Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2007 - 22:13

Meili
  • Meili
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
2 snabba till er Tvixgudar :)

Vad jag förstått går MÅSTE man ha en HDD i den för att den ska fungera? Det räcker inte med en hårddisk över nätverk?

Samt, utifall man köper en Tvix utan HDD och köper en disk separat, försvinner garantin om man sätter in hårddisken själv i Tvixen?

Postad 02 December 2007 - 22:17

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Nej, man måste inte ha någon HDD i tvixen, den funkar utmärkt att köra via nätverk eller USB-HDD.

Nej, du öppnar inte tvixen för att sätta i en HDD, du bara öppnar en lucka och sätter i din hårddisk med dom medföljande slädarna.

Postad 02 December 2007 - 22:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag hade gjort så här:
Kollat vad ändelsen är på dina original-kamerafilmer (antar att den inte filmar till .mov i kameran?)
Ändrat ändelsen till .ts eller annan ändelse som är godkänd av Tvix.

Om bilden fungerar, tryck info-knappen på fjärren och kolla vad det står att ljudet är för något.
Står det mp3 eller AAC i infot, så får du konvertera ljudet. MP3 (och AAC som är en efterträdare till MP3) är inte lämplig att köra på Tvix. Det blir rena lottot om ljudet ska fungera eller inte.

Om kameran spelar in i Quicktime (.mov) så blir du kanske tvungen att konvertera både film och ljud.
(Jag kan för övrigt inte få ner dina snuttar till min hårddisk och de lyckades balla ur både Firefox och Internet Explorer när den skulle öppna quicktime-plugin)

Vad kamerans filer heter vet jag inte, de ligger på mini-DV-band. De blir Quicktime-filmer vid hämtning till datorn.

Det enda ljud som jag fått fram är AAC. Men, jag fortsätter att testa med Linear PCM också.

Varför skulle det inte gå med MP3 och AAC, enlig specifikationerna skall det gå.

I manualen står det "... videomaterial du spelat in själv med en HDV camcorder kan spelas upp med din TVix HD med hög upplösning." Visst får man intrycket att det går att spela upp en HDV-film i 1080i50 utan att man skall behöva nedkonvertera eller göra mycket tidsödande konverteringar. Det står dessutom att .mov(H.264) stöds.

Jag fortsätter med alla goda råd i ryggen, det måste ju gå til slut ...

/Svängan

OK. Filen funkade ju när den var komprimerad, så jag hade siktat på runt 25Mbps om det inte blir för stora filer.
Som du säger så står det att både mp3 och AAC ska fungera och även det funkade ju i din ena testfil.
Kör på bara!
Kanske det var en sån sak som slutade fungera efter någon av uppgraderingarna av firmware.
Jag har fortfarande 2-3 filmer som inte ljudet funkar på och som Tvix-info anger som MP3.

Postad 02 December 2007 - 23:16

Unregistered5f1ea27c
  • Unregistered5f1ea27c
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hejsan

Har kört en Tvix 4100 nu i drygt en månad. Förutom lite pyssel med olika firmwares och reboots lite då och då så fungerar den över förväntan. Är dock en sak som jag inte lyckats få rätsida på, nämligen material i 4:3 format.
När jag kör skivor från min Pioneer 668 i 4:3 format via HDMI till min Sanyo Z2 så kan jag lätt välja att strectha ut bilden till 16:9. Samma skivor rippade och uppspelade via Tvixens HDMI vill inte projjen tillåta mig till att ändra format på alls. Och via Tvixen kan jag endast välja att zooma in i bilden för att fylla ut hela skärmen. Någon som haft samma problem?

Postad 02 December 2007 - 23:58

Svängan
  • Svängan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

OK. Filen funkade ju när den var komprimerad, så jag hade siktat på runt 25Mbps om det inte blir för stora filer.
Som du säger så står det att både mp3 och AAC ska fungera och även det funkade ju i din ena testfil.
Kör på bara!
Kanske det var en sån sak som slutade fungera efter någon av uppgraderingarna av firmware.
Jag har fortfarande 2-3 filmer som inte ljudet funkar på och som Tvix-info anger som MP3.

Flera tester senare:

Jag får både ljud och bild när jag haft ändrat en del inställningar:

Codec: H.264
Max bitrate video: 21 Mbps
Max bitrate AAC-ljud: 72 kbps
Key frame interval: 50

Och detta i 1080i.

Nu skall jag bara se om jag kan gå upp lite i bitrates på video och ljud.

Detta är riktigt spännande ...

/Svängan

Postad 03 December 2007 - 01:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hejsan

Har kört en Tvix 4100 nu i drygt en månad. Förutom lite pyssel med olika firmwares och reboots lite då och då så fungerar den över förväntan. Är dock en sak som jag inte lyckats få rätsida på, nämligen material i 4:3 format.
När jag kör skivor från min Pioneer 668 i 4:3 format via HDMI till min Sanyo Z2 så kan jag lätt välja att strectha ut bilden till 16:9. Samma skivor rippade och uppspelade via Tvixens HDMI vill inte projjen tillåta mig till att ändra format på alls. Och via Tvixen kan jag endast välja att zooma in i bilden för att fylla ut hela skärmen. Någon som haft samma problem?

Har du provat att ändra i setup så att TViXen skickar en 4:3 signal?

Postad 03 December 2007 - 08:21

Raulduke
  • Raulduke
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hoppas ni har förståelse om jag inte läst igenom hela tråden...

Är lite(mycket) intresserad av att ge mig en M-4100 till mig själv i julklapp.

Tänkte i princip enbart spela .mkv(720p) filmer och serier från nätet med den jag undrar kort och gott hur det funkar med ljudet, får man ut 5.1 ljudet till sin förstärkare via digitalutgången även ur mkv-filer? Och hur är bilden via hdmi? Flyter en 720p-film på säg 8gb på som om man spelat den på PC'n?

Tacksam för svar!

Postad 03 December 2007 - 08:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till tråden Raulduke! :)

Tänkte i princip enbart spela .mkv(720p) filmer och serier från nätet med den jag undrar kort och gott hur det funkar med ljudet, får man ut 5.1 ljudet till sin förstärkare via digitalutgången även ur mkv-filer?

Du får ut 5.1-ljud om din förstärkare fixar det. Om den däremot - till exempel - inte klarar att spela upp AAC-ljud digitalt och en fil innehåller AAC-ljud, så blir det helt enkelt tyst. Då får du flippa över till analogt PCM-ljud istället.

Och hur är bilden via hdmi?

Fantastiskt väldigt bra.

Flyter en 720p-film på säg 8gb på som om man spelat den på PC'n?

Ja, om TViX:en inte har något problem med just den filen av någon anledning så - det flyter som vattnet i "Brusa högre lilla å".

Någon annan som vill svara också (någon opartisk)? :)

Postad 03 December 2007 - 09:31

Raulduke
  • Raulduke
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret!

har inte riktigt koll på vad aac-ljud är men kollade lite på vad det brukar vara för ljud på mkv-filerna jag tittar på...

Det flesta filerna har ac3-ljud, funkar dessa utan problem med min surroundförstärkare & hur är det med mkv-filer med dts-ljud (vet inte vad det är för codec) funkar det också?

Postad 03 December 2007 - 09:53

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Kör på bara!

Flera tester senare:

Jag får både ljud och bild när jag haft ändrat en del inställningar:

Codec: H.264
Max bitrate video: 21 Mbps
Max bitrate AAC-ljud: 72 kbps
Key frame interval: 50

Och detta i 1080i.

Nu skall jag bara se om jag kan gå upp lite i bitrates på video och ljud.

Detta är riktigt spännande ...

/Svängan

Perfekt, du ser det är lite att tänka på för att få det att fungera, en fråga bara, varför ställer du inte tvixen att köra 720p ut ist. då din TV inte klarar högre upplösning?

Känns som att du får en del bearbetning i onödan av bilden..

iom att du är tvungen att koda om dina filmer, varför inte ta ut dem till 720p-filer direkt?

Postad 03 December 2007 - 11:21

Svängan
  • Svängan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Perfekt, du ser det är lite att tänka på för att få det att fungera, en fråga bara, varför ställer du inte tvixen att köra 720p ut ist. då din TV inte klarar högre upplösning?

iom att du är tvungen att koda om dina filmer, varför inte ta ut dem till 720p-filer direkt?

Jag vill sälja filmerna, levererade på Tvixens hårddisk. Då är det lika bra att ha dem i högsta upplösning från början.

Men konverteringen tar tid. Jag startade med en 60-minutersfilm, och det verkar ta mer än 20 timmar (inte klart än). Om det bara hade med tid att göra, skulle jag köpa en MacPro med 8 kärnor ...

Jag har länge tänkt att hellre sälja filmer på en hårddisk än på Bluray. Prövade med en Mac Mini först, det fungerade med H.264, men Tvixen är billigare och lättare att sköta om det bara gäller att spela upp film.

Synd att jag inte lyckats med HDV 1080i, för då tror jag att exporten till Tvix skulle gå mycket fortare.

Tack för all hjälp, alla ni som svarat på frågor och funderingar. Suveränt forum, detta!

/Svängan

Redigerat av Svängan, 03 December 2007 - 11:30.

Postad 03 December 2007 - 11:28

Phosphor
  • Phosphor
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag vill sälja filmerna, levererade på Tvixens hårddisk. Då är det lika bra att ha dem i högsta upplösning från början.

Men konverteringen tar tid. Jag startade med en 60-minutersfilm, och det verkar ta mer än 20 timmar (inte klart än). Om det bara hade med tid att göra, skulle jag köpa en MacPro med 8 kärnor ...

Jag har länge tänkt att hellre sälja filmer på en hårddisk än på Bluray. Prövade med en Mac Mini först, det fungerade med H.264, men Tvixen är billigare och lättare att sköta om det bara gäller att spela upp film.

Synd att jag inte lyckats med HDV 1080i, för då tror jag att exporten till Tvix skulle gå mycket fortare.

/Svängan

Du vill sälja piratkopierat material? Inget annat du vill erkänna dig skyldig till när du ändå är igång?

Sorry Svängan, var jag som inte kollade efter ordentligt.

Redigerat av Phosphor, 03 December 2007 - 23:26.

Postad 03 December 2007 - 11:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Du vill sälja piratkopierat material? Inget annat du vill erkänna dig skyldig till när du ändå är igång?

Nja, jag tror att Svängan (att döma på tidigare inlägg om man läser dem allihop, vilket ofta är bra att göra), har filmat en hel del själv. :)

Redigerat av sean.wiklund, 03 December 2007 - 11:44.

Postad 03 December 2007 - 11:35

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Material han själv har filmat kan väl knappast vara stämplat som pirat?
Läsa några inlägg bakåt hade kanske inte skadat... :)

Postad 03 December 2007 - 12:40

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Tack för all hjälp, alla ni som svarat på frågor och funderingar. Suveränt forum, detta!
/Svängan

Hmm, får man fråga vilken kamera du har? Så att man kan kolla upp specarna för video och audio.

Jag är övertygad om att 1080i kommer fungera bara du använder en bitrate som tvixen klarar av.

Postad 03 December 2007 - 13:27

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jahapp, då har även jag beställt en Tvix M-4100SH :)

Väntan är naturligtvis oliiidligt lång. :)

Jag hoppas verkligen den lever upp till förväntningarna.
Tanken är att köra enbart över nätverk och då 720P material till projektor.

Postad 03 December 2007 - 13:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

/Svängan

Hmm, får man fråga vilken kamera du har? Så att man kan kolla upp specarna för video och audio.

Jag är övertygad om att 1080i kommer fungera bara du använder en bitrate som tvixen klarar av.

"The beauty of nature", demon från Samsung som är en mpeg2 1080i på 41 Mbps fungerar utmärkt så länge man spelar upp den från hårddisk och inte över nätverk (eftersom det klarar runt 30Mbps).
De flesta demofilmerna hittills från Pioneer och Hitachi har varit 25Mbps och ser underbara ut, men visst syns skillnaden till Samsungdemon's fördel.

Postad 03 December 2007 - 16:24

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hur väl flyter det på med en 15 - 40 gigs HD film i 720p eller 1080p? Inget att anmärka på i ljud eller bild?

Postad 03 December 2007 - 16:31

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hur väl flyter det på med en 15 - 40 gigs HD film i 720p eller 1080p? Inget att anmärka på i ljud eller bild?

Ärligen, storleken har ingen betydelse!

du kan ha en kort videosnutt (läs ett par inlägg ovan Pelikaner 13) som har för hög bitrate/fel codec som aldrig kommer fungera medans du kan ha en 100gig video som kommer fungera hur bra som helst.

det är innehållet som är det viktiga!

Postad 03 December 2007 - 19:08

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Ärligen, storleken har ingen betydelse!

du kan ha en kort videosnutt (läs ett par inlägg ovan Pelikaner 13) som har för hög bitrate/fel codec som aldrig kommer fungera medans du kan ha en 100gig video som kommer fungera hur bra som helst.

det är innehållet som är det viktiga!

Finns det filmer som har högre bitrate än vad tvixen klarar?

Redigerat av Unregistered659, 03 December 2007 - 19:35.

Postad 03 December 2007 - 19:08

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
:( :D Nu har jag hämtat ut min tvix 4100 , beställde den på komplett i lördags och den fanns på posten idag :( :P

Just nu håler jag på med fw uppgradering....... :angry: :angry:

Postad 03 December 2007 - 20:12

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Tja!

Någon som har bytt ut fläkten som sitter i tvixen? och isåfall till vilken?

Funderar vilken av dessa 2 diskar jag ska välja att sätta i den vad skulle ni ha valt och varför?

https://www.prisjakt...kt.php?p=138265

https://www.prisjakt...kt.php?p=145652

tack på förhand!

Postad 03 December 2007 - 20:26

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Tja!

Funderar vilken av dessa 2 diskar jag ska välja att sätta i den vad skulle ni ha valt och varför?

tack på förhand!

Jag har den på Slow2, d.v.s. det näst tystaste läget. Det är absolut ingenting jag stör mig på vid uppspelning av film eller musik. Snarare tvärt om. Den är klart tystare än min Denon-DVD. Sitter man och testar så blir det märkbart tystare i Slow1 (det långsamaste läget). MIN slutsats: det behövs inte modifieras. Sen är naturligtvis alla olika känsliga.

Jag har Samsung-disken på 500 GB och är nöjd med den. Absolut inte alls så pass tyst att man inte kan höra den, men inte heller något som JAG kan störa mig på.

Postad 03 December 2007 - 20:35

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Nej på slow 2 hör inte jag den heller, men det är väll inte att rekomdendera att köra på lägsta hastigheten om man kör med en disk i spelaren?

Postad 03 December 2007 - 20:40

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Så då har man fått igång tvixen , testkört lite mot projjen :(

Kör just nu mkv filer över mitt nätverk , bilden är super :D

Men , det finns ju alltid ett men ...... Filmen jag tittar på är matrix filmen, och på den finns det 14 st undertexter(när jag kör den i VLC player på datorn)

Men i tvixen går det inte att välja någon (har tryckt på subtitles knappen) trycker jag på INFO knappen så visar den inte heller att det finns undertexter.

Gör jag fel eller klarar denna eleganta manick inte av att visa undertexter när dom ligger i mkv filen ????

// Peter

EDIT

Efter en sökning så hittade jag svaret :( det fungerar inte ......... Och dom jobbar vist på det...

Den som letar han söker ....

Redigerat av Peter_sm, 03 December 2007 - 20:50.

Postad 03 December 2007 - 20:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nej på slow 2 hör inte jag den heller, men det är väll inte att rekomdendera att köra på lägsta hastigheten om man kör med en disk i spelaren?

Allt är relativt. Jag har kört min 500 GB Samsungdisk i TViX:en och haft fläkten på "Långsam 2" (alltså det tystaste läget) sedan i juni. No signs of trouble, what, so, ever. Så jag vet inte. Sitter inte och toktittar på HD-material i 1080p i 20 timmar i sträck heller så disken blir väl aldrig så vansinnigt varm. :(

Postad 03 December 2007 - 22:23

berntgunnar
  • berntgunnar
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har precis samma problem men för mig hjälper det inte att göra enligt beskrivningen.
Den enda hd som syns är min c-disk? Vad gör man då?

Postad 03 December 2007 - 22:36

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Kör alltid på långsammaste med fläkten och så har jag alltid gjort med mina tvixar :D
Aldrig haft något strul med mina Seagate diskar.. peppar, peppar :(

Postad 03 December 2007 - 23:11

Gurriz
  • Gurriz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej! Är riktigt sugen på en av dessa. Har lite frågor, finns det någon skillnad på 4100 och 5100 förutom pris och design?
Är det mer prisvärt att köpa en hårddisk separat än den 500gb som medföljer? Svaren kanske finns i tråden men har tyvär inte tid att leta igenom :( .

Postad 03 December 2007 - 23:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej! Är riktigt sugen på en av dessa. Har lite frågor, finns det någon skillnad på 4100 och 5100 förutom pris och design?
Är det mer prisvärt att köpa en hårddisk separat än den 500gb som medföljer? Svaren kanske finns i tråden men har tyvär inte tid att leta igenom :( .

Svaret finns i det FÖRSTA inlägget (vilket ALLTID är bra att kolla i en sådan här tråd). :D

Det enda som skiljer de olika modellerna åt är att M-4100 har ett plastchassi och M-5100 har ett betydligt snyggare sådant fast i borstad och anodiserad aluminium och även guldpläterade kontakter (alltså en grymmare design). Annars har de exakt samma hårdvara, menyer osv. En del, hävdar att M-5100 även kyler en intern disk bättre just på grund av att det är mer luft i den samt att aluminiumen i sig också kyler.

Det medföljer ingen 500 GB-disk. De butiker/företag som säljer diskar "med" TViX:en gör precis samma sak som du skulle kunna göra, det vill säga köpa en intern SATA-disk (en sån som sitter i typ vilken dator som helst idag) och montera in den.

Postad 03 December 2007 - 23:19

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Det medföljer ingen 500 GB-disk. De butiker/företag som säljer diskar "med" TViX:en gör precis samma sak som du skulle kunna göra, det vill säga köpa en intern SATA-disk (en sån som sitter i typ vilken dator som helst idag) och montera in den.

Det är super enkelt att stoppa i en hårddisk och du har fortfarande garantin kvar :(

Postad 03 December 2007 - 23:21

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har precis samma problem men för mig hjälper det inte att göra enligt beskrivningen.
Den enda hd som syns är min c-disk? Vad gör man då?

Du får nog beräta hur långt du kommer. Har du startat TViX:en? Har du en intern hårddisk som du har installerat rent fysiskt genom att ansluta de två kablarna? Vad ser du för enheter när du höger klickar på Den Här Datorn och väljer Diskhantering osv?

Postad 03 December 2007 - 23:30

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Fungerar Tvixen med en extern 2.0 hårddisk utan att man har en vanlig S-ATA disk i den? Så den laddar in filmerna från den externa hårddisken direkt och spelar upp dom. Eller måste man ha både en intern och en extern hårddisk isåfall. För jag har tänkt att ladda in material från datorn o jag vill varken flytta på Tvixen varje gång eller ladda över nätverket. Smidigare för mig med en extern hårddisk. Finns kanske redan svar på detta men känner inte för att bläddra igenom en 100 sidor lång tråd just nu. =)

MVH
Robin

Postad 03 December 2007 - 23:34

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Fungerar Tvixen med en extern 2.0 hårddisk utan att man har en vanlig S-ATA disk i den? Så den laddar in filmerna från den externa hårddisken direkt och spelar upp dom. Eller måste man ha både en intern och en extern hårddisk isåfall. För jag har tänkt att ladda in material från datorn o jag vill varken flytta på Tvixen varje gång eller ladda över nätverket. Smidigare för mig med en extern hårddisk. Finns kanske redan svar på detta men känner inte för att bläddra igenom en 100 sidor lång tråd just nu. =)

MVH
Robin

Jesus Christ. Är det INGEN som läser ens FÖRSTA inlägget i tråden? :(

Well, det fungerar med att plugga in en extern hårddisk lika väl. Du har två USB-portar på baksidan. Du kan dunka in en kamera, USB-minne, MP3-spelare eller något med USB där och spela upp det precis som om det vore en intern disk.

EDIT: För att spara oss alla lite tid: läs i alla fall första inlägget i denna monstertråd och/eller kolla även vårt officiella forum: http://forum.iriver....read.php?t=5636

Redigerat av sean.wiklund, 03 December 2007 - 23:36.

Postad 04 December 2007 - 00:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tja!

tack på förhand!

Prismässigt är skillnaden fjantig mellan dessa även Samsung's är billigare.
Båda från datorbutiken.se som brukar vara bra att ha och göra med.
Söker man på nätet så är definitivt Samsung Spinpoint en av de tystaste och troligtvis tystast om man räknar med läsning/skrivning också. Dessutom nämns den som en av kandidaterna som utvecklar minst värme.
Har helt fastnat själv i Samsungträsket sen några år tillbaks...

Postad 04 December 2007 - 01:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

De tar ca. 400:- för att montera en 500GB's hårddisk i burken (+ priset för hårddisken).
Alla dagar i veckan hade man gjort det själv istället... inte ens med båda tummarna mitt i handen går det att missa.
Som Sean berättade så är jag ganska säker på att aluminium leder bort värmen bättre än plast, men inte för att jag har gjiort någon mätning utan snarare för att jag sällan har sett en kylfläns i plast (det har faktiskt hänt).

Postad 04 December 2007 - 08:54

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Här är en till nöjd Tvix-ägare ;) kör FW .15 och det funkar klockrent (har dock inte provat ISO-filer än). Men MKV med tillhörande SRT-fil => Kanon! T.o.m. sambon såg skillnad på bilden!
Kör mot en 37" Sharp LCD (HD-ready).

Har inte fått iordning Netshare än, har tom stängt av brandväggen på host-datorn (Windows XP). Men jag ska klura ett tag till, kanske slänger ut en fråga om jag inte får till det ;)

Mvh
Q

Postad 04 December 2007 - 10:22

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jesus Christ. Är det INGEN som läser ens FÖRSTA inlägget i tråden? ;)

Jag uppdaterade första inlägget med en stor fet text "LÄS DETTA INLÄGG INNAN DU POSTAR". Tyvärr tror jag att de flesta kommer in i slutet av tråden, inte via förstasidan. Dessutom finns det ingen utbredd användning av första inlägget som sammnfattning av tråden på minhembio.com så det är nog inte så många som kollar där först. Man kanske borde ha en sticky-tråd överst i varje subforum "OBS, läs första inlägget i tråden innan du postar" eller något.

Postad 04 December 2007 - 11:07

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jesus Christ. Är det INGEN som läser ens FÖRSTA inlägget i tråden? ;)

Jag uppdaterade första inlägget med en stor fet text "LÄS DETTA INLÄGG INNAN DU POSTAR". Tyvärr tror jag att de flesta kommer in i slutet av tråden, inte via förstasidan. Dessutom finns det ingen utbredd användning av första inlägget som sammnfattning av tråden på minhembio.com så det är nog inte så många som kollar där först. Man kanske borde ha en sticky-tråd överst i varje subforum "OBS, läs första inlägget i tråden innan du postar" eller något.

Exakt, varför finns ingen "Sticky" skulle spara oss mycket frågor som kommer om om om om igen... till slut blir man ganska trött på slöa människor som inte ens fixar att söka i tråden! ;)

Postad 04 December 2007 - 12:31

Unregistered83981bea
  • Unregistered83981bea
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
tja! Har ett "problem" som några andra oxå verkar ha, eller en undran kanske man skulle säga. Tvixen mixar ju ner aac ljud till pcm men då skickar den ju bara ut stereo. Är detta något som kommer ändras eller är det lågprio? M.a.o kommer någon framtida firmware kunna koda om aac ljud till 5.1 pcm?

O ja jag har sökt på aac o läst igenom hela tråden men inte hittat något svar.

Tacksam för svar.

Postad 04 December 2007 - 12:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

tja! Har ett "problem" som några andra oxå verkar ha, eller en undran kanske man skulle säga. Tvixen mixar ju ner aac ljud till pcm men då skickar den ju bara ut stereo. Är detta något som kommer ändras eller är det lågprio? M.a.o kommer någon framtida firmware kunna koda om aac ljud till 5.1 pcm?

Tacksam för svar.

Så kommer det nog aldrig att bli.
Som jag förstår det så får du 5.1 när du ställer in ljudet på digitalt i settings, men din förstärkare måste kunna ta hand om och koda av det också. Med inställningarna ställda på analogt så blir det som du säger PCM stereo.

Postad 04 December 2007 - 13:04

Unregistered83981bea
  • Unregistered83981bea
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Tacksam för svar.

Så kommer det nog aldrig att bli.
Som jag förstår det så får du 5.1 när du ställer in ljudet på digitalt i settings, men din förstärkare måste kunna ta hand om och koda av det också. Med inställningarna ställda på analogt så blir det som du säger PCM stereo.

Ja tänkte nästan d. får fixa en liten dator som har dig. in och sen kan koda av aac till 5.1 med ac3 filter och skickar sen signalen till tvixen...haha vadå omständigt yyiihaa. Nä får väl skita i att ladda hem filer med aac helt enkelt...

Postad 04 December 2007 - 13:06

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ja tänkte nästan d. får fixa en liten dator som har dig. in och sen kan koda av aac till 5.1 med ac3 filter och skickar sen signalen till tvixen...haha vadå omständigt yyiihaa. Nä får väl skita i att ladda hem filer med aac helt enkelt...

eller köpa en ny reciever som kan ta hand om digital aac..

Postad 04 December 2007 - 13:13

Unregistered83981bea
  • Unregistered83981bea
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
känns inte riktigt nödvändigt, ;) allt släpps ju i ac3 oxå men man vill ju prova lite vc1. hade vart gött o slippa bry sig om att d va aac lr ac3. nu har inte jag kollat på reciever på länge men dom enda jag sett som stöder d e pioneer och jag vill slippa lyssna på den skiten ;)

c u!

Postad 04 December 2007 - 14:04

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

känns inte riktigt nödvändigt, ;) allt släpps ju i ac3 oxå men man vill ju prova lite vc1. hade vart gött o slippa bry sig om att d va aac lr ac3. nu har inte jag kollat på reciever på länge men dom enda jag sett som stöder d e pioneer och jag vill slippa lyssna på den skiten ;)

c u!

Jag är inte på något vis pioneerfrälst, men vill man ha en förstärkare som tar både AAC, MPEG och WMA9Pro-ljud så verkar det inte finnas något motstycke på marknaden. Det är en styrka, inte skit.
Slippa betala är ju en annan sak... men det finns så mycket annat som kostar.
Denon har några dyra varianter som tar AAC också.

Postad 04 December 2007 - 14:07

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Kan man fjärrstyra Tvixen? Fös oss med projektor känns det lite jobbigt att behöva starta projen för att byta låt etc etc.

Postad 04 December 2007 - 14:17

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kan man fjärrstyra Tvixen? Fös oss med projektor känns det lite jobbigt att behöva starta projen för att byta låt etc etc.

Fjärrstyra? Du har ju en display på TViX:en där du ser filens namn och menyval osv. Eller missförstår jag dig? ;)

Postad 04 December 2007 - 14:55

Unregistered83981bea
  • Unregistered83981bea
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

c u!

Jag är inte på något vis pioneerfrälst, men vill man ha en förstärkare som tar både AAC, MPEG och WMA9Pro-ljud så verkar det inte finnas något motstycke på marknaden. Det är en styrka, inte skit.
Slippa betala är ju en annan sak... men det finns så mycket annat som kostar.
Denon har några dyra varianter som tar AAC också.

Kompatibiliteten är definitivt en styrka jag menade ljudet från pioneeren är skit :blush: hehe!! Nä fan den e säkert jättebra har nog lyssnat på måndagsex eller nått o d va ju ett tag sen oxå. Tvixen e bra iaf :blush:

Ha d!!

Postad 04 December 2007 - 15:07

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Fjärrstyra? Du har ju en display på TViX:en där du ser filens namn och menyval osv. Eller missförstår jag dig? ;)

Jag skulel vilja styra den via vnc från annan dator i huset för at ex slå på musik etc etc. Detta utan att slå på projektorn som ska vara kopplad till tvixen.

Postad 04 December 2007 - 15:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag skulel vilja styra den via vnc från annan dator i huset för at ex slå på musik etc etc. Detta utan att slå på projektorn som ska vara kopplad till tvixen.

Aha. Utan att veta exakt, så skulle jag säga att det är något som inte går idag och inte heller kommer att "fixas" via en firmwareuppgradering. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.