finns det något sätt att radera den nya firmwaren?
###### com hem klantar
26 relaterade trådar
Postad 10 januari 2008 - 21:00 finns det något sätt att radera den nya firmwaren? ###### com hem klantar Postad 10 januari 2008 - 21:06
Ställer du "original" så blir det den upplösning kanalen sänder i, dvs 576 för sd Postad 10 januari 2008 - 21:08 "Blockfestival" på TV400, Hallmark, TCM och många fler. Positivt trots allt: Jag har viss glädje att att kunna köra HDMI i s f komponent på SD-kanalerna efter nya FWn. CNBC har mycket skarpa europastudiobilder ( ev har de redan köpt HD-kameror ) och CNN verkar vara något skarpare än tidigare. Jag får nog leva med nya FW:n i några dagar innan jag bestämmer mig för om jag ska försöka byta till Samsungen. Postad 10 januari 2008 - 21:12
Håller med, kör visserligen komponent men jag tycker bilden är bättre. Färgblockningarna är kvar i vissa fall men color banding har minskat, syns knappt längre. Upplever dock ryck i bilden på upplösningar med 60Hz, men jag kör 1080-läge så då spelar det ingen roll =) Redigerat av jonas3g, 10 januari 2008 - 21:13. Postad 10 januari 2008 - 21:12 Jag märkte att själva "original"-inställningen bara syns när jag är på en kanal som visar just den upllösningen. Allvarligt talat , just nu är bilden på alla kanaler värre än jag sett överhuvudtaget tidigare!? Postad 10 januari 2008 - 21:13
Jag håller med om att comhems HDtv sattsning suger fårpung men nu snackar du i nattmössan. Du tror inte comhem får världens skitbild via satellit på i princip alla hemspråkskanalerna? Garanterat det som är felet. Samma symptom som vissa NHL-matcher får via Canal+ Vissa matcher är det kass bild och vissa bra bild. Helt övertygad om att dessa kanaler hyrt in sig med en väldigt låg bitrate på första bästa satellit. Förövrigt, hur ska de kunna lansera 100+mbit om de redan nu nått toppen för vad nätet klarar. Nä läs på lite mer här tack. Kabeltv jobbar via olika frekvenser och berörs inte av belastning på samma sätt som tv via *dsl. Redigerat av Phunky, 10 januari 2008 - 21:32. Postad 10 januari 2008 - 21:21 Tittade lite i en manual på en Philips. Philips 42PFL9632D: Videoformat 720p 50 Hz, 60 Hz 1080i 50 Hz, 60 Hz Denna tv borde inte ha några problem med själva mottagandet av 720p/60. Detta var den enda Philips som jag hittade (det finns en gräns för hur många manualer jag orkar läsa) som angav vad den klarade. Är problemet att kanalerna sänder i 50 hz och att boxens transformering till 60 hz suger? (oj vilken deja vu jag just fick) edit: jag håll på att leta så länge i manualer att jag missade att andra även förefaller anse att det är just konverteringen från 50 till 60 som är boven. Redigerat av Doublefix, 10 januari 2008 - 21:25. Postad 10 januari 2008 - 21:38
Skulle gissa på att det är boxen som inte gör konverteringen så värst bra... Vissa spel till xbox360 funkar bara i 60Hz, jag har kört dessa på min tv och har inte problem med ryckningar då, så tv:n klarar att visa 60Hz utan problem. Postad 10 januari 2008 - 22:11 Ja, vid spel kan ju källan vara i 60Hz. Då blir det förstås inga ryck eftersom ingen konvertering krävs. Men för TV är ju källan normalt 50Hz i Europa. Då konverteras det till 60Hz i boxen, och då är ryckig bild oundvikligt. Redigerat av pakarlss, 10 januari 2008 - 22:13. Postad 10 januari 2008 - 22:34 Vanliga filmer är det inte dessa problem med är bästa att poängtera ![]() Antar att det bästa är att låta box stå i 1088i och låta tv:en sköta uppskalningen. är jag ute och cyklar får ni hojta till men det borde finnas likheter mellan en dvd som skalar upp bilden såsom även boxen gör. Nu bortser jag från ryckningar och 60Hz men det har ni nog förstått.. Postad 10 januari 2008 - 22:53 Tycker mig också kunna se att ljusnivån i bilden ändras när man flippar mellan HD och SD kanaler. Kör HDMI component. Brister som jag alltså kan skriva under på: [*] Ryckighet vid 720p och original 1080i [*] Ljusnivå inte stabil [*] Blockbildningar (samma som förra FW) Är någon som har hittat fler rena buggar? Postad 10 januari 2008 - 22:57
Ingen som vet / kan(vill) hjälpa? Postad 10 januari 2008 - 23:11 edit:tilt error Redigerat av Life, 10 januari 2008 - 23:12. Postad 10 januari 2008 - 23:18 Postad 10 januari 2008 - 23:19
Det har varit känt sedan länge, förmodligen därför så få kommenterat det. varför släppa en så gammal firmware när det finns nyare you ask? För att Comhem skulle testa den "så att den inte innehöll några fel" är ungefär vad de sagt till alla de som klagat på att det tagit dem sådan tid...... ![]() Postad 10 januari 2008 - 23:24
De flesta moderna Platt -tv klarar 50 och 60 Hz hur bra som helst. Problemet är att vi sänder i Pal och det skall vara 50Hz Kan vända på det . .. om jag spelar en Ntsc dvd som skall vara i 60Hz men har DVD spelaren ställd på att skicka ut 50Hz så får jag oftast ryckningar i bilden. Ställer jag då spelaren som den skall vara i 60 Hz blir allt som det skall. Så klart måste comhem rätta till denna förbannade buggen OMG .. detta är ohållbart. Helt enkelt en miss av en klant ![]() Och jag säger det igen.. hur kan man sitta o framställa en FW som ser ut så här och missa allt som vi såg på 5 minuter... Amatörer är vad de är och inget annat .. Ett friår till alla comhemkunder är vad det skulle kosta dem för sveda o värk ![]() Och till Mongo vill jag bara säga .. du får starta en klubb .. - vi som fick bättre bild med nya FW .. undrar hur många medlemmar du får ![]() Maveric ![]()
Men ge dig .. inte vill du väl uppgradera till en värdelös FW ? ![]() Maveric Redigerat av Unregistered1103, 10 januari 2008 - 23:29. Postad 10 januari 2008 - 23:34 ska vi få vänta ytterligare ett år innan det kommer ny fw eller kommer dom helt enkelt skita i oss som har CXHD_1000C å gå vidare med nästa HD box (risken känns överhängande) Att dömma av tidigare inlägg i denna tråd verkar dom kommit ljusår längre när det gäller fw till denna box i övriga europa medans Comhem bara klantar till det. släpper först boxen som till att börja med har massa problem sen efter ett dryga år släpper fw som förvisso kanske fixar ett av problemen men skapar ett värre eller åtminståde lika illa! känns som Comhem kunde lägga nån tiondel av en procent av vad dom marknadsför sig med (alla vet att det rör sig om miljon bellop för varje gång dom hoppar fram i rutan å det händer väl iaf ett tiotal ggr om dan per kanal you do the math ) till att faktiskt fixa en simpel Firmware. Vet inte vad man får och inte får säga i detta forum men SKIT NER ER COMHEM!!!!!! Postad 11 januari 2008 - 02:39 En dag för länge, länge sen blev jag uppringd av Comhem som glatt meddelade att de hade ett supererbjudande på deras HDTV-box i kombination med Canal+. Kanon, tänkte jag, eftersom jag ett tag gått i tankar på just den lösningen men tyckt det var lite dyrt. Jag hade ganska nyligen köpt en 50"-tv som skulle må bra av lite bättre källmaterial. På Canal+ var det sportsändningarna jag ville åt så det skulle bli perfekt, detta. Visst, det kanske inte fanns så många HD-kanaler då (för länge, länge sen), men det skulle ju komma "ett knippe" nya under året, så det var bara att slå till. Fick hem boxen och installerade. Kul att se högupplöst bild men inget speciellt lyft på SD kanalerna. Ganska snart uppdagas diverse konstigheter med både ljud och bild. Ska inte orda mer om det. Innan jag hunnit se en minut av sport på Canal +HD så lyftes det ut ur Canal+total, men priset bestod. Hm, tänkte jag, det kanske blir till att ångra sig medans jag har chansen. Men snart kom ju information från Comhem att detta bara var tillfälligt och att "förhandlingar" pågick om kanalen, Comhem skulle ju leda Hd-satsningen. Lugnad av det, och det logiska i resonemanget att man inte kan kalla en HD-satsning utan HD-kanaler för satsning, avvaktade jag. En vecka senare hade ångertiden gått ut och jag började undra om det inte var dags att komma till avslut i förhandlingarna. Nu, snart ett år senare med dyra abonnemangskostnader och defekt produkt, kan jag bara konstatera att jag inte sett röken av fotboll i högupplöst. Vid kontakt med Comhem får man då och då veta att "förhandlingar pågår". Nåja, kanske ingen fotboll i hd men det har ju kommit en hel drös nya HD-kanaler istället, eller,nähe just nä, inte det heller. Känner mig hyffsat blåst... Postad 11 januari 2008 - 05:40 Postad 11 januari 2008 - 08:08 Postad 11 januari 2008 - 08:15 Jag kommer ringa och tala med dom....får jag ärliga, raka svar och en handlingsplan så kan jag hålla ut lite till. Fortsätter dom ljuga och föra mig bakom ljuset, kommer jag reklamera. Inte bara för mig utan för hela bostadsrättsföreningen som precis uppgraderat sitt comhemnät och därmed bundit sig till CH bla för att kunna få HDTV!! Postad 11 januari 2008 - 08:22 ...........eller nej just det. Det finns ju ingen i Sverige som kan utnyttja den inbyggda boxen då comhem inte "godkännt" denna apparat!!! Attans!!!!!!!!! Postad 11 januari 2008 - 08:27 OK, alla Humax-boxar kan inte ha blivit dåliga samtidigt, men den kvällen fick mig verkligen att inse att boxen suger. Någon som löst nivåerna på svärtan? Min projje tar både video- och datorsvärta, men jag upplever att video (full) är för ljus och dator (limited) för mörk. Postad 11 januari 2008 - 08:44 Postad 11 januari 2008 - 08:54 Jag ringde och klagade på att bilden var PISSDÅLIG på min 50" plasma och då sa killen att jag fick säga upp det direkt om jag ville, inget om några ångerveckor eller liknande. Sen skaffade jag Canal Digital via parabol istället och där kan vi snacka om riktigt bra bild. HD kanalerna är galet snygga, speciellt VOOM. Postad 11 januari 2008 - 09:07 Kul att höra att Canal Digital kan leverera HDTV. Då finns det ju alternativ. Om vi går ihop allihop kanske vi kan få ett juste avtal med Canaldigital. Det vore väl snyggt att alla vi som är missnöjda här på forumet byter till Canal Digital. En och annan Bostadrättsförening halkar väl också med. Då slipper ju ComHem allt gnäll på deras HDTV-box och den bild som levereras. Skulle ju vara jackpott för både oss och Comhem. Seriöst, vi kanske ska kolla med Canal Digital Postad 11 januari 2008 - 09:18 Det finns några trådar om den tyska boxen på http://www.hifi-forum.de. Bl.a. en tråd om deras senaste firmware från 28/11 2007. Jag har skummat igenom den lite, och de ser ut att ha en hel del problem också. Bl.a. samma problem med svartnivåer (vit hinna), som ändrar sig om man växlar upplösning med Vformat-knappen. De har också haft kompatibilitetsproblem med HDMI gentemot t.ex. AV-receivers. Däremot har jag inte sett några inlägg om blockbildningar. Har dock inte lusläst alla inlägg. Här är deras recept hur man kan se skillnad på, och fixa svartnivåer: Detta ger en "vit hinna": Arbeite mal folgendes ab: 0.HDMI-Eingang vom Humax zum Panel schalten. 1.Mit V-Format Ausgabeauflösung am Humax auf 576p schalten. 2.Auf ARD schalten. 3.Auf Prem HD Schalten (ggf Schwarzwert mit Helligkeitsregler am Panel optimieren).Bildeindruck einprägen! 4.Mit V-Format den Humax jetzt auf 1080i schalten. Mit diesem Umschalten sollte dein Prem-HD-Bild um einiges Heller geworden sein(milchiger, kontrastärmer, vorher schwarze Cinemascopebalken erscheinen leicht grau. Detta tar bort den vita hinnan: Workarround einleiten: 5.Zurück auf ARD schalten. 6.Wieder auf Prem-HD schalten Mit diesem Schalten sollte das HD-Bild wieder dunkler geworden sein Redigerat av pakarlss, 11 januari 2008 - 09:29. Postad 11 januari 2008 - 09:27
Till Harlin:
Vad blir Comhems åtgärd nu när de ser allas reaktioner här inne? Det minsta man kan begära är en offentlig ursäkt från ansvariga chefer med en förklaring hur man tänkte när man släpper en FW som inte är anpassad till europeisk standard och som inte alls hjälper mot de problem som ett stort antal kunder upplever. Kommer en handlingsplan läggas fram till oss som har denna box? Finns det en vilja att göra ett ärligt försök att åtgärda detta eller kommer man fortsätta med strutsmetoden och hoppas på att alla besvärliga kunder ger upp/reklamerar? Postad 11 januari 2008 - 09:54 Så vad ska vi som är missnöjda göra? Com Hem lär ju inte göra något till oss! Nån som har förslag? VI som har Humaxboxen kanske ska gå ihop så att vi får genomslagskraft (nån skrev det oxå tidigare). Vad sägs om att alla ringer in samma dag och kräver att de tar tillbaka alla missnöjda kunders boxar och ersätter med en annan fungerande! Det får väl bli någon av de andra två, för jag tror vi kan glömma HDtv av kvalitet vad jag kan se på min TV i alla fall!!! Postad 11 januari 2008 - 10:14 Fick ett ärendenumemr och ska ev. få hembesök och justera upp signalstyrkan (har 65db nu!). Det som var så jädra typiskt är att nu på morgonen var bilden på alla kanaler så kopiöst mycket bättre än gårdagkvällens katastrof! Så jag vet inte vad man ska tro. Det går knappt att vara arg, för med så många faktorer kan man snart börja tvivla på sin egen tv oxå, och då har man inget "case" längre! Postad 11 januari 2008 - 10:19 Postad 11 januari 2008 - 10:47 Mina inställningar som fungerar bäst just nu, minst färgblockningar: Humax Boxen inst på 1080i EJ ORIGINAL, RGB full space kopplad till en Samsung 46 F 86 via HDMI. Jag anser att boxen har blivit bättre i sig själv MEN i och med detta så avslöjar den Comhem´s dåliga utsändning än mer (låg bitrate) Kanske CH visste om detta och avvaktade med att släppa ny fw ![]() Med den nya fw så kan man inte klaga på SVT HD eller Canal+ HD där fungerar det bra men lite sämre än förut, inte lika briljanta färger. Men Canal+ filmerna och alla andra har blivit sämre med den nya fw. Oacceptabla färgblock. Min konklusion: Boxen är inte helt perfekt. Comhem utsändningen undermålig. Jag tycker att denna kombination gör att jag faktiskt vill ha tillbaks fw ...06 som det ser ut i dagsläget. Det vore bra om någon tekniker kunde komma in på forumet och ge sin syn på problematiken och framför allt, varför vågar inte Comhem förklara sig officiellt här på forumet eller på deras hemsida Postad 11 januari 2008 - 10:58 1) Jag kräver en ny box. Comhem accepterar. Jag får då en likadan. Ingen förbättring. 2) Jag kräver att min lagas. Comhem accepterar. Det finns inget som är trasigt. Ingen förbättring. 3) Jag häver abonnemanget. Comhem accepterar. Jag får ingen tv. Försämring. 4) Jag klagar på signalen. Comhem skickar en reparatör som inte hittar något fel (Jag har ca 60-65%). Ingen förbättring. 5) Jag byter box till någon av Samsungarna. Comhem accepterar. Jag förlorar HDMI, komponent och HDTV m.m.. Vinner kvalitet i SD sändningar om jag skaffar RGB till komponent-omvandlare och en komponentkabel (kan inte köra scart). Förbättring??? 6) Jag väntar på ny FW, bättre sändning eller bättre box. Möjlig/trolig förbättring. Vilken? 1-3 är uteslutet för mig och många andra då det inte ger mig någon förbättring. 4 är inte så intressant då jag har en Samsung 260z och får sämre bild med den så länge jag inte köper till möjligheter att köra komponent (ca 2000 kr). Pvr-boxen tycks inte heller skicka ut komponent eller HDMI. Det återstår således 6. Att vänta. Möjligen får jag/vi vänta kortare tid om det klagas mer. Frågan är hur det görs mest effektivt? Postad 11 januari 2008 - 11:08 7. Går över till Boxer (inte klart med HD) 8. Går över till Canal Digital via parabol (bra HD utbud men ingen motorsport i sportkanalen) 9. Går över till Viasat via parabol (HD inte klart men bra motorsportutbud, F1, DTM e.t.c.) För mig lutar det åt 9 när nu Viasat drar igång HD utsändningar. Jag har nämligen friheten att sätta upp parabol eller annan antenn där jag bor. Postad 11 januari 2008 - 11:16 7-9 är uteslutet för mig och massor av andra. Bordsantenn fungerar sällan. Parabol eller annan antenn utomhus kan jag inte ha. Det alternativ jag glömde var att flytta till en annan bostad, men så viktigt är inte tv för mig. Postad 11 januari 2008 - 11:27 Efter vad jag har läst i forumet så kan Samsungs PVR-box sända ut komponent genom scart, om det nu kan hjälpa dig. Postad 11 januari 2008 - 11:28 okey, kan du berätta vad det står? (inget bablefish tackDet finns några trådar om den tyska boxen på http://www.hifi-forum.de. Bl.a. en tråd om deras senaste firmware från 28/11 2007. Jag har skummat igenom den lite, och de ser ut att ha en hel del problem också. Bl.a. samma problem med svartnivåer (vit hinna), som ändrar sig om man växlar upplösning med Vformat-knappen. ![]() jag förstår dock fortfarande inte vad det för "vit hinna" folk pratar om. med HDMI Component har jag nu mycket bättre svartnivåer än tidigare. visserligen en bild med colourbanding som förut men utan blackcrush. Redigerat av rickardl, 11 januari 2008 - 11:44. Postad 11 januari 2008 - 11:34 Men även SVT2 testbild är ett bra exempel där det är ett litet streck som rör sig hackigt fram och tillbaka... Redigerat av rickardl, 11 januari 2008 - 11:39. Postad 11 januari 2008 - 11:37 Inte enligt manualen. Den anger CVBS (dvs. komposit) och RGB. RGB är inte komponent utan kräver en omvandlare (1 200 kr). Men manualen kanske inte stämmer med verkligheten.Efter vad jag har läst i forumet så kan Samsungs PVR-box sända ut komponent genom scart, om det nu kan hjälpa dig. Postad 11 januari 2008 - 11:38 Han skrev att vi inte behövde ringa supporten för att dom läser våra inlägg här, då vore det bra om dom kunde ge oss lite information också istället för tiga ihjäl detta. Jag anser också att det inte hjälper med en massa svärande & fula ord här utan en konstruktiv kritik som påpekar felen borde vara på sin plats. Snälla, ge oss lite information så vet vi hur vi skall tackla detta. Per Postad 11 januari 2008 - 11:42 Här är deras recept hur man kan se skillnad på, och fixa svartnivåer: Detta ger en "vit hinna": Gör enligt följande: 0.Välj HDMI-ingången på din TV. 1.Välj upplösningen 576p med V-Format-knappen 2.Välj kanal ARD (tyska "ettan"). Testa med SVT1 här istället. 3.Välj kanal Prem HD (testa en annan 1080i kanal istället, t.ex. Canal+ HD). Ställ in brightess på din TV. Memorera intrycket av bilden. 4.Välj 1080i med V-Format-knappen Nu ska du få en ljusare bild, mjölkigare, dålig kontrast. Svarta balkar blir gråaktiga. Detta tar bort den vita hinnan: Workarround: 5.Växla tillbaks till ARD/SVT1 6.Välj Prem-HD/Canal+ HD eller motsvarande igen Nu ska HD-bilden ha blivit mörkare igen. Postad 11 januari 2008 - 11:46 7-9 är uteslutet för mig och massor av andra. Bordsantenn fungerar sällan. Parabol eller annan antenn utomhus kan jag inte ha. Det alternativ jag glömde var att flytta till en annan bostad, men så viktigt är inte tv för mig. En säljare från Bredbandsbolaget ringde mig i december och erbjöd mig deras tv-tjänst men jag sa nej pga att de ej hade HD-TV. Men enligt den säljaren så var de på gång med HD-TV även på Bredbandsbolaget. Men jag har inte sett något om detta någon annanstans... Vore intressant alternativ om de kom igång med detta... Postad 11 januari 2008 - 11:47 Enligt forumet är det möjligt efter den senaste SW-uppdateringen.Inte enligt manualen. Den anger CVBS (dvs. komposit) och RGB. RGB är inte komponent utan kräver en omvandlare (1 200 kr). Men manualen kanske inte stämmer med verkligheten.Efter vad jag har läst i forumet så kan Samsungs PVR-box sända ut komponent genom scart, om det nu kan hjälpa dig. Postad 11 januari 2008 - 12:44
Ett sådant trevligt inlägg kan inte lämnas obesvarat! ![]() Postad 11 januari 2008 - 12:47 Det låter bra, tack. Per Postad 11 januari 2008 - 12:58
Tack Harlin för att du visar intresse både mot oss och ComHem. Jag ringde nämligen supporten nyss och de verkar inte heller veta något förutom att det är ett j*kla liv efter FW uppdateringen för digitalboxen. Det skall bli intressant och lärorikt att läsa vad Comhem har kommit fram till och hur frågan kommer att behandlas gentemot oss kunder. Postad 11 januari 2008 - 13:04
Harlin .. Bra att du svarar men .. du kunde strukit det jag markerat med blått.. En sak man måste lära sig när man jobbar med kunder som betalar ens lön .. är att de har alltid rätt oavsett hur fel de har. Detta då du aldrig kan bestämma vad kunden skall tycka eller tänka. Du kan bara jobba för att få honom på bättre tankar. Nu tycker jag att det vore på tiden att du presenterade dig. Enligt forumets regler, får näringsidkare inte stryka omkring som anonym vilket ni gör. Det är bara att presentera sig och tala om vilken roll du har. Allt blir mycket lättare då ... och det hoppas jag att du förstår. Du måste också förstå att folk är pissförbannade på comhem och jag har klart redovisat varför i tidigare inlägg och jag tror att alla kan skriva under på det. Du kan läsa massor av inlägg som spyr galla över comhem. De är precis lika viktiga för dig o dina kolleger att läsa som de du kallar konstruktiva. För det är så era kunder känner och tycker .. Vårda era kunder ömt.. tio i handen idag kan vara noll imorgon. Det svänger snabbt i den branschen du representerar och med tanka på att IP tv är på stark frammarch ( jag gillar det inte ) så ökar också telias kundstock varje dag och Boxer är pg. hela tiden. Helt ärligt .. hade jag bott i villa, hade jag aldrig suttit här och talat med dig. Då hade jag haft parabol med Canaldigital samt Boxerboxar för frikanaler i hela huset. ( de kanalerna som ni tar betalt för ) Hade jag o min förening visst vad vi vet idag .. Hade vi aldrig skrivit 6 års avtal med er. Vi hade haft en helt annan mycket bättre och billigare lösning med både markbundet och satelit och canaldigitals HD. En lösning som kommer att komma ganska snart och bli er värsta konkurrent. En lösning som ger kunden valfrihet mellan 3 st operatörer och som gör er tjänst onödig. Bredband med 7-10 olika operatörer och IP telefoni samt IP tv som ytterligare tillval. De du .. kommer att bli något att bita i för er marknadsavdelning. Pengarna läggs på utvecklining istället för reklam i tv ![]() Ni har långt kvar till att bli kundens naturliga val . Ni lever idag på att BRF och Hyresvärdar tecknar avtal som hindrar kundernas valfrihet. Jag tror faktiskt inte att ni kommer att få göra så i framtiden. Det är just inskränkandet av kundens frihet att välja, som gör att ni har ett mycket större ansvar än vad tex boxer har och den största anledningen till att folk är förbannade. Man kan som sagt inte byta ut er över en natt.. Tyvärr ... Hoppas att ni antingen ger oss den förra FW tillbaka eller mycket snabbt rättar till de NYA buggarna i nuvarande FW. Det första ni skall åtgärda är att ge oss 720p 50 Hz. Maveric ![]() Ps. vill också tillägga att det är på sätt o vis bra att du går ut med det du hör att det pratas om i korridorerna på comhem ![]() Det är ju inte klokt att ni inte informerar dem som inte läser på minhembio. Sedan är det inte "förhoppningsvis" som gäller att ni skall förklara er .. det är bara så att ni på det ena eller andra sättet måste förklara er "felaktiga marknadsföring" av HDTV som en annan, på ett mycket bra sätt beskrev i ett tidigare inlägg. Redigerat av Unregistered1103, 11 januari 2008 - 13:35. Postad 11 januari 2008 - 13:04 Tycks stämma. Tittade själv i tråden, men kunde snabbt komma fram till att det inte är himmelriket till box den heller. Det som gör att den går bort för mig är att många klagar på att den låter från fläkt och hårddisk. Jag vet nämligen med mig att jag är överkänslig för ljud från elektronik. Humaxen är i alla fall tyst.Enligt forumet är det möjligt efter den senaste SW-uppdateringen.Inte enligt manualen. Den anger CVBS (dvs. komposit) och RGB. RGB är inte komponent utan kräver en omvandlare (1 200 kr). Men manualen kanske inte stämmer med verkligheten.Efter vad jag har läst i forumet så kan Samsungs PVR-box sända ut komponent genom scart, om det nu kan hjälpa dig. Postad 11 januari 2008 - 13:32 Allvarligt talat, ett f.d. öststatsland? Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Redigerat av Unregistered49c9c121, 11 januari 2008 - 13:54. Postad 11 januari 2008 - 13:45 Själv uppskattar jag verkligen hans input i ämnet och kanske är det så att han "bara" är en vanlig supportknutte som inte har befogenhet att föra Comhems talan när han helst känner för det. Däremot verkar han ju ha visst inflytande om han kan komma med så pass mycket input som han får det att låta som. I vilket fall är en trevlig ton inte för mycket begärt, oavsett vem han är så är han ju bättre än ingen alls eller hur. Att "skrämma bort" honom med dryga inlägg leder ingenvart. Att man hade skaffat parabol istället för comhem goes without saying though... ![]() Och här kommer en liten orelaterad rant: Min stora gripe med comhem är det faktum att de aldrig riktigt kan stå för vad de säger eller möta sina egenuppsatta mål. I två-tre år (om inte mer) utlovade de 100 Mbit/s bredband med "snabb uppströmshastighet". När de väl lanserade sin tjänst var det 24 Mbit/s med samma uppströmshastighet som innan. De har lovat i ett år att det ska komma en firmware till HDTV-boxen och sedan går de ut och säger att det tar tid för att de kontrollerar kvalitén på den och när den väl kommer infriar den inte något alls. De höll på och strula som f-n med TV5 och TV3 digitalt och lämnade olika besked varannan vecka och i slutändan tog det mycket längre tid att få in kanalerna än de först påstått. Deras telefontjänst skulle vara "on-par" med vanlig telefoni (dvs samtal väntar, telefonsvarare och allt annat som är standard hos vanliga operatörer) men under det år som jag hade tjänsten fixade de aldrig det trots att jag redan första månaden blev lovad att det bara skulle dröja någon vecka. Vad jag kan förstå kan det hela bero på fyra olika saker: 1. Saker utanför comhems kontroll försvårar situationen för dem. (Detta brukar de själva påstå men det är lite för många saker som går snett för att man ska tro på det.) 2. De är medvetna om sina brister men har instruerat kundtjänst att påstå att en fix "kommer inom kort" för att folk inte ska hoppa av tåget trots att de vet att det kommer dröja alt. inte gå att fixa alls. 3. De är helt enkelt genuint inkompetenta och fuckar upp gång på gång för att de helt enkelt inte förstår bättre. 4. De är snåla och vill inte betala sina underleverantörer för tjänster eller produkter eftersom det skulle börja tära på deras vinstmarginal. Relaterat till punkt nummer 3 misstänker jag att de helt enkelt inte har personer som är genuint intresserade av det de gör. De som jobbar med att kvalificera digitalboxar t.ex. verkar ju snarare vara svenssons än A/V-intresserat folk. Jag har själv jobbat hos en teknikåterförsäljare där inköparen/produkt managern inte var särskilt personligt intresserad av det sortiment man förde annat än höga vinstmarginaler. Trots stora antal returer och klagomål från kunder lärde han sig aldrig riktigt läxan och tog ändå den där billiga Kina-kopian istället för originalet för att kunna tjäna ytterligare någon krona trots att det i slutändan bara skapade extra arbete och kostnader för supportavdelningen, returavdelningen och inte minst säljarna. Kostnader som tärde på vinstmarginalerna, de anställdas tålamod och företagets anseende bland kunderna. Comhem verkar vara fast lite i samma situation men till skillnad från återförsäljaren som jag jobbade för har Comhem ett monopol-läge där de kan bete sig hur f-n de vill och det är svårt för oss kunder att göra något åt det annat än att klaga eftersom vi är låsta till deras system. Vi kan inte "rösta med plånboken" som man brukar kalla det. Förhoppningsvis är väl snart ny IP-teknologi här så att vi alla kan börja rösta med plånboken och då kanske comhem kommer inse att det faktiskt hade varit lönsamt att satsa några mille på kundsupporten istället för att låta de där retliga jäkla dockorna springa runt på bästa sändningstid... Redigerat av Unregistered92d7e447, 11 januari 2008 - 13:50. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |