* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 mars 2010 - 14:08
Postad 19 mars 2010 - 15:21

Lite OT men kan ändå tipsa om en sida som jag tyckte var ganska bra om man vill sätta upp en Linux Media Server där de bl.a. tar upp Squeezebox Server och MusicIP
Postad 19 mars 2010 - 17:49
En annan fråga:
Det ska fungera att köra musiken från en NAS, men vilka NASar stödjs av squeezebox? Antar att man måste ha squeezeserver installerad på denna... Spelar det någon roll om man köra WIFI eller med kabel?
http://wiki.slimdevi...p/SqueezeCenter se under Installing to a NAS Device om den NAS:en du funderat på stödjs.
Har du en draft G eller bättre (54mbps) så är det inga problem att köra trådlöst. Har iofs inte provat en draft B (11mbps) om de fungerar.
Postad 14 april 2010 - 11:31
Jag har testat dessa länkar en tid och har nu fått tillåtelse att sprida dem. Låter väldigt bra! Ett riktigt lyft i ljudkvalite måste jag säga!
Här hittar ni mitt inlägg med alla länkar.
http://forums.slimde...ead.php?t=77318
Mycket nöje!
Postad 19 april 2010 - 10:11
Postad 03 maj 2010 - 08:03
Ska köpa mig en NAS i dagarna och vill nu ha tips på någon som fungerar bra till Squeezecenter. Prisområde = 1k-2k.
Har likt många en Readynas Duo vilken fungerar finfint till mina Squeezeboxar (efter att ha uppgraderat ram-minnet i den).
Men
med ca 500 gb musik lagrat på NAS:en tar det grymt lång tid att ta sig ner till t.ex. bokstav "R" i mina Squeezeboxars (Duet & Radio) bibliotek. Finns det någon lösning för detta?
Vet att Lazy Search är en väldigt uppskattad funktion för den vanliga varianten, finns det någon liknande plugin för Dueten/Radion måntro?
Postad 06 maj 2010 - 06:52
Problemet som är ivägen är det att jag tycker att ljudet blir lite tunnt om man har reglagen bortkopplade så jag vill ha en basförstärkning och på slutsteget så finns det bara volymreglage..
Jag har letat men inte hittat några justeringsmöjligheter på bas/diskant nivåer på recievern via controllern, har jag missat något eller finns det någon plugin för när jag byter till boom`en på controllern så kan jag justera bas/diskant..
Vet någon svaret så snälla hjälp mig!
Postad 06 maj 2010 - 08:32
Finns en plugin, Inguz, som kanske gör det du vill. Har inte testat själv så jag vet inte hur den funkar. Mer info finns i denna tråd.Jag har letat men inte hittat några justeringsmöjligheter på bas/diskant nivåer på recievern via controllern, har jag missat något eller finns det någon plugin för när jag byter till boom`en på controllern så kan jag justera bas/diskant..
Kräver dock lite pulver i servern för att funka då man processar ljudet där innan det skickas till spelaren.
Postad 06 maj 2010 - 12:06
Häftigt! ska testa såfort jag får tid!Finns en plugin, Inguz, som kanske gör det du vill. Har inte testat själv så jag vet inte hur den funkar. Mer info finns i denna tråd.
Kräver dock lite pulver i servern för att funka då man processar ljudet där innan det skickas till spelaren.
Har min PC som server visserligen gammal men det borde den klara.
Tack sålänge!
Postad 08 maj 2010 - 17:15
Kör med Duon utan uppgraderat minne. Vad vinner man på att uppgradera? Är det svårt? Typ av minnen?Har likt många en Readynas Duo vilken fungerar finfint till mina Squeezeboxar (efter att ha uppgraderat ram-minnet i den).
Postad 09 maj 2010 - 11:02
Måste man ha en squeezebox duet för att använda squeezebox reciver?
Postad 09 maj 2010 - 12:46
Du måste inte ha en Controller för att få igång en Reciver men det blir klart enklare då. Läs lite i denna tråd om hur du går till väga för att få igång en Reciver utan en Controller.Måste man ha en squeezebox duet för att använda squeezebox reciver?
Postad 09 maj 2010 - 13:15
Postad 17 maj 2010 - 19:27
Vi (jag och sambon) ska snart flytta till hus och jag har insett att vi kommer inte att ha någon tv i ett rum men det är tänkt som sällskapsrum. Då kommer såklart krav på ljud. Vi vill gärna hålla det rummet ganska rent från datorer o bildkällor. Dock går det bra med en bärbar dator.
Såhär tänkte vi, En reciver+högtalare men sen behövs det något som spelar upp musiken också.
Den bärbara vill vi inte låsa med en sladd till recivern så jag undrar följande.
Funkar denna Squeezbox att koppla till recivern och man sedan väljer musiken i bärbara datorn (trådlöst till en router) med tex Spotify+winamp?
Lr har ni några andra alternativ?
Postad 17 maj 2010 - 19:37
Klart ni ska ha en Squeezebox..! Men den kräver någon form av dator där musiken lagras och där serverprogrammet körs. Personligen skulle jag slå ett slag för en NAS (Netgear Readynas Duo) med sepglade diskar där ni kan lagra musik men även film, backuper med mera.Såhär tänkte vi, En reciver+högtalare men sen behövs det något som spelar upp musiken också.
Den bärbara vill vi inte låsa med en sladd till recivern så jag undrar följande.
Funkar denna Squeezbox att koppla till recivern och man sedan väljer musiken i bärbara datorn (trådlöst till en router) med tex Spotify+winamp?
Lr har ni några andra alternativ?
En Duo i sällskapsrummet och sedan kanske en Boom i köket (eller i något annat rum där ni önskar musik). Som alternativ kan ni ha en Touch och då få möjligheten att koppla en USB-disk med musik direkt till enheten.
Dock, om ni önskar spela upp Spotify finns det klart enklare lösningar... Varför inte en dedikerad Netbook för musikuppspelning kopplad till recivern?
Postad 18 maj 2010 - 07:59
Klart ni ska ha en Squeezebox..! Men den kräver någon form av dator där musiken lagras och där serverprogrammet körs. Personligen skulle jag slå ett slag för en NAS (Netgear Readynas Duo) med sepglade diskar där ni kan lagra musik men även film, backuper med mera.
En Duo i sällskapsrummet och sedan kanske en Boom i köket (eller i något annat rum där ni önskar musik). Som alternativ kan ni ha en Touch och då få möjligheten att koppla en USB-disk med musik direkt till enheten.
Dock, om ni önskar spela upp Spotify finns det klart enklare lösningar... Varför inte en dedikerad Netbook för musikuppspelning kopplad till recivern?
Vad härligt att denna kanske kan fylla vårat behov.
Men jag har inte riktigt förstått hur den fungerar. Idag har vi en dator i v-rum som är kopplad till recivern som vi sedan helt enkelt spelar upp antingen via spotify lr winamp. Det som gör att den lösningen faller är att vi inte vill ha någon monitor i det rummet som vi vill ha musik i.
Dator är inga problem då vi har två st. En dator som vi lagrar allt på som fungerar som en slags server till en media extender och en bärbar dator.
Min önskan är att kunna vara i rummet med en bärbar dator i knäet och öppna winamp lr spotify och sedan trycka på play så spelas det upp på recivern utan att ha 3,5mm plugg mellan dator och reciver.
Ursäkta om jag skitar ner tråden med frågor som kanske inte alls hör hemma här.
Postad 18 maj 2010 - 12:44
Squeezebox är mer avancerad än så och inte avsedd att användas på det sätt du beskriver även om det nog skulle gå att få till. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra men man ska inte göra misstaget att betrakta Squeezebox som ett "utbrutet ljudkort".Min önskan är att kunna vara i rummet med en bärbar dator i knäet och öppna winamp lr spotify och sedan trycka på play så spelas det upp på recivern utan att ha 3,5mm plugg mellan dator och reciver.
Postad 18 maj 2010 - 13:45
Postad 20 maj 2010 - 15:55
Squeezebox Radio för 1190:-.... kan det bli billigare?? OBS! Gäller endast idag!
Elgiganten har Supertorsdag!
Postad 02 juni 2010 - 20:48
Jag har fått det att lira med min vanliga classic men när jag idag skulle installera min boom så får jag det inte att lira. Den gnäller på nånting med fel kryptering av nyckel. Kör wpa2 och får upp mitt nätverk i nätverkslistan men sen går det bara inte.
Tacksam för tips.
/Matte
Fixat. Liten och levererar ett helt ok ljud.

Redigerat av MrSthlm, 05 juni 2010 - 19:33.
Postad 04 juni 2010 - 09:43
Postad 04 juni 2010 - 12:02
Verkar ju finnas härNågon som känner till när Squeezebox™ Radio Accessory Pack kommer att finnas tillgängligt i Svenska butiker?
/micke
Postad 06 juni 2010 - 10:11
Finns det någon plug-in/inställning som gör att den spelade låten visas i displayen även på dom svenska kanalerna?
Nu visas bara scrollande ex "P3-99.3 den unga kanalen" och inte artist/låt.
På shoutcasts kanaler visas detta utan problem och SR:s webspelare visar ju också denna info.
Redigerat av mad_mats, 06 juni 2010 - 10:39.
Postad 06 juni 2010 - 10:20
Finns det någon plug-in/inställning som gör att den spelade låten visas i displayen även på dom svenska kanalerna?
Svar finns på sida tolv i denna tråd.
Edit:
Hittade ett bättre svar direkt på Sveriges Radios hemsida.
Sveriges Radio är ett litet radiobolag jämfört med t ex BBC. Ändå sänder vi 50 olika kanaler på webben. Förutom att skapa listor med låtinformation måste vi se till att de underhålls när vi lägger till och tar bort kanaler, ändrar adresser etc. Och ska detta göras på fem olika sätt för varje kanal (ett sätt för Itunes och andra Appleprodukter, ett för Logitechs produkter, ett som fungerar med Recivas databas och ett för vTuner etc etc), då är vi uppe i en arbetsmängd vi inte kan ta på oss - bara för kanalerna. Lägger vi till poddfiler och efterhandslyssning i 30-dagarsarkivet är det ett enormt arbete att skapa och underhålla denna typ av information, även om det förstås går att skapa automatiska funktioner i hög grad.
Länk
Redigerat av Unregistered1573, 06 juni 2010 - 10:23.
Postad 06 juni 2010 - 10:23
Någon annan som kan testa om ni har samma problem?
Postad 06 juni 2010 - 10:46
Hmms, har problem med min Squeezebox radio. Hit FM och NRJ fungerar bra medans Bandit sthlm & göteborg, starfm och rixfm låter som alla strömmar ihopmixade i en.
Någon annan som kan testa om ni har samma problem?
Händer samma sak för mig på min Squeezeboxar (Duet & Radio).
Mitt tips är att inte se det som ett problem utan som en möjlighet att lämna den bleka svenska radion mot t.ex. Radio Paradise.
Postad 14 juli 2010 - 19:36
Det står på boomen vilken låt som spelas men den buffrar hela tiden, spelar 2 sek och börjar buffra igen.
Postad 19 juli 2010 - 12:48
Verkar ju finnas här
/micke
Tirst bara att det endast finns en leverantör, priset hade nog varit annorlunda annars. Får väl maila runt till Teknikmagasinet osv
Postad 06 augusti 2010 - 14:19
Jag vet att detta funkar med en Airport express och Airfoil t ex. Men jag har ju en classic stående nu så jag vill ju inte behöva byta ut den mot en airport express om jag inte måste. Någon som har en idé?
Postad 06 augusti 2010 - 18:02
Postad 06 augusti 2010 - 21:07
Nope, det pluginet funkar inte mot mjukvaruspelarna (Softsqueeze, Squeezeslave, Squeezeplay)Kanske genom att installera softsqueeze 3.8 och sedan koppla upp dig på squeezecenter via spotify plugin av triode?
Redigerat av alfista, 06 augusti 2010 - 21:08.
Postad 08 augusti 2010 - 11:22
1. Spotify premium på OSX snow leopard Imac.
2. Squeezecenter med spotify plugin av Triode.
3. Squeeze Commander på HTC Legend.
4. Squeezebox
5. JBL LSR4326 aktiva studiomonitorer.
Och så här funkar det:
Squeezecenter loggas in på mitt spotify premium konto. Jag styr Squeezecenter med min Androidlur med Squeeze Commander (eller med squeezebox fjärrkontroll om jag tex vill byta låt). Ljudet skickas till squeezeboxen som sedan skickar digitalt till de aktiva monitorerna (SPDIF). Allt fungerar perfekt, spellistor sökningar av artister och album och inga fördröjningar. Jag har ju dessutom tillgång till all min musik på min NAS, Webradio osv.

Redigerat av Biggard, 08 augusti 2010 - 11:58.
Postad 09 augusti 2010 - 01:33
Hejsan!
Måste man ha en squeezebox duet för att använda squeezebox reciver?
Som jag har fattat det så kan man ha en Squeeze box reciver och för att styta den kan man ha en i Phone elller i pod med?
men vet inte vilken program vara det ska vara?
Postad 09 augusti 2010 - 09:09
Använder inte själv den lösningen, men konsensus verkar vara att ett program som heter iPeng är det som gäller för styrning från iPhone eller iPod Touch. Av Squeezeboxarna är just Receivern lite knölig eftersom den inte har varken knappar eller display för att göra nödvändiga grundinställningar. Normalt används en Squeezebox Controller (fjärren som ingår i Duet paketet) för detta, men det finns även andra sätt, googla på net:udapSom jag har fattat det så kan man ha en Squeeze box reciver och för att styta den kan man ha en i Phone elller i pod med?
men vet inte vilken program vara det ska vara?
Postad 09 augusti 2010 - 14:38
http://www.wikihow.c...Using-Multicast
Använder jag t ex DsBridge för att få en ström från Spotify kan jag ju lägga in den i VLC och skicka ut den på nätverket. Squeezeboxen behöver då bara fånga upp IP-adressen som VLC skickar ut så borde jag väl få ljud både på PCn och Squeezeboxen? Jävligt krångligt för en så, till synes, enkel grej.

Får testa detta efter jobbet.
Postad 11 augusti 2010 - 21:41
Eller inte senast jag testa för några månader sen. Testat Squeeze Control och Squeezedroid, där den sistnämda var klart snyggast.
Vilken är bäst?
Squeeze commander har jag läst om någonstans men hittar inte på market. Var kan man få tag på det?
Redigerat av Danne, 11 augusti 2010 - 21:44.
Postad 12 augusti 2010 - 18:42
Kan ingen styra upp Ipeng till android? Finns inga riktigt bra program för att styra Squeezecenter/box med Android.
Eller inte senast jag testa för några månader sen. Testat Squeeze Control och Squeezedroid, där den sistnämda var klart snyggast.
Vilken är bäst?
Squeeze commander har jag läst om någonstans men hittar inte på market. Var kan man få tag på det?
Problemet är att vi inte har tillgång till betalapps i sverige.... Tex Squeeze commander är betalapp och syns inte på market för oss svenskar.... Sanslöst dåligt..!!
Postad 12 augusti 2010 - 22:16
https://slideme.org/...ueeze-commander
Hade vart intressant och testat programmet innan köp. Men ska kanske slå till och se om det fungerar...
Postad 12 augusti 2010 - 22:31
Postad 13 augusti 2010 - 00:11
Nu har jag dock hittat hur man kan köpa det på annat sätt. Har inte testat ännu dock.
https://slideme.org/...ueeze-commander
Hade vart intressant och testat programmet innan köp. Men ska kanske slå till och se om det fungerar...
5 dollar är ju inte precis en månadslön. De flesta funktionerna finns med (search artist, album, track, samlar, playlist, album cover, add to queue volume osv)
Postad 14 augusti 2010 - 16:27
Då skulle man idag glatt koppla in den squeezebox man köpte från usa för ca 2 år sedan.. Jag köpte en lämplig adapter för transformatorn då den klarar 100-230V, men när den koppls in händer nada. Totalt svart.
Soptippen nästa? Jag har för mig att jag har läst om andra med liknande problem. Någon som har en idé var som kan vara fel?
Edit: Transformatorn kan det ju vara, har dock ingen annan att testa med. Ska det tändas upp något så fort man sätter i strömmen?
Edit2: Funderar på om jag skulle fråga om jag får testa med en annan transformator på Kjell där jag köpte kontakt-adaptern (usa->eu stickpropp). De plockade fram en transformator som skulle stämma överens med värdena på den nuvarande, den var 4 gånger så stor! Kan det verkligen ha varit rätt? Output 5v 2A max, står det på den lilla tillhörande.
Redigerat av spuj, 14 augusti 2010 - 18:42.
Postad 14 augusti 2010 - 22:58
Du skriver inte vilken modell, men jag gissar på Classic och då skall det i stort sett omedelbart komma upp en startbild på displayen.Edit: Transformatorn kan det ju vara, har dock ingen annan att testa med. Ska det tändas upp något så fort man sätter i strömmen?
Originaladaptern är av typen "switched mode power supply" vilka i allmänhet är lite mindre till formatet än om de är av linjär typ, gissningsvis är det därför den från Kjelle är klumpigare. Å andra sidan finns det audiofiler som betalar hutlöst för linjära nätdelar till sina Squeezeboxar i övertygelsen att det ger bättre ljud...Edit2: Funderar på om jag skulle fråga om jag får testa med en annan transformator på Kjell där jag köpte kontakt-adaptern (usa->eu stickpropp). De plockade fram en transformator som skulle stämma överens med värdena på den nuvarande, den var 4 gånger så stor! Kan det verkligen ha varit rätt? Output 5v 2A max, står det på den lilla tillhörande.
