* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 16 December 2007 - 22:44
Puckelsnook
-
Puckelsnook
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har 4100SH & PV70 och jag får ingen bild via HDMI. Uppdaterat firmware till 1.3.15, men det hjälper inte. Använder samma Supra-kabel som jag vanligtvis använder till DVD:n. Rycker bara ut den ur DVD:n och petar in i Tvixen. Såväl TV:n som kabeln är det således inget fel på.
När jag ställer in HDMI i setupen och klickar Verkställ blir det svart och Tvixens display säger NO. På Tvixens disk skapas en fil som heter EDID_MEI_0x64A0_0x36090000.ted, men när jag försöker titta på den i Anteckningar får jag bara:
ÿÿÿÿÿÿ 4©d 6 € x Úÿ£XJ¢)IK ¼RÐ ¸(U@š&S rQÐ n(U š&S ü PANASONIC-TV ý 1=D $rO“„# f €€Ðr ,%€š&S žŒ Ð @1 @U š&S €q X,% š&S žŒ Њ à->– š&S :€Ðr8-@,E€š&S
HJÄLP!!!
Precis så var det för mig också, men jag använde pil upp/ner på fjärren och då stod det YES i displayen, jag tryckte OK och då som ett mirakel dök det upp bild på tv:n
Jag skickar in en fråga här, om HDMI också. Jag får inte ljudet att fungera via HDMI, varken digitalt eller analogt. Det spelar ingen roll vilken typ av filer det är heller. Är det fler som har haft det här problemet?
Shit vad myko! Ställer in HDMI och Auto EDID > Verkställ > NO, trycker vänster och jag får HDMI-bild! Ställer in 720p > Verkställ > NO, trycker vänster igen och jag får HDMI-bild. Ljud är det däremot sämre med. Knäpptyst! Börjar kännas lite som Super Mario på 8-bitars: "Oj där fanns en Warp Zone! Oj, här fanns en 1 UP-svamp!"
Redigerat av Puckelsnook, 16 December 2007 - 22:47.
Postad 16 December 2007 - 22:55
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Shit vad myko!
Ställer in HDMI och Auto EDID > Verkställ > NO, trycker vänster och jag får HDMI-bild! Ställer in 720p > Verkställ > NO, trycker vänster igen och jag får HDMI-bild.
Ljud är det däremot sämre med. Knäpptyst!
Börjar kännas lite som Super Mario på 8-bitars: "Oj där fanns en Warp Zone! Oj, här fanns en 1 UP-svamp!"
Med tanke på hur skumt det beter sig så ska man kanske hålla tyst... HDMI ljud: PÅ (så klart) och samtliga ljudinställningar på analogt, så borde det funka.
Postad 16 December 2007 - 23:01
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tjo jag har ett problem som säker finns i någon av dom 100+ sidorna jag har en 4100 med firmware 1.3.15 som fryser så fort man använder subtitles, kör man utan fungerar det perfekt ska jag kanske byta bios?
konfiguration 4100 med nätverk Wester digital my book på usb
Hjälp!!! 
Subtitles till HD-filmer? Vad är det för format på dem (ändelse)? Är det .srt så prova att ladda in dem i notepad och spara den som ANSI. Jag uppgraderade precis min för att kolla om min funkar med subs ihop med 1.3.15 och det gör den.
Postad 16 December 2007 - 23:20
Puckelsnook
-
Puckelsnook
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Shit vad myko!
Ställer in HDMI och Auto EDID > Verkställ > NO, trycker vänster och jag får HDMI-bild! Ställer in 720p > Verkställ > NO, trycker vänster igen och jag får HDMI-bild.
Ljud är det däremot sämre med. Knäpptyst!
Börjar kännas lite som Super Mario på 8-bitars: "Oj där fanns en Warp Zone! Oj, här fanns en 1 UP-svamp!"
Med tanke på hur skumt det beter sig så ska man kanske hålla tyst... HDMI ljud: PÅ (så klart) och samtliga ljudinställningar på analogt, så borde det funka.
HDMI-ljud på och analogt. Check! Funkar utmärkt på nästan alla filer. Det här med NO och bild via HDMI är precis som att välja i en meny. När du får NO, tryck vänster eller höger för att få fram YES, klicka OK och sen funkar det
Postad 16 December 2007 - 23:46
Puckelsnook
-
Puckelsnook
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har inte tillgång till HDTV-fliken under Setup. Är detta något som man ska ha tillgång till vanligtvis? Ser inget om den fliken i manualen, men den ska ju enligt de flesta vara ganska sunkig...
Postad 16 December 2007 - 23:54
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Har inte tillgång till HDTV-fliken under Setup. Är detta något som man ska ha tillgång till vanligtvis? Ser inget om den fliken i manualen, men den ska ju enligt de flesta vara ganska sunkig...
HDTV-menyn blir endast aktiv om du har köpt och installerat TV-tunerkortet som gör att du kan använda TViX:en som en hårddiskvideo (DVT-T). Alltså inget du behöver bry dig om om du inte har köpt tunern.
Postad 17 December 2007 - 05:56
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
kan mitt streaming problem ha något att göra med att min n-router är kopplad med kabel till mitt bredbandsmodem utav bredbandsbolaget som är ett trådlöst 54mbit...att min 300mbit går ner till 54 mbit då???
För det skall väl inte hacka på en vanlig dvd film över nätverket om man kör kablat från routern till tvixen annars??
eller?
/tacksam för hjälp eller någon typ av guide eller förslag.....
Postad 17 December 2007 - 06:03
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Eller något annat tips på vad som är bättre att streama med tex nas hårddisk kanske?
skriv gärna några tips till mig ...
/mvh
Postad 17 December 2007 - 10:16
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
kan mitt streaming problem ha något att göra med att min n-router är kopplad med kabel till mitt bredbandsmodem utav bredbandsbolaget som är ett trådlöst 54mbit...att min 300mbit går ner till 54 mbit då???
För det skall väl inte hacka på en vanlig dvd film över nätverket om man kör kablat från routern till tvixen annars?? eller?
Om din dator/nas och tvixen är kopplade till en och samma router som är ett internt nätverk innanför bbb-modemet ska modemet inte påverka hastigheten på det interna nätverket. Det låter som att din setup liknar min, en router med trådat/trådlöst dit allt är kopplat som i sin tur är kopplat uplink till ett trådlöst modem från bbb. Ett tips är att stänga av den trådlösa accesspunkten i bbb-modemet eftersom du ändå bara använder accesspunkten i din dlink-router. Det borde inte påverka din hastighet på det trådade interna nätverket men när jag gjorde det fick jag upp hastigheten mot internet iaf. Kan inte skada. Du pratar om din 300mbit/s, men jag tyckte du skrev tidigare att datorn och tvixen var kopplade trådat, 300mbit/s är ju den (teoretiska) trådlösa hastigheten.
Postad 17 December 2007 - 10:29
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Datorn och tvixen kör ej trådat, utan det är trådat från min router till tvixen, och trådlöst mellan routern till datorn....har pratat med bbb och dom har nu stängt av den trådlösa funktionen i mitt modem, får se om det gör någon skillnad...?
Skall testa och köra trådat även mellan routern och datorn i eftermiddag för att se om det går att streama då...
annars vet jag inte vad jag skall göra....tycker ju att det borde funka med min uppsättning jag har nu....router till tvix trådat....router till datorn trådlöst....
Nåt mer tips skulle vara uppskattat..!!
Postad 17 December 2007 - 10:45
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Eller något annat tips på vad som är bättre att streama med tex nas hårddisk kanske? skriv gärna några tips till mig ...
/mvh
Utan att exakt veta vilken D-Link du har men du har bara möjlighet till teoretiskt 100Mbps i överföringshastighet till tvix'en då den i sin tur bara har ett 10/100 interface. Du skriver att du får en hastighet på ca 2,6mb/sek när du kör ftp, vilket är liteunder vad tvixen verkar klara av att prestera (omkring 35 Mbps) i ftp-överföring vilket borde vara tillräckligt för att skicka VOB'ar över nätet. Jag skulle också rekommendera att byta till en annan firmware, 1.0.43 eller 1.3.15 och se om du får någon skillnad. Kolla också att du inte har en dålig TP-kabel mellan routern och tvixen, att den inte har för skarpa böjar i ex. hörn eller så för det kan sänka prestadan avsevärt. Du kan ju testa med en kortare TP som får ligga rakt mellan din dator och tvix om så är fallet att du kanske har för många skarpa vinklar.. Efter det skulle jag säkerställa att inget annat "stör" streamingen, se till att allt annat är nedstängt och avslaget på din dator och testa streamingen igen för att utesluta att någon annan process tar resurser när du försöker titta på film. (typ nedladdningar eller motsvarande). Skulle det visa sig att något annat stör så kanske du skall fundera på att flytta dina filmer till en NAS eller dedikerad "mediaserver" alternativ skulle kunna vara att installera ett till nätverkskort (av bra modell) i din PC som du kör mot tvixen för att sprida belastningen av din nätverkstrafik, dock är den senare lösningen ganska avhängd på vilken övrig hårdvara du har i datorn osv. men det är några tips på hur jag skulle angripa problemet.
Redigerat av ttxx, 17 December 2007 - 10:48.
Postad 17 December 2007 - 11:08
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
tack för svaret ttxx....
skall byta fw till 1.3.15...
kabeln jag har är 7,5m inte särskilt böjd någonstans....tror inte det är detta...
hur gör jag då för att öka hastigheten på ftp överföringen..??
du säger att jag ligger lite under vad tvixen klarar...
tacksam för svar eller mer tips på detta...
/mvh
Postad 17 December 2007 - 11:31
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
tack för svaret ttxx.... skall byta fw till 1.3.15... kabeln jag har är 7,5m inte särskilt böjd någonstans....tror inte det är detta... hur gör jag då för att öka hastigheten på ftp överföringen..?? du säger att jag ligger lite under vad tvixen klarar...
tacksam för svar eller mer tips på detta...
/mvh
Då bör vi kunna utesluta kabeln mellan routern och tvixen. Dock skulle jag be dig att använda kabel mellan dator och router och upprepa dina tester då jag förstod att du kör trådlöst mellan dator och router. Starta med det, kabel dator->router->kabel->tvix och se om du får bättre prestanda med befintlig firmware. Testa både streaming och ftp överföringar. Du kanske kan "tjäna" lite prestanda med att byta ftp-klient men jag är inte säker. Jag misstänker att det är den trådlösa biten som ställer till. Så börja med att köra alla komponenter trådat i din kedja för att se om det fungerar bättre innan du byter firmware
Postad 17 December 2007 - 12:14
Unregistered64283a21
-
Unregistered64283a21
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej.
Är fruktansvärt trött på min 4100 nu, orkar inte sitta å byta firmware varje kväll.
Efter att ha provat popcorn hour -A100 så kommer jag skaffa en så fort den säljs i sverige (17 januari).
Iallafall så är den tillsalu ifall någon är intresserad av å byta firmware mellan dom olika formaten som man vill spela.
Skicka ett pm vid intresse, säljes billigt har inte hjärta att ta betalt för en halv färdig produkt.
Postad 17 December 2007 - 12:55
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej.
Är fruktansvärt trött på min 4100 nu, orkar inte sitta å byta firmware varje kväll. Efter att ha provat popcorn hour -A100 så kommer jag skaffa en så fort den säljs i sverige (17 januari).
Iallafall så är den tillsalu ifall någon är intresserad av å byta firmware mellan dom olika formaten som man vill spela.
Skicka ett pm vid intresse, säljes billigt har inte hjärta att ta betalt för en halv färdig produkt.
Jag kan hålla med om att de borde ha löst iso-problemet vi detta laget, men att packa upp iso till VIDEO_TS-mapp funkar bra eller att köra dem över nätverket som jag har gjort hela tiden. Känns lite onödigt att sälja av den redan...
Postad 17 December 2007 - 13:16
Bubben
-
Bubben
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hallå igen!
Ja nu är det jag med projje problemet som jag trodde att jag med hjälp av Gabbe löste genom att kasta skräp filer på hårddisken i Tvixen men det visade sig vara så hos mig iaf att när jag har HDMI kabeln sittande i Tvixen så kan jag inte välja upplösning för komponent kabeln men så fort jag tar ur HDMI kabeln funkar det, är det någon annan som har råkat ut för det?
Postad 17 December 2007 - 13:34
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Hej.
Är fruktansvärt trött på min 4100 nu, orkar inte sitta å byta firmware varje kväll. Efter att ha provat popcorn hour -A100 så kommer jag skaffa en så fort den säljs i sverige (17 januari).
Hoppas att du blir nöjd med din popcorn. Den verkar inte helt färdig den heller men det kanske är helt andra saker den har problem med. Personligen skulle jag sakna att den inte fungerar som usb-slave så att man kan tanka över filer snabbt utan nätverkskoppling, men alla har vi ju olika preferenser
Postad 17 December 2007 - 14:33
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
En fråga till Gabbe!
Funkar det för dig att streama video_ts film?.....För mig funkar bara iso och streama...konstigt?
hur har du kopplat för att streama?
vilken fw har du?
Jag har kopplat trådat mellan router(11n d-link) till tvix...trådlöst mellan router och dator....
när jag streamar video_ts hackar det......
/mvh malvamax
Postad 17 December 2007 - 14:50
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Funkar det för dig att streama video_ts film?.....För mig funkar bara iso och streama...konstigt? hur har du kopplat för att streama? Jag har kopplat trådat mellan router(11n d-link) till tvix...trådlöst mellan router och dator.... när jag streamar video_ts hackar det......
/mvh malvamax
Testa att göra en factory reset för att "rensa" div missmatchar i inställningar som skett, verkar som att det hjälpt andra med "konstiga" fel....
Postad 17 December 2007 - 15:02
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Funkar det för dig att streama video_ts film?.....För mig funkar bara iso och streama...konstigt? hur har du kopplat för att streama? vilken fw har du?
Jag har kopplat trådat mellan router(11n d-link) till tvix...trådlöst mellan router och dator.... när jag streamar video_ts hackar det......
Jag tycker att du ska testa att köra med kabel mellan dator och router, bara för att säkerställa att det inte är den trådlösa kopplingen som är boven i dramat. Det verkar rätt troligt i mina ögon. Kan du testa vilken hastighet du får mellan dator och router trådlöst på något sätt? Har du någon annan enhet än tvixen inkopplad i routern som du kan testa hastigheten mot? Du svarade aldrig på om du har stängt av den trådlösa accesspunkten i bbb-modemet, är den fortfarande igång kan det vara en störningskälla, aldrig bra att ha två konkurrerande accesspunkter bredvid varandra. EDIT: felskrivning
Redigerat av distortion2, 17 December 2007 - 15:03.
Postad 17 December 2007 - 15:08
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
hej!
dom på bbb stängde av den trådlösa funktionen imorse, så den skall vara avstängd nu när jag kommer hem...
hastigheten mellan dator till router har jag testat med tptest
relultatet pendlar mellan 11-13mbit........
Postad 17 December 2007 - 20:13
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
när jag tog bort det trådlösa från datorn till routern och körde kabel, så gick det att streama både iso och video_ts utan att det hackade....varför går det inte med det trådlösa??
tacksam för lite svar....
men när jag ftp:ar så kommer jag upp i samma hastighet på trådat som trådlöst ca 2,6mbit/sek....är inte det lite konstigt.??
Postad 17 December 2007 - 22:48
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Någon som råkar ha koll på kommande FW? När och vad som ska komma att fixas? Tyckte jag läste att någon är på G.
Sean?
Postad 17 December 2007 - 23:01
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
när jag tog bort det trådlösa från datorn till routern och körde kabel, så gick det att streama både iso och video_ts utan att det hackade....varför går det inte med det trådlösa??
tacksam för lite svar....
men när jag ftp:ar så kommer jag upp i samma hastighet på trådat som trådlöst ca 2,6mbit/sek....är inte det lite konstigt.??
Det är ju svårt att svara på när det gäller trådlöst, finns så många felkällor... Har du väggar mellan router och dator eller är det öppet fält? Det kan finnas andra trådlösa nät i din fastighet som stör. Har du samma märke+modell på routern och WLAN-adaptern till datorn, det hjälper för att få upp hastigheten. Vilken kryptering använder du, WEP, WEP2, WPA, WPA2? Ju bättre kryptering, destå mer kräm tar den. Du kan logga in på ditt bbb-modem och kontrollera att de har stängt av den trådlösa accesspunkten där. Kommer inte på några fler tips just nu, lycka till. EDIT: förresten, vilken d-link router har du? De gamla modellerna hade riktigt usel throughput. Men du hade väl en n-router, då borde de inte vara alltför kassa tycker man.
Redigerat av distortion2, 17 December 2007 - 23:02.
Postad 18 December 2007 - 01:01
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
En fråga till Gabbe!
Funkar det för dig att streama video_ts film?.....För mig funkar bara iso och streama...konstigt? hur har du kopplat för att streama? vilken fw har du?
Jag har kopplat trådat mellan router(11n d-link) till tvix...trådlöst mellan router och dator.... när jag streamar video_ts hackar det......
/mvh malvamax
Flera har visserligen svarat redan, men jag skriver lite ändå. Jag är ingen expert på nätverk precis och har ingen aning om vad som händer vid trådlöst vs. kabel. Möjligen är det ojämn överföring och siffrorna du läser av visar bara snittet. Har faktiskt aldrig provat streama från video_ts eftersom det funkar fint med iso-filer istället... ska kanske testa så jag vet i alla fall. Inte lätt att fatta hur olika protokoll fungerar, när iso funkar via Netshare och inte från hårddisken i Tvixen.
Postad 18 December 2007 - 01:08
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag har ca. 3,4 MB/s (MegaByte som jag antar att du menar, vilket blir ca. 27 Mbit/s) Prova att köra med SmartFTP eller FlashFXP, men det finns säkert andra lika bra. Jag hade ungefär samma siffror som du vid överföring när jag använde Windows Commander tidigare. Men visst är det lite skumt med om man inte vet vad som ligger bakom de olika teknikerna.
Postad 18 December 2007 - 12:47
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hej.
Jag känner helt igen situationen. Om jag ska titta på SVT HD så går det inte på 1.0.43. Om jag ska titta på mina JPEG-filer så måste jag använda 1.0.43. Jag kan inte ha WLAN-adaptern inkopplad när jag spelar in (står även i manualen att man inte får använda nätverk tillsammans med tunern). Jag lyckas inte använda WLAN samtidigt som HDD är ansluten till USB-uttag. Etcetera Jag är också trött på min 4100 men känner inte att jag kan sälja den alls. Att sälja skulle kännas som bedrägeri. Man kan ju inte i mitt tycke sälja en pryl som inte fungerar alls. Och att byta firmware mellan olika funktioner tycker inte heller jag fungerar. Det tar för lång tid. /Göran
Postad 18 December 2007 - 13:07
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har inga bekymmer med överföringshastigheten jag iaf (3,5M/s), men däremot måste jag av nån outgrundlig anledning "koppla ifrån" tvixen i filezilla innan överföringarna startas... annars står det bara "ansluter" och "väntar på välkomstmeddelande"... nåt tips på lösning??
Sen tycker jag det hackar lite när man kör .iso streamat (kör fw1.0.43), nån mer som reagerat på det?
//Johan
Postad 18 December 2007 - 13:27
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Sen tycker jag det hackar lite när man kör .iso streamat (kör fw1.0.43), nån mer som reagerat på det? //Johan
Kollar du på hårddisken eller över ett nätverk?
Postad 18 December 2007 - 13:33
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
är inte streamat över nätverket??!
Postad 18 December 2007 - 13:34
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
när man kör .iso streamat //Johan Det blir över nätverk alltså //Johan
Postad 18 December 2007 - 13:37
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
är inte streamat över nätverket??!
Jo, det kanske är det i en del personers ögon, men enligt mig så använder alldeles för många människor ordet "streama" felaktigt, så jag frågar hellre en gång för mycket.  Jag ser personligen inte att man "streamar" film om man kollar på film över sitt lokala nätverk. Då "kollar man på film över det lokala nätverket". Streamar gör jag om jag lyssnar på en webradiokanal (till exempel). http://sv.wikipedia....Streaming_videonär man kör .iso streamat //Johan Det blir över nätverk alltså //Johan
hihi Well, har du någon intern disk som du kan testa att kolla på filmen på också och jämföra? Eller... jag vet inte vad du vill bekräfta - att det är något knas med nätverket eller att du har knas med ISO-filen.  Jag gissar att det kan ha med nätverket att göra, och då är jag fel person att fråga.
Redigerat av sean.wiklund, 18 December 2007 - 13:38.
Postad 18 December 2007 - 13:38
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Sen tycker jag det hackar lite när man kör .iso streamat (kör fw1.0.43), nån mer som reagerat på det? Om du använder sambaprotokollet borde du byta till nfs, det är snabbare. Om du redan använder nfs kan det vara läge att prova en nyare firmware och se om problemen består. Gör de inte det vet du ju vad som är fel. Vore kul om dvico skulle släppa den ultimata firmwaren snart, eller hur? Jag är visst en av få som ligger kvar och använder 1.2.23, för mig är det den bästa kombinationen för .iso och .mkv-stöd. EDIT: nu kan ju förresten popcorn hour visa embedded subs i .mkv, vore najs om det kom till tvixen snart. Man tycker att det vore en betydligt enklare sak att fixa än själva .mkv-stödet, men sanningen är väl att dvico lägger alla resurser på kommande 6500 just nu, för att få ut den innan popcorn hour plockar alltför stora marknadsandelar. Inte så konstigt egentligen att de prioriterar så, men synd för oss 4100/5100-ägare.
Redigerat av distortion2, 18 December 2007 - 13:43.
Postad 18 December 2007 - 13:46
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Om du använder sambaprotokollet borde du byta till nfs, det är snabbare. Om du redan använder nfs kan det vara läge att prova en nyare firmware och se om problemen består. Gör de inte det vet du ju vad som är fel.
Vore kul om dvico skulle släppa den ultimata firmwaren snart, eller hur? Jag är visst en av få som ligger kvar och använder 1.2.23, för mig är det den bästa kombinationen för .iso och .mkv-stöd.
Ja det var väl lite det jag var ute efter (om det kunde var FW'n som ställde till det). Kör nfs och har iaf hårdvara att köra upp till 100Mb/s, (sen kan ju jag konfigurerat skiten som kyss mig i achlet iofs  , inte guru på nätverkjag heller sean Sean: funkar klockrent när jag kör från interna samsungen... ska prova FW 1.2.23 som distortion2 föresspråkar... viktigast är dock att .iso filer på hdd'n funkar (enklast för ungarna så) //Johan
Postad 18 December 2007 - 13:50
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Om du använder sambaprotokollet borde du byta till nfs, det är snabbare. Om du redan använder nfs kan det vara läge att prova en nyare firmware och se om problemen består. Gör de inte det vet du ju vad som är fel.
Vore kul om dvico skulle släppa den ultimata firmwaren snart, eller hur? Jag är visst en av få som ligger kvar och använder 1.2.23, för mig är det den bästa kombinationen för .iso och .mkv-stöd.
Ja det var väl lite det jag var ute efter (om det kunde var FW'n som ställde till det). Kör nfs och har iaf hårdvara att köra upp till 100Mb/s, (sen kan ju jag konfigurerat skiten som kyss mig i achlet iofs , inte guru på nätverkjag heller sean
Sean: funkar klockrent när jag kör från interna samsungen... ska prova FW 1.2.23 som distortion2 föresspråkar... viktigast är dock att .iso filer på hdd'n funkar (enklast för ungarna så)
//Johan
Utstående! Felsökning FTW.
Postad 18 December 2007 - 13:53
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
ska prova FW 1.2.23 som distortion2 föresspråkar... viktigast är dock att .iso filer på hdd'n funkar (enklast för ungarna så)
bara så du vet, jag kör allting från interna hårddisken, så om 1.2.23 är bättre eller sämre på just "streaming" över nätverket låter jag vara osagt.
Postad 18 December 2007 - 14:01
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
bara så du vet, jag kör allting från interna hårddisken, så om 1.2.23 är bättre eller sämre på just "streaming" över nätverket låter jag vara osagt.
Då måste jag definitivt prova, att streama från datorn var nämnligen en liten nödlösning jag gav mig in på... vill helst inte ha det så.. Om det är så att den fw'n ger BRA stöd för .iso (inte låser sig HELA tiden) samt att hd-materiel går att spela har jag inget behov av nån nyare fw. heller (Ursäkta en som inte är inne i Lingot...FTW???  ) //Johan
Postad 18 December 2007 - 14:05
Unregistered94c655a8
-
Unregistered94c655a8
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
 FTW - for the win
eller
FTW - fuck the world
tror nog att Sean syftade på det första
det som däremot är något dunkelt är vad han i samma post menar när han säger utstående.
det kan lätt tolkas fel på svenska, tror Sean kör med lite svengelska och egentligen menar outstanding,
som nog bättre översätts till enastående i detta sammanhanget. omskrivet skulle det då bli något liknande:
Enastående! Felsökning när den är som bäst.
Redigerat av Unregistered94c655a8, 18 December 2007 - 14:23.
Postad 18 December 2007 - 14:09
baltzman
-
baltzman
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
stämmer det att man inte kan se mkv matroska och iso på samma fw??
Postad 18 December 2007 - 14:36
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
stämmer det att man inte kan se mkv matroska och iso på samma fw??
Nej! Du kan använda någon av de senaste firmware-versionerna och de fungerar bra för både matroska och iso-filer.  Har inga bekymmer med överföringshastigheten jag iaf (3,5M/s), men däremot måste jag av nån outgrundlig anledning "koppla ifrån" tvixen i filezilla innan överföringarna startas... annars står det bara "ansluter" och "väntar på välkomstmeddelande"... nåt tips på lösning?? Sen tycker jag det hackar lite när man kör .iso streamat (kör fw1.0.43), nån mer som reagerat på det? //Johan
Kolla så att du inte försöker köra flera anslutningar till Tvixen. Mycket bra annars men just Tvix har bara stöd för en. Hoppas att det hjälper.
Postad 18 December 2007 - 15:25
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
FTW - for the win eller FTW - fuck the world
det som däremot är något dunkelt är vad han i samma post menar när han säger utstående. det kan lätt tolkas fel på svenska, tror Sean kör med lite svengelska och egentligen menar outstanding, som nog bättre översätts till enastående i detta sammanhanget. omskrivet skulle det då bli något liknande:
hehe, ja, jag har använt mig av "utstående" (outstanding) rätt länge som uttryck vilket har blivit lite av mitt signum.  Och jo, jag menar såklart for the win. Här märker man att kluris precis som jag sitter alldeles för mycket vid datorn. hehe
Postad 18 December 2007 - 15:32
baltzman
-
baltzman
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
okej vilken lättnad. är ju matroska och iso som man använder mest..
hur är menyerna i tvixen ? går det att få dom snygga? läste nån stans om jukeboxfunktionen. kan man lägga in covers till filmerna och bläddra bland som ?
Postad 18 December 2007 - 15:32
Unregistered94c655a8
-
Unregistered94c655a8
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
FTW - for the win eller FTW - fuck the world
det som däremot är något dunkelt är vad han i samma post menar när han säger utstående. det kan lätt tolkas fel på svenska, tror Sean kör med lite svengelska och egentligen menar outstanding, som nog bättre översätts till enastående i detta sammanhanget. omskrivet skulle det då bli något liknande:
hehe, ja, jag har använt mig av "utstående" (outstanding) rätt länge som uttryck vilket har blivit lite av mitt signum. Och jo, jag menar såklart for the win. Här märker man att kluris precis som jag sitter alldeles för mycket vid datorn. hehe
Utstående, klingar rätt bra. Funderar på att sno det av dig. Det är olika och nya tolkningar som gör språket levande. Finns inget fel, bara många rätt om man så säger. FTL (FTL - kom jag just på ; FTL - For the language, FTL - Free the language eller FTL - Fuck the language)
Postad 18 December 2007 - 15:34
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
okej vilken lättnad. är ju matroska och iso som man använder mest.. hur är menyerna i tvixen ? går det att få dom snygga? läste nån stans om jukeboxfunktionen. kan man lägga in covers till filmerna och bläddra bland som ?
Menyerna hänvisar jag till en recension i ett annat forum. Återvänd gärna hit sedan. http://www.component.se/docs.php?id=66Angående covers, så går det att fixa rätt enkelt. Det är lite pyssel för du behöver ordna små albumbilder i lagom storlek till varje film eller skiva men det kan, beroende på hur många sådana bilder du har, gå lite tungt att ladda dem första gången du går in i mappend u har dem i. Kör man över nätverk, så går det av någon outgrundlig anledning mycket snabbare. Så, vad jag vill säga är att det fungerar.
Postad 18 December 2007 - 15:51
baltzman
-
baltzman
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
såg ju riktigt trevligt ut.. skule ju va kul att se lite bilder på hur cover mm kan se ut..
Postad 18 December 2007 - 17:34
piraya01
-
piraya01
-
Användare
-
-
150 inlägg
Någon som vet om det är möjligt att koppla in sin digitalkamera till Tvixen och kopiera över bilderna eller se dom direkt genom tvixen på TV:n (de flesta kameror kommer ju upp som usb hårddiskar i windows)
Postad 18 December 2007 - 19:06
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Någon som vet om det är möjligt att koppla in sin digitalkamera till Tvixen och kopiera över bilderna eller se dom direkt genom tvixen på TV:n (de flesta kameror kommer ju upp som usb hårddiskar i windows)
Hej på dig pirayan.. Det går utmärkt, så länge kameran fungerar som en USB-enhet (alltså helt utan krav på drivrutiner).  Du kan både kolla på bilderna och du kan kopiera eller ta bort bilder mellan kameran och andra enheter, även om jag rekommenderar dig att pyssla med strukturering i datorn istället för det är både lättare och går snabbare.
Postad 18 December 2007 - 19:38
Gfer
-
Gfer
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Det är på gränsen att jag köper mig en sån här nu, måste man han nån form av nfs/samba installerat på datorn där all media finns för att kunna spela upp filer på tvixen därifrån? Jag spelar ju in tv på den datorn och allt, jag kör MCE 2005 på den och jag vill helst behålla det. Ah just ja, kan den spela videor pressade i x264?
Redigerat av Gfer, 18 December 2007 - 19:48.
Postad 18 December 2007 - 19:41
AndyRough
-
AndyRough
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Större Hårddiskar än SATA 500 GB? Enkel fråga: Jag har varit runt överallt och försökt förstå om Tvix:en, 4100 el. 5100, klarar av en hårddisk (SATA) större än 500 GB. Om man har rippat mycket men inte komprimerat i ngn utsträckning så räcker ju 500 GB bara till ca. 60-80 filmer. Jag skulle vilja stoppa in en intern HD i Tvix:en om 1 TB eller mer. Funkar det? Vidare, kan den klara av större externa HD via USB än 500 GB, eller är det samma begränsning? Tackar i förväg för alla svar Andreas
Postad 18 December 2007 - 20:57
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Det är på gränsen att jag köper mig en sån här nu, måste man han nån form av nfs/samba installerat på datorn där all media finns för att kunna spela upp filer på tvixen därifrån? Jag spelar ju in tv på den datorn och allt, jag kör MCE 2005 på den och jag vill helst behålla det. Ah just ja, kan den spela videor pressade i x264?
Ja och ja. NFS går lite snabbare än Samba. x264 fungerar bra med senaste firmware.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|