Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMC-TZ7

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2009 - 12:59

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

nej, min projje är bra 3 år gammal...vore riktigt najs att köpa en billigare TZ7a i USA!!!

Matsen: När kommer din kamera från US?
Berätta hur det funkar och vad den kostade, jag åker nämligen 7/11.
Tack!

Det ser mörkt ut då min polare som är där inte har haft tid att leta leksaker så mycket... :)

Men i värsta fall får man väl handla den från Tyskland/England... ;)

Du behöver en särskild kabel. Var inne på Inet precis i ett annat ärende och impulsköpte denna kabel. Kan återkomma med testresultat ikväll.

Om man inte vill ha en till kabel så borde ju denna fungera oxo: HDMI-adapter, mini-HDMI hane till HDMI hona

Postad 22 October 2009 - 13:47

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Om man inte vill ha en till kabel så borde ju denna fungera oxo: HDMI-adapter, mini-HDMI hane till HDMI hona

Jo, det bör lira med en sån också fast för 30 kr till får du en 1 m kabel också... :)

Postad 22 October 2009 - 19:25

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Du behöver en särskild kabel. Var inne på Inet precis i ett annat ärende och impulsköpte denna kabel. Kan återkomma med testresultat ikväll.

Kan meddela att ovan kabel funkar utmärkt för både ljud och bild. Aktiverade Viera Link på min Panasonic-TV och vips så gick det att styra kameran med remoten, t.o.m. med en Onkyo-stärkare mellan kamera och TV. :)

Postad 23 October 2009 - 10:09

felixhakan
  • felixhakan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har de släppts nån ny firmware som åtgärdat ia buggen? att man inte kunde fota 16:9(med ia) i större än 2mp?

Postad 23 October 2009 - 12:36

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

Det ser mörkt ut då min polare som är där inte har haft tid att leta leksaker så mycket... :)

Aj då. Jag kommer nog att köpa en i Nov i staterna. Hoppas att det inte blir någe strul när jag väl är hemma bara....

Postad 23 October 2009 - 12:40

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

Jo, det bör lira med en sån också fast för 30 kr till får du en 1 m kabel också... :)

Jag har en monsterkabel för en 500:- så det blir nog en adapter, tack!

Postad 23 October 2009 - 13:37

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Lite overkill kanske, men har du en över så är det klart att den ska komma till användning! :)

Postad 24 October 2009 - 15:09

Unregistered8497f471
  • Unregistered8497f471
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Numero1:
Du får nog problem då USA-modellen filmar i 30p istället för EU-vänliga 25p. Lampor kan flimra.

Postad 26 October 2009 - 06:15

alexithymia
  • alexithymia
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har en TZ7 och har hittills bara använt auto-läget när jag tar kort. Just nu befinner jag mig i Colorado och det finns mycket att ta kort på. Om några veckor ska jag åka till Grand Canyon och vill själklart få så bra bilder som möjligt och jag undrar därför vilka inställningar som jag bör ändra för att få riktigt bra bilder. Självklart beror det på vilken miljö jag tar kort i, men jag har inte så stor koll på vad det är jag bör ändra när det är ljust/mörkt osv.
Jag använder en mini pc för tillfället och kan därför inte se mina bilder särskillt stort, så jag ser inte riktigt hur bra/dåligt det blir med auto-läget, men jag vill såklart att de ska se bra ut när jag kommer hem också och ser dem i större format.
Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med detta,
/Maria

Postad 26 October 2009 - 14:35

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Om Någon har missat det så har Testfakta provat olika zoom kameror. DMC-TZ7 hamnade på sista plats och EX-H10 vann.

Billigaste kameran bäst

Postad 26 October 2009 - 22:16

Unregistered42826
  • Unregistered42826
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Det där med att TZ7 kom sist tar jag med en stor nypa salt. Det är mycket möjligt att den kom sist i deras test med deras parametrar. Vad säger att deras testmetodik är den bästa? I nästan alla andra tester får den dock toppbetyg.

För mig är det viktigaste vad mina ögon ser, och de ser väldigt fina och skarpa bilder från denna kamera. Jag är helnöjd och skulle inte byta bort den.

Tester kan vara en bra hjälp vid utvärderingar, men det är ju trots allt din egen upplevelse som är det viktigaste.

Postad 27 October 2009 - 10:27

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
EX-H10 (den som "vann" det testet) är nog en trevlig kamera, speciellt batteritiden är ju imponerande - 1000bilder/laddning.

Sedan har de 5000:- som pris på TZ7 - vilket nästan är svårt att hitta den för!

Jag siktar i vilket fall på att köpa en TZ7:a från England.... ;)

Redigerat av Matsen, 27 October 2009 - 10:43.

Postad 27 October 2009 - 12:47

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

Numero1:
Du får nog problem då USA-modellen filmar i 30p istället för EU-vänliga 25p. Lampor kan flimra.

Jo jag har sett andra som har skrivit om det, tack!
Vet dock inte hur mycket det komemr att störa i realiteten??
Någon som har testat?

Postad 27 October 2009 - 20:53

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Jag har en TZ7 och har hittills bara använt auto-läget när jag tar kort. Just nu befinner jag mig i Colorado och det finns mycket att ta kort på. Om några veckor ska jag åka till Grand Canyon och vill själklart få så bra bilder som möjligt och jag undrar därför vilka inställningar som jag bör ändra för att få riktigt bra bilder. Självklart beror det på vilken miljö jag tar kort i, men jag har inte så stor koll på vad det är jag bör ändra när det är ljust/mörkt osv.
Jag använder en mini pc för tillfället och kan därför inte se mina bilder särskillt stort, så jag ser inte riktigt hur bra/dåligt det blir med auto-läget, men jag vill såklart att de ska se bra ut när jag kommer hem också och ser dem i större format.
Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med detta,
/Maria

Jag håller mig borta från iA-läget eftersom jag tycker att kameran oftast väljer för hög ISO. Jag kör enbart manuella läget med Auto-ISO. Jag brukar endast ändra ISO manuellt om jag tar utan blixt under svåra ljusförhållanden. Alla "förbättringsfunktioner" har jag stängt av.

Postad 05 November 2009 - 16:45

Andu89
  • Andu89
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Efter många timmars sökande och flertalet besök i diverse kamerabutiker så vänder jag mig nu hit. Jag reser till Thailand om mindre än en vecka och har sedan en tid tillbaka planerat ett kameraköp. Dessvärre är jag väldigt kluven till vilken modell jag ska välja. I första hand är jag intresserad av Canons sx200is och Panasonics Tz7:a, mycket på grund av storleken (bra resekamrat) och allroundegenskaperna. Dessutom tror jag att inzoomningsmöjligheten kan komma väl till hands. Bildkvalité är något jag prioriterar och om jag har förstått nätets alla tester rätt så levererar båda kamerorna ett tillfredställande resultat. Vad säger ni? Vad talar för och mot de olika modellerna? Det bör tilläggas att jag i nuläget inte vet om kamerornas filmfunktioner kommer utnyttjas i någon större grad.

Sen har jag en fråga till gällande Tz7:ans bilder. I mitt tycke verkar bilderna bli väldigt skarpa vilket är bra men med starka färger kanske lite fylligare än vad de naturligt är. Detta i jämförelse med Canons sx200is bilder som känns lite mer matta och verklighetstrogna. Någon som kan tala om för mig om det stämmer?

Tack på förhand!

Andreas, en intresserad nybörjare inom området.

Postad 08 November 2009 - 20:56

nickemannen121
  • nickemannen121
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har haft kameran i ca 3 månader nu.
Är mycket nöjd med den. Framförallt med filmningen.
Kolla länkarna från Youtube. Det är från en green day konsert i London den 23/10

http://www.youtube.c...h?v=Xevx3wTqBs8
http://www.youtube.c...h?v=-5d0vLpRZm4
http://www.youtube.c...h?v=yQT5K8cRZdU
http://www.youtube.c...h?v=a6UUIdLlyoY
http://www.youtube.c...h?v=K2Vx7onmk2c
http://www.youtube.c...h?v=Gx9AVHQ6-XU
http://www.youtube.c...h?v=QbbtgWO3j54
http://www.youtube.c...h?v=J_hcZXV-R4s
http://www.youtube.c...h?v=SrIRayNQ1cA
http://www.youtube.c...h?v=dNJGXs2Ado4
http://www.youtube.c...h?v=soq-Uz1DSF4
http://www.youtube.c...h?v=HrE1_XFhtm8
http://www.youtube.c...h?v=2qgDsXIZk98
http://www.youtube.c...h?v=A-ftMOhdveg

Jag köpte ett extra batteri innan jag åkte, vilket var tur för det tar ganska snabbt slut när man filmar.

