Dynavoice Magic C-4
(Centerhögtalare)
|
2
|
(24)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6
(Golvhögtalare)
|
1
|
(119)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-6
(Centerhögtalare)
|
4
|
(41)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger S-6
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-5
(Centerhögtalare)
|
1
|
(67)
|
1 490:- | |
Dynavoice Challenger S-5
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(55)
|
2 290:- | |
Dynavoice Challenger Sub 10
(Subwoofers)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-3 Paket
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-5
(Golvhögtalare)
|
4
|
(23)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DM-5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DC-5
(Centerhögtalare)
|
3
|
(19)
|
2 990:- | |
Dynavoice Finale Sub 10D
(Subwoofers)
|
1
|
(9)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Tower
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-85
(Golvhögtalare)
|
1
|
(62)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition SW-10
(Subwoofers)
|
3
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Twin
(Golvhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1 5.0
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65
(Golvhögtalare)
|
1
|
(159)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 8
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 10
(Golvhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic C-4 EX
(Centerhögtalare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(65)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite S-61
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX 5.0
|
1
|
(57)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0
|
1
|
(55)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-6
(Golvhögtalare)
|
4
|
(12)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic FX-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
6
|
(32)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic LCR-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-63
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-7 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(7)
|
Inga priser |
Postad 22 March 2010 - 18:09
Postad 22 March 2010 - 18:38
Jag är lite sugen på att komplettera mina m-65:or med en sub. Frågan är vad som funkar. Jag vill att den ska vara lika rapp och musikalisk som golvarna. Mina erfarenheter av subbar är tyvärr att de ofta låter väldigt mullriga, släpiga och blöta. Vad för sub skulle kunna matcha och harmoniera med m-65:orna?
Vad menar du med sub.., är det mer punch, altså mer ljudtryck från 80 hz å ner till 30 hz
Eller vill du utöka neråt under frekvensen som m-65 klarar?
Är det det 1:a så ta en Dynavoice SW-10, den bör ju kunna spela ihop med m-65.
Vill du däremot komma lägre i frekvens, så får du räkna med att det blir både dyrt å svårt att hitta nåt som stämmer bra.
M-65 går så pass lågt, att det knappast är lönt att söka efter en äkta sub, alltså en som tar dig ner mot 15-18hz.
Ska du dessutom ha en som du kan justera in för att passa m-65, ska du ha tur om du hittar nåt till rimligt pris.
Postad 22 March 2010 - 20:19
Postad 22 March 2010 - 21:52
Då spelar du ju slutet, och slutet går inte lika djuptJag tyckte inte att mina M-65 gick så djupt. Dock så har jag alla hål pluggade. Kanske blir bättre med alla öppna?
Postad 22 March 2010 - 22:10
Då spelar du ju slutet, och slutet går inte lika djupt
Jo, men inte kan dom gå ner till 25hz?
Postad 24 March 2010 - 22:42
Ta bort alla pluggar och kör sinesweep? hur svårt är det att testa^^Jo, men inte kan dom gå ner till 25hz?
Postad 25 March 2010 - 00:12
Ta bort alla pluggar och kör sinesweep? hur svårt är det att testa^^
Man skall snarare sätta i alla pluggar förutom en för att få djupast bas...
Btw så går dom inte till 25Hz inom det hörbara... Snarare 45Hz. Testa själva, mät portens avstämning.
Postad 25 March 2010 - 17:05
Ska testa någon dag då jag är ensam hemma
Postad 26 March 2010 - 22:33
Vad menar du med sub.., är det mer punch, altså mer ljudtryck från 80 hz å ner till 30 hz
Eller vill du utöka neråt under frekvensen som m-65 klarar?
Är det det 1:a så ta en Dynavoice SW-10, den bör ju kunna spela ihop med m-65.
Vill du däremot komma lägre i frekvens, så får du räkna med att det blir både dyrt å svårt att hitta nåt som stämmer bra.
