Jag vet inte om ni redan har läst denna:
Engadget:
http://www.engadget....ma-hdtvs-but-q/
CNet:
http://news.cnet.com...10447329-1.html
Det är de artiklanar som dragit igång tråden igen
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Kraftigt försämrad svärta på Panasonic G10 efter x antal timmar?
Startad av
tobasama
, Jan 04 2010 10:57
333 svar till detta ämne
34 relaterade trådar
Postad 08 February 2010 - 12:45
Det är de artiklanar som dragit igång tråden igen Postad 08 February 2010 - 13:17
ni förstår väl poängen med detta hoppas jag? det handlar ju inte om att höja svärtan utan om att bibehålla ljusstyrkan. livslängden på en plasma räknas ju efter hur lång tid det tar för den att tappa halva ljusstyrkan, ökar man då laddningen och därmed ljustyrkan under plasmans livstid så kommer man mätmässigt få en längre halveringstid = längre "livslängd".
så detta är ju ett medvetet sätt att öka en sådan där specifikation som så många köper sina tvs på. firmeware som gör din tv ljussvag men med bibehållen svärta kommer nog snart :-) ingen panik. Postad 08 February 2010 - 15:59
Citerar Pacman: "Vad skulle en firmware lösa?" Det ligger nog nåt i de han säger. Kan inte mycket om teve apparater men det är väl antagligen en VOLT - ström laddning / celljustering etc, som denna funktion är baserad på. Tror inte firmware kan lösa nåt och sedan kan vi ju klaga på att panasonic inte kan erbjuda tex ISF " night & day " som billigare teve o märket LG kan göra. Men det sparas till en annan tråd Varför måste dem fixa en sådan här funktion? Kan dem istället inte ta bort denna funktion och skriva "Vi ger en 5 års garanti på att denna teve apparat bibehåller svärtan och är fantastisk" sedan kan ni skrota teven då livslängden bara är 5 år. Hellre livslängd på 5 år med grym svärta än livslängd på 50 år med dålig svärta från första året. Vad tänker företaget på? Och pacman: Jag menar att kvalitetsföretaget Panasonic har fått sin stämpel som kvalitet eftersom bra recensioner, new plasma king utmärkelser etc för en bra peng. Nu är dem bäst på plasma tv pga pioneer slutat. Därav är det synd att Just Panasonic av alla märken kom med en sådan här funktion. Kunde de inte varit LG? gah... Inga news om nya pressrelease från panna? Postad 08 February 2010 - 16:09
Inget nytt från Panasonic men D-nice som verkar respekterad på AVSforumet har uttalat sig om att Samsung och Lg inte lider av detta fenomen. Förstod jag hann rätt så har de visserligen volt-höjningar också men att de inte drabbas av försämrad svärta. Ni får ta hans ord som ni vill. Postad 08 February 2010 - 16:35
Ironiskt .. jag får gå om ett år i skolan för hänga med er kunniga här Postad 08 February 2010 - 16:45
Köpte en G10 förra veckan. Den har gått i 38h snart. Har mätt svärtan och fått ca 0,03 cd/m2. Samma som avforums, flatpanels fått vid deras mätningar. Kommer att kolla den då och då.
Postad 08 February 2010 - 20:48
Intressant, får jag fråga vart du köpte den ifrån? Postad 08 February 2010 - 21:28
någon form av skämt var det väl kanske, men lite allvar också :-) men jag måste ju säga att jag tycker att oavsett detta lilla problem så är panasonic trots allt den bästa tv tillverkaren på jorden just nu. sedan kan man ju debattera om dom är bäst pga hur bra dom är eller om dom är det bara för att det inte finns något riktigt klockrent alternativ just nu... själv anser jag största problemet med denna generation panasonic plasma är att förra såg bättre ut... trots sämre svärta! svärta är långt ifrån allt! nu pratar jag dock främst 768p versionerna men ändå. en px8 till exempel kopplad till en vanlig SD digitalbox har en bild som är grym, medans C10 bara ser ok ut. men jag är säker att någon liten nisse på panasonic sitter o pillar med en lösning på detta just nu ( förhöjd svärta problemet alltså ) så det är nog en lösning på G. håll ut!
