Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2

774 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 07 december 2008 - 16:15

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Har fortfarande problem med att jag ibland inte får något ljud via HDMI.
Mina inställningar är på boxen:
HDMI: PCM
Dolby Digital prioritering: AV

På Receivern (HK AVR-255) får jag följande:

Audio format from Source: NO AUDIO INPUT

Trodde det skulle funka med nya FW på både box och Reveciver.

Blir tokig på detta.
Gör jag något fel?

Du har inte råkat komma åt mute-knappen eller volymknapparna på fjärren? Det borde nog iofs inte ge den effekten på förstärkaren.

Postad 07 december 2008 - 19:07

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Ska inte Dolby prioriteringen vara på?

Postad 07 december 2008 - 20:24

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Ska inte Dolby prioriteringen vara på?

den ska bara va på om man har en reciver som stödjer DD eller en tv somstödjer DD inte för jag sett någon tv som klarat DD.

Redigerat av Duckface21, 07 december 2008 - 20:25.

Postad 08 december 2008 - 09:31

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Blir tokig på detta.
Gör jag något fel?

Använd opt+ knappen för att välja AC3 ljudet.

Postad 08 december 2008 - 09:44

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

En sak jag inte förstår, varför kan man inte ens få ut 576i på komponentutgången? den verkar skicka 576p.

Antagligen "Progressive scan", vanligt innan HDMI kom.

Postad 08 december 2008 - 11:20

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Antagligen "Progressive scan", vanligt innan HDMI kom.

ehh, ja, det är fortfarande vanligt kan man säga...
dock ersätter inte HDMI progressive scan utan HDMI är själva "transporten" av progressiva scan
typ 576p,480p,720p,1080p.
Vad man skulle vilja var att boxen inte leverade 576p (progressive) utan 576i (interlaced)
så att folk med bättre deinterlacer i sin receiver eller tv/projektor kan få bättre bild
än vad boxen nu är kapabel till.

Postad 08 december 2008 - 15:04

hank the hunk
  • hank the hunk
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej på Er,

Jag har dropouts på DD-ljudet via optiska utgången, är det någon här som har felanmält det till Comhem?
Och i sådana fall vad har hänt?

För det är väl inte bara jag som har det problemet har jag sett, men Comhem säger att det inte är ett känt problem och måste felanmälas.

Så jag funderar på om det är värt att göra det?

/henrik

Postad 08 december 2008 - 15:16

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Hej på Er,

Jag har dropouts på DD-ljudet via optiska utgången, är det någon här som har felanmält det till Comhem?
Och i sådana fall vad har hänt?

För det är väl inte bara jag som har det problemet har jag sett, men Comhem säger att det inte är ett känt problem och måste felanmälas.

Så jag funderar på om det är värt att göra det?

/henrik

Det händer även hos mig ibland, oftast på National Geographic HD, sällan på andra kanaler.

Postad 08 december 2008 - 17:08

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

Det händer även hos mig ibland, oftast på National Geographic HD, sällan på andra kanaler.

Samma här fast jag gör koppling till direktsänding t ex NFL på Viasat sport HD. Dropouts sker dock inte på Viasat Sport som visar samma sänding, så något tokigt är det?

Postad 08 december 2008 - 18:17

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

ehh, ja, det är fortfarande vanligt kan man säga...
dock ersätter inte HDMI progressive scan utan HDMI är själva "transporten" av progressiva scan
typ 576p,480p,720p,1080p.
Vad man skulle vilja var att boxen inte leverade 576p (progressive) utan 576i (interlaced)
så att folk med bättre deinterlacer i sin receiver eller tv/projektor kan få bättre bild
än vad boxen nu är kapabel till.

No shit?! :)

På komponent utgången pratar jag om... Det var det han undrade...

Postad 08 december 2008 - 18:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
alltså blir knäpp är det bara jag eller finns det fler som får hackade ljud på filmen Purple Rain på CanalPlus varje gång de kör filmen så är det ljudhack är det boxen? har bytt mina optiska kablar samma skit jag får de till boxen men varför just på den filmen bara...

Redigerat av Duckface21, 08 december 2008 - 18:42.

Postad 08 december 2008 - 21:29

Knutte76
  • Knutte76
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Blir tokig på detta.
Gör jag något fel?

Har samma setup som du och har inga problem med ljudet. Innan nya firmware körde jag med component och optiskt ljud. Då hade jag problem med drop outs. Nu kör jag hdmi både ljud och bild med HDMI inställt på DD i boxen.
Tänk på att när du kör pcm kan du höja och sänka volymen via boxen, så kolla att du har den på. Annars har jag inga idéer.
/Knutte

Postad 08 december 2008 - 23:20

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

No shit?! :)

På komponent utgången pratar jag om... Det var det han undrade...

ah, ok, tyckte mig se lite tveksamhet där du skrev 'Antagligen "Progressive scan"' :blink:
men ok, boxen kan skicka 576p via komponent utgången och via HDMI
men tyvärr inte 576i.

Redigerat av rickardl, 08 december 2008 - 23:23.

Postad 08 december 2008 - 23:45

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

men ok, boxen kan skicka 576p via komponent utgången och via HDMI
men tyvärr inte 576i.

Jadå, jag har aldrig påstått något annat. :)

Svarade bara på hans fråga.

Postad 09 december 2008 - 12:00

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
måste berätta nått absurt..
har bråkat med Com hem nu länge om gamla HDtv boxen...
för har textbortfall på canal+ Film HD o sen hackar bilden till o rycker på alla kanaler nån gång då o då speciellt vid snabba rörelser.. gäller alla kanaler inkl SDtv kanalerna...
har använd tre olika boxar från Com Hem... samma fel... tekniker har kollat alla signaler hos mig.. inget fel...
nu påstår dem att de inte kan leverera HDtv på min adress pga störningarna.. fast helt absurt..
har fattat som det varit många här på forumet som haft samma problem...
plus.. är ju på SDTV kanalerna störningarna är värst.. vad har det med leveransen av HDtv att göra???
de vägrar låta mig testa den nya HDPVR boxen, de vägrar häva köpet..
de påstår att slutar jag inte bråka så spärrar de mig som kund överhuvudtaget.. de säger att att jag inte kan gå till ARN för där förlorar jag..

fattar noll.. betalat 2000:- för boxen o de har ju försökt lösa felet 3 ggr.. o nu ska de hota att stänga av mig som kund för att jag klagar för mycket o bråkar....

vilket seriöst företag.... vad ska jag ta mig till? några råd?

kan ju berätta att det är kundrelationerna o Michael Hansson jag varit i kontakt med.. så passa er för han...

Postad 09 december 2008 - 12:40

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

för har textbortfall på canal+ Film HD o sen hackar bilden till o rycker på alla kanaler nån gång då o då speciellt vid snabba rörelser.. gäller alla kanaler inkl SDtv kanalerna...
har använd tre olika boxar från Com Hem... samma fel... tekniker har kollat alla signaler hos mig.. inget fel...
nu påstår dem att de inte kan leverera HDtv på min adress pga störningarna.. fast helt absurt..
plus.. är ju på SDTV kanalerna störningarna är värst.. vad har det med leveransen av HDtv att göra???
de påstår att slutar jag inte bråka så spärrar de mig som kund överhuvudtaget.. de säger att att jag inte kan gå till ARN för där förlorar jag..

fattar noll.. betalat 2000:- för boxen o de har ju försökt lösa felet 3 ggr.. o nu ska de hota att stänga av mig som kund för att jag klagar för mycket o bråkar....

kan ju berätta att det är kundrelationerna o Michael Hansson jag varit i kontakt med.. så passa er för han...

Instrålning? Har du någon trådlös enhet i närheten av boxen (modem, telefon)? Använder du den galvade kabeln (eller provat med den)?

Postad 09 december 2008 - 12:53

dogsknob
  • dogsknob
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Har du testat den vanliga boxen, Samsung DCB-B270Z? När jag hade problem med HDTV boxen så fick jag erbjudande att köpa denna istället och få tillbaka mellanskillnaden, ca 2000kr. Pengarna satt på banken några dagar efter att jag skickat tillbaka Humax boxen.

Postad 09 december 2008 - 13:50

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Har du testat den vanliga boxen, Samsung DCB-B270Z? När jag hade problem med HDTV boxen så fick jag erbjudande att köpa denna istället och få tillbaka mellanskillnaden, ca 2000kr. Pengarna satt på banken några dagar efter att jag skickat tillbaka Humax boxen.

har testat min gamla SDtv box under en vecka o då var felen borta.. men det är inte intressant för HDTv jag vill ha...

Postad 09 december 2008 - 14:05

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Micke2000: Kan du ens beställa bredband på denna adress? Om inte så skulle du aldrig haft tillgång till HDboxen eller dess kanaler. Dvs inget de kan göra utan att fastighetsägaren betalar för en uppgradering av hela fastighetsnätet.

Postad 09 december 2008 - 14:34

dogsknob
  • dogsknob
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

har testat min gamla SDtv box under en vecka o då var felen borta.. men det är inte intressant för HDTv jag vill ha...

Men om de har sagt att de inte kan leverera HDTV på din adress så måste de väl kunna häva köpet? Hur kan de rimligen hålla fast vid bindningstid för en tjänst de inte kan leverera? Har du testat att föreslå att betala mellanskillnaden mellan HD-PVR boxen och det pris du betalade för din HD box? Fungerar det ändå inte borde du sedan kunna häva köpet eftersom tjänsten inte fungerar på din adress.

Postad 09 december 2008 - 16:41

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Men om de har sagt att de inte kan leverera HDTV på din adress så måste de väl kunna häva köpet? Hur kan de rimligen hålla fast vid bindningstid för en tjänst de inte kan leverera? Har du testat att föreslå att betala mellanskillnaden mellan HD-PVR boxen och det pris du betalade för din HD box? Fungerar det ändå inte borde du sedan kunna häva köpet eftersom tjänsten inte fungerar på din adress.

ingen aning.. så svarar de... ja jag har försökt säga det.. men de vägrar låta mig köpa HDpvr boxen för att det kommer inte fungera säger de...
det roliga är att jag har idag testat boxen på andra adresser än min.. som ska kunna ha HDTV från Com Hem..
samma fel där med...

Postad 09 december 2008 - 19:22

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Jag är i kontakt med kundrelationer ang att problemen med 720p och 576p kvarstår. Det var en hygglig snubbe jag pratade med men vi bjäbbade en del för han tyckte boxen funkade fint nu i o m att 1080i HDMI nu fungerar, medan jag hävdar att jag ska kunna se 720p på min 720p-TV och slippa alla omskalningar ( kunna köra läge Original ).

Nåväl, de ska kolla och ringa upp angående ny FW. Jag avvaktar utgående bindningstid på Canal+ för HDPVR:en och hoppas på ny snar FW och/eller någon form av kompensation innan dess.

Postad 09 december 2008 - 19:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

ingen aning.. så svarar de... ja jag har försökt säga det.. men de vägrar låta mig köpa HDpvr boxen för att det kommer inte fungera säger de...
det roliga är att jag har idag testat boxen på andra adresser än min.. som ska kunna ha HDTV från Com Hem..
samma fel där med...

du kan ju altid köp boxen kontant utan kort i butik sen att de säger ang ARN de kan alldrig hindra dig från att kontakta dem de får hell inte stänga dig som kund i ett sånt fall

Postad 10 december 2008 - 09:27

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Jag är i kontakt med kundrelationer ang att problemen med 720p och 576p kvarstår. Det var en hygglig snubbe jag pratade med men vi bjäbbade en del för han tyckte boxen funkade fint nu i o m att 1080i HDMI nu fungerar, medan jag hävdar att jag ska kunna se 720p på min 720p-TV och slippa alla omskalningar ( kunna köra läge Original ).

Nåväl, de ska kolla och ringa upp angående ny FW. Jag avvaktar utgående bindningstid på Canal+ för HDPVR:en och hoppas på ny snar FW och/eller någon form av kompensation innan dess.

Ursäkta, har missat det: vad var/är problemen för dig med 720p och 576p ?

Postad 10 december 2008 - 13:55

the_eagle
  • the_eagle
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har problem med att få bild på SVT HD. Alla andra HD-kanaler fungerar prickfritt. Jag får meddelandet Ingen eller svag signal.

Postad 10 december 2008 - 16:02

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ursäkta, har missat det: vad var/är problemen för dig med 720p och 576p ?

Fortfarande kvarstår problemet med suddig 720p för SD och för HD är grafiken ( t ex resulttattavlor ) skuggad och hackig vid 720p. Plus att HD:n inte är riktigt lika skarp. 576p går inte att använda heller p g a taggighet/grällhet.

Jag får köra 1080i hela tiden. Istället för 720p ända från kamera/kanal ända ut till pixlarna min TV blir det omkonvertering, interlacening o s v
HD-kanal 720p: 720p -->1080i-->720p

Eller SD 576i-1080i-720p ( antagligen ett led till p g a de-interlaceining behövs innan omskalning )

Dessutom är Color Banding lite värre sedan juni-programvaran (1.00.17), men innan fick jag ändå köra Scart så en förbättring var det ändå i o m att jag kunde anv HDMI för SD för första gången när den kom.

Redigerat av ruhe, 10 december 2008 - 16:35.

Postad 10 december 2008 - 17:11

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
I morse dog min Humax mitt i ett kanalbyte. Ringde CH som verkade föga förvånade, de skall skicka frakthandlingar så jag kan returnera den. Packade upp min nästan fem år gamla Sagem ICD503 och kör den nu. Hade glömt hur bra bild den ger trots att den inte har HDMI, och ljudet (samma Toslink och Förstärkare) har perfekt läppsynk...

Postad 10 december 2008 - 19:14

davyp3
  • davyp3
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Nu har jag spenderat hela kvällen med att fundera om man skall köpa den här Humax CXHD-1000C för 1 kr och binda mig på 24 månaders abb från comhem.

Min 50" samsung kör 1366x768 så jag vill kunna köra 720p. Funkar det för er nu eller måste ni köra interlaced? Skulle ni råda mig att teckna mig eller ej? Alternativet är att jag kör vidare på min icke-hd vanliga samsung 260Z som jag är väldigt nöjd med förutom att den ej har HD.

edit: Jaha, det här började ju väldigt bra. Skulle prata lite med kundtjänsten och fick följande svar: "Just nu är det många som ringer till oss, vi ber dig därför återkomma senare."

Redigerat av davyp3, 10 december 2008 - 20:06.

Postad 10 december 2008 - 19:21

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

Nu har jag spenderat hela kvällen med att fundera om man skall köpa den här Humax CXHD-1000C för 1 kr och binda mig på 24 månaders abb från comhem.

Min 50" samsung kör 1366x768 så jag vill kunna köra 720p. Funkar det för er nu eller måste ni köra interlaced? Skulle ni råda mig att teckna mig eller ej? Alternativet är att jag kör vidare på min icke-hd vanliga samsung 260Z som jag är väldigt nöjd med förutom att den ej har HD.

Jag kör "Orginal 720p" nu på min Samsung 40´1366x768 efter senaste uppgraderingen o det fungerar väl (även kanalbyten) så det borde fungera hos dig. Skulle det inte fungera av någon anledning (det är ju många som upplever problem) så har du två veckor på dig att säga upp abonnemnaget. Prövar du inte själv får du aldrig veta.

Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 10 december 2008 - 21:35.

Postad 10 december 2008 - 22:55

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Fortfarande kvarstår problemet med suddig 720p för SD och för HD är grafiken ( t ex resulttattavlor ) skuggad och hackig vid 720p. Plus att HD:n inte är riktigt lika skarp. 576p går inte att använda heller p g a taggighet/grällhet.

Jag får köra 1080i hela tiden. Istället för 720p ända från kamera/kanal ända ut till pixlarna min TV blir det omkonvertering, interlacening o s v
HD-kanal 720p: 720p -->1080i-->720p

Eller SD 576i-1080i-720p ( antagligen ett led till p g a de-interlaceining behövs innan omskalning )

Dessutom är Color Banding lite värre sedan juni-programvaran (1.00.17), men innan fick jag ändå köra Scart så en förbättring var det ändå i o m att jag kunde anv HDMI för SD för första gången när den kom.

Ah, ok. Kör visserligen inte direkt från box till TV nuförtiden men jag märker inte av de problemen.

Postad 11 december 2008 - 15:24

Unregistered7ef7aff4
  • Unregistered7ef7aff4
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag har problem med att få bild på SVT HD. Alla andra HD-kanaler fungerar prickfritt. Jag får meddelandet Ingen eller svag signal.

Samma här. Efter några felanmälningar så ska comhem skicka ut servicetekniker, problemet är bara att teknikern bara kan komma dagtid (förmiddag eller eftermiddag). Känns rätt surt att behöva ta ledigt från jobbet för att få det fixat...

Självklart går det inte att få en tekniker att ringa en halvtimma innan han/hon kommer så man kan åka hem och låsa upp, utan man måste sitta och vänta en hel förmiddag eller eftermiddag.

Postad 12 december 2008 - 08:43

hank the hunk
  • hank the hunk
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Då vekar min box ha pajjat. Startade den i går och märkte att det stod "åtkomst nekad" på vissa kanaler som jag har, voom-hd, tv4-hd & discovery-hd. Jag lät en sådan kanal stå på en stund för att "uppdatera" och se om det skulle hoppa igång, men efter ett par minuter så låste sig hela boxen och gick bara att stänga av via knappen på baksidan. Detta hände varje gång jag prövade, sen gjorde jag en "factory reset" på inrådan av Comhem-supporten, men samma problem igen. Jag skall vända mig dit jag köpte boxen och prata med dem så Comhem. Undra om de skickar de på rep eller om de byter ut den direkt, någon med erfarenhet som vet?

Det konstiga är att det vara bara vissa kanaler som inte funkade, andra kanaler funkade utan problem, det tycket supporten också var märkligt.

/henrik

Postad 12 december 2008 - 22:21

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ah, ok. Kör visserligen inte direkt från box till TV nuförtiden men jag märker inte av de problemen.

Jag gick och köpte HD-PVR:en idag ( se den tråden ) och skall annonsera min Humax CXHD-1000C här och på blocket i helgen tänkte jag. Den nya verkar bli bäst med 1080i den med faktiskt.

Två år eller vad det blivit med denna box är nu över. Hundratals inlägg, massor av telsamt till CH, mail, boxbyte, teknikerbesök och till slut från juni en FW som dög trots vissa kvarstående problem.

Postad 12 december 2008 - 22:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag gick och köpte HD-PVR:en idag ( se den tråden ) och skall annonsera min Humax CXHD-1000C här och på blocket i helgen tänkte jag. Den nya verkar bli bäst med 1080i den med faktiskt.

Två år eller vad det blivit med denna box är nu över. Hundratals inlägg, massor av telsamt till CH, mail, boxbyte, teknikerbesök och till slut från juni en FW som dög trots vissa kvarstående problem.

Härligt det låter! Din box vill jag ha :blink:

[ironi]

Postad 12 december 2008 - 23:17

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

Härligt det låter! Din box vill jag ha :blink:

[ironi]

Välkommen tillbaka till dena tråd med lite jämförande synpunkter

Postad 13 december 2008 - 21:55

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Har en fråga angående radiofunktionen:
Vid val av Radio visas ett antal kanaler (52 st) men inte de kanalerna jag vill ha. Ljudet (optiskt från box till HT-BD2) är mycket bra - så jag skulle gärna vilja välja frekvens/kanal själv. Är detta möjligt i Humaxvärlden eller är vi som i Matrix - dömda till Koreansk förvald realitet?

Postad 13 december 2008 - 23:23

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Har en fråga angående radiofunktionen:
Vid val av Radio visas ett antal kanaler (52 st) men inte de kanalerna jag vill ha. Ljudet (optiskt från box till HT-BD2) är mycket bra - så jag skulle gärna vilja välja frekvens/kanal själv. Är detta möjligt i Humaxvärlden eller är vi som i Matrix - dömda till Koreansk förvald realitet?

Vid val av Radio visas några radio kanaler och 40st musik kanaler som tillhör Music Choice.

De är valda av ComHem och inte av Humax. Music Choice ingår i vissa abonnemang.

Du kan bara välja de kanaler som CH distribuerar.

hifi_fan

Postad 14 december 2008 - 00:07

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

Vid val av Radio visas några radio kanaler och 40st musik kanaler som tillhör Music Choice.

De är valda av ComHem och inte av Humax. Music Choice ingår i vissa abonnemang.

Du kan bara välja de kanaler som CH distribuerar.

hifi_fan

OK! Började misstänka det efter lite mer surf. Bra musik "over all" så jag är nöjd (classic music är grymt i systemet - kan man klona tillbaks Mozart?) . Har kontaktat CH för ev tillägg av kanaler om möjligt

Postad 15 december 2008 - 22:23

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

OK! Började misstänka det efter lite mer surf. Bra musik "over all" så jag är nöjd (classic music är grymt i systemet - kan man klona tillbaks Mozart?) . Har kontaktat CH för ev tillägg av kanaler om möjligt

Vanlig radiosändning tas nu istället från centralantenn (väggen) till huvudenhet i hemmabiosystemet.

Postad 16 december 2008 - 00:13

Tjofräs
  • Tjofräs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Efter min flytt så har jag fått problem med bildstörningar på C+ HD kanalerna (lite störningar på C+ sport HD ibland och C+ Film HD funkar inte alls) . Satt framme vid teven och boxen och pillade lite med antennkabeln ifall jag hade fått nåt ev glapp. Då märkte jag att när antennkabeln satt i så hörde jag ett surrande ljud från högtalaren på teven som försvann så fort jag drog ur den.

Jag har läst nåt om att tex. den här http://www.kjell.com...00000,655500000 och liknande kan ta bort såna ljud samt motverka bildstörningar... nån som har nåt att säga om en sån ??

Sen skulle jag vilja att nån rekommenderade en bra antennkabel på minst 6m som funkar bra till denna box...

Edit: Gjorde precis en test och använde Com Hems medskickade antennkabel och skarvade med den jag kör med för tillfället...helt plötsligt så fick jag jättebra signalstyrka och kvalitet, störningarna verkar som bortblåsta (får nog köra ett lite längre test vid ett annat tillfälle)...att göra så funkade inte inte i den gamla lägenheten och definitivt inte för två veckor sen när jag flyttade in...knepigt...

Redigerat av Tjofräs, 16 december 2008 - 18:30.

Postad 16 december 2008 - 19:15

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Edit: Gjorde precis en test och använde Com Hems medskickade antennkabel och skarvade med den jag kör med för tillfället...helt plötsligt så fick jag jättebra signalstyrka och kvalitet, störningarna verkar som bortblåsta (får nog köra ett lite längre test vid ett annat tillfälle)...att göra så funkade inte inte i den gamla lägenheten och definitivt inte för två veckor sen när jag flyttade in...knepigt...

Heh...det var konstigt, alla andra tycker att dom fått bättre signal utan den medföljande kabeln, jag fick massor med bitstörningar när jag hade den inkopplad och tappade flertalet av C+ kanalerna, när jag satt in en normal kabel istället så fick jag perfekt bild.

Postad 17 december 2008 - 09:38

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Heh...det var konstigt, alla andra tycker att dom fått bättre signal utan den medföljande kabeln, jag fick massor med bitstörningar när jag hade den inkopplad och tappade flertalet av C+ kanalerna, när jag satt in en normal kabel istället så fick jag perfekt bild.

Nej, inte alla andra. Jag får bäst bild (bildmässigt och signalstyrka/kvalitet) med ComHem's kabel
gentemot 5 andra kablar jag testat. Någon gav likvärdigt resultat men de flesta gav avsevärt sämre resultat.

Redigerat av rickardl, 17 december 2008 - 09:38.

Postad 17 december 2008 - 16:03

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Härligt det låter! Din box vill jag ha ;)

[ironi]

Jag fick 700 spänn för boxen och 300 spänn för Duo-telefonerna som ingick hos Expert. Allt som allt la jag alltså ut 1500 + bindningstider för uppgraderingen till PVR:en ;)

Redigerat av ruhe, 17 december 2008 - 16:04.

Postad 17 december 2008 - 16:10

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Välkommen tillbaka till dena tråd med lite jämförande synpunkter

Något mindre Color Banding ( nån enstaka ljusgrå bakgrund i en trailer på NGC HD bara ) och bra bild. Suddigare SD över 720p jämfört 1080i, men 1080i får taggig bild ibland som löses med varm omstart av boxen ( standby och tillbaka ). Skarpare bild över HD på 1080i även om kanalen är 720p. Detta känns igen från gamla boxen.

Samt det som nu i PVR-tråden utnämnts till det allvarligaste "29-minutersbuggen", att den ibland bara spelar in 29 minuter när man har den på standby och den ska spela in.

Väntan på en ny firmware tar återigen sin början fast nu med denna box. Boxen får stå påslagen konstant ( och därmed konstant spela in på HD:n också, känns inte helt bra ) tills ny FW kommer.

Redigerat av ruhe, 17 december 2008 - 16:11.

Postad 17 december 2008 - 18:34

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg, men är det någon som kan dra en sammanfattning om vad som är problem med boxen? De problem jag har är bla mosaik (snorgrönt oftast), har ingen text-tv på någon kanal, blinket med blåskärm när man byter HDMI-utgång. Har alltid 100% i kvalité på signalen och styrkan ligger mellan 55-57%, men på HD-kanalerna ligger de runt 30% i styrkan. Kan de vara en anledning till mosaiken? Eller är de antennkabel som behövs bytas? Har en helt vanlig antennkabel som är 5 meter lång.

Postad 17 december 2008 - 20:39

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg, men är det någon som kan dra en sammanfattning om vad som är problem med boxen? De problem jag har är bla mosaik (snorgrönt oftast), har ingen text-tv på någon kanal, blinket med blåskärm när man byter HDMI-utgång. Har alltid 100% i kvalité på signalen och styrkan ligger mellan 55-57%, men på HD-kanalerna ligger de runt 30% i styrkan. Kan de vara en anledning till mosaiken? Eller är de antennkabel som behövs bytas? Har en helt vanlig antennkabel som är 5 meter lång.

Enda problemet jag har kvar nu är att DD5.1 droppar ut emellanåt på HD kanalerna, annars funkar allt kanon.

Något mindre Color Banding ( nån enstaka ljusgrå bakgrund i en trailer på NGC HD bara ) och bra bild. Suddigare SD över 720p jämfört 1080i, men 1080i får taggig bild ibland som löses med varm omstart av boxen ( standby och tillbaka ). Skarpare bild över HD på 1080i även om kanalen är 720p. Detta känns igen från gamla boxen.

Samt det som nu i PVR-tråden utnämnts till det allvarligaste "29-minutersbuggen", att den ibland bara spelar in 29 minuter när man har den på standby och den ska spela in.

Väntan på en ny firmware tar återigen sin början fast nu med denna box. Boxen får stå påslagen konstant ( och därmed konstant spela in på HD:n också, känns inte helt bra ) tills ny FW kommer.

720p är alltid generellt suddigare än 1080i eftersom progressiva signaler är suddigare av natur, interlaced känns alltid skarpare.

Bara jämföra med en HDDVD eller BD spelare så är alltid 1080i lite skarpare, men inte alls samma detaljrikedom så klart.

Postad 17 december 2008 - 21:29

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

...

720p är alltid generellt suddigare än 1080i eftersom progressiva signaler är suddigare av natur, interlaced känns alltid skarpare.

Bara jämföra med en HDDVD eller BD spelare så är alltid 1080i lite skarpare, men inte alls samma detaljrikedom så klart.

Hmmm, men min TV är ju 720p så den är ju ändå progressiv i slutändan? Ska jag tolka det som att Humax skalar om till 720p sämre än TV:n?

Dessutom blir ju även 720p-kanaler blir ju skarpare med 1080i från boxen. Konverteringen är alltså 720p signal-->1080i box--> 720p tv, vilket ger bättre resultat än om Humax bara "släpper igenom" 720p-signalen till TV:n. Detta är väldigt skumt och gäller båda boxarna, i kombination med min TV ska tilläggas.

Postad 17 december 2008 - 22:02

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Hmmm, men min TV är ju 720p så den är ju ändå progressiv i slutändan? Ska jag tolka det som att Humax skalar om till 720p sämre än TV:n?

Dessutom blir ju även 720p-kanaler blir ju skarpare med 1080i från boxen. Konverteringen är alltså 720p signal-->1080i box--> 720p tv, vilket ger bättre resultat än om Humax bara "släpper igenom" 720p-signalen till TV:n. Detta är väldigt skumt och gäller båda boxarna, i kombination med min TV ska tilläggas.

Alla boxar är sämre på skalning oftast än TVn, om du inte har en skit TV så ska din TV fixa det bättre.

Redigerat av IPTV, 17 december 2008 - 22:02.

Postad 17 december 2008 - 22:05

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Text-Tv: testa att slå av/på boxen med bakre strömbrytarren.
Mosaik: Nej.
Blåblink vid HDMI-byte: borde fungera bättre med senaste fw, kan ta variande låmg tid innan HDCP handshake lyckas.
Testa om möjligt med orginalkabeln, verkar variera väldigt hur antennkabeln påverkar.

Redigerat av rickardl, 17 december 2008 - 22:08.

Postad 18 december 2008 - 01:14

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Text-Tv: testa att slå av/på boxen med bakre strömbrytarren.
Mosaik: Nej.
Blåblink vid HDMI-byte: borde fungera bättre med senaste fw, kan ta variande låmg tid innan HDCP handshake lyckas.
Testa om möjligt med orginalkabeln, verkar variera väldigt hur antennkabeln påverkar.

Okej, men kan man höja styrkan via en antennkabel, om de nu är detta som orsakar mosaiken?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.