Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 15 January 2008 - 21:12
Postad 15 January 2008 - 21:32
Tyvärr upplever jag bilden som hackig på alla kanaler, det är framförallt synligt när bilden rör sig mkt som när man kollar hockey tex.
Har testat att koppla HD-boxen via scarten istället och då upplever jag inte samma hackighet i bilden. Inte heller när jag körde SD-boxen via scarten. Kan det vara nåt med tvns HDMI-ingång kanske? Någon annan med en likadan tv som kan ge någon kommentar?
Postad 15 January 2008 - 21:37
Hur ofta hackar bild? Vad säger ni andra?Jag fick hem HD-boxen igår och jag har den inpluggad via HDMI till min SAMSUNG LE R32.
Tyvärr upplever jag bilden som hackig på alla kanaler, det är framförallt synligt när bilden rör sig mkt som när man kollar hockey tex.
Har testat att koppla HD-boxen via scarten istället och då upplever jag inte samma hackighet i bilden. Inte heller när jag körde SD-boxen via scarten. Kan det vara nåt med tvns HDMI-ingång kanske? Någon annan med en likadan tv som kan ge någon kommentar?
Postad 15 January 2008 - 21:40
Jag fick hem HD-boxen igår och jag har den inpluggad via HDMI till min SAMSUNG LE R32.
Det är inte så att du kör upplösning "original" eller 720p? De har en tendens att fastna i 60 Hz (men ibland rycker det ändå, även om det inte är 60 hz)
Postad 15 January 2008 - 21:48
Jag fick hem HD-boxen igår och jag har den inpluggad via HDMI till min SAMSUNG LE R32.
Det är inte så att du kör upplösning "original" eller 720p? De har en tendens att fastna i 60 Hz (men ibland rycker det ändå, även om det inte är 60 hz)
Det där får du nog gärna förklara lite mer ingående
Postad 15 January 2008 - 22:18
Hur ofta hackar bild? Vad säger ni andra?Jag fick hem HD-boxen igår och jag har den inpluggad via HDMI till min SAMSUNG LE R32.
Att det skall vara så svårt att konstatera
Det är fel att boxen efter uppdatering sänder ut 720p/60Hz och sen är det inte mer att diskutera
om det, annat än att det måste uppdateras OMG i en ny FW så att vi får 720p/50Hz
För den som orkar vara upp tills det blir testbild på tvåan så kan ni se den lille pinnen som går fram o tillbaka
i nedre vänstra hörnet. i 720p så rycker den och i 1080i går den jämt som den skall.
Så länge vi har 720p/60Hz kan vi inte titta efter den ryckighet som fanns i bilden tidigare
då den nu rycker hela tiden och inte ibland.
Så klart gäller detta HDMI då det är meningen att man skall köra HDMI från denna
boxen och allt annat är i undantagsfall
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 15 January 2008 - 23:08.
Postad 15 January 2008 - 22:24
Att det skall vara så svårt att konstatera
Det är fel att boxen efter uppdatering sänder ut 720p/60Hz och sen är det inte mer att diskutera
om det, annat än att det måste uppdateras OMG i en ny FW så att vi får 720p/50Hz
För den som orkar vara upp tills det blir testbild på tvåan så kan ne se den lille pinnen som går fram o tillbaka
i nedre vänstra hördet. i 720p så rycker den och i 1080i går den jämt som den skall.
Så länge vi har 720p/60Hz kan vi inte titta efter den ryckighet som fanns i bilden tidigare
då den nu rycker hela tiden och inte ibland.
Så klart gäller detta HDMI då boxen det är meningen att man skall köra HDMI från denna
boxen och allt annat är i undantagsfall
Maveric
Jag är ny i den här forumtråden och jag orkar tyvärr inte riktigt läsa igenom över hundra sidor.
Det jag kan säga är att den ryckighet som jag talade om några inlägg ovanför försvann när jag ställde om till 576p. Sen när jag gick in på en HD-kanal så ställdes digitalboxen om till 1080i för att sen ligga kvar där när jag återgick till en SD-kanal. Ska man behöva ställa om det här varje gång?
Om du orkar får du gärna förklara exakt vad det är för problem den här boxen har, jag förstod inte riktigt det av ditt inlägg.
Två andra saker som jag lagt märke till. När jag nu kollar på 5an så känns undertexten väldigt liten samtidigt som kanal 5-loggan sitter väldigt långt in i bilden, ser lite märkligt ut men det kanske alltid har varit så?
Sen upplever jag bilden som blaskigare med HD-boxen än min tidigare SD-box, den är mattare liksom. Är det nåt som ni övriga som har boxen också upplever?
Postad 15 January 2008 - 22:37
1. Jag är ny i den här forumtråden och jag orkar tyvärr inte riktigt läsa igenom över hundra sidor.
2. Det jag kan säga är att den ryckighet som jag talade om några inlägg ovanför försvann när jag ställde om till 576p. Sen när jag gick in på en HD-kanal så ställdes digitalboxen om till 1080i för att sen ligga kvar där när jag återgick till en SD-kanal. Ska man behöva ställa om det här varje gång?
3. Om du orkar får du gärna förklara exakt vad det är för problem den här boxen har, jag förstod inte riktigt det av ditt inlägg.
4. Sen upplever jag bilden som blaskigare med HD-boxen än min tidigare SD-box, den är mattare liksom. Är det nåt som ni övriga som har boxen också upplever?
1. Well, det är nog en smäll man får ta.
2. Du har ställt in boxen på "Original", but till 1080i med hjälp av fjärren. Det brukar fungera bäst att helt enkelt låta den vara kvar i 1080i hela tiden. Du byter upplösning med V-FORMAT.
3. Ungefär 2900 inlägg av den här trådens 3000+ inlägg handlar om boxens problem. Det är för mycket för att orka sammanfattade det.
4. Det är också ett problem som diskuterats flitigt i tåden, Inte minst de senaste 3-4 sidorna.
Postad 15 January 2008 - 22:40
Jag har en CXHD-1000C med en Philips LCD tror den heter 9870 nånting, den var det dyraste som gick att köpa för snart tre år sen. Haft HD-boxen i 6 månader, kopplad med HDMI.
Jag har inte sett en enda störning på en enda kanal, varken HD eller SD, annat än ytterst tillfällig blockbildning, som det blir ibland, men det kan lika gärna vara störningar från videoband eller hårddisk. Sen förstår jag att 4-5 Mbit är lite lågt för naturfilm med mycket detaljer eller sport. Men det är väl så det är, programbolagen kodar så hårt de kan för att sänka kostnaderna och få plats med så många kanaler som möjligt i en TS. Det drabbar alla distributörer.
Läste ett inlägg där någon föreslog att Com Hem skulle få alla kanaler i DVC-format och koda alla kanaler själva i VBR. Det är inte så det funkar. Det vore som om ett åkeri skulle få allt gods styckevis och själva packa det löst i en lastbil, för att få plats med mer.
Naturligtvis varierar bildkvaliteten med innehållet. Det är ju likadant på bio! Äldre filmer ser inte lika fräscha ut som nya. Brusiga, korniga bilder är svåra att koda i MPEG. De program som är nyproducerade i 1080i är rena ögonfröjden medan en 10 år gammal långfilm inte alltid är lika kul, trots att en frame från film är enklare att koda eftersom båda delbilderna är identiska.
Jag jämför med QuickTime-trailers som jag tankar hem från Apple och spelar upp med en Mac kopplad med DVI till samma skärm. Ser faktiskt ingen skillnad mot Com Hem.
Vad menar ni med "Black Crush" och "Color Banding".
Postad 15 January 2008 - 22:45
<snip> För den som orkar vara upp tills det blir testbild på tvåan så kan ne se den lille pinnen som går fram o tillbaka
i nedre vänstra hördet. i 720p så rycker den och i 1080i går den jämt som den skall. <snip>
Varför inte låte boxen stå i 1080i om det löser problemet.
Postad 15 January 2008 - 22:53
Det är för att bilden ska funka i 4:3 med klippta kanter.<snip> Två andra saker som jag lagt märke till. När jag nu kollar på 5an så känns undertexten väldigt liten samtidigt som kanal 5-loggan sitter väldigt långt in i bilden, ser lite märkligt ut men det kanske alltid har varit så? <snip>
Postad 15 January 2008 - 22:55
Naturligtvis varierar bildkvaliteten med innehållet. Det är ju likadant på bio! Äldre filmer ser inte lika fräscha ut som nya. Brusiga, korniga bilder är svåra att koda i MPEG. De program som är nyproducerade i 1080i är rena ögonfröjden medan en 10 år gammal långfilm inte alltid är lika kul, trots att en frame från film är enklare att koda eftersom båda delbilderna är identiska.
Jag jämför med QuickTime-trailers som jag tankar hem från Apple och spelar upp med en Mac kopplad med DVI till samma skärm. Ser faktiskt ingen skillnad mot Com Hem.
Jag vill inte vara grinig mot någon som skriver sitt andra inlägg men i ärlighetens namn känns det ganska frustrerande att du kommer in här och försöker ge oss en lektion i något som vi redan avhandlat i flertalet inlägg i tråden.
De flesta här är kapabla att skilja mellan problem som ligger i sändningen och de som ligger i boxen. Det har diskuterats i flertalet inlägg här.
Förmodligen är du väl inte så kräsen om du inte ser skillnad mellan Quicktime trailers och Comhems sändningar.
Angående black crush så innebär det att boxen clippar färgvärden så att nyanser försvinner i de mörkaste partierna av bilden. (Dvs istället för att se ett mrkt ansike under en kappa syns bara svart och det kvittar hur mycket du drar upp ljusinställningarna på TVn eftersom boxen helt enkelt "klippt bort" informationen.)
Color banding påminner om komprimeringsblock men är inte direkt relaterat till fenomenet och uppstår även i sändningar med hög bitrate och med lite rörelse i bilden.
Du kan se ungefär vad vi menar här:
Och som sagt, det handlar inte om själva sändningen eftersom det här fungerar och ser bra ut med andra boxar.
Och NEJ det har inte att göra med att man matar ut med SCART från andra boxar och att det suddas ut därför, det är ett konstaterat fel, tom. Comhem erkänner att dessa problem existerar.
Så du får ursäkta mig men helt ärligt borde du nog ta och läsa lite i tråden innan du kommer med pekpinnen och försöker läxa upp folk.
Postad 15 January 2008 - 23:03
Colo(u)r banding, eller färgblockning som det döpts till på svenska när det gäller problemen med just denna box. Foto från Plus i SVT ikväll som jag nyss lade in i en annan tråd rörande detta ämne, försöker visa just detta. Lägg märke till bakgrunden till vänster om kvinnan....
DSC00834.jpg 1.05MB
1 Antal nerladdningar
Postad 15 January 2008 - 23:10
<snip> För den som orkar vara upp tills det blir testbild på tvåan så kan ne se den lille pinnen som går fram o tillbaka
i nedre vänstra hördet. i 720p så rycker den och i 1080i går den jämt som den skall. <snip>
Varför inte låte boxen stå i 1080i om det löser problemet.
Därför att det bara löser problemet med ovanstående
Det finns ingen mjölk .. kan ni ta filmjölk ..
Maveric
ps. jag skall vara snäll o förklara.. jag blev bara så tröööttt..
Därför att man vill inte skala upp en 576i signal till 1080i för att sedan bildvisaren sedan skall
skala ner till 720p. Lite säger det sig själv
Redigerat av Unregistered1103, 15 January 2008 - 23:13.
Postad 15 January 2008 - 23:35
Menar du att Quicktime HD har lägre bandbredd än en HD-kanal på Com Hem?Förmodligen är du väl inte så kräsen om du inte ser skillnad mellan Quicktime trailers och Comhems sändningar.
Jag har läst ett par timmar. Det är mycket åsikter och inte lika mycket fakta, med vissa undantag. Och väldigt argt många gånger, och mångordigt och mycket citat, på citat, på citat, lite svårt att urskilja detaljerna.Så du får ursäkta mig men helt ärligt borde du nog ta och läsa lite i tråden innan du kommer med pekpinnen och försöker läxa upp folk.
Det heter ju minhembio,com inte dinhembio.com
Postad 15 January 2008 - 23:49
Jag har läst ett par timmar. Det är mycket åsikter och inte lika mycket fakta
Hmm ..
Du har nog missat en del fakta i alla fall
Maveric
Postad 15 January 2008 - 23:51
är väl så att folk på detta forum VET hur en bra HD/SD tv bild ska se ut..
och sen finns det många som accepterar bara en bild.. som vissa nu som ska tjura om att bilden är så bra...
vet man hur en bra SDtv bild o en bra HDtv bild ska se ut så är Com Hems bild inte acceptabel..
o inte bara det då.. utan dåligt ljudsync, textsync mm är sjukdomar som boxen har.. som äldre sämre SDtv boxar inte har..
så Sub_Pixel.. man ska alltså för en box som för många kostat 2000 + bindingstid.. acceptera SÄMRE bild än på boxar man fått för 1 kr av Com Hem?
Postad 15 January 2008 - 23:59
Så .. skall en digital kanal leverera samma bild som man får ut från en hygglig DVD spelare.
Men förutsättningen för detta, är att man skickar ut signalen från tex canal+ med nästan
samma bitrate som finns på dvd skivan. Att man använder samma kodning eller en ännu
bättre som komprimerar på ett bra sätt.
( detta kan förklaras i atomer o partiklar. men detta är nog ett vettig nivå )
Kanalbolagen ligger en bra bit efter vad gäller kodning och komprimering och jag tror
att det sker en hel del misstag på vägen. Tänk på att comhem först skall lyfta ner den krypterade
signalen från satelit och sedan skall de kryptera den ännu en gång och hemma hos dig .. skall du
sedan packa upp den igen ..
Men i princip .. skulle vi kunna ha lika bra bild på canal+ som vi har från en dvd
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 00:01.
Postad 16 January 2008 - 00:26
Jag har läst ett par timmar. Det är mycket åsikter och inte lika mycket fakta, med vissa undantag. Och väldigt argt många gånger, och mångordigt och mycket citat, på citat, på citat, lite svårt att urskilja detaljerna.Så du får ursäkta mig men helt ärligt borde du nog ta och läsa lite i tråden innan du kommer med pekpinnen och försöker läxa upp folk.
Det heter ju minhembio,com inte dinhembio.comså jag skriver min uppfattning ur mitt perspektiv. Jag är inte lika arg som många andra. Min uppfattning är lika sann för mig som din är för dig. Jag talar inte om för dig vad du ska tycka, det klarar du själv,
Ett par nypor fakta:
1. Enheten uppvisar black crush. Det är väldigt enkelt att kontrollera och det har inget med åsikter att göra.
2. Enheten uppvisar color banding/posterization. Det är relativt enkelt att kontrollera och har inte heller mycket med åsikter att göra. (Dock är det ju väldigt svårt att se vart gränserna mellan en dålig sändning och boxens fel går om man inte har en möjlighet att köra A-B-tester på plats.)
3. Enheten fastnar i 60 Hz trots att den inte har något med 60 Hz att göra. Detta är ren fakta och är superenkelt att kontrollera.
4. Enheten har stora problem med att de-interlaca SD-material. Också helt enkelt fakta, det är bara att kolla efter sågtandsmönster.
I slutändan handlar det inte så mycket att tycka om själva problemen, det är konstaterad och ordentligt kontrollerade fenomen. Sen att folk tycker illa om Comhem och Humax för att problemen finns och tonen därför blir otrevlig eller tom. pubertal här emellanåt gör inte problemen mindre verkliga eller till fantasifoster.
Sen att vi har många olika teorier om varför symptomen uppträder, det är också en annan femma. (Här får vi ju erkänna att de flesta av oss bara chansar även om mycket av det är kvalificerade gissningar.)
Till råga på allt har Comhem erkänt problemen och ändå kommer du och ger oss, som total novis på forumet, en lektion i de mest banala saker.
Men visst du har rätt, en av minhembios största trådar är bara en 3300 inlägg lång tråd med människor som inte vet skillnaden mellan en dålig TV-sändning och en dålig digitalbox. Att vi inte fattat det tidigare, vi hade ju kunnat slippa allt det här.
Postad 16 January 2008 - 03:41
Någon som har koll på vad den nya firmwaren rättar till för något?
Mvh BiEX
Postad 16 January 2008 - 06:05
Det som stör mig mest med denna box är "color banding". Antar att även du, om du hade kikat på "Hitta Nemo" härom dagen, hade förfärats i undervattenscenerna. Svårt att beskriva det men det såg nästan ut som att de hade hällt olja i vattnet. Växlade över till den gamla boxen och problemen blev klart mindre. Dvd = inget prob alls. Vad kan man ställa för krav?Jag har inte sett en enda störning på en enda kanal, varken HD eller SD, annat än ytterst tillfällig blockbildning, som det blir ibland, men det kan lika gärna vara störningar från videoband eller hårddisk.
Lättast att upptäcka banding är om man ser "brevid fokus" (spec enfärgade bakgrunder). Är dessa dessutom rörliga (såsom vattnet i "Nemo" eller flammor i en dörröppning som i "MI2" så stör det även om man fokuserar på det centrala i bilden imo.
Postad 16 January 2008 - 08:17
En riktig rysare, och då är det inte i positiv bemärkelse.
Värsta blockbildningen hitintills..., blev så irriterad att jag tappade sugen att titta över huvud taget.
Kopplade tillbaks min gamla box, och problemen försvinner i princip helt, men fortfarande lite dassig bild.
Dock har kvalitén överlag på alla kanaler blivit sämre, förra veckan gick HD-boxen faktiskt att använda på vissa kanaler och gammelboxen levererade en klart godkänd bild, men nu verkar sändningen vara under all kritik, vilket drabbar HD-boxen med förödande resultat.
Signalen ligger stabilt på 55-60 % styrka och 100% kvalité, ändå dessa enorma skillnader..., mycket märkligt.
Postad 16 January 2008 - 08:33
Ledsen, du får ursäkta min fråga men jag är inte övertygad om att den har black crush, hur kontrollerar jag det?...
Ett par nypor fakta:
1. Enheten uppvisar black crush. Det är väldigt enkelt att kontrollera och det har inget med åsikter att göra.
Jag tittade på Terminator 2 häromdagen och zappade fram och tillbaka mellan ComHem-boxen och
DVDn där jag samtidigt också spelade Terminator 2 och jag jämförde då stillbild från boxen (feature hos TVn)
med motsvarande stillbild från DVDn och jag kunde inte se någon uppenbar skillnad i svartnivå.
ComHem-varianten uppvisade dock colour banding vilket den från DVDn självklart inte gjorde.
Postad 16 January 2008 - 08:46
Men i Måndags Så har jag bara bild på några få kanaler på dom andra står det dålig eller ingen signal . Men när jag väljer 576 p så funkar alla kanaler . När jag kollar på ex 3 an som funkar på alla upplösningar så har jag 53-54% signal & 90-100% kvalite på alla upplösningar .
När jag sedan kollar på någon annan kanal som bara funkar i 576 så har jag ca 53-54 % i signal & 90-100 i kvalite men när jag väljer 720 eller 1080 så sjönkar kvaliten till 10% .
Någon annan som har detta problem eller någon bra förklaring / lösning .
Postad 16 January 2008 - 10:22
Har kört min box tidigare med komponent . I Söndags så kopplade in den via HDMI & bilden funkade på alla kanaler & upplösningar så jag stälde in den på 1080 .
Men i Måndags Så har jag bara bild på några få kanaler på dom andra står det dålig eller ingen signal . Men när jag väljer 576 p så funkar alla kanaler . När jag kollar på ex 3 an som funkar på alla upplösningar så har jag 53-54% signal & 90-100% kvalite på alla upplösningar .
När jag sedan kollar på någon annan kanal som bara funkar i 576 så har jag ca 53-54 % i signal & 90-100 i kvalite men när jag väljer 720 eller 1080 så sjönkar kvaliten till 10% .
Någon annan som har detta problem eller någon bra förklaring / lösning .
Låter knepigt, denna inställning skall ju inte ändra inkommande signal till boxen. testat en återställning?
Postad 16 January 2008 - 10:35
Det heter ju minhembio,com inte dinhembio.comså jag skriver min uppfattning ur mitt perspektiv. Jag är inte lika arg som många andra. Min uppfattning är lika sann för mig som din är för dig. Jag talar inte om för dig vad du ska tycka, det klarar du själv,
Ett par nypor fakta:
2. Enheten uppvisar color banding/posterization. Det är relativt enkelt att kontrollera och har inte heller mycket med åsikter att göra. (Dock är det ju väldigt svårt att se vart gränserna mellan en dålig sändning och boxens fel går om man inte har en möjlighet att köra A-B-tester på plats.)
3. Enheten fastnar i 60 Hz trots att den inte har något med 60 Hz att göra. Detta är ren fakta och är superenkelt att kontrollera.
4. Enheten har stora problem med att de-interlaca SD-material. Också helt enkelt fakta, det är bara att kolla efter sågtandsmönster.
I slutändan handlar det inte så mycket att tycka om själva problemen, det är konstaterad och ordentligt kontrollerade fenomen. Sen att folk tycker illa om Comhem och Humax för att problemen finns och tonen därför blir otrevlig eller tom. pubertal här emellanåt gör inte problemen mindre verkliga eller till fantasifoster.
Sen att vi har många olika teorier om varför symptomen uppträder, det är också en annan femma. (Här får vi ju erkänna att de flesta av oss bara chansar även om mycket av det är kvalificerade gissningar.)
Till råga på allt har Comhem erkänt problemen och ändå kommer du och ger oss, som total novis på forumet, en lektion i de mest banala saker.
Men visst du har rätt, en av minhembios största trådar är bara en 3300 inlägg lång tråd med människor som inte vet skillnaden mellan en dålig TV-sändning och en dålig digitalbox. Att vi inte fattat det tidigare, vi hade ju kunnat slippa allt det här.
Mycket bra beskrivet. Visst, Comhem har eränt bristerna med boxen. När jag frågar dom (fick svar på detta i går i den alternativa tråden)om vad de baserar denna fakta på får jag svaret " det är en väldigt liten andel som ringt in och felanmält boxen". Det är alltså antalet felanmälningar som är avgörande för om Comhem ser det här som ett allmänt problem eller ej. Man tillägger också "min bror klagar inte på sin bild" Man hävdar hela tiden med bestämdhet att detta bara gäller en liten andel av de boxar som finns på marknaden . Varför??? Jo, för ett de skall slippa ersätta de personer som inte har klagat och som antingen lever i tron att bilden ska se ut så dår i en LCD tv. Ytterligare en anledning till att de hävdar att det bara är ett fåtal boxar som är felaktiga är att de kan fortsätta att sälja boxarna för fulla spjäll ute i handeln och det gör dom verkligen!
Fult spel av Comhem.
Postad 16 January 2008 - 10:54
Ledsen, du får ursäkta min fråga men jag är inte övertygad om att den har black crush, hur kontrollerar jag det?...
Ett par nypor fakta:
Jag tittade på Terminator 2 häromdagen och zappade fram och tillbaka mellan ComHem-boxen och
DVDn där jag samtidigt också spelade Terminator 2 och jag jämförde då stillbild från boxen (feature hos TVn)
med motsvarande stillbild från DVDn och jag kunde inte se någon uppenbar skillnad i svartnivå.
ComHem-varianten uppvisade dock colour banding vilket den från DVDn självklart inte gjorde.
Jag jämför med en "vanlig" digitalbox och har tidigare jämfört med ett TV-kort i datorn (har dock inte kvar det andra abonnemanget och nu är ju mitt kort låst till HDTV-boxen så no more FireDTV för mig
Nu talar jag dock om innan uppdateringen när den var fast i RGB Full, med de nya lägena verkar det inte pågå vad jag kan se.
Postad 16 January 2008 - 11:17
Har själv inte felanmält boxen av tre orsaker:När jag frågar dom (fick svar på detta i går i den alternativa tråden)om vad de baserar denna fakta på får jag svaret " det är en väldigt liten andel som ringt in och felanmält boxen". Det är alltså antalet felanmälningar som är avgörande för om Comhem ser det här som ett allmänt problem eller ej. Man tillägger också "min bror klagar inte på sin bild" Man hävdar hela tiden med bestämdhet att detta bara gäller en liten andel av de boxar som finns på marknaden . Varför??? Jo, för ett de skall slippa ersätta de personer som inte har klagat och som antingen lever i tron att bilden ska se ut så dår i en LCD tv. Ytterligare en anledning till att de hävdar att det bara är ett fåtal boxar som är felaktiga är att de kan fortsätta att sälja boxarna för fulla spjäll ute i handeln och det gör dom verkligen!
Fult spel av Comhem.
1. Vet att flera här på forumet har felanmält, så Comhem borde redan vara medvetna om problemen.
2. Vet vilken respons Comhem ger på felanmälningar, dvs Gör en systemåterställning, skicka in boxen på reparation (utan box i en månad)
3. Varit lat
Postad 16 January 2008 - 11:38
Har själv inte felanmält boxen av tre orsaker:
1. Vet att flera här på forumet har felanmält, så Comhem borde redan vara medvetna om problemen.
2. Vet vilken respons Comhem ger på felanmälningar, dvs Gör en systemåterställning, skicka in boxen på reparation (utan box i en månad)
3. Varit lat
[/quote]
Mkt missnöjd med boxen men har inte heller felanmält eländet enligt den fina punktlistan här ovan...
Postad 16 January 2008 - 11:45
Jag själv ringde in och berättade att jag har upptäck detta efter ett tag och fick det bekräftat att många andra lider av detta problem. Begär dom in boxen så är det bara att be dom att ta sig i brasan.
Postad 16 January 2008 - 11:45
Har ej felanmält själv. Jag avvaktar Harlins svar på bisterfinnens frågor.Fult spel av Comhem.
3. Varit lat
Mkt missnöjd med boxen men har inte heller felanmält eländet enligt den fina punktlistan här ovan...
Postad 16 January 2008 - 11:47
INBJUDAN
Till Comhem (harlin, Anders m fl)
Jag tänkte ni skulle få chansen att bevisa att det bara är ett fåtal boxar av alla ni sålt som är felaktiga.
Ta med er ett 20-tal boxar (för ordningens skull med olika tillverkningsdatum) och kom hem till mig. Säg en dag bara, i denna vecka eller nästa. Jag lovar att ta en semesterdag för detta ändamål, utan krav på ersättning. Jag har en SONY LCD 46", samt en Samsung LCD 32" LCD att testa på, men ni kanske kan ta med några av era testskärmar också, så vi har ett brett urval.
Vore ju bra om någon annan här på forumet också ville vara med, så vi får flera ögon
På köpet får ni också möjlighet att träffa era kunder!!!
Snacka om Goodwill! Vilket trendbrott för Comhem!
Funkar det inte för er, sätter jag mig gärna på tåget upp till er, så gör vi testerna där.
Skulle det inte vara bra att tillsammans få en enad bild av hur det hela ligger till och slippa spekulationer om detta.
//Magnus
Postad 16 January 2008 - 12:31
Om man fortsätter att hålla en sådan här låg nivå på inläggen så tror jag att representanter för ComHem väljer att inte vara med i debatten.Klipper in detta från "den andra" tråden.
INBJUDAN
Jag tänkte ni skulle få chansen att bevisa att det bara är ett fåtal boxar av alla ni sålt som är felaktiga.
Ta med er ett 20-tal boxar (för ordningens skull med olika tillverkningsdatum) och kom hem till mig. Säg en dag bara, i denna vecka eller nästa. Jag lovar att ta en semesterdag för detta ändamål, utan krav på ersättning. Jag har en SONY LCD 46", samt en Samsung LCD 32" LCD att testa på, men ni kanske kan ta med några av era testskärmar också, så vi har ett brett urval.
Vore ju bra om någon annan här på forumet också ville vara med, så vi får flera ögon
Funkar det inte för er, sätter jag mig gärna på tåget upp till er, så gör vi testerna där.
Skulle det inte vara bra att tillsammans få en enad bild av hur det hela ligger till och slippa spekulationer om detta.
//Magnus
Dom håller säkert på för fullt att reda upp problemen och jag tror att vi snart får reda på vad dom kommer att göra.
Per
Postad 16 January 2008 - 13:14
Om man fortsätter att hålla en sådan här låg nivå på inläggen så tror jag att representanter för ComHem väljer att inte vara med i debatten.
Dom håller säkert på för fullt att reda upp problemen och jag tror att vi snart får reda på vad dom kommer att göra.
Per
Får jag fråga vad du tycker är lågt i detta?
Jag menade allvar med min inbjudan. Menar du att det är lågt att i all välmening inbjuda till en seriös dialog? Jag har all respekt för att Comhem jobbar med sina problem och att de kommer att ge oss information om detta senare i veckan. Men vi är fortfarande inte överens om huruvida boxproblemet är allmänt eller ej. detta var ett försök att försöka enas även om detta!
Vad tror du att det är som gör att Comhem kommer att ha en plan framme senare under veckan i stället för som tidigare sagts, i februari?
Varför tror du att det är som gör att de kommer att gå ut med information på sin hemsida om problemet?
Varför tror du att de kommer att presentera kompensationen till oss kunder i informationen senare i veckan?
Varför tror du att de kontaktar mig och talar om vad de ska göra härnäst?
Med all respekt för ditt och andras teknikkunnande här inne och att ni sitter och klurar på vad som kan vara fel i boxen. Det har ju Comhem och flera andra i det här forumet spekulerat i i över ett år nu. Men det är inte detta spekulerande som får Comhem att agera enligt frågor ovan.
Eller vad tror du?
Jag har lagt ner massor med timmar med påtryckningar mot Comhem, som jag faktiskt tror börjar ge resultat. Som du kunnat läsa har jag faktiskt haft en bra dialog med Comhem de senaste dagarna. Varför tror du att de ringer till mig och vill diskutera det här ärendet?
Till sist, innan du nu är så snabb att kritisera andra, ta dig en funderare på vad du själv har bidragit med.
Sen ber jag om ursäkt för om jag har tagit upp er tid iden här tråden. ska försöka hålla mig till den andra tråden:
Redigerat av magnus1111, 16 January 2008 - 13:22.
Postad 16 January 2008 - 13:27
Har ej felanmält själv. Jag avvaktar Harlins svar på bisterfinnens frågor.Fult spel av Comhem.
3. Varit lat
Förvänta dig inte någon revolution av dessa svar om det nu kommer några.
Harlin har inte den kunskapen om dom frågorna. Även om han framställlt sig att ha detta, men så är inte fallet.
Möjligtvis om har tar hjälp av Pilan enda teknikern som kan något hos comhem
//Berry
Redigerat av berry68, 16 January 2008 - 13:40.
Postad 16 January 2008 - 14:23
Men efter att ha följt tråden här så ledsnade jag och ringde nyss till Comhem och pratade med en kille där som tyckte att det var konstigt med blockfel och colorbanding, och han snackade om att antennkabeln kan det vara fel på etc. Jag drog upp det här forumet och han gick och kollade lite info med sina kollegor och tonen ändrades direkt när han kom tillbaka och han hade nu fått veta att det är fel på flera boxar, medan andra KAN fungera bättre.
Han skickar ut en returlapp till mig och han vill att jag ska skicka in min box, dock inte för reperation, utan för utbyte. Jag får den nya boxen inom en vecka från de fått in min box. Jag kan väl står ut med att inte ha en HD box i ett par dagar, jag har en annan box från Comhem som står i sovrummet som jag kan titta på.
Eller ska jag inte byta ut boxen överhuvudtaget, utan vänta på ny uppdatering?
Fick veta att Harlin är "Produktansvarig/chef för Digital TV" på Comhem och han är en av de som bestämmer vilka boxar som ska köpas in.
Redigerat av crest, 16 January 2008 - 14:30.
Postad 16 January 2008 - 14:40
Intressant. Jag kan dock inte se vitsen med att byta ut boxen. Den samlade erfarenheten här pekar entydigt åt att det inte är fråga om att enskilda boxar är defekta utan att alla fungerar dåligt. Att alla inte märker detta eller sitter nöjda har inte med saken att göra.Jag har tidigare bara bitit ihop och inte felanmält boxen, men jag har haft samma problem sedan april 2007, då jag köpte boxen kontant.
Men efter att ha följt tråden här så ledsnade jag och ringde nyss till Comhem och pratade med en kille där som tyckte att det var konstigt med blockfel och colorbanding, och han snackade om att antennkabeln kan det vara fel på etc. Jag drog upp det här forumet och han gick och kollade lite info med sina kollegor och tonen ändrades direkt när han kom tillbaka och han hade nu fått veta att det är fel på flera boxar, medan andra KAN fungera bättre.
Han skickar ut en returlapp till mig och han vill att jag ska skicka in min box, dock inte för reperation, utan för utbyte. Jag får den nya boxen inom en vecka från de fått in min box. Jag kan väl står ut med att inte ha en HD box i ett par dagar, jag har en annan box från Comhem som står i sovrummet som jag kan titta på.
Eller ska jag inte byta ut boxen överhuvudtaget, utan vänta på ny uppdatering?
Fick veta att Harlin är "Produktansvarig/chef för Digital TV" på Comhem och han är en av de som bestämmer vilka boxar som ska köpas in.
Postad 16 January 2008 - 14:41
Om man fortsätter att hålla en sådan här låg nivå på inläggen så tror jag att representanter för ComHem väljer att inte vara med i debatten.Klipper in detta från "den andra" tråden.
INBJUDAN
//Magnus
Per
Det är just sådant här som comhem kan hoppas på .. kunder som inte är överens ..
Försök att vara vänner i tråden
Att comhem gör allt för att reda ut problemet nu .. råder det nog inget tvivel om .. men hur många ggr
har vi inte bemötts med oförstående inför problemet och hur länge har det inte pågått utan deras intresse.
Inte kan man väl nu .. bara för att de vaknat och ev kommer att ta sitt ansvar .. sätta sig i knät på dem
och tycka att de är så duktiga så ...
Vi kan tacka dem när de är klara, men tills dess bör man nog hålla sig till sina kompisar.
- De andra kunderna med samma problem ..
Christofer Pelitz är chef för digital tv ..
Maveric
Postad 16 January 2008 - 14:48
Maveric
Kan det inte vara så att Pelitz är chef för Digital TV och Harlin är produktansvaring som killen på felanmälan sa?
Postad 16 January 2008 - 14:55
Förstår inte varför folk accepterar detta, varför ska du som kund vara utan box i två veckor för att deras rutiner säger så. Det är väl en självklarhet att när de har gått med på att byta box att du returnerar den trasiga boxen när du har fått hem den nya, inte tvärtom.
Postad 16 January 2008 - 14:58
Maveric
Kan det inte vara så att Pelitz är chef för Digital TV och Harlin är produktansvaring som killen på felanmälan sa?
Nä produktansvarig är han inte utan han är projektledare av någotslag.
Har själv jobbat på comhem så jag vet vad han jobbar med.....
Så svaren på dessa frågor måste han själv söka inom organisationen, inget han kan svara på.
Postad 16 January 2008 - 15:07
Returlappen hade dom precis skickat ut till mig och om jag inte vill skicka in min box så kan jag bara kasta lappen, ska fundera i ett par dagar...
Frågade även denna kille på felanmälan vad Harlin jobbade med och han sa också att Harlin är produktansvarig för digital tv på Comhem och att de brukar följa tråden här på "Min Hembio." Produktansvarig och projektledare är ju helt olika...hmmmm....
Redigerat av crest, 16 January 2008 - 15:08.
Postad 16 January 2008 - 16:08
Maveric
Eftersom att de vägrar följa forumets regler .. så har vi inte fått veta vilken direkt koppling
Harlin har till comhem. Men om han bor i Hernösand och HK ligger i Stockholm och tekniska
avd ligger i Malmö .. så talar allt emot att han skulle vara chef eller ansvarig.
Det är bara Harlin eller någon annan på comhem som kan tala om det för oss i klartext.
Tllls så är gjort .. är Harlin bara en medlem på forumet som alla andra
Oavsett vilket, tycket jag att comhem bär sig mycket barnsligt åt .. med sitt hemlighetsmakeri.
Det tyder bara på osäkerhet, avsaknad av erfarenhet från det "verkliga" näringslivet osv osv..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 16:19.
Postad 16 January 2008 - 16:31
Nu har de trots allt lovat oss att få fram tidplan, åtgärder och kompensationsförslag till slutet av veckan.
Sedan tycker jag som sagt fortfarande det är dålig att de inte har kurage nog att erkänna att bristerna vi ser gäller alla boxar. För tillfället är de överallt i media just nu och marknadsför sin Humax HD box. Det kostar väl en del pengar.
Postad 16 January 2008 - 16:44
För compesation från comhem kan man ju glömma tror jag jenny som jag pratde med hade aldrig hört talas om dessa fel på boxen och deras hd tjänst konstigt sa ja eftersom jag följer ett forum med över 3000 inlägg om detta på www.minhembio.com samt att dessa problemen varit kända sedan 2006 . Fick i allafall slippa bindnigstiden så det blev bara 1 månad till
Så det är tyvärr bara att inse inget har hänt på över 1 år förutom att senaste Fw uppgradering var en försämring nu gnäller t.o.m frugan och jag lovar då är det stort hon tuýcker t.o.m att anlog ser bättre ut.
Så kära forum vänner kämpa på jag lär avakta tills det kommer något bättre eller skaffa parbol för det är oki dit jag skall flytta om en månad.
Kommer ändå följa detta med största intresse.
Claes
Claes
Postad 16 January 2008 - 17:37
Nu har de trots allt lovat oss att få fram tidplan, åtgärder och kompensationsförslag till slutet av veckan.
Jag tror det när jag ser det .. Ursäkta min pessimism .. men den är berättigad ..
Sedan anser jag inte att det behövs en tidsplan, för att låta den gamla FW gå ut igen
för dem som vill nergradera och inte heller skulle det vara så svårt att göra en snabb ändring
i den nuvarande, så att vi fick tillbaka 720p/50Hz.
Jag kan leva med den nya ett tag .. om man ger oss 720p/50Hz vilket jag anser är ett
av de största problemen och det är en helt ny bug.
Andra företag, kan komma ut med ny FW varje dag, om så skulle vara
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 17:39.
Postad 16 January 2008 - 18:05
Kan ngn ge mig mailadressen som man skulle använda för reklamation...var det
[email protected] eller??
Sedan skall jag berätta ngt som hände i dag, som tyvärr bara spär på Comhems avsaknad av
kundbemötan....
Stay tuned!
Postad 16 January 2008 - 18:08
Jag har skickat till [email protected], men det kanske funkar med .se också.Hej på er...
Kan ngn ge mig mailadressen som man skulle använda för reklamation...var det
[email protected] eller??
Sedan skall jag berätta ngt som hände i dag, som tyvärr bara spär på Comhems avsaknad av
kundbemötan....
Stay tuned!
Postad 16 January 2008 - 18:40
kundbemötan....
Stay tuned!
Det är som att sitta o vänta på Kalle Anka på julafton
Maveric
Ps. under tiden kan ni som inte hittat dit, läsa en annan tråd där man är vansinniga på comhem ...
https://www.minhembi...p;#entry1736307
Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 18:58.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
565 filmer
66 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?