementerade osv. Så, de vet. :)

Jag ville inte låta dryg. Tycker bara att svaret verkade svävande om man läser din fråga.
Har tidigare gjort en hel del beta-testande till kompisar och man hittade helt sjuka fel hela tiden som var helt omöjliga att missa enligt en själv, men allt hänger på att tala om minsta lilla detalj för programmeraren.

Postad 29 November 2007 - 12:56

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag tror att mycket av det här bottnar i att manualen är så fördömt dålig.
Manualen är helt ologisk samt saknar mängder med information.

/Göran

Postad 29 November 2007 - 13:38

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Manualen är helt ologisk samt saknar mängder med information.

Japp, det är därför vi från och med nästa generation kommer att be om att få läsa den i förväg och även få tillgång till den så vi själva kan ändra i den och lägga upp uppdaterade versioner på vår hemsida som är aktuella för oss i Sverige. :)

Jag ville inte låta dryg. Tycker bara att svaret verkade svävande om man läser din fråga.

Jo, jag förstår nästan det också. Problemet är bara att om de alltid hade vetat svaret på vad som hade varit fel eller så, så hade väl en fulländad firmware varit här, för länge sedan (eftersom det då aldrig hade funnits några frågetecken, någonsin). Så svävande och svävande, möjligt. De gör så mycket de kan med de resurser de har som vi uppfattar det. :)

Postad 29 November 2007 - 13:58

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag är inte så insatt i det här med SDK osv men ISO problemet finns ju inte på 1.0.43 utan har kommit på de nyare fw:n som bättre stödjer .mkv samt att med de nyare fw:n verkar man kunna köra ISO felfritt över nätverk men inte ifrån inbyggda hdd:n så jag köper nog inte heller Dvico:s förklaring , sedan tror jag inte Sigma lägger ned speciellt mkt jobb på ett nytt programeringsverktyg till dessa gamla chip om det inte är så att nya verktyget även är till för att programera de nya chipen med , men hoppas att jag har fel! Jag tror vi kommer få finna oss i att köra en .mkv fw och en annan ISO fw för att få tvixarna att funka bra till resp format.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 29 November 2007 - 14:00.

Postad 29 November 2007 - 14:17

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag tror vi kommer få finna oss i att köra en .mkv fw och en annan ISO fw för att få tvixarna att funka bra till resp format.

Det är ju en lösning i alla fall, även om den inte är optimal. Är det någon som har hårdtestat lite och tycker något mellanting fungerar bäst? Som typ 1.2.2 eller vad det var någon körde och var nöjd med? :)

Postad 29 November 2007 - 14:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag är inte så insatt i det här med SDK osv men ISO problemet finns ju inte på 1.0.43 utan har kommit på de nyare fw:n som bättre stödjer .mkv samt att med de nyare fw:n verkar man kunna köra ISO felfritt över nätverk men inte ifrån inbyggda hdd:n så jag köper nog inte heller Dvico:s förklaring , sedan tror jag inte Sigma lägger ned speciellt mkt jobb på ett nytt programeringsverktyg till dessa gamla chip om det inte är så att nya verktyget även är till för att programera de nya chipen med , men hoppas att jag har fel! Jag tror vi kommer få finna oss i att köra en .mkv fw och en annan ISO fw för att få tvixarna att funka bra till resp format.

Jag är rätt säker på att fw 1.0.43 och alla nyare fw-versioner med stöd för .mkv bygger på olika versioner av SDK från Sigma. Så antagligen infördes det en bugg i SDK:n som stödjer .mkv (och som dvicos firmwares sedan dess bygger på). Som du säger är det alltså en bugg som har med interna hårddisken att göra, och enligt mpcclub.com gäller buggen inte bara .iso utan alla filmformat som man spelar på interna disken. Så om/när buggen rättas kan försvinner förhoppningsvis problemen med .avi/xvid också på en gång :)

Postad 29 November 2007 - 14:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ska kika sen vad jag använder för firmware, uppdaterade precis när jag köpte den, sen aldrig mer.
Funkar perfekt på ISO och 720p .. dock är1080p stödet sisådär... men på dom andra formaten har det aldrig hängt sig eller laggat, och jag har ändå ingen 1080p display så jag kan vänta lite på det.

Redigerat av Martin, 29 November 2007 - 14:29.

Postad 29 November 2007 - 14:53

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Vänner, bekanta, läsare.

Ok, då ska vi se... då är det bland annat ett hårdvaruproblem vi pratar om?? eller?? Påverkar detta Dvicos försök att försöka lösa problemet mjukvarumässigt tro?
(har börjat insett att jag inte kommer acceptera att byta mellan fw beroende på vad jag vill se på, tar för lång tid)

Postad 29 November 2007 - 15:07

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
SDK (Software Development Kit) koden (verktyg, instruktioner, osv) som Sigma Designs släpper med information om hur mjukvaruutvecklare skall koda för styra deras hårdvara, chip, kan ändra en hel del så visst kan det förekomma buggar i senare FW fastän samma funktion fungerade i tidigare FW pga ändringar i SDK.

Får väl vänta och se, frågan är bara hur mycket av sina resurser som Sigma Designs har bundna till deras nya chip och om verktygen de utvecklar där är kompatibla med vår generation av chip.

Postad 29 November 2007 - 15:50

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ok, då ska vi se... då är det bland annat ett hårdvaruproblem vi pratar om?? eller?? Påverkar detta Dvicos försök att försöka lösa problemet mjukvarumässigt tro?

Nej, antagligen inte. Om det hade varit ett hårdvarufel hade det fungerat lika dåligt med fw 1.0.43. Om buggen ligger i SDK:n som dvico hävdar så är det mjukvara. SDK = Software Development Kit, ett färdigt programpaket med funktioner från tillverkaren som går mot hårdvaran för att förenkla utvecklingen av (i detta fall) firmware.

Postad 29 November 2007 - 16:42

taspts
  • taspts
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Som utvecklare och testare och system-verifierare så blir jag lite undrande varför släpps det en produkt och uppdatering när den inte är klar.

Man verkar blanda ihop felrättning med införande av nya funktioner eller är det så att man har släppt en produkt som saknar funktioner dvs inte är färdig.

Den som har en fungerande version med fel i måste kunna uppdatera (rättade fel) utan att få nya features och fel i tidgare fungerande funktioner.

Jag köper gärna saker, jag testar gärna saker men vill då veta det vid köpet. Men jag vill undvika att betala för prototyper som det inte finns några garantier för att de håller vad de lover.

Postad 29 November 2007 - 16:52

Harleydanne
  • Harleydanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu har jag greja med å ställa in bilden genom att trycka på setup när jag tittar på film.kontrasten sänkte jag ner och nu går den inte ställa upp bara neråt har -120 någon som vet hur man återställer twixen .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.