Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 December 2007 - 16:31

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Underbara svar, mer svar och mindre gnäll så blir denna tråden gudomlig. =)

Det blir mindre gnäll om inte samma frågor återkommer hela jä*vla tiden :) ;)

Postad 07 December 2007 - 17:12

BVS544
  • BVS544
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tror det hade blivit mindre upprepningar om det funnits en riktig faq/guide sticky.

Det är ju dock 102 sidor att kolla igenom. Jag har försökt att använda sökmotorn utan större framgång.

Vad tror ni som är erfarna TVixáre??

Postad 07 December 2007 - 17:26

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Jag tror att de "gammla " också har frågar OCh TJATAT !!!! så lägg av med era överfasoner och låt de nya användarna av tvix:en fråga !!. Och ni som kan allt det är väl BARA att ni svarar VÄNLIGT istället
!! då kan denna tråd bli GUDOMLIG!!!!

skål på er!

Postad 07 December 2007 - 19:16

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Edit: jag smyger in ett tips på ett nytt Tvix-wallpaper-program till både Mac och Windows så blir det något konstruktivt ur min post oxå. :)
http://www.avsforum....ad.php?t=951350

Himla käckt program, dock lyckas jag inte att få med "plot outline" när man kollar i TViXen :/

Postad 07 December 2007 - 19:40

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Jag tror att de "gammla " också har frågar OCh TJATAT !!!! så lägg av med era överfasoner och låt de nya användarna av tvix:en fråga !!. Och ni som kan allt det är väl BARA att ni svarar VÄNLIGT istället
!! då kan denna tråd bli GUDOMLIG!!!!

skål på er!

Eller så kan man ju tycka att den som vill ha svar på en fråga, och som sitter och hoppas att någon skall orka ta sig tid att svara på frågan, kan var lite hövlig och följa forum-seder.
Det är ju ingen rättighet att få svar på sina frågor.
Då skulle iallafall jag gissa att det är troligare att få svar om man visar att man ansträngt sig själv lite först, eller att man helt enkelt försöker vara trevlig mot de som verkar ägna tid och svara på frågor.

Men det är ju bara min gissning. Andra kanske gillar att svara på samma fråga fler gånger och att dessutom få skäll av någon för att man tipsar om sökfunktionen och försöker få tråden användbar för läs- och sökkunniga.
Det kan ju vara så..... men det är kanske inte så troligt.

/J

Postad 07 December 2007 - 19:42

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Hej!

Ny Tvix användare här :)

Har en 5100SH och har uppgraderat firmware till senaste 1.3.15.

Boxen är kopplad via Component till plasman och optiskt för ljud till receivern.

Divx/Xvid uppspellning fungerar klockrent ljud och bild.

Nu till problemet.

Laddade ner lite mkv/wmv filer.

På väldigt många så får jag inget ljud ut!
Bilden är där, men klickar man på info knappen så står det under ljud : Unsupported.

Har testat senaste episod av House t ex och det fungerar utan problem.
Sen laddade jag ner lite hd klipp:

http://www.microsoft...ntshowcase.aspx

The Living Sea - bild och ljud OK - wmv
Amazon Imax - bild och ljud OK - - wmv
Adrenaline rush - bild men ej ljud - wmv
coral reef - Bild och ljud OK - wmv
terminator2 trailer - Bild och ljud OK - wmv

Laddade ner sedan vis Vuze:
Rush hour 3 trailer - bild OK men inget ljud - mkv
Senaste rambo trailer - bild OK, inget ljud - mkv
Starcraft trailer - bild OK, inget ljud -mkv
Transformers trailer - bild OK, inget ljud - mkv
House senaste episod - Bild och ljud OK - mkv

Har testat söka i tråden men hittade ingen info.

Ngn som har ngn susning på vad som är fel?

Redigerat av zsh, 07 December 2007 - 19:53.

Postad 07 December 2007 - 20:05

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Tror jag kaaaaanske hittat en skum bug.
I *.srt är där ju 2 tider, en när texten ska börjar visas, och en när den ska sluta visas.

Fenomenet är att TIDEN då texten ska visas visar bara, men inte den riktiga texten.
Jämfört fungerande med icke fungerande texter, dessa ser EXAKT likadana ut, hittar inga skillnader.
Förutom att en visar "XX.XX.XX,XXX -->" och en visar "blablabla bond james bond blabla"

Någon som råkat ut för samma?

Postad 07 December 2007 - 20:09

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
blev ingen tvix idag :-(

Slut både på Inet & Mediamarkt just nu... Får ta och ängna helgen åt öldirckande istället :)

Postad 07 December 2007 - 20:32

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej!

Boxen är kopplad via Component till plasman och optiskt för ljud till receivern.

Bilden är där, men klickar man på info knappen så står det under ljud : Unsupported.

Jag kan inte ladda ned från Vuze så jag ber dig köra MediaInfo på dina MKV-filer och därifrån kan du se vilket ljudformat som är inkluderat i dem och därefter jämföra med vad tvixen kan spela upp och din reciver fixar.

Postad 07 December 2007 - 21:29

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Hej!

Jag kan inte ladda ned från Vuze så jag ber dig köra MediaInfo på dina MKV-filer och därifrån kan du se vilket ljudformat som är inkluderat i dem och därefter jämföra med vad tvixen kan spela upp och din reciver fixar.

Ok

Adrenaline rush:

Audio #0
Codec : WMA3
Codec/Info : Windows Media Audio 3
Bit rate : 440 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Sampling rate : 48 KHz

rush hour
Audio #0
Codec : Vorbis
Bit rate mode : VBR
Channel(s) : 2 channels

rambo
Audio #0

starcraft
Audio #0
Sampling rate : 44 KHz

transformers
Audio #0

Om nu inte codec supporteras (codecs ovan) hur kommer det sig att de är så vanliga?
Finns det ngt sätt att enabla stöd för de i tvixen?

Tack för hjälpen

Postad 07 December 2007 - 22:00

bike
  • bike
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack så mycket för den informativa hjälpen :)
Och jag som trodde att disken var sönder ;)

Postad 07 December 2007 - 22:15

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

I *.srt är där ju 2 tider, en när texten ska börjar visas, och en när den ska sluta visas.

Fenomenet är att TIDEN då texten ska visas visar bara, men inte den riktiga texten.
Jämfört fungerande med icke fungerande texter, dessa ser EXAKT likadana ut, hittar inga skillnader.
Förutom att en visar "XX.XX.XX,XXX -->" och en visar "blablabla bond james bond blabla"

Hej!

Jag har haft det ....

Jag öppnade srt filen i anteckningar och valde ANSI och sparade om den. Funkade för mig :)

Postad 07 December 2007 - 22:24

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har haft det ....

Jag öppnade srt filen i anteckningar och valde ANSI och sparade om den. Funkade för mig :)

Nu när du säger det så sparades nog de "fula" som utf8 =)

Postad 07 December 2007 - 22:41

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har haft det ....

Nu när du säger det så sparades nog de "fula" som utf8 =)

Det var så lite så ..... men hade du sökt i tråden så hade du nog hitatt svaret ... kanske ;)

Postad 07 December 2007 - 23:21

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att köpa modellen utan hårddisk och sedan köpa till en disk. Undrar bara om det är något märke som rekommenderas? jag kör för nuvarande endast seagate i min dator och det fungerar utmärkt. Så om ingen har någon invändning så blir det väl en sådan till tvixen också.

Vad har ni för diskar i eran?

Postad 07 December 2007 - 23:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har bestämt mig för att köpa modellen utan hårddisk och sedan köpa till en disk. Undrar bara om det är något märke som rekommenderas? jag kör för nuvarande endast seagate i min dator och det fungerar utmärkt. Så om ingen har någon invändning så blir det väl en sådan till tvixen också.

Vad har ni för diskar i eran?

Det här står det iaf lite om i inlägg #1... läs där vetja :)

Postad 08 December 2007 - 01:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Hahaha... jag tycker inte att man ska vara rädd för att fråga i tråden utan att bli utskälld.
Själv är jag ett sånt kålhuvud som läser igenom hela tråden oavsett dess längd och antal inlägg om det intresserar mig, vilket denna tråden gjorde innan jag köpte Tvixen. Nu är tråden ännu längre så klart, men jag tycker att man kan ta sig tid att läsa första inlägget, åtminstone de sista 5 sidorna och prova sökfunktionen som finns i tråden.

Men vi som har hängt här ett tag tycker det blir väldigt enformigt med att svara på samma frågor så fort en ny sida skapats i tråden. Många gör en "hit'n'run" och frågar, vi svarar och sen hör man aldrig hur det gick... inte heller kul.

Om nu inte codec supporteras (codecs ovan) hur kommer det sig att de är så vanliga?
Finns det ngt sätt att enabla stöd för de i tvixen?

Tack för hjälpen

Jag är inte så säker på att det är så vanligt med dem.
WMA3 är nog rätt gammalt och bör inte finnas i nyare filer och dessutom brukar det vara ens förstärkare/ljudmottagare som inte har stöd för den typen av ljud, vilket är illa nog men knappast Tvix fel.
Vorbis har jag aldrig stött på ännu... verkar lite märkligt.

Postad 08 December 2007 - 02:08

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det var så lite så ..... men hade du sökt i tråden så hade du nog hitatt svaret ... kanske :)
[/quote]

Subtilte workshop:
http://www.urusoft.n...ucts.php?cat=sw
Löser de flesta subtitle problem, kör skumma .srt's eller andra subtitles genom progget så lirar det oftast,
finns även massor med andra trevliga inställningar, summering: otroligt bra program!

Postad 08 December 2007 - 02:14

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Finns det ingen ställbar cache i Tvixen? Teoretiskt sett bör det ju inte vara några problem med 720p/1080p över Samba. Kör såhär idag: NAS -> (Samba) -> Laptop -> TV, och det funkar bra.
[/quote]

Hängde inte med vad du menade där riktigt.... NAS med samba till en Laptop ? Du har väl kopplat den på en router eller
switch förmodar jag ?

TViX själva säger att Samba är betydligt långsammare än NFS, vilket jag kan skriva under på.

Fast det behöver man ju inte göra. Något som dessutom kan underlätta för en automatisk extraheringsprocess som tar alla texter i en .mkv-fil o ch konverterar. (Om det nu går)

Det har skrivit s ett gäng gånger nu:
- Om man trycker på "Title" under visning av en videofil så pausas filmen och man får upp "filväljaren" och kan bläddra fram till den undertextfil man vill använda sig av. Sedan går texten att välja med subtitleknappen. (Om den nu inte skulle gå igång automatiskt)

Mkt bra om man råkat missa något tecken i sin namngivning, eller om man vill ha flera olika språk att välja text på.
/quote]

Exakt, mycke bra feature, man kan även trycka OK i mitten så blir subtitles förstorade (man måste vara i Subtitle mode)

Postad 08 December 2007 - 03:13

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hehe ok, kanske ta och satsa på en Samsung SpinPoint då. Vore väldigt skönt att få maskinen så tyst som möjligt.

Postad 08 December 2007 - 09:01

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Subtilte workshop:
http://www.urusoft.n...ucts.php?cat=sw
Löser de flesta subtitle problem, kör skumma .srt's eller andra subtitles genom progget så lirar det oftast,
finns även massor med andra trevliga inställningar, summering: otroligt bra program!
[/quote]

Jag kör med det också , men vet ni varför alla å, ä och ö blir konstiga tecken när man kör in en textfil från en mkv kontainer.

Postad 08 December 2007 - 11:04

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Hej!

Har en 5100SH och har uppgraderat firmware till senaste 1.3.15.

Divx/Xvid uppspellning fungerar klockrent ljud och bild.

Nu till problemet.

Laddade ner lite mkv/wmv filer.

På väldigt många så får jag inget ljud ut!

Har testat senaste episod av House t ex och det fungerar utan problem.
Sen laddade jag ner lite hd klipp:

http://www.microsoft...ntshowcase.aspx

The Living Sea - bild och ljud OK - wmv
Amazon Imax - bild och ljud OK - - wmv
Adrenaline rush - bild men ej ljud - wmv
coral reef - Bild och ljud OK - wmv
terminator2 trailer - Bild och ljud OK - wmv

Har testat söka i tråden men hittade ingen info.

Kan tillägga att enligt Media info så kör samtliga filer som inte gick att köra vorbis som audio codec. Vorbis ska stödjas enligt alla specifikationer man har sett på tvixen och även deras site.

Hur som helst, jag extraherade mkv filen och fick ut en h264 fil och en ogg fil för audio spåret.
Klickar jag på OGG filen så spelar upp tvixen ljudet utan problem. Mergar jag tillbax audio+video spåret in i mkv med mkvtoolnix så är samma problemet tillbaka, video ok, men inget ljud.

Det verkar alltså vara problem endast när ljudspåret är inne i mkv containern :-(

Postad 08 December 2007 - 11:34

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Kan tillägga att enligt Media info så kör samtliga filer som inte gick att köra vorbis som audio codec.

Nu hänger jag inte riktigt med. Hur var det med Adrenaline rush? Den hade väl WMA3 och låg inte i MKV.

Jag försökte köra Adrenaline rush i min TVIX (FW 1.3.15 och analogt HDMI-ljud) men fick inte heller ljud.

Har TVIX även problem med WMA3?

Hälsningar Göran

PS. Jag kan egentligen fortfarande alldeles för lite om ljud. DS.

Postad 08 December 2007 - 11:52

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Nu hittade jag äntligen en 4100 på telehå i gbg!
Nu vill jag sluta jobba och hem och leka med min nya leksak! :)

Hoppas bara den gör det jag vill (filmvisning) utan att bugga ur för mkt ;)

Postad 08 December 2007 - 12:12

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hur som helst, jag extraherade mkv filen och fick ut en h264 fil och en ogg fil för audio spåret.
Klickar jag på OGG filen så spelar upp tvixen ljudet utan problem. Mergar jag tillbax audio+video spåret in i mkv med mkvtoolnix så är samma problemet tillbaka, video ok, men inget ljud.

Det verkar alltså vara problem endast när ljudspåret är inne i mkv containern :-(

Spännande!
Pröva att konvertera Ogg-ljudet till AC3 och muxa in det till en mkv igen för att se om det fungerar då, annars har vi nog en hittat bugg :)

Postad 08 December 2007 - 12:44

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Edit: jag smyger in ett tips på ett nytt Tvix-wallpaper-program till både Mac och Windows så blir det något konstruktivt ur min post oxå. :)
http://www.avsforum....ad.php?t=951350

Himla käckt program, dock lyckas jag inte att få med "plot outline" när man kollar i TViXen :/

Stämmer. Det var en bugg som nu är rättad. Ladda ned igen.
Läser man igenom about.pdf så ser man att man kan byta själva bakgrunden också.

/J

Postad 08 December 2007 - 12:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Spännande!
Pröva att konvertera Ogg-ljudet till AC3 och muxa in det till en mkv igen för att se om det fungerar då, annars har vi nog en hittat bugg :)

Gjorde en snabb koll efter Vorbis och vad jag förstår så ligger ljudet i en container som heter ogg, som i sin tur heter Matroska... kanske dubbla containers är problemet? Vorbis gjordes som en gratis motsvarighet till mp3 enligt Wikipedia och jag tycker det är konstigt att jag själv inte har snubblat över den typen än?

Sen undrar jag varför folk helt plötsligt blivit oförmögna att citera (quota) i meddelandena?
Inte du ttxx, utan ett helt gäng andra. Blir betydligt svårare att läsa när ni inte får till det.
Tryck på citera till höger i inlägget ni svarar på, klipp bort onödig text men spara båda quotarna.

Postad 08 December 2007 - 13:48

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Kan tillägga att enligt Media info så kör samtliga filer som inte gick att köra vorbis som audio codec.

Nu hänger jag inte riktigt med. Hur var det med Adrenaline rush? Den hade väl WMA3 och låg inte i MKV.

Jag försökte köra Adrenaline rush i min TVIX (FW 1.3.15 och analogt HDMI-ljud) men fick inte heller ljud.

Har TVIX även problem med WMA3?

Hälsningar Göran

PS. Jag kan egentligen fortfarande alldeles för lite om ljud. DS.

ja stämmer bra. Adrenaline rush var den enda som hade wm3 och den fungerade itne heller. Resten av de som jag testade (enligt ovan) och som inte fungerade hade vorbis.

Postad 08 December 2007 - 13:52

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Spännande!

Japp, ska prova det, återkommer.

Förresten angående HD klipp, kan jag tipsa er om Azurerus Vuze beta klienten. Det är torrent klient med den här nya Vuze tjänsten där både partners till Vuze och vanligt folk kan ladda upp material. Finns olika "channels" i den sorterade på material, bl a HD och HD trailer. En massa HD klipp som man kan ladda ner helt gratis, och lagligt, för att testa i sin Tvix. Tas ner med en klick via den inbyggda torrent klienten och går iaf väldigt snabbt (alltid maxad på min lina iaf 8mbit)

/zsh

Postad 08 December 2007 - 15:15

Unregisteredcb4958b7
  • Unregisteredcb4958b7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tja,

Äre bara jag som är talanglös eller går det inte att hoppa mellan kapitel i mkv-filer. Funkar ju fint i DVD-isos men jag lyckas inte göra det i mina mkv-filer. Någon som vet om det ska funka och isf hur göra man?

Postad 08 December 2007 - 15:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Tja,

Äre bara jag som är talanglös eller går det inte att hoppa mellan kapitel i mkv-filer. Funkar ju fint i DVD-isos men jag lyckas inte göra det i mina mkv-filer. Någon som vet om det ska funka och isf hur göra man?

Det finns väl inga kapitel i mkv?... det är videoström, ljudström och subtitles, that´s it. Eller har jag fel?

Postad 08 December 2007 - 15:25

Archangel
  • Archangel
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Är ju hyfsat jäkla sugen att beställa denna nu...verkar vara det jag behöver, var inne på playstation 3 först men när man endast behöver en mediastation och inte spelkonsoll eller bluray spelare dominerar ju tvixen eller?? Skönt att höra att några har gått från XBMC till Tvix och är nöjda (blir det för mig också). Tänkte möjligen använda tvixen genom att ladda ner filer jag behöver genom att köra den direkt från datorn via usb. sen bära den till tv:n. Läste i nån recension att man får med två strömkablar för detta behov, någon som kan bekräfta? Tycker nämligen trådlöst alltid strular med tappade uppkopplingar och dålig överföringshastighet?! Man vill ju inte dra en tpkabel över hela lägenheten heller...

Nu till nåra frågor i samband med detta, hur snabbt går det att föra över 1gb data via usbkabeln till tvixens hdd någon som testat? Sökte i forumet på överföringshastighet, fick svaret att usb är snabbast dock inga direkta tidsangivelser eller exempel på hur många sekunder per megabyte den laddar?

Annan fråga som jag inte ser/hittar svaret på är om fjärren till Tvix är IR eller RF? Hoppas på IR så jag kan "lära in" den i pronton? Förlåt om jag ställt nån fråga som det finns svar på i denna jättetråd har försökt använda sökmotorn. :)

Postad 08 December 2007 - 15:31

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Spännande!

Japp, ska prova det, återkommer.

Förresten angående HD klipp, kan jag tipsa er om Azurerus Vuze beta klienten. Det är torrent klient med den här nya Vuze tjänsten där både partners till Vuze och vanligt folk kan ladda upp material. Finns olika "channels" i den sorterade på material, bl a HD och HD trailer. En massa HD klipp som man kan ladda ner helt gratis, och lagligt, för att testa i sin Tvix. Tas ner med en klick via den inbyggda torrent klienten och går iaf väldigt snabbt (alltid maxad på min lina iaf 8mbit)

/zsh

Så nu har jag testat.

1) Splittade mkv-n
2) Konverterade ogg -> ac3
3) Muxade in det i mkv igen

Och nu fungerar det! Bug?

Postad 08 December 2007 - 15:41

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag laddade hem manualen i pdf på:

ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/5100/TViX...0SH_Swedish.pdf

Där står det under punkt 3.5 "Byt/koppla i en hårddisk i din dvico tvix" bland annat:

"Anslut strömkabeln och IDE-kabeln. Då du ansluter hårddisken, var försiktig så att inte IDE kabeln tar skada"

Detta är väl fel info i manualen va? jag är lite oroad att jag beställt fel hårddisk annars? :)

Postad 08 December 2007 - 16:14

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Stämmer. Det var en bugg som nu är rättad. Ladda ned igen.
Läser man igenom about.pdf så ser man att man kan byta själva bakgrunden också.

/J

Kanon! Tack för detektivandet :)

Bakgrunden satte jag utan problem, men rev mitt hår åt textproblemet...

Postad 08 December 2007 - 17:04

Unregisteredcb4958b7
  • Unregisteredcb4958b7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tja,

Det finns väl inga kapitel i mkv?... det är videoström, ljudström och subtitles, that´s it. Eller har jag fel?

Vad jag förstått så kan man baka in chaper-info, men jag kan ha fel. Kan inte lira mkv-filer på min dator så jag har ingen möjlighet att testa där heller.

Postad 08 December 2007 - 17:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nu till nåra frågor i samband med detta, hur snabbt går det att föra över 1gb data via usbkabeln till tvixens hdd någon som testat? Sökte i forumet på överföringshastighet, fick svaret att usb är snabbast dock inga direkta tidsangivelser eller exempel på hur många sekunder per megabyte den laddar?

Annan fråga som jag inte ser/hittar svaret på är om fjärren till Tvix är IR eller RF? Hoppas på IR så jag kan "lära in" den i pronton? Förlåt om jag ställt nån fråga som det finns svar på i denna jättetråd har försökt använda sökmotorn. :D

Jag har inga exakta överföringstider, men det är typ samma som att föra över till ett usb-minne.. 1GB kanske tar 30-60 sek?

Jag laddade hem manualen i pdf på:
ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/5100/TViX...0SH_Swedish.pdf
Där står det under punkt 3.5 "Byt/koppla i en hårddisk i din dvico tvix" bland annat:

"Anslut strömkabeln och IDE-kabeln. Då du ansluter hårddisken, var försiktig så att inte IDE kabeln tar skada"

Detta är väl fel info i manualen va? jag är lite oroad att jag beställt fel hårddisk annars? ;)

Det står fel i den manualen som du laddade ner. Det ska vara SATA-disk och i min fysiska manual står det inte IDE-kabel (det står DATA-kabel istället, antar att de menar SATA för det är en SATA-kabel på bilden :) )

Postad 08 December 2007 - 18:48

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Testade streama 1080p m2ts med DTS-MA, gick ju inte vidare smärtfritt, kanske pga att jag just strömmade över 100Mbit nätverk? Dock så gillade den DTS-HD och kunde utan problem läsa ut som DTS-Core som tur är.

Tror ni det går bättre sen via hårddisken? (ingen hårddisk i tvixen än, streamar bara)

Postad 08 December 2007 - 18:51

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så kan man baka in chaper-info, men jag kan ha fel. Kan inte lira mkv-filer på min dator så jag har ingen möjlighet att testa där heller.

jodå, helt rätt. chapters är mkt lätt att inkludera, dock är det inte många som gör det.

och till martin: au contraire - matroskas (kanske) största fördel är att den tillåter nästan vad som helst som attachments - tex att skicka med rätt typsnitt till texten (hyfsat vanligt).

Postad 08 December 2007 - 19:41

Archangel
  • Archangel
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Så där ja, nu kunde jag inte vänta längre...fick med mig en polare på en beställning från komplett.se också... :D
Blir att köra med extern disk till en början...sen kanske man installerar en disk i den!

För fler som ev undrar, så är det IR på fjärren så den kan man lägga undan efter 30min tillsammans med Pronton!!
Riktigt kuligt att lägga pengar på egna julklappar :) !
Tack för alla svar som getts i denna tråd samt alla trevliga recensioner, hoppas jag blir lika nöjd som ni!

/S

Postad 08 December 2007 - 20:04

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Testade streama 1080p m2ts med DTS-MA, gick ju inte vidare smärtfritt, kanske pga att jag just strömmade över 100Mbit nätverk? Dock så gillade den DTS-HD och kunde utan problem läsa ut som DTS-Core som tur är.

Tror ni det går bättre sen via hårddisken? (ingen hårddisk i tvixen än, streamar bara)

Hmm du menar väl inte att du kan spela upp DTS-MA eller DTS-HD över hdmi 1.1? Det skall ju bara gå via HDMI 1.3 eller via analoga 5.1/7.1 utgångar samt att du måste ha en dekoder ngn stanns också.

Postad 08 December 2007 - 20:22

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Hmm du menar väl inte att du kan spela upp DTS-MA eller DTS-HD över hdmi 1.1? Det skall ju bara gå via HDMI 1.3 eller via analoga 5.1/7.1 utgångar samt att du måste ha en dekoder ngn stanns också.

Som jag skrev så blir det DTS-Core =) aka vanliga 1.5Mbits DTS ifall man inte har 1.3
Men frågar är varför det inte flöt så vääääldigt bra. pga lan-streamande?

Postad 08 December 2007 - 20:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Som jag skrev så blir det DTS-Core =) aka vanliga 1.5Mbits DTS ifall man inte har 1.3
Men frågar är varför det inte flöt så vääääldigt bra. pga lan-streamande?

Vad är den totala bitraten på filmen?
Är den runt 30 Mbps så är det inte så konstigt om det är problem.
Ljudstreamen är kanske onödigt stor trots att den samplar ner kvalitén och bildkvalitén är kanske i topp för att matcha ljudet, vilket säkert kan bli upp emot 30 Mbps.
Om inte info'n i Tvixen funkar så är GSpot ett säkrare kort.

Så nu har jag testat.

1) Splittade mkv-n
2) Konverterade ogg -> ac3
3) Muxade in det i mkv igen

Och nu fungerar det! Bug?

Hade ljudet legat direkt i MKV'n så hade det funkat.
Nu ligger ljudet i två containrar vilket jag tror är ett problem, men det går kanske att lösa även det.

Postad 09 December 2007 - 03:36

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Nu känner jag mig smått galen... :) trodde jag hade ganska bra koll på data/nätverk i allmänhet men jag kommer ingen vart...

På min dator kör jag WinXP Pro och använder endast windows egna brandvägg.
Tvixen är kopplad till min switch/bredbandsmodem och får sitt ip därifrån. Jag har ingen hårddisk i tvixen.
Firmware 1.3.15

1: Om jag har fattat SAMBA rätt så krävs det att jag öppnar gästkontot i datorn, det innebär väl en stor säkerhetsrisk om jag fårstår det rätt??

2: Alltså försöker jag mig på med Netshare, installerat det på datorn och pekar på en mapp som heter "i:\tvix\" och i den har lagt genvägar till en musik mapp och en filmmapp.
När jag startar Netshare så visar den ett ip nummer som ibland är min dators och ibland något helt annat.
Öppnat port 111 & 2049 både tcp o udp enl tips i tråden.

I tvixens nätverksinställningar så väljer jag "nätdisk 1" -> NFS och skriver servernamn "TViX" och ip numret som jag sett på netshare.
När jag försöker ansluta så kommer felmeddelande "Kan inte ansluta till disken"

Vad har jag missat?

3: Vet inte om jag skriver in ip numret rätt i tvixen, om jag ska skriva in nr: 1.22.333.4 ska jag då fylla i 001.022.333.004 ?

4: När jag väl lyckats ansluta med netshare över nätverket, måste jag uppdatera IP numret så fort datorn får ett nytt?? (eftersom jag har dynamiskt ip)

Redigerat av PsychoCheF, 09 December 2007 - 03:45.

Postad 09 December 2007 - 08:25

gzpot
  • gzpot
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Håller med om att fw lämnar en del att önska, även interfacet som känns lite billigt (skicka gärna detta till Dvico, nytt interface om möjligt) Men i det stora hela tycker jag den fungerar grymt bra, har ungefär 60st "hemmafilmer" :) i 1080p x264 i mkv och alla har fungerat extremt bra. förutom 2st, där bilden försvann men ljudet fungerade. 2 av 60 överlever jag med. Såsom många andra har de flesta nog köpt denna underbara maskin för dess mkv-stöd. Uppenbarligen vet Dvico detta, klart att dem offrar lite funktioner då för tillfället för att stödet som håvar in pengar ska fungera ypperligt.

Fan ODDNAME... har du inte läst igenom alla 2900 inläggen?!?
Interfacet går inte att ändra p.g.a. minnesbrist i hårdvaran. Nästa generation lär få bättre utrymme för sånt, så i dagsläget kan du piffa upp dina bakgrunder med egna bilder istället... så du blir lite gladare.

njä, måste bara ha läst 2899st, kanske missade det då :D

Förresten, försökte dela flera mappar till twixen innan, mha "Windows services for linux" = nfs-server.
Men det ville sig inte, vet någon hur man kan dela ut fleratalet olika mappar att använda med tvixen?
Vill inte "fejka" genvägar till mappar i mappar, utan bara välja 4st olika.

Det finns inbyggt stöd för det i XP. Du mountar helt enkelt de volymer/partitioner till en tom NTFS katalog på datorn. Hoppas skärmdumpen hjälper något.
Bifogad fil  diskhantering.JPG   93.22K   1 Antal nerladdningar

Postad 09 December 2007 - 10:21

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Nu känner jag mig smått galen... :) trodde jag hade ganska bra koll på data/nätverk i allmänhet men jag kommer ingen vart...

På min dator kör jag WinXP Pro och använder endast windows egna brandvägg.
Tvixen är kopplad till min switch/bredbandsmodem och får sitt ip därifrån. Jag har ingen hårddisk i tvixen.
Firmware 1.3.15

1: Om jag har fattat SAMBA rätt så krävs det att jag öppnar gästkontot i datorn, det innebär väl en stor säkerhetsrisk om jag fårstår det rätt??

2: Alltså försöker jag mig på med Netshare, installerat det på datorn och pekar på en mapp som heter "i:\tvix\" och i den har lagt genvägar till en musik mapp och en filmmapp.
När jag startar Netshare så visar den ett ip nummer som ibland är min dators och ibland något helt annat.
Öppnat port 111 & 2049 både tcp o udp enl tips i tråden.

I tvixens nätverksinställningar så väljer jag "nätdisk 1" -> NFS och skriver servernamn "TViX" och ip numret som jag sett på netshare.
När jag försöker ansluta så kommer felmeddelande "Kan inte ansluta till disken"

Vad har jag missat?

3: Vet inte om jag skriver in ip numret rätt i tvixen, om jag ska skriva in nr: 1.22.333.4 ska jag då fylla i 001.022.333.004 ?

4: När jag väl lyckats ansluta med netshare över nätverket, måste jag uppdatera IP numret så fort datorn får ett nytt?? (eftersom jag har dynamiskt ip)

333 i ipnr? I varje fält får du ha 0-255.

Numret som Netshare visar ska vara ditt interna ip på din dator.

Redigerat av Unregistered841d930f, 09 December 2007 - 10:35.

Postad 09 December 2007 - 11:30

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Ja, det skall du, men dina IP nummer ser konstiga ut ? Brukar vara typ: 192.168.1.154 tex..
så är det i mitt eget interna nätverk, routern delar ut adresser till alla enheter mellan 192.168.1.2->192.168.1.255
333 är dock en omöjlighet, maxvärde är 255... :-)

Öh ? Dynamisk IP har du bara UT på nätet, Dock delar din router ut IP adresser via DHCP....
I din router bör du låsa de utdelade IP adresserna så att dina enheter får samma IP jämt.

Postad 09 December 2007 - 11:52

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Finns det ingen ställbar cache i Tvixen? Teoretiskt sett bör det ju inte vara några problem med 720p/1080p över Samba. Kör såhär idag: NAS -> (Samba) -> Laptop -> TV, och det funkar bra.

Hängde inte med vad du menade där riktigt.... NAS med samba till en Laptop ? Du har väl kopplat den på en router eller
switch förmodar jag ?

TViX själva säger att Samba är betydligt långsammare än NFS, vilket jag kan skriva under på.

Jag kör med ovanstående setup idag, och det funkar perfekt över samba. Jag har alltså ingen Tvix idag. Frågan är varför inte Tvixen fixar 720p/1080p över samba? Risig implementation? Avsaknad av gigabit ethernet? Obefintlig cache?

Postad 09 December 2007 - 13:12

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

333 i ipnr? I varje fält får du ha 0-255.
Numret som Netshare visar ska vara ditt interna ip på din dator.

Ja, det skall du, men dina IP nummer ser konstiga ut ? Brukar vara typ: 192.168.1.154 tex..
så är det i mitt eget interna nätverk, routern delar ut adresser till alla enheter mellan 192.168.1.2->192.168.1.255
333 är dock en omöjlighet, maxvärde är 255... :-)

Öh ? Dynamisk IP har du bara UT på nätet, Dock delar din router ut IP adresser via DHCP....
I din router bör du låsa de utdelade IP adresserna så att dina enheter får samma IP jämt.

Naturligtvis har jag inte "333" i mitt ipnr, det var bara ett sömnigt exempel :)

Dock är jag ganska söker på att burken får nytt ip lite då och då av bredbandsbolagets switch/modem, men det börjar alltid på 85.227.xxx.xxx

Däremot så fick jag äntligen kontakt med datorn via tvixen :wub: när jag ändrade till "c:\tvixhd1\" måste man ha mappen på c: med det namnet?
När jag nu väl fick kontakt med datorn hittade jag nästa problem, det går bara att dela ut en mapp, vilket jag förutsatte att jag lätt skulle lösa med lite genvägar i den utdelade mappen, men så lätt var det ju tydeligen inte :D
Just nu håller jag på att ladda hem MS nfs lösning som nån nämnde tidigare i tråden och ska testa denna, hur har ni löst nfs sharen?
Det kan väl inte bara vara jag som har mina mediafiler utspridda på olika diskar i datorn??

EDIT:
Mounta NTFS mappar enl. förslaget ovan känns inte som ett bra alternativ för isf skulle jag behöva mounta upp i princip alla diskar i datorn, och eftersom man bara kan mounta en hel disk så skulle ju slutresultatet bli rörigt värre, vilket innebär icke flickvänskompatibelt...

Redigerat av PsychoCheF, 09 December 2007 - 13:18.

Postad 09 December 2007 - 16:17

BVS544
  • BVS544
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har precis köpt en 4100:a. Lite frågor om nätverk:

1. Hur får jag tvixen att dyka upp under routern? Har en Netgear WGR 614 trådat.

2. Jag tänkte köra filezilla för FTP. Vet någon hur man ställer in det programmet.

Jag är väldigt nybörjare på nätverk, så jag hoppas ni vill hjälpa mig.

Tack så länge.

Ingen fara, alla är vi nybörjare någon gång...utom jag då såklart :)
Plugga in Tvixen till routern med en vanlig nätverkssladd. Sedan väljer du under "Network" att få IP via DHCP och godkänner. Du kan se info i Tvixen vilken IP-adress du får. Sedan öppnar du Filezilla, fyller i
host: [den ip det står under info i nätverksinställningarna, till exempel 192.168.0.123]
user: tvixftp
pass: [står också under nätverksinställningarna, till exempel 1234AB]

Connect och välj bara mappen disk1. Sedan är det bara att skicka över vad du vill. :D

Bara att fråga om det blir fler problem.

:wub: Tackar "ankan". Det funkar hur bra som helst!!!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.