* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 17 september 2008 - 19:19
Postad 17 september 2008 - 19:26
Hej.Enator Vad tycker du om köpet mellan lx5090 o lx5090h nu när det strular med CD. Om du skulle göra om affären.Tex lx5090+cd-hd-box+Popcorn hour.Eller är inställningar som är bättre på lx5090h värd extra pengarna?
![]()
Mvh
Roger
Det är inte så stor skillnad mellan H och icke-H modellen. Då gäller om 3000 extra (samma pris för CDs hdtv-box) är värt eller inte. Med dem störningar som jag ser nu på de flesta hd-kanaler verkar inte det. Som Pio själv säger man måste avstå från köpet av h-modeller pga dessa problem. Men Som dem har lovat och sagt det kommer en uppgradering av mjukvaran. Så om jag skulle köpa idag hmmmmmm jag har inte svar på denna fråga eftersom jag är så nöjd med den interna hdtv-boxen. Nu är det upp till dig själv. Du har bara möjlighet att titta på svthd, NGHD och ibland discoveryHD och VOOM-HD samt FilmHD. Avgör du själv om du kan leva med dessa kanaler ett tag till innan resten är fixad????

Det är ni som har fel inställningar.....
Jag ser inte dessa problem på min H-modell. Igen verkar den interna hdtv-boxen funkar bättre, eller har jag fel igen

Redigerat av Enator, 17 september 2008 - 19:26.
Postad 17 september 2008 - 19:56
Det är inte så stor skillnad mellan H och icke-H modellen. Då gäller om 3000 extra (samma pris för CDs hdtv-box) är värt eller inte. Med dem störningar som jag ser nu på de flesta hd-kanaler verkar inte det. Som Pio själv säger man måste avstå från köpet av h-modeller pga dessa problem. Men Som dem har lovat och sagt det kommer en uppgradering av mjukvaran. Så om jag skulle köpa idag hmmmmmm jag har inte svar på denna fråga eftersom jag är så nöjd med den interna hdtv-boxen. Nu är det upp till dig själv. Du har bara möjlighet att titta på svthd, NGHD och ibland discoveryHD och VOOM-HD samt FilmHD. Avgör du själv om du kan leva med dessa kanaler ett tag till innan resten är fixad????
![]()
Jag ser inte dessa problem på min H-modell. Igen verkar den interna hdtv-boxen funkar bättre, eller har jag fel igen
Ursäkta men kollade du på SVT1 igår precis den tiden och såg denna scrollande textremsa då? Jag gissar att den gick i precis en hastighet som gjorde TV:n väldigt känslig och kanske visade en svaghet i den (eller så är det någon inställning).
Enator du hör absolut ingen buzz, du ser absolut ingen plasma noise om det "inte finns i källan", du tycker inte att den inbyggda boxen är väldigt seg. Jag undrar om du ens skulle märka om glaset sprack på din TV?
Postad 17 september 2008 - 20:02
Ja, det verkar som du har helt rätt i det.Det är ni som har fel inställningar.....
Jag upptäckte att jag hade Pure Cinema satt till Advanced och när jag stängde av det helt så blev texten normal!

Är det avstängd som den ska vara för vanliga TV-sändningar?
Postad 17 september 2008 - 20:03
Ursäkta men kollade du på SVT1 igår precis den tiden och såg denna scrollande textremsa då? Jag gissar att den gick i precis en hastighet som gjorde TV:n väldigt känslig och kanske visade en svaghet i den (eller så är det någon inställning).
Enator du hör absolut ingen buzz, du ser absolut ingen plasma noise om det "inte finns i källan", du tycker inte att den inbyggda boxen är väldigt seg. Jag undrar om du ens skulle märka om glaset sprack på din TV?
Jag anser oxå att den interna boxen är seg men det passar mig bra

Redigerat av Enator, 17 september 2008 - 20:04.
Postad 17 september 2008 - 20:08
Ja, det verkar som du har helt rätt i det.
Jag upptäckte att jag hade Pure Cinema satt till Advanced och när jag stängde av det helt så blev texten normal!
Ja! I Advanced-läge kommer den försöka "hitta" 24 bilder per sekund, det kommer den ju inte att göra på en vanlig tv-sändning.
Postad 17 september 2008 - 20:26
Ja, det verkar som du har helt rätt i det.
Jag varierar lite mellan off och standard...men vilken som är korrekt vet jag inte...
Redigerat av mikee, 17 september 2008 - 20:27.
Postad 17 september 2008 - 20:47
Jag varierar lite mellan off och standard...men vilken som är korrekt vet jag inte...
Igår när jag kollade så stod min i Standard läge.
Postad 17 september 2008 - 20:52
Har samma problem vid SD, DM2 funkar bäst vid scrollande text sidledes men ej i vertikal led! Texten blir hackig och taggig när den rullar uppåt eller neråt, testade i med en anna plasma (LG) samma matrial, där var det inga problem. Jag anser att det är något fel eller någon magisk inställning som jag har missat!och eftersom du vet att vi har fel inställningar, kan du då vara vänlig och upplysa om vilka vi ska ha ?
SÅ att vi kan njuta utan hackande text
Precis dubbelkollat jag kör DM2 vilket Pioneer rekommenderar för program av typen nyhter med scrollande text.
Vilka mer inställningar ska jag ändra tycker du så att det fungerar ?
Annars kör jag med dom som Enator postade som sagt för några sidor sen Movie läget med några ändringar.
/George
Redigerat av hafrse, 17 september 2008 - 20:52.
Postad 17 september 2008 - 21:01
Igår när jag kollade så stod min i Standard läge.
[/quote
Kolla du lite till i dina menyer...om du inte kommer på det, kan jag ge dig en hint.
Postad 17 september 2008 - 21:45
ska hämta min 5090H om ett par dagar.....finns väl inget skäl att hoppa av nu, eller....
MEN man har ju läst en del här som får en att fundera...men nu har jag bestämt mig...det får bära eller brista...
Postad 17 september 2008 - 22:27
Kolla du lite till i dina menyer...om du inte kommer på det, kan jag ge dig en hint.
Jag vet var man ändrar mellan off, std och adv om det är det du menar.
Kollade lite snabbt idag utan att ändra någon inställning på ekoniminyhterna på tv4 vid 22 sändningen. texten som scrollar längst ner med kurs info där var det inga problem.
Postad 18 september 2008 - 11:57
TV Program: Off.
PAL Film: Standard.
NTSC Film: Advance.
24P Film: Advance.
/N
Postad 18 september 2008 - 19:32
Det är helt otroligt störande tycker jag, speciellt för 30 papp... Jag har lite buzzning också, men inget man märker när det är tal eller musik på, bara om det är helt tyst.
Postad 18 september 2008 - 20:43
Jag upplever ett slags "regnbågsskimmer" när mina ögon rör sig över skärmen i svartvita filmer och filmer med djup svärta och ljusa partier. Överhuvudtaget allt där det är svart mot vit eller nästan vit färg. Det är precis i kanten på det som är vitt, märks absolut ingenting om man inte rör på ögonen (vilket man ändå gör hela tiden).
Det är helt otroligt störande tycker jag, speciellt för 30 papp... Jag har lite buzzning också, men inget man märker när det är tal eller musik på, bara om det är helt tyst.
Regnbågsskimmer som du pratar om se bara få personer. Rekommendationen för personer som du är att bara köp LCD. Du kommer se den i alla plasmor.
Postad 18 september 2008 - 22:05
Tack ! Enator ock Wolfy för era tankar runt lx6090h vs krp-600A.
Det är en ganska stor pris skillnad redan mellan lx6090 ock krp-600A ca 5000 pinaler.Men ni vet hur man tänker ,skulle jag inte slå till på den lite bättre tv när jag ändå köper.För tv ska man ha under så lång tid.Jag brukar köpa dyrt = kvalitet bara för att man ska vara nöjd även när smekmånaden är över.Att man sedan inte har råd att byta till något som är lite bättre. Byta ofta är dyrt och krångligt.Det blir nog en KRP-600A ,kan inte hålla mej
![]()
Det här att bo på fel ställen,känner jag igen Wolfy. Ett uttalande,min philips FM-radio från 1987 har ett bra ljud eller gå på krogen.
Kommer det fram en kille, tittar en stund på en.Höööru vaad haar duu för skoter.Jag skruvar på mig,jag har ingen skoter.Det blir tyst en stund.Höööru är du bra på slåss...Jag skruvar ännu mera på mig.Jag tycker inte om att slåss..Det blir tyst en stund.Höööruu äär duu BÖG. Suck är sådana man ska prata hemmabio med.Hemma-bio tidningen har kommit ut.Skriver om lx6090 Världen bästa tv!!!!!!!
Suck!
Ta sedan dit du kommer. Man får anpassa sig, jag är från Jämtland och uppväxt på prat om snöskotrar. De har varit en väldigt stor del av mitt liv. Har nu flyttat ner mot "fjollträsk". Skillnaden är väl att jag är lite mer öppen för andra människors intressen och har anpassat mig. Gillar liksom skillnaderna, man behöver inte vara i ett fack när man kan vara i alla.
Att försöka göra sig rolig på norrlänsk mentalitet är ganska 1900tal (om man inte heter Ronny Eriksson då han har dispens), just dit utlägg har jag nog hör ett 100 tal gånger.
Postad 19 september 2008 - 19:34

Mvh
Roger
Postad 19 september 2008 - 21:30

upplever inga problem som sagt med regnbågar eller buzzning eller andra problem som helst... har inte provat att koppla in datorn ännu men ska testa det också och spela lite spel , var inne på att köpa en 42 tum från början men tur man inte gjorde det detta är kanon sitter på ca 3 m avstånd men skulle nog kunna sitta lite närmare ändå beror på vad man kikar på förstås ... Men är såå himla nöjd !

Postad 20 september 2008 - 12:50
Postad 20 september 2008 - 15:53
Postad 20 september 2008 - 16:45
Funkar finemang för mig från HTPCn med läget "dot by dot" som är pixelmappat 1920x1080.Att Pioneer G9 är världsklass är väl inget att snacka om, men hur bra är den ihop med en HTPC? Har just nu en 507XD och den är ju inte helt optimal då den på HDMI ingången har Overscan som inte går att stänga av (väl?) och via VGA:n så tappar man mycket av godbitarna (på gott och ont). Är G9 lite mer anpassad för oss som har HTPC? Det faktum att man inte verkar stödja FullHD via VGA porten känns lite nervöst, även om jag iof lika väl kan köra via DVI/HDMI om det i övrigt funkar bra med HTPC.
Vad som funkar eller ej via VGA vet jag inte för sån stenålder hålls vi inte med här i hushållet

Postad 20 september 2008 - 21:35
Funkar finemang för mig från HTPCn med läget "dot by dot" som är pixelmappat 1920x1080.
Vad som funkar eller ej via VGA vet jag inte för sån stenålder hålls vi inte med här i hushållet
Ok, och i det läget är alltså over scan avstängt också? Det är ju det som tvingade mig att köra VGA på nuvarande skärm. Håller med om att VGA är stenålder, även om det iof nog är bättre än många tror och sällan varit den begränsande faktorn - upplösningar som i TV branschen anses som fantastiska har ju sedan länge varit en självklarhet i datorvärlden. T.ex. FullHD har jag ju haft på min PC skärm sen kring millenieskiftet åtmintone.
Postad 20 september 2008 - 22:16
det här var ju bland det mest deprimerande jag hört.Regnbågsskimmer som du pratar om se bara få personer. Rekommendationen för personer som du är att bara köp LCD. Du kommer se den i alla plasmor.

Jag har vistat film för 4 pers och alla har hittills sett det, men det var ju helt enorm otur att jag inte visste om det här innan jag lade ut pengar för en plasma.
Postad 21 september 2008 - 07:29
Nån som vill förklara vad regnbågsskimmer är för någe ?
Oroa inte dig, du är inte drabbade av den

det här var ju bland det mest deprimerande jag hört.
Jag har vistat film för 4 pers och alla har hittills sett det, men det var ju helt enorm otur att jag inte visste om det här innan jag lade ut pengar för en plasma.
Det var intressant att alla kunde se den

Postad 21 september 2008 - 09:05
Måste va nåt fel på hans G9.....
Redigerat av mikee, 21 september 2008 - 09:06.
Postad 21 september 2008 - 09:34
Nån som vill förklara vad regnbågsskimmer är för någe ?
Det kallas 'Phosphor trail' och syns tydligast om du har en bild med vita motiv som rör sig på en svart bakgrund. Samma fenomen uppstår om du själv rör på ögonen snabbt fram och tillbaks över en vit/svart bild (även stillbild). Det är det senare jag tycker är lite störande. Vore intressant att veta om phosphor trails effekten är mindre för Pioneer. Nån som vet?
Postad 21 september 2008 - 09:59
Det kallas 'Phosphor trail'
Aha ok. De där ordet känner jag igen iaf. Det blir som typ gröna ormar eller??
Postad 21 september 2008 - 10:06
Aha ok. De där ordet känner jag igen iaf. Det blir som typ gröna ormar eller??
För de intresserade så finns en tråd om detta
https://www.minhembi...howtopic=176459
Postad 21 september 2008 - 10:25

Fast jag upplever att det inte måste vara direkt vitt mot svart för att det ska synas. hmmm
Edit. ähh jag vette faan, kanske inte är det. Får undersöka detta vidare när jag har mer tid.
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 21 september 2008 - 10:29.
Postad 22 september 2008 - 20:04
Vad är eg skillnaden mellan H och icke H modeller? Är det bara de inbyyggda boxarna?
Redigerat av Unregistered1413, 22 september 2008 - 21:05.
Postad 23 september 2008 - 10:51
Redan mellan 507 och 508 är skillnaden stor, mellan 507 och en LX5090 är mycket stor skillnad i hur apparaterna presterar.Har idag en 507XD och funderar lite på om det kanske är dags att uppgradera till en LX5090 istället...någon som vågar sig på att ge en åsikt om hur stor skillnaden eg. är? Pengar i sig är eg ingen större problem, men man vill ju gärna få valuta för dem. En relaterad fråga, det kommer ju ut en del nya konkurrentapparater just nu, som t.ex. Samsungs 7 Serie som sägs vara bra...är det något som på allvar kan konkurrera med de från Pioneer eller är det snarare "bra för pengarna" det handlar om? Om inte så borde ju Pioneer behöva sänka sina priser rejält.
Vad är eg skillnaden mellan H och icke H modeller? Är det bara de inbyyggda boxarna?
Det finns massor av modeller och märken som konkurrerar med Pioneer och som slår Pioneer vad gäller vissa delar, men sett till helheten är det ingen som har någon chans ens mot G8 - IMHO. De är m a o bra för pengarna, men med Pioneer får man det man betalar för, dvs man får den bästa bildkvalitén.

Postad 23 september 2008 - 18:10
Postad 23 september 2008 - 19:43
Fått nått svar här? Kör du Pure Cinema:Off?Har samma problem vid SD, DM2 funkar bäst vid scrollande text sidledes men ej i vertikal led! Texten blir hackig och taggig när den rullar uppåt eller neråt, testade i med en anna plasma (LG) samma matrial, där var det inga problem. Jag anser att det är något fel eller någon magisk inställning som jag har missat!
/George
Postad 23 september 2008 - 21:19

Postad 23 september 2008 - 21:29
Surrar de nya pios:arna typ lika mycket som de gamla?
Svårt att svara överlag, men vet att vi har en Kuro 50" på service för att "den låter för mycket".. så ja?

Postad 24 september 2008 - 05:53
Svårt att svara överlag, men vet att vi har en Kuro 50" på service för att "den låter för mycket".. så ja?
Vem är du? Låter som du jobbar i butik? Kan va bra att skriva det i din signatur.....
Postad 24 september 2008 - 08:38
Citera(hafrse @ Sep 17 2008, 21:52 )
Har samma problem vid SD, DM2 funkar bäst vid scrollande text sidledes men ej i vertikal led! Texten blir hackig och taggig när den rullar uppåt eller neråt, testade i med en anna plasma (LG) samma matrial, där var det inga problem. Jag anser att det är något fel eller någon magisk inställning som jag har missat!
/George
Fått nått svar här? Kör du Pure Cinema:Off?
Tack, det funkar bättre med Pure Cinema:OFF!
/George
Postad 24 september 2008 - 09:13
Samt hur man gör för att Pioneer ska ta in en surrande Kuro 50" på service

Tycker det verkar som att så fort en privatperson påpekar detta problemet för Pioneer så är det kalla handen direkt, typ lev med det eller sälj den, service är inte vår grej

Om det är nu som det verkar att du jobbar i butiken så ni den första butiken jag hör säga ni hör att Pioneer surrar, varit i flera som säger att dom aldrig har fått klagamål på att Pioneer surrar.
Redigerat av mjp, 24 september 2008 - 09:15.
Postad 24 september 2008 - 19:01
något buzzande har jag knappt märkt av,,,,frågade sambon om det och hon såg då ut som ett frågetecken....
i vissa lägen hör man kanske något, men då endast när volymen är nedvriden till minimum, men inte ens då störs man av det lilla.....och vem nyttjar enbart bilden? man vill väl ha ljud?? vi har två barn på 2 och 5 år...vi kollar film med ganska hög volym även efter det att de somnat, utan problem....
har kopplat denna skönhet
Postad 24 september 2008 - 19:07
Postad 25 september 2008 - 09:16

http://www.avforums....sma-Review.html
"So setting this screen to Pure mode and [colour space 2] out of the box, you are guaranteed a picture performance that has never been seen out of the box before. Add to that an ISF calibration to fine tune the set and your various sources and this is by far the best performance I have seen from a consumer TV. "
(under "Picture Performance"):
"Once I was satisfied we couldn’t squeeze any more from the 500A through calibration, I sat back to watch material from various sources. The 500A was set up next to an LX5090 from Pioneer and a PDP-508XD. All the sets where calibrated with the 500A in Pure mode and the two other screens in movie mode, (the closest those sets have to Pure). In the coverage of the event at TLC Broadcast, Pioneer's Dominic Freeney tells us about Pure mode why there are differences between the 500A and the 5090
Starting off with normal SD material was an eye opener. The 500A looked crisp and natural with very little noise in the image. This was surprising as Pioneer had claimed there shouldn’t be any major differences between the 500A and the 5090. However it was clear to see that the KRP was smoother and more pleasing on the eye than the 5090. "
"The amount of fine detail seen in the black dark areas of the ship is incredible. Comparing screens with this scene paused; you could see where the accuracy of the 500A was pulling away from the other two Pioneer screens. We could see the finest detail on the KRP but on the other two screens it just wasn’t as visible. Colours again just looked more natural and noise-free when compared side by side.
Overall the KRP-500A displays the best possible picture quality I have ever seen from a consumer TV and the fact that this performance is available out of the box, has me writing this review in disbelief. "

Redigerat av ajzman, 25 september 2008 - 09:16.
Postad 25 september 2008 - 15:00
Ljudet finns väl inte i DVI kontakten antar jag.
Den ljudingången jag hittar är audio input för AV2 och audio in för PC input. PC input är ju VGA kontakten och frågan är vad som händer om man väljer AV1 (hdmi aktivt), får man ljud då om man har ljud in på PC input audio in?
Ljudingången på AV2 är redan upptagen av en DVD med komponent.
Postad 25 september 2008 - 20:52
Sen ang buzzet så är det exakt lika högt på min låne 5090 som på min 5090.
Postad 25 september 2008 - 21:19
Har kommit en första review av KRP-A modellen (likadan PQ som KRP-M, men med extra separat mediabox), ser ut att ge bättre bild än LX5090, även i ISF-läge!! Out-of-the box är den tydligen helt fantastisk också!
![]()
http://www.avforums....sma-Review.html
"So setting this screen to Pure mode and [colour space 2] out of the box, you are guaranteed a picture performance that has never been seen out of the box before. Add to that an ISF calibration to fine tune the set and your various sources and this is by far the best performance I have seen from a consumer TV. "
(under "Picture Performance"):
"Once I was satisfied we couldn’t squeeze any more from the 500A through calibration, I sat back to watch material from various sources. The 500A was set up next to an LX5090 from Pioneer and a PDP-508XD. All the sets where calibrated with the 500A in Pure mode and the two other screens in movie mode, (the closest those sets have to Pure). In the coverage of the event at TLC Broadcast, Pioneer's Dominic Freeney tells us about Pure mode why there are differences between the 500A and the 5090
Starting off with normal SD material was an eye opener. The 500A looked crisp and natural with very little noise in the image. This was surprising as Pioneer had claimed there shouldn’t be any major differences between the 500A and the 5090. However it was clear to see that the KRP was smoother and more pleasing on the eye than the 5090. "
"The amount of fine detail seen in the black dark areas of the ship is incredible. Comparing screens with this scene paused; you could see where the accuracy of the 500A was pulling away from the other two Pioneer screens. We could see the finest detail on the KRP but on the other two screens it just wasn’t as visible. Colours again just looked more natural and noise-free when compared side by side.
Overall the KRP-500A displays the best possible picture quality I have ever seen from a consumer TV and the fact that this performance is available out of the box, has me writing this review in disbelief. "
En sådan kommer snart hänga i mitt sovrum....

3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar