ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 12 januari 2008 - 00:46
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag känner många personer som skulle skaffa HD fråm Comhem om de bara såg till att sända C+ Sport-HD men det verkar som vanligt ta evigheter så fort man ska förhandla om en ny kanal.
Inside information säger .. att det är samma problem med comhem som förhandlingspartner som i fallet tv3 och Kanal 5. Comhem vill tjäna på allt de gör. Det är där man står o faller i samtliga förhandlingar. Det finns inget som heter service till kunderna eller godwill. Man tänker helt enkelt inte så .. Detta påstående har givits från fller källor och har aldrig dementerats av comhem. Varför ? - förmodligen för att det är sant  Till sist en fråga: kan detta med varierande bildkvalitet bero på att Comhem överbelastar sitt nät med Internet som ju används mer under vissa tider på dygnet eller kan det vara att man nuförtiden helt enkelt klämt in för många kanaler?
Jag tror ... märkväl tror ... att comhem har greppat över för mycket på en gång. De har inte tekniken och allra minst kompetensen till allt de försöker sälja på sina kunder. Överbelastning i näten. Ja .. men det beror nog på att man inte har uppgraderat hela vägen. Väljer inte bästa lösningen ... Man tänker - det får räcka så här ! Koaxialledningar på sträckor, där det borde legat fiber, centraler med förra generationens teknik ... osv osv.. Maveric
Postad 12 januari 2008 - 00:49
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
... Jag skall vara helt ärlig och det skall man väl vara ? Jag förstår era problem, men köper inte att det fått gå till så här och tänker inte acceptera att jag fått vara någon sorts dold betatestare och samtidigt betalt så mycket pengar för en en dålig produkt och tjänst. Jag tänker inte heller låta er komma undan med att ta tillbaka utrustningen.
Jag tror jag talar för alla, när jag säger .. - Det minsta ni kan ge oss .. är pengarna tillbaka låta oss behålla boxen .. samt ersätta oss för de abonnemang som vi tecknat för just HD sändningarna. ( i mitt fall HD paketet och Canal+ Total ) ... Maveric 
Det här är en mycket viktig punkt åtminstone för mig. Vad kommer comhem göra för att kompensera oss som har stått ut med dessa problem sedan ett år tillbaka? Jag orkar inte sitta och ringa till supporten som knappt vet att hd-boxen existerar. Varför ska det vara olika ekonomiska uppgörelser för olika personer? Som Maveric säger ska comhem ersätta oss för denna testperiod.
Postad 12 januari 2008 - 00:55
klubbe
-
klubbe
-
Rookie
-
9 inlägg
Nej, detta va droppen.
Harlins inlägg sa mig ingenting, det gav mig ingenting.
Inlägget kunde lika gärna ha kommit från comhems lysande kundtjänst.
Kom på nåt jag såg på julafton.
Humax CXHD-1000C - snälla gör något, vad som helst, uppgradera mig, återköp vadsomhelst
men comhem satt bara där, lungt o stilla å bara lukta på pengarna. å vad jag vet så sitter
dom fortfarande där under sin antenn å bara luktar på pengarna.
Detta är min åsikt.
Humax CXHD-1000C lämnar bara en bitter eftersmak.
Postad 12 januari 2008 - 00:57
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
Varför satsar inte Com Hem pengar o resurser på en ny box?
enklast är väl:
kompensera oss för våra utlägg på eran HDtv box o hdtv paketen..
köp in en ny typ av hdtv box som funkar... sälj den billigt till oss befintliga hdtv kunder.. då har ni ju räddat en liten del av ansiktet iaf...
bör ju vara billigare o bättre lösning än flyga in dyra tekniker från korea för att fixa en FW på en gammal box.. vilket kanske i slutändan ändå inte går.. o då har man bara vunnit missnöjda kunder o bortkastade pengar..
men med com Hem finns ingen logik...
Postad 12 januari 2008 - 00:59
Framåt IFE
-
Framåt IFE
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Varför denna mjukvara dragit ut på tiden kan jag inte gå in på närmare i detalj, förutom att Com Hem godkänt mjukvaran för ganska lång tid sedan och därefter intensivt jagat de externa förseningskällor som funnits.
Externa förseningskällor? Vad externt hindrar Comhem att uppdatera boxarna med en mjukvara som man godkänt? Det lät kryptiskt...
Postad 12 januari 2008 - 01:07
iller_
-
iller_
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Det är nog så att Com Hem har en massa Humax boxar som ligger i deras lager, som Humax redan krediterat Com Hem, men Com Hem försöker tjäna några kronor och kränger iväg boxarna för en tusing och då får man 6 månader HD-paket utan bindningstid som "plåster" när man köper en defekt produkt. Får man verkligen sälja medvetet produkter som är defekta?? utan att tala om detta för kunden?
Detta finns under Kampanjer, hos redan Com Hem kunder:
Vårt erbjudande:
Om du köper en HD-box just nu för 995:- får du hela HD-paketet fritt i 6 månader utan bindningstid. (Ordinarie pris 99:-/mån med 12 månaders bindningstid)
Skandal!
Postad 12 januari 2008 - 01:09
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
För ComHem har ju sagt, precis lika länge som de sagt att en ny FW kommer, att deras nya HD-PVR kommer i December 2007......
Postad 12 januari 2008 - 01:22
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
Nej, detta va droppen. Harlins inlägg sa mig ingenting, det gav mig ingenting. Inlägget kunde lika gärna ha kommit från comhems lysande kundtjänst.
Kom på nåt jag såg på julafton.
Humax CXHD-1000C - snälla gör något, vad som helst, uppgradera mig, återköp vadsomhelst men comhem satt bara där, lungt o stilla å bara lukta på pengarna. å vad jag vet så sitter dom fortfarande där under sin antenn å bara luktar på pengarna.
Detta är min åsikt.
Humax CXHD-1000C lämnar bara en bitter eftersmak.
Intressant. Vilket typ av svar skulle ge dig något? Bra i.a.f. att du är ärlig. Jag lovar att tänka mig för innan jag skriver fler inlägg.
Postad 12 januari 2008 - 01:31
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Harlin, jag tror de flesta uppskattar ditt långa inlägg men alla av oss känner redan till det du skriver och de flesta ville nog se hur planerna för att åtgärda alla fel ser ut - att säga typ "....kommer inom några veckor" och "......vi jobbar på det" är vad vi fått höra i ett år nu
Redigerat av Loo755, 12 januari 2008 - 01:35.
Postad 12 januari 2008 - 01:40
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Tidsplanen från Humax är i skrivande stund inte heller spikad, men vi hoppas att inom några veckor ha fått tidplan för kommande åtgärder från dem. Problemen påverkar Humax anseende minst lika mycket som vårt, och problemen ska lösas! Kom igen, nu känner jag mig som en jubelidiot som tog dig i försvar innan. Jag förstår att du/ni nog menade väl med ert inlägg men det där var ju bara det sämsta jag sett. Snacka om att man tappade det sista lilla förhoppningen om att någonsin kunna få något förtroende för er igen. Inom några veckor ska ni kanske ha en tidsplan?! Boxen har för in hela glödheta h-lvete funnits på marknaden i över ett år!!! Det patenterade Comhemlösningen: kunderna ska vänta och hålla k-ften... sen väntar man och väntar man och lösningen kommer aldrig eller så får man vänta något år. Det var samma skitsnack med 100 Mbit, med telefonitjänsterna, med TV3 och 5:an i det digitala nätet och nu HDTV-boxen.Och inte ett ord om kompensation? Enligt konsumentköplagen ska ett fal avhjälpas inom rimlig tid. I lagen bemärkelse är det ungefär fyra veckor. Här snackar vi ett år av menlösa löften och nu säger ni att vi ska vänta ytterligare några veckor innan ni ens kan svara på OM och i så fall NÄR ni kan fixa problemen. Det är ju inte OK någonstans. Stå ert jäkla kast och ta en en box från Topfield, Philips, Homecast, Motorola eller någon annan tillverkare. Det är helt jäkla ovidkommande att det inte är ni som tillverkar boxen och mjukvaran för det är ju ni som säljer den och TVINGAR oss att köpa den genom er cardpairingprincip.Byt ut våra boxar och säljs ut de gamla för en krona så kan ni i alla fall tjäna in pengarna på abbonemangskostnader. Personligen har jag bara någon enstaka månad kvar på min bindningstid så jag kommer inte orka bråka om att få lösas från kontraktet i förtid men sen blir det ny leverantör. Vem vet jag inte men Comhem ska då inte ha ett öre till av mig. Trist eftersom deras bredband funkar perfekt, mycket bättre än det ADSL jag hade tidigare.
Redigerat av Unregistered92d7e447, 12 januari 2008 - 01:44.
Postad 12 januari 2008 - 02:01
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Oj vilken soppa, jag hade stora förhoppningar på den nya programvaran så jag äntligen kunde beställa HD-tv men det blir ingen Humax för mig förren detta är löst när nu det blir.....
Postad 12 januari 2008 - 02:07
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Harlin .. du frågade klubbe vad för svar du skulle ge honom för att han skulle bli nöjd
- Kanske så här ..------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bästa kunder !
Comhem vill be er alla som medverkat i det än så länge, misslyckade HD Projektet om ursäkt. Vi har begått ett antal misstag som inneburit att du som kund blivit lidande.
Utan att gå in på detaljer så vill vi ge er en förklaring till varför det gått dit hän vi nu står. När vi väljer leverantörer, är vi styrda av att dessa kan leverera den teknik som vårt system kräver. Humax gav oss ett alternativ som motsvarade vår kravspecifikation samt till ett pris som vi kunde acceptera.
Tyvärr har inte Humax kunnat leva upp till vad som utlovats och vi har som beställare inte tagit till oss den rätta kompetensen för att upptäcka detta i tid.
Vi ångrar oss också bittert, att vi inte lyssnat till de som redan i våras försökte tala om, det vi nu vet. Det är helt enkelt inte försvarbart och vi kommer naturligtvis omplacera dessa personer inom vårt företag.
Vi beklagar också den dåliga kvalite, som vår support har givit. Det är helt vår skuld, att supporten inte fått den information som sig bör. Det är en stor brist och vi kommer att se över vår internkommunikation.
Vi har nu noterat alla era synpunkter samt lista över nya och gamla buggar. Vi lovar att redan på måndag, sätta rätt folk i arbete med att lösa detta till det bästa. Först o främst kommer vi att ge mjukvaran en chans och under tiden skall vi titta på nya alternativa boxar. Så även en pvr lösning.
Vi hoppas att vi får behålla er som kunder och för att ni inte skall gå lidande, kommer vi inte att debitera några kostnader för HDTV tills alla problem är lösta. Som extra plåster på såren får ni ett "tvillingkort" att fritt åtnjuta i 3 år.
Vi kommer att kreditera dig för redan inbetalda avgifter och även för din HD Box.
Vi vill också passa på att tacka för er medverkan på detta forum och ni har varit till mycket stor hjälp i vår strävan att förbättra vårt företag och framtida service.
Information om hur det hela avlöper, kommer ni att kunna läsa på vår hemsida och vi skall ta lärdom av detta och i framtiden informera i god tid. Personal kommer att deltaga på detta forum varje dag.
Bästa hälsningar XXXXX ( tyvärr .. men jag skulle aldrig ta jobbet ) Marknadsdirektör Comhem AB------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Maveric  Ps .. ha överseende med stavning och meningsbyggnad .. Kl är 02:17 natten till lördag och min sekreterare får inte vara här hemma .. för min fru
Redigerat av Unregistered1103, 12 januari 2008 - 02:20.
Postad 12 januari 2008 - 02:17
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Sånär som på det gratis tvillingkortet låter det där som ett mycket rimligare svar än det harlin gav.
Postad 12 januari 2008 - 02:24
mikaklin
-
mikaklin
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Comhem vill be er alla som medverkat i det än så länge, misslyckade HD Projektet om ursäkt. Vi har begått ett antal misstag som inneburit att du som kund blivit lidande.
Ja, tänk vilken dröm det vore. En ursäkt från självaste ComHem... Hur många gånger jag än läser Harlins inlägg kan jag inte hitta ord som "beklagar", "ber om ursäkt", "kompensation" eller liknande utan i princip ett försök att lägga över ansvaret på tillverkaren, Humax. Vi är kunder hos ComHem. ComHem är kunder hos Humax. Fungerar inte en produkt inom skälig tid reklamerar man den och letar andra alternativ! ComHem reklamerar hos Humax och vi reklamerar hos ComHem. Att ComHem nu marknadsför HDTV-boxen kraftigt när man är medvetna om problemen är SKANDAL! ...men vi var/är självklart inte nöjda med bara denna nya mjuvkara eftersom det inte fullt ut löste problemet, och vissa skärmar fortfarande har kvar problemen utan någon förbättring.
Kan vi inte få möjligheten att återgå till tidigare version medan ni fortsätter felsökandet?
Redigerat av mikaklin, 12 januari 2008 - 02:27.
Postad 12 januari 2008 - 02:25
Caaf
-
Caaf
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Helt klart kommer jag antingen vänta med att köpa HDTV tills dess att det kommer en ny box. Den måste komma innan sommaren och EM och OS annars vet jag inte vad jag gör.
Postad 12 januari 2008 - 08:46
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Tycker det är en bra ide´ med att låta folk härifrån få testa deras nya boxar och mjukvara, men varför bara 2 personer?
Är dom rädda för industrispionage och att andra leverantörer ska kopiera deras värdelösa boxar?
Var det blinda människor som dom flög hit från Korea? Märkte efter 10 sekunder att bilden börja hacka på 720p
Postad 12 januari 2008 - 09:24
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Alltså....
Vet inte riktigt hur och var jag ska börja.
Jag förstår er alla hur trötta ni är på CH när jag läser igenom alla inlägg på forumen runt om på nätet.
Men vad jag däremot inte fattar är varför ingen av er gör slag i saken och säger upp skräpet med omedelbar verkan.
Måste ju vara bättre att inte ha det och heller inte betala för det, än att sitta i någon slags drömdimma om att det kommer att bli bra och vi kommer att få kompensation osv...
Som jag skrev i tidigare inlägg, så sa jag upp sk**en med omedelbar verkan när dom inte kunde leverera det som utlovats från början.
Jag såg ingen anledning till att gynna deras redan feta plånböcker ännu mer.
Det finns ALLTID alternativ, frågan är ju bara om ni är för bekväma eller skraja för att testa nånting nytt.
Jag gav mig i kast med Canal Digital istället, vilka också fått massa skit för deras boxar och kundtjänst och allt.
Men jag kanske har haft tur, för allt har funkat tip-top för mig sen dag 1.
Sen Televerket la ner och blev Telia, ComHem, fd UPC och fan vet allt vad dom stoppat sina fingrar i, så är det bara pengar, pengar och åter pengar som styr.
Skit i vad kunderna tycker och skit också i slagkraften som internet verkligen kan ha.
Men om man bara sitter tyst med näven knuten under bordet, så kommer det heller ALDRIG att bli någon förändring på det här.
Ta tag i det här nu och gör en saftig massuppsägning istället, så slår ni tillbaks där det svider mest, nämligen i deras plånböcker.
Eller har jag fel...?
Postad 12 januari 2008 - 09:27
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
så skillnaden mellan Harlins svar och det vi brukar få av kundtjänst är att Harlins var i skriven form... meddelandet är detsamma...."vi jobbar på det, vi vet inte vad som är fel, inom några veckor ska vi försöka fixa det" Välkommen till livet som comhem-kund.......  Alltså.... Vet inte riktigt hur och var jag ska börja. Jag förstår er alla hur trötta ni är på CH när jag läser igenom alla inlägg på forumen runt om på nätet. Men vad jag däremot inte fattar är varför ingen av er gör slag i saken och säger upp skräpet med omedelbar verkan.
jag reklamerade mitt efter bara två veckor, fick såklart pengarna tillbaka (efter 38362 samtal och snail-mail)
Postad 12 januari 2008 - 10:06
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har humaxboxen o har haft den i ca. 1½ månad, har den kopplad till en samsung le-46m86. Tycker bilden blir riktigt bra på de allra flesta kanaler!? Har ej upplevt några störande med bilden alls? Allra finast blir den ju självklart via hd-kanalerna, de e där man ser hur den briljerar enligt mej.. Dock så jämför jag me min gamla tv och min gamla samsung digitalbox me scart ;D Men men, jag gillar bilden so far..! Kan de vara så att inte alla har en "dålig" box eller är de jag som ser så förbannat dåligt att jag missar allt de dåliga? 
Håller med dig,haft boxen sedan första veckan i dec.Har själv en Samsung M86 37a.Visst finns det färgblockningar men absolut inte hela tiden och verkar bero på vad dom sänder för program, den gör sitt jobb bra i uppskalat läge på vanliga kanaler.HD kanaler är mycket bra. Nya firmware som släpptes i dagarna märktes direkt att svärtan blev kraftigare men lite ändring på tv så blev det bra.Fortfarande lite varma färger men så som flertalet beskriver bilden oavsett firmware känner inte jag igen. Och nej...är inte blind..och nej..är inte nollad när det gäller bild,hemmabio för övrigt.Vänner som besöker mig upplever bra bild med boxen.Sitter på ca 3m avstånd. Låter som det är relaterat en hel del till vilken panel man har.Själv har jag en 1080panel.Det jag sett av paneler som är 2år gamla är i mina ögon rent sunkiga bilder om man jämför vad marknaden har att erbjuda idag,tekniken har gått rasande fort fram på paneler enlgit mitt tycke. Ett exempel som jag kan ta.Min far har en billig tohsiba panel för sju lök som var nedsatt i julas till fem lök som han köpte.Jovisst,man får vad man betalar för lite grand som ordspåket heter och bilden är då inte skarp med digitalbox ens,lite suddig och svart är då inte svart och samma med vitt men en helt godkänd bild för dom pengarna.
Postad 12 januari 2008 - 10:19
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Nya mjukvaror ............. De jobbar från flera olika infallsvinklar för att lösa problemet, men jag kan i nuläget inte gå in på exakt vad de gör, förutom att en del av lösningen med största sannolikhet är ännu ett nytt mjukvarusläpp. Tidsplanen från Humax är i skrivande stund inte heller spikad, men vi hoppas att inom några veckor ha fått tidplan för kommande åtgärder från dem.
......... Harlin:Två frågor då: 1. Kommer vi få ta del av tidsplanen när den är klar? 2a: Vad finns det att säga om de tyska mjukvarorna? Vad hade Humax-killarna från Korea att säga om dem? Berördes de inte? Vi har inte fått någon total översättning från de tyska forumen, men jag har i alla fall inte hittat något om color banding där på Premiereboxen. Tyskarna måste med en större användarbas och militanta klagare haft samma problem i början och sedan rättat till det. Har Humax återanvänt alla patchar från tysk box till vår nya FW? senaste tyskuppdateringen kom ju i slutet på november och var nu 1.00.10 verkligen från 20 Aug 2007 kan ju de rättningarna i rimlighetens namn inte vara med. Om inte, fram till vilken tysk fw-version? Var vänlig sprid ljus över "Premierebox-aspekten". 2b :Inte heller i AV-forumstråden om syskonboxen HDCI2000 hittar jag något om colour banding. PR-HD1000 och HDCI2000 kom i början resp. i mitten på 2006! I hembio.com-tråden för HCDI2000 ses heller inga klagomål på färgblockning när jag söker. Kan du svara på om det sitter samma dekoderchips i vår box som dessa två andra boxar? Denna fråga ställer jag mig som lekman ganska snabbt så den måste ju bara ha ställts av er till Humax och därmed måste ett svar finnas att delge oss här på forumet. Sedan är det förstås enormt märkligt att detta med 720p60 inte kom fram i de utförliga Comhem-testerna. En riktig gåta, men vi försöker blicka framåt nu istället i diskussionen tycker jag ( och utgår från att inget liknande slinker igenom i kommande test ). Jag ser fram emot informationsflödet i den informationskanal du nu har börjat erbjuda oss här på forumet genom ditt deltagande. Hoppas på snart svar på fråga 1 samt delfrågorna 2a och 2b
Redigerat av ruhe, 12 januari 2008 - 10:34.
Postad 12 januari 2008 - 10:27
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Har humaxboxen o har haft den i ca. 1½ månad, har den kopplad till en samsung le-46m86. Tycker bilden blir riktigt bra på de allra flesta kanaler!? Har ej upplevt några störande med bilden alls? Allra finast blir den ju självklart via hd-kanalerna, de e där man ser hur den briljerar enligt mej.. Dock så jämför jag me min gamla tv och min gamla samsung digitalbox me scart ;D Men men, jag gillar bilden so far..! Kan de vara så att inte alla har en "dålig" box eller är de jag som ser så förbannat dåligt att jag missar allt de dåliga? 
Håller med dig,haft boxen sedan första veckan i dec.Har själv en Samsung M86 37a.Visst finns det färgblockningar men absolut inte hela tiden och verkar bero på vad dom sänder för program, den gör sitt jobb bra i uppskalat läge på vanliga kanaler.HD kanaler är mycket bra. Nya firmware som släpptes i dagarna märktes direkt att svärtan blev kraftigare men lite ändring på tv så blev det bra.Fortfarande lite varma färger men så som flertalet beskriver bilden oavsett firmware känner inte jag igen. Och nej...är inte blind..och nej..är inte nollad när det gäller bild,hemmabio för övrigt.Vänner som besöker mig upplever bra bild med boxen.Sitter på ca 3m avstånd.
Låter som det är relaterat en hel del till vilken panel man har.Själv har jag en 1080panel.Det jag sett av paneler som är 2år gamla är i mina ögon rent sunkiga bilder om man jämför vad marknaden har att erbjuda idag,tekniken har gått rasande fort fram på paneler enlgit mitt tycke.
Ett exempel som jag kan ta.Min far har en billig tohsiba panel för sju lök som var nedsatt i julas till fem lök som han köpte.Jovisst,man får vad man betalar för lite grand som ordspåket heter och bilden är då inte skarp med digitalbox ens,lite suddig och svart är då inte svart och samma med vitt men en helt godkänd bild för dom pengarna.
Det ska sägas. Även om det återstår mycket att göra så innebar 1.00.10 en förbättring för mig då jag nu kan köra HDMI utan black crush. För min del vill jag inte gå tillbaka till 1.00.06. Jag tror f ö Humaxen de-interlac:ar något bättre än min tv ( el så blir det bättre p g a en konvertering mindre ) så jag hade kört 720p från boxen om den givit 720p50 i s f 720p60. Igår såg jag f ö mitt första blockfria program, om än bara de sista 10 minuterna när jag började titta, nämligen "Numbers" på TV4 HD ( inte uppskalad förstås utan riktigt HD ). Himlar ( inkl kvällshimmel! ), väggar, ja t o m beiga och bruna väggar var blockfria.
Redigerat av ruhe, 12 januari 2008 - 10:30.
Postad 12 januari 2008 - 10:28
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Alltså.... Vet inte riktigt hur och var jag ska börja. Jag förstår er alla hur trötta ni är på CH när jag läser igenom alla inlägg på forumen runt om på nätet. Men vad jag däremot inte fattar är varför ingen av er gör slag i saken och säger upp skräpet med omedelbar verkan. Måste ju vara bättre att inte ha det och heller inte betala för det, än att sitta i någon slags drömdimma om att det kommer att bli bra och vi kommer att få kompensation osv... Som jag skrev i tidigare inlägg, så sa jag upp sk**en med omedelbar verkan när dom inte kunde leverera det som utlovats från början. Jag såg ingen anledning till att gynna deras redan feta plånböcker ännu mer.
Det finns ALLTID alternativ, frågan är ju bara om ni är för bekväma eller skraja för att testa nånting nytt. Jag gav mig i kast med Canal Digital istället, vilka också fått massa skit för deras boxar och kundtjänst och allt. Men jag kanske har haft tur, för allt har funkat tip-top för mig sen dag 1.
Sen Televerket la ner och blev Telia, ComHem, fd UPC och fan vet allt vad dom stoppat sina fingrar i, så är det bara pengar, pengar och åter pengar som styr. Skit i vad kunderna tycker och skit också i slagkraften som internet verkligen kan ha. Men om man bara sitter tyst med näven knuten under bordet, så kommer det heller ALDRIG att bli någon förändring på det här. Ta tag i det här nu och gör en saftig massuppsägning istället, så slår ni tillbaks där det svider mest, nämligen i deras plånböcker.
Eller har jag fel...?
Jepp, du har fel. Comhem har en närmast monopolliknande ställning. Bor du i ett flerfamiljshus som har tecknat avtal med Comhem har du som boende inte någon möjlighet att teckna ett kabelabonnemang med någon annan. Det är därtill väldigt vanligt att det inte är tillåtet/möjligt att sätta upp en parabol. Boxer är ofta inget alternativ för oss som bor i lägenhet; problemet är att få en inomhusantenn som fungerar. Återstår då tv genom internet. Där har jag ytterligare ett problem då jag p.g.a. full (jajemensan) telestation inte kan få ADSL. Skulle jag säga upp Comhem får jag således ingen tv. Det problem som främst råder är, allla håller nog inte med mig här, att HD-boxen är sämre på SDTV än alla (?) andra SD-boxar. En annan sak som slår mig. Jag tolkar Harlins inlägg att vi är en liten klick som har dessa problem. Jag tror inte på detta. Inte för fem öre. Skulle jag ta med mig boxen till mor min utan att säga något skulle hon troligen inte klaga på bilden, säkert något annat, men inte bilden. Det innebär inte på något sätt att boxen fungerar hos henne. Kontentan är att det är vi som är tillräckligt intresserade, och därmed kräsna, för att förstå och se defekterna. Och det är väl till de intresserade och kräsna som HDTV än så länge vänder sig till. Mot mig skulle jag kunna säga att om alla på minhembio.com är intresserade och bara intresserade köper boxen - hur kan den då ha 7,42 i betygssnitt med en tia utdelad efter den nya FW:n? Nej, alla boxar har problem. Hos vissa ägare och i vissa uppställningar (14" crt på 5 m avstånd) upplevs inte att det är några fel. Mitt ord till Comhem är: Lös boxproblemen fortare än kvickt. Om detta är med ny mjukvara eller hårdvara spelar ingen roll. Om boxproblemet inte går att lösa skall Comhem sluta att sälja boxen och HD-abonnemang. Ersätt alla som köpt boxen för kostader. När en lösning som fungerar finns kan man börja marknadsföra produkten igen, med rabatt till tidigare kunder.
Postad 12 januari 2008 - 10:35
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Som en parentes:
Jag hittade i mitt internetsökande att man kunde minska blockningar med "sharpness"-inställningen på TV:n. Jag prövade på Axess-testbilden men det hjälpte tyvärr inte.
Redigerat av ruhe, 12 januari 2008 - 10:35.
Postad 12 januari 2008 - 10:38
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Låter som det är relaterat en hel del till vilken panel man har.Själv har jag en 1080panel.Det jag sett av paneler som är 2år gamla är i mina ögon rent sunkiga bilder om man jämför vad marknaden har att erbjuda idag,tekniken har gått rasande fort fram på paneler enlgit mitt tycke.
Om man som jag med en Pioneer PDP-508XD för 38 000:- får en totalt oacceptabel bild med denna box så kan man nog utesluta att endast det rör sig om ett problem med billiga tv-apparater. Det är helt enkelt så att denna box suger.
Postad 12 januari 2008 - 10:49
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Precis Starfox - det är ju det som är så jobbigt. Att vi som sitter här med våra dyra Pioneer och dyra kablar får till svar av ComHem att det kan bli olika fel på olika hårdvaror.
Postad 12 januari 2008 - 10:56
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Well, jag bor också i ett flerfamiljshus med "Com-vi-blåser-dig-på-alla-dina-pengar-Hem" där det tidigare var UPC.
Föreningen ägs av Riksbyggen och med dom var det inga som helst problem att sätta upp en parabol.
Dom ville ju helst att man hade den på insidan av balkongen, men när det inte funkade, så fick jag skruva fast den i fasaden.
Och jag tror nog att det inte ska vara något problem för någon annan heller om man bara framför sina klagomål till värden där man bor.
Vet ju att Viasat och Canal Digital har några "miniparaboler" som inte alls är speciellt skrymmande heller.
Men det kanske bara är jag som tycker att man inte ska betala för nånting som man inte är nöjd med/vill ha?
(Och utan att starta någon stor debatt om etik och moral, så är tv-licensen en av dom sakerna)
Postad 12 januari 2008 - 11:01
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Om man som jag med en Pioneer PDP-508XD för 38 000:- får en totalt oacceptabel bild med denna box så kan man nog utesluta att endast det rör sig om ett problem med billiga tv-apparater. Det är helt enkelt så att denna box suger. 
Jag kan märka, med min lcd-tv (bra kvalitet för 2 år sedan) att den behöver bli matad med bra kvalitet för att prestera. Ska man då inte kunna förvänta sig den kvaliteten av digitalbox frö 3500kr som ska peta ur sig 720p/1080i via HDMI!??
Postad 12 januari 2008 - 11:07
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Well, jag bor också i ett flerfamiljshus med "Com-vi-blåser-dig-på-alla-dina-pengar-Hem" där det tidigare var UPC. Föreningen ägs av Riksbyggen och med dom var det inga som helst problem att sätta upp en parabol. Dom ville ju helst att man hade den på insidan av balkongen, men när det inte funkade, så fick jag skruva fast den i fasaden. Och jag tror nog att det inte ska vara något problem för någon annan heller om man bara framför sina klagomål till värden där man bor. Vet ju att Viasat och Canal Digital har några "miniparaboler" som inte alls är speciellt skrymmande heller.
Men det kanske bara är jag som tycker att man inte ska betala för nånting som man inte är nöjd med/vill ha? (Och utan att starta någon stor debatt om etik och moral, så är tv-licensen en av dom sakerna)
Tur för dig. Hade jag ditt val skulle jag givetvis försöka bli av med Comhem. edit: För att det inte skall pratas illa om Comhem hela tiden, vill jag tillägga att jag hade inga problem med Comhem-tv förrän jag bytte till Humax-boxen.
Redigerat av Doublefix, 12 januari 2008 - 11:19.
Postad 12 januari 2008 - 11:55
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Tyder denna tyska forumtråd på att de inte har fått V-format möjligheten att ställa om svartnivåer? Kanske gick man till PC-Limited eller YPBPR över hela linjen vid någon tidigare fw-version kanske? Ett bra forum om någon tyskspråkig kan jaga efter färgblocksdiskussioner.
Postad 12 januari 2008 - 11:55
Till Harlan och ComHem.
Jag var ju kontakt med dig TV-ansvarige i går eftermiddag där du sa att det skulle komma info under kvällen. Det gjorde det ju till slut, om än väldigt sent. Jag trodde dock att svaret skulle vara lite mer genomarbetat, som något i stil med Mavericks förslag. Detta är ju så amatörmässigt så det skriker om det. Harlan har fortfarande inte gett sig till känna. Vad har han för position och anvar för Comhem??? När ni informerar om något, framförallt officiellt är det väl brukligt att man längst ner i mailet brevet skriver vem man är. Jag fattar inte vem som godkänt detta mail. Vem är informationsansvarig på Comhem? Vad har denne för roll i företaget? Nu skickar ni fram en vad vi tror är någon tekniker att informera oss (men han är kanske informationsdirektör eller VD också). OK, nu har ni informerat oss om att ni upptäckt ett fel och kommer att jobba med problemet. Det är väl en ganska bra sammanfattning av vad ni sa? När får vi då svar på alla våra andra fågor????? Om ni inte har kompetens nog att förstå vilka frågor vi vill ha svar på, kan ni ju alltid titta Mavericks förslag på Comhems svar. Det blir lite Jeopardy, men det ska ni väl klara.
Hur ser eran handlingsplan ut??? När kommer problemen vara lösta och framförallt, VILKA problem kommer att bli lösta? Jag ser som jag sa till dig att färgblocksproblemet som ett stort problem och undrar då förstås när detta blir löst. Svaret från er är ganska intetsägande. Allt ni säger är att ni har en plan. Den planen har ni haft i över ett år nu. Jag undrar också vad är det som säger att ni inte hanterar nästa felanmälan på precis samma sätt!! Vi är ju några som undrar vad ni håller på med!!!!!
Till sist, vid vårt samtal igår lovade du att det inte skulle få förekomma uttalanden från er sida i stil med att "felet delvis kan bero på felaktigt inställda TV-apparater". När det gäller färgblocksproblemet var vi väl överens om,att om just det felet uppstår på en HDTV-kanal, så beror det INTE på dåligt inställda TV-apparater. Blanda inte in inställningar av TV-apparater som en felkälla i färgblocksproblematiken. En HDTV tjänst ska inte levereras med färgblock, hur illa du än har ställt in TV:n. Däremot kommer det väl att förekomma på vanliga SD kanaler. Hoppas att vi slipper de där uttallandena i fortsättningen. Såg att Harlan hade detta som en faktor i sitt felsökande.
Harlan skriver också att problemet blir mer komplext av att fenomenet uppträder olika på olika apparater. Jag tror att felet finns i ALLA boxar och uppträder på ALLA TV apparater, tills motsatsen bevisats. Jag har hela hösten frågat om ni kan tala om en enda tv där färblocksproblematiken inte finns, men det har ni inte kunnat svara på.
På måndag ringer jag eran informationsansvarige eller VD (kanske harlan). De flesta här inne är nog intresserade av om denna information är sanktionerad av ledningen.
Postad 12 januari 2008 - 11:59
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Tyder denna tyska forumtråd på att de inte har fått V-format möjligheten att ställa om svartnivåer? Kanske gick man till PC-Limited eller YPBPR över hela linjen vid någon tidigare fw-version kanske? Ett bra forum om någon tyskspråkig kan jaga efter färgblocksdiskussioner.
Jag kan inte tyska och följer inte angiven tråd, men och detta är ett stort men, hur skulle någon som inte följer denna tråd veta att det ens går att ställa om (till felaktiga) svartnivåer? Det kanske inte har läckt till Tyskland?
Postad 12 januari 2008 - 12:18
Unregistered1140b4b6
-
Unregistered1140b4b6
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Om boxen skulle skala upp bilden ännu mera...dvs ha en inställning som matchar upplösningen på "full hd" apparater.. då skulle pixlarna matcha med tv.ens pixlar. Spekulation men vad tror ni? Iaf när det gäller BC.
Postad 12 januari 2008 - 12:19
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Det är synd att comhem i stort sett har monopol för oss. Boxer är ju inget alternativ då jag vill ha ppv med fotbollsallsvenskan. Det bär ändå emot att lägga 159 kr för Med8fav/månaden samt 100 spänn per match till comhem. Men vad ska man göra... Jag hoppas bara att deras samsungbox levererar det den ska.
Postad 12 januari 2008 - 12:20
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Magnus1111 : Bra att du har energi att ta tag i detta på måndag. Jag är naturligtvis också besviken. Lite positivt ser jag i 1.00.10, men det övriga återstår. Gott folk: Idag kan jag introducera ett nytt uttryck för Color Banding ( efter "blockfestival"  ). Jag hittade det i denna tyska tråd som faktiskt verkar ta upp banding ( jag sökte på banding ). Posterization Gör ni en google-sökning hittar ni t ex denna sida som ger en utmärkt beskrivning ( och förslag på åtgärder ) av det fenomen vi känner alltför väl. När man nu sitter som lekman och t ex tittar i Wikipedian på posterization och dithering undrar om Humaxen har bristande färgdjup, en liten störning i sin färgpalett? Det kanske skulle kunna lösas med dithering i efterhand på bilden enl vad jag läser på ditheringavsnittet. Harlin: Vad sa Humax-Koreanerna ang detta?? Detta ter sig som orsaken för mig om lekman som söker på internet! Var det färgpalleten/färg-djupet som tweakades fram och tillbaka när ni försökte komma åt banding i 1.00.10 ?? Fanns det ens en möjlighet att göra detta??
Redigerat av ruhe, 12 januari 2008 - 12:37.
Postad 12 januari 2008 - 12:21
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Mycket väl formulerat av både Maverick och magnus1111!
@rodman45: Det är många variabler som måste stämma för att man skall hitta ett alternativ till den kabel-TV-leverantör fastighetsägaren bestämt sig för, om man bor i lägenhet. Det mest elementära är ju att man måste ha fri sikt, oavsett hur mycket värden tillåter att man skruvar fast grejjer i fasaden (vilket jag misstänker att inte alla värdar gillar). När det gäller markbundna nätet samma sak, man måste bo på rätt sida huset från sändaren sett (Boxer har ju dessutom inga HD-kanaler förutom SVT testsändningar).
Postad 12 januari 2008 - 12:22
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag påstår inte att humaxboxen är perfekt på ngt vis.Säger ju att viss färbblockning uppstår.
Däremot bör man väl börja fundera på varför har en del riktigt dålig bild om man skal läsa trådarna medans andra har bättre bild och en del är nöjda.??
Givetvis ska man ligga på Com hem och få en så bra produkt det bara går och felanmäla om så inte uppnås men ibland funderar man på vilken nivå det förekommer här i forumet.Vad är pisskvalitet??...vad är sunkig box??...sämsta skit jag sett??..
Den nivån kommer man inte längst med kan jag väl säga.
och nej inte com hem anställd..jobbar som bilmek!
Postad 12 januari 2008 - 12:23
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
COMHEM! Skicka ut så mycket kraft (bitrate) ni har under ett dygn så får vi se om problemen minskar. Min uppfattning är fortfarande att kvalite´n är undermålig, systemet överbelastat.
(Märkligt att i går kväll var det helt värdelös bild, idag morgon knappt skönjbar blockbildning)
Postad 12 januari 2008 - 12:27
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Well, jag bor också i ett flerfamiljshus med "Com-vi-blåser-dig-på-alla-dina-pengar-Hem" där det tidigare var UPC. Föreningen ägs av Riksbyggen och med dom var det inga som helst problem att sätta upp en parabol. Dom ville ju helst att man hade den på insidan av balkongen, men när det inte funkade, så fick jag skruva fast den i fasaden. Och jag tror nog att det inte ska vara något problem för någon annan heller om man bara framför sina klagomål till värden där man bor. Vet ju att Viasat och Canal Digital har några "miniparaboler" som inte alls är speciellt skrymmande heller.
Vad ska alla de utan balkong eller med en lägenhet som vetter åt fel vädersträck göra? För de flesta är inte parabol ett alternativ oavsett hur mycket bättre den plattformen är rent tekniskt. För min del så är jag inte särskilt intresserad av att byta leverantör trots allt. Det jag kräver är att comhem levererar den tjänst vi kommit överrens om och för tillfället är de inte ens i närheten av detta. Posterization Gör ni en google-sökning hittar ni t ex denna sida som ger en utmärkt beskrivning ( och förslag på åtgärder ) av det fenomen vi känner alltför väl
Tack för länken, intressant läsning. Vi kanske borde den till comhem så de vet vad de ska titta efter under sina tester.
Postad 12 januari 2008 - 12:29
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag påstår inte att humaxboxen är perfekt på ngt vis.Säger ju att viss färbblockning uppstår. Däremot bör man väl börja fundera på varför har en del riktigt dålig bild om man skal läsa trådarna medans andra har bättre bild och en del är nöjda.??
Givetvis ska man ligga på Com hem och få en så bra produkt det bara går och felanmäla om så inte uppnås men ibland funderar man på vilken nivå det förekommer här i forumet.Vad är pisskvalitet??...vad är sunkig box??...sämsta skit jag sett??..
och nej inte com hem anställd..jobbar som bilmek!
Det känns som ett tillräckligt svar på detta är att den samstämmiga meningen är att den billigaste boxen är bättre än denna den dyraste.
Postad 12 januari 2008 - 12:38
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Nu har comhems hemsida lagt av också. Error 404--Not Found From RFC 2068 Hypertext Transfer Protocol -- HTTP/1.1: 10.4.5 404 Not Found
The server has not found anything matching the Request-URI. No indication is given of whether the condition is temporary or permanent.
If the server does not wish to make this information available to the client, the status code 403 (Forbidden) can be used instead. The 410 (Gone) status code SHOULD be used if the server knows, through some internally configurable mechanism, that an old resource is permanently unavailable and has no forwarding address.
Jag påstår inte att humaxboxen är perfekt på ngt vis.Säger ju att viss färbblockning uppstår. Däremot bör man väl börja fundera på varför har en del riktigt dålig bild om man skal läsa trådarna medans andra har bättre bild och en del är nöjda.??
och nej inte com hem anställd..jobbar som bilmek! Det känns som ett tillräckligt svar på detta är att den samstämmiga meningen är att den billigaste boxen är bättre än denna den dyraste.
Jag har bättre bild med min flera år gamla Force 315C (SCART-RGB) än med denna HD-box (HDMI). Tycker du att det känns rimligt?
Postad 12 januari 2008 - 12:43
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Tycks ju variera beroende på kanal och tidpunkt och kanske även beroende på att man vet vad man skall titta efter. Jag tyckte inte att jag såg några direkta problem förra helgen men nu ser jag det överallt (tex en ljusgrå dörr som öppnade i en film i fm - band och block kröp omkring som bara den). En levande bild skall ju vara något positivt...  Jag påpekade problemet för resten av familjen i går kväll. De hade inte noterat det innan. I dag blir det till att koppla in den gamla boxen igen för att de om det blir bättre (fått för mig att bilden även är generellt "smustigare" nu än tidigare). Blir det ett "Aha...!" så får jag funderar på alternativen. Värt 500 kr för en ev. förbättring senare i vår (i år, nästa år, aldrig??) och sitta på en ej ansluten box ?
Redigerat av Unregistered1013, 12 januari 2008 - 12:49.
Postad 12 januari 2008 - 12:47
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Tyder denna tyska forumtråd på att de inte har fått V-format möjligheten att ställa om svartnivåer? Kanske gick man till PC-Limited eller YPBPR över hela linjen vid någon tidigare fw-version kanske? Ett bra forum om någon tyskspråkig kan jaga efter färgblocksdiskussioner. Jag kan inte tyska och följer inte angiven tråd, men och detta är ett stort men, hur skulle någon som inte följer denna tråd veta att det ens går att ställa om (till felaktiga) svartnivåer? Det kanske inte har läckt till Tyskland?
Stämmer! Det de säger är att boxen sänder ut RGB Full över HDMI (som vår gamla FW), och detta gäller deras nyaste FW 1.00.29. Jag kan göra ett inlägg i det forumet, och be dom testa V-Format. EDIT: Har gjort ett inlägg. Kan följas här här.
Redigerat av pakarlss, 12 januari 2008 - 13:03.
Postad 12 januari 2008 - 13:00
djungel-Jim
-
djungel-Jim
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Jag sitter just nu och kollar på slalom på svt.. Snön består nästan enbart av stora rutor!! Jag har gett den här boxen en ärlig chans, men nu får det vara nog. Jag påbörjar reklamation av mitt abonnemang på måndag!
Redigerat av djungel-Jim, 12 januari 2008 - 13:01.
Postad 12 januari 2008 - 13:00
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Angående färgblockningsproblemen på övriga humax-modeller, hittade jag denna tråd om just detta på AVforums: http://www.avforums....ad.php?t=328881 Kanske har länken presenterats tidigare i denna tråd, men den har ju helt plötsligt blivit gigantisk så jag orkade inte kolla. Sedan tycker jag ju att man skulle bestämma sig vad man skall kalla fenomenet, så det blir lättare att söka upp det. Här kallas det "Solarization", vilket väl egentligen är nåt annat (iaf inom fotografin).
Postad 12 januari 2008 - 13:04
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Detta styrker bara min befaran att det sitter ett riktigt dåligt dekoder chip i Humax boxarna. All FW i världen kan inte åtgärda detta då det inte går att "trolla" fram riktigt bra billd.
Redigerat av Minglarn, 12 januari 2008 - 13:05.
Postad 12 januari 2008 - 13:11
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Raven: Tackar! Det var nog första gången den tråden länkades till här. Det känns ju hopplöst när man läser den. Scenariot att kontakta kundrelationer och få ett byteserbjudande till Samsung känns näraliggande. Nu när det är såhär illa krävs det att Humax och CH så fort som möjligt: Deklarerar vad exakt felet beror på och hur man avser lösa det, om man har en lösning. Alla kort måste läggas på bordet! Avser man inte lösa det borde det utgå ett standard-utbyteserbjudande för denna box till Samsungen.
Postad 12 januari 2008 - 13:13
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Tråden i AVforum bekräftar helt klart att vi inte är ensamma och att det just är boxen.
En annan sak. Precis innan jag somnade i går kom jag på att Comhems regnbågsfärgade logo måste ha passerat en Humax innan den gick i tryck.
Redigerat av Doublefix, 12 januari 2008 - 13:15.
Postad 12 januari 2008 - 13:28
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Raven: Tackar! Det var nog första gången den tråden länkades till här. Det känns ju hopplöst när man läser den. Scenariot att kontakta kundrelationer och få ett byteserbjudande till Samsung känns näraliggande.
En Samsungbox skulle tyvärr inte göra mig speciellt trygg heller  . På min förra box, Samsung DCB-9401Z, konstaterade jag att det fanns ett HW-fel på RGB-utgången (rödaktig bild på vissa tv-apparater). Expertbutiken där jag köpt den la ansvaret på Comhem, Comhem hänvisade tillbaks till Expert. Samsung-supporten svarade inte på mina mail. Till slut gav jag upp. Såg senare att Samsung erkänt problemen som konstruktionsfel, men det var inget som vi kunder informerades om.
Redigerat av pakarlss, 12 januari 2008 - 13:38.
Postad 12 januari 2008 - 13:35
Framåt IFE
-
Framåt IFE
-
Amatör
-
-
52 inlägg
De jobbar från flera olika infallsvinklar för att lösa problemet, men jag kan i nuläget inte gå in på exakt vad de gör, förutom att en del av lösningen med största sannolikhet är ännu ett nytt mjukvarusläpp.
Är en infallsvinkel att det är ett hårdvarufel/begränsningar i hårdvaran?
Postad 12 januari 2008 - 13:36
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Detta styrker bara min befaran att det sitter ett riktigt dåligt dekoder chip i Humax boxarna. All FW i världen kan inte åtgärda detta då det inte går att "trolla" fram riktigt bra billd.
Det känns som "posterization" är precis exakt vad det handlar om. Ser på pricken ut som det fenomen jag ser iaf. Vore tråkigt om det inte går att rätta till med mjuvaruändring. Rimligtvis borde detta finnas hos alla som har denna box, eller? TV:n visar ju helt enkerlt vad den blir matad med, om det inte finns apparater som "rättar till" en defekt bild eller nå´t. Nu tycker jag inte att man ska behöva något sådant när man har betalt comhem för att få det absolut bästa. Comhem har ofta hävdat att det är fel på inställningar av TV osv. Vet dock ingen som har fått förklarat för sig hur man ska göra för att det ska bli rätt. Logiken faller lite när Comhem samtidigt sagt att de inte har hört om detta problem förr. kan inte se vilken funktion som påverkar denna typ av "stegvisa färgövergång" Eftersom det verkar ganska klarlagt att det är detta man menar med färgblock så kanske Comhem via Harlan kan svara på om det är känt hos er eller om ni inte har sett liknande fenomen på era testskärmar. Eller för den delen vid hembesök hos kund som klagat.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|