Vad tycker ni jag ska göra? Kommer jag bli besviken på ljudet i M-65?? Skulle va kul och prova dom efter som så många verkar gilla dom,men frågan är ju vad dom jämför med. Min förstärkare Är en Pioneer VSX-AX2AS.
Dynavoice Magic C-4
(Centerhögtalare)
|
2
|
(24)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6
(Golvhögtalare)
|
1
|
(119)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-6
(Centerhögtalare)
|
4
|
(41)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger S-6
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-5
(Centerhögtalare)
|
1
|
(67)
|
1 490:- | |
Dynavoice Challenger S-5
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(55)
|
2 290:- | |
Dynavoice Challenger Sub 10
(Subwoofers)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-3 Paket
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-5
(Golvhögtalare)
|
4
|
(23)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DM-5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DC-5
(Centerhögtalare)
|
3
|
(19)
|
2 990:- | |
Dynavoice Finale Sub 10D
(Subwoofers)
|
1
|
(9)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Tower
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-85
(Golvhögtalare)
|
1
|
(62)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition SW-10
(Subwoofers)
|
3
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Twin
(Golvhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1 5.0
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65
(Golvhögtalare)
|
1
|
(159)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 8
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 10
(Golvhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic C-4 EX
(Centerhögtalare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(65)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite S-61
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX 5.0
|
1
|
(57)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0
|
1
|
(55)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-6
(Golvhögtalare)
|
4
|
(12)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic FX-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
6
|
(32)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic LCR-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-63
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-7 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(7)
|
Inga priser |
Postad 24 May 2011 - 13:48
Vad tycker ni jag ska göra? Kommer jag bli besviken på ljudet i M-65?? Skulle va kul och prova dom efter som så många verkar gilla dom,men frågan är ju vad dom jämför med. Min förstärkare Är en Pioneer VSX-AX2AS.
Postad 25 May 2011 - 17:33
En annan aspekt är att din son kanske har svårt att hålla fingrarna borta något år till. Då kanske det kan vara skönt att inte ha alltför dyra högtalare. På fynda.se kan du ju också köpa nya element till M-65. Gissningsvis är de billigare än nya diskanter till B&W.
Fast gillar du ljudet i dina B&W kanske de är värda att renovera...
Postad 25 May 2011 - 20:56
Jo, det är ju ett urslande med att själv behöva dämpa bort sån't som tillverkaren inte lyckades med, men å andra sidan kan högtalaren som förvisso har allt man söker i en högtalare kanske också ha vissa brister man får välja mellan att leva med eller försöka göra något åt.Solitaire, att fixa med dämpskum och liknande är inte riktigt min grej. Fast kanske vore det kul att testa någon gång.
Mitt ljudideal är nog ett rent, exakt och öppet ljud med mycket botten. Kruxet är att jag lyssnar på allt från hårdrock till jazz, och då är det svårt att hitta högtalare som passar. Samma högtalare kan ju låta väldigt olika med olika sorters musik. Mest snurrar det akustisk musik (som jazz) och olika singer- & songwriter-varianter (t.ex. Regina Spektor, till vilken genre hon nu ska räknas), så jag tror att Definition DF-5 ändå kan vara något för mig. Möjligen kan man komplettera DF-5 med en sub för att få fram den riktiga tyngden i basen. DF-6 är lite väl stora, även om de rimligen spelar bas bättre.
Någon gång i livet kanske det vore värt att satsa på ett par högtalare för en 10-15 tusen. Men för den summan gäller det ju verkligen att det blir rätt. Jag inbillar mig att välljud inte på ett självklart sätt följer en uppåtpekande priskurva. Fast jag kan förstås ha fel. Jag har hört B&W och Wharfedale som kostar 5-8000kr och en högtalare i 10.000-kronorsklassen (minns tyvärr inte vilken), blev imponerad men inte övertygad. Visst, underbart ljud. Men det borde låta bättre för de pengarna. Kanske måste man upp till än högre prisnivåer för att helt tappa hakan.
TinyCarpenter, begagnat är väl aldrig fel.Såg t.ex. ett par Infinity Alpha 40 för 3500kr på Blocket.
Jag är nog ganska lik dig vad gäller musiksmak, faktiskt. Låter som du skulle gilla mer neutrala och utsträckta högtalare än Dynavoice då. Dynavoice har ju oftast en lite återhållen diskant och ganska mycket kropp. Kanske Infinity, JBL, Focal, Klipsch... Fast nu när du har dina DF:ar kanske du hittat rätt ändå. Är själv ganska sugen på ett par DF att ha i "det inre rummet" för att njuta enbart musik och kanske mer finstämd musik.
Berätta gärna vad du tycker om DF:arna när du spelat in dem.
Postad 25 May 2011 - 21:03
Ni som har M85 (eller Proson Conquest 8255) och matchande satelliter, hur har ni det med klangmatchningen och hur är era delningsfilter ställda?
Fick hit mina nya 8255 men tycker satelliterna är strävare i diskanten än golvarna + att deras kropp kommer naturligt högre upp. Så ställer jag ner delningsfiltret blir de bumligare och ställer jag upp det blir de vassare. Kanske skulle köpa en riktig C6-center till dem, men mitt relativt lilla rum borde S6:an räcka till gott och väl och matcha klangen bättre, tycker jag - eller?
Postad 25 May 2011 - 21:13
Jo, det är ju ett urslande med att själv behöva dämpa bort sån't som tillverkaren inte lyckades med, men å andra sidan kan högtalaren som förvisso har allt man söker i en högtalare kanske också ha vissa brister man får välja mellan att leva med eller försöka göra något åt.
Jag är nog ganska lik dig vad gäller musiksmak, faktiskt. Låter som du skulle gilla mer neutrala och utsträckta högtalare än Dynavoice då. Dynavoice har ju oftast en lite återhållen diskant och ganska mycket kropp. Kanske Infinity, JBL, Focal, Klipsch... Fast nu när du har dina DF:ar kanske du hittat rätt ändå. Är själv ganska sugen på ett par DF att ha i "det inre rummet" för att njuta enbart musik och kanske mer finstämd musik.
Berätta gärna vad du tycker om DF:arna när du spelat in dem.
Lustigt att du skriver att jag kanske gillar "mer neutrala" högtalare. Just ordet "neutrala" används om DF-5 i Hifi & Musiks (nr 8, 2008) test. Då kanske jag har hittat rätt. Hittills uppfattar jag inte att DF-5 har en återhållen diskant. Snarare tvärtom. Men det kan ju ändras när de är inspelade. Återkommer och berättar om mina intryck av DF-5:orna när de fått ytterligare några timmar.
Redigerat av Mange36, 25 May 2011 - 21:59.
Postad 28 May 2011 - 00:07
Har sedan en inte så lång tid ett Dynavoice 5.1 system.
Det består av M-85 fram, S-6 satelliter och en c-6 center. Alla dessa står det "4-8 ohm impedans" på Dynavoice.se
Men SW-10 subben står det inget om impedans.
Driver detta med en Yamaha RX-V2500 förstärkare.
Frågan är, vågar jag köra 4ohm genom dessa högtalare? Sitter på 8 ohm just nu. Vad kan hända om jag kör 4 ohm? Är ny inom musik.
Tackar.
MVH, Thunderbird88.
Redigerat av Thunderbird88, 28 May 2011 - 00:08.
Postad 29 May 2011 - 17:13
Jag har känslan av att allt är relativt. Jag tror vad jag åsyftade är högtalare med riktigt styva koner och metall-diskanter eller liknande, som verkligen stoppar ut vad man stoppar i dem. Kanske lite för mycket av renhet i vissa lägen att det kan bli störande.Lustigt att du skriver att jag kanske gillar "mer neutrala" högtalare. Just ordet "neutrala" används om DF-5 i Hifi & Musiks (nr 8, 2008) test. Då kanske jag har hittat rätt. Hittills uppfattar jag inte att DF-5 har en återhållen diskant. Snarare tvärtom. Men det kan ju ändras när de är inspelade. Återkommer och berättar om mina intryck av DF-5:orna när de fått ytterligare några timmar.
Postad 29 May 2011 - 17:21
Så klart det inte står på subben, eftersom den har ett eget slutsteg. Brukar vara 4 ohm i subbar, men det kan vi som sagt var lägga där hän.Halloj!
Har sedan en inte så lång tid ett Dynavoice 5.1 system.
Det består av M-85 fram, S-6 satelliter och en c-6 center. Alla dessa står det "4-8 ohm impedans" på Dynavoice.se
Men SW-10 subben står det inget om impedans.
Driver detta med en Yamaha RX-V2500 förstärkare.
Frågan är, vågar jag köra 4ohm genom dessa högtalare? Sitter på 8 ohm just nu. Vad kan hända om jag kör 4 ohm? Är ny inom musik.
Tackar.
MVH, Thunderbird88.
Du kommer finna att din försärkare låter bättre på 4 ohm än på 8, eftersom man i solid state förstärkare enbart sänker spänningen för 8 ohm, vill jag minnas, detta för att de lättare ska gå att säkerhetsklassa - det är alltså inte som med rörförstärkare där förstärkarens utgångstransformator matchar rörens och högtalarnas impedanser. Sänkt spänning = lägre headroom. Läste detta på Engelska AVS forum.
Dessa Dynavoice högtalare har jag som bekant egen erfarenhet av och ligger tekniskt sett på vad man också skulle kunna kalla 6 ohm. Detta är ingen exakt måttangivelse utan ett ungefärligt sådant. Det man bör tänka på när man ställer om förstärkaren till 4 ohm är att inte köra förstärkaren för hårt, men med tanke på att 3dB är en ungefärlig fördubbling av effekten brukar det finnas mycket kvar om man t.ex. kör 10dB under max. Dock bör man komma ihåg att olika medier har olika genomsnittlig mixningsnivå, så det är den kombinerade effekten av gainen och volymen som räknas in.
Postad 29 May 2011 - 19:57
Vad för skillnad blir det i ljudet? Är det skadligt för högtalarna (förutom om man krämar på för mycket)?
Och jag kopplade nyss dom i bi-wire eller vad det heter, har det någon effekt för det hela?
Postad 29 May 2011 - 20:25
Högtalarna kommer aldrig ta stryk - så länge du inte kör i högre effekt än de är byggda för vill säga. Det är förstärkaren som kanske inte gillar situationen bara...Så det är säkert att köra högtalarna på 4 ohm? Eller bör jag köra dom på 6 eller 8 ohm?
Vad för skillnad blir det i ljudet? Är det skadligt för högtalarna (förutom om man krämar på för mycket)?
Och jag kopplade nyss dom i bi-wire eller vad det heter, har det någon effekt för det hela?
Vad som händer är att 4 ohmsläget ger dig mer headroom; dvs ljudet låter renare och kraftfullare med mer dynamik. Skilnaden mellan 8 ohm och 4 ohm är som du typ hade köpt en dubbelt så dyr förstärkare eller högtalaruppsättning. Gick från 8 till 4 på min Sony och det var som natt och dag.
Nu hittar jag just inte just den tråden på www.avforums.com, men jag ska leta vidare, för det fanns en länk där som förklarade på Engelska precis vad det handlar om. Men man kan se det som att en bil skulle ha en switch mellan högtrycksturbo och lätttrycksturbo för att man inte ska köra sönder motorn om man är gasglad. Kör man med högtryckaren och kör förnuftigt kommer naturligtvis motorn att hålla.
Edit: Jag måste ha kommit ihåg fel för det fungerar tvärt om. Du har högre spänning och det låter bättre i 8 ohmsläget, så det skulle vara ett nerköp att slå över till 4 ohm, även om tillverkarna rekommenderar det. Och efterom din förstärkare hittills har pallat att jobba i 8 ohmsläget kan du säkert fortsätta med det utan att det skulle innebära någon risk.
Redigerat av Unregistered39377, 29 May 2011 - 20:37.
Postad 29 May 2011 - 20:36
Kan jag köra 4ohm på alla högtalare som klarar det? Bör jag nog kunna göra.
Testade och ställa om och konstigt nog kan min förstärkare endast ner till 6 ohm, trist. Har det nu och mycket renare ljud! Bara det! Det gillas
Men hade gissat på att min lite dyrare (Yamaha RX-V2500, dyr när den var ny iallafall) skulle kunna gå ner till 4 ohm. Tydligen inte
Redigerat av Thunderbird88, 29 May 2011 - 20:48.
Postad 03 June 2011 - 15:17
är det skillnad mellan LCR-4 EX och FX-4 EX ljudmässigt? ska användas främst för film men även musik. ska drivas med en yamaha 767. lite svår o välja.
tack
mvh!
Postad 05 June 2011 - 20:35
Har jag spräckt den? Borde det inte låta mer om jag spräckt den? Har kommit helt plötsligt. Ja jag drog på en del precis innan den började knäppa (märkte det kanske 10 minuter efter) men knappast så hårt som jag tryckt på med dessa högtalare.
EDIT: Hörde nu att det tydligen är ena diskanten som låter riktigt illa. Enkelt fel eller är det stort?
EDIT 2: Efter lite isär plockande och letande har jag hittat att BÅDA diskanterna låter illa så vad är fel? Delningsfiltret? Detta problem är endast på en högtalare.
En sista edit! Har nu bytt ut diskanterna och felet sitter inte i diskanterna! Utan även om jag kopplar ur ena/den andra och byter ut hela diskant paketet så låter det illa ändå.
Vad gör jag?
Redigerat av Thunderbird88, 05 June 2011 - 22:57.
Postad 05 June 2011 - 23:04
Postad 08 June 2011 - 00:23
Bra om du gillade det.Så det är så stor skillnad? Ska testa direkt! Ska kika i manualen hur man gör!
Kan jag köra 4ohm på alla högtalare som klarar det? Bör jag nog kunna göra.
Testade och ställa om och konstigt nog kan min förstärkare endast ner till 6 ohm, trist. Har det nu och mycket renare ljud! Bara det! Det gillas
Men hade gissat på att min lite dyrare (Yamaha RX-V2500, dyr när den var ny iallafall) skulle kunna gå ner till 4 ohm. Tydligen inte
Ja, du borde kunna köra det på alla talare egentligen. Bara du är försiktig att inte överbelasta slutsteget eftersom det petar mer ur sig då/ tidigare kommer upp i max output än tillverkaren avsåg.
Märkligt... Testat att flippa kablarna till frontarna för att se om felet flyttar över eller blir kvar i samma talare? Borde vara delningsfiltret, tycker man, iofs. Går ju att flytta bygeln också och se om det låter illa i alla lägen eller bara något/ några.Kontaktade precis Dynavoice. Får hoppas man får svar ifrån dom. Har eliminerat problemet från diskanterna, kablarna, recievern och ljudkällan. Det måste väl bara vara delningsfiltret kvar som kan strula? Kör jag på 7 channel stereo låter alla högtalare helt perfekt förutom just den högtalarens diskanter.
Postad 08 June 2011 - 08:27
Får väl se vad Fynda och Dynavoice säger
Postad 08 June 2011 - 17:25
Jag kollade först på Dynavoice Challenger m-65 inkl Receiver (Yamaha V667):
http://fynda.se/inde...rodid=4109&ref=
Detta kostar 6995 och har ju allt jag behöver (förutom möjligtvis sub som jag kan köpa när jag flyttar). Dock har jag hört att golvhögtalare är en dålig idé till små rum som det jag bor i och möjligtvis studentlägenheter. Kollade därför på
Proson Reality Sat 31 SA (v.2) 5.1-Paket:
http://www.fynda.se/...php?prodid=3391
Är detta vettigare till mitt rum eller är jag felinformerad? Vill ha ett system som jag fortfarande är nöjd med när jag flyttar härifrån. Några andra rekommendationer?
Jag kollar nu också på 2.0 M-65 för att uppgradera till 5.0/5.1 när jag flyttat till studentboende. Låter detta vettigt, eller är rummet för litet för även 2.0?
Uppskattar all hjälp
Postad 09 June 2011 - 00:37
Postad 19 June 2011 - 19:25
Enligt fynda är m-85 EX pågång!
Ska bli riktigt intresant!
Täntke köpa nya högtalare i slutet av månaden men nu får man vänta ett tag till... =P
Vill se bilder!!!
Någon som vet mer om detta? är grymt sugen på ett par m 85
Postad 19 June 2011 - 21:20
Dessa nya EX-talare kommer i likhet med Dynamite- och Definition-serierna vara bestyckningsmässigt tydligare storebröder till M65 EX talarna, än vad de gamla 85:orna var. Förmodligen är basarna 8" istället för 6.5" och lådorna är lite större men att talarna i övrigt har identiska element och av samma material som 65:orna.Någon som vet mer om detta? är grymt sugen på ett par m 85
Postad 19 June 2011 - 21:26
Postad 20 June 2011 - 06:25
Passar kanske delninsfiltret från någon annan högtalare?
Ringde precis till Dynavoice ägare, fanns inget!
Hade inte förväntat mig det heller då det är en några år gammal modell. Trist, högtalarna som fungerade så j*vla bra.
Nu har jag dock en anledning för att uppgradera!
Redigerat av Thunderbird88, 20 June 2011 - 15:16.
Postad 20 June 2011 - 17:02
Ingen som köpt M-63:orna än? Vore kul att höra hur dessa ligger ljudmässigt jämfört med S- och C-6 och M-85/ Conquest 8255:orna. Jissar att de är lite djupare i rösten men i mycket påminner om C-6:orna då de har samma besdtyckning.
Är lite småsugen på M-63 orna men man har ju inte hört så mycket om dessa, iaf inte jag. Vill hitta ett par frontare som är klangmatchade med min C-6 center, vet inte om man ska slå till kanske på M-63 eller vänta till mitten/slutet av juli då fynda ska få hem M-85 EX.
Postad 20 June 2011 - 17:26
M-85 EX? Det låter ju intressant!
Kan man hitta mer info någonstans?
Har ingen mer info, men detta mailet fick jag av fynda idag,
Hej!
Dynavoice Challenger M-85 EX kommer att finnas till försäljning runt mitten/slutet av juli är det beräknat.
Med vänliga hälsningar
/Mario
Fynda.se - Hifi & Hemmabio
Postad 23 June 2011 - 17:57
Tror jag aldrig någonsin här skrivit något som ej innehåller problem för mig!
Av någon underlig låter mina diskanter helt perfekt igen MEN!
Nu knarrar uppgängningen för övre basen på min ena M-85a!
Vad tycker ni jag bör testa göra åt detta?
Fan vad fel allting går för mig!
Postad 23 June 2011 - 19:07
Haha detta med hemma ljud går verkligen inte bra för mig!
Tror jag aldrig någonsin här skrivit något som ej innehåller problem för mig!
Av någon underlig låter mina diskanter helt perfekt igen MEN!
Nu knarrar uppgängningen för övre basen på min ena M-85a!Vad tycker ni? Testat lossa skruvarna och korsdra etc, knarrar fortfarande men slutar när jag trycker fingret och håller (rätt hårt).
Vad tycker ni jag bör testa göra åt detta?
Fan vad fel allting går för mig!Men kommer Dynavoice ut med ett par M-85 EX känns det som något jag kanske bör köpa! Vad var den exakta skillnaden mellan M-65 och M-65 EX?
Min ena golvare knarrade något hemskt i ena basen, lossade skruvarna och drog åt dom hårt igen, detta hjälpte för mig, djävulskt irreterande ljud de där.. vet ej skillnaden på Nya EX modellen, men tror någ mest uteendet skiljer
Postad 23 June 2011 - 20:43
Postad 23 June 2011 - 21:25
Högtalaren har bokstavligen talat DELAT PÅ SIG!
Därför det låter så förjävligt! Det bara flåååååååsar ut luft på hela främre vänstersidan av högtalaren och fanéren ligger och skakar!
Trodde inte jag skulle lyckas med det men man får ju vad man betalar för!
Postad 24 June 2011 - 10:17
nån som har intryck av hur de spelar när det gäller film och ps3-spelande?
hade tänkt mig paketet med frontar, center och satelliter
vill uppgradera.. har kört challenger m-65 förut, kommer jag märka skillnad?
Redigerat av najkks, 24 June 2011 - 10:33.
Postad 10 July 2011 - 18:54
Har funderingar på Dynavoice m65 paketet utan recivern, bara högtalarna samt köra det med Onkyo 7.1 receiver TX-NR609. Min fråga blir, har tidigare kört med Marantz förstärkare (2.0 system) och Paradigm samt senare B&W högtalare. Om jag köper Dynavoice skulle jag då bli besviken på ljudbilden då jag är van till de 2 andra högtalarmärken??
Tacksam för svar!!
Postad 11 July 2011 - 21:44
Fick hemm dessa bjässar och sitter bara och njuter av musik igen behöver inte lyssna efter fel längre. Dessa högtalare spelar med ett djup och dynamik som jag inte trodde va möjligt för 3000 kr Bra med luft mellan registrena, snärtig tung bas.. jag bara ler... bästa köp någonsin..
Nu driver jag dessa med en 15 000 kr receiver yamaha rx-v 3900. Köpte dessa högtalare för skoj skull för jag lägger ner mycket pengar på huset för tillfället.
Men sitter så nöjd så jag kommer ha kvar dessa länge.
köp köp men ha riktig drivning. ser många har instegs receivrar, blir inmte samma driv..
Med min receiver trycker de på i alla register med luft och bra detalj och aldrig lyssnings trött
Postad 12 July 2011 - 20:51
Har köpt dynamite 8 och tillhörande center. Förre dessa har jag ägt mycket dyrare högtalare canton rc-l , monitor audio rx 6 och B&W 604. Kan säga att jag lagt många hunndratusen på högtalare och elektonik genom åren.
Fick hemm dessa bjässar och sitter bara och njuter av musik igen behöver inte lyssna efter fel längre. Dessa högtalare spelar med ett djup och dynamik som jag inte trodde va möjligt för 3000 kr Bra med luft mellan registrena, snärtig tung bas.. jag bara ler... bästa köp någonsin..
Nu driver jag dessa med en 15 000 kr receiver yamaha rx-v 3900. Köpte dessa högtalare för skoj skull för jag lägger ner mycket pengar på huset för tillfället.
Men sitter så nöjd så jag kommer ha kvar dessa länge.
köp köp men ha riktig drivning. ser många har instegs receivrar, blir inmte samma driv..
Med min receiver trycker de på i alla register med luft och bra detalj och aldrig lyssnings trött
Jag var inne på köra M65 surround paketet med Onkyos 609. Ingen värsting reciver men den borde ju driva högtalarna med 120x7?
Postad 12 July 2011 - 22:00
Jag ska köpa nytt 5.1 högtalar system till lägenheten, varit jätte inne på f6ex i vitt eftersom jag har allt annat i högblankt vitt, är dock orolig att dessa inte hänger med riktigt i en riktig actionfilm.
det enda jag har att jämföra med är canton gle 490, dessa tyckte jag lät väldigt bra och något i denna stil jag vill uppnå
kör en onkyo tx-sr606 och kommer kolla 60%film 20% musik och 20%tvspel,
frågan är somsakt om jag skulle kunna köra magic serien rakt igenom ,det skulle bli absolut snyggast, men jag är först och främst ute efter ett bra ljud så räcker dessa inte till är jag beredd att gå upp till dynamite 8 och köra denna serie istället.
har försökt mailat med fynda men får inget konkret svar bara att han tror de räcker men vet inte hur jag kommer att upleva det osv osv.
Hjälp mig någon snälla!
Postad 12 July 2011 - 22:32
De nya M-85:orna är klangmatchade med C-5:an, inte C-6:an. M-85 EX är alltså som M-65 men med 8" basar.Är lite småsugen på M-63 orna men man har ju inte hört så mycket om dessa, iaf inte jag. Vill hitta ett par frontare som är klangmatchade med min C-6 center, vet inte om man ska slå till kanske på M-63 eller vänta till mitten/slutet av juli då fynda ska få hem M-85 EX.
Pianolackad framsida, vässade delningsfilter.Fan vad fel allting går för mig!
Men kommer Dynavoice ut med ett par M-85 EX känns det som något jag kanske bör köpa! Vad var den exakta skillnaden mellan M-65 och M-65 EX?
Postad 12 July 2011 - 22:35
Alla X-change ser tekniskt sett lika ut, men komponentvärdena skiljer. Du kan praktiskt taget ta ett delningsfilter från vilken anna X-change modell och byta kondingar och motstånd efter tycke och smak och få det delningsfilter du behöver. Snacka med Fynda om vilka värden det filter har som du behöver.Ingen här som har skrotat ett par M-85? Behöver delningsfiltret då mitt är paj och Fynda hade endast diskanten på lager och det är ju inte den som gått sönder tråkigt nog
Passar kanske delninsfiltret från någon annan högtalare?
Postad 14 July 2011 - 12:07
Klart de kommer duga:P Glöm inte subben bara till filmtittandet:)Hejsan!
Jag ska köpa nytt 5.1 högtalar system till lägenheten, varit jätte inne på f6ex i vitt eftersom jag har allt annat i högblankt vitt, är dock orolig att dessa inte hänger med riktigt i en riktig actionfilm.
det enda jag har att jämföra med är canton gle 490, dessa tyckte jag lät väldigt bra och något i denna stil jag vill uppnå
kör en onkyo tx-sr606 och kommer kolla 60%film 20% musik och 20%tvspel,
frågan är somsakt om jag skulle kunna köra magic serien rakt igenom ,det skulle bli absolut snyggast, men jag är först och främst ute efter ett bra ljud så räcker dessa inte till är jag beredd att gå upp till dynamite 8 och köra denna serie istället.
har försökt mailat med fynda men får inget konkret svar bara att han tror de räcker men vet inte hur jag kommer att upleva det osv osv.
Hjälp mig någon snälla!
Postad 19 July 2011 - 11:26
Uppgraderingarna är följande:
- Bättre finish, blankare och tjockare folie.
- Lite djupare låda, för djupare bas
- Förbättrade element och separata mellanregister och bas
- Förbättrat delningsfilter och inre kablage.
http://www.fynda.se/...php?prodid=4649
Postad 27 July 2011 - 23:36
EDIT: såg nu att det är dubbla mellan register och en diskant. Undra hur mycket bättre det är än gamla ... Hmmm
Redigerat av Thunderbird88, 27 July 2011 - 23:38.
Postad 31 July 2011 - 16:01
Jag lyssnar 99% på house så bas är rätt viktigt för mig vad tycker ni om dessa högtalare och deras bastryck? Jag vill hellre ha en "lägre" bas som låter bättre än någon som bara har högt tryck. Om man kan säga så.
Postad 31 July 2011 - 17:57
Postad 31 July 2011 - 20:39
Postad 06 August 2011 - 16:49
Postad 06 August 2011 - 19:13
Mina M-85 börjar låta förjävligt illa nu. Trasiga lådor som det brummar/skramlar om och diskanter som knastrar.
Hur är lådorna på M-85 EX? När du spelar högvolym, ingen luft som spiirar igenom. Ställt dig brevid och lyssnat efter oljud i högtalar kabinettet?
Tanken var att uppgradera till typ Dali Lektor 8 men det är fan för mycket pengar :/
Postad 09 August 2011 - 06:32
Är det någon som provlyssnat på de nya Dynavoice F-7 EX?
Skulle vara intressant att höra några omdömen kring denna högtalare. Speciellt skillnad mot F-6 och M-65/85 EX.
/Micke
Postad 09 August 2011 - 06:50
Mycket bättre gå direkt på M-65 Ex om man är uppe i denna prisklass. Men runt 3000:- börjar det finns bra konkurrenter nu och begagnat får man väldigt mycket för pengarna med. Enda fördelen med F-x Ex serien är att den finns i vitt för den som måste ha den färgen.
Mycket negativt över Dynavoice här från en som har både F-6 och M-65 Ex och är mycket nöjd.
Postad 09 August 2011 - 08:35
Prisvärdheten verkar vara bortblåst hos nya F-7 Ex. 2195:- är mer än dubbelt så mycket som jag gav för F-6 som var en helt okej högtalare, men mest på grund av priset på 995:-. Populariteten hos Dynavoice har drivit upp priserna ordentligt på senare år och även om de är lite snyggare och förhoppningsvis bättre byggda så känns många av deras modeller inte lika prisvärda längre och denna F-7 Ex är den som verkar mest felprissatt.
Mycket bättre gå direkt på M-65 Ex om man är uppe i denna prisklass. Men runt 3000:- börjar det finns bra konkurrenter nu och begagnat får man väldigt mycket för pengarna med. Enda fördelen med F-x Ex serien är att den finns i vitt för den som måste ha den färgen.
Mycket negativt över Dynavoice här från en som har både F-6 och M-65 Ex och är mycket nöjd.Men jag tycker prisvärdheten hos dessa snart är bortblåst då de bara blir dyrare och dyrare. Men man förstår ju att de höjer priset då de ofta säljer slut på dem med månader i väntetid på kommande sändningar.
Kan hålla med om att F-7orna är lite för dyra. Har själv F-6 för 895:- Skulle nog helst vilja ha M-65 alt M-85 men dom är trots allt lite större, framförallt djupet. F-7ans storlek är nog det största vårt vardagsrum (och frugan) skulle acceptera.
Har tänkt beställa ett komplett surroundsystem och då får man ju lite "rabatt" men 2195:- för F-7orna känns fortfarande i saftigaste laget om de inte låter helt fantastiskt vill säga.
/Micke
Postad 10 August 2011 - 20:01
Hur låter diskant/mellanregister?
Mina M-85 börjar låta förjävligt illa nu. Trasiga lådor som det brummar/skramlar om och diskanter som knastrar.
Hur är lådorna på M-85 EX? När du spelar högvolym, ingen luft som spiirar igenom. Ställt dig brevid och lyssnat efter oljud i högtalar kabinettet?
Tanken var att uppgradera till typ Dali Lektor 8 men det är fan för mycket pengar :/
Ursäkta sent svar. I mina öronen låter det bra när man spelar på hög volym var man än står. Till film kan en extra sub behövas för de riktigt låga tonerna. Till musik är basen grym, känns i bröstet när man drar på
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Omfoliering/Omlackering....
84 filmer
18 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?