M-65 går så pass lågt, att det knappast är lönt att söka efter en äkta sub, alltså en som tar dig ner mot 15-18hz.
Ska du dessutom ha en som du kan justera in för att passa m-65, ska du ha tur om du hittar nåt till rimligt pris.
Jo, jag har funderat på den. Förutom mer tryck så vill ha ha en sub som komplement till centern. Jag tycker det verkar som att golvarna oftast inte går in och kompletterar centern lika väl som en sub gör när man använder surroundljud. Växlar jag exempelvis mellan plII och stereo så försvinner mycket av basen. Har någon annan märkt samma sak?
Ps. Humlan, har du testat att plugga igen fler basportar? Då nämnde innan att du tyckte att högtalarna var väl basstarka. Jag tycker att det blir stor skillnad beroende på hur många jag pluggar igen. Störst skillnad blir det om jag har två, tre eller fyra pluggade. Körde länge med två eftersom det gav mycket bas. Jag har just nu tre eftersom jag ville prova med alla pluggade - men katterna pillade in två av kuddarna i högtalarna. Känns som att det blir mindre bumligt med tre än två. När jag hade alla pluggade, den lilla tid det gick, försvann alltför mycket bas.
Redigerat av mannealm, 26 March 2010 - 22:34.
Postad 26 March 2010 - 22:53
Postad 27 March 2010 - 12:41
Testade med ett hål öppet. Jo, dom gick nog tamejfan ner till 30hz iaf, dock så hördes det väldigt lite.
Lite? Inte blir det lite hos mig.., sätter gränsen vid använbar bas ungefär vid 30 Hz..
Postad 27 March 2010 - 12:45
Postad 27 March 2010 - 12:53
Jo, jag har funderat på den. Förutom mer tryck så vill ha ha en sub som komplement till centern. Jag tycker det verkar som att golvarna oftast inte går in och kompletterar centern lika väl som en sub gör när man använder surroundljud. Växlar jag exempelvis mellan plII och stereo så försvinner mycket av basen. Har någon annan märkt samma sak?
Ps. Humlan, har du testat att plugga igen fler basportar? Då nämnde innan att du tyckte att högtalarna var väl basstarka. Jag tycker att det blir stor skillnad beroende på hur många jag pluggar igen. Störst skillnad blir det om jag har två, tre eller fyra pluggade. Körde länge med två eftersom det gav mycket bas. Jag har just nu tre eftersom jag ville prova med alla pluggade - men katterna pillade in två av kuddarna i högtalarna. Känns som att det blir mindre bumligt med tre än två. När jag hade alla pluggade, den lilla tid det gick, försvann alltför mycket bas.
Eftersom mitt rum inte är dämpat på minsta vis, så ändras det massor beroende på hur pluggarna sitter.
Jag vill ha mycket bas, eller rättare sagt, en viss typ av bas, så en plugg längst upp fungerar bra för mig.
Fler pluggar tar bort dynamiken jag gillar, ljudet blir inte lika stort..
Men akta dig för att fästa nån större vikt på det jag skriver.
Jag har en kraftig rörförstärkara, som förmodligen låter helt annorlunda än vad du använder.
Dessutom är högtalarna väldigt känsliga för placering, som rummet är nu.
Flyttar jag högtalarna en stav på parketten (7-8cm) så förändras basen markant, så jag har tvingats mäta upp var dom ska stå, för att lätt hitta tillbaka till läget jag tycker fungerar bäst.
Redigerat av humlan57, 27 March 2010 - 12:54.
Postad 27 March 2010 - 13:00
Jag upplever det som att det låter rätt så lite. Sen så vet jag inte hur högt jag vågar spela heller, kan ju bränna sönder något eller liknande.
Ja ditt lite behöver ju inte betyda lite i dB, svårt att avgöra ljudtryck så långt ner i basen.
Men när jag kör tester, så rasar det inte markant förrän under 31.5 Hz, enligt det dokument, som hör till testskivan..
Den är stegad i Hz, så det blir inte som att köra med en tongenerator, då är det mycket lättar att upptäcka när en högtalare dippar..
Sen utgår jag från lyssningsplatsen (det jag hör), å det påverkar såklart även resultatet..
Postad 27 March 2010 - 13:01
Skulle jag sitta i sängen ca 2½m bakom mig så skulle jag nog höra det aningen högre, har en riktig bastopp där.
Postad 27 March 2010 - 13:21
Jag använder en tongenerator
![]()
Skulle jag sitta i sängen ca 2½m bakom mig så skulle jag nog höra det aningen högre, har en riktig bastopp där.
Ja bastoner kan ju både förstärkas å undertryckas i ett rum, så utan att veta ett rums beskaffenhet, blir det rena gissningar vad en högtalare presterar..
Vi har såklart rätt båda två, det är fysikens lagar som ställer till det..
Det bästa är att försöka utnyttja rummets egenheter, placera högtalarna rätt alltså, å sen dämpa de toppar som är alltför dominerande..
Postad 27 March 2010 - 17:35
Eftersom mitt rum inte är dämpat på minsta vis, så ändras det massor beroende på hur pluggarna sitter.
Jag vill ha mycket bas, eller rättare sagt, en viss typ av bas, så en plugg längst upp fungerar bra för mig.
Fler pluggar tar bort dynamiken jag gillar, ljudet blir inte lika stort..
Men akta dig för att fästa nån större vikt på det jag skriver.
Jag har en kraftig rörförstärkara, som förmodligen låter helt annorlunda än vad du använder.
Dessutom är högtalarna väldigt känsliga för placering, som rummet är nu.
Flyttar jag högtalarna en stav på parketten (7-8cm) så förändras basen markant, så jag har tvingats mäta upp var dom ska stå, för att lätt hitta tillbaka till läget jag tycker fungerar bäst.
Hur kraftig är din förstärkare i watt, ampere och strömförbrukning?
Jag har fortfarande inte koll på det där. Tycker att pioneerförstärkaren från 1989 som jag har hemma nu har mer tryck än de receivers jag har testat. Är stereoföstärkare nästan alltid kraftfullare än mångkanalare?
Postad 27 March 2010 - 17:56
Det enda som känns lite trist är att min Arcam AVR300 inte får högtalare i samma klass. Men jag hoppas istället att den verkligen kommer spela ut allt som de här högtalarna har att ge. Kommer köra dem bi-ampat med. Ger förhoppningsvis lite bättre kontroll på basen kanske.
Just nu har jag Dynavoice Magic F-6 och det ska bli kul höra skillnaden till M-65. Förväntar mig mest av allt en hel del mer bas då F-6 inte alls kommer ned speciellt djupt.
Bara hoppas att de kommer in nu i mitten av april och inte blir mer försenade.
Redigerat av altair4, 27 March 2010 - 18:16.
Postad 28 March 2010 - 14:34
Hur kraftig är din förstärkare i watt, ampere och strömförbrukning?
Jag har fortfarande inte koll på det där. Tycker att pioneerförstärkaren från 1989 som jag har hemma nu har mer tryck än de receivers jag har testat. Är stereoföstärkare nästan alltid kraftfullare än mångkanalare?
Läs här: http://cgi.ebay.com/...=item3a58f603f0
Det går inte att säga nåt generellt om 2-kanal vs mångkanalare.., men äldre produkters data var ofta lättare å tyda å mer "ärliga".
I dag vinglar man omkring med effektangivelser å annat, som inte visar på värden som gäller vid praktisk användning.., dom visar höga/bra värden, då det säljer bättre..
Redigerat av humlan57, 28 March 2010 - 14:34.
Postad 28 March 2010 - 15:31
Så nu är det bara å hoppas att mitt val leder till den förändring/förbättring som jag tänkt mig..
Tyvärr var det leveranstid från http://www.europe-audio.com/intro.asp? , så det kan ta nån vecka, innan jag får hem dom..