hahaha! ja varför står det inte så på apparaterna? ärligt i alla fall! Postad 08 February 2010 - 21:34
Har kört min G1050 i över 500 timmar nu varav ca 350tim har jag använt inkörnings dvd! Märker då ingen försämring på svärtan eller nåt annat för den delen! När jag kollat tv eller film har g10:an haft kontrast m.m väldigt snålställt! Kanske lite överseriös haha=)Köpte min i början av januari har jag för mig och har version 1215.
Postad 09 February 2010 - 07:45
Ehh, ja det är det. Beagle five>> Ofasen, jag kanske över-ironiserade dig då? Ja även om det är omöjligt att förutspå prestanda på årets nya modeller så håller jag det som sannorlikt att V20/VT20 kommer uppvisa den bästa, iaf bland den bästa, bildkvalitén på marknaden oavsett om panelen är 0, 500 eller 5000 timmar gammal. Så folks reaktioner om att "buuuu, jag ska köpa en annan tv - skit samma vad den tv:n har för problem, bara det är en annan" känns en smula märklig måste jag säga... Eller iaf, "potentiellt förhastat" kanske man kan säga. Redigerat av pacman, 09 February 2010 - 07:45. Postad 09 February 2010 - 07:59
hehe jaa jag kan inte annat än hålla med Men det här har uppenbarligen skadat Panasonics varumärke så det jobbas nog febrilt på nån lösning. Fatta hur mkt detta kan påverka deras försäljning inför 2010 då detta uppmärksammats på så många ställen. Postad 09 February 2010 - 11:09
Jag tror stenhårt på det du säger. Varenda recensent kommer att vara medveten om detta nu och det bådar inte gått för Panasonic. Jag tror (observera tror) att många vanliga svenssons lyssnar på sina nördkompisar som i sin tur läser recensionerna. Att idag helt ovetandes gå in i en affär och köpa en tv kan väl inte vara särskilt vanligt? Och alla apparater som säljs över nätet - någon typ av efterforskning måste väl ha gjorts kan man tycka? Gör om gör rätt Panasonic Postad 09 February 2010 - 11:37
Det är distansavtalslagen (14 dagars ångerrätt) du kan använda, då får man betala frakten själv. Det går inte att reklamera en TV som kanske kommer få ett fel någon gång i framtiden. Pall brukar väl kosta ca 500 kr. Kommer detta verkligen påverka Panasonic så mycket? Lila ormar som 10G (2007) hade verkade inte påverka de så mycket. Där var det väl t.o.m. värre. De ville inte erkänna det som ursprungsfel. Nu fick jag i alla fall min PV60 fixad inom reklamationsrätten utan problem, fast undrar om "reparationen" håller. Redigerat av mendflyk, 09 February 2010 - 11:42. Postad 09 February 2010 - 11:47
Du har på tok för mkt övertro om "Svenssons"... Och även om de försöker sig på en efterfoskning, hälften av de som "forskar" förstår sig inte på det de forskat om. Vad tror du t.ex. Aftonbladets rubrik "plasma tappar svärta" får för resultat? Snacka om att vilja riskera missförstånd. Och ja, LED-tv är ju verkligen en helt ny typ av tv. Där stannar de flesta av Svenssons "forskning", tyvärr. De gör ett lamt försök och som output kommer påfallande ofta felaktiga och/eller förhastade slutsatser. Det ser man varje dag på detta forum och det är än värre utanför denna förhållandevis "korrigerande" värld. Frågan är vad som händer om de "gör om"? En display med helt andra egenskaper? Är det säkert att du vill ha den istället? Det är ju det jag menar med att Panna inte lär ha gjort det här för att det är roligt. Precis som alltid när man sysslar med teknik så handlar det alltid om en rad kompromisser. Ät det inte tekniska så är det ekonomiska, och ofta både och (plus att man måste ta hänsyn till konsumentens mer eller mindre galna idéer...). Panna ansåg uppenbarligen att denna kompromiss var den mest lämpliga - hur andra kompromisser ser ut, och om de är bättre/sämre, är vi på tok för dåligt insatta för att avgöra. Bästa vore förstås den felfria och kompromisslösa tv:n, den perfekta tv:n. Kommer till ett varuhus nära dig...2098 eller nått. Men år 2010 handlar det om det företag som tagit fram bästa kompromissen. Av det som framkommit hittils så ser iaf jag ingen anledning att utesluta Panasonic ur den skaran. Postad 09 February 2010 - 12:08
Yep, instämmer till fullo. Tycker dock faktiskt synd om de lättlurade "instinkt-styrda" svenssons som går in på El-giganten, Expert, Onoff eller liknande och och där blir itutade att plasma "drar massor med el, får inbränningar, har sämre kontrast etc" än LCD... Usch, fan va lack man blir när man hör sådant. Och det här med "LED-TV" sedan... herregud. Säljarna snackar verkligen som att detta skulle vara "otrolig, revolutionerande teknik som konkurrerar ut ALLT annat från marknaden" vilket bara är tragiskt. Inte konstigt att plasmaförsäljningen sjunker lixom, när vanliga svenssons får intrycket av att de är såååå mkt sämre än LCD/LED. Well, antar att detta var lite off-topic, sorry bout that... Redigerat av ajzman, 09 February 2010 - 12:08. Postad 09 February 2010 - 12:25 Det tråkiga är ju också att alltför många elektronikladesäljare har kommission på det som säljs och givetvis vill de flesta sälja det som betalar sig mest för dem själva och inte det som ger svensson mest valuta för behovet och pengarna. Undantag finns givetvis. Postad 09 February 2010 - 12:56
Javisst är det så. Postad 09 February 2010 - 17:18
Rullar den här tråden fortfarande på? Är det inte att göra en höna av en fjäder?
Hur många på detta forumet som har Panasonic plasmor av 2009 års modell är det som kan säga att deras tv-apparat har tappat svärta? Jokim skriver något som verkar klokt i denna tråden på sidan 8.Läs hans inlägg.Jag kommer hur som hellst skaffa mig en Panasonic plasma när det börjar bli dags framåt våren.Är inte ett dugg orolig... Postad 09 February 2010 - 19:48 Som jag sagt tidigare. Jag kan omöjligt efter 1400 timmar avgöra om svärtan är sämre än när den var ny utan att ha ett referensexemplar bredvid. Postad 09 February 2010 - 20:05
"Since the TVs work as designed, there's nothing to fix."
http://news.cnet.com...10449939-1.html <- Panasonic tänker inte "fixa problemet". But if I were buying a plasma TV right now, I would avoid the 2009 line of Panasonic plasmas. The user reports cited above, and Panasonic's statement that the 2010 models feature a more gradual change, are currently enough to make me doubt the long-term picture quality of the company's 2009 plasmas. Redigerat av liath, 09 February 2010 - 20:08. Postad 10 February 2010 - 17:40
Blev denna tråd så ointressant nu när Panasonic uttalat sig ytterliggare?
Postad 10 February 2010 - 22:52
Jag tycker det luktar fisk, å ena sidan säger han att det inte är problem å andra sidan att funktionen är justerad på nästa generation och kallar det för normal utveckling
Postad 11 February 2010 - 07:02
Hehe ja det kan man kalla motsägelse Postad 11 February 2010 - 09:13
Ungefär som när Panasonic gick ut med följande då "lila ormmar" (magenta noise)
magenta_noise_statement.jpg 70.16K
3 Antal nerladdningarDenna fix hjälpte inte riktigt så som Panna hade hoppats på. Då var det helt plötsligt ingen fel alls utan "det blir så" och det får man räkna/leva med. Fick själv en uppdatering av mjukvaran som inte hjälpte. När jag kontakte butiken igen så kontaktade dom i sin tur Panasonic och fick följande svar: "Problemet med lila ormar är i konstruktionen av en Plasma enligt Panasonic. Och kan eventuellt lösas med en uppgradering av mjukvaran. Om detta inte försvinner är detta ett fenomen man får leva med p.g.a konstruktionen av panelen enligt Servicechefen på Panasonic. Vi har gjort en "Gratis uppgradering" till dig, så Ärendet är för vår del avslutad." Dock stod jag på mig och till slut fick jag komma till Panasonic med min tv och dom lyckades faktiskt få bort som lila ormarna men på bekostnad av lite annant vad gäller bildkvalitet. Har lite blandade känslor när det gäller Panasonic i mitt ärende, till slut gick dom med på att hjälpa mig men det tog lite tid. Men väl där så var alla trevliga men kanske inte så pålästa utan kom med lite bortförklaringar som jag ställde dom mot väggen med. Vad gäller butiken så kan jag bara ge rådet att inte köpa er tv på Euronics Hornsgatan som kommer med rena löngner och verkar göra allt i sin makt för att man inte skall kunna reklamera.... Postad 11 February 2010 - 09:56
Puh, prata inte lila ormar. Jag har ett helt zoo av ormar på min teve. Idag när man gör enorma volymer av apparater då blir det inte lätt om man upptäcker ett fel senare. Panasonic vågar inte säga att de ska byta komponenter och rätta till bildfelen. Då skulle de underförstått säga att de hade fel. Så det blir svävande svar från dem som egentligen är ännu värre.
Jag anser att minimumnivån på svärtan inte skall höjas. Den ska vara konstant. Sedan vet jag att teven kommer att förlora sin ljushet under sin livslängd. Men rör förbaske mig inte svärtan! Undrar vad recensenter kommer tänka när Panasonic väl kommer med sin nollsvärte-plasma. Kommer denna svärta hålla? Även om Panasonic inte tror det, kommer denna händelse bli kännbart för dem. Hoppas de är ödmjuka nog att erkänna att saker och ting blir fel då och då. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 11 February 2010 - 09:57. Postad 11 February 2010 - 10:43
I dagsläget lutar det åt en Samsung 2010 kommande plasma i 50 tum. "Snyggare", närmare kelvin färgstandard, bättre hudnyanser (gjorts ett test mot pz850u dvs amerikanska panasonic plasma modell från 09 mot samsung ps 650)
och man kan SE skillnaden i hudnyanser. Många har klagat på panasonic har för mycket ljus i sin plasma o förlorar hudnyanser, nu blir det ju om än ännu värre när dem vill satsa på mer ljus o ta från svärtan med tiden. Panasonic sade även i sitt statement att alla tillverkare, tekniker (dlp etc) förlorar ljusstyrka / svärta med tiden. Detta känner vi till men övriga tillverkare har ingen sådan här funktion och det kommer efter 50 000 timmar. OMG;D Njae, det blir nog en hederlig samsung som låg ikapp med V10an enligt flatpanels. Anser jag får mer för pengen som student. Om 3-5 år köper jag mig en oled med absolut svärta , utan 3d. Nu är jag trött på panasonic En fråga trebban,pacman o allihop här! Är det verkligen JAPANSKA panasonic som arbetar med tekniken, som kommit med press-releasen? det känns som det är typ Amerikas press-release där det skiljer sig lite. Japanerna som fixar teven kan väl inte förbisett detta och anser att det är normalt? Det är ju dem som är ledande vad gäller svärta. Detta är ju helt tokigt. Redigerat av Unregistered1734, 11 February 2010 - 10:48. Postad 11 February 2010 - 10:59 Jisses, du har missförstått precis allt. Postad 11 February 2010 - 11:23
Som tidigare nämnts. Pågår fortfarande denna tråd?!
Är det någon i Sverige som på ett trovärdigt sätt kan påstå att svärtan försvinner så till den milda grad att det blir klart synligt vid normalt tv/film tittande? Jag äger själv två stycken Panasonicplasmor av olika generationer och har åtminstone inte problem att svärtan har försämrats så att jag märker det. Det är snarare fosforspå och lila ormar (på den äldsta modellen) som har varit de synliga fel jag observerat. Postad 11 February 2010 - 11:24
Haha troligtvis har jag det med dessa svåra termer. Men oavsett vilket vet jag att panasonics funktion inte exakt är positiv som det framgåtts i forumet. på avs märktes ju svärta o ansi förlusten redan efter 200 timmar. det är ju ens första inkörningsperiod om man vill vara säker. Hur det blir på 2010 modellerna är ju en ren chansning då panasonic inte beskriver hurpass mycket och när svärtan kommer avta gradual. Man kommer sitta med sin nyinköpta plasma och oroa sig till döds o invänta tiden för svärtan ska förloras. Konkurenterna är ju nu ikapp panasonic (läs: samsung) och erbjuder mer kalibrerings möjligheter. Detta gör det ju efter kalibrering ett bättre köp än panasonic. Svärtan var lika bra på ps855 som V10an. Om man inte drabbas av buzzing, så är det ett perfekt köp. Jag är nyfiken som var FD panasonic lover. Ni som planerat inköp för panasonic plasma tv 2010, de nya modellerna. Hur har ni tänkt? Inget svensk test kommer bry sig om denna funktion troligtvis så vi vet inte om de drabbar de svenska modellerna. Lutar det fortfarande åt panasonic för er eller konkurenterna gott folk? Postad 11 February 2010 - 17:45
Jag ska med 99% säkerhet åka och köpa en V10 på lördag. Skulle egentligen handlat den innan jul, men en del saker kom i vägen då tyvärr.
Det här verkar vara något som drabbat ett fåtal och bl.a. den testaren som skrev nyheten på cnet hade aldrig sett det med egna ögon och ingen av hans kollegor som brukat panasonic-tv hade sett det. Nu råkar panasonics uttalanden ha blivit lite märkliga och det är möjligt att de syftar på en normal och knappt mätbar försämring medan vissa drabbats av en onormal, ovanlig och väldigt stor försämring. När då de två parterna tror att de diskuterar samma problem blir det ju en del missförstånd. Det är en teori för det är ju de fecto så att inte alla apparater har påverkats likadan. Postad 11 February 2010 - 18:06
Du Marco,vad dina tveksamheter än beror på så vill jag ge dig följande råd:"köp en platt TV nångång"!!!Kom igen ,du förtjänar en plasma tv omgående.Vilken du än köper blir det aldrig helt perfekt,tro mig,men du blir nöjd iaf.
Mvh Postad 11 February 2010 - 18:36
Hehe till hösten blir det 100% av, redan uppe i många tusenlappar sparade. Du har nog rätt, jag blir nog nöjd! Man blir dock as petig efter hänga på forumet och höra experterna såga CONS i tevena. Ska nog chilla på de o sen köpa, du har rätt anda noah. Tack Postad 12 February 2010 - 20:17
That answer has already been given multiple times. Since you seem to have skipped over that answer in your scrutiny of my posts, it is YES. However, that does not mean Panasonic will fix it.
Det skulle vara intressant att höra vad fixen är Postad 13 February 2010 - 00:39 Snabb fråga. Hur kan du svänga så mycket? Ena dagen älskar du panasonic för att i nästa prata om att skaffa samsung osv osv? Sedan om någon säger något. Då är det panasonic igen.. Själv väntar jag in de nya Panasonic-plasmorna från 2010. Det blir säkerligen ett inköp. Försämrad svärta eller inte. Min projektor kommer sluta lysa efter x antal timmar, men inte bryr jag mig om det speciellt mycket. Det kan jag fixa med nya lampa. Och finns då inga lampor att köpa, köper jag ny projektor istället. Postad 13 February 2010 - 00:45
[quote name='twebbas' date='Feb 13 2010, 00:39 ' post='2786218']
Snabb fråga. Hur kan du svänga så mycket? Ena dagen älskar du panasonic för att i nästa prata om att skaffa samsung osv osv? Sedan om någon säger något. Då är det panasonic igen.. Det torde vara ett enkelt svar på den frågan Älskade panasonic. Sedan kommer en minskad svärta funktion som är ALLT annat än lagom enligt AVS. Litar inte på ett företag som hävdar att det kommer vara gradual när skillnaden var enorm. Enligt dem har alla tekniker & märken dessa. Samsung har även dessa enligt vissa på AVS. men LG & Kuro har inte upptäckts detta på utan snarare "ökad" enligt somligas ögon. Jag älskar film och är inte petig för jag har bara sett en 4 år gammal samsung 32 lcd jag (bered er att skratta) jag tyckte bilden var fin på. Hudnyanser, färg, relativt bra svärta. Så oavsett vad jag väljer kommer jag älska min nya tv. Men nu tappar jag intresse för lägga extra 4000 på panasonic med en sådan här BUGG jag vill kalla det. När jag har ett jobb efter gymnasiet kan jag spendera 25k på en 50 tums OLED,SED,FED etc. Nu vill man ta det prisvärdaste och jag trodde alltid att man inte ska snåla in o lägga lite extra slantar på kvalitets tv märket panasonic. Men i dagsläget är inte fallet så tycker jag Postad 13 February 2010 - 12:06
Ok,då vet vi det.Nu när du har skrivit det så FÅR du inte skaffa dig någon Panasonic!Om du inte smusslar hem en och håller tyst om det. Visst är Panasonic lite dyrare an koreanerna,men man måste också hitta på ett fabricerat fel för att hitta något allvarligt att klaga på,verkar det som.... /n.o Postad 13 February 2010 - 12:10
Jag köper hellre en Panasonic och har bra svärta några år en att köpa en LG och har en halvdan svärta hela tiden
Postad 13 February 2010 - 16:16
Halvdan? t.om i butiksljus var svärtan enormt bra på den nya quantom of solace, james bond filmen. Det är på pappret man märker skillnaden för ett otränat öga. Har LG 2010 lika bra svärta som pio G8 är jag toppen nöjd. Jag köper hellre en LG med tillräckligt grym svärta i ett par år med alla dess fördelar, än en svärta som försämras över natten. Den är knappast gradual om du kollar på AVS forum. Vilken tv det än blir så ska ja visa massa bilder på rummet o teven sen Fy vad jag längtar! Redigerat av Unregistered1734, 13 February 2010 - 16:17. Postad 13 February 2010 - 17:23
Apropå att lita på okänt folk på ett forum som säger si eller så. Till exempel verkar det vara rätt få som märkt av några skillnader om man läser på engelsa avforums. Sitter man tillräckligt länge och försöker se en förändring lär man till slut se den oavsett om den finns eller ej.
En litet test på hur lätt man lurar ögat. http://web.mit.edu/p...w_illusion.html Redigerat av dattacine, 13 February 2010 - 17:23. Postad 13 February 2010 - 17:51 Återigen, det är mycket snack men var är alla Svenska G10-ägare som råkat ut för detta? Åtskilliga G10 är sålda i landet och bra många av dess ägare hänger här. Någon...? Postad 14 February 2010 - 12:14
Om det nu är så att det är endast är en del det drabbar finns ju ändå risken att just du råkar ut för det. Om det är ett problem som Panasonic officiellt erkänner är det väl ändå inte värt att riskera när det verkar som om tex LG kan leverera liknande bild och behålla den över en längre period. Jag menar varför köpa något om du vet att risken finns att du drabbas? Då kanske är det är värt att titta på konkurrenter. Postad 14 February 2010 - 13:23
hur vet vi det när där uppenbarligen inte gjort liknande mätningar på LG´s plasmor... Postad 14 February 2010 - 14:16
Håller med, finns det ett ända känt fall i sverige överhuvudtaget? Postad 14 February 2010 - 15:16
Det vet vi inte men om vi återigen ska tro på D-nice Jag skriver ofta i denna tråd, dels för att jag är intresserad av vad som sägs samt att jag själv äger en apparat. Jag säger detta så att folk inte ska tro att jag vill "klanka" ner på Panasonic och specifikt på G10. Jag tycker dock det är märkligt att inte fler ser detta som ett problem. Vill ni inte gå till botten med det som hänt? Sverige kanske har betydligt färre innehavare av G10 apparaten än vad USA har. Att problemet lättare ska upptäckas där är väl därför rimligt? Postad 14 February 2010 - 17:11
Bara för att han haft oturen att få måndagsex av Pana men inte av ett annat märke så drar han slutsatsen att de andra inte kan ha måndagsex.
Om problemet nu är så stort som det målats upp så borde väl varenda nästan varenda innehavare av en G10 (etc) ha upptäckt det och i synnerhet de som är så pass intresserade att de har ett konto här eller på nåt annat liknande forum. Hur många ex av apparaterna som finns ska inte spela en avgöradne roll om det är ett rpoblem som uppträder på alla. Postad 14 February 2010 - 18:00
Jag tror vi pratar förbi varandra. Jag menar inte heller att det ska finnas på alla och det har jag aldrig skrivit. Däremot är det större risk att det upptäcks i ett land där fler enheter har sålts eller har jag fel? Och nej bara för att vissa enheter drabbats behöver inte alla göra det. Det skrivs det även om i AVSForumet. Vissa märker ingen skillnad andra gör det. Varför vill ni så gärna försöka få mig att tro att vissa inte har problem? Postad 14 February 2010 - 19:14
Jag är ute efter att hitta sanningen om hur det faktiskt ligger till.
Vissa tolkar ju Panasonics uttalande som att de menar det D-Nice och andra funnit är en medveten inbyggd funktion som kommer att hända på alla. (Inte nödvändigtvis enbart på detta forum) Så verkar ju itne vara fallet då det är något som drabbar ett relativt fåtal apparater. I det avsendet verkar Panasonic inte ha förstått användarna på avsforum och skriver ett "pressmeddelande" mer baserat på juridisk synvinkel och inte erkänna att det existerar ett fel och då det är så luddigt och svårtolkat är det som att hälla bensin på brasan. Man skriver helt enkelt lite förbi varanda, men det kansek klarnar när Panasonic haft inne Pauls tv i England på undersöknign, nen det tar väl en månad eller mer. Jag tror absolut felet existerar på en del apparater och skulle väldigt gärna veta hur vanligt det faktiskt är och hur stort osv då jag har en V10 undanlagd och tänkt åka och betala den i början av veckan. Sen är det ju även intressant att veta om det är skillnader mellan de olika modellerna, vilket inte går att utesluta. Nåja, i slutändan kommer jag nog vara nöjd och det kan vara skönt att sluta grubbla och läsa om eländet med tv-val. Jag är i vilket fall bra mycket mer kräsen när det gäller innehållet (dvs filmerna) än vad jag är när det gäller panelen så jag kan nog förbise vissa brister. Stter ju trots allt oftst och tittar på serier på en datorskärm utan direkt reta mig på nåt (förvisso en Eizo 2431 men ändå). Är ju faktiskt roligare att se på film än att följa tre forum i jakten på olika tv-apparaters brister. (Nog för att jakten komemr fortsätta med jakten på brister hos högtalare istället är jag rädd. Postad 14 February 2010 - 20:23
Jag har svårt att förstå hur man kan tolka Panasonics uttalande till att det inte skulle vara en funktion och inte en bugg. Panasonic har väl valt att göra så här för att dom har anledning till det, antagligen för att komponenters egenskaper ändras över tid. Alternativet hade säkert varit att andra egenskaper hos panelen blivit till det sämre som kanske hade upplevts värre, vad vet vi? Att inte alla upplever någon försämring av svärtan tycker jag inte är konstigt, förmodligen är den säkert inte särskilt stor vilket gör det mycket svårt att se om man inte har något att direkt jämföra med (en likadan tv brevid).
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |