Dynavoice Magic C-4
(Centerhögtalare)
|
2
|
(24)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6
(Golvhögtalare)
|
1
|
(119)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-6
(Centerhögtalare)
|
4
|
(41)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger S-6
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger C-5
(Centerhögtalare)
|
1
|
(67)
|
1 490:- | |
Dynavoice Challenger S-5
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(55)
|
2 290:- | |
Dynavoice Challenger Sub 10
(Subwoofers)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-3 Paket
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-5
(Golvhögtalare)
|
4
|
(23)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DM-5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DC-5
(Centerhögtalare)
|
3
|
(19)
|
2 990:- | |
Dynavoice Finale Sub 10D
(Subwoofers)
|
1
|
(9)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Tower
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-85
(Golvhögtalare)
|
1
|
(62)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition SW-10
(Subwoofers)
|
3
|
(30)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Twin
(Golvhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Dynavoice Comet C-1 5.0
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65
(Golvhögtalare)
|
1
|
(159)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 8
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 10
(Golvhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic C-4 EX
(Centerhögtalare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(65)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite S-61
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic S-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(42)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-6 EX 5.0
|
1
|
(57)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0
|
1
|
(55)
|
Inga priser | |
Dynavoice Definition DF-6
(Golvhögtalare)
|
4
|
(12)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic FX-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
6
|
(32)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic LCR-4 EX
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Challenger M-63
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynavoice Magic F-7 EX
(Golvhögtalare)
|
3
|
(7)
|
Inga priser |
Postad 12 August 2011 - 00:11
Postad 12 August 2011 - 08:26
Om man är ute efter fint hi-fi ljud till film är det då onödigt att köpa golvare med massa bas då man endå har en subwoofer som hanterar det? Mer värt att köpa fina stativare och en subwoofer? Kanske fel tråd men det är dynavoice jag har kollat på df6
Är det till film så skulle jag nog säga att det inte existerar något s.k. fint hifi-ljud. Tycker nog att golvare alltid gör sig bättre till film än stativare.
Postad 12 August 2011 - 17:07
Är det till film så skulle jag nog säga att det inte existerar något s.k. fint hifi-ljud. Tycker nog att golvare alltid gör sig bättre till film än stativare.
Skulle påstå att film har mycket hög kvalitè på ljudet, garanterat om rullen går till biosalong. Det enda man saknar med finare stativare till filmen är vid djupgående explosioner och dylikt. Mycker har med naturlighet, dynamik och detaljer att göra. Storlek på rum, acoustic gör skillnad sen har man olika smak.
Redigerat av ZaXxx, 12 August 2011 - 17:07.
Postad 12 August 2011 - 18:44
Skulle påstå att film har mycket hög kvalitè på ljudet, garanterat om rullen går till biosalong. Det enda man saknar med finare stativare till filmen är vid djupgående explosioner och dylikt. Mycker har med naturlighet, dynamik och detaljer att göra. Storlek på rum, acoustic gör skillnad sen har man olika smak.
Men sköter inte subwoofern explosioner och dylikt?
Postad 15 August 2011 - 11:38
Yamaha RX-V467. 120W per kanal. Ej möjligt till bi-amp
Kan tilllägga att jag har en riktigt bra baslåda som ska hjälpa dessa.
Postad 15 August 2011 - 12:31
Vilka är "dessa"? Magic-, Challenger-, Definition-serien? Vilken modell?Tänkte köpa dessa men funderar på om min reciever orkar med dom?
Yamaha RX-V467. 120W per kanal. Ej möjligt till bi-amp
Kan tilllägga att jag har en riktigt bra baslåda som ska hjälpa dessa.
Postad 15 August 2011 - 14:47
Vilka är "dessa"? Magic-, Challenger-, Definition-serien? Vilken modell?
Fin tabbe av mig där. Sorry!
Dynavoice Challenger M-65 EX
Postad 17 August 2011 - 13:32
Postad 18 August 2011 - 20:41
Postad 19 August 2011 - 10:00
Någon som jämfört gamla F-6 och DF-5 med betoning på basåtergivning? Har läst att DF-5 har betydligt bättre mellan- och diskantregister. Har F-6 och funderar på att uppgradera till DF-5 men är lite rädd att basen ska vara lite klen. Jag tycker faktiskt att basen är "tillräcklig" i F-6 då jag laborerat lite med inställningar, placering osv. Så kan DF-5 återge samma (eller helst mer) bas än F-6 eller måste man gå upp till DF-6?
Eftersom du redan laborerat med olika placeringar gissar jag att du redan vet att basåtergivningen beror på förstärkare, cd-spelare etc samt på hur du placerat högtalarna och rumsakustiken. Enligt min erfarenhet ger också högtalarkablarna Supra Classic 4.0 mer tydlig bas än t.ex. 2,5mm högtalarkablar från Kjell & Co. Men när det gäller kablar finns (minst) två skolor. Enligt den ena räcker det med lampsladdar och eventuella ljudförändringar med andra kablar är ren inbillning. Enligt den andra skolan påverkas ljudet av val av högtalarkabel. Min erfarenhet är att Supras kablar är mycket prisvärda.
Jag har haft både F-6 (inte EX-versionen) och DF-5. Medan F-6 för sitt pris är en kanonhögtalare ger DF-5 ett klart bättre ljud med min utrustning (Yamaha A-S500 som drar åt det ljusa hållet samt en Yamaha-cd-spelare). Jämfört med F-6 har DF-5 en mer öppen och mer detaljerad ljudbild. Basen uppfattar jag som rätt likvärdig mellan de två. Jag använde först DF-5 i ett rum med betongväggar och dålig dämpning och med den ljusklingande Yamaha-förstärkaren. Då blev diskanten riktigt jobbig att lyssna på. När jag flyttade högtalarna till ett "normalmöblerat" vardagsrum och körde dem med en Denon-förstärkare (som enligt mitt förmenande har en mer mörk ton) blev diskanten riktigt bra och behaglig, liksom ljudet i övrigt.
Men som sagt, detta är min upplevelse av dessa högtalare. Förutom rummets akustik och kringutrustning har vi ju alla också olika ljudideal och och lyssningserfarenheter att jämföra med.
Redigerat av Mange36, 19 August 2011 - 10:02.
Postad 19 August 2011 - 14:22
Postad 19 August 2011 - 14:29
Eftersom du redan laborerat med olika placeringar gissar jag att du redan vet att basåtergivningen beror på förstärkare, cd-spelare etc samt på hur du placerat högtalarna och rumsakustiken. Enligt min erfarenhet ger också högtalarkablarna Supra Classic 4.0 mer tydlig bas än t.ex. 2,5mm högtalarkablar från Kjell & Co. Men när det gäller kablar finns (minst) två skolor. Enligt den ena räcker det med lampsladdar och eventuella ljudförändringar med andra kablar är ren inbillning. Enligt den andra skolan påverkas ljudet av val av högtalarkabel. Min erfarenhet är att Supras kablar är mycket prisvärda.
Jag har haft både F-6 (inte EX-versionen) och DF-5. Medan F-6 för sitt pris är en kanonhögtalare ger DF-5 ett klart bättre ljud med min utrustning (Yamaha A-S500 som drar åt det ljusa hållet samt en Yamaha-cd-spelare). Jämfört med F-6 har DF-5 en mer öppen och mer detaljerad ljudbild. Basen uppfattar jag som rätt likvärdig mellan de två. Jag använde först DF-5 i ett rum med betongväggar och dålig dämpning och med den ljusklingande Yamaha-förstärkaren. Då blev diskanten riktigt jobbig att lyssna på. När jag flyttade högtalarna till ett "normalmöblerat" vardagsrum och körde dem med en Denon-förstärkare (som enligt mitt förmenande har en mer mörk ton) blev diskanten riktigt bra och behaglig, liksom ljudet i övrigt.
Men som sagt, detta är min upplevelse av dessa högtalare. Förutom rummets akustik och kringutrustning har vi ju alla också olika ljudideal och och lyssningserfarenheter att jämföra med.
Tack för svaret! Nu har jag lite mer att gå på.
Håller med om att F-6orna låter otroligt bra för sitt pris, men jag skulle vilja ha lite mer öppenhet och upplösning i de övre registren. Även basen har ju sina begränsningar med lite "luddig" och otydlig skärpa. Men som sagt för priset är det grymma högtalare.
Jag kör med en Yamaha RX-V767 receiver men funderar på att koppla pre-out till min gamla H/K förstärkare för att få lite mer power till frontarna. Den har också en lite "mörkare" ton än Yamahan vilket jag tror skulle kunna bli en riktigt bra matchning med DF-5orna... (eller DF-6orna.)
Postad 20 August 2011 - 06:35
Redigerat av Mange36, 21 August 2011 - 09:30.
Postad 26 August 2011 - 08:04
Postad 28 August 2011 - 16:23
Det jag är mest intresserad av just nu är skillnaden mellan de olika modellerna Magic, Challenger, Dynamite och Definition typ ifall någon är mer lämpad för film och andra för musik. Alla synpunkter är varmt välkomna, jag är inte en sådan som köper saker utan att känna att jag har satt mig in i allt tillräckligt mycket.
De paket jag skulle vilja att ni kommenterar är speciellt dessa:
http://fynda.se/show...php?prodid=4367
http://fynda.se/show...php?prodid=3585
http://fynda.se/show...php?prodid=3373
http://fynda.se/show...php?prodid=3791
Men tror ni att en annan högtalartyp skulle passa mig bättre (typ M-63/M-68/DF-5/F-5/F-7) så är ni varmt välkomna att framföra era synpunkter och tips.
Postad 28 August 2011 - 19:06
Postad 28 August 2011 - 22:44
Jag skulle nog satsa på M-65 eller Dynamite om jag var du. Antar att du är ute efter rätt mycket bastryck? M-65:orna är ganska lättdrivna, definition ska vara lite värre, så har du stort rum och gillar spela högt kan det kanske bli lite klent med 508:an.
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte en stor basfantast som måste skaka ner grannens tavlor. Jag är helt nöjd så länge jag får härliga effekter från de filmer och tvserier jag kollar på, som jag skrev så lyssnar jag inte mycket på musik och känner inte behov av att ha ett högt bastryck då heller. Den bas som mina Proson Event 6 + Proson Rumble R-8 levererar är väl kanske i klenaste laget, men jag behöver inte heller få rutorna att skallra. Ifall jag nu känner att jag behöver mer bas så blir det nog en Dynavoice Definition SW-10.
Vad gäller rummets storlek så skulle jag gissa på att det är runt 5.2x3m eller något liknande (ungefärlig uppskattning baserat på längden/bredden på mina möbler, jag är inte i lägenheten just nu så jag kan mäta) och av den ytan är det ungefär 3.3x3m som används som "tvhörna" och det är den ytan som högtalarna skall täcka in. Alltså det beror ju på vad som menas med att spela högt också, jag vill ju inte störa grannarna men samtidigt njuta av en film och dess ljudeffekter. Under det året jag bott i lägenheten har ingen klagat på mig och då har jag ändå kollat på film fram till fem på morgonen. Sen att man har högtalare som låter en spela högt betyder ju inte att man måste kräma på hela tiden, har jag ett par bra högtalare så kommer jag nog ta med mig om några år när jag köper hus och då kan ju ingen klaga på att jag spelar för högt.
Jag kanske skulle försöka sketcha upp vardagsrummet åt er så ni får se hur det ser ut, skulle det vara till hjälp?
Postad 29 August 2011 - 10:31
Postad 29 August 2011 - 13:00
Mitt rum är ca 4x5m och jag har M-65. Ska du kolla mest film och spel så är det ju utan tvekan trycket som är det viktigaste. M-65 låter mycket bra till film.
Tack så mycket för dina synpunkter, just nu verkar det bli ett par Challenger och jag sitter och jämför M-65 EX med M-85 för att veta vilka jag ska köpa och egentligen gör jag samma med C-5 EX och C-6. M-85 har ju större bas- och mellanregisterselement och ett extra diskantelement än M-65 EX, C-6 har ju även den större baselement och ett extra diskantelement jämfört med C-5 EX. Sen tillkommer det några andra variationer så som annat material i bas-/mellanregisterelementen hos M-85 vs M-65 och möjlighet till bi-wire hos C-6 (även ifall jag inte vet ifall jag kommer använda mig av bi-wireing). Men kan man säga att M-85 + C-6 är en bättre kombination än M-65 EX + C-5 EX?
Edit: Ser att C-6 är en utgången modell hos Dynavoice, så det är C-5 EX v3 som gäller som center.
Redigerat av rytterstedt, 29 August 2011 - 13:10.
Postad 06 September 2011 - 10:17
Någon som vet vad uppgraderingen av diskanten på V.3 av M-65 EX innebär?
Det här svaret fick jag från Fynda:
"Diskanten har fått en extra magnet på baksidan och en liten annan utformning,vilket ska göra det lite bättre, men det är inte någon jätteskillnad."
Postad 19 September 2011 - 21:43
Det har blivit dags att införskaffa min första ordentliga ljudanläggning. Det rör sig om både högtalare och förstärkare för högst 6000 kr. Har strökollat lite under sommaren, framför allt här på forumet, och det lutar mot någon av Dynavoice-högtalarna runt 3000 kr. Det rör sig alltså om antingen Dynavoice Challenger M-65 EX, Dynavoice Definition DF-5, Dynavoice Challenger M-85 eller Dynavoice Dynamite 10. Jag har inte möjlighet att ta mig till Falkenberg för att provlyssna i Fyndas butik, så att lyssna mig till vilka jag föredrar är uteslutet.
Hur högtalarna ska användas?
Jo, de ska i huvudsak användas till vardagslyssning på rimlig ljudnivå (inte öronbedövande, jag och min kombo är båda studenter som är ganska upptagna med studier - därför vill vi ha ett välbalanserat med ändå ganska krämigt ljud även på låga volymer) och helglyssning på tidvis väldigt hög ljudnivå. Vår musiksmak rör sig i huvudsak i elektroniska genrer som ambient, techno, ibland pop och ibland en del romantisk indiemusik men i huvudsak elektroniskt med bitvis djupa basgångar med mycket tryck. Artister (om det hjälper) varierar från Brian Eno, Gas, Boards of Canada, Four Tet, Plastikman till Sigur Rós, Markus Krunegård, Maggio, ja, ett brett spektra av musik med fokus på elektroniskt helt enkelt. Som det ser ut nu kommer högtalarna enbart användas till musik och placeras i ett vardagsrum på ca 3,5x6,5m.
Vad jag tänker kring de olika högtalarna?
M-65:an känns härlig, prisvärd, men kanske lite svag i basen efter vad jag läst.. Men vi bor ju i hyreslägenhet så det kanske grannarna gläds över och så kan man vid senare tillfälle komplettera med en sub om man känner för det.
DF-5:an ser grymt häftig ut, men saknar mellanregister - hur påverkar det ljudupplevelsen? Nu är det ju kanske inte så mycket gitarrer och röster i vår musik - men man vill ju gärna kunna spela lite kärlekskrank indierock någon gång ibland.
M-85:an är fin, ser fet ut, men är den bättre än M-65:an? Ställer den högre krav på förstärkaren? Är ljudet lika välbalanserat och klart som M-65:ans påstås vara?
Dynamite 10 är groteskt ful och diskvalificeras egentligen på utseendet, men ser ut att kunna leverera riktigt krämigt ljud. Hur låter den i förhållande till de andra? Ska man uthärda att den enbart finns i svart och har stylats för att tilltala 15-åriga volvoraggare? Vad ställer den för krav på förstärkare?
Förstärkare?
Ja,som kanske framkommer har jag ändå ganska tydliga bias vad gäller högtalarna, där jag egentligen mest vill ha en fingervisning åt vad som passar bäst utifrån vad vi ska använda dem till. När det kommer till förstärkare däremot är jag helt vilse. Man kan ju köpa en sån där frän Yamaha eller Onkyo-förstärkare för några tusenlappar så att man har möjlighet att koppla in 5 olika hdmi-källor med bilduppskalning och gud vet vad. Det kanske är så att dessa förstärkare också på riktigt kan konkurrera med stereoförstärkare utan en massa pryttlar för samma pengar. Runt 3000 kr är jag beredd att lägga även här, men håller gärna kvar pengarna om det finns utrymme för det. Det vill säga, betänk inte möjligheten att jag i framtiden ska kunna koppla in ett par värstinghögtalare - vid det laget lär jag köpa en ny förstärkare ändå. Det kan dock hända att jag i framtiden vill koppla in en sub eller någon frän konsol, men denna kompatibilitet är jag beredd att kompromissa med tills vidare och det får betraktas som ett svagt plus. Jag har framför allt snöat in mig på Yamaha RX-V*67-serien, huvudsakligen eftersom den är estetiskt tilltalande och att jag ser folk tipsa en del om det här på forumet. Hur skulle ljudupplevelsen i exempelvis M-65:orna förändras om man gick från en Yamaha RX-V367 till en V667? Skulle det ens märkas, eller är det framför allt surround-ljud och kompatibiliteten med olika typer av ljudkällor som gör skillnaden i priset? Är det värt en prisskillnad på 2000 sett till att systemet totalt med en V367 skulle kosta 4500-5000 kr beroende på val av högtalare? Borde jag kolla på helt andra förstärkare, i sådant fall vilka?
Kablage
Ja, vad behöver jag för kablar? Tycker mig ha förstått att bi-wiring gör stor skillnad på M-65:orna, men det finns motstridiga uppgifter om den saken här på forumet. Om det ändå inte kostar mer än någon hundralapp extra i kablage så är det väl klart värt om ljudskillnaden är märkbar (åtminstone för perfektionist-egot liksom).
Sammanfattning:
Högtalare + förstärkare till en ambient/techno-lyssnande student i hyreslägenhet, vardagsrum på 3,5x6,5m och en budget som kan sträckas till 6000 kr ungefär (men ju billigare och högre prisvärdhet desto bättre, såklart).
Postad 19 September 2011 - 22:50
Att M-65 skulle vara basfattig tror jag inte, tycker snarare att folk brukar påpeka att basen räcker rätt långt. Jag tror ni klarar er utan sub med dem i lägenhet. M-85 har större basar och därmed också troligen mer bastryck.
DF-5 saknar visserligen dedikerat mellanregisterelement, men därmed inte sagt att den ljudmässigt skulle sakna mellanregister. Jag tror inte den saknar något ljudmässigt jämfört med de andra, snarare tvärt om.
Förstärkaremässigt är nog ingen av dem något stort problem, Dynavoice är rätt lättdrivna över lag. Men ja, 367 eller 667? Skillnaden i effekt ser ut att vara rätt liten. Framför allt är det nog antalet anslutningar och features som avgör i ert fall. Jag hade nog valt 667, men jag brukar åas vilja hålla mig snäppet över "minsta möjliga".
Vad gäller kablar kommer vi till den enklast avdelningen: Köp vanlig, billig högtalarkabel. 1,5 mm2 eller nåt på CO/Kjell/Biltema. Spelar ingen roll.
Bi-wire kan du skita i också, det gör ingen skillnad alls (gör det ingen skillnad att köpa tjockare kabel så gör inte bi-wire nåt heller!). Om det är bi-amp du syftar på däremot så... gör det ingen skillnad där heller (eftersom du inte har separata slutsteg med egen strömförsörjning i förstärkaren). Keep it simple.
Hursomhelst, jag skulle nog rekommendera M-65 eller DF-5, jag tror att båda duger gott till ert behov.
Postad 20 September 2011 - 09:27
Har fortfarande lite svårt att bestämma mig, men det var ju trevligt att du likt jag verkar tycka att M-65 och DF-5 är toppkandidaterna. Jag var rätt trött när jag skrev igår, försöker få ihop beställningen under dagen så att den förhoppningsvis når fram till helgen (förstärkare får jag köpa i fysisk butik då Fynda inte har de modeller jag tittar på). Det jag syftade på när jag sa att M-65an påstods vara svag i basen var att jag läst på några ställen att den inte går så väldigt djupt (men detta är väl kanske en smaksak - därtill kan man ju betänka att vi har massiva betongväggar), men om detta inte känns igen så lär jag inte heller uppmärksamma det.
Gällande förstärkare har jag nu förfinat mitt urval en aning, och söker nu alltså en förstärkare till M-65 eller DF-5. De modeller jag på egen hand tittat lite närmare på har dels olika användningsområden, ligger i olika prisklasser, har olika uteffekt och är av olika fabrikat:
Sony STR-DH520 ~ 2000 kr
https://www.prisjakt...kt.php?p=839341
Upplever detta alternativ som minst lockande och kan egentligen inte se att den överträffar Yamaha RX-V367 på något sätt mer än om man ser till ljudformat som stöds (ointressant, den kommer bara spela via kabel eller möjligtvis en cd-spelare så småningom), HDMI-standby (fullständigt ointressant) och att den är 7.1 (fullständigt ointressant). Gissar att det inte är någon märkbar skillnad i ljudkvalitet gentemot den andra surroundförstärkaren.
Yamaha RX-V367 ~ 1700 kr
https://www.prisjakt...kt.php?p=600609
Mest skonsam för plånboken, kommer att kunna driva högtalarna utan problem gissar jag (om man kollar uteffekten). Den har nog allt jag kan tänkas behöva de närmsta åren. Om jag ska köpa en dyrare modell i RX-V-serien så ställer det krav på att det faktiskt också kommer att höras - eller att det av andra skäl (utifrån mina behov givetvis) gör en prisökning med över 50% rimlig.
Okyo TX-SR309 ~ 2200 kr
https://www.prisjakt...kt.php?p=827637
Ser fin ut, lite dyrare än RX-V367 men verkar kunna kräma lite mer (om man nu ens kommer att kunna gå så högt som specifikationen anger utan att förstöra högtalarna, har lite dålig uppfattning om det där). Det lättaste av samtliga alternativ - går det att tolka fördelaktigt eller är det negativt? Enbart klämkontakter, men om jag ändå inte ska ha något fancy kablage spelar väl detta knappast någon roll?
Yamaha RS-300 ~ 2500 kr
https://www.prisjakt...kt.php?p=715126
Den enda riktiga stereoförstärkaren, känns mer lämpad för mitt ändamål. Lite dyrare, men jag gissar att man åtminstone skulle kunna mäta skillnader i uppspelningskvalitet med något slags instrument, kanske med ett tränat öra. Dyrast, vilket ställer krav på att den faktiskt är betydligt bättre för mitt ändamål än den andra Yamahan. Har dock läst på några olika forum och i olika recensioner att den har ett lite krångligt användargränssnitt - vissa inställningar går enbart göra med fjärrkontroll för att framsidan ska se fin ut (inte nödvändigtvis en nackdel, det ser ju faktiskt ut som en stereo till skillnad från de andra två), samt att den kan vara lite buggig när det kommer till vissa inställningar.
Har jag missat några spännande alternativ runt 1500-2500 kr? Skulle det spela någon större roll vilken av dessa jag väljer?
Redigerat av Fuwalu, 20 September 2011 - 09:48.
Postad 20 September 2011 - 11:32
Får se om jag kommer ihåg att återkomma med ett utlåtande efter att de har blivit ordentligt inspelade och jag har ägnat några timmar åt att lyssna på dem. Annars tackar jag för hjälpen, ha ett bra liv!
Redigerat av Fuwalu, 20 September 2011 - 11:34.
Postad 22 September 2011 - 07:45
DF-5 saknar visserligen dedikerat mellanregisterelement, men därmed inte sagt att den ljudmässigt skulle sakna mellanregister. Jag tror inte den saknar något ljudmässigt jämfört med de andra, snarare tvärt om.
Vet du ifall DF-6/DF-8 också saknar dedikerat mellanregisterelement?
Postad 22 September 2011 - 08:50
Vet du ifall DF-6/DF-8 också saknar dedikerat mellanregisterelement?
DF-6 har följande element (som står att läsa om du kollar upp produkten på fynda.se):
Element:
1 x Band-diskant
1 x Softdome-diskant
5,25-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
2 x 6,5-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
Dvs att vardera högtalare har två diskantelement och tre baselement => den saknar dedikerat mellanregisterelement. Vad detta innebär för ljudet är jag inte rätt person att svara på.
DF-8 har följande element:
Element:
1 x Band-diskant
1 x Softdome-diskant
6,5-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
2 x 8-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
Dvs även denna två diskantelement och tre baselement.
Postad 22 September 2011 - 11:01
Gissar iofs att det är de ensamma mindre "basarna" är de som leker mellanregister i praktiken. På Dynavoice hemsida kallas de mellanregister.Hallå, sitter och kopplar förstärkaren till högtalarna nu. Mycket snabb leverans med andra ord, och vilka bjässar!
DF-6 har följande element (som står att läsa om du kollar upp produkten på fynda.se):
Element:
1 x Band-diskant
1 x Softdome-diskant
5,25-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
2 x 6,5-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
Dvs att vardera högtalare har två diskantelement och tre baselement => den saknar dedikerat mellanregisterelement. Vad detta innebär för ljudet är jag inte rätt person att svara på.
DF-8 har följande element:
Element:
1 x Band-diskant
1 x Softdome-diskant
6,5-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
2 x 8-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
Dvs även denna två diskantelement och tre baselement.
Postad 22 September 2011 - 17:42
Borde jag kolla på helt andra förstärkare, i sådant fall vilka?
Vill bara hålla med om Dynavoice i regel är väldigt lättdrivna. Jag driver ett par Definition DF-5 med en Denon på 30W. Det fungerar utmärkt.
Postad 12 October 2011 - 10:42
Hittade dynamite 12!! http://fynda.se/show...php?prodid=4683
Någon som testat dom? hyfsat lika artech 12 till utseendet men med biffiga, gjutna korgar.
Ser lovande ut och jag blev sugen på att byta upp mig i vardagsrummet.. ska ha barn om ett par månader så det kanske inte är helt PK men dom ser bra ut!
Postad 12 October 2011 - 18:08
Någon som vet vad som är nytt med diskanten i M-65 EX v.3?
Som jag skrev i ett inlägg ovan..
Det här svaret fick jag från Fynda:
"Diskanten har fått en extra magnet på baksidan och en liten annan utformning,vilket ska göra det lite bättre, men det är inte någon jätteskillnad."
Postad 14 October 2011 - 14:03
Även den lilla Proson reality har jag tänkt på.
Även om jag vill ha helst klangmatchat mot mina df-5 kan det bli bättre med mindre högtalare som passar rummet bättre, och inte behöver vesa fäste för 400 spänn.
Det enklaste är att hänga utan riktning dvs direkt mot väggen. Är värt att rikta dx-5 eller är det dumsnålt?
Postad 30 November 2011 - 22:35
Frågan jag egentligen har är vilken uppsättning som passar absolut bäst ihop med VSX921 från Pioneer och filmtittande/TV-spelande? Jag misstänker att M-65orna räcker gott för mig men jag hade gärna spetsat till det med M-85 bara för att, men det kanske är pengar i sjön? Eller passar möjligen Dynamite bättre för filmtittande och TV-spelande?
Postad 01 December 2011 - 16:44
finns det lösningar? Absorbenter?
Redigerat av Asprarn, 01 December 2011 - 16:52.
Postad 01 December 2011 - 19:43
Efter att ha läst om Dynavoice Challenger M-65 Ex 5.0 paketet och allt skryt detta har fått så bestämde jag mig för att detta ska vara mitt val.
Har du lyssnat på dessa? Det är inte direkt en kompromisslös skapelse, visst blir det ljud och mycket av den varan, men hifi? Nja...
Postad 01 December 2011 - 19:46
Har du lyssnat på dessa? Det är inte direkt en kompromisslös skapelse, visst blir det ljud och mycket av den varan, men hifi? Nja...
För pengen är det väldigt mycket Hifi jämfört med annat i samma prisklass.
Postad 01 December 2011 - 19:49
Nej jag har tyvärr inte haft möjlighet att provlyssna något av det jag varit inne på att köpa. Har mest fått diskutera med användare och läsa mig till det mesta. Jag inser att jag köper "grisen i säcken", men jag tror för tillfället att de kommer vara goda nog för den nivån filmtittande och TV-spelande kommer ligga på.
Postad 01 December 2011 - 20:25
För pengen är det väldigt mycket Hifi jämfört med annat i samma prisklass.
Fel tråd att gagga om detta, men njae. Bajs är inte godare för att det är gratis. Det finns mycket intressantare alternativ från t ex Tangent, Infinity, Audio Pro mm utan de grava konstruktionsfel som M65 är behäftad med (puckelbas i discoområdet men ingen djupbas, avrullad men ändå s-ig diskant, etc). Kan man tänka sig begagnat öppnar sig ytterligare möjligheter.
Postad 01 December 2011 - 20:57
Du skrev även att det inte var någon skillnad mellan M65 och M85. Förstår att du plockat upp från de som kanske har en mer nyanserad och bättre koll på hur de låter men svårt att ta dina intryck på allvar när du håller på så där...
M65 har sina brister (märkligt annars till det priset) men duger garanterat alldeles utmärkt för väldigt många, speciellt om man tänker filmljud.
Postad 01 December 2011 - 21:03
carlf: Intressant att se att du nu justerat din tidigare karaktärsbeskrivning av M65. Då skrev du att det handlade om inbyggd loudness (förhöjd bas och diskant). Nu skriver du att den har puckelbas (tidigare skrev du bumlig) och plötsligt har den fått avrullad diskant.
Du skrev även att det inte var någon skillnad mellan M65 och M85. Förstår att du plockat upp från de som kanske har en mer nyanserad och bättre koll på hur de låter men svårt att ta dina intryck på allvar när du håller på så där...
M65 har sina brister (märkligt annars till det priset) men duger garanterat alldeles utmärkt för väldigt många, speciellt om man tänker filmljud.
Oh SNAP!
OT: M-65 enligt mig är en helt ok högtalare för priset, så om ni ska köpa så köp.
Tre lök tjänar man igen till nästa månad så det är ju inte direkt något som svider mycket.
Blir du missnöjd med ljudet så sälj och köp beggat, förstår inte allt hat mot dynavoice.
Man måste pröva sig fram och se vad man själv har för krav (för tro det eller ej vi har olika krav), och är det då som "eliten" säger att det är skit, så fine. Då köper man nytt vi lever väl ändå i ett konsumtions samhälle?
Postad 01 December 2011 - 21:20
Fel tråd att gagga om detta, men njae. Bajs är inte godare för att det är gratis. Det finns mycket intressantare alternativ från t ex Tangent, Infinity, Audio Pro mm utan de grava konstruktionsfel som M65 är behäftad med (puckelbas i discoområdet men ingen djupbas, avrullad men ändå s-ig diskant, etc). Kan man tänka sig begagnat öppnar sig ytterligare möjligheter.
Sluta gagga då och fara med osanningar i denna tråden. Har ägt högtalare från alla tillverkare du nämnde och i stort sett hela programmet från Audio Pro och du kunde inte ha mer fel.
Finns inga tecken på distortion i diskanten som du påstår på M-65. Hissad midbas har de flesta tillverkare i sina högtalare under 20.000kr så sluta trolla nu. Du har förmodligen bara få referenser (att läsa om högtalare räknas inte som referens).
Sluta nu skriva strunt.
Postad 01 December 2011 - 21:27
Postad 01 December 2011 - 21:44
carlf: Intressant att se att du nu justerat din tidigare karaktärsbeskrivning av M65. Då skrev du att det handlade om inbyggd loudness (förhöjd bas och diskant). Nu skriver du att den har puckelbas (tidigare skrev du bumlig) och plötsligt har den fått avrullad diskant.
Du tar tydligen åt dig. Bevakar du mina inlägg så noga?
Jag står för det jag skriver. Läs en gång till så kanske du begriper. Dynavoice har lyckats med konststycket att få basen att bli både odefinierat bumlig och med en tydlig midbaspuckel som tydligen impar på fjortonåringarna. Diskanten lyckas trots bristande upplösning väsa ur sig tydliga s-ljud.
Stor synd och skam att man haussar sån här dynga.
Och nej, jag är inte konstruktiv med detta inlägg. Tröttnade på det när kränkta fanboys felciterad mig och kallade mig troll. Men jag får iallafall önska er all lycka - era öron är i alla fall snälla mot era plånböcker. De flesta som lyssnat på högtalare utanför Elgiganten och Siba vet att det finns betydligt bättre alternativ.
Postad 01 December 2011 - 21:48
Sluta gagga då och fara med osanningar i denna tråden. Har ägt högtalare från alla tillverkare du nämnde och i stort sett hela programmet från Audio Pro och du kunde inte ha mer fel.
Finns inga tecken på distortion i diskanten som du påstår på M-65. Hissad midbas har de flesta tillverkare i sina högtalare under 20.000kr så sluta trolla nu. Du har förmodligen bara få referenser (att läsa om högtalare räknas inte som referens).
Sluta nu skriva strunt.
Om du nu verkligen ägt högtalare från AP, Infinity, Tangent etc - vad var det som gjorde att du var tvungen att byta hela tiden? AP har har många produkter på marknaden, imponerande slösaktigt att beta av alla dem.
Och ang hissad bas - eh det finns gott om högtalare som inte är konstruerade på det viset, även i budgetsegmentet.
Sist men inte minst - jag påstår inte att DV lider av kraftig distorsion, s-ljud är något annat som vi utan tinnitus kan höra ibland när en bristfällig högtalare pressas. Läs om läs rätt.
Redigerat av Unregistered1322, 01 December 2011 - 21:52.
Postad 01 December 2011 - 21:56
Mina öron drabbades inte alls. En skön högtalare som spelar allt man kastar på dom utan problem.
S-ljud uppkommer i samband med distortion och inte annars. Läs om läs rätt.
Redigerat av Careface, 01 December 2011 - 21:57.
Postad 01 December 2011 - 22:11
Lite svårt att ta dina tvärsäkra uttalanden som självutnämnd expert på allvar när du inte ens kan stava till distorSion.S-ljud uppkommer i samband med distortion och inte annars. Läs om läs rätt.
Och gällande DVs prisvärdhet, läs ovan, skit är skit även om det är billigt. Det kanske svider mindre i lädret men det gör det inte bättre.
Postad 01 December 2011 - 22:42
Lite svårt att ta dina tvärsäkra uttalanden som självutnämnd expert på allvar när du inte ens kan stava till distorSion.
Och gällande DVs prisvärdhet, läs ovan, skit är skit även om det är billigt. Det kanske svider mindre i lädret men det gör det inte bättre.
Ja du jag skriver oftast på engelska så det blir lite svårt att hålla isär. Ursäkta mig, distorsion skall det såklart vara.
Oavsett så stämmer inte dina uttalanden till den grad du vill påvisa
Postad 01 December 2011 - 23:47
För dom pengar Dynavoice betingar så är dom en dröm
Dynavoice duger om man har låga krav, dvs de låter. Hur de sen låter är en annan sak.
Postad 01 December 2011 - 23:59
Dynavoice duger om man har låga krav, dvs de låter. Hur de sen låter är en annan sak.
Men herre!
Vad man får för 3000kr är något helt otroligt. Innan dessa och proson osv fanns så fick man pappkartong med datorhögtalarelement för dom pengarna. Seriöst ge er. Ageve! Har du ens provat dom i hemmiljö?
Visst saknas det upplösning, vad dom däremot har som få budgethögtalare har är 3D. Saknades det när ni lyssnade så va det något annat som felade i kedjan eller i rummet. Dom går inte brådjupt i frekvens men det är inte relevant för det gör få högtalare i den prisklassen som gör.
Som instegshögtalare är den lysande. De som köper denna kommer inte sitta och inmundiga whiskey och röka cigarr samtidigt som dom vänder vinyl på sin Clearaudio. Snarare se en film eller tre och spela tv-spel på dom.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Omfoliering/Omlackering....
27 bilder
19 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?