Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 januari 2008 - 19:31

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Citera(Minglarn @ Jan 11 2008, 16:29 )
Sedan tror jag att det är Boxen det är fel på och inte på Comhems sändingar. Det sitter nog en riktigt billig dekoder i boxen som inte fixar bra bild.

Om det bara är fel på boxen så undrar jag varför jag just nu kl 1855 sitter o tittat på en i stort sett perfekt bild i Canal+ HD programmet "Bortspolad" Det är ju lite konstigt

Hmm teknade filmer brukar vara helt ok med denna box. Såg "Bortspolad" för några dagar sedan med den gamla fw var riktigt bra då. Kollad nu och såg ok ut men började studera den närmare och nog fan var det färgblock i bla vattnet även här! Fan skiten har verkligen blivit sämre! :-(

Jag tittar också på bortspolad på Canal+ HD. Grymma färgblock i ljusa bakgrunder. Har i och för sig inte lagt in nya mjukvaran än :) .

Postad 11 januari 2008 - 19:32

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Sedan tror jag att det är Boxen det är fel på och inte på Comhems sändingar. Det sitter nog en riktigt billig dekoder i boxen som inte fixar bra bild.

Om det bara är fel på boxen så undrar jag varför jag just nu kl 1855 sitter o tittat på en i stort sett perfekt bild i Canal+ HD programmet "Bortspolad" Det är ju lite konstigt

Hmm teknade filmer brukar vara helt ok med denna box. Såg "Bortspolad" för några dagar sedan med den gamla fw var riktigt bra då. Kollad nu och såg ok ut men började studera den närmare och nog fan var det färgblock i bla vattnet även här! Fan skiten har verkligen blivit sämre! :-(

Citerar mig själv, det är ju kul... ;-) Bortspolad på Canal+ HD just nu är riktigt bra allt som ofast även om jag upplever bilden på den filmen som sämre än den var innan fw. Men kolla in Barbershop på TV3 nu.. fy fan blockfestival! hurra!

Postad 11 januari 2008 - 19:34

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har du satt i kortet?! :P

Ja det har jag, prövade att vända det upp och ner också. :)

Mvh/ Per

Postad 11 januari 2008 - 19:38

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Har du satt i kortet?! :P

Ja det har jag, prövade att vända det upp och ner också. :)

Mvh/ Per

Sorry, sitter här och gör mig lustig på din bekostnad, men det var så öppet mål.

Jag tycker att det låter som att programkortet inte aktiverats av någon anledning. Det kan kanske ha att göra med pairingen med boxen?! Kanske har detta misslyckats.

Postad 11 januari 2008 - 19:43

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
Kanalerna ch-kanalen och Voom Test fungerar utan kort i boxen - får man inte bild då är det antagligen fel på boxen.

Postad 11 januari 2008 - 19:53

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har störningar på Voom HD, bilden rycker till och det kommer en svärm "mpeg-skräp" i bilden och ljudet hackar till.
Nedskalningen till RGB-scart är för övrigt ruskigt USEL! SVT HD (720p) ser dock bra ut över RGB-scart.

Pratade med en väldigt otrevlig kvinna på kundtjänst förut. Hon hade hört att två personer haft problem med Humax-boxen, varav i ena fallet hade en "ingenjör konstaterat att felet inte låg i boxen" (!). Att det fanns 3000 inlägg här tog hon ingen som helst notis om och påpekade att de har 1,75 miljoner kunder. Att det eventuellt kunde vara störningar eller dålig kvalitet i signalen från Comhem var fullständigt otänkbart.
Nu till det bästa/värsta: Om jag har problem med boxen får jag ringa till Humax! Comhem har inget som helst ansvar hävdade hon. Givetvis helt felaktigt. Tjänsten fungerar ju bara med denna box. :)
Hon tyckte jag skulle skriva brev till kundrelationer. Är verkligen ett fysiskt brev det enda sättet att komma i kontakt med dom?

Bäst vore förstås om någon skrev ihop ett välforumlerat, sakligt och artigt brev som listade alla kända problem före och efter uppdateringen. Var och en här skickar sedan en kopia signerat i eget namn...

Jag skall ringa tillbaka igen så att jag kommer till någon annan person.

Postad 11 januari 2008 - 19:57

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Vad gäller tecknade filmer så brukar boxen prestera bra. Minimala färblockningar osv. Men vad gäller film så är saken annan.

Postad 11 januari 2008 - 20:04

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Martin,

Det är bara att ringa Comhems växel och fråga efter kundrelationer. Jag vet för jag har ringt dit mååååånga gånger. Det är dit de såsmåningom slussar in alla besvärliga kunder.

Postad 11 januari 2008 - 20:09

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Kanalerna ch-kanalen och Voom Test fungerar utan kort i boxen - får man inte bild då är det antagligen fel på boxen.

Ja Voom test fungerade också jag hade inte hittat den , jag hade inte bläddrat så långt... vad kul att få en kanal att se på :) började bli lite trött på info kanalen he he, nä nu ska jag pröva att koppla med hdmi kabeln igen, jag kör med scart nu men bilden ser riktigt bra ut när den har fått vara på en stund men det är en massa färgblock och flimmer ifrån början när jag bytt kanal och det pågår kanske någon minut innan bilden stabiliserar sig.

Man kan tro att kortet inte är aktiverat men dom har skickat ut sina "aktiverings signaler" varje gång jag har ringt med det verkar inte hjälpa.

Mvh/ Per

Postad 11 januari 2008 - 20:32

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
@Perna
Se till att dom verkligen har ditt nuvarande korts nummer. För mig satt dom och pairade med ett gammalt abonemangs kort.

Postad 11 januari 2008 - 20:39

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

@Perna
Se till att dom verkligen har ditt nuvarande korts nummer. För mig satt dom och pairade med ett gammalt abonemangs kort.

Det har dom kollat, kortet och boxens nr stämmer både på första boxen och den här nya.

Nu har jag bytt till hdmi kabeln och det är verkligen en bra bild på VOOM test men det tar säkert en minut med en massa färgblock och flimmer innan bilden blir bra.

Mvh/ per

Postad 11 januari 2008 - 20:53

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Jag blev precis uppringd av en person på ComHem som var TV ansvarig. Han sa att det kommer att komma ut info från Comhem i den här tråden i kväll.

Nån som tror att detta kommer att ske?! :)

//"stolt" ägare av dekoder med gamla FW:n...

Postad 11 januari 2008 - 20:54

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Jag blev precis uppringd av en person på ComHem som var TV ansvarig. Han sa att det kommer att komma ut info från Comhem i den här tråden i kväll.

Nån som tror att detta kommer att ske?! :P

Jorå, än har jag inte gett upp... Vi har ett par timmar kvar... :)

Postad 11 januari 2008 - 20:55

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Nån som tror att detta kommer att ske?! :P

Tvivlar på det, men man kan ju iaf hoppas :)

Edit. Katastrof bild på lets dance på tv4. block festival så långt ögat kan nå. Även bild störningar hela tiden, men det kanske inte är pga boxen iofs !

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 11 januari 2008 - 21:02.

Postad 11 januari 2008 - 20:59

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Ser nu att Harlin iaf är inloggad så kanske...

Postad 11 januari 2008 - 21:06

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Nån som tror att detta kommer att ske?! :)

Tvivlar på det, men man kan ju iaf hoppas :P

Edit. Katastrof bild på lets dance på tv4. block festival så långt ögat kan nå. Även bild störningar hela tiden, men det kanske inte är pga boxen iofs !

Har du oxo det?! Jag trodde det var boxen (hum...)... Men det är precis som du säger... Block festival och bildstörningar jämt. Kolla även in dom svarta kläderna... Color banding så att man blir gråtfärdig.. :)

Postad 11 januari 2008 - 21:08

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Japp, svar kommer senare ikväll. Inte ett svar som just nu löser några problem, men som jag tror kommer att besvara några av era frågor.

Postad 11 januari 2008 - 21:15

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Japp, svar kommer senare ikväll. Inte ett svar som just nu löser några problem, men som jag tror kommer att besvara några av era frågor.

Okej Harlin.
Vilka frågor och hur sent ?
Jag är tacksam att du hjälper till här.
Per

Postad 11 januari 2008 - 21:21

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Hon tyckte jag skulle skriva brev till kundrelationer. Är verkligen ett fysiskt brev det enda sättet att komma i kontakt med dom?

Det går även med ett e-brev till [email protected] . De svarade tom på en helgdag så jag har en postiv erfarenhet av dem (dock denna enda kontakt med ett för mig positivt svar (om boxen hade funkat ok då...).

Postad 11 januari 2008 - 21:28

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Har fått ett knepigt problem nu efter uppdateringen av FW,får ingen bild på TV4 HD (svart) och låter jag den stå där för att hitta signalen så slår den även ut alla andra HD kanalerna (dom övriga SD funkar) det går att gå förbi denna kanal,men stannar jag några sekunder där så har jag ingen bild alls på någon av HD kanalerna,enda som hjälper är att stänga av den till st-by och sedan på igen,då kan jag se övriga HD kanaler men icke TV4 HD.

1.Har resettat boxen
2.Tagit kortet ut/in
3.Slagit av strömmen till boxen

Men inget hjälper,har någon ett bra tips?

Mvh Nicke

Postad 11 januari 2008 - 21:41

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
För mig så har aldrig black crunch varit något större problem varken före eller efter uppdateringen till FW .10, color
banding var däremot varit hemsk med den gamla FW men vart något bättre men inte bra med den nya. Men det jag är allra mest irriterad av är rycken i 720p som gör det i princip otittbart efter den senaste uppdateringen till FW .10. Jag har en Samsung 32" LCD.
Till det hör att min TV är optimerad för 720p som det står i instruktionsboken, och då skulle jag vilja använda den men det går inte efter den nya uppdateringen.

Postad 11 januari 2008 - 21:53

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Min brf uppgraderade till com hems digital nät före Jul så jag skickade tillbaka min väl fungerande digitalbox från canaldigital på uppmaning av com hem och gick och köpte Hd boxen för 2000kr den 7/12.

Sedan dess har jag ingen bild annat än på com hems info canal, jag har fel anmält flera gånger i veckan via både telefon och mail, flera tekniker har ringt upp och säger att dom ska undersöka saken men det händer ingenting, jag har bytt ut boxen samt kortet, kopplat med scart, hdmi, bytt antennslad mm, nu har jag tröttnat efter 5 veckor utan bild så jag ringde supporten och ville säga upp abonemanget men det gick dom inte med på!.

Hur länge ska man behöva vänta för att få säga upp abonemanget, vad säger konsument köplagen om detta?... har man inte rätt att säga upp ett abonemang som inte fungerar?

Jag har en Sony Bravia 50 tums TV ca: 2år gammal, Humax boxen hitta alla kanaler signal styrka 63%, jag har gått igenom all inställningar med supporten flera gånger men allt ser rätt ut osv men jag har ingen bild förutom att jag kan se textningen på vissa kanaler och com hems info kanal som fungerar med bild och ljud samt det analoga grundutbudet som fungerar.

Tips någon?

Mvh/ Per

Byt boxen i butiken. Troligtvis något med kortläsaren.

Postad 11 januari 2008 - 21:59

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Min brf uppgraderade till com hems digital nät före Jul så jag skickade tillbaka min väl fungerande digitalbox från canaldigital på uppmaning av com hem och gick och köpte Hd boxen för 2000kr den 7/12.

Sedan dess har jag ingen bild annat än på com hems info canal, jag har fel anmält flera gånger i veckan via både telefon och mail, flera tekniker har ringt upp och säger att dom ska undersöka saken men det händer ingenting, jag har bytt ut boxen samt kortet, kopplat med scart, hdmi, bytt antennslad mm, nu har jag tröttnat efter 5 veckor utan bild så jag ringde supporten och ville säga upp abonemanget men det gick dom inte med på!.

Hur länge ska man behöva vänta för att få säga upp abonemanget, vad säger konsument köplagen om detta?... har man inte rätt att säga upp ett abonemang som inte fungerar?

Jag har en Sony Bravia 50 tums TV ca: 2år gammal, Humax boxen hitta alla kanaler signal styrka 63%, jag har gått igenom all inställningar med supporten flera gånger men allt ser rätt ut osv men jag har ingen bild förutom att jag kan se textningen på vissa kanaler och com hems info kanal som fungerar med bild och ljud samt det analoga grundutbudet som fungerar.

Tips någon?

Mvh/ Per

Problem med flera boxar så bör butik ringa humax.

Postad 11 januari 2008 - 22:03

Plixen
  • Plixen
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har samma bekymmer som Tool efter uppgraderingen från .04 -> .10, suck!
Sedan tycker jag nog att bilden var betydligt skarpare på alla kanaler, SD/HD, med .04.
Ringde idag till Comhem och sa upp mitt HD-ab. innan ångerveckorna gått ut, så jag väntar med spänning vad Comhem ska göra för att styra upp detta.
Det som fick mig att avsluta HD-ab. var att jag felanmälde försämringen igår kväll, dom skulle undersöka detta...
MEN jag skulle inte få någon återkoppling på detta utan bara sitta och vänta för att se om det blir någon förbättring.... hur svårt kan det vara att skicka ett SMS/Mail om att nu har vi hittat ett fel som vi har åtgärdat.

Så jag väntar här vid detta aktiva forum för att se om jag ska beställa HD-ab. igen.

/Pär :)

Postad 11 januari 2008 - 22:03

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Tummen upp til Harlin som svarar på forumet som comhem-språkrör, men jag tycker det är oerhört klent att ett stort företag som comhem inte har en bättre informationsavdelning. Inte ens inom företaget har de någon informationsförmedling som verkar vara värt ett nått alls.. jaja, som sagt, tummen upp till Harlin iaf!

Postad 11 januari 2008 - 22:05

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Tips någon?

Mvh/ Per

Det har jag gjort även kortet är bytt men felet kvarstår, jag tror det är någonting med nätet eftersom jag bytt både box, kort , kablar, hdmi, scart mm. men det blir ingen skillnad sedan tycker jag det är konstigt att när jag byter kanal till VOOM Hd (en av dom två som fungerar (info canalen)) så flimmrar kanalen en lång stund kanske en minut innan den stabiliserar sig och blir bra.

Postad 11 januari 2008 - 22:11

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Är detta en engångsföreteelse eller kommer någon officiell representant för comhem att vara tillgänglig i fortsättningen för att städa upp i denna röra?

Postad 11 januari 2008 - 23:19

Blazze
  • Blazze
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
verkar inte som det blir något :)

Postad 11 januari 2008 - 23:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Godlkvälll mina vänner ..

Ikväll var vi inte sugna på blockfestivalen på tv .. så jag är så glad att det finns andra källor att välja på.
Blurayspelare, Mediaspelaren Tvix, Playstaion osv osv

Läste era senste uppleveslser av kundtjänst .. hoppas comhem tar dessa på allvar .. nu när de läser här :P

Nu ser jag fram emot comhems "uttalande på minhembio" :)

Maveric :)

Postad 11 januari 2008 - 23:23

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Maveric :P

Ser ut som biografen är full! :)
"and the audience is listening"

Postad 11 januari 2008 - 23:24

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag börjar bli trött. Det hinner antagligen bli ljust ute innan comhem lyckats hitta svara knappen här. Nåja man är van att vänta när man har att göra med comhem i alla fall :P

Postad 11 januari 2008 - 23:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Under tidet kan vi ju köra filmen som jag gjorde i höstas när jag besökte BollyWood ..

Appropå comhem o förväntningarna om HDTV ..

http://www.grapheine...ay.php?id=96739

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 11 januari 2008 - 23:41.

Postad 11 januari 2008 - 23:33

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Efter mitt samtal till supporten i dag när dom lovade att undersöka mina problem så försämrades bilden plötsligt märkbart och nu när jag ser efter så har min signalstyrka sjunkit 7db! Kan dom styra signalstyrkan centralt eller görs det lokalt (justering i fördelningsskåp, dämpningen i väggdosorna etc.)? Nu börjar jag känna mig paranoid :)
Dom 7db gör i varje fall skillnad, varenda kanal ser ut som schack-, och regnbågskarneval.
Dom kanske rent av hämnas på mig för allt som ni gnällt om :P

Postad 11 januari 2008 - 23:43

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Efter mitt samtal till supporten i dag när dom lovade att undersöka mina problem så försämrades bilden plötsligt märkbart och nu när jag ser efter så har min signalstyrka sjunkit 7db! Kan dom styra signalstyrkan centralt eller görs det lokalt (justering i fördelningsskåp, dämpningen i väggdosorna etc.)? Nu börjar jag känna mig paranoid :)
Dom 7db gör i varje fall skillnad, varenda kanal ser ut som schack-, och regnbågskarneval.
Dom kanske rent av hämnas på mig för allt som ni gnällt om :P

Revenge!!!! :)
Nejdå, troligtvis en slump. 3db är synbart så 7 db är mycket. Hur ser analoga ut?

Tips någon?

Mvh/ Per

Det har jag gjort även kortet är bytt men felet kvarstår, jag tror det är någonting med nätet eftersom jag bytt både box, kort , kablar, hdmi, scart mm. men det blir ingen skillnad sedan tycker jag det är konstigt att när jag byter kanal till VOOM Hd (en av dom två som fungerar (info canalen)) så flimmrar kanalen en lång stund kanske en minut innan den stabiliserar sig och blir bra.

Har du tidigara haft "laddar konfigdata"?

Postad 11 januari 2008 - 23:55

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Efter mitt samtal till supporten i dag när dom lovade att undersöka mina problem så försämrades bilden plötsligt märkbart och nu när jag ser efter så har min signalstyrka sjunkit 7db! Kan dom styra signalstyrkan centralt eller görs det lokalt (justering i fördelningsskåp, dämpningen i väggdosorna etc.)? Nu börjar jag känna mig paranoid :P
Dom kanske rent av hämnas på mig för allt som ni gnällt om :)

Revenge!!!! B)
Nejdå, troligtvis en slump. 3db är synbart så 7 db är mycket. Hur ser analoga ut?

Har du tidigara haft "laddar konfigdata"?

Hann inte kolla de analoga (kommer knappt ihåg hur man skiftar till den ingången på tv:n :) ), har gratiskört telias digitaltv ett år.
Dök in bakom och började kolla lösa kablar etc. slutade med att boxen gav tv:n "blue screen" i bästa NT-anda! Några på/av och ryck-och-slit-i-kablar senare så är nivån tillbaka på normal......

Postad 12 januari 2008 - 00:06

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jaha, då gör vi ett försök då... klockan är ju bara kring 00:00, och det är väl att beteckna som kväll fortfarande? :) Som jag skrev tidigare ger inlägget inte svar på samtliga frågor, men förhoppningsvis några av dem. Skall plöja igenom inläggen från de senaste dagarna en gång till och se om det är något mer jag kan informera om just nu. Tills vidare får ni nöja er med nedanstående.

Com Hems inställning är självklart att du som använder denna box skall få en fullvärdig upplevelse på både HD- och SD-kanaler. Eftersom du är kund hos Com Hem och köpt boxen av Com Hem är det vi som ytterst är ansvariga för att du har en tjänst som du känner dig nöjd med, oavsett om problemen är relaterade till en viss typ av box eller själva tjänsten. P.g.a. den situation som uppstått så är det läge att förklara en del.

Nya mjukvaror
I vissa inlägg får jag känslan av att några tror att det är Com Hem som tar fram mjukvaror till boxarna. Det är tillverkaren som tar fram nya mjukvaror! Det Com Hem gör är bl.a. att på flera olika sätt säkerställa att den nya mjukvaran fungerar rent tekniskt i vårt nät. Varför denna mjukvara dragit ut på tiden kan jag inte gå in på närmare i detalj, förutom att Com Hem godkänt mjukvaran för ganska lång tid sedan och därefter intensivt jagat de externa förseningskällor som funnits. Vi har ju inget att vinna på att vänta med att skicka ut mjukvaran.

När rapporterna om upplevda problem med främst BC och CB började komma in, bl.a. i denna tråd så var en av åtgärderna som vidtogs att flyga in flera programmerare från Humax centralt (Korea) som suttit på plats hos oss där vi försökt återskapa de inrapporterade problemen som förekommit och krävt att Humax skall lösa problemet. Vissa inrapporterade problem kunde vi/Humax återskapa tydligt, men andra inte lika tydligt. Problemet blir inte mindre komplext av att problemen yttrar sig olika på olika skärmar, och väldigt olika beroende på inställningarna hos skärmarna. (Vi har satt upp skärmar från i princip samtliga större tillverkare tillgängliga på svenska marknaden för att kunna göra relevanta tester)

Nuvarande jakt på slutgiltig lösning
Humax och vi fick varierande resultat med den nya mjukvaran som Humax tagit fram. På vissa skärmar blev det ingen förändring, medan på vissa blev förbättringen klart bättre. Testerna visade inte på någon bildförsämring, vilket gjorde bl.a. mig själv förvånad att så många i denna tråd upplevde en bildförsämring med nya mjukvaran. Har inte själv haft möjlighet att jämföra under kontrollerade former, men då jag vet vilka personer som testat mjukvaran och känner deras kompetens så är det märkligt att så många här kommer till en annan slutsats. Då Humax och våra tester visade att många skärmar visade bättre bild med nya mjukvaran som Humax tagit fram så valde vi att sända ut den, men vi var/är självklart inte nöjda med bara denna nya mjuvkara eftersom det inte fullt ut löste problemet, och vissa skärmar fortfarande har kvar problemen utan någon förbättring.
Under 2007 har vi drivit frågan mycket hårt mot tillverkaren centralt med krav på att hitta en lösning. Humax tar detta på fullt allvar, och jobbar intensivt med att hitta en slutgiltig lösning på problemet. De jobbar från flera olika infallsvinklar för att lösa problemet, men jag kan i nuläget inte gå in på exakt vad de gör, förutom att en del av lösningen med största sannolikhet är ännu ett nytt mjukvarusläpp. Tidsplanen från Humax är i skrivande stund inte heller spikad, men vi hoppas att inom några veckor ha fått tidplan för kommande åtgärder från dem. Com Hem och Humax har självklart inte suttit och väntat på den nya mjukvaran och trott att den skall lösa alla problem, utan parallellt med den har arbetet fortsatt med att lösa problemet för de kunder som upplever problemet. Problemen påverkar Humax anseende minst lika mycket som vårt, och problemen ska lösas!

Tester innan lansering
Vi hade som tidigare beskrivits ett antal testkunder innan och i samband med lansering i några månader. Har under kvällen läst igenom de testprotokoll som kom in i samband med testerna inför lanseringen och jag är ytterst frustrerad över att de synpunkter som kommit fram i denna tråd inte kom fram under dessa tester. De som testade var de flesta ungefär som genomsnittet av deltagare på detta forum, normala teknikintresserade människor. Minst 3 av dem bör dock vara på liknande kunskapsnivå som Pacman och Zacabeb, vilket gör det hela än mer märkligt. Uppenbart har viktiga synpunkter inte kommit fram, och för att förbättra testerna i framtiden kommer bl.a. 2 personer på detta forum att tillfrågas om att vara testkunder när vi lanserar kommande boxar, åtminstone de mer avancerade boxarna.

Synpunkterna angående 720/60 undersöks. Om era slutsatser stämmer så är det olyckligt.

Några har haft funderingar angående bandbredd på HD-kanalerna. Det är fulla spett som gäller, det som kommer in till oss skickas ut med samma bitrate.

Com Hems Kundservice har dagligen ett antal kontakter med kunder som äger denna box som inte upplever problemet som många här innen upplever. (Kunderna kontaktar oss för att beställa PPV, har frågor om sin faktura, vill beställa andra tjänster, vill ha inkopplingshjälp, etc, etc). Trots att väldigt få kunder utanför detta forum upplever problemet så skall blir inte problemet mindre för er som upplever det, och problemet skall lösas. Frågan har högsta prioritet. Beroende på vilka reaktioner detta inlägg får så hoppas jag kunna komma mer ny information så snart det finns mer att informera om.

Redigerat av Harlin, 12 januari 2008 - 08:46.

Postad 12 januari 2008 - 00:07

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Under tidet kan vi ju köra filmen som jag gjorde i höstas när jag besökte BollyWood ..

Appropå comhem o förväntningarna om HDTV ..

http://www.grapheine...ay.php?id=96739

Maveric B)

Humor :) B) :P

Nu går vakan in på dygn nr 2...

Tror jag spelar COD4 medan jag väntar. Skrik till om de kommer :)

Edit: Naturligtvis hade Harlin då passat på att komma igen sekunden före jag tryckte på Svara :P

Redigerat av Raven, 12 januari 2008 - 00:08.

Postad 12 januari 2008 - 00:10

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Långt inlägg...

Tack för ett mycket utförligt svar. Det verkar åtminstone som att ni tar problemen på allvar nu.

Det jag skulle vilja veta nu är om det är troligt att dessa problem med black crush och färgblockningar kommer att kunna lösas med hjälp av en framtida fw eller om det finns vissa hårdvarufel/begränsningar man inte kan komma runt med ny mjukvara.

Postad 12 januari 2008 - 00:14

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Några har haft funderingar angående bandbredd på HD-kanalerna. Det är fulla spett som gäller, det som kommer in till oss skickas ut med samma bitrate.

Jag antar att detta bara gäller HD-kanalerna? Med tanke på hur vissa SD-kanaler ser ut emellanåt så antar jag att ni komprimerar dessa ytterligare.

Postad 12 januari 2008 - 00:15

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

MaVeRiC: Att du blev nobbad på Canal+ sport HD kunde ju inte comhem göra så mycket åt. Canal+ bröt ju själv ut sporten i en helt annan kanal. Utan att veta varför comhem inte fått tillgång till kanalen än kan man inte veta vart felet ligger. Det kan vara att comhem förhandlar som ägg och det kan vara så att Canal+ inte alls vill ge comhem kanalen. Här visar sig dock comhems hemlighetsmakeri som ett problem igen. Visste man varför kanalen aldrig kommer så kunde man förstå varför.

Boxen är ju dock helt och hållet comhem's ansvar.

Håller med. Det som stör mig är att Comhem har lyckats sälja denna undermåliga box till en massa stackars kunder som lyssnat på den information man fått, och litat på. Dvs att förhandlingar om sport HD pågick och att det bara var en tidsfråga innan sprort åter skulle kunna avnjutas i HD. Och att det under året skulle komma fler kanaler i HD.
Åtminstone jag är en av dem som avaktade och inte utnyttjade ångerrätten innan den gick ut.
Comhem har med andra ord helt enkelt sagt vad man behöver säga för att få kunder, oavsett vad som var fakta.
Senaste infon jag har från Comhem (rätta mig gärna on jag har fel), är att förhandlingar pågår. Skulle vara intressant att kolla in i förhandlingsrummet isf. Hur är det ens möjligt att samtala i snart ett år utan att kunna visa nåt resultat.
Tyvärr tror jag inte att det har varit några samtal på mycket länge mellan parterna, men det vill naturligtvis inte Comhem gå ut med. Priset består dock.
Har full förståelse för att man inte kan komma överens men man får väl ändå vara så ärliga och informera om det skiter sig.

Postad 12 januari 2008 - 00:20

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Det jag skulle vilja veta nu är om det är troligt att dessa problem med black crush och färgblockningar kommer att kunna lösas med hjälp av en framtida fw eller om det finns vissa hårdvarufel/begränsningar man inte kan komma runt med ny mjukvara.

Black crush ska väl vara löst redan i och med att man kan välja HDMI color space.
Vill också påminna Harlin att det inte bara är 720p som har problemet med 60Hz, utan även 1080i i "original" mode.

Postad 12 januari 2008 - 00:30

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Black crush ska väl vara löst redan i och med att man kan välja HDMI color space.

Det håller jag inte riktigt med om. Om jag väljer YPBPR istället för som tidigare RGB så får jag möjligvis mer korrekt gråskala men bilden ser avsevärt sämre ut också. Den hinna som det tidigare har pratats syns tydligare då. Jag tycker även att trycket i bilden försämras. Jag saknar fortfarande ett läge där svärtan är bra men där allt inte blir kolsvart utan detaljer blir tydliga.

Det är möjligt att det går att justera i tv:n och jag har inte gjort allt för många olika inställningar ännu. Jag får väl helt enkelt lägga lite tid på detta under helgen.

Postad 12 januari 2008 - 00:30

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar Harlin ..

Det är lätt att bli glad åt det lilla när man varit svältfödd ... ,men jag skall inte gå i den fällan.

Jag förstår era problem och vill komplettera .. dra slutsatser .. ge min mening ..

- Humax är lika dåliga på att producera mjukvara tillsammans med hårdvara som de var på 90 -talet
- Ni har valt fel personer i testpanelen ( Varför frågade du inte oss ? )
- Om de har samma kompetens som pacman, varför upptäckte de då inte det som vi upptäckte på 10 minuter ?
- Vi förstår att inte comhem tar fram FW, men det är ni som valt Humax !!!
- Ni får fram en tidsplan om några veckor, vi sitter med apparater med större problem än innan ... i veckor - månader ?
- Den skickar 720p/60Hz .. det är inte synpunkter det är fakta.
- Har ni funderat på att kompensera oss alla. Någon slipper att betala helt och en annan något annat ? Rättvisa ?

Jag skall vara helt ärlig och det skall man väl vara ? Jag förstår era problem, men köper inte att
det fått gå till så här och tänker inte acceptera att jag fått vara någon sorts dold betatestare
och samtidigt betalt så mycket pengar för en en dålig produkt och tjänst. Jag tänker inte heller
låta er komma undan med att ta tillbaka utrustningen.

Jag tror jag talar för alla, när jag säger .. - Det minsta ni kan ge oss .. är pengarna tillbaka
låta oss behålla boxen .. samt ersätta oss för de abonnemang som vi tecknat för just HD sändningarna.
( i mitt fall HD paketet och Canal+ Total )

Då är det upp till var och en att använda eller inte använda boxen under tiden ni exprimententerar.
Fungerar den om ett halv år .. bra .. fungerar den inte om ett halvår .. ok då har det inte kostat oss något
annat än bortkastad tid och falska förhoppningar..

Som sagt .. bra att du hörde av dig trots att kl passerat midnatt och jag hoppas att du i framtiden
informerar oss alla och att så sker på er egen hemsida också .. ( det finns ju fler därute som sitter som frågetecken )

Godnatt o sov så gott det går :)

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 12 januari 2008 - 00:33.

Postad 12 januari 2008 - 00:33

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Det håller jag inte riktigt med om. Om jag väljer YPBPR istället för som tidigare RGB så får jag möjligvis mer korrekt gråskala men bilden ser avsevärt sämre ut också. Den hinna som det tidigare har pratats syns tydligare då. Jag tycker även att trycket i bilden försämras. Jag saknar fortfarande ett läge där svärtan är bra men där allt inte blir kolsvart utan detaljer blir tydliga.

Det är möjligt att det går att justera i tv:n och jag har inte gjort allt för många olika inställningar ännu. Jag får väl helt enkelt lägga lite tid på detta under helgen.

Jo, man kan ju säga att man löst ett problem och introducerat ett annat :).

Postad 12 januari 2008 - 00:35

iller_
  • iller_
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Jag har läst denna forum under några dagars tid, och blir så jäkla arg när jag läser hur Com Hem har agerat och agerar mot sina kunder! Dom vet att Humax boxen lider av stora problem men fortsätter ändå sälja och marknadsföra denna box med problem, nu till ett nedsatt pris. Tänk hur många nya och gamla kunder som går på det fina som står på Com Hems sida om boxen och deras HDTV? Appropå Canal + Sport HD så gör de ju reklam om den i deras introduktionsfilm som ligger på deras HD sida trots att man inte kan ta del av den kanalen, http://www.comhem.se...e/comhem_hd.wmv Varför kan inte Com Hem iallafall sluta sälja denna box, och retunera alla de har i lager till Humax? Lägga HD satsningen i hyllan tills nya boxar finns tillgängliga? Om de hade brytt sig mer om kunden så hade de även kunnat ersätta alla Humax ägare som skickar in boxen med en ny HD box när de finns eller åtminstone en vanlig box (Samsung) till de kunder som så önskar? Verkar som att Com Hem och Humax aldrig kommer få till denna box med hjälp av FW, utan det är säkert hårdvarufel. Varken Humax eller Com Hem vill stå för kostnaderna som uppstår ifall alla ska retunera eller få en ny box? Trist att det ska vara så hära!

Postad 12 januari 2008 - 00:36

Unregistered19e5a7da
  • Unregistered19e5a7da
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har avstått från att skaffa HD-paket från Comhem på grund av denna box under en lång tid och jag vet många som avstått av samma anledning. När ska Comhem inse att de tappar mängder av kunder på grund av detta?

Frågan man ställer sig är: varför verkar det så omöjligt att erbjuda kunderna fler alternativ än denna Humax-box? Eftersom den ger sämre bild på SD-kanaler än min gamla Macab som var den första box som erbjöds när digital-TV dök upp så är den ju uppenbarligen inte bra. Hur svårt kan det vara att erbjuda lite alternativ istället för att "kämpa på" med uppenbarligen undermålig hårdvara medan de flesta potentiella kunder byter leverantör?

Jag känner många personer som skulle skaffa HD fråm Comhem om de bara såg till att sända C+ Sport-HD men det verkar som vanligt ta evigheter så fort man ska förhandla om en ny kanal.

Till sist en fråga: kan detta med varierande bildkvalitet bero på att Comhem överbelastar sitt nät med Internet som ju används mer under vissa tider på dygnet eller kan det vara att man nuförtiden helt enkelt klämt in för många kanaler?

Postad 12 januari 2008 - 00:37

Blazze
  • Blazze
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tycker comhem bara är pinsamma just nu. Ni kan flyga in tekniker ifrån korea men ni kan inte informera om era problem på eran egen hemsida? Dessutom så sitter er kundservice och ljuger kunderna rätt upp i ansiktet när de säger att det inte är ett kännt problem.

Postad 12 januari 2008 - 00:38

Framåt IFE
  • Framåt IFE
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Vad är Comhems inställning till att börja tillåta andra DVB-C boxar med stöd för HDTV? Just nu gör ju parningen av kort mot box konsumentens valfrihet minimal. Använd Humax CXHD-1000C eller se på SDTV.

Antalet TV-modeller med inbyggd DVB-C mottagare med stöd för HDTV lär ju inte bli mindre i framtiden och det finns fler HDTV-boxar än Humax CXHD-1000C .

Tänk vad intressant mobiltelefonimarknaden i Sverige skulle se ut om Telia var den enda operatören. På grund av att Telia parar ihop SIM-kortet med telefonen tillåts endast användning av Sony Ericsson K610i i 3G-nätet. Vill man använda en annan telefon får man nöja sig med GSM. Det här låter ju helt vansinnigt men i fallet kabel-tv är det verklighet...

Postad 12 januari 2008 - 00:40

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Tack för infon.
Verkar nästan som det blivit nån miss. Jag menar, uppenbarligen har man jobbat med nya programvaran och låtit testa den ordentligt innan lansering. Med tanke på att det är kunniga och intresserade personer som granskat kritiskt så förefaller det nästan osannolikt att det är samma programvara som åtminståne jag har i min låda.

Svärtan har blivit klart bättre för mig men förgblockningarna finns kvar, mer eller mindre. Inget konstigt så långt.
Däremot kan man inte ha missat problemet med 720p/60-läget. Symtomen är alltför tydliga för det anser jag.
Undrar om det skickats ut en version avsedd för annat land. Lånsökt förvisso, men nåt fel måste ha inträffat iaf.

Postad 12 januari 2008 - 00:45

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Vad är Comhems inställning till att börja tillåta andra DVB-C boxar med stöd för HDTV? Just nu gör ju parningen av kort mot box konsumentens valfrihet minimal. Använd Humax CXHD-1000C eller se på SDTV.

Bra förslag. Tänk vad skönt det vore att kunna köpa några DVB-C kort till sin HTPC och slippa dessa förbannade boxar som ingen tar ansvar för. Vad har comhem egentligen för intresse av att paira med denna box. Det comhem borde göra nu är att släppa detta fritt och låta kunden köpa den box man vill.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.