Postad 11 November 2009 - 12:08

zidewinder
  • zidewinder
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har letat att få datum på fotografierna men har inte hittat inställningen, går det inte?

Jag letar också efter denna funktion på kameran.
På min gamla kamera så fanns denna datum stämpling och det är kul när man kollar tillbaka på
bilderna efter alla dessa år, då man kan se när dom är tagna.

Denna kamera är dubbelt så dyr än min gamla så det borde ju vara helskumt att funktionen ej finns
(men jag tvivlar nu när jag kollat igenom kamera inställningarna för 12'e gången)

Postad 11 November 2009 - 14:57

reflux
  • reflux
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

På min gamla kamera så fanns denna datum stämpling och det är kul när man kollar tillbaka på

Denna kamera är dubbelt så dyr än min gamla så det borde ju vara helskumt att funktionen ej finns
(men jag tvivlar nu när jag kollat igenom kamera inställningarna för 12'e gången)

Alltså, den informationen finns såklart lagrad i EXIF-datan i JPEG-filen. Med en vettig bildvisare får du denna info när du kollar på bilderna och kan sortera på datum etc. Datumstämpel i form av grafik är väldigt onödigt och förstör ju bilder som du kanske en dag vill skriva ut eller publicera UTAN att ha den ###### stämpeln med.

Om du inte har en riktig bildvisare installerad så rekomenderar jag att ladda hem något av gratisprogrammen Xnview, FastStone eller Irfanview.

Postad 11 November 2009 - 22:22

Unregistered03b70f1a
  • Unregistered03b70f1a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Ladda hem Bruksanvisningen och sök på Datum så finner ni en beskrivning av hur man ställer datum och tid.

Postad 12 November 2009 - 10:16

zidewinder
  • zidewinder
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack för svaren, men jag hade hoppats på ett svar som hjälpte min problem =)

Jag vill ha datum på själva bilden. Inte kolla i någon jäkla :P text för att se när bilden är tagen.
Och jag lovar att i manualen så finns det inget om att sätta datum på bilderna,
förutom att förminska bilden till 2mp, och det är ju en kvalitetsbild det. not. =)

Har nu mailat panasonic och kollar vad dom har för shysst svar.

Postad 12 November 2009 - 15:30

reflux
  • reflux
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tack för svaren, men jag hade hoppats på ett svar som hjälpte min problem =)

Jag vill ha datum på själva bilden. Inte kolla i någon jäkla :P text för att se när bilden är tagen.
Och jag lovar att i manualen så finns det inget om att sätta datum på bilderna,
förutom att förminska bilden till 2mp, och det är ju en kvalitetsbild det. not. =)

Har nu mailat panasonic och kollar vad dom har för shysst svar.

Och som jag sa, det är en sällan använd och ärligt talat rätt korkad feature då det permanent förstör bilden och därför har få kameror det numera. Du får väl batcha ut dem med en app som sparar om bilden med datum i då, t ex med:
http://timetophoto.s...e.informer.com/

Postad 25 November 2009 - 19:25

Unregistered6d4f87f5
  • Unregistered6d4f87f5
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tjenare... orkar inte läsa vartenda inlägg så det kan uppstå frågor ni redan har haft... men det hoppas jag att ni har tålamod för...

Men det är så här att jag är ny var det gäller att fotografera och så och börjar även få ett start intresse. ÄLSKAR därimot att filma mycket sen redigera det osv. Men jag upplever att bilderna blir väldigt brusiga inomhus och färglösa hur jag än gör med inställningar. Vissa har ju dock blivit bra men det är svårt att få till det. Hade extremt höga förhoppningar men som vissa sagt. Det är ju endå en kompakt kamera trots allt. Men när man är utomhus blir det fenomenalt.

Sen förstår jag inte detta riktigt med minneskorts klasser 2, 4, 6 osv. Innebär det skrivarhastigheter då eller?
Jag har hittat ett minneskort på 32GB som jag ska köpa (förbereder med kunskap OCH hårdvaru för min kryssning i maj) och det kortet var Klass 6. Har en 8GB klass 2 kort för foto snart 32GB klass 6 för video då. Samt ska även inköpa det stativet en här hade köpt och var nöjd med för 199:- på Siba.

Nån som har några råd och så med inställningar? Jag testade massa manuella inställningar tidigare idag inomhus men blev fail av allt.

Tack på förhand. Mvh Matte

Postad 30 November 2009 - 13:08

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Ett stilla tips till er som funderar på att köpa denna...

Expert i Kista Centrum kränger denna för 2999:- just nu - de fick sälja en till mig för det priset! ;)

Och jag är helnöjd än så länge, har dock bara haft den i en knapp vecka men den ska få hårdtestas under de närmsta veckorna då familjen skall på semester... :unsure:

Postad 30 November 2009 - 16:30

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Köpte denna kamera igår:)

grymt nöjd:) fina mörkerbilder om man tar 8 slutartid! (provade "sjärnhimmel" med upp till 60sek slutartid, blir som dag i ett kolsvart rum:)

hade skitsvårt att välja mellan ex-h10 200is och tz7, men jag tror att jag gjorde ett bra val:)
fick bli en brun:)

Synd bara att man måste ta ut batteriet varje gång man ska ladda den:(

Redigerat av Wiberg_D, 30 November 2009 - 16:32.

Postad 03 December 2009 - 14:40

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Tjenare... orkar inte läsa vartenda inlägg så det kan uppstå frågor ni redan har haft... men det hoppas jag att ni har tålamod för...

Men det är så här att jag är ny var det gäller att fotografera och så och börjar även få ett start intresse. ÄLSKAR därimot att filma mycket sen redigera det osv. Men jag upplever att bilderna blir väldigt brusiga inomhus och färglösa hur jag än gör med inställningar. Vissa har ju dock blivit bra men det är svårt att få till det. Hade extremt höga förhoppningar men som vissa sagt. Det är ju endå en kompakt kamera trots allt. Men när man är utomhus blir det fenomenalt.

Sen förstår jag inte detta riktigt med minneskorts klasser 2, 4, 6 osv. Innebär det skrivarhastigheter då eller?
Jag har hittat ett minneskort på 32GB som jag ska köpa (förbereder med kunskap OCH hårdvaru för min kryssning i maj) och det kortet var Klass 6. Har en 8GB klass 2 kort för foto snart 32GB klass 6 för video då. Samt ska även inköpa det stativet en här hade köpt och var nöjd med för 199:- på Siba.

Nån som har några råd och så med inställningar? Jag testade massa manuella inställningar tidigare idag inomhus men blev fail av allt.

Tack på förhand. Mvh Matte

ska du ta bra bilder inomhus när det är lite mörkt skulle jag sätt kameran på nattporträtt kanske, upp till 8 sek slutartid om det behövs.
ska du ta snabba bilder i mörka rum skulle jag kört lägre slutartid och iso 400 max och ökat exponeringen lite, pil upp.
testa dig fram!

Postad 05 December 2009 - 22:56

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Ett stilla tips till er som funderar på att köpa denna...

Expert i Kista Centrum kränger denna för 2999:- just nu - de fick sälja en till mig för det priset! :unsure:

Och jag är helnöjd än så länge, har dock bara haft den i en knapp vecka men den ska få hårdtestas under de närmsta veckorna då familjen skall på semester... :blink:

Jag gick till mediamarkt idag och såg att de hade den för 2800, så jag fick 1000:- tillbaka från när jag köpte den:)

Postad 11 December 2009 - 19:41

Salicious
  • Salicious
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Finns det nått som mellandagsrea i england? Har lust att köpa kameran från camerabox men vet inte om jag ska vänta. Finns det chans att priset på kameran på camerabox går ner strax efter jul?

Postad 15 December 2009 - 08:47

Bojster
  • Bojster
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Köpte denna kamera igår:)

grymt nöjd:) fina mörkerbilder om man tar 8 slutartid! (provade "sjärnhimmel" med upp till 60sek slutartid, blir som dag i ett kolsvart rum:)

hade skitsvårt att välja mellan ex-h10 200is och tz7, men jag tror att jag gjorde ett bra val:)
fick bli en brun:)

Synd bara att man måste ta ut batteriet varje gång man ska ladda den:(

Jag har oxå haft lite problem med att bilderna inte blir riktigt bra inomhus, brusiga. Provade ditt tips med sjärnhimmel men kan då bara välja 15,30 och 60 sek slutartid, vart hittar man 8 sek? Letade runt men hittade inte?
Provade 15 sek och bilden blev jätteljus och suddig, verkar som om skakfunktionen är urkopplad?

Postad 15 December 2009 - 11:44

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Jag har oxå haft lite problem med att bilderna inte blir riktigt bra inomhus, brusiga. Provade ditt tips med sjärnhimmel men kan då bara välja 15,30 och 60 sek slutartid, vart hittar man 8 sek? Letade runt men hittade inte?
Provade 15 sek och bilden blev jätteljus och suddig, verkar som om skakfunktionen är urkopplad?

aa, det är ingen idé att ha 15 sek slutartid utan stativ eller ställa kameran på något,
8 sekunder får du om du har nattporträttet igång och kameran tycker att det är tillräckligt mörkt för 8 sekunder,
den känner av rätt bra hur mörkt det är, och då väljer den ibland 1,2,4,6,8 sekunder...

jag var i badgastein förra veckan och fotade i backen lite, blev bra, men jag körde utan blixt hela tiden och fick en väldans massa suddiga bilder inomhus:(
blixt är ju värdelöst när man vill få stämningen...

nån som har något bra tips på inställningar för att få snabba och inte så brusiga bilder i "mysbelysta" rum?
eller är det bara att glömma?

Postad 17 December 2009 - 22:05

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Tips på ett bra och prisvärt 16 gb minneskort till denna hade varit väldigt uppskattat.

Postad 17 December 2009 - 23:00

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Tips på ett bra och prisvärt 16 gb minneskort till denna hade varit väldigt uppskattat.

https://www.prisjakt...kt.php?p=272401

den kanske? den duger fint

Postad 19 December 2009 - 23:00

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Tänkte ställa 2 frågor och hoppas att ni kan lägga upp exempelbilder och ge mig svar?

1: när jag spelar in och zoomar, så låter zoomen lite och stör. gör den det för er eller har jag ett måndagsex?
2: mina nattbilder, partybilder och inomhusbilder utan blixt blir gryniga eller suddiga, har jag blixt blir de istället väldigt bleka. samma för er?

Hoppas att ni kan hjälpa mig, jag trodde inte att dessa två grejer skulle störa mig, men båda sakerna använder jag flitigt och speciellt nu när det är mörkt dygnet runt!

Postad 27 December 2009 - 14:34

Unregistered33c38b9d
  • Unregistered33c38b9d
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Använt kameran några månader nu och är fortfarande väldigt nöjd.

En film taget med kameran, glöm inte tryck "HD" knappen så blir de lite bättre, dock inte så bra som orginal filen.

http://www.youtube.c...h?v=K91Qhr6VtYY

Blir ännu bättre när man spelar upp filerna på en bra TV, är väldigt impad :unsure: Men ni lär se till att ni har bra ljus när ni filmar, annars blir de väldigt kornigt.

Redigerat av Unregistered33c38b9d, 27 December 2009 - 14:37.

Postad 27 December 2009 - 23:13

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Äntligen har jag anslutit mig till skaran av lyckliga tz7 ägare. Har bara testat och lekt lite men är grymt nöjd, och hd filmerna på en 52" full hd tv ser grymt bra ut, mycket bättre än våran vanliga digitala videokamera. testade lite med sunkigt ljus och det var acceptabelt resultat, alltså inte bra men det funkar. Har inte lekt med vanlig fotografering ännu. dock såg jag att när man ställer in för att ta 16:9 foton kan man bara ha 2mpix, vaddan detta, stämmer det eller har jag missat något? har fw 1.2.

Postad 29 December 2009 - 14:46

peter1969
  • peter1969
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är ny här på forumet men har en TZ7 sedan ett par månader.
Vilket filmredigeringsprogram använder ni för att redigera filmerna från TZ7:an?
Tidigare har jag använt Windows Movie Maker men då måste man konvertera om filmerna från TZ7:an för att kunna redigera i WMM.
Tar gärna emot tips på hur ni gör för att klippa och redigera era filmer.

Postad 30 December 2009 - 11:07

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

...dock såg jag att när man ställer in för att ta 16:9 foton kan man bara ha 2mpix, vaddan detta, stämmer det eller har jag missat något? har fw 1.2.

Märkte själv att 2mpix får man om man kör med IA-läget, annars kan man ha 9mpix. Konstigt.

Tar gärna emot tips på hur ni gör för att klippa och redigera era filmer.

Fick man inte med ett program som man kan redigera med?
Har inte kommit så långt att jag installerat programvaran ännu då jag inte varit hemma sen jag köpte den.

Redigerat av Termos, 30 December 2009 - 11:10.

Postad 30 December 2009 - 14:30

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Pixelmappad full-hd TV är 1920*1080= 2mpix

Redigerat av junkan, 30 December 2009 - 14:30.

Postad 30 December 2009 - 20:02

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Pixelmappad full-hd TV är 1920*1080= 2mpix

Jag förstår hur du tänker men vad har en fullhd tv med digitalfoto att göra? Att framkalla ett kort i 16:9 med 2mpix blir inte vackert på papper, dock kanske inte går att framkalla 16:9 kort ännu. Kommer inte ihåg vad det är för format på dom där breda korten man kan ta med aps kameror, tog bra många sådana kort med min gamla aps-kamera.

Postad 31 December 2009 - 17:55

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
tjena! roligt att lite nytt folk hittat hit:)

nån som jag har nu fått bra "stillbilder" men det är synd att man inte kan välja typ 2 sekunders slutartid i manuellt läge, utan bara på nattläget och då måste man ställa kameranpå stativ för att den känner av att man är ostadig på handen, rätt störande när man ställer den på en bok eller nått på en fest och alla sitter stilla och man bara får 800iso på en halv sekund. för att få 4 sekunder måste man ju hålla den absolut stilla när man trycker, så även om man har den inställd på att fora efter 2 sekunder och man inte rör den så blir det 800iso för att man är lite för hård i handen när man trycker på fotoknappen...

aa, ni som inte fattar, ja förstår då det är nyår så kanske man började lite tidigt med skumpan:)

menmen!, nån som har ett tips på hur jag ska få mina 4 sekunders slutartid om jag ställer den på något på festen som kommer?

GÅTT NYTT ÅR PÅ ER:)

Redigerat av Wiberg_D, 31 December 2009 - 17:56.

Postad 01 January 2010 - 18:01

peter1969
  • peter1969
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har testat programvaran (Media Impression) som följde med kameran för filmredigering och det fungerar ju riktigt bra när man filmat med kameran inställd på MOTION JPEG. Nästan lika enkelt att redigera som i Windows Movie Maker.

Men när man filmar i AVCHD Lite så är ju programvaran (PHOTOfunSTUDIO HD Edition) ett skämt, eller har jag missförstått något? Det enda som går att göra med HD-filmerna är ju att klippa bort oönskade partier. Det går ju inte att klippa ihop flera filmsekvenser, lägga till text eller ljud.

I övrigt en otroligt fin kamera men det suger litegrann att det inte går att "leka" med HD-filmerna.

Postad 04 January 2010 - 12:33

CyberTron
  • CyberTron
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
hej
jag har skaffat mig en dmc-ft1 (lite tåligare variant) och funderar på vilket film format jag skall använda, antingen avchd lite eller motion jpeg, vad är de stora fördelarna med avchd
dessa är vad jag har hittat:

* Klarar större filstorlekar än 2gb
* mer filmande per mb.

men är det några kvalitetsskillnader?? känns som att motion-jpeg borde vara bättre kvalité på då det är i princip okomprimerat (bortsett från jpeg alltid är komptimerat)
samt är lättare att jobba med! jag använder mac, och har tillgång till imovie vilket skall stödja avchd lite, dock föredrar jag att ha mina filmer i iphoto vilket inte stöder filmer med avchd lite.

förklara gärna era egna erfarenheter.

Postad 04 January 2010 - 17:53

benq
  • benq
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
avchd får du bara 25 bilder per sekund

motionjpeg får du 30 bilder per sekund, alltså mer flyt i bilden!

