Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 December 2007 - 21:11

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jippie, då blir det en sån med 500gb hdd till mellandagarna :lol:

Postad 18 December 2007 - 21:47

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Större Hårddiskar än SATA 500 GB?

Jag skulle vilja stoppa in en intern HD i Tvix:en om 1 TB eller mer. Funkar det?

Vidare, kan den klara av större externa HD via USB än 500 GB, eller är det samma begränsning?

Hej Andreas!

Ja. Det finns användare här i forumet som kör TViX:en både med 750 MB och 1 TB. Go ahead. Angående extern HD över 500 GB så lovar jag inget, men eftersom den internt fungerar med mer än 500 GB, så antar jag (rent logiskt) att den borde klara storlekar även externt. :lol:

Postad 18 December 2007 - 22:01

AndyRough
  • AndyRough
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tack Sean - snabbt svar. Uppskattas verkligen.

Du har ingen rekommendation på vilken hårddisk man skall köpa om man skall gå på 750 GB eller 1 TB?

Vidare, kan TviX:en läsa en genväg till en ifo-fil? Exempelvis om man sorterat in alla genvägar till VIDEO_TS foldrarna i en mapp. Då slipper man gå hela vägen in i mappen för att hämta upp och spela ifo-filen direkt... Om man nu har valt att organisera sig på detta sätt.

Skulle det funka med en airport express som man kopplar till TviX:en för att komma åt nätverket trådlöst? Har ngn testat? Jag har inte riktigt några tunga kunskaper om WLAN men har läst om att man kan köpa en WLAN-adapter för 200:- för att kunna komma åt TviX:en trådlöst. Finns det några exempel på en dylik produkt?

Andreas

Postad 19 December 2007 - 08:41

Chrte
  • Chrte
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej vänner!

Nybliven pappa till en Tvix 4100 här. Hittar ingen uttömmande diskussion om hur ftp-servern funkar på forumet. Någon mer än jag som inte får någon information i ftp-programmet (WinSCP) om vad som ligger på hårddisken i Tvixen, bibliotek, filer eller whatsoever??

I övrigt funkar den klockrent hittils :-)

Postad 19 December 2007 - 10:02

Sifo77
  • Sifo77
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har funderingar på och köpa en Tvix 4100 eller 5100 i jul klapp till mig och sambon. Jag har läst den här tråden i flera timmar känns det som, orkar inte längre.
Vad jag är ute efter det är vad den har för nakdelar och fördelar. Vad som fungera och inte fungera på den om man tänker på vad man vill ha ut av en HTPC t ex...

Har varit inne på och köpa eller bygga en HTPC eller nån form av server i en snygg låda och ställa under tv´n, men vill att det ska se snyggt ut och hälst inte kosta shjortan. Vilket det gör om man ska ha något litet och snyggt.

Huvudsaken är att sambon som inte är teknisk ska kunna använda den på ett enkelt sätt.

Skulle vara tacksam om någon orkade skriva en lista på dessa frågor

Postad 19 December 2007 - 10:23

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej vänner!

Nybliven pappa till en Tvix 4100 här. Hittar ingen uttömmande diskussion om hur ftp-servern funkar på forumet. Någon mer än jag som inte får någon information i ftp-programmet (WinSCP) om vad som ligger på hårddisken i Tvixen, bibliotek, filer eller whatsoever??

I övrigt funkar den klockrent hittils :-)

Hej på dig!

Roligt att din TViX lirar galant. :P

Angående nätverket, spana i följande tråd och se om du hittar något matnyttigt:
http://forum.iriver....read.php?t=5825

Postad 19 December 2007 - 12:01

xrister
  • xrister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Såg ett inlägg rörande WLAN och Bluetooth och jag ska försöka svara lite grann, för det är off-topic. Jag har jobbat(5 år) med att skriva firmware till både WLAN och Bluetoothchip och ett problemet som jag satt med, och även löste, var just denna samexistens. Krock uppstod i ett visst specialfall där alla Bluetooth-kanaler tog slut och ljudlänken dog. Jag ska försöka förklar detta ganska kortfattat, annars blir det ett för långt inlägg som inte hör hemma här. Jag är lite ringrostig och kan ha glömnt en del detaljer då jag lämnade just den branschen för ca 1.5 år sedan.

Både WLAN och Bluetooth(anv förkortning BT hädanefter) jobbar på det fria bandet kallat ISM och som finns på frekvenser runt 2.4GHz. BT består av 79 olika kanaler som det hoppar mellan med start på 2.402 GHz och varje kanal är 1 MHz bred. WLAN(802.11b och g) består av 11 olika kanaler och med en bandbredd på 22 MHz, dessa kanaler överlappar dessutom varandra vilket inte BT-kanalerna gör.

WLAN fins i en rad olika bokstavskombinationer där 802.11 är själva grundstandarden, vanligast är b men även a,g. b kom först och g är en upphotning av b, som gör att man teoretisk kan komma upp i 54 Mbit/s och bägge dessa jobbar i 2.4GHz-bandet.

802.11a krockar däremot inte med BT då den använder sig av ett annat frekvensband vid 5.4 GHz.

Krockar uppstår men för att det ska bli problem och man ska tappa BT-länken som man har så måste ALLA 79 BT-kanaler vara blockerade och för att detta ska vara möjligt så måste du ha en 3-4 WLAN accesspunkter som kontinuerligt pumpar data på sina kanaler med centrumfrekevens på 2.412, 2.432, 2.4452 samt 2.472 GHz. Detta senario kan uppstå om man är på ett ställe med många accesspunkter t.ex. surfspot eller högvåningshus men det är inte särskilt sannorlikt.

Detta problem är fixat i det BT-chip jag höll på med mha en avancerad algoritm baserad på signalstyrka och historik. :P

Liten parantes, även micron kan störa BT men det är endast i början av frekvensbandet och då måste man dessutom vara ganska nära den.

Såg även att någon var oroad angående all strålning som vi utsätts för idag och den kan jag bara hålla med om. Undra när vi får de första mobilskadorna, jag har ogärna mobilen vid örat utan använder ett BT-headset istället som en slags kompromis då jag inte vill ha sladden(den trasslar bara). Den gör att man kommer ner till 1/1000 av strålningen jämfört med att ha mobilen vid örat. DECT-telefoner strålar en hel del om jag inte har helt fel...
Är som sagt lite ringrostig på de exakta siffrorna.

Ursäkta off-topic svaret.

Postad 19 December 2007 - 12:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vad jag är ute efter det är vad den har för nakdelar och fördelar. Vad som fungera och inte fungera på den om man tänker på vad man vill ha ut av en HTPC t ex...

Har varit inne på och köpa eller bygga en HTPC eller nån form av server i en snygg låda och ställa under tv´n, men vill att det ska se snyggt ut och hälst inte kosta shjortan. Vilket det gör om man ska ha något litet och snyggt.

Huvudsaken är att sambon som inte är teknisk ska kunna använda den på ett enkelt sätt.

Skulle vara tacksam om någon orkade skriva en lista på dessa frågor

Det här är frågor som ALLA (garanterat) i denna tråd funderat på och vägt fördelar mot nackdelar för htpc mot tvixen. Det är svårt att ge ett kortfattat svar men jag ska försöka.

Fördelar HTPC:
+ flexibilitet, flexibilitet, flexibilitet! Är du bara villig att lägga ner tid och pengar kommer din htpc kunna spela upp allt material som finns, ha det gui du vill ha, bli tyst mm. Men det kommer att ta tid och det kommer att kosta. Gillar du att pilla och är perfektionist är det htpc du ska ha.
+ gå att göra väldigt tyst som sagt
+ går att välja användargränssnitt och programvara i massor av kombinationer

Nackdelar HTPC:
- priset
- alla j-vla valmöjligheter :P (fördel också så klart)
- strulet (förmodligen kommer det att ta ett tag innan du fått den att fungera som du vill)

Fördelar Tvixen:
+ fungerar out-of-the-box, efter 10 minuter med firmwarebyte sitter du och kollar på din första film
+ relativt billig (alla håller kanske inte med)
+ klarar det mesta filmformatväg
+ väldigt lätt att hantera för sambo/fru/barn
+ tyst om man sätter ner fläkthastigheten

Nackdelar Tvixen:
- finns ingen perfekt firmware än
- ingen superbra musikspelare
- vissa gillar inte GUI:t

Det finns många fler punkter att ta upp, frågan är vad du är ute efter?
Jag valde tvixen för att jag inte orkade hålla på och pilla för att få till den perfekta htpc:n just nu. I framtiden kommer jag nog att bygga en htpc, men nu ville jag ha något relativt enkelt så att man bara kunde slänga sig i soffan och starta upp en film utan att behöva ställa om upplösningar i windows mm som jag fick göra innan (har datorn kopplad till tv:n men det var helt enkelt för mycket strul).

Redigerat av distortion2, 19 December 2007 - 12:34.

Postad 19 December 2007 - 13:53

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

stämmer det att man inte kan se mkv matroska och iso på samma fw??

Nej!
Du kan använda någon av de senaste firmware-versionerna och de fungerar bra för både matroska och iso-filer. :P

För många av oss stämmer inte ditt påstående alls! Den senaste fw:n som funkar felfritt med iso är 1.0.43 men den tar inte mkv och de nyare fw:n som tar mkv funkar inte bra med iso utan tvixen hänger sig under uppspelning en till ett par ggr per film.

Har inga bekymmer med överföringshastigheten jag iaf (3,5M/s), men däremot måste jag av nån outgrundlig anledning "koppla ifrån" tvixen i filezilla innan överföringarna startas... annars står det bara "ansluter" och "väntar på välkomstmeddelande"... nåt tips på lösning??
Sen tycker jag det hackar lite när man kör .iso streamat (kör fw1.0.43), nån mer som reagerat på det?
//Johan

Fw 1.0.43 funkar utmärkt med iso både från intern hdd och över nätverk så det är inte i fw:n ditt problem ligger.

Postad 19 December 2007 - 14:38

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

stämmer det att man inte kan se mkv matroska och iso på samma fw??

Nej!
Du kan använda någon av de senaste firmware-versionerna och de fungerar bra för både matroska och iso-filer. :P

För många av oss stämmer inte ditt påstående alls! Den senaste fw:n som funkar felfritt med iso är 1.0.43 men den tar inte mkv och de nyare fw:n som tar mkv funkar inte bra med iso utan tvixen hänger sig under uppspelning en till ett par ggr per film.

Har inga bekymmer med överföringshastigheten jag iaf (3,5M/s), men däremot måste jag av nån outgrundlig anledning "koppla ifrån" tvixen i filezilla innan överföringarna startas... annars står det bara "ansluter" och "väntar på välkomstmeddelande"... nåt tips på lösning??
Sen tycker jag det hackar lite när man kör .iso streamat (kör fw1.0.43), nån mer som reagerat på det?
//Johan

Fw 1.0.43 funkar utmärkt med iso både från intern hdd och över nätverk så det är inte i fw:n ditt problem ligger.

Jag har en 4100SH och kör enbart över nätverk och har senste firmwaren (1.3.15). Jag har kört en del mkv:er i både 720P och 1080P och allt har gått felfritt. Jag har även spelat upp en ett gäng iso och har inte upplevt ngt strul såsom hack, osync eller avbruten uppspelning. Däremot har väl en del jpg:ar krånglat och inte visats.

Redigerat av Unregistered841d930f, 19 December 2007 - 14:39.

Postad 19 December 2007 - 17:26

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
[/quote] Jag har en 4100SH och kör enbart över nätverk och har senste firmwaren (1.3.15). Jag har kört en del mkv:er i både 720P och 1080P och allt har gått felfritt. Jag har även spelat upp en ett gäng iso och har inte upplevt ngt strul såsom hack, osync eller avbruten uppspelning. Däremot har väl en del jpg:ar krånglat och inte visats. [/quote]
Jo övernätverk ja men via inbyggd hdd funkar inte iso problemfritt!

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 19 December 2007 - 17:28.

Postad 19 December 2007 - 19:55

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Vilken firmware ska man ha om man mestadels är ute efter att spela upp .mkv så jag inte installerar fel. Jag hämtar ut min tvix på fredag då lönen kommer. Den ligger på posten och väntar nu!

Postad 19 December 2007 - 20:06

Sifo77
  • Sifo77
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack Distortion2!

Det låter bra och va jag har läst så lutar det åt en Tvix, det jag var mest ute efter är och slippa överaskningar när man ska spela upp en film eller mp3.
Som jag har förstått så ska den klara alla dom vanligaste formaten som divx, xvid, avi och blue ray/HD och det räcker långt för mig.

Måste man ha nån speciel 5.1 system till ljudet pga formaten? Läste nått om det i tråden, tror det gällde .aac

Vad är det för skillnad på x264 och H264? Har försökt och googla lite men hittar inte nått på det.

Redigerat av Sifo77, 19 December 2007 - 20:20.

Postad 19 December 2007 - 20:43

nickepe
  • nickepe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Om jag köper en Tvix vill jag köra den mot min NAS-server som är kopplad direkt till routern. Detta för att slippa inblandning av en PC.
1. Detta kan jag göra i "Samba-läge", stämmer det?
Finns det några stora nackdelar med detta jämfört med att köra NFS-läge?
Kan jag köra HD-film från NAS-en i Samba-läge utan att det blir några konstigheter?

2. Blir Tvixen mycket tystare om jag struntar i intern hårddisk? (har tröttnat på min brummande HTPC nu, vill ha något TYST!)

3. I mitt musikbibliotek har jag 800 kataloger = artister. Hur bra på en skala från 1 till 10 är Tvixen på att bläddra/hitta i detta bibliotek utan att ha en TV på? (Det är min flickvän som undrar... :P )
Är det något nytt "meny-system" på gång till Tvix, där man t.ex. kan söka bland artister eller album?

/Nickepe

Postad 19 December 2007 - 21:00

DkY
  • DkY
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hola!

Har själv en Tvix sedan några dagar tillbaka. Barit hunnit testköra den men tycker den är underbar! :P

Nåväl, min fråga, som jag förstått det så funkar det att koppla in en USB-DVD (läst om lyckade försök), där dom även kunnat bläddra och spela upp filer. Följfrågan till det blir,
- Någon som lyckats spela upp en vanlig film-DVD via USB-dvd-enhet?

Detta vore guld att veta, innan jag kastar mig på ett försök själv (dvs. köper USB-DVD-enhet)...

Mvh,
DkY

Postad 19 December 2007 - 21:23

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Vilken firmware ska man ha om man mestadels är ute efter att spela upp .mkv så jag inte installerar fel. Jag hämtar ut min tvix på fredag då lönen kommer. Den ligger på posten och väntar nu!

Den nyaste (1.3.15)

Postad 19 December 2007 - 21:28

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tack Distortion2!

Det låter bra och va jag har läst så lutar det åt en Tvix, det jag var mest ute efter är och slippa överaskningar när man ska spela upp en film eller mp3.
Som jag har förstått så ska den klara alla dom vanligaste formaten som divx, xvid, avi och blue ray/HD och det räcker långt för mig.

Måste man ha nån speciel 5.1 system till ljudet pga formaten? Läste nått om det i tråden, tror det gällde .aac

Vad är det för skillnad på x264 och H264? Har försökt och googla lite men hittar inte nått på det.

1: Nej du behöver inget speciellt ljudsystem men filmerna blir ju så mkt bättre med en hembio anläggning! :)
2: x264 är en variant av h264 om jag fattat det rätt , tvixen klarar bägge iallefall.

Hola!

Har själv en Tvix sedan några dagar tillbaka. Barit hunnit testköra den men tycker den är underbar! :P

Nåväl, min fråga, som jag förstått det så funkar det att koppla in en USB-DVD (läst om lyckade försök), där dom även kunnat bläddra och spela upp filer. Följfrågan till det blir,

Detta vore guld att veta, innan jag kastar mig på ett försök själv (dvs. köper USB-DVD-enhet)...

Mvh,
DkY

Det funkar INTE med köp-dvd pga kopieringsskyddet men egna kopior med borttaget skydd tror jag funkar.

Postad 19 December 2007 - 21:49

DkY
  • DkY
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tack Distortion2!

1: Nej du behöver inget speciellt ljudsystem men filmerna blir ju så mkt bättre med en hembio anläggning! :D
2: x264 är en variant av h264 om jag fattat det rätt , tvixen klarar bägge iallefall.

Hola!

Har själv en Tvix sedan några dagar tillbaka. Barit hunnit testköra den men tycker den är underbar! :)

Mvh,
DkY

Det funkar INTE med köp-dvd pga kopieringsskyddet men egna kopior med borttaget skydd tror jag funkar.

Ok, tack för infon iallafall..! :P

//DkY

Postad 20 December 2007 - 09:28

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej på er

Fortfarande supernöjd med min 5100 men jag har börjat suga lite på det här med trådlöst nätverk till den.

Istället för att köpa en av de tre trådlösa USB-donglarna so är kompatibla, kan man inte köra med någon sorts brygga (kan inget om detta så nu kastar jag ur mig ord jag inte vet vad de betyder)

Alltså.

Wireless router (helst N-router, har dock bara 54mbit trådlös router nu)
|--- Laptop
|--- Mackapär som är inkopplad via TRÅDAT nätverk till TViX'en

Är det någon som har koll på detta och i så fall kanske t.o.m tips på produkter?

Som sagt, jag kan ingenting om sånt här så övertydliga svar önskas :P

Mvh
Tobbe

Postad 20 December 2007 - 09:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej på er

Fortfarande supernöjd med min 5100 men jag har börjat suga lite på det här med trådlöst nätverk till den.

Istället för att köpa en av de tre trådlösa USB-donglarna so är kompatibla, kan man inte köra med någon sorts brygga (kan inget om detta så nu kastar jag ur mig ord jag inte vet vad de betyder)

Alltså.

Wireless router (helst N-router, har dock bara 54mbit trådlös router nu)
|--- Laptop
|--- Mackapär som är inkopplad via TRÅDAT nätverk till TViX'en

Är det någon som har koll på detta och i så fall kanske t.o.m tips på produkter?

Som sagt, jag kan ingenting om sånt här så övertydliga svar önskas :)

Mvh
Tobbe

Hej på dig Tobbe!

De som får igång trådlöst nätverk får oftast till det riktigt bra och det GÅR att streama HD-material - bara du har konfigurerat det rätt och optimerat alla drivrutiner, placering av källan osv.

Skälet till att just de tre WLAN-adaptrar är med på den officiella listan över vad som fungerar, är för att TViX:en har stöd för dess drivrutiner. Andra WLAN-adaptrar har drivrutiner som TViX:en inte har och kan därför inte förstå. Bara för att det är en "WLAN-adapter" och rent fysiskt ser likdana ut, så behöver det inte att det fungerar. Adaptrarna talar olika språk och drivrutinerna översätter trafiken och gör den begriplig, typ, varför alltså TViX:en enbart stöder just de tre och inga andra typer. :P

Mer spännande läsning:
http://en.wikipedia....i/Device_driver

En av alla de personer som har tweakat sitt trådlösa nätverk och kör MKV-filer i 720p trådlöst utan några som helst problem:
http://forum.iriver....read.php?t=5817

Postad 20 December 2007 - 10:04

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej Sean

Jo jag vet att det funkar med de trådlösa adaptrar som stöds men mitt huvudsyfte är inte att streama utan att kunna skyffla grejer till den med 100Mbit utan att köra trådat nät (routern står på övervåningen, TViX'en nere i vardagsrummet)

/Tobbe

Postad 20 December 2007 - 10:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej Sean

Jo jag vet att det funkar med de trådlösa adaptrar som stöds men mitt huvudsyfte är inte att streama utan att kunna skyffla grejer till den med 100Mbit utan att köra trådat nät (routern står på övervåningen, TViX'en nere i vardagsrummet)

/Tobbe

Ah.. men om jag inte missförstår dig kapitalt nu, så är det enbart tre val du har.

1. Ta TViX:en fysiskt till källan för överföring av filer.
2. Använd WLAN-adaptern och streama/överför filer (men med betydligt begränsad hastighet om informationen ska genom golvet).
3. Ansluta TViX:en till routern via TP-kabel = säkraste och bästa prestandan över "nätverket".

Redigerat av sean.wiklund, 20 December 2007 - 10:19.

Postad 20 December 2007 - 10:27

VDK
  • VDK
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag tror att det Tobbev söker är en så kallad "Client Bridge". (Finns några på tex. http://www.webhallen...m...&genre=2146 ) ...Jag ser ingen anledning till varför det INTE skulle fungera med en sådan.

Postad 20 December 2007 - 10:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag tror att det Tobbev söker är en så kallad "Client Bridge". (Finns några på tex. http://www.webhallen...m...&genre=2146 ) ...Jag ser ingen anledning till varför det INTE skulle fungera med en sådan.

Det bör fungera ja, men jag kan inte säga att det gör det till 100 procent (men typ 99 kanske)... :P

Den här bör till exempel fungera men smakar det så kostar det:
http://www.dustinhom...5010068222.aspx

Redigerat av sean.wiklund, 20 December 2007 - 10:39.

Postad 20 December 2007 - 11:03

Raulduke
  • Raulduke
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ja då var en M-4100 och en 500gb HDD på väg mot Göteborg, hoppas den hinner fram tills imorgon så det blir lite julmys med tvixen :P

En fråga ang. hårddiskinstallationen, skall tvixen vara påslagen när man kopplar in den till datorn eller räcker det att koppla in usbsladden? (kanske står i manualen?)

Redigerat av Raulduke, 20 December 2007 - 11:04.

Postad 20 December 2007 - 11:08

honky
  • honky
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
hej 1

en lfråga undrar om någon vill göra ett byte mot en popcorn som jag kan köpa direkt ifrån popcorn senast imorgon
om någon är intresserad skicka pm

mvh

mikael

Postad 20 December 2007 - 11:11

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

en lfråga undrar om någon vill göra ett byte mot en popcorn som jag kan köpa direkt ifrån popcorn senast imorgon
om någon är intresserad skicka pm

Varför vill du byta bort din Popcorn och ha en TViX istället?

En fråga ang. hårddiskinstallationen, skall tvixen vara påslagen när man kopplar in den till datorn eller räcker det att koppla in usbsladden? (kanske står i manualen?)

Tjo!

Installera hårddisken rent fysiskt med strömkabel och SATA-kontakten. Anslut den till datorn via USB-kabeln och starta TViX:en. Följ sedan nedanstående lista:

1. Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet.
2. Välj Hantera.
3. Dyker guiden för att "Initiera och konvertera disk" upp, välj Avbryt.
4. Klicka på "Diskhantering".
5. Leta efter den disk som är "Okänd" och verkar överensstämma med storleken på den hårddisk du har i din TViX (alltså, se till att du inte försöker formatera hårddisken du har i datorn eller motsvarande).
6. Högerklicka i den rutan där det står just "Okänd" och vilken storlek disken är på och välj "Initiera disk". Välj "Ok" vid nästa val.
7. Högerklicka sedan på området till höger om rutan du nyss högerklickade i. Välj "Ny partition...", klicka "Nästa" fyra gånger.
8. Ändra volymetiketten och skriv "TViX".
9. Klicka i att den ska snabbformatera disken. Klicka "Nästa" och sedan "Slutför".
10. Klart! Nu ska den dyka upp i "Den här datorn". :P

Postad 20 December 2007 - 11:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra, trådlösa bryggor som de som just länkats till fungerar med tvixen, har läst flera som provat utan problem. De är lite dyrare än en usb-dongel, men kanske lite stabilare också, tvixen uppfattar det ju som vanligt trådat nätverk.

Postad 20 December 2007 - 12:08

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Nu har jag kapitulerat :P och köpt till en router för att ge min dator & server fasta ipnr som tvixen kan ansluta till... och naiv som man är trodde jag att mina små irritationsmoment skulle upphöra.
Vad som nu händer är att NetShare på servern (Som kör windows home server) oavbrutet hävdar att port 111 är blockad, vilket den inte bör vara för jag har kört port forwarding i routern på både port 111 & 2049 på tcp & udp.
Windows brandväggen är också fixad (och även om jag stänger av den så klagar NFS).
Men på min andra dator (winXP Pro) fungerar det utmärkt, inga klagomål på portar eller nåt... samma inställingar i windows brandväggen också.
Vad kan vara fel nu då?? :)

Postad 20 December 2007 - 13:44

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Nu har jag kapitulerat :P och köpt till en router för att ge min dator & server fasta ipnr som tvixen kan ansluta till... och naiv som man är trodde jag att mina små irritationsmoment skulle upphöra.
Vad som nu händer är att NetShare på servern (Som kör windows home server) oavbrutet hävdar att port 111 är blockad, vilket den inte bör vara för jag har kört port forwarding i routern på både port 111 & 2049 på tcp & udp.
Windows brandväggen är också fixad (och även om jag stänger av den så klagar NFS).
Men på min andra dator (winXP Pro) fungerar det utmärkt, inga klagomål på portar eller nåt... samma inställingar i windows brandväggen också.

Netshare använder TCP&UDP portarna 111, 1058, 2049..
På en Windows XP används inte dessa utav någon funktion men som det verkar på en Windows Server så är någon av dessa redan upptagna av operativsystemet och då kan inte Netshare starta.

Du kan kontrollera vilken process som använder porten genom att i en Command Prompt köra netstat -ano då får du upp vilken PID (Process ID) som använder en viss port och den kan du sedan matcha med Task Managern i Windows osv..

Kör du trådbundet mellan tvix och din nya router föreslår jag att du testar med SAMBA istället, alltså vanligt Windows Share, du bör få tillräcklig prestanda.

Det finns ingen anledning att port forwarda portarna i din router då detta enbart är tänkt från Internet och in till din server. Tvixen befinner sig på det interna nätverket och då har portforwarding ingen funktion.

Postad 20 December 2007 - 13:44

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

I mitt fall som jag hade samma 111-problem så stängde jag ner netshare och msn (som verkade köra samma port)
startade netshare, sen msn, sen verkade det fungera.

Postad 20 December 2007 - 14:52

helvete
  • helvete
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hallojs en kort fråga bara! ska det gå långsamt när man browsar sina filmer från en intern hårddisk? jag la en fil som heter icon.tvix i video-katalogen och sen i alla underkataloger där filmerna ligger har jag en jpg-bild som heter folder.jpg för att visa postern istället för en bild på en katalog när man browsar. Det fungerar jättebra, MEN det går så himla segt att browsa filmerna då. har väl en 70st filmer och det är ju 10 filmer per sida så tar rätt lång tid att browsa igenom alla filer. En polare har gjort likadant men han browsar över nätverket och då kommer alla filmer fram i ett naffs. jag har inte testat att browsa utan folder.jpg filer i varje underkatalog. men efersom varje jpg fil ligger på en 5kb så borde det inte vara några problem tycker man.

så här ser det ut: http://files-upload....6/tvix-segt.AVI
och den här disken använder jag mig av: http://www.webhallen...od.php?id=66905

god jul på er!

Redigerat av helvete, 20 December 2007 - 15:00.

Postad 20 December 2007 - 15:03

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Netshare använder TCP&UDP portarna 111, 1058, 2049..
På en Windows XP används inte dessa utav någon funktion men som det verkar på en Windows Server så är någon av dessa redan upptagna av operativsystemet och då kan inte Netshare starta.

Du kan kontrollera vilken process som använder porten genom att i en Command Prompt köra netstat -ano då får du upp vilken PID (Process ID) som använder en viss port och den kan du sedan matcha med Task Managern i Windows osv..

Kör du trådbundet mellan tvix och din nya router föreslår jag att du testar med SAMBA istället, alltså vanligt Windows Share, du bör få tillräcklig prestanda.

Det finns ingen anledning att port forwarda portarna i din router då detta enbart är tänkt från Internet och in till din server. Tvixen befinner sig på det interna nätverket och då har portforwarding ingen funktion.

Ska prova att köra netstat, när jag idenfierat den eventuella konflikten, kan man tvinga en process/program att använda en annan port??
Men iof. fungerade NFS klockrent innan jag kopplade på routern... :P
SAMBA känns inte helt kul eftersom det förutsätter mekkel med gästkontot vilket innebär säkerhetsproblem.

I mitt fall som jag hade samma 111-problem så stängde jag ner netshare och msn (som verkade köra samma port)
startade netshare, sen msn, sen verkade det fungera.

Ska kolla igenom ev konfliker ikväll som sagt, men msn bör det nog inte vara för det finns väl inte i windows homer server...
Tack för tipsen så långt.

Postad 20 December 2007 - 15:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hallojs en kort fråga bara! ska det gå långsamt när man browsar sina filmer från en intern hårddisk? jag la en fil som heter icon.tvix i video-katalogen och sen i alla underkataloger där filmerna ligger har jag en jpg-bild som heter folder.jpg för att visa postern istället för en bild på en katalog när man browsar.

Hej!

Jag vet inte varför det går långsamt. Däremot gissar jag på att det är för att TViX:en läser in alla bilder innan den börjar visa strukturen (eller läser under tiden). Det innebär att du kan underlätta för TViX:en och dig själv genom att göra så små bilder som möjligt så de inte är onödigt stora. Varför det däremot går snabbare över nätverket, vet vi helt enkelt inte. :P

Det har inget med ditt val av disk, för jag har en exakt likadan.

Postad 20 December 2007 - 15:18

helvete
  • helvete
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hallojs en kort fråga bara! ska det gå långsamt när man browsar sina filmer från en intern hårddisk? jag la en fil som heter icon.tvix i video-katalogen och sen i alla underkataloger där filmerna ligger har jag en jpg-bild som heter folder.jpg för att visa postern istället för en bild på en katalog när man browsar.

Hej!

Jag vet inte varför det går långsamt. Däremot gissar jag på att det är för att TViX:en läser in alla bilder innan den börjar visa strukturen (eller läser under tiden). Det innebär att du kan underlätta för TViX:en och dig själv genom att göra så små bilder som möjligt så de inte är onödigt stora. Varför det däremot går snabbare över nätverket, vet vi helt enkelt inte. :P

Det har inget med ditt val av disk, för jag har en exakt likadan.

hehe okej då förblir det nog ett mysterium, för bilderna är inte större än 6-7kb och mycket minde går de inte att göra. Ska testa nu med en extern hårddisk också, bara för att.

Postad 21 December 2007 - 01:20

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
ser att grymma sean är online igen :)
Skulle du kunna hjälpa mig med välja "bästa hdmi kabeln" för max 250kr?
Sen undrar jag för kabel det behövs för att koppla upp tvixen mot en dator för att överföra saker?
Tacksam för svar! :blink:

Postad 21 December 2007 - 01:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

ser att grymma sean är online igen :)
Skulle du kunna hjälpa mig med välja "bästa hdmi kabeln" för max 250kr?
Sen undrar jag för kabel det behövs för att koppla upp tvixen mot en dator för att överföra saker?
Tacksam för svar! :blink:

En ganska tung fråga... ska den vara 60 cm lång eller 12 meter?
Om du klarar dig med en kort kabel så behöver du inte bränna en massa krut (pengar) på det, men grundregeln är ju länge desto bättre kabel. Om den inte håller måtten så får du allt från blinkande prickar, färgade linjer (oftast gröna) och till ingen bild alls. De flesta "bra" kablarna kostar från ca. 300:- och uppåt för 1 meter.

Och nej, jag heter inte Sean. B)

Postad 21 December 2007 - 02:08

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Ska ha max 1.5m hdmi-hdmi
sen undrar jag återigen hur man ska koppla tvixen till datorn för övering ?
får man kabel på köpet eller köper man kabel själv (isf vad för typ)

Postad 21 December 2007 - 02:25

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ska ha max 1.5m hdmi-hdmi
sen undrar jag återigen hur man ska koppla tvixen till datorn för övering ?
får man kabel på köpet eller köper man kabel själv (isf vad för typ)

Jag hade i dina kläder satsat på en kabel från t.ex. Kjell & CO först.
Som exempelvis denna: http://www.kjell.com...650000,13720000
Såg att den är slut på de flesta ställena bara...

Kabel till att göra snabbast möjliga överföring (USB) finns med i lådan.
Annars är det via nätverkskabel du får koppla den, men sån kabel medföljer inte.

Postad 21 December 2007 - 02:31

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag kanske överdrev kan tänka mig upp till 2.5m om man säger så
men gör guldplättad stor skillnad jämfört med den här exempel http://www.webhallen...od.php?id=62529
denna verkar också bra? http://www.webhallen...od.php?id=81813

Postad 21 December 2007 - 02:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag kanske överdrev kan tänka mig upp till 2.5m om man säger så
men gör guldplättad stor skillnad jämfört med den här exempel http://www.webhallen...od.php?id=62529
denna verkar också bra? http://www.webhallen...od.php?id=81813

Själv är jag ett sånt jackass som köper åtminstone Supra eller Ixos-kablar, men jag tror att även den typen funkar som du länkar till. Nu var det visserligen bara 1,5 meter du länkade till, men det fanns bl.a. 3 meters Deltaco för 209:- som bör funka. Jag hade försökt hålla ner längden så mycket som möjligt i alla fall.

Postad 21 December 2007 - 02:43

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Men märker du skillnaden ? om du skulle "random" 200kr 1.5kabel eller en super supra/monstar kabel för 500kr+
märker man skillnaden och kvalitet på så kort avstånd?

Postad 21 December 2007 - 02:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Men märker du skillnaden ? om du skulle "random" 200kr 1.5kabel eller en super supra/monstar kabel för 500kr+
märker man skillnaden och kvalitet på så kort avstånd?

Det handlar om väldigt många ettor och nollor som susar genom kabeln varje sekund.
Du har i regel en massa andra kablar i samma område och det räcker att det stör någon gång per film, speciellt ljudstörningar som gör att man sk*ter i byxorna. 4-skärmad kabel är säkrare, men kostar.
Jag har haft problem med kablar runt 7,5-12 meter och dessa försvann helt med bättre (dyrare) kabel.
Bara att testa och hoppas på det bästa.

Nu blir det pizza, pilsner och en schysst natt-film. :)

Postad 21 December 2007 - 03:02

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
okej då avslutar jag med det här som fråga, är denna bra http://www.kjell.com...650000,13720000, guldplättar och allt annat?

Postad 21 December 2007 - 03:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

okej då avslutar jag med det här som fråga, är denna bra http://www.kjell.com...650000,13720000, guldplättar och allt annat?

Den verkar ganska påkostad trots priset och är kanske det bästa man får pengarna.
Deras Clicktronik-kablar brukar hålla hyffsad klass, men är snäppet dyrare.
Jag tror att du klarar dig med den kabeln.

Postad 21 December 2007 - 03:10

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Okej
Tack för intensiv hjälp!
Ska du njuta av filmkvällen på tvixen eller ? :)

Postad 21 December 2007 - 03:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Okej
Tack för intensiv hjälp!
Ska du njuta av filmkvällen på tvixen eller ? :)

Nu för tiden blir det alltid på Tvixen oavsett om det är vanlig DVD-iso eller HD i 1080p.
Det är en av mina bästa köp genom tiderna trots att det går lite trögt med att få en fullfjädrad firmware att ladda in i den. Nu börjar jag känna pizzalukten...
Hoppas att du blir lika nöjd.

Postad 21 December 2007 - 03:25

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
hehe skönt at höra.
Det är så att jag försöker finna infomation och läser att upp till 2m spelar det ingen roll vilken kabel man har. Men man förlorar väl inget på att spendera 300kr på en guldplättad clicktronics eller nåt liknande , det är ju trots att kvalitet

Postad 21 December 2007 - 09:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Hej kära trådläsare!

Det här blir något OT men det är nödvändigt i just denna tråd…

Jag har gett support och hjälpt till nästan 24 timmar per dygn i snart 2,5 år för de produkter som irivernordic har generalagenturen för i Skandinavien (Audia X, Cresyn, iriver, MobiFren, TViX m.fl.). Nu har jag fått ett erbjudande (i sann anda av Gudfadern) som jag inte kan tacka nej till och byter inte bara företag utan även bransch. Det innebär att jag inte längre kommer att finnas till hands för supportärenden för ovan nämnda varumärken. Jag postar här i tråden eftersom jag får bra många PM om TViX och inte vill lämna av utan att "säga hej då".

Från och med nu är jag privatpersonen Sean, med egna personliga åsikter och tankar med allt vad det innebär. Har du frågor och funderingar som rör produkterna och inte får svar på dem här i forumet av andra forummedlemmar (ni klippor som postar kontinuerligt vet vilka ni är), så skulle jag bli lycklig om du vände dig till irivernordics eget forum på http://forum.iriver.se/ där minst lika många entusiaster hänger nästan dygnet runt. Jag kommer fortfarande att kika in här på fritiden, men det kommer att bli betydligt mer sällan en tid framöver av olika anledningar.

Jag vill ge ett STORT VARMT TACK till alla er som har varit med i konstruktiva diskussioner, alla ni som har deltagit i att försöka förbättra produkterna, alla ni som brinner för det ni gör och sist men inte minst alla ni som har uppskattat mina försök och mitt jobb att försöka finnas där för dig som slutkund före, under och efter köp av våra produkter.

En synnerligen god jul och ett gott nytt år önskar jag er alla! GL HF!
Sean Wiklund

Postad 21 December 2007 - 13:08

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
=(
*adjö bra support, hejsan gamla vanliga kassa support*

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.