Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2007 - 18:12

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Sean, har du några nyheter ang inbakade subbar i mkv? =)
Börjar bli trött på att leta subbar som sen inte fungerar med hd-versionerna/fixa till varenda dålig sub.

//Marcus

Postad 04 December 2007 - 18:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Börjar bli trött på att leta subbar som sen inte fungerar med hd-versionerna/fixa till varenda dålig sub.

//Marcus

No news, sorry. ;)

Du har ju inte haft din TViX länge amigo, chill. ;)

Postad 04 December 2007 - 22:12

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

//Marcus

Om du läst lite här på forumet så hade du sett att det finns ett MKV toolkit på nätet som plockar ur subs
från Matroska containern... vanligaste formatet är .ass Du fixar sen till det från .ass -> .srt med progget Subresync.
Bara att googla lite så löser det sig....

Postad 04 December 2007 - 22:17

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

//Marcus

Om du läst lite här på forumet så hade du sett att det finns ett MKV toolkit på nätet som plockar ur subs
från Matroska containern... vanligaste formatet är .ass Du fixar sen till det från .ass -> .srt med progget Subresync.

Hade du läst lite till hade du sett att jag får göra det och det är drygt...

Postad 04 December 2007 - 23:13

berntgunnar
  • berntgunnar
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Datorer är konstiga djur. Tog med Tvixen till jobbdatorn. Funkade klockrent enligt ovan anvisningar.
På min egen ville Tvixen inte alls visa sig hur än jag gjorde?!

Postad 04 December 2007 - 23:24

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
[/quote]

Fanns inga texter här om det innan jag skrev om det för ett tag sen, inte vad jag kunde se iallafall. Visste inte heller nåt om detta innan jag skaffade min TviX för 2 månader sen... dock läste jag ALLA texter innan.... och googlade sen. Liksom därför ett sånt här fomum finns till, men du är inte ensam.. :-)

Redigerat av Murgatroyd, 04 December 2007 - 23:49.

Postad 04 December 2007 - 23:30

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

//Marcus

Fanns inga texter här om det innan jag skrev om det för ett tag sen, inte vad jag kunde se iallafall. Visste inte heller nåt om detta innan jag skaffade min TviX för 2 månader sen... dock läste jag ALLA texter innan.... och googlade sen. Liksom därför ett sånt här fomum finns till, men du är inte ensam.. :-)

Har läst allt om den och lite till, att sitta och pula ut texterna är inte det roligaste, någon form av auto-extract vore ju inte helt fel som plockar rätt sub, konverterar till valfritt format och namnger korrekt.
Om det finns, vet någon vad som fixar det?

Postad 04 December 2007 - 23:37

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har läst allt om den och lite till, att sitta och pula ut texterna är inte det roligaste, någon form av auto-extract vore ju inte helt fel som plockar rätt sub, konverterar till valfritt format och namnger korrekt.
Om det finns, vet någon vad som fixar det?
[/quote]

Vissa .mkv's har ju tex 9 subtitles och ibland tex 3st engelska.... det blir nog svårt att göra "automatiskt" !

1. Starta MKVEWizard, kryssa i villken subtitle du vill extrahera.

2. Är det en .srt så kanske den lirar direkt, annas kör den genom : Subtitle Workshop (annat progg)

3. Är det en .ass fil du extraherat, kör progget: Subresync (annat progg) och gör om .ass till .srt

4. Döp om filen som spottas ut till EXAKT samma namn som matroska filen förutom extension .srt isf .mkv

5. KLART!

Redigerat av Murgatroyd, 04 December 2007 - 23:48.

Postad 04 December 2007 - 23:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Sen slipper vi gärna citat i 14 nivåer om det inte tillför något till tråden.

Ta er 3 sekunder och ta bort den onödiga informationen tack ;)

Postad 05 December 2007 - 08:14

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Aha. Utan att veta exakt, så skulle jag säga att det är något som inte går idag och inte heller kommer att "fixas" via en firmwareuppgradering. ;)

Det borde inte vara så svårt att göra dock. Kanske dax att tanka hem SDKn och starta ett OSS-projekt för twixen =)

Postad 05 December 2007 - 11:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Datorer är konstiga djur. Tog med Tvixen till jobbdatorn. Funkade klockrent enligt ovan anvisningar.
På min egen ville Tvixen inte alls visa sig hur än jag gjorde?!

Ja, det låter verkligen skumt. ;)

Har det löst sig nu då? Är du igång? ;)

Postad 05 December 2007 - 13:00

Biokillen
  • Biokillen
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Sean:
Det räcker alltså att koppla Tvix:en via USB till datorn för att kunna utföra initieringen av hårddisken?

Eller behöver man öppna upp sin dator och koppla in hårddisken på det viset för att initiera?

Har gjort en beställning just nu så bra att veta innan man får hem den. Blev en Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM till den. Den borde väl fungera bra med tvixen? Den verkar vara rätt tyst iaf.

Grymt bra att du finns här för frågor och info! Tack!

/Mvh

Postad 05 December 2007 - 13:09

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Sean:
Det räcker alltså att koppla Tvix:en via USB till datorn för att kunna utföra initieringen av hårddisken?

Eller behöver man öppna upp sin dator och koppla in hårddisken på det viset för att initiera?

Har gjort en beställning just nu så bra att veta innan man får hem den. Blev en Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM till den. Den borde väl fungera bra med tvixen? Den verkar vara rätt tyst iaf.

Grymt bra att du finns här för frågor och info! Tack!

/Mvh

Hej på dig Biokillen! :mellow:

Tack för varma ord. Det är skönt att höra att du uppskattar att jag hänger här. ;)

Det är bara att skruva i de tre skruvar på släden (en liten plastbit) på sidan av hårddisken, skjuta in den i TViX:en, ansluta de två kablarna. Sedan följer du bara min första post i den här tråden så löser det sig. Du behöver som du skriver alltså inte montera hårddisken först i datorn. ;)

Hårddisken är exakt samma som vi själva säljer och som även jag använder. Marknadens typ tystaste disk. You will like!

Den officiella TViX-tråden där alla entusiaster av M-4100 och M-5100 hänger (nu monsterlång på 101 sidor):
https://www.minhembi...howtopic=153188

Vårt eget forum med FAQ, bakgrundsbilder osv:
http://forum.iriver....isplay.php?f=44

Postad 05 December 2007 - 13:19

Biokillen
  • Biokillen
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar. Låter riktigt bra det där. Har läst en del i den låååååånga tråden. Så plöjjer igenom den så sakteliga, tar en stund =)

Ska bli härligt att tvixxa lite i helgen =)

Mvh

Postad 05 December 2007 - 13:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Aha. Utan att veta exakt, så skulle jag säga att det är något som inte går idag och inte heller kommer att "fixas" via en firmwareuppgradering. :mellow:

Det borde inte vara så svårt att göra dock. Kanske dax att tanka hem SDKn och starta ett OSS-projekt för twixen =)

Postad bild

TWiX:en? TViX:en? ;)

Förlåt, kunde inte låta bli...

Postad 05 December 2007 - 14:27

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Är lite i valet och kvalet att lämna tillbaka min 5100 då jag inte faktiskt inte tänker acceptera att byta mellan fw för att få olika saker att funka...MEN, jag har läst mig till att .ISO uppspelning inte ska vara ett bekymmer så länge man streamar över nätverket...
Efterssom manualen var enormt bra :mellow: , tänkte jag höra om det är ett jäkla projekt att få igång strömmning över nätverket. Behöver man nån mjukvara eller liknande för att få det att funka? Behövs tvixen ställas in på nåt speciellt sätt (har sökt igenom tråden som hastigast men hittade inget, är väl kanske ett för enkelt problem)
(har nätverk med en d-link router som nav)
Hoppas nån har en kort och enkel förklaring
//Johan

Postad 05 December 2007 - 14:36

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är lite i valet och kvalet att lämna tillbaka min 5100 då jag inte faktiskt inte tänker acceptera att byta mellan fw för att få olika saker att funka...MEN, jag har läst mig till att .ISO uppspelning inte ska vara ett bekymmer så länge man streamar över nätverket...
Efterssom manualen var enormt bra :mellow: , tänkte jag höra om det är ett jäkla projekt att få igång strömmning över nätverket. Behöver man nån mjukvara eller liknande för att få det att funka? Behövs tvixen ställas in på nåt speciellt sätt (har sökt igenom tråden som hastigast men hittade inget, är väl kanske ett för enkelt problem)
(har nätverk med en d-link router som nav)
Hoppas nån har en kort och enkel förklaring
//Johan

Horace, kolla följande länk om du vill ha tips och erfarenheter från en kund som har fått HD-material att fungera utmärkt vid trådlöst nät. Vanlig kabel borde någon ha tips på hur man gör med. Jag har dåligt med tid för sekunden:
http://forum.iriver....read.php?t=5793

Postad 05 December 2007 - 14:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Angående trådbundet nätverk så tycker jag att man har krånglat till det alldeles väldigt i manualen.
Det var mycket enklare att få det att fungera än vad som beskrivs där. :mellow:

Postad 05 December 2007 - 15:02

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Har iofs en DLink DI-524, men kommer för det köra trådbundet. Men det kanske står nåt vettigt i den tråden vad gäller trådbunden knytning med... eller? Ska kolla senare när jag kommer hem från jobbet

Postad 05 December 2007 - 20:37

Uttern22
  • Uttern22
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Från FAQ:
Fungerar TViXen med comhem/viasat/canal digital?
Nej, tvixen fungerar endast med de fria kanalerna via digitala marknätet (Boxer). Comhem/ViaSat/Canal Digital mf skickar digital-tv med en annan teknik än den som tvixen klarar av (DVB-T). :mellow:

Innebär detta att man inte kan koppla till en Dream box eller annan satelit mottagare för att spela in från tv utan är begränsad till Roberts öppna utbud om man köper till den externa mottagaren?

Postad 05 December 2007 - 20:40

BVS544
  • BVS544
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis köpt en 4100:a. Lite frågor om nätverk:

1. Hur får jag tvixen att dyka upp under routern? Har en Netgear WGR 614 trådat.

2. Jag tänkte köra filezilla för FTP. Vet någon hur man ställer in det programmet.

Jag är väldigt nybörjare på nätverk, så jag hoppas ni vill hjälpa mig.

Tack så länge.

Postad 05 December 2007 - 20:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Från FAQ:
Fungerar TViXen med comhem/viasat/canal digital?
Nej, tvixen fungerar endast med de fria kanalerna via digitala marknätet (Boxer). Comhem/ViaSat/Canal Digital mf skickar digital-tv med en annan teknik än den som tvixen klarar av (DVB-T). :mellow:

Innebär detta att man inte kan koppla till en Dream box eller annan satelit mottagare för att spela in från tv utan är begränsad till Roberts öppna utbud om man köper till den externa mottagaren?

Ja, det är korrekt. Den fixar ännu enbart "fria" kanaler som:

I dagsläget är det följande kanaler du kan se, vilket också kan variera beroende på vart du bor:

- SVT HD
- SVT1
- SVT2
- STV24
- Barnkanalen
- Kunskapskanalen
- TV4
- TV6
- The Voice
- Axess TV
- TV7 Aftonbladet

http://forum.iriver....read.php?t=5636

Det finns ingen CI-slot/CA-modul som du kan stoppa in ett programkort i. Vi pratar med tillverkaren just nu och hoppas att de kan fixa en sådan modell under nästa år, men den lär inte se dagens ljus förrän sommaren nästa år som tidigast, tror jag.

Postad 05 December 2007 - 21:17

BVS544
  • BVS544
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Angående trådbundet nätverk så tycker jag att man har krånglat till det alldeles väldigt i manualen.
Det var mycket enklare att få det att fungera än vad som beskrivs där. :mellow:

Hur har du ställt in dina nätverksinställningar??

Är mycket intresserad!

Postad 06 December 2007 - 01:11

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har precis köpt en 4100:a. Lite frågor om nätverk:

1. Hur får jag tvixen att dyka upp under routern? Har en Netgear WGR 614 trådat.

2. Jag tänkte köra filezilla för FTP. Vet någon hur man ställer in det programmet.

Jag är väldigt nybörjare på nätverk, så jag hoppas ni vill hjälpa mig.

Tack så länge.

Ingen fara, alla är vi nybörjare någon gång...utom jag då såklart :)
Plugga in Tvixen till routern med en vanlig nätverkssladd. Sedan väljer du under "Network" att få IP via DHCP och godkänner. Du kan se info i Tvixen vilken IP-adress du får. Sedan öppnar du Filezilla, fyller i
host: [den ip det står under info i nätverksinställningarna, till exempel 192.168.0.123]
user: tvixftp
pass: [står också under nätverksinställningarna, till exempel 1234AB]

Connect och välj bara mappen disk1. Sedan är det bara att skicka över vad du vill. :)

Bara att fråga om det blir fler problem.

Postad 06 December 2007 - 10:27

Micca
  • Micca
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej!
Har haft min Tvix ca 2 veckor och har haft problem hela tiden, har försökt att lösa det mesta med hjälp här, TACK och eget trixande. Mitt problem som jag har haft i princip hela tiden är att efter ca 10 min "låser sig" den och jag måste starta om den. inget annat funkar, spelar ingen roll vilken firmware jag använder. Har även gjort säker uppgradering men inget hjälper. Börjar tro att det är något fel på den.

Joakim

Postad 06 December 2007 - 10:37

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej!
Har haft min Tvix ca 2 veckor och har haft problem hela tiden, har försökt att lösa det mesta med hjälp här, TACK och eget trixande. Mitt problem som jag har haft i princip hela tiden är att efter ca 10 min "låser sig" den och jag måste starta om den. inget annat funkar, spelar ingen roll vilken firmware jag använder. Har även gjort säker uppgradering men inget hjälper. Börjar tro att det är något fel på den.

Och det här gäller vilken fil du än tittar på, eller är det speciellt vissa filmer som hänger tvixen? Har du intern hårddisk? Vilken typ av filer är det du provar med (mkv, iso, xvid?) Om felet inträffar med intern hårddisk kanske det är den som strular, prova att spela upp via nätverk eller extern disk och se om den hänher sig då med.

Postad 06 December 2007 - 12:44

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Hej!

Joakim

Du har inte ställt den så att ventilationen blir dålig eller satt fläkten på lägsta hastighet? I så fall kan du testa att öka hastigheten och ställa den öppet för att se om det blir samma resultat. Testa även att inte streama om det är det du gör.

Postad 06 December 2007 - 13:43

Micca
  • Micca
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Hej!

Joakim

Du har inte ställt den så att ventilationen blir dålig eller satt fläkten på lägsta hastighet? I så fall kan du testa att öka hastigheten och ställa den öppet för att se om det blir samma resultat. Testa även att inte streama om det är det du gör.

Har intern hårddisk. Verkar vara ventilationen. Har ca 2 cm fritt ovanför Kör nu och det har funkat med iso fil i ca 30 minuter. Skall köra mkv efteråt.

Redigerat av Micca, 06 December 2007 - 13:44.

Postad 06 December 2007 - 14:13

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

4. Döp om filen som spottas ut till EXAKT samma namn som matroska filen förutom extension .srt isf .mkv

Fast det behöver man ju inte göra. Något som dessutom kan underlätta för en automatisk extraheringsprocess som tar alla texter i en .mkv-fil o ch konverterar. (Om det nu går)

Det har skrivit s ett gäng gånger nu:
- Om man trycker på "Title" under visning av en videofil så pausas filmen och man får upp "filväljaren" och kan bläddra fram till den undertextfil man vill använda sig av. Sedan går texten att välja med subtitleknappen. (Om den nu inte skulle gå igång automatiskt)

Mkt bra om man råkat missa något tecken i sin namngivning, eller om man vill ha flera olika språk att välja text på.

/J

Postad 06 December 2007 - 17:05

Micca
  • Micca
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Tack Drunken_Duck! :)
Det verkar som om det var så enkelt som bättre ventilation.

Joakim

Postad 07 December 2007 - 09:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Hej på er!

För er som vill läsa mer om TViX:en (det mesta står ändå här i tråden) så kan ni köpa tidningen det aktuella numret av tidningen HemmaBio (decembernumret). Jag citerar:

Sammanfattning Tvix M-5100SH
Mediaspelare är en enklare och billigare lösning än att bygga en separat htpc. Du blir mer begränsad men vinner i smidighet och framför allt tillgänglighet. Tvix M-5100SH och M-4100SH är apparater som tar sig an de senaste formaten från djungeln av nedtankningsbart material och gör att du slipper använda datorn. Priset är hyffsat lågt med tanke på funktionerna, kvaliteten är god och det är inte för inte som Tvix-spelarna räknas till de hetaste på marknaden just nu.

:lol:

Postad 07 December 2007 - 11:51

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Någon som testat kopiera över en rippad blu-ray och testat om det fungerar?
Inte mkv utan en ren ripp som man hittar på nätet.

Postad 07 December 2007 - 11:57

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Luktar lite piratkopiering om din fråga tycker jag....

Postad 07 December 2007 - 12:07

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Var inte löjlig, han menar naturligtvis sina egna rippade backuper...
Skaffa bättre luktsinne :lol:

Postad 07 December 2007 - 12:08

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Var inte löjlig, han menar naturligtvis sina egna rippade backuper...
Skaffa bättre luktsinne :lol:

Klart jag menar, gav bara förslag på var andra som inte kan rippa sina egna blu-rayskivor kan ha hittat och testat med. Samma filer ju ;) Men å andra sidan, varför luktar folk en i baken när deras egen bak luktar lika illa? ^_^

Redigerat av ODDNAME, 07 December 2007 - 12:12.

Postad 07 December 2007 - 12:15

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Det enda jag kan säga i hela frågan, är att det fungerar...

Postad 07 December 2007 - 12:39

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

20-40Mbps är en bra blu-ray i, så har du förstått vad jag menar? Jag tror inte tvixen skulle klara det smärtfritt

Postad 07 December 2007 - 13:18

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

20-40Mbps är en bra blu-ray i, så har du förstått vad jag menar? Jag tror inte tvixen skulle klara det smärtfritt

Jag gör ett försök här...

TViX'ens spec säger följande ang vad Sigma chippen klarar av för de olika codecs som Blu-Ray/HD-DVD använder sig av:

H.264(BP@L3, [email protected] and [email protected])
VC-1(MP@HL, AP@L3)

Skall vi översätta dessa specar så ger de oss följande värden att gå på:
H.264
BP@L3 (Baseline Profile@Level 3) = Max Bitrate 10 Mbit/s
[email protected] (Main Profile@Level 4.0 ) = Max Bitrate 20 Mbit/s
[email protected] (High Profile@Level 4.0) = Max Bitrate 25 Mbit/s

VC-1
MP@HL (Main Profile@High Level) = Max Bitrate 20 Mbit/s Resolution 1920 x 1080 / 30 (1080p)
AP@L3 (Advanced Profile@Level 3) = Max Bitrate 45 Mbit/s Resolution 1920 x 1080 / 24 (1080p),1920 x 1080 / 30 (1080i), 1280 x 720 / 60 (720p)

Så för att försöka svara på din fråga så återkommer vi till samma frågeställning som för alla filer folk undrar om de går att spela upp... vilken codec använder din fil och vilken bitrate har den??

Håller du dig inom specarna så skall det fungera.

Jag vågar inte svära på det men jag misstänker att det finns olika sätt att encoda en HD-DVD/Blu-Ray film och det är upp till tillverkaren (produktionsbolaget) att bestämma vilken respektive profil man vill encoda sin film i iom att profilerna är en "max bitrate" och att den varierar säkerligen..

Så kör GSpot/Mediainfo på dina filer för att se vilken bitrate de har så vet du om det bör fungera.....

Postad 07 December 2007 - 13:57

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag har en Lacie Ethernet Big Disk. Den har protokollen SMB, FTP, Bonjour (ZeroConf) och AFP (Apple File Protocol). Om jag skulle koppla den mot en Tvix (via en router/switch) så är väl det enda alternativet Samba. Jag har dock läst vissa rapporter om att Tvixen inte spelar filer större än 2 Gb via Samba, är det så? Eller beror det på vilken NAS man kör?

(Jag har alltså ingen Tvix själv. Än.)

Postad 07 December 2007 - 14:07

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har en Lacie Ethernet Big Disk. Den har protokollen SMB, FTP, Bonjour (ZeroConf) och AFP (Apple File Protocol). Om jag skulle koppla den mot en Tvix (via en router/switch) så är väl det enda alternativet Samba. Jag har dock läst vissa rapporter om att Tvixen inte spelar filer större än 2 Gb via Samba, är det så? Eller beror det på vilken NAS man kör?

(Jag har alltså ingen Tvix själv. Än.)

Det är isåfall en bugg i den NAS man har för jag spelar större filer via Samba både från PC samt NAS

Postad 07 December 2007 - 15:00

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Någon som testat kopiera över en rippad blu-ray och testat om det fungerar?
Inte mkv utan en ren ripp som man hittar på nätet.

Ja, det fungerar, jag har själv rippat min egen ärligt inköpta Blu-Ray: "Flags of Our Fathers"
med ett välkänt progg och det lirar på TViX:en utan problem, filerna blir givetvis gigantiska...

Redigerat av Murgatroyd, 07 December 2007 - 15:02.

Postad 07 December 2007 - 15:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Med risk för att bli väldigt tjatig.
Sök efter "The beauty of nature" Samsung's demo man kunde se i många affärer för ett tag sedan.
Den har en bitrate på 41 Mbps och flyter till 100% om du har filen på hårddisk.
Kanske det finns någon skillnad när allt ligger med Blu-ray's struktur, men bitraten är inget att vara rädd för.

Jag blir inte riktigt klok på siffrorna som ttxx hade i sitt inlägg, men det finns möjlighet till upp emot 45 Mbps enligt dem.

Postad 07 December 2007 - 15:06

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Nu står jag i startgroparna för att testa en 4100, och undrar följande:

Hur uppdaterar man fw utan inbyggd hårddisk?? usb? lan?

Tänker streama ifrån en dator med windows homer server, behöver jag något program i servern eller räcker det med utdelade mappar?

Postad 07 December 2007 - 15:14

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det är isåfall en bugg i den NAS man har för jag spelar större filer via Samba både från PC samt NAS
[/quote]

Jag har en LaCie Ethernet Disk Mini Gigabit 500GB, som jag testat under Samba mot TViXen, det går hur bra
som helst med stora filer, tex 8GB.. dock är den lösningen för långsam för HD 720p & 1080p materaial
det spelar upp men det rycker och kan stanna eller falera i princip när som helst.
Standard TV DivX/XviD går dock bra. HD material kör jag via Netshare på en 1GB USB-disk sittande på
en laptop i mitt nätverk = inga problem med tunga HD filer,
Kör en gammal 3Com Router och Linksys Switch.

Redigerat av Murgatroyd, 07 December 2007 - 15:27.

Postad 07 December 2007 - 15:25

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Nu står jag i startgroparna för att testa en 4100, och undrar följande:

Tänker streama ifrån en dator med windows homer server, behöver jag något program i servern eller räcker det med utdelade mappar?

Ååhh vad det börjar bli mycket tjat i den här tråden.
Är det INGEN som söker i tråden längre? Samma frågor kommer ju om och om igen. ;)

Nej, jag tänker inte svara på din fw uppdateringsfråga med mitt sura inlägg. Bara gnälla
Däremot tänker jag tipsa om "Sök inom tråden" längst ned på sidan. En jättefin funktion.

/GnällPelle :)

PS. http://www.avsforum....ad.php?t=951350
DS.

Redigerat av jofa, 08 December 2007 - 12:47.

Postad 07 December 2007 - 15:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Ååhh vad det börjar bli mycket tjat i den här tråden.
Är det INGEN som söker i tråden längre? Samma frågor kommer ju om och om igen. ;)

Nej, jag tänker inte svara på din fw uppdateringsfråga med mitt sura inlägg. Bara gnälla
Däremot tänker jag tipsa om "Sök inom tråden" längst ned på sidan. En jättefin funktion.

/GnällPelle :)

Korrekt tråden är enorm, därför får du sällan upp relevant/aktuell info med hjälp av en sökning, och faq i första inlägget svarar inte på mina frågor.

Postad 07 December 2007 - 15:34

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Underbara svar, mer svar och mindre gnäll så blir denna tråden gudomlig. =)
När det gäller format som t ex DTS-HD. Vet inte hur dessa fungerar, men klarar tvixen att dra fram dts-core ur detta format? Aka vanlig dts på 1.5Mbit som finns där.

Postad 07 December 2007 - 15:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Du kan ladda ner firmwarefilen (alltid drygt 10 MB stor) och lägga den på ett USB-minne, en kamera, en MP3-spelare eller kort sagt vad som helst som du kan ansluta via en av de två USB-portarna på baksidan. Du kan också flasha om spelaren (upp eller ner) via nätverket om du har koppat den så.

Postad 07 December 2007 - 16:18

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Jag har en LaCie Ethernet Disk Mini Gigabit 500GB, som jag testat under Samba mot TViXen, det går hur bra
som helst med stora filer, tex 8GB.. dock är den lösningen för långsam för HD 720p & 1080p materaial
det spelar upp men det rycker och kan stanna eller falera i princip när som helst.
Standard TV DivX/XviD går dock bra. HD material kör jag via Netshare på en 1GB USB-disk sittande på
en laptop i mitt nätverk = inga problem med tunga HD filer,
Kör en gammal 3Com Router och Linksys Switch.

Finns det ingen ställbar cache i Tvixen? Teoretiskt sett bör det ju inte vara några problem med 720p/1080p över Samba. Kör såhär idag: NAS -> (Samba) -> Laptop -> TV, och det funkar bra.

Postad 07 December 2007 - 16:19

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Söker man på "uppdatera FW" i rutan till vänster längst ned i tråden (sök inom tråden), så är tredje träffen svaret på uppgraderingsfrågan. Efter detta inlägget blir det antagligen den fjärde träffen, men funktionen är till just för att hitta i stora trådar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.