* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 30 November 2007 - 21:35
badpojken
-
badpojken
-
Användare
-
-
108 inlägg
Hej hej.
Har några korta frågor om denna intressanta produkt (M-4100).
1. Hur snabbt bootar enheten på ett ungefär? 2. Går det att använda Tvixen med enbart displayen (vfd), tex att navigera bland mp3 utan att behöva tv-skärmen? 3. Finns det någon strömsparfunktion likt bärbar dator. Exempelvis om den står på en längre tid utan "aktivitet", stängs då hårddisken av för att åter spinna igång när någon ska använda enheten? 4. Kanske pinsam fråga men klarar tvixen att skala ned en h.264 på 1080p till 720p eller 1080i? Min tv klarar bara 1080i som högsta upplösning...
/m
Hej! 1) 10-20sek skulle jag säga 2) Ja, det går, dock är det väldigt krångligt och inget jag vill rekommendera direkt. 3) Tror inte det, utan det är nog fullt blås hela tiden. 4) Japp, funkar utmärkt! Har testat det på min egen TViX, så det funkar klockrent! /A
Postad 01 December 2007 - 00:58
bjplundin
-
bjplundin
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som fått igång flera olika diskar att köra på tvixen? Ska fungera med att köra en annan nfs-server än netshare, men jag får inte det att lyckas. Någon?
Jorå, jag ladda ned SFU 3.5 (Windows Services for Unix) från Microsoft. Sedan installerade jag bara NFS-servern. Lite pyssel med behörigheter, sedan är det bara högerklicka på en mapp i utforskaren och välja egenskaper och klicka på NFS Sharing-fliken och dela ut den med det namn du konfigurerat i Tvixens network inställningar.
Postad 01 December 2007 - 06:52
Wahlberg22
-
Wahlberg22
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hur är det med WLAN-adapter. Jag har hittat en FAQ där man listar ett par stycken som funkar med Twix, t ex en vanlig D-Link G54. Men, är det bara dessa som funkar, och i så fall varför är det så? Eller kan någon här bekräfta att de fått det att fungera med någon annan modell, och i så fall vilken?
Postad 01 December 2007 - 11:48
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Lycklig ägare av en 4100, (beställde på Komplett idag)
Kommer att köra den mot panna AE-700 proj.
Vad jag förstår så skall den klara av mkv filer nu, om så är fallet , fungerar det bra ?
Tror ni att blir bättre bild än vanliga DVD filmer när jag kör med min projj?
Har även en LCD tv (bara 32")
Hoppas man inte har köpt "grisen i säcken"
//Peter
Postad 01 December 2007 - 12:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hur är det med WLAN-adapter. Jag har hittat en FAQ där man listar ett par stycken som funkar med Twix, t ex en vanlig D-Link G54. Men, är det bara dessa som funkar, och i så fall varför är det så? Eller kan någon här bekräfta att de fått det att fungera med någon annan modell, och i så fall vilken?
Bra inlägg om WLAN från vårt eget forum: http://forum.iriver....read.php?t=5793
Postad 01 December 2007 - 12:20
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Postad 01 December 2007 - 12:58
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Min Tvix fungerar utmärkt, bortsett från det faktum att den tappar kontakten med nätverket och kräver en eller flera omstarter innan det går att hitta FTPn igen. Vidare lägger nätverket av mitt under överföringar ibland. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?
Nu har jag min TViX och de första erfarenheterna är ungefär som att starta en TV eller videospelare, d v s mängder av problem. Har försökt använda Windows XP Home för att göra iordning HDD, men känner inte igen skärmbilderna i manualen. Manualen är verkligen ologisk - går det överhuvudtaget att göra inställningar med XP Home? Nu har jag dock lyckats få tag på en svensk manual och tänker FTP:a upp mina filmer från en iMac. Det står faktiskt i början på manualen att den kan spela upp HDV! Super, om det funkar. Men, än så länge har det inte fungerat med FTP. Mitt FTP-program Transmit hittar TViX men vill ha ett användarnamn. Lösenordet står på Setup-menyn för nätverk, men vilket är användarnamnet? Tack på förhand Svängan
Postad 01 December 2007 - 13:02
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Någon som fått igång flera olika diskar att köra på tvixen? Ska fungera med att köra en annan nfs-server än netshare, men jag får inte det att lyckas. Någon?
Jorå, jag ladda ned SFU 3.5 (Windows Services for Unix) från Microsoft. Sedan installerade jag bara NFS-servern. Lite pyssel med behörigheter, sedan är det bara högerklicka på en mapp i utforskaren och välja egenskaper och klicka på NFS Sharing-fliken och dela ut den med det namn du konfigurerat i Tvixens network inställningar.
Inga problem med andra namn än tvixhd1 då?
Postad 01 December 2007 - 13:16
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Lösenordet står på Setup-menyn för nätverk, men vilket är användarnamnet?
OK, jag hittade det själv på tillverkarens FAQ. Användarnamnet är "tvixftp".
Postad 01 December 2007 - 15:12
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej alla !
Jag har sökt igenom denna enorma tråd efter "undertexter" för mkv filerna
Min fråga är , räcker det med att lägga text filen med samma namn som filmen på disken och texten hoppar igång?
eller hur gör man ?
Min 4100 kommer på måndag
Postad 01 December 2007 - 15:42
darude
-
darude
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Postad 01 December 2007 - 16:19
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Hej!
jag har beställt en twix 4100 och har nu fått hem den och till störtsta delen har det bara varit problem.
Till att börja med så verkar det som att det är fel på den då den inte går att koppla ihop mot datorn över nätverket.
Står bara att han hittar den, men att nått är fel på enheten, ingen enhet kommer upp i windows.
Sen har jag haft stora problem med att enheten hänger sig då jag ska se på film.
Jag kör den kopplad till en western mybook 320gb extern disk.
Har kört in senaste formwaren och den hänger sig konstant ca 2-3 gånger varje gång jag ska se en film.
Får starta om den 3 ggr innan de fungerar hyffsat bra.
Sen händer det även att de börjar hacka i mitten av vissa filmer.
Huruvuda det är tvixens fel eller om de är nått galet med hdden låter jag vara osagt.
Funderar om jag ska ta och skicka tillbaka den så får dustin kolla på den om de hittar nått fel.
Tycker det är oerhört irriterande då den hänger sig så ofta.
Fler än jag som har felet så konstant?
Postad 01 December 2007 - 18:33
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Hej!
jag har beställt en twix 4100 och har nu fått hem den och till störtsta delen har det bara varit problem.
Till att börja med så verkar det som att det är fel på den då den inte går att koppla ihop mot datorn över nätverket.
Står bara att han hittar den, men att nått är fel på enheten, ingen enhet kommer upp i windows.
Sen har jag haft stora problem med att enheten hänger sig då jag ska se på film.
Har kört in senaste formwaren och den hänger sig konstant ca 2-3 gånger varje gång jag ska se en film.
Huruvuda det är tvixens fel eller om de är nått galet med hdden låter jag vara osagt.
Funderar om jag ska ta och skicka tillbaka den så får dustin kolla på den om de hittar nått fel.
1= tvixen "syns" alldrig i datorn utan du måste ansluta till den via en FTP Client , som tex Smart FTP. 2= Nyaste FW funkar i princip bara bra för .mkv filmer , vill du kolla på ISO utan hängningar så är det fw 1.0.43 som gäller.
Postad 01 December 2007 - 19:14
Micca
-
Micca
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej!
Bytte firmware 1.3.15 till gamla 1.0.43 (funkar inte bra med ISO). Slår på och i 1 sekund bootar den sedan är displayen svart, inget funkar. Verkar som allt är borta! Finns det någon som har något tips.
Jocke
Redigerat av Micca, 01 December 2007 - 19:19.
Postad 01 December 2007 - 19:32
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Hej! Bytte firmware 1.3.15 till gamla 1.0.43 (funkar inte bra med ISO). Slår på och i 1 sekund bootar den sedan är displayen svart, inget funkar. Verkar som allt är borta! Finns det någon som har något tips.
Jocke
Testa att göra som det står på sid 43 i manualen , en sk säker uppgradering.
Postad 01 December 2007 - 19:40
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Hej! Bytte firmware 1.3.15 till gamla 1.0.43 (funkar inte bra med ISO). Slår på och i 1 sekund bootar den sedan är displayen svart, inget funkar. Verkar som allt är borta! Finns det någon som har något tips.
Jocke
prova att trycka på "TV out" ett par gånger, det brukar man behöva göra efter en firmwareuppdatering.
Postad 01 December 2007 - 19:44
Micca
-
Micca
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Jocke Testa att göra som det står på sid 43 i manualen , en sk säker uppgradering.
Får ingen kontakt med den via USBn, kanske kan testa via USB minne?
Postad 01 December 2007 - 19:49
Micca
-
Micca
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Jocke
prova att trycka på "TV out" ett par gånger, det brukar man behöva göra efter en firmwareuppdatering.
Funkar inte heller, nu står det No File...
Postad 01 December 2007 - 21:09
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jocke Testa att göra som det står på sid 43 i manualen , en sk säker uppgradering.
Får ingen kontakt med den via USBn, kanske kan testa via USB minne?
Läs instruktionsboken som Hewi sa (sid. 44 i min manual). Säker uppdatering från hårddisk är det enda som kan rädda dig ifall det är svart i displayen på Tvixen. Döp en mapp till twixfw i rooten på hårddisken och håll inne setupknappen när du startar burken osv. Har den utfört uppgraderingen på rätt sätt så kan det vara att du har ett större problem.
Postad 01 December 2007 - 21:12
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej!
Andra har redan svarat på det väsentligaste av dina frågor. Vad är det för typ av filmer som hänger? Omdöpta iso, "vanliga" iso-filer eller HD-filer? Kört från hårddisk eller nätverk? Om det är iso-filer så får du köra via nätverk eller flasha tillbaks till 1.0.43 i dagsläget.
Postad 01 December 2007 - 21:29
poppe_
-
poppe_
-
Användare
-
-
222 inlägg
Vad är det för hårddisk som följer med om man köper 500 GB versionen? Samsung? Seagate? varierar det?
Postad 01 December 2007 - 21:34
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Vad är det för hårddisk som följer med om man köper 500 GB versionen? Samsung? Seagate? varierar det? 
Såvitt jag vet, kan ha fel, säljer inte iRiver något med hdd, utan det är väl butiken ifråga som du ska fråga.
Postad 01 December 2007 - 21:57
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Jag kör med firmware 1.2.25 och för mig har alla mkv-filer fungerat samt nästan alla dvd-filmer. De med en redig rip dvs om man rippar själv fungerar klanderfritt.
Postad 01 December 2007 - 23:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hej på er
Är det någon som provat att köra en 25 GB 1080p VC-1 TruHD / DD+ Film ?Jag kör med firmware 1.2.25 och för mig har alla mkv-filer fungerat samt nästan alla dvd-filmer. De med en redig rip dvs om man rippar själv fungerar klanderfritt.
Av de betor som kommit ut, är det nog den bästa om man bara ser till just filmtittandet. Verkar som den har minst konflikter. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 01 December 2007 - 23:18.
Postad 02 December 2007 - 00:09
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Såvitt jag vet, kan ha fel, säljer inte iRiver något med hdd, utan det är väl butiken ifråga som du ska fråga.
irivernordic, inte iriver (jag vet det är förvirrande). iriver, förresten - inte "iRiver" eller "iRIVER". Det var old school-stavningen.  Annars har du rätt ODDNAME, fråga butiken poppe.  "irivernordic ab" är i alla fall företaget som har generalagenturen för Cresyn (hörlurar), Digiana (Audia X, FM-sändare), DViCO (TViX, mediaextender), GT Telecom (MobiFren, Bluetoothheadset), Reigncom (iriver, MP3-spelare) i Skandinavien (alla är koreanska varumärken). Därtill har vi en webshop som heter Directman och som har varit igång flera år: https://www.prisjakt...sinfo.php?f=670De återförsäljare och butiker som har köpt hårddiskar av oss, har enbart köpt Samsung 500 GB för att det är den (eller av av de) tystaste på marknaden. Fungerar kanon!
Redigerat av sean.wiklund, 02 December 2007 - 00:16.
Postad 02 December 2007 - 07:30
Wahlberg22
-
Wahlberg22
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hur är det med WLAN-adapter. Jag har hittat en FAQ där man listar ett par stycken som funkar med Twix, t ex en vanlig D-Link G54. Men, är det bara dessa som funkar, och i så fall varför är det så? Eller kan någon här bekräfta att de fått det att fungera med någon annan modell, och i så fall vilken? Bra inlägg om WLAN från vårt eget forum: http://forum.iriver....read.php?t=5793
Tack för svaret Sean, men jag hittar inte svaret på min fråga där... Om jag försöker vara lite mer specifik...Jag har en Siemens router och kan få tag på ett matchande Siemens USB-WLAN-kort...typ....hur stor chans har jag att det funkar med Twixen...?
Postad 02 December 2007 - 11:49
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Tack för svaret Sean, men jag hittar inte svaret på min fråga där... Om jag försöker vara lite mer specifik...Jag har en Siemens router och kan få tag på ett matchande Siemens USB-WLAN-kort...typ....hur stor chans har jag att det funkar med Twixen...?
Jag svarar liten. Precis som för en PC behöver tvixen rätt drivrutiner för att få kringutrustning att fungera och i tvixens fall är enbart drivrutiner för de WLAN donglar du sett hos DViCO's hemsida som är inkluderade i firmwaren och därmed fungerar.
Postad 02 December 2007 - 14:14
Marv
-
Marv
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej alla glada, vet inte om ämnet har avhandlats redan, har bara skummat genom tråden som hastigast.
Min fråga är: Går det att "sätta" in någon dvdspelare i maskinen? Eller måste man köra med sin vanliga. Har ett Samsung system som jag är nöjd med, dock är spelaren förbannat känslig så jag har fått koppla in min gamla Panasonic till tvn oxå.
Dock har den bara scart vilket inte är det roligaste...
Postad 02 December 2007 - 14:20
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Nej, det går inte att hooka upp en DVD-spelare till tvixen.
Men det är ju bara att rippa ner dina skivor till tvixen eller datorn och kolla på dom så istället.
Blir mycket bättre bild dessutom.
Postad 02 December 2007 - 14:23
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hej alla glada, vet inte om ämnet har avhandlats redan, har bara skummat genom tråden som hastigast. Min fråga är: Går det att "sätta" in någon dvdspelare i maskinen? Eller måste man köra med sin vanliga. Har ett Samsung system som jag är nöjd med, dock är spelaren förbannat känslig så jag har fått koppla in min gamla Panasonic till tvn oxå. Dock har den bara scart vilket inte är det roligaste...
Teoretiskt kan du använda en extern USB DVD för att spela DVD MEN tvixen hanterar inga kopieringsskydd så du kan inte titta på "Retail-DVD" (Hyr/Köp-film) så den praktiska nyttan blir ganska liten. Du kan via nätverket ansluta till din DVD i datorn och spela DVD-film den vägen, då måste du använda någon programvara i datorn för att ta bort krypteringsskyddet..
Postad 02 December 2007 - 14:25
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Dag 4 med TViX 5100:
Några saker fungerar, andra inte.
- Inget ljud överhuvud taget
- 1920*1080 går inte heller
- 1280*720 visas
- HDV-filmer visas inte
Att bli tvungen att visa 1280*720 är ganska OK, jag har ändå ingen full-HD-skärm, och inte så många andra heller.
Men varför kommer det inte fram något ljud?
/Svängan
Postad 02 December 2007 - 14:34
Marv
-
Marv
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Oj, det gick fort. Tack så hemskt mycket för svaren. Får ta en liten funderare på hur jag ska göra med inköpet.
Postad 02 December 2007 - 15:13
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Dag 4 med TViX 5100:
Några saker fungerar, andra inte. - Inget ljud överhuvud taget - 1920*1080 går inte heller - 1280*720 visas - HDV-filmer visas inte
Att bli tvungen att visa 1280*720 är ganska OK, jag har ändå ingen full-HD-skärm, och inte så många andra heller.
/Svängan
För det första så laddade du inte upp någon prov-fil så vi kunde testa till dig innan du köpte din TVix. Du skriver inte vad det är för nån TV. 1920x1080 funkar inte säger du... 1080i eller 1080p? 50, 60 eller 24Hz? (PAL, NTSC eller 24 i inställningarna) Om du inte får ljud så kan det vara bra ifall man vet vad du har provat för typ av filer? iso, mkv osv. Likaså, vilken utgång använder du och hur har du ställt dina setting? Om du har kopplat direkt till TV'n så bör det nog stå "analog PCM" i audio-settings.
Postad 02 December 2007 - 16:56
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Dag 4 med TViX 5100:
Några saker fungerar, andra inte. - Inget ljud överhuvud taget - 1920*1080 går inte heller - 1280*720 visas - HDV-filmer visas inte
/Svängan
Du behöver ge oss mera kött på benen, vilket firmware använder du? vad har du för tv-out konfiguration? vad har du för audio-out konfiguration? vilken upplösning tar din TV?? hur ser dina HDV filer ut? Mina HDV verkar rulla på fint.. kör jag mediainfo på en m2t fil säger den följande Video #0 Codec : MPEG-2 Video Codec profile : Main@High-1440 Codec settings/Matri : Custom Bit rate : 25 Mbps Bit rate mode : CBR Width : 1440 pixels Height : 1080 pixels Aspect ratio : 16/9 Frame rate : 25.000 fps Standard : Composite Chroma : 4:2:0 Interlacement : Top Field First Bits/(Pixel*Frame) : 0.643 och de tester jag gjort verkar tyda på att de lirar, skall se om jag hittar någon som avviker från ovan profil
Postad 02 December 2007 - 17:00
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Svängan: vad har du för tv? Vad du att den klarar av den signal (1080p? 1080i) som du skickar till den?
Inget ljud låter också som att du gör något fel i inkoppling eller settings. Hur kopplar du ljudet? Analogt direkt till tv:n, via hdmi eller digitalt till reciever?
Postad 02 December 2007 - 17:08
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej alla glada !
Tänkte sätta in mig lite om de olika firmware versionerna som finns.
Min 4100 kommer troligtvis i morgon , och vad jag förstår så levereras den inte med fullt fungerande funktioner, utan man måste byta fw.
Jag kommer primärt att använda mkv filer, men kommer även att spela upp DVD (.iso filer) då undrar jag viken firmware är den bästa ?
Kommer inte att ha den för bildvisning.
Det finns ju en massa experter i denna tråd , så jag hoppas att ni kan hjälpa mig
// Peter
EDIT
Kommer inte att köra i 1080P !
Redigerat av Peter_sm, 02 December 2007 - 17:14.
Postad 02 December 2007 - 17:27
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Hej alla glada !
Min 4100 kommer troligtvis i morgon , och vad jag förstår så levereras den inte med fullt fungerande funktioner, utan man måste byta fw.
Jag kommer primärt att använda mkv filer, men kommer även att spela upp DVD (.iso filer) då undrar jag viken firmware är den bästa ?
Det finns ju en massa experter i denna tråd , så jag hoppas att ni kan hjälpa mig
// Peter
EDIT
Jag kör med senaste FW och kör bara MKV inga problem för mig med det än =)
Postad 02 December 2007 - 17:40
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej alla glada !
// Peter
EDIT
Jag kör med senaste FW och kör bara MKV inga problem för mig med det än =)
Ok, jag tar den senaste --- tvix_M-x100_1.3.15--- Sedan såg jag att någon hade problem med iso filer, men han tog och kopierade TS biblioteket i iso filen till tvixen och då fungerade det bra, någon annan som testat detta ?
Postad 02 December 2007 - 17:46
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej alla glada !
// Peter
EDIT
Börjar kännas väldigt tjatigt nu. Läs åtminstone de sista sidorna i tråden. Den senaste firmwaren är troligen det bästa valet för att få bästa stöd för HD-filer, men då måste dvd läggas på hårddisk i mappar (som på skivorna) eller iso-filer köras över nätverk. Bästa kompromiss verkar vara firmware 1.2.25 enligt en del användare.
Postad 02 December 2007 - 18:07
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej alla glada !
// Peter
EDIT
Börjar kännas väldigt tjatigt nu. Läs åtminstone de sista sidorna i tråden. Den senaste firmwaren är troligen det bästa valet för att få bästa stöd för HD-filer, men då måste dvd läggas på hårddisk i mappar (som på skivorna) eller iso-filer köras över nätverk. Bästa kompromiss verkar vara firmware 1.2.25 enligt en del användare.
Jag kommer att köra allt över nätverket. då jag köpte min utan HD, men jag har även en USB disk på 500GB  Tack för att ni orkar svara på mina frågor
Redigerat av Peter_sm, 02 December 2007 - 18:08.
Postad 02 December 2007 - 18:41
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Du behöver ge oss mera kött på benen, vilket firmware använder du? vad har du för tv-out konfiguration? vad har du för audio-out konfiguration? vilken upplösning tar din TV?? hur ser dina HDV filer ut?
Mina HDV verkar rulla på fint.. kör jag mediainfo på en m2t fil säger den följande Video #0 Codec : MPEG-2 Video Codec profile : Main@High-1440 Codec settings/Matri : Custom Bit rate : 25 Mbps Bit rate mode : CBR Width : 1440 pixels Height : 1080 pixels Aspect ratio : 16/9 Frame rate : 25.000 fps Standard : Composite Chroma : 4:2:0 Interlacement : Top Field First Bits/(Pixel*Frame) : 0.643
och de tester jag gjort verkar tyda på att de lirar, skall se om jag hittar någon som avviker från ovan profil
Tvix firmware 1.3.15 F Ljud Analog (PCM) TV Standard PAL ->autoswitch Av TV-typ 16:9 Videoport HDMI HDMI Ljud På Vido UT 1080p Med denna inställning har jag lyckats få ut ljud (hurra!) på en (1) film, vilken har har konverterats med följande inställningar: File Extension: mov Audio Encoder AAC, Stereo (L R), 48,000 kHz Video Encoder Format: QT Width: 1280 Height: 720 Pixel aspect ratio: default Crop: None Frame rate: 25 Frame Controls: Retiming: Nearest Frame Resize Filter: Nearest Pixel Deinterlace Filter: Line Averaging Adaptive Details: On Antialias: 0 Detail Level: 0 Field Output: Progressive Codec Type: H.264 Multi-pass: On, frame reorder: On Pixel depth: 24 Spatial quality: 75 Min. Spatial quality: 25 Key frame interval: 5 Temporal quality: 50 Min. temporal quality: 25 Average data rate: 7.68 (Mbps) Text Overlay Position: Lower Left--TV Safe Alpha: 1.000000 Text: Sverker 07 H.264 1280x720 AAC-ljud basic FC Text Color: r:1.0000, g:1.0000, b:1.0000 Font: Helvetica, 24 Alltså, AAC-ljud, är det detta som ger skillnaden? Min TV är en Panasonic plasma-tv TH-42PV60EH, upplösning 1024*720. /Svängan
Postad 02 December 2007 - 19:09
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Du behöver ge oss mera kött på benen, vilket firmware använder du? vad har du för tv-out konfiguration? vad har du för audio-out konfiguration? vilken upplösning tar din TV?? hur ser dina HDV filer ut?
Mina HDV verkar rulla på fint.. kör jag mediainfo på en m2t fil säger den följande Video #0 Codec : MPEG-2 Video Codec profile : Main@High-1440 Codec settings/Matri : Custom Bit rate : 25 Mbps Bit rate mode : CBR Width : 1440 pixels Height : 1080 pixels Aspect ratio : 16/9 Frame rate : 25.000 fps Standard : Composite Chroma : 4:2:0 Interlacement : Top Field First Bits/(Pixel*Frame) : 0.643
och de tester jag gjort verkar tyda på att de lirar, skall se om jag hittar någon som avviker från ovan profil
Tvix firmware 1.3.15 F Ljud Analog (PCM) TV Standard PAL ->autoswitch Av TV-typ 16:9 Videoport HDMI HDMI Ljud På Vido UT 1080p
Med denna inställning har jag lyckats få ut ljud (hurra!) på en (1) film, vilken har har konverterats med följande inställningar:
File Extension: mov Audio Encoder AAC, Stereo (L R), 48,000 kHz Video Encoder Format: QT Width: 1280 Height: 720 Pixel aspect ratio: default Crop: None Frame rate: 25 Frame Controls: Retiming: Nearest Frame Resize Filter: Nearest Pixel Deinterlace Filter: Line Averaging Adaptive Details: On Antialias: 0 Detail Level: 0 Field Output: Progressive Codec Type: H.264 Multi-pass: On, frame reorder: On Pixel depth: 24 Spatial quality: 75 Min. Spatial quality: 25 Key frame interval: 5 Temporal quality: 50 Min. temporal quality: 25 Average data rate: 7.68 (Mbps) Text Overlay Position: Lower Left--TV Safe Alpha: 1.000000 Text: Sverker 07 H.264 1280x720 AAC-ljud basic FC Text Color: r:1.0000, g:1.0000, b:1.0000 Font: Helvetica, 24
Alltså, AAC-ljud, är det detta som ger skillnaden?
Min TV är en Panasonic plasma-tv TH-42PV60EH, upplösning 1024*720.
/Svängan
Inte lätt att förstå dig, men jag gör ett försök. LJUD:Du får inte ljud på någon fil alls förutom den du har i ditt inlägg? Har du bara testat dina egna kamerafilmer? Tryck på infoknappen på Tvix fjärrkontroll när du tittar på en film utan ljud och se vad som står efter ljudtyp. Vissa ljudtyper fungerar inte, t.ex. videokameror verkar använda sig av mp3-ljud och det har Tvix svårt att återge (vilket är lite konstigt eftersom den klarar formatet i en annan del av Tvix). BILD:Din TV klarar inte 1080p... välj 1080i eller som du gjort redan, 720p.
Postad 02 December 2007 - 20:03
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tvix firmware 1.3.15 F Ljud Analog (PCM) TV Standard PAL ->autoswitch Av TV-typ 16:9 Videoport HDMI HDMI Ljud På Vido UT 1080p
Med denna inställning har jag lyckats få ut ljud (hurra!) på en (1) film, vilken har har konverterats med följande inställningar:
File Extension: mov Audio Encoder AAC, Stereo (L R), 48,000 kHz Video Encoder Format: QT Width: 1280 Height: 720 Pixel aspect ratio: default Crop: None Frame rate: 25 Frame Controls: Retiming: Nearest Frame Resize Filter: Nearest Pixel Deinterlace Filter: Line Averaging Adaptive Details: On Antialias: 0 Detail Level: 0 Field Output: Progressive Codec Type: H.264 Multi-pass: On, frame reorder: On Pixel depth: 24 Spatial quality: 75 Min. Spatial quality: 25 Key frame interval: 5 Temporal quality: 50 Min. temporal quality: 25 Average data rate: 7.68 (Mbps) Text Overlay Position: Lower Left--TV Safe Alpha: 1.000000 Text: Sverker 07 H.264 1280x720 AAC-ljud basic FC Text Color: r:1.0000, g:1.0000, b:1.0000 Font: Helvetica, 24
Alltså, AAC-ljud, är det detta som ger skillnaden?
Min TV är en Panasonic plasma-tv TH-42PV60EH, upplösning 1024*720.
/Svängan
Inte lätt att förstå dig, men jag gör ett försök.
LJUD: Du får inte ljud på någon fil alls förutom den du har i ditt inlägg? Har du bara testat dina egna kamerafilmer? Tryck på infoknappen på Tvix fjärrkontroll när du tittar på en film utan ljud och se vad som står efter ljudtyp. Vissa ljudtyper fungerar inte, t.ex. videokameror verkar använda sig av mp3-ljud och det har Tvix svårt att återge (vilket är lite konstigt eftersom den klarar formatet i en annan del av Tvix).
BILD: Din TV klarar inte 1080p... välj 1080i eller som du gjort redan, 720p.
Jag har bara testat med egna kamerafilmer. Endast den jag beskrivit ovan har gett något ljud. I övrigt är det stumt eller så blir det varken bild eller ljud. Min TV tycks inte klara 1080p - jag får ställa om till 1080i på TViX, vilket väl inte gör något eftersom kameran är sådan. Jag försöker just nu ladda upp två filmer här på sajten - men det tar tid. Tack för all hjälp, snart går det kanske ... /Svängan
Postad 02 December 2007 - 20:07
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu får jag se om det går att lägga upp en film på den här sajten.
Pelikaner S12 fungerar alltså med både ljud och bild - detta är min förstfödda (glädjetårar)
Pelikaner_S12.mov 1.91MB
13 Antal nerladdningar
Så här ser data ut: (repetition)
File Extension: mov
Audio Encoder
AAC, Stereo (L R), 48,000 kHz
Video Encoder
Format: QT
Width: 1280
Height: 720
Pixel aspect ratio: default
Crop: None
Frame rate: 25
Frame Controls:
Retiming: Nearest Frame
Resize Filter: Nearest Pixel
Deinterlace Filter: Line Averaging
Adaptive Details: On
Antialias: 0
Detail Level: 0
Field Output: Progressive
Codec Type: H.264
Multi-pass: On, frame reorder: On
Pixel depth: 24
Spatial quality: 75
Min. Spatial quality: 25
Key frame interval: 5
Temporal quality: 50
Min. temporal quality: 25
Average data rate: 7.68 (Mbps)
Pelikaner S13 fungerar inte alls  .
Pelikaner_S13.mov 3.88MB
15 Antal nerladdningar
Data ser ut så här:
File Extension: mov
Audio Encoder
AAC, Stereo (L R), 48,000 kHz
Video Encoder
Format: QT
Width: 1920
Height: 1080
Pixel aspect ratio: default
Crop: None
Frame rate: 25
Frame Controls: Off
Codec Type: H.264
Multi-pass: On, frame reorder: Off
Pixel depth: 24
Spatial quality: 99
Min. Spatial quality: 25
Key frame interval: 5
Temporal quality: 50
Min. temporal quality: 25
/Svängan
Postad 02 December 2007 - 20:48
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag har bara testat med egna kamerafilmer.
Endast den jag beskrivit ovan har gett något ljud.
I övrigt är det stumt eller så blir det varken bild eller ljud.
Min TV tycks inte klara 1080p - jag får ställa om till 1080i på TViX, vilket väl inte gör något eftersom kameran är sådan.
Jag försöker just nu ladda upp två filmer här på sajten - men det tar tid.
Tack för all hjälp, snart går det kanske ...
/Svängan
Jag hade gjort så här: Kollat vad ändelsen är på dina original-kamerafilmer (antar att den inte filmar till .mov i kameran?) Ändrat ändelsen till .ts eller annan ändelse som är godkänd av Tvix. Om bilden fungerar, tryck info-knappen på fjärren och kolla vad det står att ljudet är för något. Står det mp3 eller AAC i infot, så får du konvertera ljudet. MP3 (och AAC som är en efterträdare till MP3) är inte lämplig att köra på Tvix. Det blir rena lottot om ljudet ska fungera eller inte. Om kameran spelar in i Quicktime (.mov) så blir du kanske tvungen att konvertera både film och ljud. (Jag kan för övrigt inte få ner dina snuttar till min hårddisk och de lyckades balla ur både Firefox och Internet Explorer när den skulle öppna quicktime-plugin)
Postad 02 December 2007 - 20:52
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Pelikaner S12 fungerar alltså med både ljud och bild - detta är min förstfödda (glädjetårar)
Pelikaner S13 fungerar inte alls .
/Svängan
Det ser ut som att Pelikaner_S13 har 81Mbps i bitrate vilket är för mkt mot vad tvixen kan prestera..
Postad 02 December 2007 - 21:08
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Pelikaner S13 fungerar inte alls .
/Svängan
Det ser ut som att Pelikaner_S13 har 81Mbps i bitrate vilket är för mkt mot vad tvixen kan prestera..
Hehehe... jag lyckades ändra browsern så att den laddar filerna till hårddisken. Ja, 81 Mbps är nog helt omöjligt. Filerna måste konverteras, komprimeras (25 Mbps borde räcka långt) och ljudet ändras. Den som funkade hos dig är bara 7 Mbps. Konstigt om ljudet fungerar trots allt... kan det ha blivit någon ändring senaste firmware kanske?
Postad 02 December 2007 - 21:52
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag hade gjort så här: Kollat vad ändelsen är på dina original-kamerafilmer (antar att den inte filmar till .mov i kameran?) Ändrat ändelsen till .ts eller annan ändelse som är godkänd av Tvix.
Om bilden fungerar, tryck info-knappen på fjärren och kolla vad det står att ljudet är för något. Står det mp3 eller AAC i infot, så får du konvertera ljudet. MP3 (och AAC som är en efterträdare till MP3) är inte lämplig att köra på Tvix. Det blir rena lottot om ljudet ska fungera eller inte.
Om kameran spelar in i Quicktime (.mov) så blir du kanske tvungen att konvertera både film och ljud. (Jag kan för övrigt inte få ner dina snuttar till min hårddisk och de lyckades balla ur både Firefox och Internet Explorer när den skulle öppna quicktime-plugin)
Vad kamerans filer heter vet jag inte, de ligger på mini-DV-band. De blir Quicktime-filmer vid hämtning till datorn. Det enda ljud som jag fått fram är AAC. Men, jag fortsätter att testa med Linear PCM också. Varför skulle det inte gå med MP3 och AAC, enlig specifikationerna skall det gå. I manualen står det "... videomaterial du spelat in själv med en HDV camcorder kan spelas upp med din TVix HD med hög upplösning." Visst får man intrycket att det går att spela upp en HDV-film i 1080i50 utan att man skall behöva nedkonvertera eller göra mycket tidsödande konverteringar. Det står dessutom att .mov(H.264) stöds. Jag fortsätter med alla goda råd i ryggen, det måste ju gå til slut ... /Svängan
Postad 02 December 2007 - 21:54
Pyroman
-
Pyroman
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej hej.
Satt och läste här på forumet för en månad sen, blev så sugen så jag beställde mig en tvix 4100sh HD från dustin.
Haft den snart en månad, använt den dagligen. Är super nöjd, alla filmer jag testat har funkat. testat dom flesta formaten inkl full HD. finns inget att klagga på, dock så kan den bli lite seg när jag spolar snabbt i vissa filmer. men inget som stör mig allt för mycket.
Som sagt totalnöjd, måste lätt va den bästa prylen jag köpt detta året.
Postad 02 December 2007 - 21:59
Svängan
-
Svängan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hehehe... jag lyckades ändra browsern så att den laddar filerna till hårddisken. Ja, 81 Mbps är nog helt omöjligt. Filerna måste konverteras, komprimeras (25 Mbps borde räcka långt) och ljudet ändras. Den som funkade hos dig är bara 7 Mbps. Konstigt om ljudet fungerar trots allt... kan det ha blivit någon ändring senaste firmware kanske?
Så mycket inställningar som måste vara rätt ... Nu begränsar jag videon till 25 MBps så får vi se - enligt mina bruksanvisningar skall det räcka med 21Mbps. /Svängan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|