Ska du hänga upp högtalarna på väggen ? Med stativ så spar du ingen plats faktiskt. Dessutom låter alltid golvhögtalarna i en serie bättre än sateliterna enligt migHej!
Jag har ett Dynavoice Magic F-6-paket. Alltså det allra första som kom. Har ägt dessa i säkerligen minst 5 år och dom presterar absolut tillfredsställande tillsammans med min XTZ w10.16-sub.
Nu till saken: Jag är trött på att ha golvhögtalare, jag tycker dom tar stor plats.
Vilka satellithögtalare av märket Dynavoice bör jag satsa på om jag vill komma undan med under 1000-lappen?
Har noterat att det kommit in flera modeller det senaste såsom LCR-4 EX och FX-4 EX...
Som sagt. Vilka satellithögtalare bör ta mina golvhögtalares plats?
Jag är mer än nöjd med min baslåda, så ha inte basen i åtanke =)
Dynavoice Magic C-4
(Centerhögtalare)
|
2
|
(24)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6
(Golvhögtalare)
|
1
|
(119)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-6
(Centerhögtalare)
|
4
|
(41)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger S-6
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-5
(Centerhögtalare)
|
1
|
(67)
|
1 490:- | |
Dynavoice Challenger S-5
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(55)
|
2 290:- | |
Dynavoice Challenger Sub 10
(Subwoofers)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-3 Paket
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-5
(Golvhögtalare)
|
4
|
(23)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DM-5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DC-5
(Centerhögtalare)
|
3
|
(19)
|
2 990:- | |
Dynavoice Finale Sub 10D
(Subwoofers)
|
1
|
(9)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Tower
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-85
(Golvhögtalare)
|
1
|
(62)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition SW-10
(Subwoofers)
|
3
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Twin
(Golvhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1 5.0
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65
(Golvhögtalare)
|
1
|
(159)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 8
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 10
(Golvhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic C-4 EX
(Centerhögtalare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(65)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite S-61
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX 5.0
|
1
|
(57)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0
|
1
|
(55)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-6
(Golvhögtalare)
|
4
|
(12)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic FX-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
6
|
(32)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic LCR-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-63
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-7 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(7)
|
Inga priser |
Postad 15 August 2010 - 21:42
Postad 15 August 2010 - 22:46
Ska du hänga upp högtalarna på väggen ? Med stativ så spar du ingen plats faktiskt. Dessutom låter alltid golvhögtalarna i en serie bättre än sateliterna enligt mig
Ja, på väggen får det absolut bli.
jag har spanat in dessa: http://www.fynda.se/...php?prodid=3827
dom verkar ju onekligen intressanta. Kommentarer? =)
Postad 15 August 2010 - 22:58
Jag har dem själv och dom spelar på fint för priset om du har en subbas som spelar under 150hz för där har dom ingenting att hämtaJa, på väggen får det absolut bli.
jag har spanat in dessa: http://www.fynda.se/...php?prodid=3827
dom verkar ju onekligen intressanta. Kommentarer? =)
Postad 15 August 2010 - 22:59
Postad 15 August 2010 - 23:16
Känns det lönt att gå från F-6 till samma serie i stativare? =) Jag hade satsat på lite bättre grejor, Dynavoice DM-5 eller något begagnat av bättre märke. Du kan ju lika gärna uppgradera om du ska byta ut. Ljudet i de där vägghängda sakerna kan nog vara lite tunnare än golvarna så det är nog en nedgradering till och med..
Jag är medveten om att det är en nedgradering, men jag vill verkligen få bort golvarna i min 1:a....
Sen vill jag inte lägga för mycket... Jag är student just nu, så 1000kr nu fixxar jag, men inte bra mycket mer ;-)
Uppgradering får det bli om 2 år när jag är färdig ingenjör ;-)
Postad 16 August 2010 - 16:17
Men kolla runt lite begagnat. 1000 kr kan man komma ganska långt med om man har lite tur.
Postad 17 August 2010 - 09:46
Jag är också ingenjörsstudent =)
Men kolla runt lite begagnat. 1000 kr kan man komma ganska långt med om man har lite tur.
Så du menar att http://www.fynda.se/...php?prodid=3827 inte är att rekommendera?
Postad 17 August 2010 - 18:42
Postad 17 August 2010 - 18:51
De påminner säkert mycket i ljudet om de golvarna du redan har men jag tror att du kan få ett tunnare ljud om du bytar. Om du är nöjd med dina F-6or och kan tänka dig att leva med lite tunnare ljud så är det ju ok. Men du kan nog hitta något bättre om du tittar begagnat =)
Ok. Tack för informationen! =)
Att leta begagnat innebär att jag måste lägga massa tid som jag egentligen inte har :-/
För mig är det fantastiskt bekvämt att bara beställa ovanstående högtalare :-)
Jag är mer än nöjd med märket Dynavoice ialf!
EDIT: http://www.fynda.se/...php?prodid=3986
dessa kanske är bättre att satsa på? Verkar riktigt lovande ju :-)
Redigerat av lundvall, 17 August 2010 - 19:06.
Postad 17 August 2010 - 23:58
Dessa ger solklart ett kvalitetsmässigt bättre och mulligare ljud, och borde räcka i ett mindre rum. Jag tror man behöver ha riktigt höga krav om inte Dynavoice ska duga.Ok. Tack för informationen! =)
Att leta begagnat innebär att jag måste lägga massa tid som jag egentligen inte har :-/
Postad 18 August 2010 - 07:23
Dessa ger solklart ett kvalitetsmässigt bättre och mulligare ljud, och borde räcka i ett mindre rum. Jag tror man behöver ha riktigt höga krav om inte Dynavoice ska duga.
Jag har höga krav och snart åker mina Dynavoice ut
Postad 18 August 2010 - 13:27
Okej. I så fall tror jag också mer på S-5orna =) Fast det krävs rejäla väggfästen för att de ska sitta bra. Jag hade såna i min hembio innan och de satt väldigt tveksamt på de plastfästen jag hade. De är ganska djupa så skaffa fästen av metall.Ok. Tack för informationen! =)
Postad 20 August 2010 - 15:50
Ska inhandla en Onkyo TX-SR508 och sen Dynavoice Magic F-6 EX.
först tänkte jag inhandla färdiga paketet 5.0 Magic EX som finns på fynda.se, men sateliterna är tyvärr slut.
La då märke till dessa :
Skulle dom passa fint till dessa utan större ljudskillnad?
Eller borde jag börja med att inhandla frontarna och förstärkarna nu, sen invänta tills Dynavoice Magic S-4 EX kommer in i lager igen hos fynda.se?
oerhört tacksam för hjälp! hade tänkt dra iväg ordern nu i helgen senast.
Postad 30 August 2010 - 11:52
gämförelse med andra högtalare skulle vara fint. jag gillar inte dali concept 1 men lektor serien är fin, inte lika ljus/tilltagn diskant som concepten. infinity beta hcs har jag också lyssnat på.
Postad 30 August 2010 - 11:59
Postad 30 August 2010 - 14:35
är ju inte intresserad av s-6 eftersom den är för stor. tog med s-6 bara för att jag hört dessa. sedan var det bara ett exempel på vad jag gillar och inte när jag tog upp dali. dynavoice ska ju vara så "prisvärda" prisvärda mot vad undrar jagDynavoice S-6 och Dali lektor skiljer sig en hel del i pris. vad har du för budget och förstärkare ?
ett exempel igen mellan dali concept 1 och dynavoice s-6 då hade jag tagit s-6.
men nu är ju jag intresserad av mindre högtalare som s-4 eller s-5
Postad 31 August 2010 - 09:36
Postad 31 August 2010 - 11:51
Måste fortfarande få veta vad du har för budget om vi skall kunna rekommendera någonting
för mig är inte budgeten så viktig. jag letar efter en lite högtalare som har såpass bra ljud så att jag blir nöjd. med andra ord letar jag inte efter det bästa ljudet. dynavioce ska ju vara prisvärda men ska jag åka och provlyssna så kommer denna högtalaren bli dyr och då för mig kanske inte prisvärd. är förs och främst inne på s-4 eller s-4 ex frågan är om det är någon skillnad i ljud eller at det bra är bättre finish på ex. s-5 är faktiskt för stora skulle vilja ha max 32cm s-5 är 1.5cm till. men nu kommer vi ju igen till faktorerna pris,storlek och ljud. säg som så här att vi tar s-4 som jag gillar. mycket billig och liten och säg att jag tycker ljudet är ok, typ 80% nöjd. mot en högtalare som koster 6000 som är dubbelt så stor och är hel nöjd med ljudet, typ 100% då tar jag nog ändå s-4:an. så det jag är mest intresserad av är hur låter s-4 i gämförelse med andra högtalare eller att någon på ett bra sätt kan förklara hur s-4 eller s-5 låter. men för att sätta en budget så för tillfället leder audiovektor k1 standard för 4700kr så där är vell taket för tillfället: budget: 4700kr. ser att du har dm serien av dynavoice jä.;<gt snygga synd att dom är så stora
Postad 31 August 2010 - 12:55
Postad 31 August 2010 - 13:38
gämförelse med andra högtalare skulle vara fint. jag gillar inte dali concept 1 men lektor serien är fin, inte lika ljus/tilltagn diskant som concepten. som exempel på beskrivning på hur det kan låta.
Postad 31 August 2010 - 13:48
Svara på mina frågor om du vill ha hjälp.någon som har något att säga om s-4 och s-5. har försökt få en uppfattning om hur dessa låter. för det är vel bara på fynda man kan provlyssna! jag har hört Dynavoice Challenger S-6 som en kompis har. tyckte detta låt bra. Dynavoice Challenger S-6 är dock för stor för mig. håller resten av serien samma balanserade ljudbild?
gämförelse med andra högtalare skulle vara fint. jag gillar inte dali concept 1 men lektor serien är fin, inte lika ljus/tilltagn diskant som concepten. som exempel på beskrivning på hur det kan låta.
Postad 31 August 2010 - 15:10
Undrar hur stor kvalitetsskillnad det är på Magic F6 och de nya M65orna. Alltså att de låter bättre det vet jag, men är själva byggkvaliten likvärdig? Sitter faneren på bättre? Är elementen svårare att ta av osv? Tacksam för svar:)
Postad 01 September 2010 - 06:42
Varför ska du ta bort elementen?Hej!
Undrar hur stor kvalitetsskillnad det är på Magic F6 och de nya M65orna. Alltså att de låter bättre det vet jag, men är själva byggkvaliten likvärdig? Sitter faneren på bättre? Är elementen svårare att ta av osv? Tacksam för svar:)
Postad 01 September 2010 - 07:11
Varför ska du ta bort elementen?
Hm inte så jag menade. Dålig formulering. Det är bara det att jag har märkt att elementen har börjat att lossna på mina F6or, vilket jag inte gillar. Hålgängorna i själva lådan verkar nämligen ha slitits upp. Så därför undrar jag om det är bättre kvalité på själva bygget i M65orna. Jag undrar också om faneren är ditsatt på samma sätt.
Postad 01 September 2010 - 15:52
under min tråd: denon rcd-m33 eller teac kanske du får svaren du vill.Svara på mina frågor om du vill ha hjälp.
Postad 02 September 2010 - 06:58
Eller så svarar du i samma tråd som jag ställer frågorna....under min tråd: denon rcd-m33 eller teac kanske du får svaren du vill.
Postad 02 September 2010 - 13:29
jag som trodde att det var jag som ställde frågor och vill ha svar på hur s-4 och s-5 låter inte svara på frågor!Eller så svarar du i samma tråd som jag ställer frågorna....
men..men
budget 2500 (hittat en ny favorit psb alpha b1). min stereo denon rcd-m33. jag har en sub proson 8 tum. användning musik. nu kan jag tyvärr inte komma på mer så räcker inte detta så.......ja.....end of story......då.
Postad 02 September 2010 - 19:14
frågar vi dig angående information som vi läre veta för att hjälpa dig så får du tammefan vara vänlig och svara på frågorna om du vill ha hjälp överhuvudtaget!jag som trodde att det var jag som ställde frågor och vill ha svar på hur s-4 och s-5 låter inte svara på frågor!
men..men
budget 2500 (hittat en ny favorit psb alpha b1). min stereo denon rcd-m33. jag har en sub proson 8 tum. användning musik. nu kan jag tyvärr inte komma på mer så räcker inte detta så.......ja.....end of story......då.
Postad 05 September 2010 - 21:06
Letar just nu en stereoförstärkare till mina m-65 (äldre modellen). Kollat lite på blocket osv.. Denon PMA-920, Pioneer A-676, Pioneer A-602R, Harman Kardon PM655 Vxi, Hk-970, Hk-980, Hk-670. Kommer nog chansa på nån av dom men är det nån man kanske borde undvika? Hur är det med 70/80-tals stärkare, rätt få watt men det kanske fungerar ändå? Vissa ser ju häftiga ut och är rätt så billiga.
Redigerat av spuck, 06 September 2010 - 05:00.
Postad 07 September 2010 - 08:50
Dynavoice Magic F-6 EX - High Glossy Black
Dynavoice Magic C-4 EX - High Glossy Black
Dynavoice Magic FX-4 EX - White High Glossy
Onkyo TX-SR508 - Svart
Totalt: 5735 kr inkl. moms
Ljudet från min tv är inte så bra och det är därför jag tänkte köpa detta systemet.
Fungerar det bra när man tittar på tv?
Förstår att det fungerar bra till film.
Eller är det bättre att satsa på något annat?
Redigerat av Mheel, 07 September 2010 - 10:03.
Postad 07 September 2010 - 18:47
Någon som vet vad skillnaden är mellan Dynamite och Definition serien? Högtalarna skall användas främst till filmtittande...
Tacksam för svar!
Postad 07 September 2010 - 18:48
Halloj,
Någon som vet vad skillnaden är mellan Dynamite och Definition serien? Högtalarna skall användas främst till filmtittande...
Tacksam för svar!
Definition har finare ljud medan Dynamite inte är lika fina i ljudet men klarar av att spela högre med mer tryck.
Postad 07 September 2010 - 20:59
Definition har finare ljud medan Dynamite inte är lika fina i ljudet men klarar av att spela högre med mer tryck.
Tackar... med finare antar jag du menar "renare" och "tydligare". det är ju lovande, eftersom jag prioriterar det framför tryck.
Postad 07 September 2010 - 21:00
Tackar... med finare antar jag du menar "renare" och "tydligare". det är ju lovande, eftersom jag prioriterar det framför tryck.
Alltså... Dynamite är bra till fester och till tonårsrummet men Definition är bättre till "finlyssnaren" (dock den med stram budget).
Postad 08 September 2010 - 07:14
Jag har en hemmabio med Definition-serien och är mycket nöjd!Halloj,
Tacksam för svar!
Postad 08 September 2010 - 07:25
Bäst ljud för både film och musik får man förmodligen från Definition. Men de är den mest svårplacerade om man inte ska ha dem på stativ en bit ut från en vägg. Dynamite är lättplacerade. De är inte så djupa och har basreflexporten framåt. Man kan ha dem mot en vägg eller i en hylla. Challanger är lite mer svårplacerade eftersom den har basreflex-porten bakåt och dessutom är ganska djupa. Ställer man dem nära en vägg blir ljudet lite "bullrigt". Definition har också basreflexporten bakåt och är ännu djupare, inget man ställer i en hylla eller nära väggen.
Kompromisser, kompromisser...
Redigerat av Mange36, 08 September 2010 - 09:29.
Postad 18 September 2010 - 16:19
Dynavoice Magic C-4 EX - High Glossy Black
Dynavoice Magic FX-4 EX - High Glossy Black
Onkyo TX-SR508 - Svart
Tänkte köpa detta paket nu men tyvärr finns inte centern i lager. Tror ni det fungerar att köra med denna centern istället.
Dynavoice Challenger C-5 EX
Spec
Element:
1” SuperAudio-diskant
2 x 5,25” mellanregister/bas
Impendans:
4-8 ohm
Frekvensområde:
50 - 32 000hz (-3 dB)
Känslighet:
- db
Max Effekt:
120 W
Jämfört med Dynavoice Magic C-4 EX
Bestyckning:
1” Superaudio-diskant
2 x 4” bas/mellanregister
Impedance:
4-8 Ohm
Frekvensområde:
50-32 000 Hz (- 3 dB)
Känslighet:
90 dB
Max Effekt:
100 W
Postad 18 September 2010 - 17:55
Vad tror ni om detta jag har plockat ihop nedan? Jag är totalt ny i högtalardjungeln och detta ska bli mitt första system. Anledningen till Dynavoice Magic S-4 som fronthögtalare är att jag har väldigt begränsat med plats. Likaså med sateliterna.
Fronthögtalare: Dynavoice Magic S-4 EX(Black High Glossy)
Centerhögtalare: Dynavoice Magic LCR-4 EX(Black High Glossy, styckpack)
Surroundhögtalare: Proson Reality Sat 31 SA (v.2)(Svart Pianolack)
Subwoofer: Dynavoice Magic Sub 8(Black Piano Finish)
Något som borde ändras?
Vad rekomenderar ni för förstärkare till detta? Vill ha ett som klarar DTS osv. Har tittat på Pioneer VSX-520-K(Svart) och Onkyo TX-SR508(Svart).
Tacksam för hjälp och tips!!
Postad 24 September 2010 - 10:37
Redigerat av ZaXxx, 24 September 2010 - 10:38.
Postad 24 September 2010 - 11:26
Exakta modeller på förstärkarna ?Jag har ett par Challenger m-85 och har funderingar på att köpa en lite dyrare 2 kanalarförstärkare 2x75 till dem. Kommer det vara stor skillnad på ljudet jämfört med en vintage marantz 2x50 (gick sönder av åskan). Spelar från datorn med ett bra ljudkort, ett framtida högtalarbyte kan nog bli aktuellt.
Postad 24 September 2010 - 18:37
Cambridge 650a
Tror inte att du upplever någon STOR skillnad, dom verkar vara ärliga med watten iaf.
Du kan mata M85 med betydligt mer effekt och då kommer du märka en STOR skillnad!
Postad 01 October 2010 - 10:29
Är OTROLIGT nöjd med både utseendet på högtalarna och framförallt ljudet. Har sett två filmer med dessa högtalare - 9 och Master and Commander. Ljudet är tip-top!
Första actionscenen i MaC kändes i bröstet... och då har vi inte ens en subbas inkopplad...
För de låga priset är detta paket ruggigt bra.
Postad 02 October 2010 - 17:53
Har under de senaste dagarna kollat runt bland lite hemmabio prylar utan BD/DVD, dvs bara reciver och högtalare.
Anledning är enkel, de inbyggda högtalarna i min samsung LED håller inte måttet!
Men efter lite kladdande i butiker har jag inte hittat något vettigt till bra pris så nu har jag bestämt mig för att plocka ihop med egna delar. Jag är dock sladdallergiker och har därför valt bort 5.1 surround, utan nöjer mig med 2.1 och hade tänkt mig köra på Dynavoice Magic F-6 EX som 2 golvare i fronten.
Men är orolig att jag förlorar upplevelse i filmer med dessa bjässar så jag börjar fundera på att köra 3.1, dvs trycka in en center mellan dessa två.
har kollat lite på Dynavoice center utbud och det verkar inte passa min "setup" hemma att köra med C-4 EX eller LCR-4 EX då jag tycker dom är klumpiga att väggmontera under LED TV'n med slim fäste, och även klumpigt att ha på stående på tv bänken. Men jag såg att det även fanns en högtalare som hette FX-4 EX som liksom är vinklad för att väggmonteras. Men vad jag förstått så är dessa sateliter? och inte anpassade för att köra som center? För annars hade det varit snyggt i mitt vardagsrum att ha just denna FX-4EX som center moterat högst upp på väggen i liv med taket ovanför TV'n som genom som vinkel speglar ner ljudet!
Bör nämnas att jag är helt Rooooookie på det här med ljud, så ha gärna överseende med det! =)
Tack på förhand!
Redigerat av KjellTimell, 02 October 2010 - 17:56.
Postad 02 October 2010 - 18:39
Postad 02 October 2010 - 18:43
DU får en bättre stereoförstärkare för samma pengar som en surroundförstärkare så jag skulle skippa centern och köra stereo iallafall
Och därmed bättre ljud för film? Jag hade eventuellt när jag ska renovera vardagsrummet ävet gör dolda rörinstallationer för bakhögtalare, men tänkte köpa 5.1 förstärkare så jag har den biten klar.. Finns det stereoförstärkare med HDMI in/ut då?
Postad 03 October 2010 - 00:35
Men nu ska man ju kunna driva det här paketet med något någurlunda vettigt... En pioneer 520-k med 130w/ch borde väl ha en RMS på ~105w/ch? kommer den orka spela ut högtalarna till något vettigt?
Postad 03 October 2010 - 07:59
DC-5 är ju inte speciellt lätt att vägmontera kan jag ju säga
Jag tycker att man får bättre ljud för samma pengar på Stereoförstärkare, fronthögtalare och subwoofer än Surroundförstärkare, fronthögtalare, centerhögtalare och subwoofer, både till film och musik faktiskt.
Jag körde 3.1 med DF-5 och DC-5 ett tag men tyckte bara centern fick en bra roll när man körde med surroundhögtalare samtidigt.
Mvh
Postad 19 October 2010 - 20:24
kollat lite snabbt på prosons högtalarstativ som fynda.se har men de verkar lite sisådär i kvalite enligt omdömen. och hifiklubben verkar inte ha några öht? vore kul med tips iaf!
Redigerat av walowalo, 21 October 2010 - 13:54.
Postad 20 October 2010 - 06:53
Stativ till en golvhögtalare är inte särskilt vanligtvet inte riktigt vart jag ska posta detta, har letat runt lite på forumet men inte hittat något vettigt svar. hursomhelst, vad använder ni alla för högtalarstativ till era dynavoice magic s-6 ex? måste ju vara en del som sitter på dessa men inte sett många ha några högtalarstativ till dom
eller alla sätter upp dom på väggen?
kollat lite snabbt på prosons högtalarstativ som fynda.se har men de verkar lite sisådär i kvalite enligt omdömen. och hifiklubben verkar inte ha några öht? vore kul med tips iaf!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Omfoliering/Omlackering....
1 bild
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?