Postad 05 January 2010 - 13:26

hkforever
  • hkforever
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Beställde en sådan här från Dustin i går med ett 4 gb minne o en väska för ca 3700.
Det jag undrar över är hur snabbt minne behöver man för att kameran skall funka perfekt.
Jag vet naturligtvis att ju snabbare dessbättre men dom stora blir ju ganska dyra.
Så hur har ni gjort som har haft era kameror ett tag.
Skall leta mer i dom andra trådarna också men det är många poster.

Postad 05 January 2010 - 20:07

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Beställde en sådan här från Dustin i går med ett 4 gb minne o en väska för ca 3700.
Det jag undrar över är hur snabbt minne behöver man för att kameran skall funka perfekt.
Jag vet naturligtvis att ju snabbare dessbättre men dom stora blir ju ganska dyra.
Så hur har ni gjort som har haft era kameror ett tag.
Skall leta mer i dom andra trådarna också men det är många poster.

Jag filmar allt i AVCHD och har ett Transcend 16GB Class 6 minneskort. Det fungerar perfekt och det finns ingen anledning att köpa något värstingkort från Sandisk för flera hundra kronor extra. Tror tom jag läst att class 4 kan räcka men det är dumt att chansa.

Postad 05 January 2010 - 20:35

benq
  • benq
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
det står i manualen att de rekomenderar ett class 6 kort!

själv ägde jag ett class 4 kort innan sedan köpte jag ett class 6 kort men jag märkte ingen skillnad på kvalitèn

Postad 07 January 2010 - 15:13

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag köpte SanDisk Extreme III SDHC 30MB/s 16GB

och är väldigt nöjd. Tror dock inte man märker nån större skillnade mot Sandisk II mot III (eller class 4 mot class 6).

Filmade en del i skidbacken under julen i Vemdalen och är supernöjd, speciellt när jag tittar på plasman! Trodde det skulle hoppa och skaka men det blev extremt följsamma videos på barnen i gröna till röda backar.

Håller på att titta på ett bra "konvertera och bränn" progg för att smeka ut AVCHD lite filerna på en DVD och köra i vanliga DVD'n. Tänkte kolla in http://www.avs4you.c...-Converter.aspx de närmaste dagarna. Nån som provat liknande progg?

Köpte även ett Manfrotto 681 enbenstativ att använda med TZ7:an (och systemkameran). Funkade riktigt smidigt med TZ7:an även om det ser lite lustigt ut med pyttekameran på jättebenet...

Postad 07 January 2010 - 21:38

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Kommer inom närmaste månaden att köpa en mac och undrar vad för program ni som har mac redigerar avchd-lite filmer med?
Har läst lite om att imovie stöder import av avchd-lite, frågan är vad man får ut för format i andra ändan, kan man få ut avchd-lite? vilken skulle vara bra då detta formatet stöds av ps3 där jag kommer spela upp 90% av filmerna.
Annars kanske det är mp4 som gäller? frågan är hur mycket sämre/bättre detta formatet är?

Någon som har erfarenheter eller åsikter?

PS: Jag kör med 2 st 16GB Transcend class 6 kort, köpte dom över ett år sedan för 399/styck till min eeepc. Och dessa fungerar ypperligt bra.

Redigerat av Termos, 07 January 2010 - 21:39.

Postad 10 January 2010 - 15:43

vacker
  • vacker
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Så detta är kameran man ska köpa för det där priset eller finns det någon bättre i samma prisklass?

Postad 10 January 2010 - 17:00

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Söker man en långzoomare i relativt behändigt format som jag gör så har jag efter en dryg månads läsande av tester och specar och gud vet allt kommit fram till att det är denna man ska ha :) Har även varit i butiker och klämt flera gånger på olika kameror. Beställde igår från Camerabox i UK, kostnad inklusive frakt cirka 2600 SEK.

Redigerat av PojPoj, 10 January 2010 - 17:01.

Postad 10 January 2010 - 17:45

vacker
  • vacker
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Men jag har hört att europa versionen bara filmar i 50fps och kan bara filma i 15 min. Men att den amerikasnak och japanska osv filmar i 60fps och kan filma hela minneskortet ut? Isf var kan man beställa ifrån för att få hem en för samma pris eller billigare md frakt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.