ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 12 januari 2008 - 13:44
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Ingen skulle bli gladare än jag om de löste problemen ..
Men fall nu inte in i Stockholmssyndromet ( gisslan fick sympati för kidnapparna/terroristerna )
Comhem har oavsett om de löser detta varit en enormt dålig leverantör/ distibutör/ support / informatör/ arbetsgivare - ( genom att de har noll internkommunikation ) osv osv..
Det kommer att ta år innan de byggt upp förtroendet hos mig igen och innan jag ens skulle fundera på deras bredband och telefoni ( dessa har de ej monopol på, då vi har stadsnätet att tillgå )
Men vi håller tummarna för att de får ordning på boxen, nya HD kanaler, bättre bitrate, ordnar upp sin kryptering, utbildar kundtjänst, får en ny informationschef osv osv ...
Tummarn är redan blåa
Maveric
Ps, tänk på hur lång tid det tog innan vi fick Tv3 och inte minst Kanal5 som digitalkanaler. Två olika bolag de inte kom överens med och nu canal + som inte vill ge dem Sport HD ( undrar vem det är som felar )
Ha då i åtanke Macerick, att du har haft bra bild tills nu då den nya uppdateringen kom. Jag med flera har haft dålig bild sen början på 2007. Om jag här på forumet skulle förklara med ord hur mitt förtroende för comhem är så skulle jag bli bannad för gott!!!!!!
Postad 12 januari 2008 - 14:07
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Till alla ni som ska reklamera boxen på måndag.
Maila till [email protected]
Där får man faktiskt ganska bra support.
Postad 12 januari 2008 - 14:17
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Frhape, jag tror Mav och alla andra har haft en "ok" bild innan uppdateringen, men absolut inte bra. Och efter den nya FW så blev den sämre. För så upplever jag det. Det har ju gått att titta, trots färgblock osv, men den har inte vart perfekt. Nu går det inte titta ens i 720p, som jag hade innan.
Postad 12 januari 2008 - 15:19
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Detta styrker bara min befaran att det sitter ett riktigt dåligt dekoder chip i Humax boxarna. All FW i världen kan inte åtgärda detta då det inte går att "trolla" fram riktigt bra billd.
Det känns som "posterization" är precis exakt vad det handlar om. Ser på pricken ut som det fenomen jag ser iaf. Vore tråkigt om det inte går att rätta till med mjuvaruändring. Rimligtvis borde detta finnas hos alla som har denna box, eller? TV:n visar ju helt enkerlt vad den blir matad med, om det inte finns apparater som "rättar till" en defekt bild eller nå´t. Nu tycker jag inte att man ska behöva något sådant när man har betalt comhem för att få det absolut bästa. Comhem har ofta hävdat att det är fel på inställningar av TV osv. Vet dock ingen som har fått förklarat för sig hur man ska göra för att det ska bli rätt. Logiken faller lite när Comhem samtidigt sagt att de inte har hört om detta problem förr. kan inte se vilken funktion som påverkar denna typ av "stegvisa färgövergång"
Eftersom det verkar ganska klarlagt att det är detta man menar med färgblock så kanske Comhem via Harlan kan svara på om det är känt hos er eller om ni inte har sett liknande fenomen på era testskärmar. Eller för den delen vid hembesök hos kund som klagat.
Nu är det ju så att LCD är känt för att inte vara förlåtande. Visst en dålig/billig LCD visar en tydlig "Color Banding" även vid HD material, det har jag sett med mina egna ögon när jag testade min PS3:a på hans 50" (plasma) LG för en billig peng. DOCK så går det inte att försvara den absurda "Color Banding" som Humax boxen levererar. För jag vet hur en HD bild skall se ut. Jag har nämligen ett PS3 att jämföra med. Även ungarnas superbilliga DVD spelare för 199 visar tydliga tecken på "Color Banding" och jag kan svära på att det sitter ett dekoder chip som kostar högst 5 kr att köpa st. kanske 0,05 öre vid köp av 10000 eller fler. Det är just därför jag tror att det är dekoder chipet som är boven i det hela. Ett billigt sådant som gör att boxen skall bli så billig som möjligt för KabelTV företaget att köpa in och sälja för en dyr peng.
Postad 12 januari 2008 - 15:27
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Visst en dålig/billig LCD visar en tydlig "Color Banding" även vid HD material, det har jag sett med mina egna ögon när jag testade min PS3:a på hans 50" (plasma) LG för en billig peng.
Va? LCD eller Plasma?
Postad 12 januari 2008 - 15:29
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Till alla ni som ska reklamera boxen på måndag.
Maila till [email protected]
Där får man faktiskt ganska bra support.
Vad tror du att man får för svar då, och vad är det för skillnad gentemot kundservice (som iofs inte är så kompetent). Vad skrev du i ditt mail? Visst en dålig/billig LCD visar en tydlig "Color Banding" även vid HD material, det har jag sett med mina egna ögon när jag testade min PS3:a på hans 50" (plasma) LG för en billig peng.
Va? LCD eller Plasma? 
Även en plasma kan vara dålig...  En 50" för 13999 är billig och det förvånade mig inte att hans tv gav ett sämre resultat än min 37" Samsung som kostade just 13999 när den kom.
Postad 12 januari 2008 - 15:49
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Black crush ska väl vara löst redan i och med att man kan välja HDMI color space.
Det håller jag inte riktigt med om. Om jag väljer YPBPR istället för som tidigare RGB så får jag möjligvis mer korrekt gråskala men bilden ser avsevärt sämre ut också. Den hinna som det tidigare har pratats syns tydligare då. Jag tycker även att trycket i bilden försämras. Jag saknar fortfarande ett läge där svärtan är bra men där allt inte blir kolsvart utan detaljer blir tydliga.
Det är möjligt att det går att justera i tv:n och jag har inte gjort allt för många olika inställningar ännu. Jag får väl helt enkelt lägga lite tid på detta under helgen.
Ja, du kan inte ha samma brightness inställning med YPBPR som du hade med RGB! Den blir alldeles för ljus, du måste minska den med typ 16% mot tidigare. Detta styrker bara min befaran att det sitter ett riktigt dåligt dekoder chip i Humax boxarna. All FW i världen kan inte åtgärda detta då det inte går att "trolla" fram riktigt bra billd.
Det känns som "posterization" är precis exakt vad det handlar om. Ser på pricken ut som det fenomen jag ser iaf. Vore tråkigt om det inte går att rätta till med mjuvaruändring. Rimligtvis borde detta finnas hos alla som har denna box, eller? TV:n visar ju helt enkerlt vad den blir matad med, om det inte finns apparater som "rättar till" en defekt bild eller nå´t. Nu tycker jag inte att man ska behöva något sådant när man har betalt comhem för att få det absolut bästa. Comhem har ofta hävdat att det är fel på inställningar av TV osv. Vet dock ingen som har fått förklarat för sig hur man ska göra för att det ska bli rätt. Logiken faller lite när Comhem samtidigt sagt att de inte har hört om detta problem förr. kan inte se vilken funktion som påverkar denna typ av "stegvisa färgövergång"
Reducerad Kontrastinställning minskar effekten av colourbanding/posterisering.
Postad 12 januari 2008 - 15:54
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Slängde iväg ett hastigt mail till kundtjänst igår, innan "Comhems" svar här i tråden. Fick svar nu. Jag skrev just om färgblocken/flimmer osv efter uppdateringen. Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Det ligger just nu en felanmälan på detta fel som Ni la igår. Vi måste få hinna kolla på detta för att kunna fixa till det. När vi har löst problemet så kan Ni ringa in till oss på 0771-55 00 00 så kan vi justera fakturan så att Ni inte behöver betala för något Ni inte kan se på. Vi kommer att få en ny HD box med inspelningsmöjligheter. Den kommer att komma nu i början av året. Jag vet inte vad den kommer att kosta än. Men eftersom att Er bindningstid går ut så kan Ni ju så klart binda om Er och köpa den nya boxen när den kommer.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice Maria Wallenman
Redigerat av Unregistered42562, 12 januari 2008 - 15:55.
Postad 12 januari 2008 - 15:59
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Lite OT kanske, men jag har 2 eller 3st Samsung boxar att sälja billigt om någon vill skruva och mecka lite själv för att få till en bra bild.
Inga HD boxar alltså, utan "basic" boxen som man får när man tecknar abb.
Postad 12 januari 2008 - 16:18
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Nu har comhems hemsida lagt av också.
Error 404--Not Found From RFC 2068 Hypertext Transfer Protocol -- HTTP/1.1: 10.4.5 404 Not Found
The server has not found anything matching the Request-URI. No indication is given of whether the condition is temporary or permanent.
If the server does not wish to make this information available to the client, the status code 403 (Forbidden) can be used instead. The 410 (Gone) status code SHOULD be used if the server knows, through some internally configurable mechanism, that an old resource is permanently unavailable and has no forwarding address.
Jag påstår inte att humaxboxen är perfekt på ngt vis.Säger ju att viss färbblockning uppstår. Däremot bör man väl börja fundera på varför har en del riktigt dålig bild om man skal läsa trådarna medans andra har bättre bild och en del är nöjda.??
Givetvis ska man ligga på Com hem och få en så bra produkt det bara går och felanmäla om så inte uppnås men ibland funderar man på vilken nivå det förekommer här i forumet.Vad är pisskvalitet??...vad är sunkig box??...sämsta skit jag sett??..
Den nivån kommer man inte längst med kan jag väl säga.
och nej inte com hem anställd..jobbar som bilmek! Det känns som ett tillräckligt svar på detta är att den samstämmiga meningen är att den billigaste boxen är bättre än denna den dyraste.
Jag har bättre bild med min flera år gamla Force 315C (SCART-RGB) än med denna HD-box (HDMI). Tycker du att det känns rimligt?
Låter absolut inte rimligt.Men jag själv då,som har en bättre bild? Är väl inte heller rätt at jämföra scart mot HDMI eftersom scart är begränsad till maximalt 576 linjer.
Redigerat av snöharry, 12 januari 2008 - 16:22.
Postad 12 januari 2008 - 16:21
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Ang färgblockning/colourbanding/posterisering:
kan nån med sjysst kamera ta några bilder på några tydliga exempel av det
och posta här?
En bild säger mer än 1000 ord sägs det och kanske det är många som inte ens är medvetna
om att de har problemet, de kanske tror at det skall vara så? (hemska tanke...)
Jag har själv bara kamera i mobilen och det blir inte särskilt bra bilder av den.
Postad 12 januari 2008 - 16:26
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Ett exempel (FW 1.00.06):
humax_cxhd1000c.jpg 639,6K
1 Antal nerladdningar
Postad 12 januari 2008 - 16:43
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Snyggt!
Bara för skojs skull lägger jag upp en bild på hur det såg ut med icke HD box. Inte en tillstymmelse till color banding...
Och så här såg det ut som värst... Men det var ju fel på tv enligt ComHem.. Yhea sure! Samma TV fast med ICKE HD box. Det är den gamla humax boxen.
Redigerat av Minglarn, 12 januari 2008 - 16:48.
Postad 12 januari 2008 - 17:09
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag påstår inte att humaxboxen är perfekt på ngt vis.Säger ju att viss färbblockning uppstår. Däremot bör man väl börja fundera på varför har en del riktigt dålig bild om man skal läsa trådarna medans andra har bättre bild och en del är nöjda.?? Tycks ju variera beroende på kanal och tidpunkt och kanske även beroende på att man vet vad man skall titta efter. Jag tyckte inte att jag såg några direkta problem förra helgen men nu ser jag det överallt (tex en ljusgrå dörr som öppnade i en film i fm - band och block kröp omkring som bara den). En levande bild skall ju vara något positivt... Jag påpekade problemet för resten av familjen i går kväll. De hade inte noterat det innan.
I dag blir det till att koppla in den gamla boxen igen för att de om det blir bättre (fått för mig att bilden även är generellt "smustigare" nu än tidigare). Blir det ett "Aha...!" så får jag funderar på alternativen. Värt 500 kr för en ev. förbättring senare i vår (i år, nästa år, aldrig??) och sitta på en ej ansluten box ?
Håller fullständigt med att olika kanaler ger sämre eller bättre bild.Tycker mig se att ju "modernare" produktion av säg en film eller serie exempelvis så är bilden bättre.Tror inte folk heller är så blinda att dom inte kan se fel för det har boxen som jag nämnt men verkar som en del har mer av det och andra mindre om man ska skapa sig en bild av vad som står här.
Postad 12 januari 2008 - 17:10
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Error 404--Not Found From RFC 2068 Hypertext Transfer Protocol -- HTTP/1.1: 10.4.5 404 Not Found
The server has not found anything matching the Request-URI. No indication is given of whether the condition is temporary or permanent.
If the server does not wish to make this information available to the client, the status code 403 (Forbidden) can be used instead. The 410 (Gone) status code SHOULD be used if the server knows, through some internally configurable mechanism, that an old resource is permanently unavailable and has no forwarding address.
Jag påstår inte att humaxboxen är perfekt på ngt vis.Säger ju att viss färbblockning uppstår. Däremot bör man väl börja fundera på varför har en del riktigt dålig bild om man skal läsa trådarna medans andra har bättre bild och en del är nöjda.??
Givetvis ska man ligga på Com hem och få en så bra produkt det bara går och felanmäla om så inte uppnås men ibland funderar man på vilken nivå det förekommer här i forumet.Vad är pisskvalitet??...vad är sunkig box??...sämsta skit jag sett??..
och nej inte com hem anställd..jobbar som bilmek! Det känns som ett tillräckligt svar på detta är att den samstämmiga meningen är att den billigaste boxen är bättre än denna den dyraste.
Jag har bättre bild med min flera år gamla Force 315C (SCART-RGB) än med denna HD-box (HDMI). Tycker du att det känns rimligt?
Låter absolut inte rimligt.Men jag själv då,som har en bättre bild? Är väl inte heller rätt at jämföra scart mot HDMI eftersom scart är begränsad till maximalt 576 linjer.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det sista? Varför skall en gammal box med scart leverera bättre bild än deras senaste box med hdmi? De borde kunna visa upp åtminstone likvärda resultat.
Postad 12 januari 2008 - 17:14
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Black crush ska väl vara löst redan i och med att man kan välja HDMI color space.
Det håller jag inte riktigt med om. Om jag väljer YPBPR istället för som tidigare RGB så får jag möjligvis mer korrekt gråskala men bilden ser avsevärt sämre ut också. Den hinna som det tidigare har pratats syns tydligare då. Jag tycker även att trycket i bilden försämras. Jag saknar fortfarande ett läge där svärtan är bra men där allt inte blir kolsvart utan detaljer blir tydliga.
Det är möjligt att det går att justera i tv:n och jag har inte gjort allt för många olika inställningar ännu. Jag får väl helt enkelt lägga lite tid på detta under helgen.
Ja, du kan inte ha samma brightness inställning med YPBPR som du hade med RGB! Den blir alldeles för ljus, du måste minska den med typ 16% mot tidigare.
Detta styrker bara min befaran att det sitter ett riktigt dåligt dekoder chip i Humax boxarna. All FW i världen kan inte åtgärda detta då det inte går att "trolla" fram riktigt bra billd.
Det är möjligt att effekten av det minskar om jag drar ner på kontrasten. Men varför ska jag behöva anpassa kontrasten för att laga en trasig bild. Det vore väl bättre om de skickade ut en korrekt bild från början. Det är som om någon skulle gnälla på dålig svärta och ge den personen rådet att ställa ner ljusstyrkan till 0. Visserligen perfekt svärta men på bekostnad av annat. Om comhem fixar en korrekt signal ut ur boxen så ska jag se till att ställa in min tv korrekt.
Postad 12 januari 2008 - 17:43
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Jag testade för ett tag sen på TV4+, det var en inomhus-scen med grå vägg ( Läckberg och Rudberg ). När man sänkte så mycket att bilden mörknade minskade color bandingen en aning, men var ändå klart synlig. Samma när jag drog på max kontrast. Det syntes lite bättre då men skillnaden var väldigt liten.
Postad 12 januari 2008 - 17:53
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Till sist en fråga: kan detta med varierande bildkvalitet bero på att Comhem överbelastar sitt nät med Internet som ju används mer under vissa tider på dygnet eller kan det vara att man nuförtiden helt enkelt klämt in för många kanaler?
Min uppfattning är att tjänsterna inte kan störa varandra. Telefoni och internet "sänds" på en eller ett par "kanaler", samt en eller några returkanaler i början av frekvensbandet. TV sänds i sin tur på andra kanaler. Så länge det finns frekvensutrymme så att man kan lägga bärvågorna på olika frekvenser så kommer de inte att påverka varandra. De analoga TV-kanalerna i sin tur ligger också på egna frekvenser förstås.
Postad 12 januari 2008 - 17:53
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Har testat kontrastinställningar förut utan förbättring. Tyvärr. Ska det hjälpa även vid stillbilder också? För jag testade mot exemplet från länken tidigare i tråden. Ser ingen skillnad alls faktiskt.
Tack i alla fall för tipset.
Postad 12 januari 2008 - 18:05
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Sånär som på det gratis tvillingkortet låter det där som ett mycket rimligare svar än det harlin gav.
Jag tycker faktiskt inte att vi HELT skall slippa betala. Tjänsten har fungerat, däremot har den inte hållit fullgod kvalitet. Kvaliteten har dock varit jämn. Månadsavgiften skall sättas ner retroaktivt, förslagsvis 50%, och de som köpt boxen dyrt (typ 2995kr tillsammans med abbonemang) bör helt klart bli krediterade en tusenlapp. Vi som köpt boxen för t.ex. 495kr kan gott betala och nöja oss med halva månadsavgiften från start till dess att problemet är löst. Hela resonemanget ovan bygger givetvis på att problemet får en slutlig lösning.
Postad 12 januari 2008 - 19:00
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jag tror att anledningen till att Comhem väljer att endast delge sina kunder som är aktiva på minhembio information (genom Harlin) och inte sina övriga, genom nyhetsbrev på hemsidan, mail etc bygger på att faktiskt inte alla användare (de som köper en tv/box etc och kör med out-of-the-box-konfiguration) ser problemen.... det man inte vet lider man inte av, så varför väcka en björn som sover....
Postad 12 januari 2008 - 19:03
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det sista? Varför skall en gammal box med scart leverera bättre bild än deras senaste box med hdmi? De borde kunna visa upp åtminstone likvärda resultat.
Du har helt rätt,fel av mig.Jag tänkte på att jag själv kör uppskalat med boxen på alla kanaler och scart klarar ju bara 576,givetvis ska bilden vara MINST lika bra på 576 på HD boxen som en äldre med bara scartanslutning.
Postad 12 januari 2008 - 19:04
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Sånär som på det gratis tvillingkortet låter det där som ett mycket rimligare svar än det harlin gav.
Jag tycker faktiskt inte att vi HELT skall slippa betala. Tjänsten har fungerat, däremot har den inte hållit fullgod kvalitet. Kvaliteten har dock varit jämn. Månadsavgiften skall sättas ner retroaktivt, förslagsvis 50%, och de som köpt boxen dyrt (typ 2995kr tillsammans med abbonemang) bör helt klart bli krediterade en tusenlapp. Vi som köpt boxen för t.ex. 495kr kan gott betala och nöja oss med halva månadsavgiften från start till dess att problemet är löst.
Hela resonemanget ovan bygger givetvis på att problemet får en slutlig lösning.
Nja, håller inte med. Tycker visserligen det känns barnsligt att gå ut i forumet och skriva "jag kräver gratis tv och att alla ansvariga skall kyssa mitt ***** och be om yrsäkt". Men det kompensation handlar om är ju kompensation för den upplevda olägenheten och avtalsbrott. Naturligtvis ska jag inte betala för en trasig box, vart går gränsen enligt dig för när jag ska slippa betala? När bilden är svartvit? När jag bara kan läsa undertexterna, höra ljudet? Eller ska jag betala någon procentsats för att den spelar upp ljud och kan användas som radio. Att boxen kostar 495kr beror på att man har tecknat sig för en combo i 12 månader!! Dvs man kan ha sagt upp den fasta telefonen (och skaffat GSM backup till larmet a´1000kr), bredbandet man hade innan (inklusive byte av epostadresser för hela familjen), sagt upp mark/sattellit abonnemang för tv, för att få boxen för 495kr! Det upplevda arbetet och obehaget att göra allt det och sedan inte få det som utlovades kan nog utan att verka barnsligt, eller hämndlystet vara ersättningsbart och jämställt med att inte behöva betala något för dessa varor /tjänster INTILL problemen är lösta. Därefter är det naturligtvis bara att börja betala igen. Det andra alternativet är att reversera hela processen, antingen pga att leverans helt uteblir, eller man tröttnar på att vänta, det känns ju inte särkilt upplyftande att tänka på heller. Sedan kan man ju även anse att det rör sig om ett bondfångeri eftersom man sålt boxar och tjänster som man vet inte gör det dom ska. Att boxen kostar 495 kr har alltså ingen betydelse. Det finns andra värden som är betydligt högre, och principen att inte betala förrän en tjänst levererats enligt specifikation brukar åtminstone jag följa. Och skulle jag bara vilja ha en prydnad i bokhyllan, skulle jag köpa en statyett för 495 kr, den gör åtminstone vad den lovar.
Postad 12 januari 2008 - 19:41
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
jag tycker då vi kan kräva av Com Hem:
tillbaka allt vi betalat för HDtv paketet.. alltså 99:- x antal månader man haft det.. plus gratis fram tills problemen är borta/nt typ av box...
sen halva summan vi betalat för boxen tillbaka plus halva bindningstiden...
det är det MINSTA man kan begära..
Postad 12 januari 2008 - 19:56
Unregistereda5463e9c
-
Unregistereda5463e9c
-
Användare
-
-
125 inlägg
Tack Raven och Minglarn, en bild säger mer än...
Jag fattar inte, det där är ju sämre än "analog" TV. I och med att jag inte har provat produkten själv funderade jag lite smått om folk inte var lite gnälliga ändå, så dåligt kunde det väl ändå inte vara??? Icke längre!!!
Varför ska man betala 1000:- (och binda sig 24 mån) för en produkt som visar sämre bildkvalitet än vi hade för tio år sedan??? Jag tar analogt brus vilken dag som helst istället för det där.
Suck.
Redigerat av Unregistereda5463e9c, 12 januari 2008 - 19:58.
Postad 12 januari 2008 - 20:03
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag tycker faktiskt inte att vi HELT skall slippa betala. Tjänsten har fungerat, däremot har den inte hållit fullgod kvalitet. Kvaliteten har dock varit jämn. Månadsavgiften skall sättas ner retroaktivt, förslagsvis 50%, och de som köpt boxen dyrt (typ 2995kr tillsammans med abbonemang) bör helt klart bli krediterade en tusenlapp. Vi som köpt boxen för t.ex. 495kr kan gott betala och nöja oss med halva månadsavgiften från start till dess att problemet är löst.
Hela resonemanget ovan bygger givetvis på att problemet får en slutlig lösning.
Hur i Helsicke kan man som kund sitta o skriva ett sådant här inlägg .. Jag har träffat dåliga förhandlare... men du är klart sämst .. Du har i princip givit bort hela förhandlings marginalen .. Maveric  Ps. Ta det inte personligt .. it's just business
Redigerat av Unregistered1103, 12 januari 2008 - 20:46.
Postad 12 januari 2008 - 20:36
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Harlin !
Stämmer det att du är samma person som jobbar som ansvarig för Tv-frågor
och heter Daniel Harlin.
Vad innebär ditt ansvarsområde konkret ?
Inlägget som du skrivit är som någon annan mycket riktigt påekat, inte undetecknat
med Comhem AB eller med namn.. Det bör ni göra om det är officiellt.
Vidare har du ändrat inlägget kl 08:46 och då bör du också ange vad du ändrat
då ditt inlägg får ses som mycket viktigt för denna tråden.
Framför allt som att det är många som kommenterat ditt inlägg, innan ändring skett.
Det är många bud från er kundtjänst om hurvida vi skall få ersättning hit eller dit.
Vänligen ge oss ett officiellt förslag, vad ni kan/vill erbjuda.
Vi får sedan låta sakkunnig granska ert förslag innan vi accepterar budet.
( finns ett par advokater här på forumet )
Som tidigare angivits i inlägg ang köplagen, står denna helt på vår sida.
Ni bör också omg ta bort ert erbjudande från er hemsida, det är mycket oseriöst
att få kunder att tro att de gör ett klipp när de köper er box som i själva verket
är obrukbar, efter uppgradering. ( för oss som har någorlunda krav på vårt tvtittande )
Hoppas att vi hör av dig inom snar framtid och du/gör så klart precis som ni vill
vad gäller ersättningar och löften. Men ni får också vara klara över att allt som
inte kommer till kundernas räkning läggs till minuskontot, då saken tas upp i sitt
rätta forum. ( i lagens mening )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 12 januari 2008 - 20:43.
Postad 12 januari 2008 - 20:46
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Postad 12 januari 2008 - 20:48
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Com Hems Kundservice har dagligen ett antal kontakter med kunder som äger denna box som inte upplever problemet som många här innen upplever. (Kunderna kontaktar oss för att beställa PPV, har frågor om sin faktura, vill beställa andra tjänster, vill ha inkopplingshjälp, etc, etc). Trots att väldigt få kunder utanför detta forum upplever problemet så skall blir inte problemet mindre för er som upplever det, och problemet skall lösas. Frågan har högsta prioritet. Beroende på vilka reaktioner detta inlägg får så hoppas jag kunna komma mer ny information så snart det finns mer att informera om.
Vidare har du ändrat inlägget kl 08:46 och då bör du också ange vad du ändrat då ditt inlägg får ses som mycket viktigt för denna tråden. Framför allt som att det är många som kommenterat ditt inlägg, innan ändring skett.
Texten ovan från Harlin fanns inte med igår kväll. Jag är osäker på om han ändrat något mera än detta.
Postad 12 januari 2008 - 20:49
Unregisteredd5fa1d7e
-
Unregisteredd5fa1d7e
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Mycket välskrivet Maveric tur att det finns sådana som du som kan hålla huvudet kallt och inte brusa upp med en massa på hopp får väll hoppas att Harlin verkligen tillhör Comhem
Magic-
Postad 12 januari 2008 - 20:51
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
"vill ha inkopplingshjälp" Det säger allt om vilka det är som inte upplever några problem med denna boxen Kör de scart till tjocktv också  Lite skämt och lite allvar .. men jag tror att det finns många som gått direkt från analog tv till digital och som inte ser det som vi ser .. Har man dessutom börjat med HDTV och Bluray eller som jag med många fler skalat upp DVD till 720p i ett par år .. vet man hur en bra bild skall se ut .. MavericB)
Redigerat av Unregistered1103, 12 januari 2008 - 20:55.
Postad 12 januari 2008 - 20:58
Daniel Harlin. Hoppsan, då var det han som rigde upp mig i går kväll. hanpresenterade sig i alla fall som Daniel och ansvarig för TV frågor. Men jag fick verkligen dra ur han info om vilken position han hade på Comhem. Dom verkar vara väldigt hemlighetsfulla på det där företaget. Hmmm, undrar varför`???? Tystnad och hemlighetsmakeri, då brukar man väl ha något att dölja? Undrar vad?
Postad 12 januari 2008 - 20:59
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag valde bild från femman där det sändes ngt gammalt som jag upplever är svårast få skarp bild med humaxboxen och bra dessutom.
Postad 12 januari 2008 - 21:06
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej Har haft boxen bland de första, betalade 2495:- med 12 månaders bindning av HD-kanalerna. Har haft ett flertal samtal med ComHem kundtjänst, men dom har inte vetat nått. Jag känner mej blåst...,blockig och dålig bild. Blev lovad en kanal som kompensation, men detta höll dom inte, ej heller loggade dom samtalet som ja hade, så när ja ringer igen, så får ja bara veta att jag aldrig pratat med dom om en "fri kompensations-kanal ) Nu orkar ja inte tjafsa med dom mer, orkar inte sitta i deras f****de telefonkö mer...... PS Till admin på detta forum Dela gärna upp den här och liknande mastodonttrådar i många fler sidor, de tar ibland alldeles för lång tid att ladda tråden. Typ, dela upp den i 20 sidor istället för som nu 2....
Postad 12 januari 2008 - 21:10
Snö harry!
Den där filmen såg jag också. Bland det bättre jag sett i 5:an när det gäller bildkvalitet.
Postad 12 januari 2008 - 21:11
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
hmm går det inte att någon på forumet är samordnare o tar allas mailadresser o uppgifter o kontaktar Com Hem
om kompensation o åtgärder..
borde ju vara enklare med en grupptalan än att alla bråkar inviduellt med dem..
så det blir nån klarhet i kompensations o framtidsfrågan..
för känns ju som Com Hem bara drar ut på allt så alla fortsätter betala o se kommer det en ny box till slut som alla ska betala igen för...
men man lär ju ha ett case mot Com Hem när det gäller köplagar o avtal..
Postad 12 januari 2008 - 21:20
Framåt IFE
-
Framåt IFE
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Daniel Harlin. Hoppsan, då var det han som rigde upp mig i går kväll. hanpresenterade sig i alla fall som Daniel och ansvarig för TV frågor. Men jag fick verkligen dra ur han info om vilken position han hade på Comhem. Dom verkar vara väldigt hemlighetsfulla på det där företaget. Hmmm, undrar varför`???? Tystnad och hemlighetsmakeri, då brukar man väl ha något att dölja? Undrar vad?
Anställd på avdelningen för damage control kanske? En representant för ett stort företag som Comhem läggger ut info om problem på ett forum i stället för på den officiella hemsidan. Det ger ett lite oseriöst intryck ärligt talat...
Postad 12 januari 2008 - 21:21
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
PS Till admin på detta forum Dela gärna upp den här och liknande mastodonttrådar i många fler sidor, de tar ibland alldeles för lång tid att ladda tråden. Typ, dela upp den i 20 sidor istället för som nu 2....

Eller så gör du rätt och ändrar antalet inlägg/sida i din kontrollpanel.
Postad 12 januari 2008 - 21:23
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Postad 12 januari 2008 - 21:28
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Snö harry!
Den där filmen såg jag också. Bland det bättre jag sett i 5:an när det gäller bildkvalitet.
Ja för min egen del var inte det den bästa kvaliten på mina kanaler,har bättre kvalitet på modernare produktioner MEN jag säger också att den har sina fel denna box.
Postad 12 januari 2008 - 21:29
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Även jag blev överraskad över detta och då med den gamla Samsungboxen inkopplad. Vill titta mer men helt klart är att det är inga synliga färgband och krypande block på samma sätt med denna som det är med HD-boxen. Vid dåliga sändningar ser jag block även med Samsungen men inte alls så störande som med HD och ffa inte krypande och levande bakgrunder.
Postad 12 januari 2008 - 21:52
shampo
-
shampo
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Vet inte om fler har problemet efter uppdateringen, men nu har jag ingen texttv längre
Postad 12 januari 2008 - 21:57
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Nej .. inte skall vi sitta här en lördagkväll ..Comhem har ledigt nu och börjar inte jobba förrän på måndag .. Stäng nu av boxen .. hyr en dvd eller plocka fram en ur gömmorna Jag skall sätta mig med familjen och se Pirates of carribean end of the world med bluray som källa och högupplöst okomprimerat 5:1 ljud på min 90" screen utan blockfester o annat skräp .. Kristallklar bild så att man måste se om filmen igen för att man missat halva pga .. att man suttit o njutit av bilden istället för att se filmen Ha en fortsatt trevlig kväll Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 12 januari 2008 - 21:58.
Postad 12 januari 2008 - 22:06
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
1an,2an och 4an är dom med klart bäst bildkvalitet.
Upplever inte själv så stora problem som en del verkar göra men visst finns felen där även för mig.
Redigerat av snöharry, 12 januari 2008 - 22:16.
Postad 12 januari 2008 - 22:08
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Fick vänta på att ungarna skulle bli klara med sin match i Fifa 08
så jag svarar som så ...
Det beror på att de kanalerna sänder med högst bitrate
I vissa fall det dubbla .. mot övriga
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 12 januari 2008 - 22:09.
Postad 12 januari 2008 - 22:12
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
PS Till admin på detta forum Dela gärna upp den här och liknande mastodonttrådar i många fler sidor, de tar ibland alldeles för lång tid att ladda tråden. Typ, dela upp den i 20 sidor istället för som nu 2....

Eller så gör du rätt och ändrar antalet inlägg/sida i din kontrollpanel.
 visste inte de...Tack för tipset  Nu har ja158 sidor på den här tråden, den va inställd på 2000 !!!!!per sida
Redigerat av Unregistered94bbe618, 12 januari 2008 - 22:17.
Postad 12 januari 2008 - 22:26
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Harlin - tack så mycket att du är här och vi får äntligen raka svar på många frågor. Jag ville bara påpeka till dig att vi är många här som läser tråden och väntar tills de största problem är lösta innan vi beställer HD från ComHem. Jag har en HDTV och ComHem, men har varit försökskanin för många gånger tidigare, och vill inte betalar extra för en tjänst som inte fungerar, så jag väntar tills ComHem har en box/mjukvara kombination som fungerar bra innan jag beställer HDTV från er, och jag vet att det finns många andra här som gör likadant.
Redigerat av hyslopc, 12 januari 2008 - 22:27.
Postad 12 januari 2008 - 22:28
Jnkn
-
Jnkn
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej alla Humaxägare,
skaffade mig en Box när den lanserades av Comhem (eftersom den inte gick att se Canal+ HD på min HTPC).
Har följt tråden sedan den startades och upplever själv både "Black crush" (via HDMI) och Color banding.
Efter en del samtal med Comhems kundtjänst/tekniker om dessa problem (och inga lösningar), övergick jag till att endast använda boxen till HD kanaler och via component ingången. SD kanaler fick vara kvar via den gamla boxen.
När nu äntligen den nya FW skulle komma hade jag förhoppningen att jag skulle kunna använda endast 1 box till Tv'n.
Tji vad man bedrog sig, 30 sek efter uppgradering upptäcktes 720/60 Hz problemet (som tur var fungerade 1080i inställningen).
Color banding finns kvar på SD kanaler och med all input i detta forum har jag inte brytt mig om att prova med HDMI ingången.
Jag har reagerat på Harlins inlägg om att det endast är ett fåtal kunder som har dessa problem. Så jag registrerade mig och skriver detta inlägg.
Jag tror att alla boxar har dessa problem, men att personer uppfattar problemen mer eller mindre (vilken Tv de har(stor/liten LCD/Plasma/Tjock-Tv), vilka kanaler de ser på, vilken typ av program etc)
Har inte träffat någon person (med denna box) som inte upplever problemen.
Sov gott
Jnkn
Postad 12 januari 2008 - 22:37
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Man blir lite häpen när man går in på comhem.se och deras HD sajt. Där kan man läsa att: "Du tittar inte på HD-sänd sport och film, du upplever den". Man försöker sälja sin usla HD box på detta sätt tillsammans med ett helt meningslöst och stagnerat utbud där man kan alla programmen utantill.....nåja, de fåtal programmen som bara sänds om och om igen. Fy fan vilken dålig stil Comhem har. Bollocks!!!! http://www.comhem.se/hdtvcampaign.htmlDetta för mig fullständigt idiotiska företag har ingen HD-sänd sport någonstans. Lögnerna fortsätter alltså. Kan ingen sätta Comhem på plats? På tal om uppdateringen av boxen. Den behåller inte den inställning man väljer beträffande svartnivån. Ändrar man kanal måste man ändra svartnivån. Tillbaka till föregående kanal betyder ny inställning. GRRRRR!!!! Dynga!! Father Jack har rätt när han säger "feck off"....han säger det så fort han hör någon nämna Comhem. /Mats K
Postad 12 januari 2008 - 22:52
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Har läst igenom tråden efter några veckors uppehåll, men kan inte hitta några info om den mytiska HD PVR från ComHem. Har vi inte hört något? Jag är i Florida just nu - här har ju alla jag har träffat HD PVR:er med typ 100 HD kanaler + 300 SD kanaler. Känns som vi lever i ett u-land ibland...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|