Får se hur den är!! Har grymt höga förväntningar nu efter all info jag sett om den!
* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 juli 2008 - 07:49
Får se hur den är!! Har grymt höga förväntningar nu efter all info jag sett om den!
Postad 28 juli 2008 - 08:39
Jag har inte har erfarenhet om död cell i plasman men som jag vet Pio kommer att bytta ut din skärm om man kan se den döda cellen från en vanlig tittar avstånd. Men jag tror inte att man märker eller ser en cell död från 2-3 m.
Frågan är vad Pioneer anser är vanligt avstånd, THX längsta rekommenderade avstånd för 50" full-HD är 1.7m, men många sitter ju på typ 3-4m avstånd snarare än 1.7m. Men det där får man väl argumentera om i så fall.
Postad 28 juli 2008 - 17:02
Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 28 juli 2008 - 17:04.
Postad 28 juli 2008 - 17:12
Såg den IRL idag. Tyckte den hade mycket grain på dvd. Var en bra dvd också. Spiderman 1. DVD via HDMI. Såg grain tydligt på 3,5 meters avstånd på hifi butiken. Digital TV såg inte heller speciellt bra ut.
Vad såg du irl idag? Pio 5090? Visa mig den 50" som ger bättre bild. Jag spelar dvd med pana bd-30, å det ser riktigt bra ut. Digitaltv blir, som tidigare konstaterats, bra om signalen är bra. Om det såg kasst ut, får dom ju kicka lite röv på han som ställde in den. No offence

Postad 28 juli 2008 - 20:41
Nu till en fråga som är lite förbryllande:
Svärtan ser bra ut på den delen där filmen syns på plasman. När man går över till en 2:40:1-film, är svärtan fortfarande bra på filmen. Underligt nog är svärtan på de svarta balkarna över och under filmen fortfarande djupt blå. jag hoppas på att någon van kalibrerare kan svara på varför det blir så här. jag har uteslutit att filtret som är på glasets utsida har något med saken att göra. Filtret täcker ju hela glaset och borde rimligtvis ge samma resultat över hela ytan.
Nå, vad tror ni att detta beror på?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 juli 2008 - 20:43.
Postad 28 juli 2008 - 20:46
Vad såg du irl idag? Pio 5090? Visa mig den 50" som ger bättre bild. Jag spelar dvd med pana bd-30, å det ser riktigt bra ut. Digitaltv blir, som tidigare konstaterats, bra om signalen är bra. Om det såg kasst ut, får dom ju kicka lite röv på han som ställde in den. No offence
Var 5090h. Tyckte digital tv var väldigt suddigt. Det var canal digital. Jag undrar om spiderman dvd'n kanske har grain? För var skitbra bild, om man bortser från grain. Djup svärta etc.
Postad 28 juli 2008 - 21:52
Var 5090h. Tyckte digital tv var väldigt suddigt. Det var canal digital. Jag undrar om spiderman dvd'n kanske har grain? För var skitbra bild, om man bortser från grain. Djup svärta etc.
Jag kan hålla med om att digital tv inte är det bästa, men bd blir bra.....
Postad 28 juli 2008 - 23:11
Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 28 juli 2008 - 23:11.
Postad 29 juli 2008 - 06:02

Postad 29 juli 2008 - 13:45
SD på H-modellerna om man använder den interna hdtv-boxen är hur bra som helst ibland till med så när HD man kan komma
Skiljer det sig från icke-H modellerna?
Postad 29 juli 2008 - 13:51
Skiljer det sig från icke-H modellerna?
Jag kan inte säga 100% att gör det eller inte. Eftersom H-modellerna har internt hdtv-box kan det vara så att den visar bättre bild på SD än man använder extern hdtv-box men som jag sa har inte möjligheten att jämföra dem. Endast som jag kan tänka mig som ställer till problem är att man kopplar externa hdtv-boxen med hjälp av HDMI för SD-kanaler då är det boxen som skallar upp bilder till 1080i och då är jag ganska säkert att bilden blir mycket sämre än själva tv:n skall skalla upp bilden till 1080p.
Postad 29 juli 2008 - 13:56

Postad 29 juli 2008 - 13:59
Men uppskalning i TV:n på en 5090 från den interna "SD-digitalboxen" till 1080p? Blir inte det bra och jämförbart med samma process på en H-modell? Eller är kanske digitalboxen på H-modellen bättre även på SD?
Det är det som jag inte kan eller har möjligheten att jämföra med.
Postad 29 juli 2008 - 14:03
Tack ändåDet är det som jag inte kan eller har möjligheten att jämföra med.

Postad 29 juli 2008 - 18:47
är inte intresserad alls hur den presterar på HD. Tycker andra gör extremt bra jobb där. Är ju SD man köper plasma för annars kan man ju lika gärna köpa LCD. Det och svärtan självklart.
Kan inte uttala mig om digital-TV då jag varken har någon box eller någonsin kollar på TV. DVD:er har jag däremot hunnit kolla på, flera stycken olika, och bilden är helt strålande. Såg Resurrecting the Champ häromdagen och nästan så man hade kunnat tro det var blu-ray ibland. Såg Doomsday på DVD idag och njöt av varje sekund, hur snygg som helst, fruktansvärt detaljrik. Film har aldrig sett bättre ut helt enkelt. Förutsätter såklart bra material, min gamla Scream-DVD t.ex. ser fördjäklig ut oavsett vad man spelar upp den med och på och kommer alltid att göra.
Letade fram min Spiderman-DVD och det är helt OK kvalitet på den. Vad gäller grain så kommer du se det på alla DVD-filmer om du kollar på 50" och letar efter det, på många blu-ray-filmer med för den delen, eftersom de dels ofta lägger på grain och dels eftersom blu-ray inte heller är perfekt. Själv märker jag inte av det eftersom jag är så uppslukad av allt annat som är så väldigt bra med bilden. Men köp för all del en LCD, to each his own, det är ju du som ska bli nöjd med ditt val.
Postad 29 juli 2008 - 20:29
Jag får med jämna mellanrum göra factory reset på min TViX för bilden blir för ljus, typ som man skulle slänga på 100% extra brigtness.
Kör HDMI och auto EDID inställningen (blir då 1080P).
Kör även Luminance i Auto, kanske är det där det blir fel ?
Man kan annars välja mellan 0-255 och 16-235.
Irriterande är det iaf för ibland ser man det kanske 10min in i filmen och måste göra factory reset :-/
/N
Postad 29 juli 2008 - 21:11
Nån mer som använder en TViX 6500 till sin 9G ?
Jag får med jämna mellanrum göra factory reset på min TViX för bilden blir för ljus, typ som man skulle slänga på 100% extra brigtness.
Irriterande är det iaf för ibland ser man det kanske 10min in i filmen och måste göra factory reset :-/
/N
Inlagt i TViX mjukvara att ändra ljusstyrka vid 24fps material för att kompensera bugg i chippet.
Men den gör som sagt mer skada än nytta....
Du kan ändra inställning av kontrast, färg m.m med setup-knappen under
uppspelning av film.
Redigerat av Unregistered841d930f, 29 juli 2008 - 21:17.
Postad 29 juli 2008 - 22:50
Postad 30 juli 2008 - 09:13
Kan inte uttala mig om digital-TV då jag varken har någon box eller någonsin kollar på TV. DVD:er har jag däremot hunnit kolla på, flera stycken olika, och bilden är helt strålande. Såg Resurrecting the Champ häromdagen och nästan så man hade kunnat tro det var blu-ray ibland. Såg Doomsday på DVD idag och njöt av varje sekund, hur snygg som helst, fruktansvärt detaljrik. Film har aldrig sett bättre ut helt enkelt. Förutsätter såklart bra material, min gamla Scream-DVD t.ex. ser fördjäklig ut oavsett vad man spelar upp den med och på och kommer alltid att göra.
Letade fram min Spiderman-DVD och det är helt OK kvalitet på den. Vad gäller grain så kommer du se det på alla DVD-filmer om du kollar på 50" och letar efter det, på många blu-ray-filmer med för den delen, eftersom de dels ofta lägger på grain och dels eftersom blu-ray inte heller är perfekt. Själv märker jag inte av det eftersom jag är så uppslukad av allt annat som är så väldigt bra med bilden. Men köp för all del en LCD, to each his own, det är ju du som ska bli nöjd med ditt val.
Vilken DVD/BD-spelare har du? Kör du uppskalningen i spelaren eller i Pion?
Postad 30 juli 2008 - 10:42
Vilken DVD/BD-spelare har du? Kör du uppskalningen i spelaren eller i Pion?
Kör via PS3:an, låter den sköta uppskalningen (kör valet "full" för uppskalning) eftersom jag tycker att den gör ett riktigt bra jobb.
Postad 30 juli 2008 - 12:56
Har du testat att skicka en SD-signal till Pion och låta den sköta uppskalningen? Skall vara bra har jag lästKör via PS3:an, låter den sköta uppskalningen (kör valet "full" för uppskalning) eftersom jag tycker att den gör ett riktigt bra jobb.

Postad 30 juli 2008 - 14:09
Fråga: Vad skiljer H-modellen mot den vanliga?.
Hur är bildkvalitén med vanliga dvd-filmer?,Kör med en Pioneer dv 668 idag och vill helst använda den ett tag till,för att senare skaffa mig en "bra" blue-ray spelare.
Postad 30 juli 2008 - 14:38
Har nu suttit och läst igenom hela tråden Phuuu...!.Mycket info på en gång.
Fråga: Vad skiljer H-modellen mot den vanliga?.
Hur är bildkvalitén med vanliga dvd-filmer?,Kör med en Pioneer dv 668 idag och vill helst använda den ett tag till,för att senare skaffa mig en "bra" blue-ray spelare.
Har du läst genom och inte hittad skillnaden mellan H och icke H modellerna då måste läsa om hela igen

Ok H modellen har Integrated Digital DVB-T, DVB-S/S2 and Analogue och DLNA complian dvs kan koppla din home network till tv:n via Ethernet
Postad 30 juli 2008 - 15:01
Är det ok att kolla på vanliga dvd-filmer på P 5090,eller är det nästan ett måste med en blue-ray spelare?.
Känns lite tråkigt om man inte kan använda c:a 400dvd-filmer som man samlat på sig under årens lopp.
Man kan kanske ta med sig en film till Media markt och testa skillnaden där,samma film då på dvd/blue-ray.
Postad 30 juli 2008 - 15:06
Nån mer som använder en TViX 6500 till sin 9G ?
/N
Samma problem här, blir tvungen att sänka brightness när jag spelar upp 1080 från min Tvix 6500a.
Redigerat av zpooky, 30 juli 2008 - 15:07.
Postad 30 juli 2008 - 15:13
Ok!,det är inget jag behöver.Ska bara kolla på film,ev spela lite också.
Är det ok att kolla på vanliga dvd-filmer på P 5090,eller är det nästan ett måste med en blue-ray spelare?.
Känns lite tråkigt om man inte kan använda c:a 400dvd-filmer som man samlat på sig under årens lopp.
Man kan kanske ta med sig en film till Media markt och testa skillnaden där,samma film då på dvd/blue-ray.
Jag själv har inte dvd men från det som jag har läst det mycket bra bild. Du kan använda din dvd utan problem. Bra tänk att det är tv:n som skalla upp bilden till 1080p inte dvd:n.
Postad 30 juli 2008 - 16:00
Samma problem här, blir tvungen att sänka brightness när jag spelar upp 1080 från min Tvix 6500a.
Kör också TViX 6500A men inte direkt till min 5090 utan via receivern (Onkyo 606). Jag har inte märkt/tänkt på det ni påpekar. Menar ni att det skulle vara en klart märkbar skillnad?
Postad 30 juli 2008 - 16:05
Ok!,det är inget jag behöver.Ska bara kolla på film,ev spela lite också.
Jag har en temporär 300-kronors DVD kopplat till tv:n via scart och jag klagar inte...
Postad 30 juli 2008 - 16:34
Har du testat att skicka en SD-signal till Pion och låta den sköta uppskalningen? Skall vara bra har jag läst
Om jag väljer uppskalning "off" respektive "full" på PS3:an när jag kollar på DVD så tycker jag "full" ser snäppet vassare ut. Jag antar att det motsvarar att låta TV:n respektive PS3:an sköta uppskalningen? I så fall tycker jag PS3:an gör lite bättre jobb. Testade även att sätta upplösningen på PS3:an till 576p för att se om det gjorde någon skillnad, men jag tycker det såg likadant ut som när jag valde 1080p och uppskalning "off", så antar att TV:n uppfattar det som samma sak.
Postad 30 juli 2008 - 16:38
Postad 30 juli 2008 - 21:14
Låter konstigt för den extra brightnessen är inte på generellt vid 24hz film och när det väl blir sådär så ligger det kvar i menyer o allt, även efter reboot.Inlagt i TViX mjukvara att ändra ljusstyrka vid 24fps material för att kompensera bugg i chippet.
Men den gör som sagt mer skada än nytta....
Du kan ändra inställning av kontrast, färg m.m med setup-knappen under
uppspelning av film.
Och som sagt det händer bara ibland.
/N
Postad 31 juli 2008 - 06:56
Låter konstigt för den extra brightnessen är inte på generellt vid 24hz film och när det väl blir sådär så ligger det kvar i menyer o allt, även efter reboot.
Och som sagt det händer bara ibland.
/N
Kanske det har med inställning för svärtan vid filmvisning respektive visning med datorsvärta? Finns det inte en inställning i Tvixen för detta?
Jag har för mig att filmvisning ska ha 16-255 i svärtinställning. 0-255 för datorer. Kan vara värt att kolla.
Postad 31 juli 2008 - 07:43
1. För att se CD via tv:n räcker det med att skaffa en CA-modul till tv:ns Common Interface samt att stoppa in programkortet där?
2. En inspelningsbox behöver bara "lukta" på kortet för att fungera, kortet kan sedan sättas tillbaka i tv:n?
Är det så att CD "närsomhelst" kan "paira" och då försvinner denna möjlighet? Eller får man en varning innan så att man kan sätta kortet i inspelningsboxen? (Kortet kan väl ändå inte "pairas" så länge som CD inte godkänt tv:n?)
3. Från LNB:n kan man dra tre kablar; två till inspelningsboxen och en till tv:n, fungerar detta?
Om det fungerar, blir det någon kvalitétsskillnad mellan boxens och tv:ns HDTV?
Postad 31 juli 2008 - 08:02
Några nygamla frågor angående Canal Digital och satellitingången på 5090H:
1. För att se CD via tv:n räcker det med att skaffa en CA-modul till tv:ns Common Interface samt att stoppa in programkortet där?
2. En inspelningsbox behöver bara "lukta" på kortet för att fungera, kortet kan sedan sättas tillbaka i tv:n?
Är det så att CD "närsomhelst" kan "paira" och då försvinner denna möjlighet? Eller får man en varning innan så att man kan sätta kortet i inspelningsboxen? (Kortet kan väl ändå inte "pairas" så länge som CD inte godkänt tv:n?)
3. Från LNB:n kan man dra tre kablar; två till inspelningsboxen och en till tv:n, fungerar detta?
Om det fungerar, blir det någon kvalitétsskillnad mellan boxens och tv:ns HDTV?
1. Svaret är Ja.
2. Ja du kan sätta kortet tillbaka till tv:n när inspelningsboxen har luktat på kortet. Om paira, jag har haft min tv ca en månad och har inte sett något problem med paira eller varning.
3. Jag har inte testat om den fungerar eller inte. Finns det någon annan som kan svara på denna fråga om man har testat?
Postad 31 juli 2008 - 08:47
1. Svaret är Ja.
2. Ja du kan sätta kortet tillbaka till tv:n när inspelningsboxen har luktat på kortet. Om paira, jag har haft min tv ca en månad och har inte sett något problem med paira eller varning.
3. Jag har inte testat om den fungerar eller inte. Finns det någon annan som kan svara på denna fråga om man har testat?
Bara som en extrakoll, gäller svaret på fråga 1 och 2 även för HD-kanalerna?
Postad 31 juli 2008 - 08:55
Bara som en extrakoll, gäller svaret på fråga 1 och 2 även för HD-kanalerna?
Yes alla kanaler som ditt kort tillåter att du skall titta på.
Postad 31 juli 2008 - 09:17
Enator har du fått din ISF:ad än ?
Det var det som jag skulle skriva just nu om.
Ok Mattias från HBC kom hem till mig igår förmiddag för att kalibrera min tv. Han frågade efter en DVS-spelare och hey jag har inte ens DVD-spelare hemma

Jaja efter några försök att strömma över dvd med hjälp av DLNA lyckades han sätta igång själva dvd:n men där kan man inte ha tillgång till alla inställningar som man har via HDMI

Då gav vi upp och låter göra kalibreringen av tv:n någon annan gång när jag har kunnat låna en DVD-spelare

Men han kalibrerade min Onkyo 905 förstärkaren och samt gav några andra tips på hur jag skall förbättra ljudet och när han hade gått märkte jag att ljudet har blivit mycket mycket bättre än innan. Tackar honom för hans insats

Postad 31 juli 2008 - 09:20
Toppen!Yes alla kanaler som ditt kort tillåter att du skall titta på.
Skulle Conax-modulen som Kjell och Co har duga?
Postad 31 juli 2008 - 09:23
Toppen!
Skulle Conax-modulen som Kjell och Co har duga?
Ja, jag köpte från dem.
Men nu får du faan ta och skaffa en BD spelare Enator
![]()

Postad 31 juli 2008 - 15:26
http://www.fyndborse...w.aspx?Key=4432
den skulle jag sätta upp den med på väggen.
Redigerat av Noodle, 31 juli 2008 - 15:27.
Postad 31 juli 2008 - 17:03
Jag kör Pioneers vägfäste och kan använda alla hdmi ingångarna, det funkar även med Supras feta HDMI kabel.ni som har den på väggen, måste man köpa vinklade hdmi-kablar eller får de plats ändå? lite jobbigt eftersom man då inte skulle kunna använda alla tre platserna.
/N
Redigerat av da.king, 31 juli 2008 - 17:04.
Postad 31 juli 2008 - 17:32
Postad 31 juli 2008 - 17:37
En preview av KRP A. Hittade inte att den postats tidigare.
oooohej själva boxen är större än tv:n

och vem saknar mera kablar hemma hos sig

Redigerat av Enator, 31 juli 2008 - 17:38.
Postad 31 juli 2008 - 19:38
En preview av KRP A. Hittade inte att den postats tidigare.
Vad jag fattar av denna preview så anser de att denna levererar än bättre bild än 509:orna... Intressant! Dock tycks(?) detta ligga i mjukvaran så det är bara att hoppas att nuvarande G9:orna får lite kärlek också! Kanske är för mkt att hoppas på eftersom de antagligen vill hålla en viss differans mellan premium och ultra-premium...
Postad 31 juli 2008 - 19:40
Postad 31 juli 2008 - 19:47
haha tror jag väl inte. Svårt att bedöma storlek från bilderna. Men enligt den previewen ska KRP A ha ännu något bättre svärta än xx90 modellerna. Panelerna är exakt samma men KRP A har tydligen mera trimmad teknik i sig som ger bl.a. bättre svärta. 4000€ för KRP-500A hmm.
jaja men svärtan på lx-5090 är inget fel på att man skall betala nästan 10 000:- extra för denna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar