Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 November 2007 - 16:55

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag köper gärna saker, jag testar gärna saker men vill då veta det vid köpet. Men jag vill undvika att betala för prototyper som det inte finns några garantier för att de håller vad de lover.

Jag vet inte hur långt tillbaka du läser i tråden, men när TViX:en lanserades i slutet av maj, och med den firmware som finns idag och som levereras med spelarna (version 1.0.43) så fungerar det som står enligt specifikationerna. Däremot är det mer lullull och en hel del annat som har tillkommit som en bonus sedan ungefär ett halvår tillbaka.

Har du köpt en TViX själv och testat den? :)

Nu har jag greja med å ställa in bilden genom att trycka på setup när jag tittar på film.kontrasten sänkte jag ner och nu går den inte ställa upp bara neråt har -120 någon som vet hur man återställer twixen .

För att göra en total reset (factory reset) så ska du hålla inne "Stop"-knappen och tryck samtidigt på "Setup"-knappen. Sedan får du ställa in upplösning och allt igen men inget på disken försvinner ju. :)

Postad 29 November 2007 - 17:20

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur långt tillbaka du läser i tråden, men när TViX:en lanserades i slutet av maj, och med den firmware som finns idag och som levereras med spelarna (version 1.0.43) så fungerar det som står enligt specifikationerna.

Det här tjatar du om och om igen men du vet ju själv att det inte är sant.

På irivers hemsida står att det går att se SVT HD men det går inte i 1.0.43 - och det vet du mycket väl.

/Göran

Postad 29 November 2007 - 18:47

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
En fråga till Sean....

Gråimport? Såg på er sida nyss att det är ett problem- för mig som kund alltså. :)
Köpte nämligen min från MediaMarkt i Sundsvall. Enda stället som jag sett att de har den i butik(jag brukar vilja ha en fysisk person att slå på om det ondar sig , därför jag köpte den där... :) ).

De var INTE med på listan. Är jag riktigt rökt?

mvh//FF

Postad 29 November 2007 - 19:46

Kake
  • Kake
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Audio sync?

I de fleste av de Manga serier (avi format) titter på er/blir lyden ute av synk, de samme filer fungerer utmertet på min pc
er det flere som har samme problem og er det noen løsning på det?

Redigerat av Kake, 29 November 2007 - 20:06.

Postad 29 November 2007 - 20:20

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hej. Är det någon som kan sammanfatta lite snabbt om någon eller vilka av Tvixarna kan spela upp HD filmerna som ligger på nätet. Alltså dom som är en ren kopia av filmen som ligger på 15 - 40 gig. Hur står sig bild och ljud i så fall mot en ps3 t.ex eller någon annan spelare?

Mvh Jonas

Postad 29 November 2007 - 20:48

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej. Är det någon som kan sammanfatta lite snabbt om någon eller vilka av Tvixarna kan spela upp HD filmerna som ligger på nätet. Alltså dom som är en ren kopia av filmen som ligger på 15 - 40 gig. Hur står sig bild och ljud i så fall mot en ps3 t.ex eller någon annan spelare?

Mvh Jonas

4100 samt 5100 spelar upp dessa filmer med rätt fw laddad , kan tyvärr inte jämföra med ps3 men tvivlar på att man märker ngn skillnad om man inte har tv modell 50"+ värsting värsting , många ser inte ens skillnad på 720 och 1080 material.

Postad 29 November 2007 - 20:48

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Mvh Jonas

15-40gb???

av mina 50 fungerade inte 2 = 4% fungerade inte.
Det jag spelar är 720-1080p mkv som fungerat felfritt än så länge

Postad 29 November 2007 - 21:02

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Mvh Jonas

beror på vilka filmer du menar. rena kopior av HD DVD/BD med bevarad mappstruktur kan den AFAIK inte spela upp. samma filmer ommuxade till .mkv/.ts borde den däremot klara. tvcappar i .ts sa gå bra.

Postad 29 November 2007 - 22:09

johansas
  • johansas
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Mvh Jonas

http://www.mpcclub.c...o...pic&t=14312, där finns lite info. Mest iof om vilken FW som är lämplig, men lite om format.

Postad 29 November 2007 - 22:09

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Mvh Jonas

15-40gb???

av mina 50 fungerade inte 2 = 4% fungerade inte.
Det jag spelar är 720-1080p mkv som fungerat felfritt än så länge

Ligger dom inte på den storleken? Okomprimerat. Har i och för sig inte kollat..

Mvh Jonas

beror på vilka filmer du menar. rena kopior av HD DVD/BD med bevarad mappstruktur kan den AFAIK inte spela upp. samma filmer ommuxade till .mkv/.ts borde den däremot klara. tvcappar i .ts sa gå bra.

Vad menas med ommuxade? Är det i stort sett okomprimerat då? Vilken storlek ligger dom på? Kör med projje, så är inte materialet perfekt så syns det såklart.

Postad 29 November 2007 - 22:17

johansas
  • johansas
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Litet tips för de som inte redan gjort så. Jag kör vista och NetShare 1.10. Jag delar ut en katalog (tex c:\tvixshares), och i den katalogen har jag gjort symboliska junction (en slags genväg) länkar till andra kataloger på andra diskar. Så min struktur blir ungefär:

c:\tvixshare
audio
hdfilmer
musik
Via inställning på tvixen där jag anger NFS share med namn tvixhd1 ser jag nu 3 kataloger (audio, hdfilmer samt musik).
I vista gör du dessa länkar med inbyggda kommandot:
mklink /d audio c:\audio\
mklink /d hdfilmer d:\backup\hdfilmer
etc

Andra vet kanske hur man gör i xp etc, dock kan jag inte hjälpa till där.
Edit: Skall väl tillägga att jag kör över LAN, ej wifi

Redigerat av johansas, 29 November 2007 - 22:19.

Postad 29 November 2007 - 23:25

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Som utvecklare och testare och system-verifierare så blir jag lite undrande varför släpps det en produkt och uppdatering när den inte är klar.

Man verkar blanda ihop felrättning med införande av nya funktioner eller är det så att man har släppt en produkt som saknar funktioner dvs inte är färdig.

Den som har en fungerande version med fel i måste kunna uppdatera (rättade fel) utan att få nya features och fel i tidgare fungerande funktioner.

Jag köper gärna saker, jag testar gärna saker men vill då veta det vid köpet. Men jag vill undvika att betala för prototyper som det inte finns några garantier för att de håller vad de lover.

..och som ingenjör gillar jag de senaste produkterna med nya funktioner som hellre uppdateras löpande av engagerade utvecklare, än en produkt som man gör färdigt och släpper ett år "för sent".
Produkten fungerade i stort när den släpptes. Efter realeasen har man från Dvico dessutom implementerat stöd för Matroska-container-filer. Mycket tacksamt men inget som sägs stödas ur kartong.
Sedan är det klart att man kan tycka att det är märkligt att man lyckas skapa nya problem för vissa användare. Själv har jag sluppit dessa. Det funkar kanon för mig med i princip allt med 1.3.05.

Redigerat av Unregistered23995e7c, 29 November 2007 - 23:27.

Postad 30 November 2007 - 00:20

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Har en liten (kanske dum fråga): Tvixen finns det ju bara HDMI ut om man vill ha digital signal. Nu är det så att min tv bara har DVI in kan man bara köpa en kabel med HDMI i ena ända och DVI i den andra? Anledningen till att jag undrar är att jag hade för mig att HDCP användes så fort man körde med HDMI och det stödjer inte min tv.

Finns det någon lita på vilka profiler som Tvixen stödjer då det gäller h.264? och kan man använda vilken ljudström som helst i MKV containern ihop med h.264 video eller finns det begränsningar på bitrate och format?

Postad 30 November 2007 - 00:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
jonten123: Vänligen läs forumets regler om att prata om och länka till upphovsrättsskyddat material.

Och ja, jag vet vad tvixen används till i 99.99% av gångerna den slås på, men nu är ribban satt att vi inte diskuterar piratkopierat/nerladdat material . Sen kan du titta på sånt hemma hur mycket du vill :unsure: // M

Men för att svara på din fråga, nej det skulle inte funka. Du får lägga det i en container, förslagsvis MKV för att det ska fungera.

:lol:

Redigerat av Martin, 30 November 2007 - 00:39.

Postad 30 November 2007 - 00:38

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har en liten (kanske dum fråga): Tvixen finns det ju bara HDMI ut om man vill ha digital signal. Nu är det så att min tv bara har DVI in kan man bara köpa en kabel med HDMI i ena ända och DVI i den andra? Anledningen till att jag undrar är att jag hade för mig att HDCP användes så fort man körde med HDMI och det stödjer inte min tv.

Det går bra att koppla HDMI ut från TVIX till DVI på TVn. TVIX använder inte HDCP så det behöver du inte fundera över.

Jag har inte sett någon lista över vilka h.264-profiler som TVIX klarar. ´Jag skulle själv vara intresserad av svaret på den frågan.

Ljudfrågan skickar jag vidare då jag är urdålig på allt som rör ljud.

/Göran

Redigerat av Goeran, 30 November 2007 - 00:43.

Postad 30 November 2007 - 00:46

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

jonten123: Vänligen läs forumets regler om att prata om och länka till upphovsrättsskyddat material.

Och ja, jag vet vad tvixen används till i 99.99% av gångerna den slås på, men nu är ribban satt att vi inte diskuterar piratkopierat/nerladdat material . Sen kan du titta på sånt hemma hur mycket du vill :unsure: // M

Men för att svara på din fråga, nej det skulle inte funka. Du får lägga det i en container, förslagsvis MKV för att det ska fungera.

:lol:

Ajdå, ojdå. Reglerna hade jag helt missat.

Postad 30 November 2007 - 00:59

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Gott att höra Goeran och tack för ett snabbt svar, får väl ta och beställa mig en Tvix nu när Xboxen sjunger på sista versen.

Postad 30 November 2007 - 01:32

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej. Är det någon som kan sammanfatta lite snabbt om någon eller vilka av Tvixarna kan spela upp HD filmerna *** ****** ** *****. Alltså dom som är en ren kopia av filmen som ligger på 15 - 40 gig. Hur står sig bild och ljud i så fall mot en ps3 t.ex eller någon annan spelare?

Mvh Jonas

4100 samt 5100 spelar upp dessa filmer med rätt fw laddad , kan tyvärr inte jämföra med ps3 men tvivlar på att man märker ngn skillnad om man inte har tv modell 50"+ värsting värsting , många ser inte ens skillnad på 720 och 1080 material.

Jag har en har ju en 43-tums plasma med 1024x768 och bilden den presterar med 720p-material är inte av denna värld.
Om man sitter med näsan i glaset kan skillnaden säkert märkas ifall TV'ns och materialets upplösning hade varit bättre.
Det gjordes ju en test ganska nyligen som visade att det är knepigare än man tror: http://www.idg.se/2.1085/1.132631

Däremot märkte jag skillnad vid projektorbytet när jag köpte full-HD-proj.
Vid 2 meter bred bild så syns skillnaden verkligen på 720p och 1080i/p.

Vad det gäller en firmware som har bästa allroundstödet så tycker jag att den senaste är mest rätt att köra om man är intresserad av så bra HD-stöd som möjligt. ISO-filer kör jag över nätverk och då funkar de underligt perfekt, men annars hade jag nog lagt "audio_ts" och "video_ts"-mapparna på hårddisken istället (som också ska fungera enligt uppgift).

Postad 30 November 2007 - 01:39

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Komprimeras filmen något om man lägger den i en mkv container?

Postad 30 November 2007 - 01:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag tror att man väljer själv om den ska komprimeras eller inte och hur mycket i såna fall.
Har väldigt svårt och tro att du ser så stor skillnad på en 25GB's fil eller om den är komprimerad till hälften.
Visst måste det vara någon skillnad, men den är väldigt marginell trots så pass hård komprimering.

Postad 30 November 2007 - 02:52

david_m
  • david_m
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Min Tvix fungerar utmärkt, bortsett från det faktum att den tappar kontakten med nätverket och kräver en eller flera omstarter innan det går att hitta FTPn igen. Vidare lägger nätverket av mitt under överföringar ibland. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Hej David!

Kanske kan vara något liknande detta, taget från förra sidan här i tråden (sida 94). Du kanske inte kör just FlashFXP, utan något annat program, men som kanske har samma typ av inställning någonstans:

Någon som har problem att ftp:a över filer till Tvix:en?
Jag kör XP mot en Tvix 4100 med Flash FXP. Ansluta går bra och föra över mindre filer fungerar fint men vid större filöverföringar lägger ftpn ner vid 150MB och startar om hela tiden.
Ftp loggen säger följande:

[R] 426-ABRT is the only legal command while uploading
[R] 426-Transfer aborted
[R] 426 hightimes-bp-x264.mkv removed
[R] Transfer Failed!

Jag kör Passive mode på ftp:n och disken i tvix:en är en 500GB formaterad med NTFS.

/Eddie

Ifall andra stöter på detta problem så kan jag meddela att orsaken till failed transfer är att FlashFXP skickar 'noop' som standard var 45:e sekund. Det dödar transfern till tvix. Stäng av det under site manager/options så fungerar allt vackert.

Tack så mycket för svar!

Testade att koppla in trådlöst till Tvixen och med det fungerar överföringen utan problem, men dock en god bit långsammare än med kablage. Tror inte att det har med noop att göra, har f.ö stängt av det nu. Du har inga andra idéer om vart felet kan ligga, då det endast existerar när jag använder kabel?

MVH
David

Postad 30 November 2007 - 08:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

På irivers hemsida står att det går att se SVT HD men det går inte i 1.0.43 - och det vet du mycket väl.

Det jag "alltid" har hänvisat till i den här diskussionen är TViX:en i sig - och inte tunerdelen. Var någonstans på vår hemsida om produkten, står det att TViX:en ska visa SVT HD i firmwareversion 1.0.43? Jag hittar inte det någonstans. Jag hittar inte ens att det står att den ens ska visa SVT HD på vår officiella produktsida:
http://www.irivernor.../...ontainer=8

Du har rätt i att inspelning med tunern för SVT HD inte fungerade som det skulle med firmwareversion 1.0.43. Däremot gick det med den efterföljande mjukvaran som kom drygt någon månad senare. Därmot så fick du en hel del huvudbry eftersom du var snabbt ute med att köra produkten med tuner, vilket då, inte fungerade optimalt.

Det enda jag har velat fastslå är i diskussionen "om att kunder inte får till exempel MKV-filer i 720p eller 1080p att fungera och i så fall skulle känna sig lurade", att MKV-stödet har blivit en bonusfunktion som DViCO la extra krut på i somras för att så många ville ha det. Vi har redan haft den här diskussionen generellt ett par gånger tillbaka i tråden men PÅ kartongen, PÅ vår OFFICIELLA hemsida för produkten, så står det varken något om att TViX:en ska klara ALLT MKV-material (eller ens något), eller att tunerdelen SKA klara SVT HD. Tittar du på kartongen (om den inte är gråimporterad) och använder TViX:en, så fixar den det den ska. Det är det enda jag har velat komma fram till.

Jag har däremot uppdaterat vårt forum allt eftersom att TViX:en klarar nya saker. De som går in på forumet är mer intresserade än de som bara läser informationssidan på den "officiella produkthemsidan". Är man då på forumet så ser man att det finns flera firmwareversioner och man ser också på många sätt hur produkten har utvecklats och att saker har tillkommit.

Jag är innerligt ledsen att det har och fortfarande verkar bråka för dig och att tunerdelen helt enkelt inte har motsvarat dina förväntningar. Sorry. Mer än att vidarebefordra dina önskningar kan jag inte göra. Jag önskar jag kunde vrida tillbaka tiden eller troll, så en firmware för världens alla format skulle lösa alla problem, men jag kan inte. Däremot slipper jag gärna "det vet du"-kommentarer. :unsure:

Jag tror att man väljer själv om den ska komprimeras eller inte och hur mycket i såna fall.
Har väldigt svårt och tro att du ser så stor skillnad på en 25GB's fil eller om den är komprimerad till hälften.
Visst måste det vara någon skillnad, men den är väldigt marginell trots så pass hård komprimering.

Jag skulle säga att det väl helt klart har med komprimeringen att göra, och inte enbart att försöka förbättra bildkvaliteten, eller? Annars finns det väl ingen mening med att stoppa in material i en MKV-kontainer? Jag har fått för mig att det är som med FLAC, ungefär, att processorn och grafikkortet får jobba hårdare för att den liksom "packar upp" materialet under uppspelningens gång (figurativt förklarat). Hade materialet INTE varit komprimerat, så hade det väl kunnat behålla sin ursprungliga storlek osv?

Redigerat av sean.wiklund, 30 November 2007 - 09:00.

Postad 30 November 2007 - 10:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Ytterligare en lång recension av TViX M-4100. :unsure:

https://www.minhembi...m/artiklar/1358

Postad 30 November 2007 - 10:24

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att det väl helt klart har med komprimeringen att göra, och inte enbart att försöka förbättra bildkvaliteten, eller? Annars finns det väl ingen mening med att stoppa in material i en MKV-kontainer? Jag har fått för mig att det är som med FLAC, ungefär, att processorn och grafikkortet får jobba hårdare för att den liksom "packar upp" materialet under uppspelningens gång (figurativt förklarat). Hade materialet INTE varit komprimerat, så hade det väl kunnat behålla sin ursprungliga storlek osv?

än en gång, vi måste skilja på äpplen och päron, gör vi inte det så kommer vi alltid brottas med frågeställningen "VARFÖR fungerar inte min tvix med min MKV-film?"

MKV är en behållare för media..

saxat från den officiella hemsidan: /www.matroska.org)
"First, it is essential to clarify exactly "What an Audio/Video container is", to avoid any misunderstandings:

* It is NOT a video or audio compression format (video codec)
* It is an envelope for which there can be many audio, video and subtitles streams, allowing the user to store a complete movie or CD in a single file."

MKV-kontainer möjliggör för dig att addera flera olika typer av media till din fil, flera ljudspår (olika språk, antal kanaler, kodning, osv) lägga till flera undertexter till samma osv..

DU behöver inte komprimera videon om du inte vill utan du kan stoppa vad du vill (nästan) i en MKV fil.

Det merparten av folk snackar om när man pratar MKV är de MKV-filer som sprids via fildelningsnätverk och dessa är oftast komprimerade i någon form, oftast med x.264 för att dessa filer inte ska bli för stora och ta för lång tid att sprida( läs ladda ned)

l

Postad 30 November 2007 - 10:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det merparten av folk snackar om när man pratar MKV är de MKV-filer som sprids via fildelningsnätverk och dessa är oftast komprimerade i någon form, oftast med x.264 för att dessa filer inte ska bli för stora och ta för lång tid att sprida( läs ladda ned)

Då är jag med dig också. Det var mest det här jag menade. Någon dag, framöver, när jag har lite tid över, så ska jag försöka att sammanfatta all kunskap i HELA den här tråden i en längre FAQ på vårt forum. Det här kommer att vara med där så vi slipper frågetecken och desinformation. Bra post ttxx! :unsure:

Postad 30 November 2007 - 10:35

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Jösses vad Iriver ligger på här. Jag hinner inte ens posta själv när jag lagt ut en recension/artikel :unsure: Nåja, nu finns den publicerad iallafall, hoppas att ni uppskattar den.

Mvh
Henrik

P.S. Det kan säkert komma en uppdatering med lite mer text, men eftersom jag åker bort ett tag idag ville jag publicera innan, så att produkten inte är allt för gammal på marknaden innan jag hinner skriva om den.

Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 30 November 2007 - 10:38.

Postad 30 November 2007 - 10:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jösses vad Iriver ligger på här. Jag hinner inte ens posta själv när jag lagt ut en recension/artikel :lol: Nåja, nu finns den publicerad iallafall, hoppas att ni uppskattar den.

Mvh
Henrik

irivernordic min vän, irivernordic. iriver är bara MP3-spelarföretaget som vi har agenturskapet för, precis som TViX. hihi

Bra recension för övrigt! Du har ett PM förresten. :unsure:

Postad 30 November 2007 - 11:45

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Säg att man har en film på 30 gig ( I ett format som tvix stödjer) som man lagt i en mkv container utan kompression. Fungerar det klockrent sen med uppspelning i 1080p? Inga konstigheter i bilden eller ljudet eller något annat som har hänt/ brukar hända?

Mvh Jonas

Redigerat av Unregistered659, 30 November 2007 - 11:46.

Postad 30 November 2007 - 11:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nja, hans frågeställning var ifall filmen komprimeras om man lägger dem i .mkv och det ska inte ha med saken att göra, utan är ett val man gör. Jag ifrågasatte bara varför han var så emot komprimering eftersom kvalitétsskillnaden är så pass liten. Container betyder precis vad det är, behållare.

Postad 30 November 2007 - 12:14

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det jag "alltid" har hänvisat till i den här diskussionen är TViX:en i sig - och inte tunerdelen. Var någonstans på vår hemsida om produkten, står det att TViX:en ska visa SVT HD i firmwareversion 1.0.43? Jag hittar inte det någonstans. Jag hittar inte ens att det står att den ens ska visa SVT HD på vår officiella produktsida:

Det är möjligt att jag sa fel när jag sa hemsidan men ...

Du har själv ofta hänvisat deltagare i det här forumet till en FAQ
http://forum.iriver....read.php?t=5636

Där står:
Kan jag se HD-TV med TViX?
Ja, precis som med vanlig marksänd digital-TV så kan du se de fria HDTV-kanalerna. I dagsläget är det följande kanaler du kan se, vilket också kan variera beroende på vart du bor:
- SVT HD

och vidare står det:
Kan jag spela in HD-TV (digital-TV) med min TVIX?
Ja, förutsatt att du har en ansluten hårddisk med fritt utrymme och självfallet har köpt till den TV-tuner som du behöver för att kunna använda TV-funktionen. Då kan du spela in fria HDTV-kanaler och använda din TViX som en hårddiskvideo. Tänk på att inspelad HDTV tar mycket plats på hårddisken då den nuvarande standarden är 720p för till exempel SVT HD.

Enligt min uppfattning bör detta gälla utan att använda beta-versioner av firmware eller...?

Du skriver ofta att TVIX egentligen är avsedd för folk som vill kunna se film (inte använda tuner) men varför säljer ni en tuner som ni inte är villiga att ta ansvar för?

Dessutom är ju 1.0.43 usel på att visa stillbilder. På baksidan av TVIX-kartongen står det att den klarar JPEG. Det är allmänt känt att den bootar om stup i kvarten vid bildvisning (jag har själv märkt det). Som lök på laxen visar det sig att 1.3.15 inte över huvud taget kan visa en del JPEG som gick att se med 1.0.43 så 1.3.15 är inte heller ett bra alternativ.

/Göran

Postad 30 November 2007 - 13:17

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

[Ett längre inlägg]

/Göran

Jag kan bara be om ursäkt å DViCO:s vägnar för att du inte har fått det att fungera.

Nu vet jag helt enkelt inte vad jag kan göra för att Du ska känna dig nöjd längre. Jag och vi skickar kontinuerligt informationen om vad vi känner behöver fixas till DViCO. Har du några fler tankar, så vill jag att du PM:ar mig. Jag ska försöka att korrigera det som eventuellt är fel på hemsidan eller/och forumet framöver.

Redigerat av sean.wiklund, 30 November 2007 - 13:23.

Postad 30 November 2007 - 13:30

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Bra tryck i den här tråden nu :unsure:

Postad 30 November 2007 - 14:30

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Håller med om att fw lämnar en del att önska, även interfacet som känns lite billigt (skicka gärna detta till Dvico, nytt interface om möjligt) Men i det stora hela tycker jag den fungerar grymt bra, har ungefär 60st "hemmafilmer" :unsure: i 1080p x264 i mkv och alla har fungerat extremt bra. förutom 2st, där bilden försvann men ljudet fungerade. 2 av 60 överlever jag med. Såsom många andra har de flesta nog köpt denna underbara maskin för dess mkv-stöd. Uppenbarligen vet Dvico detta, klart att dem offrar lite funktioner då för tillfället för att stödet som håvar in pengar ska fungera ypperligt.

Postad 30 November 2007 - 14:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag har aldrig varit med om en tråd som har så nära kontakt med någon i "grossistledet" och är evigt tacksam för det.
Sean tar en hel del skit av oss för att man tycker att det funkar dåligt. Jag menar inte att vissa av oss har påhittade fel, utan bara att det är svårt att övergripa samtliga funktioner när man inte själv är intresserad av allt som den kan/påstås kunna.
All heder åt Sean!

Postad 30 November 2007 - 14:34

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Håller med om att fw lämnar en del att önska, även interfacet som känns lite billigt (skicka gärna detta till Dvico, nytt interface om möjligt) Men i det stora hela tycker jag den fungerar grymt bra, har ungefär 60st "hemmafilmer" :unsure: i 1080p x264 i mkv och alla har fungerat extremt bra. förutom 2st, där bilden försvann men ljudet fungerade. 2 av 60 överlever jag med. Såsom många andra har de flesta nog köpt denna underbara maskin för dess mkv-stöd. Uppenbarligen vet Dvico detta, klart att dem offrar lite funktioner då för tillfället för att stödet som håvar in pengar ska fungera ypperligt.

Lite funktioner jag skulle önska, om än dock onödiga;
stöd för raw-format ifrån kameror då jag fotar i detta och vill slippa konverta om allt jag fotar
7.1 PCM-passthrough (antagligen inte möjligt pga hårdvaran, men är inte insatt, så jag vet ju inte)
Interfacet, i alla fall något läge som är lite mer mediacenter inspirerat och

Klarar mig ju dock utan, mkv-människa, men vore guld om det skulle gå =)

Postad 30 November 2007 - 14:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Fan ODDNAME... har du inte läst igenom alla 2900 inläggen?!?
Interfacet går inte att ändra p.g.a. minnesbrist i hårdvaran. Nästa generation lär få bättre utrymme för sånt, så i dagsläget kan du piffa upp dina bakgrunder med egna bilder istället... så du blir lite gladare.

Postad 30 November 2007 - 14:57

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Interfacet går inte att ändra p.g.a. minnesbrist i hårdvaran. Nästa generation lär få bättre utrymme för sånt, så i dagsläget kan du piffa upp dina bakgrunder med egna bilder istället... så du blir lite gladare.

njä, måste bara ha läst 2899st, kanske missade det då :lol:

Förresten, försökte dela flera mappar till twixen innan, mha "Windows services for linux" = nfs-server.
Men det ville sig inte, vet någon hur man kan dela ut fleratalet olika mappar att använda med tvixen?
Vill inte "fejka" genvägar till mappar i mappar, utan bara välja 4st olika.

Postad 30 November 2007 - 15:00

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Lite funktioner jag skulle önska, om än dock onödiga;
stöd för raw-format ifrån kameror då jag fotar i detta och vill slippa konverta om allt jag fotar
7.1 PCM-passthrough (antagligen inte möjligt pga hårdvaran, men är inte insatt, så jag vet ju inte)
Interfacet, i alla fall något läge som är lite mer mediacenter inspirerat och

Klarar mig ju dock utan, mkv-människa, men vore guld om det skulle gå =)

RAW hade du nog inte orkat sitta och vänta på innan bilden visas ändå och dessutom är det olika format för olika kameror. Vad jag förstår så finns det inget jpeg-stöd i hårdvaran i denna processorn, än mindre för olika raw-format. det skulle betyda att man får ta bort HD-stödet i filmdelen för att kunna få plats med det istället...
I min digitala systemkamera kan man spara både raw och jpeg ifall man har tänkt sig använda det till sånt här.
7.1 kommer nog också att funka i nästa generation av processor.

Postad 30 November 2007 - 15:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

ODDNAME (för att komplettera ditt inlägg Gabbe), här har du en bra länk för att hotta upp menyer eller i alla fall bakgrundsbilden i alla eller valfria mappar (om du inte redan har gjort det själv):

http://forum.iriver....read.php?t=5721 :unsure:

Postad 30 November 2007 - 15:19

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

ODDNAME (för att komplettera ditt inlägg Gabbe), här har du en bra länk för att hotta upp menyer eller i alla fall bakgrundsbilden i alla eller valfria mappar (om du inte redan har gjort det själv):

Ahh nice, har du möjligtvis en länk till att dela ut mer än en mapp i windows?
I tvixen är där ju 4 platser till utdelaningar, så att bara dela i med netshare verkar ju lite löjligt? =)

Postad 30 November 2007 - 15:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Dags att gnälla igen... :)
Det som irriterar är att höjd/bredd-förhållandet ändras när bilderna väl kommer i Tvixen.
Mest uppenbart blir det på t.ex. Porschen som ser lite väl platt ut.
Men jag har ju inte fått tummarna loss att göra det bättre själv än. :) :lol:
Var gång man går in på den sidan så har det kommit nya bilder. Någon har för mycket fritid.

Postad 30 November 2007 - 15:30

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

I tvixen är där ju 4 platser till utdelaningar, så att bara dela i med netshare verkar ju lite löjligt? =)

De 4 platserna i tvixen är till för att ansluta till 4 olika servrar.
Du anger ip-adressen och servern kan av naturliga skäl bara hänvisa anropet till en plats eftersom tvixen inte specificerar vart anropet ska ske.
Vad är nyttan med att ansluta till 4 olika mappar på samma server? Det är ju enklare att bara dela ut en mappa där de aktualla 4 submapparna ligger.

//BC

Postad 30 November 2007 - 15:39

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Du anger ip-adressen och servern kan av naturliga skäl bara hänvisa anropet till en plats eftersom tvixen inte specificerar vart anropet ska ske.
Vad är nyttan med att ansluta till 4 olika mappar på samma server? Det är ju enklare att bara dela ut en mappa där de aktualla 4 submapparna ligger.

//BC

För att jag har mer än 1 hårddisk? =) Och har ingen vidare lust att flytta om tusentals gigabyte för att få en mapp med alla mina filmer t ex.

Postad 30 November 2007 - 16:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

//BC

För att jag har mer än 1 hårddisk? =) Och har ingen vidare lust att flytta om tusentals gigabyte för att få en mapp med alla mina filmer t ex.

Nu må jag eventuellt ha hjärnsläpp (tänk på att det är fredag och vi ska ha julfest om minus 31 minuter); kan du inte skapa en genväg på den enhet som du mappad, typ IP dittendatten och C:\. Under C:\ så ligger genvägarna till G:\ och H:\ osv. Fungerar inte det? :lol:

Redigerat av sean.wiklund, 30 November 2007 - 16:33.

Postad 30 November 2007 - 17:18

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

//BC

Nu må jag eventuellt ha hjärnsläpp (tänk på att det är fredag och vi ska ha julfest om minus 31 minuter); kan du inte skapa en genväg på den enhet som du mappad, typ IP dittendatten och C:\. Under C:\ så ligger genvägarna till G:\ och H:\ osv. Fungerar inte det? :lol:

Jo, men då mappar jag hårddiskar till hårddiskar, och då måste jag bläddra igenom massa mappar för att komma till rätt mapp =) Att mappa allla mappar till en virtuell mapp skulle jag dock acceptera, om det nu fungerar i tvixen som om det vore en mapp bara

Postad 30 November 2007 - 17:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det man behöver för att lägga flera diskar och mappar i utdelningen är detta. http://www.rekenwond...m/linkmagic.htm

Riktigt uselt dock att man inte kan lägga till flera kataloger i netshare, något att skicka på koreanerna Sean, kan inte röra sig om många rader kod inte.

Postad 30 November 2007 - 18:30

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Det man behöver för att lägga flera diskar och mappar i utdelningen är detta. http://www.rekenwond...m/linkmagic.htm

Riktigt uselt dock att man inte kan lägga till flera kataloger i netshare, något att skicka på koreanerna Sean, kan inte röra sig om många rader kod inte.

Testade det med, men det blev alldeles för rörigt, kan ju inte lägga till mappar med filer redan i =/
och när jag skapade nya och drog över filerna tog det evigheter att visa något alls i den

Hur gör du med det?

Postad 30 November 2007 - 19:19

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Var finns den nya att hämta hem då?

Firmware 1.3.15:
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Firmwar...x100_1.3.15.zip

Changes from 1.3.05 RC1

1. Improved MKV support.
A. Support VC-1 in MKV
B. Fix go to bug with some files.

2. Now shows frame rate for MP4 & MOV
A. Therefore, Auto NTSC/PAL/24Hz works.

3. Now, you can set, change and delete password for folders.
A. Select the folder you want to configure the password on.
B. Press the Function button on your remote controller.
C. Select the fourth icon to set up the password like the picture below.
D. Press a four-digit number and once again the number ( Ex: 1234).
E. Press the OK button to set up.

< Notice >
- Change and Remove the password icons can be activated when the password exists.

- If you insert a wrong password, TViX automatically goes to the file-selecting page.
- If you forget the password, please remove tvix.pss file after connecting the TViX to your PC.
- The password should consist of numbers only.
- You cannot delete the folder set up by a password with the delete key. Remove the password in first.

4. Change default Birghtness and Contrast value.

- Other known issues -
1. HDMI compatibility problem with some Display.
Please send us .TED file which is created on the internal HDD for our analysis.
2. REW in TP files is not supported
3. When playing HD quality files consecutively, sometimes TViX hangs.
4. FF, RW, Goto many not work with audio files

Köpte mig en 4100SH och upptäckt med pc att många av mina mkv har svenska undetexter, så givetvis vore det kul med sådana. Du har inte hört något nytt om subbarna? =)

jag har transformers i mkv format med subtitles i samma folder och jag har undertext... funkar prima.

Postad 30 November 2007 - 20:03

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Någon som fått igång flera olika diskar att köra på tvixen? Ska fungera med att köra en annan nfs-server än netshare, men jag får inte det att lyckas. Någon?

Postad 30 November 2007 - 20:40

Unregisteredecf9c4b2
  • Unregisteredecf9c4b2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Hej hej.

Har några korta frågor om denna intressanta produkt (M-4100).

1. Hur snabbt bootar enheten på ett ungefär?
2. Går det att använda Tvixen med enbart displayen (vfd), tex att navigera bland mp3 utan att behöva tv-skärmen?
3. Finns det någon strömsparfunktion likt bärbar dator. Exempelvis om den står på en längre tid utan "aktivitet",
stängs då hårddisken av för att åter spinna igång när någon ska använda enheten?
4. Kanske pinsam fråga men klarar tvixen att skala ned en h.264 på 1080p till 720p eller 1080i? Min tv klarar bara 1080i som högsta upplösning...

/m

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.