Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD

818 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer BDP-LX71 (Blu-ray-spelare) 4 8,51 (38) Inga priser
Pioneer BDP-51FD (Blu-ray-spelare) 3 8,12 (24) Inga priser
Pioneer SC-LX81 (Surroundförstärkare) 5 9,38 (12) Inga priser
Pioneer SC-LX71 (Surroundförstärkare) 4 9,05 (20) Inga priser
50 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
En spelare för både film (4K HDR) och 2-kanal (DSD128 etc.)?? (9 inlägg) 8 år sedan
frimware till pioneer bdp-51fd (12 inlägg) 9 år sedan
Blu-Ray-spelare som mediastreamer? (6 inlägg) 9 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 10 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Pioneer LX51,71,81 * (326 inlägg) 12 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-120 / BDP-320 * (220 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 15 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
pioneer SC-LX71 receiver (2 inlägg) 15 år sedan
Bästa blu-ray spelare för 4k? (8 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer SC-LX81 eller Onkyo TX-NR906E? (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-NR905 istället Pioneer SC-LX71 eller SR7002/8002 (13 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera från Pioneer VSX-AX5i, tips!? (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
Nya blu-rayspelare hösten 2008 inkl omröstning! (83 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Finns det någon audiofil BD-spelare? (1 inlägg) 16 år sedan
Bästa Blu-ray spelarna (21 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 15 december 2008 - 19:31

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Hemmabiotidningen

Postad 15 december 2008 - 20:44

Stefanowitch
  • Stefanowitch
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Om du har problem med spelare, speciellt efter en firmware uppgradering så prova att göra en fabriksåterställning!
Du hittar här hur man gör:PioneerFAQ, klicka på Övrigt i menyn!
Edit:
Ibland hjälper det att torka av skivan med en mjuk trasa också!

Om det ändå vore så enkelt...

Fick rek av Pioneers support att ladda in den senaste firmwaren 1.21 samt testa att spela filmen (The Mist) i en annan Bluray spelare.

Sagt och gjort - i med den nya firmwaren - - Blev dock lång näsa igen. Filmen låser sig vid "Startmenyn" och är omöjlig att starta. Tar bilen ner till Audio Video i stan, där jag köpte LX71:an - och testar samma film i deras LX 70.

Filmen funkade utan problem...

Ny rapport till Pioneer är således skickad.

Har man fått ett måndagsex ?

Postad 15 december 2008 - 20:48

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
så trött på dom där testerna! kommer ihåg när jag köpte min första pioneer plasma 507 som en tidning (inget namn) testade mot ett gäng andra skärmar, i det testet blev en panasonic skärm bästa köp. aha tänkte jag bra man kanske inte behöver betala så mycket för att få det bästa. Trots att jag hade läst här på forumet att typ alla som hade pioneer 507 var helt lyriska över denna tv så tänkte jag slå till på panasonic plasman för att denna hade ju testas av en "expert" och blivit bästa köp. Dagen innan jag skulle åka och köpa panasonicen så hade en vän till mig varit på mediamarkt och sett att där hade dom samtliga tv:n som hade varit med på testet ståendes bredvid varandra och man körde samma bildkälla till alla apparaterna. ok sa jag vad tyckte du då, jo sa kompisen tycker du ska åka ut och titta innan du köper den där bästa köp skärmen för pioneer skärmen är sååååååååå mycker bättre än alla dom andra. sagt och gjort så åkte jag till mediamarkt för att titta och visst pioneer plasman var helt överlägsen dom andra skärmarna, visst den var dyrare men den var också mycket mycket bättre än alla dom andra, den var bättre på allt färger, kontrast, skärpa ja allt. sa till polarn hur i **** kunde dom ge panasonic skärmen bästa köp, när den ser ut som skit i jämförelse med pio skärmen. Det jag vill säga med det här är att man får det man betalar för. köper du en Denon eller Pioneer bluray så köper du självklart den bästa bilden och det bästa ljudet du kan få. Så snälla ni som läser tester och grejer och tror att en panasonic bluray eller ännu värre en PS3:a har lika bra ljud och bild som en Pioneer eller en Denon ge upp! För ni lurar bara er själva.

Redigerat av plasmaplytet, 15 december 2008 - 20:52.

Postad 15 december 2008 - 20:54

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

så trött på dom där testerna! kommer ihåg när jag köpte min första pioneer plasma 507 som en tidning (inget namn) testade mot ett gäng andra skärmar, i det testet blev en panasonic skärm bästa köp. aha tänkte jag bra man kanske inte behöver betala så mycket för att få det bästa. Trots att jag hade läst här på forumet att typ alla som hade pioneer 507 var helt lyriska över denna tv så tänkte jag slå till på panasonic plasman för att denna hade ju testas av en "expert" och blivit bästa köp. Dagen innan jag skulle åka och köpa panasonicen så hade en vän till mig varit på mediamarkt och sett att där hade dom samtliga tv:n som hade varit med på testet ståendes bredvid varandra och man körde samma bildkälla till alla apparaterna. ok sa jag vad tyckte du då, jo sa kompisen tycker du ska åka ut och titta innan du köper den där bästa köp skärmen för pioneer skärmen är sååååååååå mycker bättre än alla dom andra. sagt och gjort så åkte jag till mediamarkt för att titta och visst pioneer plasman var helt överlägsen dom andra skärmarna, visst den var dyrare men den var också mycket mycket bättre än alla dom andra, den var bättre på allt färger, kontrast, skärpa ja allt. sa till polarn hur i **** kunde dom ge panasonic skärmen bästa köp, när den ser ut som skit i jämförelse med pio skärmen. Det jag vill säga med det här är att man får det man betalar för. köper du en Denon eller Pioneer bluray så köper du självklart den bästa bilden och det bästa ljudet du kan få. Så snälla ni som läser tester och grejer och tror att en panasonic bluray eller ännu värre en PS3 har lika bra ljud och bild som en Pioneer eller en Denon ge upp! För ni lurar bara er själva.

Instämmer helt!!
Man får vad man betalar för i alla fall 9 av 10 fall.
De som inte sett en Pioneer plasma är oftast de som vet bäst också har jag märkt, jag har slängt mina HK som skall vara så bra ut genom fönstret och allt jag kör är Pioneer nu för tiden så mkt bättre på allt mot motsvarande SONY Plasma, LCD osv går inte jämföra.

Men jag förstår att man köper och lägger sina sista slantar på en PS3 eller alltid letar billigaste spelarna på markanden sedan intalar man sig att det är den bästa för sinna sitt samvete, man vet att den inte är bäst men man letar och letar tills man hittar en tråd eller ngt positivt om spelaren för att övertyga sig själva och på så sätt förblindar man sig för vad marknaden har att erbjuda.

Alla behöver inte bästa ljud och bild räcker gott och väl med billigare spelare och TV till många, men den kräsne vet oftast vad en bra produkt kostar.

Postad 15 december 2008 - 23:53

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

Den fortsätter :)

Har nu kört ett 30 tal BD filmer i min LX 71:a en enda film som inte fungera var There Will Be Blood dock fungerade inte den heller på min PS3:a så jag skickade tillbaka den och det var tydligen ett måndagsex vilket inte alls är ovanligt enligt DVD.se

Det förekommer mer än vad man tror.

Det var ju bra det :), för det gör inte min, den låser spelaren!
Inga knapp tryckningar fungerar, varken på fjärrkontrollen eller spelaren.
Man får trycka och hålla in power knappen tills spelaren stänger av sig!
Detta händer varje gång jag gör detta och bara med denna skiva.
Dock inget större problem eftersom man undviker att stoppa skivan!

Har din Bank Job, UPC= 5708758673426 ?

Postad 16 december 2008 - 00:12

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Det var ju bra det :), för det gör inte min, den låser spelaren!
Inga knapp tryckningar fungerar, varken på fjärrkontrollen eller spelaren.
Man får trycka och hålla in power knappen tills spelaren stänger av sig!
Detta händer varje gång jag gör detta och bara med denna skiva.
Dock inget större problem eftersom man undviker att stoppa skivan!

Har din Bank Job, UPC= 5708758673426 ?

5708758673426 japp

Postad 16 december 2008 - 00:13

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Jag påstår att testar man inte under ordnade former så blir resultaten ofta därefter, det gäller både ljud och bild.

MVH
/Chuck

Och ändå litar du blint på en tidning som Hemmabiotidningen. :)

Postad 16 december 2008 - 00:29

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Ganska uppenbart att "Chuck" har en liten förkärlek till sin PS3 och minsan tycker att den duger lika gott och väl som andra bättre blu-ray spelare. Jag tror nog jag vet vart du står i diskutionen "Xbox 360 eller PS3" också. Man behöver inte jobba på nasa för att kunna lista ut det :)

Redigerat av belzebubb, 16 december 2008 - 00:31.

Postad 16 december 2008 - 00:35

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

5708758673426 japp

OK!
Efter att ha provat ännu en gång och spelaren hängde sig så har jag nu gjort en fabriksåterställning + torkat av skivan = Nu fungerar det som det skall igen!
Väldigt märkligt. Vet dock itne vad som var den avhjälpande orsaken.

Edit: ibland kan det vara bra att följa sina egna råd också :) :)

Redigerat av HkanW, 16 december 2008 - 07:49.

Postad 16 december 2008 - 05:23

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

så trött på dom där testerna! kommer ihåg när jag köpte min första pioneer plasma 507 som en tidning (inget namn) testade mot ett gäng andra skärmar, i det testet blev en panasonic skärm bästa köp. aha tänkte jag bra man kanske inte behöver betala så mycket för att få det bästa. Trots att jag hade läst här på forumet att typ alla som hade pioneer 507 var helt lyriska över denna tv så tänkte jag slå till på panasonic plasman för att denna hade ju testas av en "expert" och blivit bästa köp. Dagen innan jag skulle åka och köpa panasonicen så hade en vän till mig varit på mediamarkt och sett att där hade dom samtliga tv:n som hade varit med på testet ståendes bredvid varandra och man körde samma bildkälla till alla apparaterna. ok sa jag vad tyckte du då, jo sa kompisen tycker du ska åka ut och titta innan du köper den där bästa köp skärmen för pioneer skärmen är sååååååååå mycker bättre än alla dom andra. sagt och gjort så åkte jag till mediamarkt för att titta och visst pioneer plasman var helt överlägsen dom andra skärmarna, visst den var dyrare men den var också mycket mycket bättre än alla dom andra, den var bättre på allt färger, kontrast, skärpa ja allt. sa till polarn hur i **** kunde dom ge panasonic skärmen bästa köp, när den ser ut som skit i jämförelse med pio skärmen. Det jag vill säga med det här är att man får det man betalar för. köper du en Denon eller Pioneer bluray så köper du självklart den bästa bilden och det bästa ljudet du kan få. Så snälla ni som läser tester och grejer och tror att en panasonic bluray eller ännu värre en PS3:a har lika bra ljud och bild som en Pioneer eller en Denon ge upp! För ni lurar bara er själva.

Instämmer till fullo!
Klockrent skrivet...
Mvh
Daniel H

Postad 16 december 2008 - 08:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Var nog det dummaste jag läst på länge.

Den enda som lurar sig själv är du. Iaf om du förutsätter att vissa märken "by default" är bättre än andra, enda sättet att veta det är att produkterna testas under goda förhållanden av en själv (om man har tillräckligt kunskap om hur det ska göras så man inte hamnar i äpplen vs päron mode) eller av nån som man har förtroende för, dvs nån med bra "track record" och som tidigare har uppvisat den kunskap som krävs.

Lite extra lura dig själv är det ju att springa på Mediamarkt och kolla vilken tv man ska köpa och därefter dra detaljerade slutsatser om olika tv-apparaters prestanda, visar ju att man helt och hållet saknar förståelse för hur olika inställningar (&miljö) påverkar det man ser. Det är att lura sig själv om nått.

I just detta fallet låter det lite märkligt att en Panna modell slog 507:an. OM det nu handlade om en erkänt bra recensent - vilket inte framgår av ditt inlägg (en bra recensent har i så fall inte tittat på några bilder som har ett jota att göra med de bilder som, i regel, visas på Mediamarkt iaf).

Sen kan det ju oxå vara så att att många bara läser en rad ur ett test (folk orkar ju ofta inte fråga mer än "vilken är bäst i test"??) och så "glömmer" man läsa det mer detaljerade och det är ofta där man får nån hint om den faktiskta prestandan och om den specifika produkten är nått för en själv (vi har ju alla olika prioriteringar). Kan det möjligen varit så fallet var här?

Sen kunde det ju varit en kass recensent oxå. Troligt tom med tanke på att en överväldigande majoritet av alla recensenter inte förstår sitt eget jobb. Så ja, givetvis är det poänglöst att slänga sig med tester hit och dit om det inte kommer från en person som kan sitt jobb. Nån form av hjärnverksamhets-krav måste man lägga på läsaren oxå så att denne inte tror på precis ALLT som skrives...tvärtom, det mesta är skit.

Vad är det som ska ges upp föresten? Vad är smartast, lita blint på sin märkes-trogenhet eller faktiskt försöka ta reda på hur det ligger till? Du, med flera, verkar förespråka det förstnämda vilket låter extremt korkat.

Personligen tycker jag det är intressant när en person som har visat god förståelse för de mekanismer som styr hur en bild ser ut, dvs han har den kunskap som krävs utan att falla in i de fallgropar de mindre insatta så gärna gör, får testa tex Denon 2500BT och PS3 på mot kanske marknadens bästa display för bildutvärdering (Sammy 800A och Studiotek) och kommer fram till att BD-bilden är identisk på de två.

Men du säger istället "ge upp" och lita på märket (och priset)? Och än värre så dyker det upp personer som "motif" och "handsomedevil" och sjunger med i en "håller med"-kör. Snälla nån, lite mer än så måste ni kunna anstränga er. Blir ju mörkrädd när man läser era inlägg.

(Samma resensent upptäckte ju förövrigt skillnader i BD-bild (även om det här kanske var mera på det subjektiva planet) såväl som DVD-bild (mestadels till Pions fördel - men den märkesblinde Pio-fanboyen kan ju förklara varför det är mer jaggies i LX71:ans uppskalning än i PS3:an? var inte dyrare automatiskt bättre?) som ljud (Pio tipptopp) - dvs Pion verkar kanon, även om man går på en testares åsikt)

Postad 16 december 2008 - 09:13

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
plasmaplytet> Det är ju ofta det är sådär, (tidningar har en tendens att ge märken som köper reklam i tidningen, lite väl höga betyg). Man kan ju se recensionerna som en fingervisning, och sedan gå ut i butikerna och kolla på produkten själv för att skaffa sig en egen uppfattning.. Självklart så faller miljö och inställningar in, men det är rätt lätt att se om något är bra eller dåligt trots inställning. Tråkigt att du är missnöjd med panasonicen.. Men du sparade ju iallafall några tusenlappar så det kan ju väga upp något..

Redigerat av joakim123, 16 december 2008 - 09:14.

Postad 16 december 2008 - 10:51

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Lugn och fin nu Pacman, kör du dina filmer med en PS3:a så låter jag en Pioneer LX71 eller en Denon ta hand om ljud och bild hemma hos mig så är alla nöjda och glada...End of diskussion!!!

Redigerat av plasmaplytet, 16 december 2008 - 12:16.

Postad 16 december 2008 - 12:30

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Och ändå litar du blint på en tidning som Hemmabiotidningen. :wub:

Nej, jag noterar att Thomas Ytterberg som utfört testen inte någonstans påstår att (för att anknyta till tråden) LX71 är objektivt bättre än tex en PS3 när det kommer till Blu-rayavspelning.

Jag litar inte blint på Hemmabiotidningen, inte alls. Men jag vet att Ytterberg är kunnig, och har rererensutrustning att testa skillnader med. Till skillnad från majoriteten av andra sk tester har (hemmapulande entusiaster inkluderade).

Vet du om någon annan test (om då menar jag ett test som inte är utfört av nyblivna LX71-ägare eller de som råkar sälja LX71 i sina butiker) som visat på att LX71 är en bättre spelare när det kommer till bildkvalité, jämfört med tex PS3, eller någon annan valfri Blu-rayspelare?

MVH
/Chuck

Postad 16 december 2008 - 12:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Lugn och fin nu Pacman, kör du dina filmer med en PS3:a så låter jag en Pioneer LX71 eller en Denon ta hand om ljud och bild hemma hos mig så är alla nöjda och glada...End of diskussion!!!

Är du medveten om att Joe Kane, antagligen en av världens kunnigaste inom ämnet bild, rekomenderat just PS3 för just bildkvalitén historiskt sett?

Det jag vill säga med det här är att man får det man betalar för. köper du en Denon eller Pioneer bluray så köper du självklart den bästa bilden och det bästa ljudet du kan få.

Kvalificerat trams (under förutsättningar att du inte kan visa på tester som kommer fram till det du påstår).

MVH
/Chuck

Postad 16 december 2008 - 13:37

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Chuck<< Ja jag vet att den berömda kalibreringsnörden Joe Kane rekommederar PS3, fick väl en duktig hacka av Sony för besväret också!!!
Chuck kör du dina filmer med en PS3:a så låter jag en Pioneer LX71 eller en Denon ta hand om ljud och bild hemma hos mig så är alla nöjda och glada...End of diskussion!!!

Dom som gillar att läsa tester kan ju läsa vad en
välrenommerad tidning som engelska ”What Hi-Fi tycker om PS3:an som bluray spelare:

http://whathifi.com/...yStation3-80GB/

Redigerat av plasmaplytet, 16 december 2008 - 14:16.

Postad 16 december 2008 - 14:37

Rolle
  • Rolle
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

välrenommerad tidning som engelska ”What Hi-Fi tycker om PS3:an som bluray spelare:

http://whathifi.com/...yStation3-80GB/

”Välrenommerad tidning” ?
Se på deras review av HDMI kablar

http://whathifi.com/...cables-Reviews/

”Bullshit” från början till slut.

Postad 16 december 2008 - 14:49

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Rolle<< Que? Vad är det du vill säga? Boy, speak out!

Postad 16 december 2008 - 18:42

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Chuck<< Ja jag vet att den berömda kalibreringsnörden Joe Kane rekommederar PS3, fick väl en duktig hacka av Sony för besväret också!!!
Chuck kör du dina filmer med en PS3:a så låter jag en Pioneer LX71 eller en Denon ta hand om ljud och bild hemma hos mig så är alla nöjda och glada...End of diskussion!!!

Du antar alltså att Kane är mutad, det får stå för dig.

Jag antar att han har ganska goda grunder till sina rekomendationer, i det här fallet extra intressant eftersom det mig veterligen inte presenterats ett endaste objektivt test som visat på att PS3 skulle vara sämre än någon annan spelare i förmågan att återge Blu-raymaterial.

Jag hoppas att du driver med oss. What Hi-Fi håller den lägsta av alla nivåer när det kommer till "tester", vad de skriver hoppas jag alla tar som ett stort skämt, eller möjligen som skönlitterär underhållning.

Jag nöjer mig med att citera tidningen efter ett test på en TV-bänk (benämning N110) i glas:

The N110's picture quality is slightly better defined and the sound gains attack

Antagligen...och på den nivån är deras sk "tester", beyond Kalle Anka.

MVH
/Chuck

Postad 16 december 2008 - 19:59

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Chuck<< Okej du menar alltså att alla som köper en Denon eller en Pioneer bluray slösar bort sina pengar eftersom dom kan få exakt samma prestanda med en PS3:a, Erreså?

Postad 16 december 2008 - 21:01

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Chuck<< Okej du menar alltså att alla som köper en Denon eller en Pioneer bluray slösar bort sina pengar eftersom dom kan få exakt samma prestanda med en PS3:a, Erreså?

Nej, om jag tycker det vore så OCH ville förmedla det budskapet skulle jag skriva det.

Jag säger enkom, fram för bättre tester som är seriösa och grundliga. Inte tester som är av medioker kvalité, och som ger intetsägande resultat.

Sen kan jag absolut tro att prestandamässigt avseende bild på Blu-ray så tvivlar jag starkt på att varken Denon eller Pioneer är varken bättre eller sämre jämfört med andra spelare såsom PS3. Inget (eller snarare för mig trovärdig) information tyder på det. Däremot finns det massor med anokdoter som säger att X är bättre än Y, men det är vardagsmat i HiFi och inget jag personligen sätter större värde i.

Tro mig, kan du eller någon annan visa att någon Blu-rayspelare har verkligt bättre årestanda så är jag givetvis intresserad av den informationen, och jag skulle köpa den spelaren. Jag är ingen liten finnig PS3-spelande tonåring, utan har goda ekonomiska resurser att köpa precis vilka apparater jag vill.

MVH
/Chuck

Postad 16 december 2008 - 21:12

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Nu när man har läst en del tester både på nätet och i tidningar så verkar det handla om BD55 och S550 som är testvinnare/bästa köp. De måste väl ändå ge en hint om vilka spelare de handlar om i den prisklassen, när fler rekommenderar dom? LX-71 får ju minus för laddningstider och saknande av Profil 2.0 och de nya ljudformaten.

Postad 16 december 2008 - 21:31

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Chuck<< Men alla dom som sitter nu med PS3:or och nya stationära bluray spelare (oavsett märke och pris) som säger att dom både ser och hör skillnader. Avfärdar du dom som lögnare då eller typ mass sammansvärjning?

Postad 16 december 2008 - 21:55

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Chuck<< Men alla dom som sitter nu med PS3:or och nya stationära bluray spelare (oavsett märke och pris) som säger att dom både ser och hör skillnader. Avfärdar du dom som lögnare då eller typ mass sammansvärjning?

Låt mig säga så här, om en person med gedigen kunskap OCH referensutrustning påstår att skillnaderna är mycket små, och mätmässigt inom felmarginalen för utrustningen så vill jag veta vilka testmetoder som visar på andra resultat.

Det finns otroligt många som ser och hör skillnader på ALLT möjligt, från kablar, kontakter och säkringar. Det finns än mer som inte har kunskapen hur man kalibrerar varken display eller än mindre sin källa mot standarder.

Jag tror gott om folk i största allmänhet, men det är bevisat gång på gång på gång att eliminerar man förväntanseffekter och koncenterar sig på objektiva parametrar så blir resultaten ofta helt annorlunda.

MVH
/Chuck

Postad 16 december 2008 - 22:34

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Chuck<< Mitt tips är att du vänder dig till typ Hifiklubben eller referenceaudio och frågar om det finns möjlighet att låna hem en spelare om du är spekulant och testar själv. Angående kablar så kan jag säga på en gång att man ser skillnad, har 4 st HDMI kablar hemma. En supra, en QED Qunex HDMI-SR , IXOS TRU-1080 XHT458 och Chord Silver Plus HDMI 1.3. Kan säga att det är ingen snack om saken att Chord Silver Plus HDMI 1.3 ger den bästa bilden utav dom. supran, qed och ixos blir det ungefär likadant med svårt att se någon skillnad men så fort jag kopplar in chorden så händer det något med bilden allt känns bättre, har även kört den på polarens ps3 mot hans monsterkabel och även där såg spelen bättre ut med Chordkabeln. Tro det eller ej.

Redigerat av plasmaplytet, 16 december 2008 - 23:18.

Postad 17 december 2008 - 09:48

Stefanowitch
  • Stefanowitch
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Väldigt mycket pajkastning just nu ....

Postad 17 december 2008 - 11:34

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Så nu kanske vi tar det lite lugnare! Och återgår till att prata om BDP-LX71 och dess för och nackdelar.
Vilka testmetoder olika tidningar använder, ser jag som en rätt så intressant grej att prata om men inte i denna tråden, tack!
Jag har inte kollat men det finns säkert redan en tråd som tar upp detta!
Sedan så kanske vi kan undvika att föra en diskussion om vilken spelare som är bäst, i allfall så vill inte jag läsa en massa inlägg som handlar om att folk slänger skit på varandra för att dom tycker att den spelaren är bättre än den andra!
Speciellt ifrån någon som inte har testat båda spelarna! Ser gärna inlägg där någon som har provat båda ger sin syn på saken, men om du inte har gjort det så var vänlig att undvika inlägg då som inte är relevanta!
Respektera att alla inte tycker som du gör! Men förklara gärna varför du tycker som du gör!

Dom inlägg som inte har relevans till BDP-LX71 kommer jag att dölja, någon som har invändningar emot det, så kan vi ta det via PM!

Postad 17 december 2008 - 14:52

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Ser gärna också inlägg där någon som har provat båda ger sin syn på saken. ;)

Postad 17 december 2008 - 19:37

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på att BD spelarna inte har DTS-HD MA avkodning internt från kartong utan att det ska komma som firmware lite senare. Kan dom inte bara klämma in funktionen från början istället för att krångla med firmwares hela tiden?

Det här med "firmwares" hur uppdateras det?
Är det kanske så enkelt att bara plugga in i comhem boxens int uttag ;) och sen känner den av om det kommit en uppdatering eller får man hålla på att bränna skiva och krångla???

Sorry men fattar nada....

Väljer mellan Panasonic DMP-BD55 , Sony BDP-S550 och Pioneer BDP-51:an.

Men Pioneeren den är bara så mkt snyggare och prisvärd men finns det nått den saknar som den kan räknas bort för jämfört de andra 2BD spelarna eller finns det rent utav en bättre spelare för under 5000.-?

Postad 17 december 2008 - 20:09

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jo som sagt jag har både en PS 3 och nu har jag äntligen köpt mig en Pioneer BDP LX71!
Det finns som sagt fördelar och nackdelar med båda två spelarna! (Använder endast PS 3 som Blu ray spelare och DVD)

Fördelar PS 3

*Riktigt snabb
*Bra bild bra ljud
*Snygg
*Inte så många buggar som Blu ray spelare

Nackdelar PS 3

*Fläkten stör jag verkligen ihjäl mig på den! USCHH!
*Ej HD ljud som bitstream.

Fördelar BDP LX71

* Bättre bild än PS 3, mer tryck i bilden bättre skärpa och det gillar jag, även DVD bilden är riktigt bra!
*Ljudet är också bättre, men mest pga att jag har en ganska så ny förstärkare som kan ta emot bitstream!
*Snyggare
*Tyst

Nackdelar BDP LX 71

*Tar väldigt lång tid på sig att läsa in skivor av alla slag!
*Finns vissa små buggar, tex kan låsa sig i en huvud menu precis som en stillbild, ingenting kan göras bara att dra ut strömen. Sen går det igen!? Kommer nog Firmware som löser dessa problem!? Men har bara hänt på DVD.
*Även synkningen på DVD mellan bild och ljud kan vara lite dålig i bland.

Min slutsats är att ingen av spelarna är perfekt, det tar lång tid innan de perfekta spelarna finns. Nästa generation av spelare kommer ju vara ännu bättre, Blu Ray är ju ganska så nytt. Och branshen vill suga mer pengar ur oss innan vi blir nöjda så är det!

Postad 17 december 2008 - 20:28

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet Audio one. På min PS3 stör jag mig också väldigt mycket på fläkten när jag ser på film. Men inte alls när jag spelar. Det där med att Pioneer LX71 har mer tryck i bilden kan du utveckla det lite? Upplever du att färgerna blir bättre? Har läst på andra forum att LX71 ger en ännu mer 3 dimensionell bild än PS3:an finns dom som känner ett mera djup i bilden, något som du upplever?

Postad 17 december 2008 - 22:10

Unregisterede2b47906
  • Unregisterede2b47906
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Det här med "firmwares" hur uppdateras det?
Är det kanske så enkelt att bara plugga in i comhem boxens int uttag :huh: och sen känner den av om det kommit en uppdatering eller får man hålla på att bränna skiva och krångla???

Sorry men fattar nada....

Väljer mellan Panasonic DMP-BD55 , Sony BDP-S550 och Pioneer BDP-51:an.

Men Pioneeren den är bara så mkt snyggare och prisvärd men finns det nått den saknar som den kan räknas bort för jämfört de andra 2BD spelarna eller finns det rent utav en bättre spelare för under 5000.-?

På 51:an så har du inget nätverksuttag. så på den så får man hämta hem senaste firmwaren från pioneers hemsida. Uppdaterade nyligen min spelare och det var inga krångel så länge man vet hur man bränner en isofil. Filen var cirka 100 meg och updateringen tog nog totalt en halvtimme med nerladdning bränning och jobbet som spelaren gjorde.

Du har ju inte heller BD-live utan har bara Bonusview. Ingenting som jag bryr mig om men det kanske kan vara en avgörande faktor för någon som verkligen behöver ha allt i sin spelare.

Postad 17 december 2008 - 22:23

Unregisteredcb365a13
  • Unregisteredcb365a13
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Intressanta inlägg rörande hdmi kabel...
Kan någon upplysa mig vad det är för skillnad på en high speed hdmi kabel och en vanlig hdmi kabel?
Står ju i manualen att man bör använda highspeed och det finns ju begränsningar i "settings" deep coulor etc.
Har använt mig av 2 fabrikat Supra och QEd och har ingen uppfattning om någon skillnad dessa i mellan.
Har inte heller någon aning om de är high speed eller inte men kör i alla fall med "settings" för highspeed utan problem.

Thorax

Postad 18 december 2008 - 01:05

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Väldigt mycket pajkastning just nu ....

Chuck brukar vara i kabeldelan av forumet också och hävda att man ska köpa billigast möjliga där också. Sen att man måste tala om att man hade råd med dyrare saker om de bara var bättre finns ju i denna tråden. Man kan se ett mönster helt enkelt.

Postad 18 december 2008 - 04:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Chuck brukar vara i kabeldelan av forumet också och hävda att man ska köpa billigast möjliga där också. Sen att man måste tala om att man hade råd med dyrare saker om de bara var bättre finns ju i denna tråden. Man kan se ett mönster helt enkelt.

Ett mönster är också det att Chuck söker objektiva, repeterbara, mätbara data som påvisar någon skillnad. Ett sökande där jag är rörande överens med honom.

Jag har inget emot subjektiva åsikter, tvärtom så kan det vara både intressant och informativt, men det duger inte att bara byta spelare A mot spelare B och sedan påstå att B är mycket bättre än A, ger bättre svärta, bättre färger, etc, utan att också ange en referens. Referensen är att hela videokedjan måste kalibreras för olika källor [t ex spelare A och B] för att verifiera att de presterar optimalt, annars är risken stor för att man jämför inställningar istället för verkliga skillnader i prestanda. Detta är fundamentalt för alla sorters jämförande mätningar även när subjektivitet är inblandad, utan en referens så är man blind.

Jag skriver ovan trots att jag ser mycket fram emot att byta ut min PS3 mot en dedikerad Blu-ray/DVD-spelare. :huh:

Redigerat av Wolfy, 18 december 2008 - 13:38.

Postad 18 december 2008 - 08:19

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Mera intryck nu av Pioneer LX71:an tack! Får min den 24:e, har snackat med tomten allt är grönt! :huh:

Redigerat av plasmaplytet, 18 december 2008 - 10:22.

Postad 18 december 2008 - 18:35

Unregisteredcb365a13
  • Unregisteredcb365a13
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Mera intryck nu av Pioneer LX71:an tack! Får min den 24:e, har snackat med tomten allt är grönt! :(

Så här ser det ut hos mig..

Dynamiken i bilden är outstanding,grym mucho perfecto, sitter mest och små flinar för mig själv och förundras
över hur bra det här egentligen är,lyckas just nu inte se på själva filmen utan byter frekvent för att se olika passager....och forsätter att flina...

Ljudet!! Håren reser sig på armarna.ÄR DET en tillräckligt tydlig beskrivning!!

Tycker absolut att jag hittat den bästa spelaren i den här klassen och är extremt nöjd.

I mitt fall bortser jag helt från kommentarerna kring laddtider etc då detta med råge kompenseras av ett enormt ha begär till och med när den är avstängd ;)

Postad 18 december 2008 - 19:46

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Thorax_x1<< Mycket bra recension, du omnämner det som är viktigt (bild och ljud) och bortser från det oviktiga. Ovationer från alla på Pioneer LX71 tråden inte ett öga är torrt. Stort! ;)

Postad 18 december 2008 - 20:09

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Det har ju skrivits en hel del här om att det inte är någon skillnad mellan olika spelare, typ alla är lika bra.
Vad är då skillnaden mellan Pioneers 71:a och 51:a. Är det någon som har testat?
På pappret är det typ "bara" videofrekvenens som skiljer 148,5 mot 297MHz.

Postad 18 december 2008 - 20:19

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
THXcht<< Först måsta jag bara säga GOT DAME vilken nice bio du har! Nu till Pioneers 71:a vs 51:a. 51:ans skillnad till storebror BDP-LX71: Inga Touch-knappar, Enklare video DAC, Ej guldplätterade kontakter.

Postad 18 december 2008 - 20:42

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Det har ju skrivits en hel del här om att det inte är någon skillnad mellan olika spelare, typ alla är lika bra.
Vad är då skillnaden mellan Pioneers 71:a och 51:a. Är det någon som har testat?
På pappret är det typ "bara" videofrekvenens som skiljer 148,5 mot 297MHz.

Bild och ljudmässigt så ska dem enligt uppgift prestera lika bra via hdmi (ej analoga bildutgångar)

Postad 18 december 2008 - 21:13

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Så sålänge jag kommer att köra via HDMI (vilket jag gör) så kommer det inte löna sig att köpa en LX71:a!?
Tackar: plasmaplytet...

Redigerat av THXcht, 18 december 2008 - 21:16.

Postad 18 december 2008 - 22:01

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Så sålänge jag kommer att köra via HDMI (vilket jag gör) så kommer det inte löna sig att köpa en LX71:a!?
Tackar: plasmaplytet...

Nej, inte löna sig om du menar prestandamässigt, de är identiska så som du avser att använda spelaren.

MVH
/Chuck

Postad 18 december 2008 - 22:40

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Tackar...

Postad 18 december 2008 - 23:01

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Skiljer lite på vikten också 5,6kg 51:an och 5,7kg på 71:an, överkurs men endå! haha

Postad 19 december 2008 - 08:04

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Det går utmärkt att spinna vidare på den här frågestälningen, och visst finns det konstaterade skillnader mellan bilden på spelarna, det tror jag samtliga är eniga om.

Vad som är spörsmålet är ju vilken den objektivt bästa bilden är, och vilka spelare som är "korrekta" och vilka som adderar information för att ge en lite extra upplevelse, vilket jag inte ser något problem alls med.

Så här skriver Keith Jack (Director of Product Marketing SIGMA Designs) och författare till bland annat "Video Demystified" om just det här med prestandan olika på Blu-rayspelare:

The outputs of the video decoder blocks on the SoCs are bit-accurate for H.264 and VC-1, meaning the decoded video quality at that point is exactly the same for all players.

So, the differences in players is in the post-processing of the video, such as scaling, deinterlacing, edge enhancement, noise reduction, color correction, etc. This is where the "art" comes in.

Some player manufacturers (and consumers) may also tweak various settings (such as brightness, contrast, hue, saturation, sharpness, edge enhancement, 2D/3D noise reduction, gamma, color conversion, etc.) to achieve the specific "look" to the video that they want. The most accurate picture, although possibly not the most personally visually pleasing picture, is when all those type of controls are bypassed or zero'd out.

MVH
/Chuck

Postad 19 december 2008 - 08:34

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Försökte köpa mig en LX-71 igår, hade bränt skiva med 1.21-firmware:n och allt... men tji fick jag... slutsåld!

Postad 19 december 2008 - 13:52

kanonen
  • kanonen
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Det talas en del om bitstream i denna tråden, det jag undrar är, var ställer man in det i menyerna, har rotat runt där men hittar inte. :D

Postad 19 december 2008 - 13:59

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Försökte köpa mig en LX-71 igår, hade bränt skiva med 1.21-firmware:n och allt... men tji fick jag... slutsåld!

Finns ju i laget överallt.

https://www.prisjakt...kt.php?p=336759

Postad 19 december 2008 - 18:33

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
Jag är iallafall nöjd med min Pio 51FD. Kanonbild både på BD, dvd. Ännu bättre är att idag lyckades jag göra spelaren regionsfri för dvd!
Mycket nöjd ägare av denna fina spelare...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.