Postad 14 augusti 2010 - 23:29
Du skriver inte vilken modell, men jag gissar på Classic och då skall det i stort sett omedelbart komma upp en startbild på displayen.
Originaladaptern är av typen "switched mode power supply" vilka i allmänhet är lite mindre till formatet än om de är av linjär typ, gissningsvis är det därför den från Kjelle är klumpigare. Å andra sidan finns det audiofiler som betalar hutlöst för linjära nätdelar till sina Squeezeboxar i övertygelsen att det ger bättre ljud...
Det stämmer bra att det är en classic.
Ang. adaptern så är det nog som du säger och jag ska höra om jag får testa med en ny, men något säger mig att det inte är problemet. Håller tummarna..
Postad 15 augusti 2010 - 08:38
5 dollar är ju inte precis en månadslön. De flesta funktionerna finns med (search artist, album, track, samlar, playlist, album cover, add to queue volume osv)
Funkade klockrent att ladda ner Squeeze Commander via Slideme.
Det var helt klart värt pengarna, gratisvarianterna på Market är inte i närheten av Squeeze Commander.
(kostar trots allt inte många kronor då dollarn ligger strax över 7:-)
Tack för tipset Danne.
Mvh Samuel
Postad 15 augusti 2010 - 14:40
Jaha..
Då skulle man idag glatt koppla in den squeezebox man köpte från usa för ca 2 år sedan.. Jag köpte en lämplig adapter för transformatorn då den klarar 100-230V, men när den koppls in händer nada. Totalt svart.
Lycka! Det var transformatorn som var sönder.. En ny är beställd

Postad 16 augusti 2010 - 09:15
Väldigt smidigt att använda. Har en Duet och en Boom, väldigt enkelt att styra båda snabbt och även synka. Så rekommenderas till alla med Android!
Postad 31 augusti 2010 - 13:02
Jag funderar på en Squeezebox radio, men det är några saker som jag inte blir klok på.
Jag har en Lacie network space v2 som jag hade hoppats att använda med radion.
Fråga 1. Räcker det att "dela ut" mappar i explorer på dator eller nätverkshdd för att kunna bläddra bland filerna på radion?
Fråga 2. Fungerar Lacie:ns inbyggda medieserver för att streama till radion?
Jag har läst så mycket jag kan i trådarna här och det verkar väl behövas ett squeezebox-server program på datorn för att kunna bläddra bland filer med radion?
Då måste väl datorn vara påslagen för att kunna använda musikbibkioteket på datorn, såklart, men nätverkshdd:n då?
Kan man inte använda den tillsammans med radion eller annan squeezeboxapparat?
Tack på förhand
Jocke
Postad 31 augusti 2010 - 16:47
Nej.Jag funderar på en Squeezebox radio, men det är några saker som jag inte blir klok på.
Jag har en Lacie network space v2 som jag hade hoppats att använda med radion.
Fråga 1. Räcker det att "dela ut" mappar i explorer på dator eller nätverkshdd för att kunna bläddra bland filerna på radion?
Nej.Fråga 2. Fungerar Lacie:ns inbyggda medieserver för att streama till radion?
Om du installerar Squeezebox Server på datorn måste den mycket riktigt vara igång för att du skall kunna spela upp dina filer. Din nätverksdisk innehåller ju ett slags dator så det är inte omöjligt att någon klurat ut hur man installerar Squeezebox Server. Den verkar vara kraftfull tillräckligt för att det skulle kunna gå, men man skall vara medveten om att det ofta kräver att man är lite händig med Linux och att det ofta finns en del begränsningar jämfört med att köra på en normal PC/Mac-plattform. Exempelvis en av de mest omtalade funktionen just nu, nämligen ett plugin för Spotify som i allmänhet inte funkar på nätverksdiskar.Jag har läst så mycket jag kan i trådarna här och det verkar väl behövas ett squeezebox-server program på datorn för att kunna bläddra bland filer med radion?
Då måste väl datorn vara påslagen för att kunna använda musikbibkioteket på datorn, såklart, men nätverkshdd:n då?
Kan man inte använda den tillsammans med radion eller annan squeezeboxapparat?
Postad 01 september 2010 - 07:20

Nu är ju det viktigaste med radion just webradio så den är säkert bra ändå.
Men lite trist att det ska vara så svårt med musikbiblioteket om man inte vill ha datorn igång.
Blir nog att fundera ett tag till...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar