Men han skrev ju Dynavocie Magic S-6 EX och det finns ju inte ens några Dynavoice högtalare som heter det :sStativ till en golvhögtalare är inte särskilt vanligt
Redigerat av Unregisteredf10501c8, 20 October 2010 - 14:40.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
128 relaterade trådar
Postad 20 October 2010 - 14:38 Men han skrev ju Dynavocie Magic S-6 EX och det finns ju inte ens några Dynavoice högtalare som heter det :s Redigerat av Unregisteredf10501c8, 20 October 2010 - 14:40. Postad 25 October 2010 - 08:57
Jag har monterat mina S-4or på väggen. Köpte vinkeljärn på Clas Ohlsson som jag lackade vita. Dessa skruvade jag fast i högtalarna och eftersom högtalarna (och väggarna) också är vita syns knappt mina "budgetfästen".
Postad 25 October 2010 - 10:47
Hej,
Jag är ute efter ett par billiga och bra (omöjlig kombination eller?) golvhögtalare till min Yamaha RX-V767. Kommer användas ca 50/50 musik/film Använder nu temporärt ett par AE Aegis One stativhögtalare som jag "lånat" från min hemmastudio. De låter riktigt bra i hela registret men jag skulle behöva lite mer tryck då mitt rum är relativt stort ca 35 m2. Jag använder för tillfället S-4 EX som bakre surrounder. Om jag jämför dem med mina AE låter de rätt "loudnessaktigt" dvs mest bas och diskant och återhållet mellanregister. Jag tycker dock att de låter rätt detaljerat i de övre registren och funkar kanon som surroundhögtalare. Frågan är då. Låter F-6 EX på samma sätt, liksom att eq:n är inställd som en "hängmatta"? Eller har de en mer öppen och naturlig ljudbild? /Micke Redigerat av micke_andersson, 25 October 2010 - 10:48. Postad 07 November 2010 - 16:33
Hej, det var ett tag sen jag var in här. Vet inte om det är rätt tråd att bjuda ut mina högtalare men om det är någon som är intresserad så säljer jag det här:
Dynavoice Dynamite 8 (v.2.) 2000 kr Dynavoice Dynamite C62 Center 500 kr Allt i Black Piano Finish + mycket bra skick på grejerna knappt inspelade. El bud Postad 20 November 2010 - 16:19
Det har säkert dryftats här förut men jag hittar inte i inläggsmassan så frågar ändå.
Jag kör idag ett par Magic S-4EX som surrar men är sugen på att utöka med ett par bakhögtalare. Nån som har koll på hur FX-4 EX eller LCR-4 EX funkar med S-4:orna, och vilken modell är att föredra? Postad 20 November 2010 - 17:59
Ber om ursäkt om min fråga redan tagits upp. Är på tok för många sidor att läsa igenom.
har ett par Dynavoice M65-EX. Någon som provat uppgradera det interna kablaget eller moddat på annat sätt framgångsrikt? MVH Postad 07 December 2010 - 17:07
Tjena!