Postad 29 March 2010 - 06:38
I samma prisklass är det i princip alltid såHur kraftig är din förstärkare i watt, ampere och strömförbrukning?
Postad 05 April 2010 - 04:36
Redigerat av mannealm, 05 April 2010 - 04:36.
Postad 05 April 2010 - 05:06
Vad betyder egentligen specen 4-8 ohm på m-65? Varför är dessa högtalare specifierade på detta sättet när andra högtalare brukar vara specade till antingen 4 eller 8 ohm?
Inte många högtalare håller sig till 4 eller 8 Ohm utan kan gå upp eller ner. En annan tillverkare hade kanske angivit högtalarna som 6 Ohm.
Postad 05 April 2010 - 12:25
Å blir det som jag tror/hoppas, så bör dessa lådor kunna användas av alla som inte är alltför kräsna i vad gäller basåtergivningen.
Trots allt så går det att klämma ur dom riktigt kvalitativ bas, både till djup å kraft.., åtminstone med den elektronik jag använder.
Däremot är diskanten ingen höjdare, den löser upp för dåligt, för att hantera t.ex cymbaler, därför byter jag ut den..
Återkommer under nästkommande helg, med resultatet...
Postad 05 April 2010 - 12:48
Den 9 april kommer Monacor DT-300 diskanterna, som jag tänker montera i dom här lådorna, med förhoppningsvis ett bättre upplöst ljud i toppen som resultat..
Å blir det som jag tror/hoppas, så bör dessa lådor kunna användas av alla som inte är alltför kräsna i vad gäller basåtergivningen.
Trots allt så går det att klämma ur dom riktigt kvalitativ bas, både till djup å kraft.., åtminstone med den elektronik jag använder.
Däremot är diskanten ingen höjdare, den löser upp för dåligt, för att hantera t.ex cymbaler, därför byter jag ut den..
Återkommer under nästkommande helg, med resultatet...
Då skulle man ju nästan varit och hälsat på någon gång och höra hur det låter
Postad 05 April 2010 - 13:23
Då skulle man ju nästan varit och hälsat på någon gång och höra hur det låter
Gör det grabben, så får du/ni kolla in mina Yaqin delar åxå.., sen så kommer jag att köpa in ett par ht till, troligen ett par Aurum Cantus Moon River, i min vandring mot ljud-toppen
Postad 05 April 2010 - 15:19
Gör det grabben, så får du/ni kolla in mina Yaqin delar åxå.., sen så kommer jag att köpa in ett par ht till, troligen ett par Aurum Cantus Moon River, i min vandring mot ljud-toppen
Det vore riktigt trevligt det! Har ju börjat fundera på att bygga ett par Sachiko till sommaren, och om min HK 3490 inte trivs med dom som byts den troligen ut mot kanske en Yaqin rörförstärkare ;P
Postad 07 April 2010 - 13:28
Postad 07 April 2010 - 15:49
Nu har dom skjutit upp leverans på M-65 EX ännu mer, börjar vara riktigt trött på att vänta nu!
Mina blir troligen till salu lite längre fram.., men först måste jag testa å byta diskanter till ett par Monacor DT-300, å sen införskaffa ett par andra högtalare..., så det tar väl några veckor, eller så..
Postad 07 April 2010 - 23:13
Postad 08 April 2010 - 01:13
Förbeställde hela paketet med center och surrar på fynda i början av februari, har ingen användning av enbart frontarna då jag ser mest på film.Mina blir troligen till salu lite längre fram.., men först måste jag testa å byta diskanter till ett par Monacor DT-300, å sen införskaffa ett par andra högtalare..., så det tar väl några veckor, eller så..
Postad 08 April 2010 - 06:38
DF-5 passade utmärkt med H/KHur fungera dynavoice med H/K ? Lyssnar mest på rock och auktstiskt musik.
Postad 08 April 2010 - 11:36
M såg precis det, Tillfälligt slut, beräknas komma in runt den 30:e april. Det som nästan var mitten på april snart. Men nu har de iallafall ett datum.Nu har dom skjutit upp leverans på M-65 EX ännu mer, börjar vara riktigt trött på att vänta nu!
Redigerat av Unregistered24235, 08 April 2010 - 11:38.
Postad 08 April 2010 - 22:51
Men, finns inget annat som rekommenderas så varmt i samma prisklass, så det är ju bara att vääääännttaaa.
Postad 09 April 2010 - 10:08
Postad 09 April 2010 - 10:50
Får jag bara lite hjälp med dammsugningen, när jag tar upp hålet, så ska snart ett byte vara gjort..
Återkommer med resultatet, så fort jag bildet mig en uppfattning..
Postad 09 April 2010 - 10:55
Nu har jag fått hem Monacor DT-300 diskanterna..., lite annat än de som sitter i
![]()
Får jag bara lite hjälp med dammsugningen, när jag tar upp hålet, så ska snart ett byte vara gjort..
Återkommer med resultatet, så fort jag bildet mig en uppfattning..
Vi väntar *dräggel*
Postad 09 April 2010 - 11:17
Vi väntar *dräggel*
Va!? Ska inte du vara i skolan nu?
Redigerat av humlan57, 09 April 2010 - 11:18.
Postad 09 April 2010 - 12:13
Va!? Ska inte du vara i skolan nu?
Det kallas påsklov. Dessutom är jag sjuk :S
Postad 09 April 2010 - 12:18
Det kallas påsklov. Dessutom är jag sjuk :S
Aha.., då får jag hoppas du kryar på dig.
Postad 09 April 2010 - 12:20
Har haft lock för öronen flera dagar nu, varit täppt i nästan och haft ont i halsen. Igårkväll hade jag så ont i öronen att jag inte kunde sova :S
Postad 09 April 2010 - 12:44
Tackar tackar.
Har haft lock för öronen flera dagar nu, varit täppt i nästan och haft ont i halsen. Igårkväll hade jag så ont i öronen att jag inte kunde sova :S
Typiska symtom, för dom undermåliga diskanterna i m-65...
Postad 09 April 2010 - 13:11
Den inspelningen har en sällsynt bra återgivning av cymbaler, som verkligen klingar ut ordentligt, om högtalarna tillåter det.
I m-65 så låter det i orginal, mest som leksaks-cymbaler, väldigt dåligt m.a.o, å ljusår från vad jag är van vid, från Sperrling:s DP3:or.
Postad 09 April 2010 - 13:32
http://www.fynda.se/...php?prodid=2871
Postad 09 April 2010 - 13:41
Postad 09 April 2010 - 13:52
Vad skulle man behöva för att driva QLN? Läst att de är lite tungdrivna..
Jo det krävs nog starkare saker för dem än dynavoice. I bild och ljuds recension av 603 MKII rekommenderade de 100 ärliga watt.
Har själv en Arcam AVR300 och den ligger nog i gränsområdet på vad som krävs för att spela ut dem ordentligt. Kommer köra bi-amp också.
Postad 09 April 2010 - 14:35
Jo så du fick också deras mail. Blir fortfarande dynavoice för mig. Tycker QLN är gräsligt fulaValde att avbeställa M-65 paketet. Fynda kör nya erbjudanden på QLN-högtalare nu. 500:- extra för deras 604-paket var för lockande då M-65 dessutom blev försenade igen. Känslan av det jag läst är att QLN-högtalarna är några snäpp vassare än Dynavoice och till det här priset var det svårt att inte slå till då.
http://www.fynda.se/...php?prodid=2871
Postad 09 April 2010 - 14:40
Jo så du fick också deras mail. Blir fortfarande dynavoice för mig. Tycker QLN är gräsligt fula
Fula tycker jag inte, däremot håller jag med att dynavoice-paketet hade varit trevligare utseendemässigt. Lite synd att QLN inte finns i svart som är neutralt och bra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Omfoliering/Omlackering....
160 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?