ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 14 januari 2008 - 19:08
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Jo, genom stadsnät kommer det att bli ordentlig konkurrens nu.
Visst, men i denna tråd avhandlar vi ComHem som enbart är leverantör via kabel-TV-uttaget i anslutna fastigheter.
Stadsnätet är ju förhållandevis ovanligt jämfört med hur många som har tillgång till ComHem.
Skulle däremot kabel-TV-uttaget öppnas upp för olika leverantörer på samma sätt som tele-uttaget är för olika ADSL-leveratörer - då skulle ComHem få riktig konkurrens.
Det är snarare så att tråden handlar en specifik HD mottagare CXHD-1000C som ComHem (och vi) har problem med. Harlin, har du något nytt att komma med ? Per
Postad 14 januari 2008 - 19:35
mikaklin
-
mikaklin
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Nu ska det tydligen dröja till februari innan vi får en tidsplan enligt svar från [email protected]: Vi beklagar de problem du upplever med boxen. Humax jobbar på en uppgradering till boxen i skrivandes stund. När den kommer är ej spikat i dagsläget, våra förhoppningar är att en konkret tidsplan skall kunna presenteras i början av februari. Innan den har kommit så har vi inte så mycket vi kan erbjuda dig. Du kan få säga upp om du vill och få pengarna för boxen tillbaka.
Postad 14 januari 2008 - 19:52
Februari!!! För att få fram tidsplanen!!!! Helt otroligt. Om det tar en månad att få fram tidsplanen, hur lång tid kommer det då inte att ta att lösa problemen med boxen!!! Det är som jag hela tiden har sagt, Comhem har redan släppt taget om den sk HDTV-satsningen. Ironiskt nog verkar dom inte medvetna om det själva. Vad är det som hindrar dom att sätta press på HUMAX och komma fram med en tidsplan tills i morgon!!! Man har ju haft ett helt år på sig att få fram en lösning från HUMAX? Men, vi har ju blivit tillsagda att bara prata konstruktiva tekniklösningar i den här tråden, så jag hänvisar till min alternativa Comhem tråd. Där är det fritt att tycka till om Comhem och komma med förslag hur vi ska få Comhem på andra tankar. https://www.minhembi...howtopic=183715Ursäkta tt jag kapade tråden ett tag.
Postad 14 januari 2008 - 19:53
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Nu ska det tydligen dröja till februari innan vi får en tidsplan enligt svar från [email protected]:
Vi beklagar de problem du upplever med boxen. Humax jobbar på en uppgradering till boxen i skrivandes stund. När den kommer är ej spikat i dagsläget, våra förhoppningar är att en konkret tidsplan skall kunna presenteras i början av februari. Innan den har kommit så har vi inte så mycket vi kan erbjuda dig. Du kan få säga upp om du vill och få pengarna för boxen tillbaka.
Det var ju otippat.
Postad 14 januari 2008 - 20:27
Framåt IFE
-
Framåt IFE
-
Amatör
-
-
52 inlägg
När den kommer är ej spikat i dagsläget, våra förhoppningar är att en konkret tidsplan skall kunna presenteras i början av februari.
Comhems förhoppningar brukar sällan slå in! Kommer denna tidsplan för när den förträffliga tidsplanen ska presenteras hålla?
Postad 14 januari 2008 - 20:29
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Nu ska det tydligen dröja till februari innan vi får en tidsplan enligt svar från [email protected]:
Vi beklagar de problem du upplever med boxen. Humax jobbar på en uppgradering till boxen i skrivandes stund. När den kommer är ej spikat i dagsläget, våra förhoppningar är att en konkret tidsplan skall kunna presenteras i början av februari. Innan den har kommit så har vi inte så mycket vi kan erbjuda dig. Du kan få säga upp om du vill och få pengarna för boxen tillbaka.
I det här sammanhanget är det ändå ett stort framsteg jämfört med tidigare informationsflöde som ju var nära noll. Det innebär att vi här på forumet får del av den tidsplanen Harlin skrev att CH skulle få av Humax, vilket var en av mina frågor.
Postad 14 januari 2008 - 20:35
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
I det här sammanhanget är det ändå ett stort framsteg jämfört med tidigare informationsflöde som ju var nära noll. Det innebär att vi här på forumet får del av den tidsplanen Harlin skrev att CH skulle få av Humax, vilket var en av mina frågor.
Jag håller helt klart med detta, så mycket ny och snabb information vi får nu är hastighetsrekord :-) Jag bara undrar var denna info kommer ifrån att tidsplanen skall komma i februari ? Harlin igen, har du denna information ? Per
Postad 14 januari 2008 - 20:46
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Nu när ni ändå var igång med en ganska avancerad teknisk diskussion: Vad innebär den där avrundningen det pratas om i samband med färgrymd? Det finns en patenterad s k quantel-rundning. Kan någon förklara i lekmanstermer eller länka till en sida som visar vad Stephen Neal pratar om här i sitt AV-forumsinlägg tråden "Solarisation" ang just Humax PR-HD1000 Vad innebär det konkret i Humax-fallet? Att det sker en konvertering till RGB någonstans på fel sätt? Det kanske är ett måste, men att man sen inte har tillräckligt många decimaler eller avrundar rätt? Är algoritmen som nämns något som Humax råder över, eller sitter det i dekoderchippet? (Vi får se vad framtiden utvisar, det kanske blir att vi får skicka in boxarna på chip-uppgradering i slutändan el dyl.) -------------------------------------------------------------------------------------------------- Yep - banding of this form usually means there is a bit-depth or similar problem somewhere in the scheme. This can be the result of poor quality processing - including algorithms using insuffient number of bits in their intermediate processing. If you convert from YCrCb 8 bit (as broadcast by MPEG2) to RGB 8 bit colour space using only 8 bit accuracy arithmetic you can end up with nasty results - if you use a higher accuracy and then round (ideally dynamically if you've paid Quantel!) to 8 bits at the end of the process you end up with a better result. Similarly if there isn't sufficient bit rate to carry higher frequency information in some blocks, you end up with a block of a single colour, rather than detail of varying brightness, which can cause a similar effect (though this usually creates blocky boundaries whereas the above gives smooth curved boundaries often) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Redigerat av ruhe, 14 januari 2008 - 20:50.
Postad 14 januari 2008 - 21:02
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
...sitter med en undran bara, vilken kvalité ska man förvänta sig egentligen?
En fråga som även jag tycker borde lyftas upp lite i sammanhanget. Är viss förekomst av blockbildningar och färgband något man får räkna med och acceptera med överförda tv-signaler eller kan man kräva en bild jämförbar med tex dvd?
Postad 14 januari 2008 - 21:08
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
...sitter med en undran bara, vilken kvalité ska man förvänta sig egentligen? En fråga som även jag tycker borde lyftas upp lite i sammanhanget. Är viss förekomst av blockbildningar och färgband något man får räkna med och acceptera med överförda tv-signaler eller kan man kräva en bild jämförbar med tex dvd?
Den dyraste boxen är den sämsta. Detta är inte acceptabelt.
Redigerat av Doublefix, 14 januari 2008 - 21:09.
Postad 14 januari 2008 - 21:13
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
...sitter med en undran bara, vilken kvalité ska man förvänta sig egentligen? En fråga som även jag tycker borde lyftas upp lite i sammanhanget. Är viss förekomst av blockbildningar och färgband något man får räkna med och acceptera med överförda tv-signaler eller kan man kräva en bild jämförbar med tex dvd?
Vissa kanaler och sändningar blir inte bra vilken box man än har då man blåser upp dem i 42, 50 tum eller mer, då är det frågan om komprimeringsartefakter och då får klagomålen gå på själva utsändningarna eller kanalerna. Man ska dock inte räkna med- eller godta färgband/colorbanding/posterisering ( kärt barn har många namn ) som just denna box framkallar.
Postad 14 januari 2008 - 21:14
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Har du läst något i tråden överhuvudtaget ? Per
Postad 14 januari 2008 - 21:22
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
Det var värst vad många var intresserade av mig. Trodde det intressanta var att diskutera hur de problem som ni upplever löses så snart som möjligt, inte vem jag är.
Daniel Harlin heter jag, är anställd av Com Hem (ingen konsult som Magnus1111 gissar). Jag jobbade fram till någon gång i somras/höstas med tv-frågor på heltid, främst från ett kundperspektiv. En kollega till mig tog sedan över mina arbetsuppgifter, och det var honom som Magnus1111 talade med i fredags, och av någon anledning trodde var jag. För övrigt har jag här på forumet aldrig angivit att jag skulle vara tv-ansvarig, varför skriver du det Magnus1111?
Självklart har jag fått ett ok från berörda att skriva här.
Postad 14 januari 2008 - 21:30
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Det var värst vad många var intresserade av mig. Trodde det intressanta var att diskutera hur de problem som ni upplever löses så snart som möjligt, inte vem jag är.
Daniel Harlin heter jag, är anställd av Com Hem (ingen konsult som Magnus1111 gissar). Jag jobbade fram till någon gång i somras/höstas med tv-frågor på heltid, främst från ett kundperspektiv. En kollega till mig tog sedan över mina arbetsuppgifter, och det var honom som Magnus1111 talade med i fredags, och av någon anledning trodde var jag. För övrigt har jag här på forumet aldrig angivit att jag skulle vara tv-ansvarig, varför skriver du det Magnus1111? Självklart har jag fått ett ok från berörda att skriva här.
Det är bara några få som är intresserade av vem du är, de flesta av oss vill nog veta vad du är och vilken position du har samt vad du kan hjälpa oss med med denna boxen som inte kan leverera vad den skall. Har du mer information om vad som händer så får du gärna lägga ut den här. Per
Postad 14 januari 2008 - 21:32
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Man ska dock inte räkna med- eller godta färgband/colorbanding/posterisering ( kärt barn har många namn ) som just denna box framkallar.
Eftersom boxen tydligt ger mer av denna vara än tex den enkla Samsungboxen så är det naturligtvis riktigt (var inte det jag menade). Nu när jag vet hur och vad jag skall titta efter så ser jag även block och viss banding hos Samsungen (som jag inte tänkt på tidigare). Inte alls lika störande som med HD-boxen men är det godtagbart eller borde man kräva en bild jmf med dvd?
Postad 14 januari 2008 - 21:37
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
bisterfinnen hade ju en hel del frågor (inlägg #3232). Tänkte utgå från dem och svara på de som går att svara på just nu. Ett antal av frågorna har jag naturligtvis svaret på redan nu, men för att inte behöva lägga flera inlägg för att kunna svara så återkommer jag om ett par dagar när jag hunnit tagit reda på så mkt som möjligt om frågorna.
Postad 14 januari 2008 - 21:55
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Nu när ni ändå var igång med en ganska avancerad teknisk diskussion: Vad innebär den där avrundningen det pratas om i samband med färgrymd? Det finns en patenterad s k quantel-rundning. Kan någon förklara i lekmanstermer eller länka till en sida som visar vad Stephen Neal pratar om -------------------------------------------------------------------------------------------------- Yep - banding of this form usually means there is a bit-depth or similar problem somewhere in the scheme. This can be the result of poor quality processing - including algorithms using insuffient number of bits in their intermediate processing.
If you convert from YCrCb 8 bit (as broadcast by MPEG2) to RGB 8 bit colour space using only 8 bit accuracy arithmetic you can end up with nasty results - if you use a higher accuracy and then round (ideally dynamically if you've paid Quantel!) to 8 bits at the end of the process you end up with a better result. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag är inte så insatt med just bildprocessering, men jobbar en hel del med digital signal behandling. Den här color space omvandlingen sker naturligtvis i flera steg, med flera multiplikationer och divisioner. förmodligen i hårdvara. Indata (YCrCb) och utdata (RGB)har 8 bitar (0-255). Om du i varje mellanberäkning avrundar till 8 bitar finns det risk för att avrundningsfelet förstoras och blir onödigt stort i utsignalen. Detta skulle kunna ge color banding. Istället ska man utnyttja fler bitar i mellanberäkningarna, t.ex. 12 eller 16 bitar, och göra avrundningen till 8 bitar allra sist. Men muliplikation och division är "dyrt" i hårdvara, dvs tar mycket plats på chipet, så kanske har man snålat här. Det som talar emot det här, är att vi ser color banding vid både HDMI component (då denna beräkning inte skulle behövas) och HDMI RGB output. För det gör vi väl? Felet kan visserligen uppstå i annan del av bildbehandling i boxen. Men detta är ju bara gissningar...
Redigerat av pakarlss, 14 januari 2008 - 21:56.
Postad 14 januari 2008 - 22:07
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag har ägnat lite tid åt att surfa runt och kolla vad som tycks om boxen (och vad som sannolikt är dess nära syskon) globalt. Samma problem förekommer överallt där jag ser någon användare skriva om dem. Många kommentarer är redan från 2006, så det kan inte vara några nyheter för Humax.
Postad 14 januari 2008 - 22:08
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Comhem får snart en ökad konkurrens vad gäller HDTV
Fast det är ju inte direkt konkurrens - antingen har man Canal Digital kabel-TV eller så har man ComHem (eller annat) - man kan ju inte välja leverantör som hyresgäst.
Det stämmer. Vad jag menar är att det börjar röra på sig vad gäller HDTV och att Comhem kommer att få problem på sikt. Frågan är hur länge man kommer att låta CH binda upp bostadsområden som enda alternativ. Man snackar så vitt och brett om fri konkurrens, men här luktar det monopol. Detta gäller även Canal Digital som har sina inpissade revir precis som Comhem, dock i betydligt blygsammare omfattning. Vad jag hänger upp mig på är senaste utspelet från Comhem. Man hoppas på en tidsplan i februari vad gäller en ny FW till skräpboxen......hoppas. Det finns ju knappt ens någon substans i det hela. De kan ju inte sitta och hoppas. Här måste Comhem agera och trycka på. Jag blir inte förvånad om ansvariga går till kyrkan och ber till Helge att han ska skicka en ny FW. Helt meningslöst. Jag tror detsamma som några andra, att Comhem har tappat greppet. Comhem skulle låtit bli att lansera HDTV, punkt slut. /Mats K
Postad 14 januari 2008 - 22:11
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Lånar denna tråd lite bara,
Har du en gammal digitalbox som e kopplad till tvn i sovrummet. Jag ska köpa en ny hdtv pvr box snart (när nu comhem släpper sin). Min fråga är om jag kommer kunna använda båda digitalboxarna, och föra kortet mellan boxarna? Dvs från sovrummet och till vardagsrummet å projjen.
Postad 14 januari 2008 - 22:32
Harlin, Det var i ett inlägg där maverick skrev vad du hette och att du var TV-ansvarig. Du förnekade aldrig detta! Men hela den här historien harr ju för sjutton ju kantats av tystnad från Comhem. Sedan blir du förvånad när vi spekulerar? Du har ju fortfarande inte talat om vilken position du har på Comhem? Det är ju löjeväckande vilket fokus Comhem lägger på det här. Det är ju ett hån mot era kunder att inte ens få fram en åtgärsplan förrän februari. Dessutom misslededer ni nya kunder då ni inte ger dom information om felen i boxen. Ni kör ju era marknadsföringskampanjer på HDTV-tjänsten för fulla spjäll. Ni bör redan under morgondagen dra in all er marknadsföring av boxen. Detta finns reglerat i marknadsföringslagen, men det har ni förstås koll på? Vi får nog hjälpa er med det också. här har ni länk till ett utdrag ur den lagen. På konsumentverket.se hittar du lagen i dess helhet. https://www.minhembi...howtopic=183715Vidare bör ni gå ut med ett brev till alla nuvarande kunder och informera om felet. Men du är inte rätt person att svara på dom här frågorna. Därför tar vi dom i den tråd jag länkar till ovan.
Redigerat av magnus1111, 14 januari 2008 - 23:23.
Postad 14 januari 2008 - 23:03
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Jag är lite förvånad över varför inte flera säger upp sitt HDTV abonnemang och går över till deras vanliga digital-tv samt kräver pengarna tillbaka, det känns rätt så klart att det kommer ta tid att lösa problemen om det ens går att få ordning på med Humax boxen vilket känns verkligen tveksamt.
Skulle dom få in ett hundratal uppsägningar så skulle det svida ekonomisk för dom.
Postad 14 januari 2008 - 23:06
jag menasde naturligtvis februari i mitt förra inlägg. Hur ändrar man sitt inlägg?
Postad 14 januari 2008 - 23:10
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Min bindningstid gick ut denna månad på alla tjänster jag har hos comhem, tog ett 12 mån med Humax boxen och för den fick jag då betala 2495 kr har jag för mig. Verkar nu som att detta inte kan bli löst på väldigt länge och funderar på att dra iväg ett mail till kundrelationer och tala om att detta inte e ok. Anntingen varenda krona tillbaka för hd-boxen eller ett byte rakt av mot deras samsung pvr box. Eller ja, gärna mot en HD pvr box men det lär ju inte ske i år iaf tyvär  Sååååååå trött på blockfestivalen som går varje kväll nu  Men kanske ska ge Harlin en chans att svara på bisterfinnens fråge formulär innan mailet går iväg till kundrelationer på comhem. Edit. magnus1111 Klicka på Redigera
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 14 januari 2008 - 23:12.
Postad 14 januari 2008 - 23:29
Postad 15 januari 2008 - 08:48
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
Com Hem visar väl sitt rätta ansiktenär man ERKÄNNER felen på boxen..
men ändå fortsätter mar sälja den o marknadsföra den och HDTV som att ingenting hänt..
känns som man tänker. äh vi skiter i problemen.. finns alltid nya kunder lura pengarna av..
tänk om man skulle få sälja bilar, hus mm på det sättet.. äh vi hoppas kunden inte upptäcker felet o gör dem det så säger vi bara att det ska fixas snart.. för då tjänar vi ju pengar på dem iaf...
o sen är man inte såå snabb på att hitta en lösning för vad spelar det för roll för Com Hem egentligen...??
dom säljer sina abonemang o sina boxar o tjänar sina pengar trots fele o alla missnöjda kunder...
det är ju där man känner att man ska ha kraftig kompensation. för att man vet om problemen o ändå fortsätter skita i att informera kunder o åtgärda felen..
finns väl nått enligt konsumentlagen som heter " rimlig tid" när ett fel uppstått.. vet Com Hem vad det är?
Postad 15 januari 2008 - 09:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
ge oss antingen en box som fungerar innan sommarens HD evenemang
Det är inte jag som ska fixa, det är Humax. När Comhem kom in i tråden fick vi iaf nån slags länk mellan oss och Humax. Detta eftersom Comhem (och i förlängningen förhoppningsvis då Humax) efterfrågat användar-input ang tekniska bitar. Det är väl mer än vad som fanns innan, eller? Jag är ledsen men jag ser inte hur allmänt gnäll om ALLT annat och en tråd-fokus som är "all over the place" gör den komunikationen bättre men du kanske gör det? Jag ser heller inte hur allmänt gnäll om Harlins närvarande i tråden förbättrar nått heller. Om man faktiskt bemödat sig med att läsa vad Harlin skrev så skev han följande: Eventuella kompensationsfrågor är inte mitt rätta område. Mina inlägg här syftar till att informera er om vad som är gjort och vad som kommer att ske för att lösa problemet så snart som möjligt.
Är detta verkligen så svårt för folk att förstå? Märkligt... Dessutom verkar det som det är viktigare hur infon ovan läggs fram än vad för info som läggs fram.  Jag ser inte att hur har nån koppling till den bild jag har hemma. Däremot kan kanske vad ha det... Fokus på vad mao. magnus1111>> Men du är inte rätt person att svara på dom här frågorna.
Gut! En som fattat. 'MaVeRiC'>> eller pengarna tillbaka ...
Så fasen heller.  Det är ditt område så kör på du. Men den frågan ihar inte ett dyft med tekniken i boxen Humax CXHD-1000C (eller personen Harlin) att göra. Det är inte en fråga som intresserar mig heller, således kommer jag inte lägga en sekund på den. Ärligt talat så är nog bästa idén om denna tråd fortsätter vara "Allmänt om ComHem och HD" då så att säga stämmningen redan är satt, så kör vi igång en tråd som heter "Humax CXHD-1000C - tekniska problem" eller nått i den stilen... Så slipper man ödsla tid på som snack som undertecknad gjort ovan.
Postad 15 januari 2008 - 12:36
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Det som talar emot det här, är att vi ser color banding vid både HDMI component (då denna beräkning inte skulle behövas) och HDMI RGB output. För det gör vi väl? Felet kan visserligen uppstå i annan del av bildbehandling i boxen. Men detta är ju bara gissningar...
Viss enkel/gammal utrustning måste ju köra bildbehandling i RGB-rymd. Det kan vara så illa att boxen tar emot YCbCr konverterar det till RGB, kör bildbehandling såsom skalning och de-interlacing och konveterar sedan tillbaka det till YCbCr för output. Dell finns det ju en väldigt stor chans att rundningsfel uppstår om kretsarna inte håller god kvalitet i sådana fall och dessutom förvärrar det problemet med att välja rätt matrix (IYU 601 eller 709) med 100 %. Jag säger inte att boxen verkligen gör så men det vore inte helt omöjligt. En sak som talar emot det är ju att det, i alla fall inte på min TV vad jag kan se, är någon egentligen skillnad på YCbCr eller RGB Limited vad det gäller boxens output. På min apparat producerar båda inställningar en identiskt bild på alla sätt och vis.
Postad 15 januari 2008 - 12:59
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Är det förresten någon som har vågat öppna boxen och kolla hur det ser ut inuti? Namnen på kretsarna heter skulle kunna ge oss intressanta ledtrådar... EDIT: Hittade svaret här.Datablad: MPEG-4 co-processor: http://www.conexant....S...703&revid=1MPEG-2 decoder: http://www.conexant....S...681&revid=1
Redigerat av pakarlss, 15 januari 2008 - 13:35.
Postad 15 januari 2008 - 13:22
MickeMaven
-
MickeMaven
-
Rookie
-
5 inlägg
Pacman .., jag har full respekt för din kunskap inom teknik och det är det enda jag känner till om dig .. Men du har kanske lysande förhandlingskunskaper som kan ge oss antingen en box som fungerar innan sommarens HD evenemang eller pengarna tillbaka ...
Det här med "sommarens HD-evenemang"... skulle det syfta på fotbolls-EM? Är det inte rätt tydligt att vi med comhem inte kommer att få se fotbollen i HD överhuvudtaget. Så har åtminstone jag tolkat det, även om jag inte orkat prata med Com Hems kundservice. http://www.canaldigi...le____9009.aspx
Postad 15 januari 2008 - 13:44
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Är det förresten någon som har vågat öppna boxen och kolla hur det ser ut inuti? Namnen på kretsarna heter skulle kunna ge oss intressanta ledtrådar... EDIT: Hittade svaret här. Datablad: MPEG-4 co-processor: http://www.conexant....S...703&revid=1 MPEG-2 decoder: http://www.conexant....S...681&revid=1
Synd att det inte stod något om 576i/480i output över HDMI där. Jag är väldigt nyfiken på om det är en begränsning i mjukvaran, processorchipseten eller i TMDS-chippet.
Postad 15 januari 2008 - 14:25
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Det var ju riktigt intressant det där, kan det vara Linux i apparaterna ?
Är det ingen som har öppnat burken ?
Per
Postad 15 januari 2008 - 18:32
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Har herr Harlin något nytt till oss idag ? ;-)
Per
Postad 15 januari 2008 - 18:38
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Det var ju riktigt intressant det där, kan det vara Linux i apparaterna ? Är det ingen som har öppnat burken ? Per
Gissar på att det inte är linux. Det verkar lite overkill på den här boxen som inte är PVR. Tror de har valt något mindre komplext. En annan intressant iakttagelse: Om man googlar lite finner man att Samsungs HD-box använder samma chip set.
Redigerat av pakarlss, 15 januari 2008 - 18:46.
Postad 15 januari 2008 - 18:44
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Det var ju riktigt intressant det där, kan det vara Linux i apparaterna ? Är det ingen som har öppnat burken ? Per Gissar på att det inte är linux. Det verkar lite overkill på den här boxen som inte är PVR. Tror de har valt något mindre komplext.
Är du säker på att det är likadan apparat som du har länkat till ? Den heter PR-HD 1000 STB. Per
Postad 15 januari 2008 - 18:47
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Pacman .., jag har full respekt för din kunskap inom teknik och det är det enda jag känner till om dig .. Men du har kanske lysande förhandlingskunskaper som kan ge oss antingen en box som fungerar innan sommarens HD evenemang eller pengarna tillbaka ...
Det här med "sommarens HD-evenemang"... skulle det syfta på fotbolls-EM? Är det inte rätt tydligt att vi med comhem inte kommer att få se fotbollen i HD överhuvudtaget. Så har åtminstone jag tolkat det, även om jag inte orkat prata med Com Hems kundservice.
http://www.canaldigi...le____9009.aspx
Om det är på det sättet blir jag tokig på riktigt. Då har Comhem prackat på kunder denna skämtboxen genom ytterligare falska löften. I alla fall om jag läser detta rätt: http://comhem.se/press/tv4hd.pdf Utdrag ur ovanstående länk: "TV4 HD börjar sända 28 maj klockan 21.00 och premiärprogrammet blir tv-serien 24. Därefter kommer TV4 HD parallellsändas med TV4 och ha samma tv-tablå, med den skillnaden att vissa program sänds i HD-format. Initialt visas serierna 24, Numbers och Ghost Whisperer under cirka 5 timmar per vecka i HD-format, men eftersom kommer tablån att utvecklas med fler sändningar och program. Exempelvis kommer fotbolls-EM 2008 att sändas i HD."
Postad 15 januari 2008 - 18:48
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Är du säker på att det är likadan apparat som du har länkat till ? Den heter PR-HD 1000 STB. Per
Humax har ju några olika varianter på boxen. Den jag länkade till är inte exakt vår box, men med största sannolikhet använder dom samma plattform till alla boxar i HD-familjen.
Postad 15 januari 2008 - 19:13
aziraphele
-
aziraphele
-
Användare
-
-
117 inlägg
En annan intressant iakttagelse: Om man googlar lite finner man att Samsungs HD-box använder samma chip set.
Vad är detta för box du pratar om?
Redigerat av aziraphele, 15 januari 2008 - 19:15.
Postad 15 januari 2008 - 19:23
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
En annan intressant iakttagelse: Om man googlar lite finner man att Samsungs HD-box använder samma chip set.
Vad är detta för box du pratar om?
Det var Samsung SMT-H3050 jag hittade här.Det är dock ingen box för den svenska marknaden (verkar bara vara mpeg-2).
Postad 15 januari 2008 - 19:28
Nu finns ett svar från Comhem om när de kommer att komma med mer info och vad den kommer att innehålla. Det kan ni läsa om i "Vi som ställer krav på Comhem" tråden som jag länkat till ett par gånger tidigare.
Postad 15 januari 2008 - 19:37
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Det här med "sommarens HD-evenemang"... skulle det syfta på fotbolls-EM? Är det inte rätt tydligt att vi med comhem inte kommer att få se fotbollen i HD överhuvudtaget. Så har åtminstone jag tolkat det, även om jag inte orkat prata med Com Hems kundservice.
http://www.canaldigi...le____9009.aspx
Om det är på det sättet blir jag tokig på riktigt. Då har Comhem prackat på kunder denna skämtboxen genom ytterligare falska löften. I alla fall om jag läser detta rätt: http://comhem.se/press/tv4hd.pdf Utdrag ur ovanstående länk: "TV4 HD börjar sända 28 maj klockan 21.00 och premiärprogrammet blir tv-serien 24. Därefter kommer TV4 HD parallellsändas med TV4 och ha samma tv-tablå, med den skillnaden att vissa program sänds i HD-format. Initialt visas serierna 24, Numbers och Ghost Whisperer under cirka 5 timmar per vecka i HD-format, men eftersom kommer tablån att utvecklas med fler sändningar och program. Exempelvis kommer fotbolls-EM 2008 att sändas i HD."
Låter mer som deras vanliga antagen utan att kontrollera fakta. http://www.prylporta..._MKF601.dbp.aspMen, det är ju en stund kvar så man kan ju alltid hoppas på 1) TV4 betalar för HD eller 2) Comhem gör en egen deal med Canal Digital.
Postad 15 januari 2008 - 19:37
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Mer info här http://tv4.se/595155.html"... TV4 och Canal Digitals avtal med rättighetsinnehavaren Sportfive innebär att den kommande EM-turneringen blir det första fotbollsmästerskapet för herrar genom tiderna som inte sänds i Sveriges Television.
Canal digital sänder exklusivt samtliga 31 matcher i HDTV-format. HDTV lanserades i Norden av Canal Digital 2005 och fick sitt stora genombrott i Sverige med HD-sändningar från alla fotbollsmatcher ur fotbolls-VM 2006..."Jag tolkar detta som det är CD som har ensamrätten på HDTV-utsändningarna.
Postad 15 januari 2008 - 19:54
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Mer info här http://tv4.se/595155.html
"... TV4 och Canal Digitals avtal med rättighetsinnehavaren Sportfive innebär att den kommande EM-turneringen blir det första fotbollsmästerskapet för herrar genom tiderna som inte sänds i Sveriges Television.
Canal digital sänder exklusivt samtliga 31 matcher i HDTV-format. HDTV lanserades i Norden av Canal Digital 2005 och fick sitt stora genombrott i Sverige med HD-sändningar från alla fotbollsmatcher ur fotbolls-VM 2006..."
Jag tolkar detta som det är CD som har ensamrätten på HDTV-utsändningarna.
mmm, det gör jag med. Mycket konstigt att infon från Comhem talar om att man kommer sända. Varför har jag köpt denna box egentligen? Varför betalar jag för en kanal (TV4HD) som jag inte får se sändningarna från. Man har tidigare lyft bort Sporten ur Canal+ HD med bibehållet pris. Finns i princip inget vettigt att se i dagsläget, utom C+film HD, annars mest "testslingor". Grrr!
Postad 15 januari 2008 - 20:23
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Nu helt plötsligt kan Humaxen inte läsa kortet. Test Voom fungerar, men inget annat. Felet torde ligga i boxen eftersom kortet fungerar utmärkt i min Samsung. Oh, denna glädje! Men vänta, om jag startar boxen med strömbrytaren på baksidan får jag bild igen. Ett tag. Samma manöver igen således. Efter ett tag verkar den dock ha blivit stabil.
Men detta är mitt fel, antagligen. Jag skapade nämligen en favoritlista innefattande de kanaler som ingår i mitt abonnemang. En bieffekt av detta är att alla andra kanaler försvann, även från EPG:n. Tittar jag på en kanal och stegar med piltangenterna blir nästa nästa på favoritlistan. Det finns ett sätt att lösa detta "problem", nämligen genom att välja List - Alla och ställa sig på en kanal jag inte har. Då fungerar allt som innan jag lade in några favoriter. För att få tillbaka bara favoriter, List - Favorit och ställa sig på en kanal. Det här är vid närmare betraktelse utmärkt. Synd bara att det inte står i manualen.
Postad 15 januari 2008 - 20:35
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
Prova att tryck på dom färgade knapparna så kommer du till "Alla", "favoriter", "HD-kanaler" resp. "Senaste", lätt att hoppa mellan olika listor. Trycker man på "favoriter" flera gånger kommer du till dina andra favoritlistor.
Postad 15 januari 2008 - 20:36
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Citat Com Hem: HDTV är tv på ett helt nytt sätt. Oslagbar skärpa, oslagbar detaljrikedom, oslagbart ljud. ... kan inte Com Hem plocka bort sådana löften från sin hemsida åtminstone tills de fått ordning på tekniken? Det är verkligen att strö salt i såren på besvikna kunder, som undertecknad. Att sen enstaka sändningar har bra kvalitet hjälper liksom inte, det gör ju faktiskt saken värre.
Redigerat av FEA, 15 januari 2008 - 20:41.
Postad 15 januari 2008 - 20:43
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Beträffande fotbolls EM så stämmer det att Canal Digital har rättigheterna. Man kommer bl a att sända via TV4 HD, men det gäller enbart kunder hos Canal Digital.
Vi som har TV4 HD via Comhem kommer inte att få se fotbollen i HD, såvida inte Comhem överraskar vilket är föga troligt. Att vara kund hos Comhem är nämligen inte roligt. Där är man låst och på allt godis blir man blåst.
/Mats K
Postad 15 januari 2008 - 20:44
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Prova att tryck på dom färgade knapparna så kommer du till "Alla", "favoriter", "HD-kanaler" resp. "Senaste", lätt att hoppa mellan olika listor. Trycker man på "favoriter" flera gånger kommer du till dina andra favoritlistor.
Jepp, det stämmer. Det anges inte i manualen, som jag tolkar den, att listor även styr innehållet och ordningen i EPG:n och vid zappande till nästa kanal. Nu när jag vet hur det fungerar är det en utmärkt funktion. Att bli glad över boxen känns ovant.
Postad 15 januari 2008 - 20:47
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
De färgade knapparna styr alltid de färgade flikarna, som anger olika valmöjligheter beroende på var man är i menyerna.
Det tar en stund innan man upptäcker flikarna på skärmen.
Redigerat av FEA, 15 januari 2008 - 20:48.
Postad 15 januari 2008 - 20:49
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Snart ringer någon tillverkare av kolonoskopisk utrustning på min dörr och frågar om de får testa det allra senaste på mig, då de hört att ComHem har lyckats packa på ganska rejält.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 15 januari 2008 - 20:51.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|