Ska köpa mina första högtalare/första förstärkare. Har inte så mycket pengar o därför fastnat för dynavoice f-6 då de verkar riktigt bra för sitt pris. Men hur bra funkar de utan subwoofer egentligen? dvs bara med en förstärkare... (läst att basen är svag) Vad det gäller förstärkare har kollat på begagnat och funderat en del på någon gammal NAD (tex. 3020). Hur trpr ni den fungerar med tex f-6. Mitt rum är ca 20kvm. har ni bättre förslag på högtalare + förstärkare för ca 2000kr? Anton Postad 07 December 2010 - 19:15 Vi vet ju inte vad du tycker är tillräkligt med bas men du lär knappast hitta något liknande paket för 2000kr Mvh Postad 07 December 2010 - 19:32
Jag vill känna att basen finns där. Jag blev dock lite osäker eftersom vissa uttrycker sig som att de nästan saknar bas, vilket inte stämmer, eller? Anton Postad 07 December 2010 - 20:29 Beror HELT på vad man jämför med Postad 07 December 2010 - 21:03
Ett hyfsat datorhögtalarsystem 2.1 i 500kr klassen?? Postad 07 December 2010 - 21:20
Jag har inte hört F-6 men basen lär vara mycket mycket bättre. Postad 07 December 2010 - 21:31
Tack, det var bara det jag ville höra, att man iaf uppfattade någon sorts bas XD Postad 07 December 2010 - 21:35
Datapaketet kommer troligen låta basigare i ljudet, alltså basen framhävs i ljudbilden. Däremot är jag övertygad att Max SPL i basen är mycket högre i F-6. Riktiga högtalare låter alltid basfattiga jämfört med datasystem enligt mina erfarenheter då riktiga högtalare är relativt linjära, vilket datasystem inte är, utan har en överdriven framhäven bas
Mvh Postad 07 December 2010 - 21:42
Okej jag förstår. Jag tycker att det viktigaste är ett klart och detaljerat ljud men samtidigt vill man känna närvaron av basen om du förstår. Vill inte att ljudet blir som när man kopplar ur sub:en i datorhögtalarsystemet. Anton Postad 07 December 2010 - 21:46
Nejdå, basen ska räcka till så du kan vara lugn. Postad 08 December 2010 - 01:12
Jag får tacka svaren jag fått i denna tråd
Tror nog att köper mig ett par dynavoicehögtalare inom kort /Anton Postad 08 December 2010 - 17:56
Riktiga högtalare är mer konstruerade att återge ljudmaterialet som det är tänkt att låta. Basen finns bara där när det ska vara bas där, om du förstår
Postad 09 December 2010 - 19:41
Var och införskaffade ett par Dynavoice M-65 EX och måste bara säga att jag är väldigt imponerad av dem för sin prisklass. Förstärkaren som jag tyckt har varit i minsta laget till mina gamla hemmabyggen är helt plötsligt ok, verkligen lättdrivna högtalare.
Får stort plus från mig Postad 17 December 2010 - 10:41
Hej!
Jag har haft ett par m65 i över ett år med en yamaha rx-v465 förstärkare, och jag tycker ärligt inte ljudet är så klockrent som alla säger att det är. Jag har kalibrerat med micen och jag använder ett par kablar för normalpris (kommer inte ihåg märke). Är det något jag glömt gjort eller blir det inte bättre än såhär? jag brukar oftast se film via VLC, musik genom spotify premium eller spel via xbox/ps3. Allt är kopplat till förstärkaren via HDMI. När jag spelar från konsolerna står det PCM på förstärkaren och även när jag kör material via pcn. Tacksam för hjälp och tips. Postad 17 December 2010 - 11:23
Känns som att det är samma ljud som kommer ut båda högtalarna, kanske lite lite bas också. Svårt att beskriva men känns inte som att filmen är i mitt rum så att säga. Postad 17 December 2010 - 11:49
Du har inte "dual mono" intryckt?
Har du exprimenterat med högtalarplacering och antal pluggar i rören? Testa en annan förstärkare om du har möjlighet. Det låter som att du har problem med något, hur ser rummet ut? Postad 17 December 2010 - 13:05
Jag tror inte att förstärkare är något problem, klart att rätt placering går stor skillnad men jag tror att högtalarna låter för mycket högtalare, detta upplever jag med efter div. lyssningar på dessa talare.
Postad 17 December 2010 - 15:17
Omplacering är inte möjligt, det är fyrkantigt och rätt litet mycket saker i. Har tyvärr inte möjlighet till annan förstärkare =/ Pluggar i rören, förtydliga tack Högtalarna låter förmycket högtalare var helt rätt uttryckt! Postad 17 December 2010 - 15:22
Det tyckte jag också tills jag såg att MONO-knappen på förstärkaren var intryckt
Sedan vart det andra bullar. Postad 17 December 2010 - 16:58
Jag menar skumpluggarna till basreflexrören, du fick väl med 3st och du har 4 rör, det påverkar basens karaktär enheldel när man ändrar dom. Postad 19 December 2010 - 00:37
Haft m-65 i drygt 3 år ny, nyligen sålt dom dock, men kan verkligen inte hålla med om att de är för lite bas i dom! Skruva upp volymen så får du faktiskt både höra å känna att de finns gott om det! Vill du ha mer, dra upp på förstärkaren isf! = ) Det finns att hämta iaf! Redigerat av Hampesso, 19 December 2010 - 00:37. Postad 19 December 2010 - 01:39
En stor del av ditt "problem" ligger i att Yamaha receivern är en ganska klen maskin..inte för att högtalarna är fantastiska på något sätt, men du kommer höra en stor skillnad i dynamik i ljudet om du använder en kraftigare förstärkare/receiver. Vill du ha kvar Yamahan så kolla efter ett billigt beggat slutsteg, el en 2-kanals förstärkare med main in som du kan slänga på så får du mer power till frontarna, då lär du märka en klar förbättring..el byt ut Yamahan helt, välj själv! Postad 03 January 2011 - 01:11
Är ute efter ett inte alltför dyrt hemmabiopaket, och har som många andra fastnat lite för Dynavoice.
Började räkna på Magic F-6 EX 5.0-paketet, men skulle nog kunna spendera nån tusenlapp till så jag kollade såklart in Challenger M-65 också. Tyvärr verkar M-65 EX-frontarna vara snäppet större än jag kommer att kunna få godkänt för här hemma, plus att de vinklade Magic FX-4 EX-satelliterna skulle passa bättre in bakom soffan. En idé jag fick var att ta Magic EX 5.0-paketet men byta ut frontarna mot Definition DF-5. Snyggare (imho) och förmodat bättre? Det skulle pusha budgeten lite, men man kan ju alltid snåla nån månad till. Frågan är då, hur skulle DF-5orna funka med centern och satelliterna? Är DF-5 "för bra" för resten av högtalarna då, och låter de mycket olika tro? Skulle kunna uppgradera centern till Challenger C-6 istället för C-5 EX om det skulle vara ett bättre val? Postad 03 January 2011 - 10:43 Jag håller inte med. Den stärken har det som behövs för de högtalarna. Finns f.ö. ett antal som testat just Yamahas 4-serie med m65 och testat att byta till värre saker och konstaterat att de inte hör någon skillnad då de testar blint. 4-serien kan man f.ö. inte ha någon slutsteg till. Postad 03 January 2011 - 20:09
+1 Hade under ett par år m65 med min yamaha v461, och ack nej, yamman var ingen flaskhals där inte. Tycker m65orna lät fantastiskt till den prislappen! Goldenbrown har nog bara helt enkelt högre krav än m65:orna, för de är fortfarande ett par budgethögtalare! Postad 03 January 2011 - 20:46
måste bara fråga lite nyfiket då man såg folk snackade om att koppla 2kanals förstärkare till sin surround förstärkare för att få mer krut i frontar?.. skulle vilja få lite mer förklarat på det hur man kopplar från vad till vad. nått om "main in"
Postad 04 January 2011 - 08:06 Antingen är det så eller så är källan eller rummet/placeringen undermåliga Vad har du för förstärkare? Postad 04 January 2011 - 10:50
just själva grejjen man undrade lite över bara så man lär sig lite mer, men iaf så har jag en Sherwood RD-7502 som surround. o så har man en gammal yamaha AX-596 inkopplad till datorn. Postad 04 January 2011 - 12:41
Om jag minns rätt saknar din biostärk pre-out(?), så det går inte. Om jag minns fel så går du från pre-out, tar bort byglarna på baksidan av stärken (om jag minns rätt så har 596an byglar mellan för och effektsteg?) och kopplar in på main-in-kopplingarna.
Postad 04 January 2011 - 14:58
Källan tror jag det inte är eftersom han kopplar tex ps3an med hdmi. Om det inte var något fel på hdmi-kabeln vill säga, att den störs nått ofantligt av kringutrustning eller liknande. Postad 04 January 2011 - 15:41
Gör en återställning av receivern och ge f-n i att mäta in rummet med micken.
Det kommer aldrig något gott ur YPAO och annat sådant trams. De kan nämligen inte skilja direktljud från reflekterat ljud och ställer därav alltid diskanten för högt. Därför får man många gånger bättre resultat med banddiskanter och micken för skillnaden i spridningen är massiv. Postad 07 January 2011 - 10:53
Sitter och funderar på att byta ut nuvarande 5.1-system (paketlösning från Sony) till ett från Dynavoice och har en liten fråga. På grund av möblering har jag inte möjlighet att ha golvhögtalare som frontar utan är hänvisad till stativare. Den planerade placeringen (samma som nuvarande frontar, i var sin bokhylla) ger bara utrymme för S-4 EX. Min fråga är alltså om dessa duger som frontar eller om jag skall satsa på ett par S-5 EX istället, men med en lite sämre placering (ungefär en meter kortare avstånd mellan dem, ca 1,5 m jämfört med nuvarande 2,5). Valet står mellan dessa två då centrarna i övriga serier är för stora. Avståndet från högtalarna till lyssningsposition är gissningsvis strax under 3 m, och rummet är totalt ca 15 m2 skulle jag tro.
Postad 07 January 2011 - 13:54
Det kan låta lite tunt men ljud det får du. Sedan vet vi inte vad som är tillräckligt bra för dig, men i denna prisklass så finns det inte så mycket annat som jag kan rekommendera
Mvh Postad 07 January 2011 - 14:07
Ok, så om jag tolkar dig rätt är det bättre att satsa på S4:orna och bättre placering? Mina krav på ljudet är inte jättehöga, så länge det låter bättre än nuvarande uppsättning är jag nöjd och det lär det göra nästan oavsett vad jag köper
Postad 08 January 2011 - 01:54
Då kan jag nästan lova att du blir nöjd så kör på det. Det är ju dina begränsningar som sätter ribban och S-4 EX verkar vara dem högtalarna som passar dig som handen i handsken i denna prisklass
Mvh Postad 09 January 2011 - 23:00
Pratade med fynda M-85 ska uppstå men den kommer att vara lite olik originalet. Den kommer att heta M-85 EX v3
Det är tänkt att den ska se ut som M-65 EX men med dubbla åttor som basar. Kommer troligt ut till hösten. Redigerat av scenic, 09 January 2011 - 23:02. Postad 10 January 2011 - 18:40
Kul. Den kanske klarar sig bra utan sub. Nu är det ju inget jag kommer köpa, men kan tänka mig att den kan sälja bra. M-65 går ju att använda utan sub, men för viss musik så saknar den det sista trycket och djupet. Men M-85 med en stark förstärkare borde stå sig bra skulle jag tro. Kan den kosta runt 3500kr kanske? M-65 ligger väl på 2800 i dagsläget? Postad 10 January 2011 - 18:43
någon som köpt dynavoice magic paketet tillsammans med yamaha förstärkaren? har en liten fråga angående ljud och hdmi switchen hur det fungerar för er?
Postad 10 January 2011 - 21:04
Hej
Har i dagsläget ett Sony SS-MS835 system som drivs av en Onkyo 608. Har kollat in Dynavoice Challenger M-65 EX paketet och undrar nu om det kommer göra en stor skillnad ljudmässigt om jag köper dessa? Om jag nu köper Dynavoice Challenger M-65 EX, kan jag ta två av mina gamla satelliter och köra dom med Dynavoice högtalarna i 7.1? Tack på förhand Postad 10 January 2011 - 23:45
Nä, det köper jag inte riktigt. Hade själv en Yamaha RX-V450 för ett tag sen, och när jag jämförde den och min nuvarande Pioneer 2-kanalare med mina DF-6 så var det en stor skillnad, som beror till stor del på strömstyrkan, bättre kondensatorer, komponenter i övrigt. Känsligheten ligger ändå på 94 db på DF-6, och ska vara "lättdrivna" Så här står det när jag tittar på info om Yamaha RX-V465: "Pre out (fullregister): Ja Antal kanaler: 2 " Är det felaktig info alltså? Postad 11 January 2011 - 00:03
Hade du testat en bättre 2-kanals/surround förstärkare med m65 så hade det nog blivit aningens bättre kontroll över elementen.. Postad 12 January 2011 - 17:43
Är det ingen som vet kanske, funderar på att beställa idag. Tack så länge 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |