* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 31 augusti 2008 - 21:31
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Jag måste bara fråga en sak som jag har tänkt på sista tiden och se ifall någon annan har sett det eller har någe tips.
Jag har lagt märke till att jag tycker bilden lixom "släpar" en del vid panoreringar, typ som att det blir dubbla grejjer efter saker som släpar. Vet ionte riktigt hur jag ska förklara men kanske någon förstår ? Man skulle kanske kunna säga att det liknar lite granna Samsungs Movieplus funktion som dom har i sina tv.
Detta sker bara när jag kollar DVD eller digital tv och inte via BD eller HD kanaler via min hd-box, utan bara på SD. Har provat laborera med drivemode och pure cinema men tycker det ser likadant ut ändå. Nån som vet vad jag pratar om och har någe tips ? Det kanske ska vara så här vad vet jag men det är ganska störande, Men man kanske ser sånt här tydligare ju större skärm man har ?
Ingen annan som tänkt på detta ?
Postad 31 augusti 2008 - 22:48
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Får tacka för dom nya bilderna =) bugar o bockar där
Men en annan sak jag gått runt o tänkt mycket på nu är hur prisvärda är dessa G9 igentligen?
Jag har kollat runt på 3,st olika butiker i Stockholm nu som har haft dessa Pioneer G9
Reference Audio / Lars Bengtssons / Hembiobutiken
Och jag måste medge till min stora förvåning att jag inte blev någo imponerad av dom jämfört med dom andra modellerna som dom hade där. Ingen av skärmarna stog riktigt ut och jag fick ingen ahh nice känsla alls av dom.
Det enda jag började tänka på var, är dessa skärmar verkligen värda det höga priset jämfört mot dom andra modellerna som är så mycket billigare, speciellt om man inte kan se skillnad på dom i butiken.
Jag kan förstå att Pioneer har det svårt att hävda sig bland konsumenter när dom kollar på pris och prestanda i butiker och många bara kliar sig i skallen och förstår inte varför priset är som det är. Men är det så att rummet måste vara helt mörkt för att man ska kunna se någon skillnad, och är det bara då man kan lyckas se skillnaden i bilden jämfört med en annan? Är tv`n verkligen värt priset då om man ser på tv/film 50% av gångerna med normalt belyst rum?
Kan säga att jag stog/satt där väldigt länge och kollade på G9 i dessa 3 butiker med olika upplysta rum, olika filmer, och monterade i olika höjder.
Jag kliar mig själv i skallen angående detta nu då det var tänkt att min G9 skulle skickas till mig denna kommande vecka, förutom att jag inte kan bestämma mig för vägg eller bordsstativ.
Postad 31 augusti 2008 - 23:31
zpooky
-
zpooky
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hade oxå en panna plasma innan (px700) och svärtan går naturligtvis inte att jämföra  Men däremot så är svart inte alls svart på G9, finns faktiskt en del kvar innan det är helt svart 
Precis som på bilden som mark tagit på G9 i inlägget ovanför så har jag samma ljusa "rand" nertill på min tv. Svärtan e som sagt lite ljusare nertill.
Samma sak för mig, extremt irriterande och förstör bilden något fruktansvärt i "svarta" scener. Någon som har något botemedel förutom mattsvart sprayfärg?
Postad 01 september 2008 - 07:40
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
...Och jag måste medge till min stora förvåning att jag inte blev någo imponerad av dom jämfört med dom andra modellerna som dom hade där. Ingen av skärmarna stog riktigt ut och jag fick ingen ahh nice känsla alls av dom. Det enda jag började tänka på var, är dessa skärmar verkligen värda det höga priset jämfört mot dom andra modellerna som är så mycket billigare, speciellt om man inte kan se skillnad på dom i butiken.
Så du menar att det räcker inte att vara bäst? Att dema en skärm är ingen trivial sak, Man bör dels vara ganska insatt i vilka olika delar att titta efter i en bild och dels använda ett material som man är väldigt förtrogen med. Jag tycker nog att Pioneer visat sin kvalité och därmed prisvärdhet från resultaten av otalet recensioner från folk som har kunskapen, erfarenheten samt tillgång till vertygen för att kalibrera en TV till dess optimala prestanda. Kalibrering är oerhört viktigt innan dess att man kan göra en seriös jämförelse. Med det inte sagt att alla måste gilla Pioneer, om man inte gillar den bild som en G9 levererar så får man söka sig till något annat. Jag kan förstå att Pioneer har det svårt att hävda sig bland konsumenter när dom kollar på pris och prestanda i butiker och många bara kliar sig i skallen och förstår inte varför priset är som det är. Men är det så att rummet måste vara helt mörkt för att man ska kunna se någon skillnad, och är det bara då man kan lyckas se skillnaden i bilden jämfört med en annan? Är tv`n verkligen värt priset då om man ser på tv/film 50% av gångerna med normalt belyst rum?
Jag tror att du missförstått Pioneers affärsplan (i alla fall så här långt) vad gäller plasma TV. De har aldrig varit ute efter att vara attraktiv för den stora massan utan de vänder sig till de som är ute efter referensstandard och förväntar sig då också att köparen har kunskapen eller köper kunskapen att kalibrera både display och omgivning till fördel för kritiskt granskande och där hör inte butiksbelysning eller ett fullt belyst rum hemma - det är ett faktum att under sådana förhållanden så kommer ingen display att återge dess fulla potential. Behöver för den skull inte medföra och ska inte medföra att man sitter i ett helt mörkt rum, det är en dålig miljö för att titta på TV. Man skall ha svagt omgivnade ljus, helst bakom TVn, helst med en färgtemperatur på 6500 K och en intensitet som inte är högre än 10% av referensvitt från displayen och omgivningen ska helst inte färga detta ljus, dvs t ex inte ha röda väggar. Allt annat än det är en kompromiss vad gäller bildkvalité, ofta en kompromiss man får göra av pratiska skäl. Kan säga att jag stog/satt där väldigt länge och kollade på G9 i dessa 3 butiker med olika upplysta rum, olika filmer, och monterade i olika höjder.
Jag kliar mig själv i skallen angående detta nu då det var tänkt att min G9 skulle skickas till mig denna kommande vecka, förutom att jag inte kan bestämma mig för vägg eller bordsstativ.
Jag tycker att du antingen borde vänta med ditt inköp eller se dig om efter en annan TV, det är synd att sätta sig upp för att bli besviken redan innan man gjort ett inköp. Lycka till med att hitta en bättre eller likvärdig, mycket billigare TV.
Redigerat av Wolfy, 01 september 2008 - 07:46.
Postad 01 september 2008 - 10:49
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Jag har haft ett par plasmor från Panasonic innan jag köpte 5090H. Egentligen var jag helt inne på att köpa ytterligare en Panasonic men efter att jag tittade på både Panasonic- och Pioneer-plasmor i samma butik var det svårt att blunda för faktumet att bilden från Pioneer var en hel del naturligare. Det var med generation 8 dessutom.
Så min frågeställning mot mig själv var att antingen köper jag en Panasonic för något mindre pengar, eller så köper jag den bästa plasma som finns just nu. Valet var enkelt. Det blev en Pioneer dessutom till ett helt okej pris i slutändan.
Det var innan jag köpte 5090H.
Så här i efterhand kan jag bara konstatera att det finns mycket lite, om något, att klaga på vad gäller bildkvalitén. Visst finns det alltid utrymme för förbättringar men i mitt tycke finns ingenting som man stör sig på.
Jag var nöjd med min förra Panasonic (men den var inte perfekt) och i efterhand inser man hur många brister den hade nu när man har Pioneer att jämföra med. Men jag antar också att alla har vi olika preferenser på hur bild och ljud ska vara så då är det upp till var och en att titta med egna ögon och välja därefter
Hur var det nu med den nya uppdateringen. Vad blev bättre efter ny FW?
Postad 01 september 2008 - 11:28
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
snip Hur var det nu med den nya uppdateringen. Vad blev bättre efter ny FW?
Pioneer avråder uppgradering om du inte bor i Österrike, Tyskland mfl länder (tyska GUI-förändringar samt stöd för DVB-T). Så vilka (odokumenterade?) förbättringar har då gjorts?
Postad 01 september 2008 - 17:35
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
fick idag en redig titt och lekte med fjärren till en 5090 och en 5090H, och från början så såg inte H modellen särskilt bra ut, blaskig, jämfört med den "vanliga".
men efter att fått igång fjärren till dom och med förhoppningen att den som hade mest tryck inte var inställd på dynamisk så upptäckte jag att den som som såg bäst ut var inställd på standard och dem "blaskiga" på film. och nu har jag sett dessa förrut o vet att dom numera har ljustryck OCH svärta ( o vilken svärta sen! ) men vart ändå förvånad att den med bara vanliga standard inställningen hade sådant tryck! helt underbart!
att den sedan var skarp som en liten rackare gjorde ju det hela inte sämre, sjukt fin bild vart det.
kollade på cars o min erfarenhet är att LCDer gör dessa dataanimerade filmer mer rättvisa, förmodligen pga dess bildkaraktär och fillrate, men det går ju inte att klaga på egentligen då plasma har sina fördelar mot LCD å andra sidan ( jag gillar bägge teknikers fördelar ).
kontrasten är ju helt grym på denna tv, inget annat är ju i närheten, jo LED tv, men dom är ju inte skarpa som dessa istället.
hur ser standardmaterial ut på denna då?
måste utan tvekan köpa en sådan här tv! problemet är att man är ju pank som en uteliggare :-(
och ni som skriver om eftersläpningar, ni har inte något brusreducerande på? för min erfarenhet om eftersläpningar på plasma hör ihop med för komprimerade sändningar eller brusfilter.
Postad 01 september 2008 - 19:13
crantor
-
crantor
-
Rookie
-
8 inlägg
Vad är egentligen skillnaden på en PDP-5090 och en KRP-500M? Pioneers website har "KURO television" och "KURO monitor", men vad är de faktiskt skillnaderna när det kommer till tekniken? Eller är monitor serien bara tunnare?
Också en snabbfråga till Wolfy som verkar ha koll på det här med ljus: hur är det med värmeljus, sterarinljus och sådant, är det helt fel eller helt okey?
Redigerat av crantor, 01 september 2008 - 19:15.
Postad 01 september 2008 - 19:17
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Var det inte så att 500M haade bättre kontrast och svärta förutom att den var tunnare?
Postad 01 september 2008 - 20:25
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Var det inte så att 500M haade bättre kontrast och svärta förutom att den var tunnare?
Inte enligt pioneer...
Postad 01 september 2008 - 20:30
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
...Också en snabbfråga till Wolfy som verkar ha koll på det här med ljus: hur är det med värmeljus, sterarinljus och sådant, är det helt fel eller helt okey?
Om några värmeljus och/eller stearinljus och en kvinna (eller man) är inblandad för att få lite pluspoäng så är det självklart helt OK.  Som sagt, ibland får det praktiska ta överhanden och jag skulle inte byta en trevlig stund framför TVn mot de optimala bildförhållandena. Stearingljus/värmeljus som standardbelysning framför TVn är inte att föredra då de är på tok för varma i färgtemperatur: ~1000-2000 K.
Redigerat av Wolfy, 01 september 2008 - 20:31.
Postad 01 september 2008 - 20:33
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Får min G9 levererad imorgon hoppas jag. Hoppas att den duger. Har riktigt höga förväntningar.
Postad 02 september 2008 - 13:14
Kapten Zoom
-
Kapten Zoom
-
Användare
-
-
111 inlägg
Får tacka för dom nya bilderna =) bugar o bockar där
Men en annan sak jag gått runt o tänkt mycket på nu är hur prisvärda är dessa G9 igentligen?
Jag har kollat runt på 3,st olika butiker i Stockholm nu som har haft dessa Pioneer G9 Reference Audio / Lars Bengtssons / Hembiobutiken
Och jag måste medge till min stora förvåning att jag inte blev någo imponerad av dom jämfört med dom andra modellerna som dom hade där. Ingen av skärmarna stog riktigt ut och jag fick ingen ahh nice känsla alls av dom. Det enda jag började tänka på var, är dessa skärmar verkligen värda det höga priset jämfört mot dom andra modellerna som är så mycket billigare, speciellt om man inte kan se skillnad på dom i butiken.
Jag kan förstå att Pioneer har det svårt att hävda sig bland konsumenter när dom kollar på pris och prestanda i butiker och många bara kliar sig i skallen och förstår inte varför priset är som det är. Men är det så att rummet måste vara helt mörkt för att man ska kunna se någon skillnad, och är det bara då man kan lyckas se skillnaden i bilden jämfört med en annan? Är tv`n verkligen värt priset då om man ser på tv/film 50% av gångerna med normalt belyst rum?
Kan säga att jag stog/satt där väldigt länge och kollade på G9 i dessa 3 butiker med olika upplysta rum, olika filmer, och monterade i olika höjder.
Saken är ju den att jag inte heller blev särdeles imponerad när jag för första gången tittade på Pioneer 5090H på Reference Audio. Blev faktiskt en aning förskräckt och undrade vad fan andra såg som inte jag såg. Dock kan jag nu lugnt konstatera att miljön/källan (you name it!) på Reference Audio inte var den bästa. Ta dig en sväng ut till HBC för att se med egna ögon vad Pioneers plasmaapparater verkligen kan prestera. Jag har själv en 5090 och är hur ###### nöjd som helst. Mest nöjd är jag över hur TV:n hanterar SD-TV (typ digitaltv från Comhem). De flesta apparater fixar en hygglig bild om den kommer från blu-ray men det är inte där som agnarna skiljer sig från vetet. Men, som sagt, jag håller med dig om att man blir konfunderad om man kollar på Pio hos Reference Audio. Märkligt att de inte ordnar med bättre förhållanden där? Jag vill inte på något sätt säga att RA är en dålig butik utan det är bara lite synd på Pios plasmor som inte riktigt kommer till sin rätt...
Postad 02 september 2008 - 15:22
crantor
-
crantor
-
Rookie
-
8 inlägg
Om några värmeljus och/eller stearinljus och en kvinna (eller man) är inblandad för att få lite pluspoäng så är det självklart helt OK. Som sagt, ibland får det praktiska ta överhanden och jag skulle inte byta en trevlig stund framför TVn mot de optimala bildförhållandena.
Stearingljus/värmeljus som standardbelysning framför TVn är inte att föredra då de är på tok för varma i färgtemperatur: ~1000-2000 K.
Tackar för det svaret, och korrekt gissat naturligtvis.
Postad 02 september 2008 - 15:28
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Saken är ju den att jag inte heller blev särdeles imponerad när jag för första gången tittade på Pioneer 5090H på Reference Audio. Blev faktiskt en aning förskräckt och undrade vad fan andra såg som inte jag såg. Dock kan jag nu lugnt konstatera att miljön/källan (you name it!) på Reference Audio inte var den bästa. Ta dig en sväng ut till HBC för att se med egna ögon vad Pioneers plasmaapparater verkligen kan prestera. Jag har själv en 5090 och är hur ###### nöjd som helst. Mest nöjd är jag över hur TV:n hanterar SD-TV (typ digitaltv från Comhem). De flesta apparater fixar en hygglig bild om den kommer från blu-ray men det är inte där som agnarna skiljer sig från vetet. Men, som sagt, jag håller med dig om att man blir konfunderad om man kollar på Pio hos Reference Audio. Märkligt att de inte ordnar med bättre förhållanden där? Jag vill inte på något sätt säga att RA är en dålig butik utan det är bara lite synd på Pios plasmor som inte riktigt kommer till sin rätt...
Det var väl bra förhållanden där 60-tummaren stod? Eller har de tagit bort den?
Postad 03 september 2008 - 12:33
Peligroso
-
Peligroso
-
Användare
-
-
229 inlägg
Samma sak för mig, extremt irriterande och förstör bilden något fruktansvärt i "svarta" scener.
Någon som har något botemedel förutom mattsvart sprayfärg?
Går det inte att "slå av" de nedre och översta cellerna helt under film? Eller är det bara något jag har inbillat mig att jag har läst?
Postad 03 september 2008 - 14:35
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Samma sak för mig, extremt irriterande och förstör bilden något fruktansvärt i "svarta" scener.
Någon som har något botemedel förutom mattsvart sprayfärg?
Eh, talar vi om reflektioner i ramen runt displayen som ger en fördubbling av det lilla ljuset som finns? Någon mattsvart textiltejp torde väl vara en enkel lösning?
Postad 03 september 2008 - 16:29
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Eh, talar vi om reflektioner i ramen runt displayen som ger en fördubbling av det lilla ljuset som finns? Någon mattsvart textiltejp torde väl vara en enkel lösning?
Nej det gör vi inte  utan fenomenet blotching som en del kan få.
Postad 03 september 2008 - 18:33
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Oops, då blotchade jag min okunskap.
Och givetvis, nu när man har blivit uppmärksammad på det, ser jag också denna blotchning.
Redigerat av solhaga, 04 september 2008 - 06:01.
Postad 04 september 2008 - 07:38
Kapten Zoom
-
Kapten Zoom
-
Användare
-
-
111 inlägg
Tänkte ställa en liten fråga till er här inne. Ok, detta är inte direkt relaterat till Pio 9G men jag hyser störst förhoppning om att få svar i denna tråd! Brorsan är ute efter en tv men har inte riktigt de där 33 000 kr som behövs för en Pio 5090 (eller åtminstone inte beredd att lägga ut dessa pengar). Jag har tagit på mig att hjälpa honom att hitta på en tv för ca 20 000 kr. Har presenterat Panasonic PZ85 och PZ800 för honom men jag undrar om inte förra årets Pio 5080XD för samma pengar (exkl högtalare och stativ) vore att föredra. Han tittar mest på "vanlig" digital-tv och möjligtvis dvd. Förmodligen inhandlar han en Playstation 3 till ungarna också vilket möjliggör att titta på blu-ray (och spela spel förstås). 5080XD är ju inte full hd, har det stor betydelse för blu-ray? Vilket råd skulle ni, kräsna Pio-ägare, ge honom? För- och nackdelar?
Postad 04 september 2008 - 07:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kapten Zoom>> Jag har inte sett PZ800 så den kan jag inte uttala mig om men däremot PZ85 och Pion slår den på typ 9 av 10 punkter så förutsatt att brorsan sitter på "normalt vardagsrummetavstånd" (vad nu det är, ska vi säga 3m?) så skulle jag tveklöst ta 5080. Säger inte det där om avståndet pga upplösningen som kanske många tror, utan pga Pions (egentligen alla digitala displayers) dithering-noise, "pixelbrus". Wolfy>> Stearingljus/värmeljus som standardbelysning framför TVn är inte att föredra då de är på tok för varma i färgtemperatur: ~1000-2000 K.
Hehe, tänk den dagen då jag får sambon att säga dessa ord, då har man lyckats...
Postad 04 september 2008 - 08:09
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Wolfy>>
Stearingljus/värmeljus som standardbelysning framför TVn är inte att föredra då de är på tok för varma i färgtemperatur: ~1000-2000 K. Hehe, tänk den dagen då jag får sambon att säga dessa ord, då har man lyckats... 
Hehe, you can't live with them, you CAN'T live with them.  Skämt åsido, det är smällar man får ta.
Postad 04 september 2008 - 11:28
Snakey
-
Snakey
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag installerade nyss Vista på HTPC:n men får inte 1080p24 att funka särskilt väl på 5090:n. Filmerna jag kör är i HD 1080p x264.
När jag väljer 1080p24Hz på grafikkortet och ställer in "avancerat" läge på Pion så uppstår "tearing" under snabba rörelser i filmer. Den nedre tredjedelen av bilden ligger och släpar och är inte i synk med resten. Då och då hackar bilden till och vid scenbyten märker man dessa "hack" tydligast. När det dock funkar emellanåt så är bilden mycket behaglig och precis som jag vill ha den (som med Blu-ray 24Hz med PS3).
Om jag väljer 1080p60Hz på grafikkortet och ställer in "standard" på Pion så blir det 3:2-judder, men inga små hack och ingen tearing.
Vart kan felet ligga? Någon som känner igen symptomen? Någon som fått 1080p24 att funka bra med Vista (och 72 Hz på Pion)?
Mitt system i övrigt: C2Duo@2,7Ghz, 8800 GT (senaste beta-drivrutinerna), supra dvi-hdmi-kabel. Mjukvaran jag använder är Vista med Media Player Classic, FFDShow och Matroska.
Någon?
Redigerat av Snakey, 04 september 2008 - 11:29.
Postad 04 september 2008 - 12:35
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Good luck with that, haha. Jag får inte till det alls med PC. Har nog samma problem som dig. Hur får man 72hz på PC liksom? När man väljer PC så försvinner ju pro adjust och om jag väljer video så blir det overscan (ej pixelmappat). 
Och vilket mode är det som ger 100hz?
Postad 04 september 2008 - 12:42
Snakey
-
Snakey
-
Användare
-
-
127 inlägg
Good luck with that, haha. Jag får inte till det alls med PC. Har nog samma problem som dig. Hur får man 72hz på PC liksom? När man väljer PC så försvinner ju pro adjust och om jag väljer video så blir det overscan (ej pixelmappat).  Och vilket mode är det som ger 100hz? 
Du ska inte välja PC i Pions inställningar, utan video. För att bli av med overscan ändrar du med hjälp bildformatknappen (den nere till höger på fjärrkontrollen) till "punkt för punkt". Det fick det att fungera bra för mig. I Windows Vista kan man välja att skicka ut 1080p24Hz i Nvidias kontrollpanel. Sen ställer jag bara in filmläge "avancerat" på Pion. Då kommer flytet i bilden, men tyvärr uppstår hack med jämna mellanrum och grov screen tearing då och då.
Postad 04 september 2008 - 19:04
MightyMoose
-
MightyMoose
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
hej hopp!
Jag har länge varit ute o jagat en ny TV och de senaste månaderna har jag fått upp ögonen för G9.
MEN det jag undrar över och är lite tveksam till , är om jag verkligen ska satsa mina pengar på denna apparat?
Jag har pengarna, det är inte det. MEN är det klokt att satsa så mycket på denna teknik?
För det känns som varken plasma eller LCD-tekniken har "satt sig" riktigt, om man jämför då med den gamla bildrörsvarianten....det är kalibrering hit o dit...buzzning, blotchning inbränning, pixeldöd....... jag vet inte allt som verkar vara oroande....
ber om ursäkt om jag verkar okunnig eller komplett dum....
jag vill ju ha bra bild!! inte massa strul!!
Postad 04 september 2008 - 20:45
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1 298 inlägg
hej hopp!
Jag har länge varit ute o jagat en ny TV och de senaste månaderna har jag fått upp ögonen för G9. MEN det jag undrar över och är lite tveksam till , är om jag verkligen ska satsa mina pengar på denna apparat? Jag har pengarna, det är inte det. MEN är det klokt att satsa så mycket på denna teknik? För det känns som varken plasma eller LCD-tekniken har "satt sig" riktigt, om man jämför då med den gamla bildrörsvarianten....det är kalibrering hit o dit...buzzning, blotchning inbränning, pixeldöd....... jag vet inte allt som verkar vara oroande....
ber om ursäkt om jag verkar okunnig eller komplett dum....
jag vill ju ha bra bild!! inte massa strul!!
har inte haft något strul, vad gäller buzzning så har ja inget sådant på min tv, inte ännu iallafall, inga pixlar döda, ingen inbränning kör med film läget för o köra in tvn har tvn i stort sett igång hela dagarna om ja e hemma säkert 10 tim /dag en helg, bilden e ju klockren redan i detta läget och den lär ju bli såå mycket bättre efter kalibrering så de ser ja inte som en nackdel att man måste göra och det är inget man "måste" göra, men de rekomenderas för att få ut de allra bästa av sin fina tv, slänger man sen på en blu ray skiva så har du ju en helt fantastisk bild ! ligger sjuk hemma just nu om dagarna och brukar kika lite på gamla klassiker på Tv 4 Guld och där Miami Vice, eller på tv4 komedi och panter tanter eller räkna med bråk och ja tycker bilden e kanon bra ! men vissa serier har dålig bild och då får du såklart dålig bild ut också men de beror ju inte på tvn... Kan verkligen rekomendera denna TV helt underbar
Postad 04 september 2008 - 20:46
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Alla vill ha samma sak som du vill ha. Jag har satsat mina pengar på denna tv och har inte ångrat mig och har inte dessa problem som du nämner ovan. Den är mycket bättre tv än min gamla bildrör tv och lite över till
Postad 04 september 2008 - 21:05
JesperA
-
JesperA
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Skulle egentligen ha köpt en G8 när den var aktuell men det sköts upp, är nu ganska nära att skaffa mig en G9.
Har kollat i input lag tråden men inte hittat riktigt det svaret jag letar efter, jag kommer att använda TV:n rätt
ofta till att lira bilspel, tex GT5 och Formula 1 championship osv, hur är det med input lag med detta användningsområdet?
Något som kommer att kännas frustrerande?
Postad 04 september 2008 - 21:42
hoogey
-
hoogey
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Funderar på följande inköp:
Vill ha så få fjärrkontroller som möjligt, slippa en HTPC eller motsvarande, men ändå ha möjlighet att se på foto och video via TVn. Tänkte alltså komma åt foto och video (ev musik) via en NAS (QNAP). Följaktligen är Pioneers mediacenter-funktion "Home Media Gallery" (HMG) en tungt vägande faktor. Jag har inga exceptionella krav på perfekt bild eller ljud, utan ser det snarast som en bonus.
Fråga: Är det någon som kan skriva en sammanfatting om HMG-funktionen - eller ännu hellre lägga upp en video på YouTube?!?!
Postad 04 september 2008 - 22:06
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1 298 inlägg
Skulle egentligen ha köpt en G8 när den var aktuell men det sköts upp, är nu ganska nära att skaffa mig en G9. Har kollat i input lag tråden men inte hittat riktigt det svaret jag letar efter, jag kommer att använda TV:n rätt ofta till att lira bilspel, tex GT5 och Formula 1 championship osv, hur är det med input lag med detta användningsområdet? Något som kommer att kännas frustrerande?
laddade hem grid racer eller vad de heter nyss från playstation store och även colin mc rae dirt och har spelat både nu och har inte märkt av någon input lag så det verkar funka fin fint  ,,, spelar inte så mycket bilspel själv men men
Postad 04 september 2008 - 22:33
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Jag har varit och nosat på HMG en del. Låt mig summera mina erfarenheter ungefär så här. Jag har kört med USB-minnen, 2,5" USB diskar och även strömmat från min Qnap TS109.
Det som är bra är att de flesta USB-prylar verkar funka. Inklusive t.ex. SD-kortläsare. Däremot ställer extrafunktioner som U3 på Sandiskminnen till det ibland. Men är det rena minnen funkar det i princip alltid.
Formatmässigt är HMG klart begränsat. Inga codecs för att funka till Xvid som är det vanligaste när det gäller filmer.
JPG-bilder är segt att ladda in i fullskärm men går hyfsat som tumnaglar. Men det är rappare att koppla in kameran direkt till en videoingång och bläddra snabbt om man ska visa många bilder.
Videoavspelning med WMV9 är klockrent. Riktigt fina bilder men det skulle finnas flera inställningar för att finjustera främst ljudvolymen som ibland kan vara för låg.
Postad 05 september 2008 - 08:17
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Bumtious har testat KRP M. Verkar lovande.
Postad 05 september 2008 - 08:43
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Oh, menyn med Blue Only Mode, sluuurp. Skulle bara varit Red Only Mode, Green Only Mode samt en fullvärdig CMS därtill.
Postad 05 september 2008 - 11:44
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Bumtious har testat KRP M. Verkar lovande.
Wow, den verkar ju komma ihåg olika inställningar för olika sources, trots att man kör alla via en HDMI-kabel på förstärkaren!! Skulle ju passa mig och min Marantz 7002:a perfekt!!!! "One very interesting thing, via 1 HDMI from the amp to the KRP, the set seemed to remember different settings, IE it remembered pure cinema settings and drive mode settings as well as any other differences from the 2 sources, IE Freesat to drive mode 2 and the Denon to drive mode 1 via the same HDMI via the amp."
Postad 05 september 2008 - 12:22
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Jo men han körde via Pioneer Susano receiver och han misstänker att det kan vara det som gör att inställningarna bibehölls. Han ska prova med annan receiver.
Postad 05 september 2008 - 15:54
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Jo men han körde via Pioneer Susano receiver och han misstänker att det kan vara det som gör att inställningarna bibehölls. Han ska prova med annan receiver.
Aha, missade det... Nåja, hoppas det fungerar för andra recievrar också, vore ju grymt najz isåfall! Det lutar verkligen åt en 500 KRP-M lagom till vintern!!
Redigerat av ajzman, 05 september 2008 - 15:59.
Postad 05 september 2008 - 15:58
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Hmm. Nu får man ett sånt där jäävla sug igen att byta till denna modell ist  Den verkar ju vara mycket mer laxigare hehe.
Postad 05 september 2008 - 15:59
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Hmm. Nu får man ett sånt där jäävla sug igen att byta till denna modell ist Den verkar ju vara mycket mer laxigare hehe.
Ja, visst gör den?
Postad 05 september 2008 - 18:03
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Hmm. Nu får man ett sånt där jäävla sug igen att byta till denna modell ist Den verkar ju vara mycket mer laxigare hehe.
Tror jag inte vänta på G10
Postad 05 september 2008 - 18:58
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Wow, den verkar ju komma ihåg olika inställningar för olika sources, trots att man kör alla via en HDMI-kabel på förstärkaren!! Skulle ju passa mig och min Marantz 7002:a perfekt!!!!
"One very interesting thing, via 1 HDMI from the amp to the KRP, the set seemed to remember different settings, IE it remembered pure cinema settings and drive mode settings as well as any other differences from the 2 sources, IE Freesat to drive mode 2 and the Denon to drive mode 1 via the same HDMI via the amp."
Vad kul det är och se alla inställningar på "off". När ska tillverkarna lära sig att kvalitet inte finns i bildförbättringar?
Postad 06 september 2008 - 08:08
MightyMoose
-
MightyMoose
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej hopp! NU har jag äntligen fått tummen ur och gjort en beställning på följande.....(ingen ide´ att avvakta köpet av tv längre, då kan man ju vänta HELA livet på bättre saker....)
Funderade ett tag på att ej ta DVD:n utan bara CD-spelare och köpa en PS3 för DVD , Blu-ray och spel då också, tills Harman Kardon släpper sina Blu-Rayspelare...
Postad 06 september 2008 - 11:20
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Hej hopp!
NU har jag äntligen fått tummen ur och gjort en beställning på följande.....(ingen ide´ att avvakta köpet av tv längre, då kan man ju vänta HELA livet på bättre saker....) Funderade ett tag på att ej ta DVD:n utan bara CD-spelare och köpa en PS3 för DVD , Blu-ray och spel då också, tills Harman Kardon släpper sina Blu-Rayspelare...
Toshiba kommer snart med en bättre dvd och billiggare oxå http://www.prylporta...154959-937.html
Postad 06 september 2008 - 17:50
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Nu har jag äntligen fått upp tv´n på väggen, men i samband med att jag satte upp den så råkade det bli några feta fläckar på bildytan från händerna. Hur får man enklast bort detta?
Postad 06 september 2008 - 20:41
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Toshiba kommer snart med en bättre dvd och billiggare oxå http://www.prylporta...154959-937.html
Visar nog mest att Prylportalen inte undersökt speciellt närgånget eller så vet de inte vad man ska titta efter, läs mer om XD-E500. Har man mycket DVD och dess prestanda är viktigt så skulle jag köpa en Oppo DV-983H, finns ingen bättre förutom avsevärt dyrare alternativ. Den är dyrare än de billiga alternativen, men sett till prestandan så är den mycket prisvärd.
Postad 06 september 2008 - 21:28
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Wolfy >> Var det inte nåt vajsing med den Oppo-spelaren och PAL-filmer? Vill minnas att jag läste det(kanske var från dig t.o.m?) nånstans men att det ev. skulle kunde lösas med en framtida FW-update? Hur gick det med det sen? Skulle vara intressant att veta då jag ev. ska börja jaga en ny DVD-spelare snart. Tackar på förhand.
Postad 06 september 2008 - 23:06
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Så otroligt nöjd med denna tv' finns inget alls att klaga på. är helt underbart att se mörka filmer på denna tv'n. bästa 30 000 jag någonsin spenderat.
Postad 07 september 2008 - 07:00
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Fortsatt OT om Oppo, inte inresserad - hoppa över: Wolfy >> Var det inte nåt vajsing med den Oppo-spelaren och PAL-filmer? Vill minnas att jag läste det(kanske var från dig t.o.m?) nånstans men att det ev. skulle kunde lösas med en framtida FW-update? Hur gick det med det sen? Skulle vara intressant att veta då jag ev. ska börja jaga en ny DVD-spelare snart. Tackar på förhand.
Nja, den är lite som en Pioneer PDP,  dvs man måste hålla lite koll själv och manuellt ställa över till 2:2 Odd för PAL DVD film. För NTSC DVD går den att ha på Auto och glömma bort allt vad problem med olika cadence heter, den tar allt! Jag har påtalat det för Oppo Digital och hade förhoppningar om att det kunde fixas, men enligt en mycket insatt betatestare av Oppo, på avsforum, så är (naturligt) Oppos fokus helt på NTSC och då det skulle leda till problem med NTSC att fixa till PAL-detektionen perfekt så kommer det knappast att ske. Nu vet jag att Opposhop utvecklar FW för Europa, men har ingen aning om hur kompetenta de är och om de kommer att fixa den här "problematiken". Jag testade deras första släpp av EU-FW, men det var bara en ändring att ställa över TV-Standarden från NTSC (60 Hz) till PAL (50 Hz) som standard (eftersom jag har flertalet NTSC DVD kör jag Auto, i övrigt märkte jag inte av någon skillnad alls - var fortfarande tvungen att manuellt ställa över till 2:2 Odd för PAL DVD. Så, slutligen, det är inget problem med uppspelningen av PAL DVD, den klarar t o m det jobbigaste testet på Peter Finzel testskivan (dock inte 2:2 Telecine B på HQV Benchmark DVD:n, men det har jag inte sett någon spelare som klarar och inte sett något verkligt material som använder sig av heller), bara det att man måste hålla koll manuellt om man växlar mellan PAL och NTSC, Om det kommer att dröja ett tag tills dess att du köper kan det vara på sin plats att vänta ett tag till. ABT (Anchor Bay - de som tillverkar chipen i 983 för deinterlace och uppskalning, samt bl a chipen i DVDO videoprocessorerna) har visat upp en tidig BluRay från Oppo på CEDIA-08 ( länk på avsforum.com). Kommer den att prestera lika bra på DVD som DV-983H, kunna göras regionsfri lika lätt på BD och prestera lika bra på BD-uppspelning som ABT VRS gör med DVD så är den ett givet köp då den slår 2 flugor i en smäll.
Redigerat av Wolfy, 07 september 2008 - 07:02.
Postad 07 september 2008 - 08:49
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
.......
Redigerat av mikee, 07 september 2008 - 08:50.
Postad 07 september 2008 - 11:18
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Lite till OT om Oppo, sorry.
wolfy>> Tackar och bockar så mycket för svaret. Då jag själv har en Pio så är jag van vid att behöva mixtra en del med tv:n så jag har vanan inne med att det ska vara lite omständigt om man säger så..  Då jag har en PS3 idag så känns det inte som att en ny BD-spelare är så högt upp på önskelistan. Har en Marantz 6600 under tv:n idag men skulle egentligen först vilja se skillnaden mellan den och en 983:a..om det verkligen är värt en uppgradering. Har för vana att låna hem sådana saker först innan köp men jag antar att det kan bli svårt med Oppon tyvärr.. Får ta mig en liten funderare helt enkelt. Men återigen, tackar så mycket för svaret.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|