* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 12 December 2007 - 10:04
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Om det inte spelar någon roll vad är då lämpligast att använda för att skarva på Tvixen till nätverket i övrigt... Hub eller router? Så länge jag har 100 mbps och det är enkelt och billigt är jag nöjd.
Det är aldrig fel att ha en router, det ger exta säkerhet genom att du döljer ditt interna nätverk från Internet (genom att använda NAT, dvs routern delar ut interna IP-adresser till ditt nätverk som inte går att accessa från Internet). Om du vill ha trådlöst WLAN innehåller de flesta routrar även accesspunktsfunktionalitet för en billig penning. Så man kan sammanfatta det så här: en router ger dig en hel del extra, men man måste ju vet lite om hur man konfigurerar den också (inte svårt, särskilt om du skiter i trådlöst). Det som kan bli problem är att fildelningsprogram och gameservrar behöver få portar öppnade i routern. Är du inte rädd för att leka med hemelektronik, köp en router, vill du ha det enklaste möjliga, köp en hub/switch. Om du köper en router, se till att den ha inbyggd switch, dvs minst 4 nätverksportar så att du kan stoppa in dator och tvixen mm där.
Postad 12 December 2007 - 11:46
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
En kjedja är inte starkare än den svagaste länken. Z5 kan inte visa mer än 720 linjer. 720p är lungnare bild än 1080i som kan ge en taggig bild. 1080p är lung utan taggar i konturerna vid rörelse. skickar du in 1080 skalar projekton om det till 720 linjer, det är därför du inte ser någon skilnad.
Ok, tack för svaret. Då är det lika bra att köra ut 720P hela tiden från projektorn så slipper den arbeta med att göra om signalen? Då det ändå ger bäst resultat. 1080i är med andra ord ganska onödigt överlag om man istället kan köra 720p som ger lugnare bild?
Edit: Kör ni PAL eller NTSC ut från TViXen? Fungerar att köra båda på min projje.
Du bör ställa den på auto ifall du tittar på både PAL och NTSC, annars kommer du få rejäla ryckningar (judder) om du t.ex. spelar upp en NTSC-film i PAL-läge. Felen syns när kameran panorerar i sidled eller bilar kör förbi kameran m.m.
Postad 12 December 2007 - 16:39
Biokillen
-
Biokillen
-
Användare
-
-
202 inlägg
Ok tack!
Då är man färdigkonfigurerad! Bara luta sig tillbaka och se lite schyssta filmer
Det enda jag tycker är lite synd är att första gången man går in i tex filmmappen på TViXen så tar det lite väl lång tid för den att visa ikonerna för filmerna man lagt in. Men är väl ett lyxproblem kanske!?
Postad 12 December 2007 - 17:10
larsli68
-
larsli68
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag skapar en mapp på t.ex. C: som jag döper till TVIXHD1 i den monterar jag sedan alla diskar som jag vill få tillgång till. Det går att montera hur många som helst. WINXP SP2 kör jag.  Shaun,
Jag har problem. När jag startade min 4100 igår kväll så var färgerna helt konstiga. Jag provade att uppdatatera firmware, men inget hjälper. Vad ska jag göra? Var skickar jag den för att få service? Jag har en äkta svensksåld maskin. Mvh, Lasse
Redigerat av larsli68, 12 December 2007 - 17:11.
Postad 12 December 2007 - 17:47
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag skapar en mapp på t.ex. C: som jag döper till TVIXHD1 i den monterar jag sedan alla diskar som jag vill få tillgång till. Det går att montera hur många som helst. WINXP SP2 kör jag.  Shaun,
Jag har problem. När jag startade min 4100 igår kväll så var färgerna helt konstiga. Jag provade att uppdatatera firmware, men inget hjälper. Vad ska jag göra? Var skickar jag den för att få service? Jag har en äkta svensksåld maskin.
Mvh,
Lasse
Du skall vända dig till den butik som sålde tvixen till dig(samma sak som man alltid gör)
Postad 12 December 2007 - 21:09
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Jag har problem. När jag startade min 4100 igår kväll så var färgerna helt konstiga. Jag provade att uppdatatera firmware, men inget hjälper. Vad ska jag göra? Var skickar jag den för att få service? Jag har en äkta svensksåld maskin.
Mvh,
Lasse
Jag tycker du ska börja med att försöka koppla med en annan kabel. Fungerar det t.ex. komposit men blir dåligt med HDMI så skulle man kunna misstänka att HDMI-kontakten är skadad, vilket sägs ha hänt för några användare. Fungerar den lika dåligt hur du än gör så är det sannolikt fel på själva kretsen/kretskortet. Bättre beskrivning ger ofta kortare felsökning och du får din apparat lagad/utbytt snabbare. Dock är det antagligen lättare att få en ny om det är ett tidigare konstaterat typfel. Hoppas det löser sig!
Postad 13 December 2007 - 08:20
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Mvh,
Lasse Jag tycker du ska börja med att försöka koppla med en annan kabel. Fungerar det t.ex. komposit men blir dåligt med HDMI så skulle man kunna misstänka att HDMI-kontakten är skadad, vilket sägs ha hänt för några användare. Fungerar den lika dåligt hur du än gör så är det sannolikt fel på själva kretsen/kretskortet. Bättre beskrivning ger ofta kortare felsökning och du får din apparat lagad/utbytt snabbare. Dock är det antagligen lättare att få en ny om det är ett tidigare konstaterat typfel.
Hoppas det löser sig!
Lasse, jag skulle förutom den fulla ankans förslag ovan testa att göra en så kallad "factory reset". När du har TViX:en igång och ser menyer och allt på TV:n (även om det nu är knasfärger), så ska du hålla inne "Setup"-knappen samtidigt som du trycker in "Stop"-knappen också (OBS: inte på fjärrkontrollen, utan på spelaren!). Då "nollställs" allt i TViX:en, men du förlorar ingen data på hårddisken. Därefter bootar den om och du får ställa in upplösning och sånt igen under Setup. Se om det löser problemen.  Ser du inget när den har bootat om så får du cirkla bildläget med "TV out"-knappen på fjärrkontrollen några gånger (du trycker på den knappen med någon sekunds mellanrum på sin höjd). EDIT: Om det inte fungerar får du kasta dig tillbaka hit in i tråden (när du har testat ovan nämnda saker) och mer utförligt beskriva färgerna för som det är nu så är jag inte helt säker på vad du menar.
Redigerat av sean.wiklund, 13 December 2007 - 09:23.
Postad 13 December 2007 - 10:39
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Jag skapar en mapp på t.ex. C: som jag döper till TVIXHD1 i den monterar jag sedan alla diskar som jag vill få tillgång till. Det går att montera hur många som helst. WINXP SP2 kör jag.
aha... om jag förstår dig rätt som monterar du din dators hårddiskar i ntfs mappar?? Om det inte är så du gör så är jag väldigt nyfiken på hur man ska gå tillväga... (apparaten måste vara flcikvänskompatibel om den ska få vara kvar, och då funkar tyvärr inte ntfs mappar, det blir för rörigt) Har provat junction link just nu och då ser det ju ut som man vill, men lösningen känns väldgit lurig, någon nämnde att han förlorat data när länkarna pajade... det får inte hända.
Postad 13 December 2007 - 13:44
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Jag kom på hur jag löser problemet. Jag använder Component och optiskt för ljudet så får jag bra bild och 5.1 när jag tittar på SVT-HD. Jag uppfattar att bilden blir lite bätre i konturena än jag fick via HDMI. Jag kan ha fel. Det står i manualen att HDMI är bättre än Component.
På sidan 10 i svenska manualen står det "De komponenter med högst bildkvalitet är som följer: HDMI > Component > S-Video > Composite".
Component kabel kan man använda längre kabel än vad man kan med HDMI. HDMI signalen är svagare än Component signalen. Nu refererar jag till 720p signal det kan var anorlunda när man kör med 1080p.
Postad 13 December 2007 - 14:40
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Är det en IR- eller Bluetooth-fjärr till de här apparaterna?
Känns oerhört korkat att köra IR nuförtiden... Det finns ingen anledning att behöva ha sakerna synliga.
Edit: Vidare undrar jag om den har stöd för Mac?
Redigerat av nurfen, 13 December 2007 - 14:44.
Postad 13 December 2007 - 14:47
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Känns oerhört korkat att köra IR nuförtiden... Det finns ingen anledning att behöva ha sakerna synliga.
Det är IR. Hur många bluetoothkontroller har du hemma? Jag kan också tipsa dig om att kostnaden för bluetoothdelen skulle dra upp priset jämfört med en liten diod som kostar typ 1 krona.  Ja, den har delvis stöd för Macintosh. http://forum.iriver....read.php?t=5768
Postad 13 December 2007 - 14:47
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Det är IR.
Postad 13 December 2007 - 21:07
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Det är IR. Hur många bluetoothkontroller har du hemma? Jag kan också tipsa dig om att kostnaden för bluetoothdelen skulle dra upp priset jämfört med en liten diod som kostar typ 1 krona. 
Ja, den har delvis stöd för Macintosh.
http://forum.iriver....read.php?t=5768
Den kostnaden är ju bara en droppa i sjön jämfört med vad tvixen kostar i slutändan ändå =) Håller med att det vore väldigt trevligt med BT, du kan väl framföra det till dvico om en liten "sticka" man kan plugga i usb-porten med tillhörande fjärr i alla fall =)
Postad 14 December 2007 - 08:44
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Edit: Vidare undrar jag om den har stöd för Mac? Det är IR. Hur många bluetoothkontroller har du hemma? Jag kan också tipsa dig om att kostnaden för bluetoothdelen skulle dra upp priset jämfört med en liten diod som kostar typ 1 krona. 
Ja, den har delvis stöd för Macintosh.
http://forum.iriver....read.php?t=5768
Jag har endast en Bluetooth-fjärr än så länge, till PS3:an (BR-spelaren).. Men det är den som har fått mig att inse att IR är sjukt "old".  Tack för svaret!
Postad 14 December 2007 - 08:52
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag har endast en Bluetooth-fjärr än så länge, till PS3:an (BR-spelaren).. Men det är den som har fått mig att inse att IR är sjukt "old". 
Det må vara "old" med IR, men jag känner att vi har rätt mycket radiovågor och grejer i luften ändå. Kanske är jag nojig för sånt, men IR är både överlägset billigare och man slipper fler vågor i luften. Jag vet heller inte om bluetoothteknik från fjärren (om man nu skulle ha en sån), bluetoothheadset och mobiltelefon, WLAN, radio och annat man har hemma som sänder/strålar kan krocka men det skulle vara kul att höra från någon som verkligen kan, inte inte någon som slänger in ett inlägg för att tycka (nu menar jag inte att någon här gjorde det, utan jag är innerligt nyfiken). Filosofiskt så tycker jag nog att jag hellre har färre prylar som sänder/strålar hemma, men det är ju bara jag.
Postad 14 December 2007 - 10:45
larsli68
-
larsli68
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej På er,
Factory reset tog hand om problemet! Jag tror att min fru fingrat på inställningarna, men efter att ha varit gift i snart 10 år så har jag inte frågat henne... Jag värdesätter min hälsa för mycket för att anklaga henne för detta...
Nu efter en reset och nya friska inställningar så går den prima som förut.
Tack för hjälpen!
Lasse
Postad 14 December 2007 - 11:10
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Factory reset tog hand om problemet! Jag tror att min fru fingrat på inställningarna, men efter att ha varit gift i snart 10 år så har jag inte frågat henne... Jag värdesätter min hälsa för mycket för att anklaga henne för detta...
Bra att det löste sig. Du kan alltid försöka att fråga, och i samma mening ge henne en SPA-kväll i present.
Postad 14 December 2007 - 14:13
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Jag har endast en Bluetooth-fjärr än så länge, till PS3:an (BR-spelaren).. Men det är den som har fått mig att inse att IR är sjukt "old".  Det må vara "old" med IR, men jag känner att vi har rätt mycket radiovågor och grejer i luften ändå. Kanske är jag nojig för sånt, men IR är både överlägset billigare och man slipper fler vågor i luften.
Jag vet heller inte om bluetoothteknik från fjärren (om man nu skulle ha en sån), bluetoothheadset och mobiltelefon, WLAN, radio och annat man har hemma som sänder/strålar kan krocka men det skulle vara kul att höra från någon som verkligen kan, inte inte någon som slänger in ett inlägg för att tycka (nu menar jag inte att någon här gjorde det, utan jag är innerligt nyfiken). Filosofiskt så tycker jag nog att jag hellre har färre prylar som sänder/strålar hemma, men det är ju bara jag. 
Jag håller delvis med dig om att vi har förmycket strålande saker. Det kan bli för mycket. Helre sjuk old teknik en att jag blir sjuk av strålning. IR har ingen farlig strålnin. Jag skulle vilja belysa hur förträflig TViX-fjärrkontrollen är som har en röd diod som indikerar sändning. Helt perfekt då vet man att man har tyckt på knappen och att batterierna är okey. Varför finns det inte på andra fjärrkontroller? Är det någon som inte vet så mycket om Bluetooth kan ni läsa mer på länken: http://susning.nu/BluetoothTänk om fler apparater använda Bluetooth typ larm, lokal telefoner, satelithögtalare osv bli då inte förvånad om det blir tokigheter. Lenge leve dioden ;-)
Postad 14 December 2007 - 14:18
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag har endast en Bluetooth-fjärr än så länge, till PS3:an (BR-spelaren).. Men det är den som har fått mig att inse att IR är sjukt "old".  Det må vara "old" med IR, men jag känner att vi har rätt mycket radiovågor och grejer i luften ändå. Kanske är jag nojig för sånt, men IR är både överlägset billigare och man slipper fler vågor i luften.
Jag vet heller inte om bluetoothteknik från fjärren (om man nu skulle ha en sån), bluetoothheadset och mobiltelefon, WLAN, radio och annat man har hemma som sänder/strålar kan krocka men det skulle vara kul att höra från någon som verkligen kan, inte inte någon som slänger in ett inlägg för att tycka (nu menar jag inte att någon här gjorde det, utan jag är innerligt nyfiken). Filosofiskt så tycker jag nog att jag hellre har färre prylar som sänder/strålar hemma, men det är ju bara jag. 
Tänk om fler apparater använda Bluetooth typ larm, lokal telefoner, satelithögtalare osv bli då inte förvånad om det blir tokigheter.
Precis. Sen kanske man har ett tangentbord som styrs av bluetoothteknik osv. Det finns en hel rad saker som kan krocka. Det är följande stycke som är intressant: Samexistens mellan Bluetooth och WLAN En intressant frågeställning är huruvida Bluetooth och WLAN kan arbeta i varandras närhet utan att störa ut varandra. WLAN stör Bluetooth märkbart, främst vid användning av överföring av ljud mellan telefoner och headset där det uppträder som knaster. Bluetooth stör i sin tur också WLAN som visar dig i sänkt överföringshastighet. http://susning.nu/Bluetooth
Redigerat av sean.wiklund, 14 December 2007 - 14:18.
Postad 15 December 2007 - 00:04
tokidoki
-
tokidoki
-
Rookie
-
4 inlägg
När en video spelat klart på min 4100:a så börjar den automatiskt spela nästa video i foldern. Går det att stänga av på något sätt?
Jag har testat att byta repeat mode med repeat knappen men det hjälper inte.
Postad 15 December 2007 - 00:29
PEH61
-
PEH61
-
Användare
-
-
244 inlägg
Har fått ett konstigt fenomen på min 4100 i kväll, den vägrar spela iso filmer kvittar om dom ligger på interna disken eller usb, filerna har fungerat tidigare. mkv, avi och mpg fungerar likaså Vob filer. Någon som varit med om liknande probkem? Jag har aldrig tidigare varit med om detta under 2-3 månader som jag ägt den
//P-E
Postad 15 December 2007 - 00:57
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Är det bara jag som smått börjar ångra köpet av Tvixen när man läser om popcorn hour A-100? =/
Billigare OCH bättre verkar det som ju. Tror ni prestandan kommer öka för mkv eller ska man känna sig lite ledsen och lämna tillbaka och köpa en poppis?
Postad 15 December 2007 - 01:00
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Är det bara jag som smått börjar ångra köpet av Tvixen när man läser om popcorn hour A-100? =/ Billigare OCH bättre verkar det som ju. Tror ni prestandan kommer öka för mkv eller ska man känna sig lite ledsen och lämna tillbaka och köpa en poppis?
Popcorn Hour använder sig av ett nyare och mer kraftfullt chip än Tvix 4100/5100. Men får jämföra den sen mot den nya Tvix 6500 som kommer framöver. Ska bli intressant att se om dom kan matcha priset.
Postad 15 December 2007 - 01:11
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Att chippet är kraftfullare vet jag, men eftersom folk i tråden påstått den klarar 1080p felfritt så blir man ju lite besviken då och då när en relativt lugn scen blir rena rama diabildsvisningen =)
Så frågan är, värt att vänta några veckor på poppis eller vara "nöjd" och hoppas någon fw klämmer ut ytterligare lite kräm?
Att matcha priset lär väl bli svårt om nuvarande redan kostar mer? =)
Redigerat av ODDNAME, 15 December 2007 - 01:22.
Postad 15 December 2007 - 01:28
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Att chippet är kraftfullare vet jag, men eftersom folk i tråden påstått den klarar 1080p felfritt så blir man ju lite besviken då och då när en relativt lugn scen blir rena rama diabildsvisningen =)
Så frågan är, värt att vänta några veckor på poppis eller vara "nöjd" och hoppas någon fw klämmer ut ytterligare lite kräm?
Vill inte göra tråden till en Tvix-tråd, men jag har hittills inte sett fenomenet att den inte klarar 1080p. Det som hägrar på Popcorn hour är dess möjligheter till utökade funktioner, priset är bra och mer kraft dör man inte av direkt. Även om jag tycker att Tvix uppfyller kraven perfekt... kan det vara för mycket komprimering som gör att du tycker den är orkeslös? Skilnaden mellan 4-gigsfilmerna och 8-gigsfilmerna är rätt stor med 720p och troligvis blir det ännu mer lidande i 1080p. Ska med säkerhet köpa även en Popcornlåda vad det lider, men som extra-gadget.
Postad 15 December 2007 - 01:33
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Vill inte göra tråden till en Tvix-tråd, men jag har hittills inte sett fenomenet att den inte klarar 1080p. Det som hägrar på Popcorn hour är dess möjligheter till utökade funktioner, priset är bra och mer kraft dör man inte av direkt. Även om jag tycker att Tvix uppfyller kraven perfekt... kan det vara för mycket komprimering som gör att du tycker den är orkeslös? Skilnaden mellan 4-gigsfilmerna och 8-gigsfilmerna är rätt stor med 720p och troligvis blir det ännu mer lidande i 1080p. Ska med säkerhet köpa även en Popcornlåda vad det lider, men som extra-gadget. 
Det kan ju vara att jag körde mot plasman i 24Hz, kanske någon liten bugg. Att spela i 1080i med alla 1080p filmerna går utmärkt på projektorn t ex. Behåller nog min vackra tvix, popcorn är ohyggligt ful ändå
Postad 15 December 2007 - 01:43
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Vill inte göra tråden till en Tvix-tråd...
Det kan ju vara att jag körde mot plasman i 24Hz, kanske någon liten bugg. Att spela i 1080i med alla 1080p filmerna går utmärkt på projektorn t ex. Behåller nog min vackra tvix, popcorn är ohyggligt ful ändå 
Hade varit bra om jag visste vilken tråd jag skriver i. Jag kör både mot min Pioneerplasma och mot Panasonicprojektor och har inte märkt att den skulle ha problem med orken. Problemet som återstår är det rycker till med 41 sekunders mellanrum på grund av att TV/projektor är synkade för 24Hz medan Tvix (och de flesta HD-spelarna) kör ut signalen i 23,976Hz). Efter 41,66 sekunder måste allt synkas om på nytt på grund av frekvensdiffen. En bugg som borde lösas, annars är 24Hz ointressant på denna maskinen. Alldeles för få kan testa 24Hz och det har därför åtsidosatts tyvärr.
Postad 15 December 2007 - 02:03
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
En helt annan fråga. Kan man skapa en spellista åt tvixen med mkv-filer?`
Tänkte göra mig en liten spellista jag redigerar för varje filmkväll. Först är där lite dts/dolby intron, sen lite trailer och till slut filmen. (Allt för den rätta biokänslan)
Med det ute, lite Off-Topic, vet någon var man kan hitta DTS/Dolby intron i minst 720p eller i värsta fall, som dvd?
Postad 15 December 2007 - 14:18
Meili
-
Meili
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har lite problem med att få nätverket att fungera på Tvixen. Finns det någon väldigt tydlig guide för mig som är lite puckad på nätverk. Har dock en router med trådlöst nätverk som jag lyckats koppla in Xbox 360 till. Routern är kopplad till datorn. Men det gjorde jag i princip genom att läsa mig till det.
Får det inte riktigt att fungera. Den hittar inget utdelat på Tvixen fast jag har delat ut en mapp med namnet tvixhd1 och provat både med dhcp och statiska adresser. Även öppnat portar i routern (111 + 2049)
Försöker få det att funka med kabel ska jag tillägga också
Redigerat av Meili, 15 December 2007 - 14:18.
Postad 15 December 2007 - 15:11
sandcrawler
-
sandcrawler
-
Rookie
-
8 inlägg
Har lite problem med att få nätverket att fungera på Tvixen. Finns det någon väldigt tydlig guide för mig som är lite puckad på nätverk. Har dock en router med trådlöst nätverk som jag lyckats koppla in Xbox 360 till. Routern är kopplad till datorn. Men det gjorde jag i princip genom att läsa mig till det.
Får det inte riktigt att fungera. Den hittar inget utdelat på Tvixen fast jag har delat ut en mapp med namnet tvixhd1 och provat både med dhcp och statiska adresser. Även öppnat portar i routern (111 + 2049)
installera tvix netshare och dela ut en katalog i det programmet "klart" http://www.tvix.co.k...t/netshare.aspx
Postad 15 December 2007 - 15:13
Meili
-
Meili
-
Amatör
-
-
69 inlägg
installera tvix netshare och dela ut en katalog i det programmet "klart" http://www.tvix.co.k...t/netshare.aspx
Det har jag också provat. Den får kontakt med routern då jag fick upp en till enhet där, så jag vet inte riktigt vad som är knas. Ska jag kanske prova uppdatera den med senaste bios? Borde inte behövas i och för sig.
Postad 15 December 2007 - 17:36
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Tvixens dyker alldrig upp på dit nätverk utan den kan du bara ansluta till via en ftp client på din pc. Det du gör är att du delar ut en mapp på pc:n som du via tvixen kan ansluta till och streama ifrån eller kopiera material ifrån till din tvix om du har satt in en hdd i den. Skapa mapp som heter Tvixhd1 på din pc och intallera netshare som du ställer in så den "pekar" på din Tvixhd1 mapp , sedan så ställer du in tvixen under menyn nätverk på DHCP och nätverksdisk1 på normal(NFS) och skriver i det ip nr som netshare visar när man startar/stänger av netshare. Sedan skall du kunna ansluta med tvixen till din pc:s utdelade mapp.Ngn annan kanske kan tala om hur man gör med ev brandvägg samt om man måste dela ut mappen osv
Postad 15 December 2007 - 19:04
Unregisteredcb4958b7
-
Unregisteredcb4958b7
-
Rookie
-
4 inlägg
Kan inte lira mkv-filer på min dator så jag har ingen möjlighet att testa där heller.
Kan vara bra att spela upp filer på datorn för att kolla av så att de fungerar och att tex textfilerna är synkade osv..
Ladda ner K-Lite Codec pack. Med den kan du köra samtiliga filer och använd mediaplayern som medföljer. Den är bättre än allt annat http://www.codecguid...download_kl.htm
Ha det Maveric 
Tack för tipset Maveric... soft att kunna kolla filmerna på datorn också, testade en annan spelare (och codec) förut och med den blev allt hemskt blockigt... trodde min dator var för seg... men nu funka det fint att kolla på mkv-filmer. Dessutom hjälpte detta mig att verkligen säkerställa att min konsert i mkv format innehöll kapitel, media player classic bytte mellan dessa utan problem, så jag får åter ställa min fråga. Klarar inte TViXen av kapitel i mkv-filer eller är det jag som inte gör rätt? Någon som lyckats få detta att funka? För att svara på en annan fråga som varit uppe på senare tid i den här tråden så har jag en överföringshastighet på ca 1,5 mb/s via WLAN när jag ftp:ar saker till TViXen, dock har jag inte gjort några direkta försök att tweaka nätverket och jag kör med WEP påslaget.
Postad 15 December 2007 - 23:37
Meili
-
Meili
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Försöker få det att funka med kabel ska jag tillägga också Tvixens dyker alldrig upp på dit nätverk utan den kan du bara ansluta till via en ftp client på din pc. Det du gör är att du delar ut en mapp på pc:n som du via tvixen kan ansluta till och streama ifrån eller kopiera material ifrån till din tvix om du har satt in en hdd i den. Skapa mapp som heter Tvixhd1 på din pc och intallera netshare som du ställer in så den "pekar" på din Tvixhd1 mapp , sedan så ställer du in tvixen under menyn nätverk på DHCP och nätverksdisk1 på normal(NFS) och skriver i det ip nr som netshare visar när man startar/stänger av netshare. Sedan skall du kunna ansluta med tvixen till din pc:s utdelade mapp.Ngn annan kanske kan tala om hur man gör med ev brandvägg samt om man måste dela ut mappen osv
Jag greppade inte det först, sen läste jag lite och insåg att den inte skall vara en egen enhet utan som sagt, peka på. Funkar fint nu. HD is the shit på 88"
Postad 16 December 2007 - 08:29
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej!
Har haft tvix 4100sh ett tag nu och måste säga att den är suverän på flera sätt...
Men det finns ändå lite frågetecken, som detta:
När jag streamar över mitt nätverk så funkar det bara att streama iso filmer, det går ej att streama mina filmer som är i video_ts mapp med vob filer då hackar det med jämna mellanrum,,,är det någon som har en förklaring på detta??
Jag är verkligen angelägen om att få det att funka med att streama då jag har större delen av mina filmer på datorn...
Är det någon som har tips på hur man streamar smidigast utan att det hackar i filmerna?
+ Är det någon som vet något ftp program som är snabbt i hastighet, kör med ipswitch idag och jag får en hastighet på ca 2,6mb/sek...går det och få bättre??
/Tacksam för hjälp med detta
Postad 16 December 2007 - 11:06
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Hej! Har haft tvix 4100sh ett tag nu och måste säga att den är suverän på flera sätt... Men det finns ändå lite frågetecken, som detta: När jag streamar över mitt nätverk så funkar det bara att streama iso filmer, det går ej att streama mina filmer som är i video_ts mapp med vob filer då hackar det med jämna mellanrum,,,är det någon som har en förklaring på detta?? Jag är verkligen angelägen om att få det att funka med att streama då jag har större delen av mina filmer på datorn... Är det någon som har tips på hur man streamar smidigast utan att det hackar i filmerna? + Är det någon som vet något ftp program som är snabbt i hastighet, kör med ipswitch idag och jag får en hastighet på ca 2,6mb/sek...går det och få bättre??
/Tacksam för hjälp med detta
Jag kör med Smartftp och kommer upp i strax över 3mb/sec vilket är Tvixens max hastighet. Kör du Samba eller NFS när du streamar? Med NFS så funkar tom HD-filmer med moderata bitrates att streama felfritt , Vilken Fw kör du?
Postad 16 December 2007 - 12:03
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej!
Jag kör nfs....netshare 1.10..kör fw 1.2.23...har en d-link n-router (270mb) och kör trådat från den till min tvix...
Postad 16 December 2007 - 14:31
RoSu
-
RoSu
-
Rookie
-
5 inlägg
I vilka lägen ska man ställa in Autoswitch på NTSC/PAL/24Hz. Efter att ha ställt in Tvixen på TV Standard: NTSC, Autoswitch: NTSC/PAL/24Hz och Video Ut: 1080p, och ska börja se en mkv-film (från en Blu-Ray i 1080p), så får jag ingen bild. Vad kan det bero på? Har en Sony 40W2000, vilken ska klara av 24Hz.
Postad 16 December 2007 - 16:31
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
I vilka lägen ska man ställa in Autoswitch på NTSC/PAL/24Hz. Efter att ha ställt in Tvixen på TV Standard: NTSC, Autoswitch: NTSC/PAL/24Hz och Video Ut: 1080p, och ska börja se en mkv-film (från en Blu-Ray i 1080p), så får jag ingen bild. Vad kan det bero på? Har en Sony 40W2000, vilken ska klara av 24Hz.
I det läget kör Tvix ut 1080p/24Hz, men det finns inget som tyder på att din TV ska klara det (och det gör den bevisligen inte heller). Kör 1080p med autoswitch i läget "NTSC/PAL" istället, det lär fungera bättre i vilket fall som helst innan 24Hz-buggen är fixad.
Postad 16 December 2007 - 21:17
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Hej! Jag kör nfs....netshare 1.10..kör fw 1.2.23...har en d-link n-router (270mb) och kör trådat från den till min tvix...
Prova fw 1.0.43 eller 1.3.15 istället för den beta som du kör nu , har iofs hört att beta 1.2.25 skall vara hyffsad ochså.
Postad 16 December 2007 - 21:31
Puckelsnook
-
Puckelsnook
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har 4100SH & PV70 och jag får ingen bild via HDMI. Uppdaterat firmware till 1.3.15, men det hjälper inte. Använder samma Supra-kabel som jag vanligtvis använder till DVD:n. Rycker bara ut den ur DVD:n och petar in i Tvixen. Såväl TV:n som kabeln är det således inget fel på.
När jag ställer in HDMI i setupen och klickar Verkställ blir det svart och Tvixens display säger NO.
På Tvixens disk skapas en fil som heter EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted, men när jag försöker titta på den i Anteckningar får jag bara:
ÿÿÿÿÿÿ 4©d 6 € x
Úÿ£XJ¢)IK ¼RÐ ¸(U@š&S rQÐ n(U š&S ü PANASONIC-TV
ý 1=D
$rO“„# f €€Ðr ,%€š&S žŒ
Ð @1 @U š&S €q X,% š&S žŒ
Њ à->– š&S :€Ðr8-@,E€š&S
HJÄLP!!!
Postad 16 December 2007 - 21:35
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
På Tvixens disk skapas en fil som heter EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted, men när jag försöker titta på den i Anteckningar får jag bara:
ÿÿÿÿÿÿ 4©d 6 € x Úÿ£XJ¢)IK ¼RÐ ¸(U@š&S rQÐ n(U š&S ü PANASONIC-TV ý 1=D $rO“„# f €€Ðr ,%€š&S žŒ Ð @1 @U š&S €q X,% š&S žŒ Њ à->– š&S :€Ðr8-@,E€š&S
Hej Puckelsnook! Snabbt angående TED-filen bara. Skicka den gärna till [email protected] och bifoga vad du har för TV och vad det blir för typ av "fel" (till exempel svart skärm, felmeddelande, flimmer eller vad som nu händer/inte händer) och gärna på engelska (!). Vi har liten möjlighet att återkoppla på TED-filen och kommer mest fungera som en slussfunktion för att skicka dessa TED-filer samlade till Korea för felsökning/optimering. Därför pitchar jag redan nu om att det inte är lönt att fråga mig/oss om "hur det går" eller "om vi vet mer om TED-filen" osv. Det här är mest för att hjälpa DViCO att hitta eventuella buggar och förbättra firmwaren. Tack på förhand! )
Postad 16 December 2007 - 21:46
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har 4100SH & PV70 och jag får ingen bild via HDMI. Uppdaterat firmware till 1.3.15, men det hjälper inte. Använder samma Supra-kabel som jag vanligtvis använder till DVD:n. Rycker bara ut den ur DVD:n och petar in i Tvixen. Såväl TV:n som kabeln är det således inget fel på.
När jag ställer in HDMI i setupen och klickar Verkställ blir det svart och Tvixens display säger NO. På Tvixens disk skapas en fil som heter EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted, men när jag försöker titta på den i Anteckningar får jag bara:
ÿÿÿÿÿÿ 4©d 6 € x Úÿ£XJ¢)IK ¼RÐ ¸(U@š&S rQÐ n(U š&S ü PANASONIC-TV ý 1=D $rO“„# f €€Ðr ,%€š&S žŒ Ð @1 @U š&S €q X,% š&S žŒ Њ à->– š&S :€Ðr8-@,E€š&S
HJÄLP!!!
Nyligen köpt Tvixen? Har du provat radera filen (EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted) och provat igen? Vad väljer du för signal via HDMI när det blir svart? (576, 720p osv.) Annars är min första tanke... vilken ingång till TV'n använder du när du pular i settings? Om du väljer en annan ingång så måste det oftast ändras i TV'ns settings också. EDIT: Hur ställde du autoswitch? NTSC/PAL/24, NTSC/PAL eller NO? /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 16 December 2007 - 21:52.
Postad 16 December 2007 - 22:03
Puckelsnook
-
Puckelsnook
-
Amatör
-
-
83 inlägg
När jag ställer in HDMI i setupen och klickar Verkställ blir det svart och Tvixens display säger NO. På Tvixens disk skapas en fil som heter EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted, men när jag försöker titta på den i Anteckningar får jag bara:
HJÄLP!!!
Nyligen köpt Tvixen?
Har du provat radera filen (EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted) och provat igen? Vad väljer du för signal via HDMI när det blir svart? (576, 720p osv.) Annars är min första tanke... vilken ingång till TV'n använder du när du pular i settings? Om du väljer en annan ingång så måste det oftast ändras i TV'ns settings också.
Köpte den idag... Har raderat filen och får en .ted-fil med precis samma namn: EDID_MEI_0x64A0_0x36090000Ställer in på 720p. Har försökt lite olika lösningar på vilken ingång på TV:n jag ska använda, men så fort jag klickar på " Verkställ" säger Tvixen " NO", så jag hinner inte byta ingång. Låddan vill helt enkelt inte!
Postad 16 December 2007 - 22:07
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
HJÄLP!!!
Nyligen köpt Tvixen?
Har du provat radera filen (EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted) och provat igen? Vad väljer du för signal via HDMI när det blir svart? (576, 720p osv.) Annars är min första tanke... vilken ingång till TV'n använder du när du pular i settings? Om du väljer en annan ingång så måste det oftast ändras i TV'ns settings också.
Köpte den idag...
Har raderat filen och får en .ted-fil med precis samma namn: EDID_MEI_0x64A0_0x36090000
Ställer in på 720p. Har försökt lite olika lösningar på vilken ingång på TV:n jag ska använda, men så fort jag klickar på "Verkställ" säger Tvixen "NO", så jag hinner inte byta ingång. Låddan vill helt enkelt inte!
När du ändrar upplösning i TViX:en så är förvalet "NO" på TViX:en eftersom om det inte skulle fungera med upplösningen (och rutan är svart på TV:n), så ska man kunna titta på dispalen och välja "no" direkt utan att behöva flytta runt sig i menyerna. Alltså, om du till exempel väljer 1080p i Setup-menyn och sedan går längst ner och trycker på verkställ, och bilden flimrar till lite och du sedan ser menyn på TV:n, då HAR du 1080p. Förblir TV:n svart, då är det något du behöver ställa in. Har du satt TV:n på HDMI som kanal?
Postad 16 December 2007 - 22:16
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Köpte den idag...
Har raderat filen och får en .ted-fil med precis samma namn: EDID_MEI_0x64A0_0x36090000
Ställer in på 720p. Har försökt lite olika lösningar på vilken ingång på TV:n jag ska använda, men så fort jag klickar på "Verkställ" säger Tvixen "NO", så jag hinner inte byta ingång. Låddan vill helt enkelt inte!
OK, då verkar det som att den har ett problem med EDID-filen precis som Sean trodde. De kan ha missat att lägga med informationen i TV'n att 720p ska vara möjlig, men 1080i eller 1080p borde vara den upplösning som passar din TV bäst ändå. Vad väljer den om du ställer den på "Auto EDID"? Min Pioneer (med samma upplösning på panelen) väljer själv 1080i som den TV "vill" ha.
Postad 16 December 2007 - 22:17
Thermal
-
Thermal
-
Amatör
-
-
64 inlägg
HJÄLP!!!
Precis så var det för mig också, men jag använde pil upp/ner på fjärren och då stod det YES i displayen, jag tryckte OK och då som ett mirakel dök det upp bild på tv:n Jag skickar in en fråga här, om HDMI också. Jag får inte ljudet att fungera via HDMI, varken digitalt eller analogt. Det spelar ingen roll vilken typ av filer det är heller. Är det fler som har haft det här problemet?
Postad 16 December 2007 - 22:29
sandcrawler
-
sandcrawler
-
Rookie
-
8 inlägg
Tjo jag har ett problem som säker finns i någon av dom 100+ sidorna
jag har en 4100 med firmware 1.3.15 som fryser så fort man använder subtitles, kör man utan fungerar det perfekt ska jag kanske byta bios?
konfiguration
4100 med nätverk
Wester digital my book på usb
Hjälp!!!
edit! löste det hade visst på Zoom då jag tog bort det fungerade det
Redigerat av sandcrawler, 17 December 2007 - 00:59.
Postad 16 December 2007 - 22:31
Puckelsnook
-
Puckelsnook
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Postad 16 December 2007 - 22:33
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Precis så var det för mig också, men jag använde pil upp/ner på fjärren och då stod det YES i displayen, jag tryckte OK och då som ett mirakel dök det upp bild på tv:n
Jag skickar in en fråga här, om HDMI också. Jag får inte ljudet att fungera via HDMI, varken digitalt eller analogt. Det spelar ingen roll vilken typ av filer det är heller. Är det fler som har haft det här problemet?
Det låter märkligt om du lyckades på det sättet. När bilden blir svart så har Tvix redan processat bilden till den valda upplösningen/frekvensen och den väntar på att du ska godkänna eller inte. Om man inte ser bilden så ska man bara låta den vara tills den återgår till tidigare inställning. Men visst... funkar det så är det ju bra.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|