Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 December 2007 - 14:49

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Attans att supporten försvann då precis när jag behöver det!

Har precis fått hem min TViX kopplat i den och installerat samt formaterat hårddisken i den. Men nu till problemet. Det står "USB ON" på displayen och jag kan ladda över filer till disken utan problem men jag får ingen bild på tvn. Vad jag förstår ska man trycka tv-out upprepade gånger tills maskinen visar bild. Men icke!

Har testat att trycka där bra många gånger och utan resultat. Hdmikablage sitter som det ska har testat med 2st olika suprakablar samt direkt ikopplat i tvn och via hdmiswitchen utan resultat. Jag är rädd att jag börjar grina om det är fel på den såhär vid juletider och allt.

Så snälla kom med tips! :)

Postad 21 December 2007 - 14:53

Bappe
  • Bappe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Så snälla kom med tips! :)

Ta ut usb-kabeln så kommer bilden =)

Postad 21 December 2007 - 14:58

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Netshare använder TCP&UDP portarna 111, 1058, 2049..
På en Windows XP används inte dessa utav någon funktion men som det verkar på en Windows Server så är någon av dessa redan upptagna av operativsystemet och då kan inte Netshare starta.
Du kan kontrollera vilken process som använder porten genom att i en Command Prompt köra netstat -ano då får du upp vilken PID (Process ID) som använder en viss port och den kan du sedan matcha med Task Managern i Windows osv..
Kör du trådbundet mellan tvix och din nya router föreslår jag att du testar med SAMBA istället, alltså vanligt Windows Share, du bör få tillräcklig prestanda.
Det finns ingen anledning att port forwarda portarna i din router då detta enbart är tänkt från Internet och in till din server. Tvixen befinner sig på det interna nätverket och då har portforwarding ingen funktion.

I mitt fall som jag hade samma 111-problem så stängde jag ner netshare och msn (som verkade köra samma port)
startade netshare, sen msn, sen verkade det fungera.

Nu har det fixat sig, netstat löste problemet!
Det märkliga var att när job kollade processID i service managern så verkade det som netshare gick dubbelt... jag hade alltså stängt av det och processen var ändå aktiv :) (bortde jag inte sett den i aktivitetshanteraren då?) stängde iaf av den också och startade om servern och nu verkar det gå bättre.
Tack för hjälpen!

Postad 21 December 2007 - 15:04

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Ok så jag kopplade ur usbkabeln och då fick jag upp en helt annan meny på displayen och kunde komma in. Dumt.. Men vafan man ska väl kunna ha usbn inkopplad hela tiden? hur får jag bort USB-on så den andra menyn kommer fram?

Postad 21 December 2007 - 15:36

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ok så jag kopplade ur usbkabeln och då fick jag upp en helt annan meny på displayen och kunde komma in. Dumt.. Men vafan man ska väl kunna ha usbn inkopplad hela tiden? hur får jag bort USB-on så den andra menyn kommer fram?

Hur som helst så går det inte på dessa modellerna av någon anledning.
Enligt dem som har haft tidigare modeller så kunde man ha USB kopplat och ändå använda den till annat.
Tveksamt om det går att fixa med en firmware-uppdatering.

Postad 21 December 2007 - 15:53

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Då får helt enkelt någon annan enhet bli utan nätverk för stunden då.. Jag pallar verkligen inte koppla i och ur usbkabeln hela tiden.

Postad 21 December 2007 - 19:54

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Om man har en iso fil för en vanlig DVD finns det något sätt att välja ljudspår om det finns flera ljud på filmen ? då menar jag inte via menyn på filmen, utan när man redan har startat filmen.

Subtitles finns det ju en knapp för ...

Postad 21 December 2007 - 20:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det finns en knapp för audio också.

Postad 21 December 2007 - 20:32

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Audio Bitrate: 640kbps
Video Bitrate: 4730kbps

Codec........: x264
Resolution...: 1280x544
Framerate....: 23.976

Source.......: HDDVD, VC-1

Ser någon något i infon ovan som ej fungerar med TViX? Jag har kollat på the italian job o den hade en högre video bitrate och samma audio bitrate och det fungerade

när jag försökte se full metal jacket (infon för den filmen som är ovan) så sprakar ljudet hela tiden. Jag kopplar bara med hdmi och ljudet är via tvn.

Postad 21 December 2007 - 21:11

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag nyligen hämtat upp min tvix 5100, även köpt Seagate 250GB SATA II Barracuda 7200.10 till den. Nu till min fråga, jag har satt in hårddisken exakt som man ska "järnbitarna etc" kopplar med usbsladden man fick tvixen till datorn , och sätter på den , den kommer inte upp i den här datorn, utan den dyker som USB-masslagringsenehet , vad måste jag göra? Skulle jag gjort med hårddisken innan jag satte in den ? Tacksam för svar

Postad 21 December 2007 - 21:17

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Om man har en iso fil för en vanlig DVD finns det något sätt att välja ljudspår om det finns flera ljud på filmen ? då menar jag inte via menyn på filmen, utan när man redan har startat filmen.

Subtitles finns det ju en knapp för ...

Genom att trycka på AUDIO knappen under avspelning så kan man byta ljud spår på iso om det finns flera olika ljudspår.

Audio Bitrate: 640kbps
Video Bitrate: 4730kbps

Codec........: x264
Resolution...: 1280x544
Framerate....: 23.976

Source.......: HDDVD, VC-1

Ser någon något i infon ovan som ej fungerar med TViX? Jag har kollat på the italian job o den hade en högre video bitrate och samma audio bitrate och det fungerade

när jag försökte se full metal jacket (infon för den filmen som är ovan) så sprakar ljudet hela tiden. Jag kopplar bara med hdmi och ljudet är via tvn.

Har du provat att spela upp den på datorn? Tror det är kopian på filmen som sprakar ev.

Postad 21 December 2007 - 21:22

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag nyligen hämtat upp min tvix 5100, även köpt Seagate 250GB SATA II Barracuda 7200.10 till den. Nu till min fråga, jag har satt in hårddisken exakt som man ska "järnbitarna etc" kopplar med usbsladden man fick tvixen till datorn , och sätter på den , den kommer inte upp i den här datorn, utan den dyker som USB-masslagringsenehet , vad måste jag göra? Skulle jag gjort med hårddisken innan jag satte in den ? Tacksam för svar

Har du gjort enl följande? =
Installera hårddisken rent fysiskt med strömkabel och SATA-kontakten. Anslut den till datorn via USB-kabeln och starta TViX:en. Följ sedan nedanstående lista:

1. Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet.
2. Välj Hantera.
3. Dyker guiden för att "Initiera och konvertera disk" upp, välj Avbryt.
4. Klicka på "Diskhantering".
5. Leta efter den disk som är "Okänd" och verkar överensstämma med storleken på den hårddisk du har i din TViX (alltså, se till att du inte försöker formatera hårddisken du har i datorn eller motsvarande).
6. Högerklicka i den rutan där det står just "Okänd" och vilken storlek disken är på och välj "Initiera disk". Välj "Ok" vid nästa val.
7. Högerklicka sedan på området till höger om rutan du nyss högerklickade i. Välj "Ny partition...", klicka "Nästa" fyra gånger.
8. Ändra volymetiketten och skriv "TViX".
9. Klicka i att den ska snabbformatera disken. Klicka "Nästa" och sedan "Slutför".
10. Klart! Nu ska den dyka upp i "Den här datorn".

Postad 21 December 2007 - 21:26

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
jag hittar helt ärligt inte hantera
det som komemr upp för mig är systemegenskaper alt datornamn,maskinvara etc

lyckades hitta den genom att skriva compmgmt.msc i kör ! , få se om guiden slutförs nu!

Nu kom pärlan upp ! Tack!

Redigerat av hhaaddee, 21 December 2007 - 21:29.

Postad 22 December 2007 - 02:55

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Anledningen till spraket på ljudet/viss störning i bild var pga en strömförande hdmikabel så vitt jag kan komma fram till :)

Pga väldigt liten tvbänk så har jag temporärt fått ställa dreamboxen på hdmiswitchen. 1 hdmikabel 1 scartkabel antennkabel samt 2 strömkablar låg därför aldess i närheten av port 1 på switchen och skapat nån form av ström/störning i kabeln som gav mig en ordentlig kyss så fort jag tog i själva kontakten. Flyttade kabeln till port 4 på switchen så var allt frid och fröjd och inget tjuter/sprakar i ljudet o inga flimmer i bilden.

Dock lite oroväckande med ström i kabeln som fick mig att lipa nästan. hade ont i handen flera minuter efterråt. Nåja.. nu är ingen enhet/kabel strömförande så vitt jag har känt :unsure:

Postad 22 December 2007 - 04:12

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hur gör man så att en viss undertext ska funka med en viss film?
Exempel filmen Test1.720p.BluRay.DTS.x264-ESiR (.mkv)
Och undertexten Test1.720p.BluRay.DTS.x264-ESiR (srt)
Ska man trycka nåt på kontrollen eller annat för att få den att fungera på tv:n?
eller ska den funka automatisk?
Inte testat själv än men frågar ifall det inte skulle funka

Postad 22 December 2007 - 08:32

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Ska man trycka nåt på kontrollen eller annat för att få den att fungera på tv:n?

För mig så fungerar det automatiskt när filmen och subben har samma namn.

Postad 22 December 2007 - 12:04

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

funkar det inte så korta ner fil namnet.
t ex Test1.mkv och Test1.srt, filerna skal ligga i samma map, då kommer dom att fungera om din firmware tillåter det har jag märkt.

Postad 22 December 2007 - 15:34

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag testade tanka ned hd720p trailers från quicktime , överförde de till tvixen och testade att spela upp de på min plasma , det är de enda hdvideorna som laggar till och jag får inte heller ljud från de. Nån som har liknanade problem?
HD från quicktime = inget ljud och hackar till (som när man en dator inte orkar spela upp hdfilmer) , nån som vet vad problemet är ? Jag tankar ned 720p trailers som min plasma ska kunna visa , jag testade tanka ned 720p wmv från microsoft etc och de funkar klockrent.
Tacksam för svar!

Postad 22 December 2007 - 16:45

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Jag testade tanka ned hd720p trailers från quicktime , överförde de till tvixen och testade att spela upp de på min plasma , det är de enda hdvideorna som laggar till och jag får inte heller ljud från de. Nån som har liknanade problem?
HD från quicktime = inget ljud och hackar till (som när man en dator inte orkar spela upp hdfilmer) , nån som vet vad problemet är ? Jag tankar ned 720p trailers som min plasma ska kunna visa , jag testade tanka ned 720p wmv från microsoft etc och de funkar klockrent.
Tacksam för svar!

Hmmm... kanske för hög bitrate?
Nån tokig codec ifrån quicktime?

Länka gärna till nån fil som krånglar för dig så kan flera av oss testa dem.

Postad 22 December 2007 - 17:20

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Edit. Tankade ned sammma fil igen och den här gången funkade den :S skumt men BRA! :)
Jag undrar om vissa av er har liknande problem att det uppkommer störningar eller typ pip/brus ljud i tvix menyn?
Men vid uppspelning av musik/film funkar den precis som den ska. Vad kan problemet vara tro?

Postad 23 December 2007 - 11:42

jdahlin
  • jdahlin
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nätverksproblem?
Har en Tvix 5100 med 500 Gb HD, anslutning via HDMI kabel.
När jag spelar upp i från den interna hårddisken så fungerar det att titta på film.
Men när jag kör via nätverket så gå allt i slowmotion inget ljud, filmen hackar och går i 1/3 dels fart.
Har även HTPC, där fungerar det att titta direkt från nätverket.
Nätverket består av en Netgear Gigabit hub, gigabit nätverkskort även på datorn som har filmerna.
Tvixen är uppsatt med DHCP, dvs ej fast adressering. När jag laddar via FTP program till den interna hårddisken, så kommer jag upp i 1,6 MB/s. Är det någon som känner igen strulet? Eller är det mitt nätverk som skickar ut för långsamt?. Ett litet tips, om ni har RF extendern (RF signal via batteri), så verkar inte fjärrkontrollen fungera till Tvixen. Om sändaren står bredvid Tvixen, utan flytta den och sätt upp ett litet IR-öga så funkar allt igen.

Postad 23 December 2007 - 12:18

jdahlin
  • jdahlin
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nätverksproblem?

Jag använder Netshare den senaste vesionen, som pekar mot en NTFS disk.

Postad 23 December 2007 - 14:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nätverksproblem?
När jag spelar upp i från den interna hårddisken så fungerar det att titta på film.
Men när jag kör via nätverket så gå allt i slowmotion inget ljud, filmen hackar och går i 1/3 dels fart.
Nätverket består av en Netgear Gigabit hub, gigabit nätverkskort även på datorn som har filmerna.
Tvixen är uppsatt med DHCP, dvs ej fast adressering. När jag laddar via FTP program till den interna hårddisken, så kommer jag upp i 1,6 MB/s. Är det någon som känner igen strulet? Eller är det mitt nätverk som skickar ut för långsamt?. Ett litet tips, om ni har RF extendern (RF signal via batteri), så verkar inte fjärrkontrollen fungera till Tvixen. Om sändaren står bredvid Tvixen, utan flytta den och sätt upp ett litet IR-öga så funkar allt igen.

Jag antar att det är fast LAN-kabel vi pratar om här? I såna fall borde det funka bättre än så...
1,6MB/s låter för klent. Du bör kunna komma upp i 3,5-3,7MB/s ungefär och när det gäller FTP så kan även FTP-klienten vara boven. FlashFXP och SmartFTP är två program som har visat sig fungera bra.
Är det trådlöst någonstans på vägen så är risken för att felet ligger där ganska stor.

Är det så att din hastighet verkligen ligger runt 1,6MB/s så borde en iso-DVD gå att titta på utan hackande, under förutsättning att hastigheten är konstant på ditt nätverk. Om du har försökt kolla en 1080p-film med högre bitrate än 25 Mbps så är problemet där istället eftersom Tvix inte klarar mer än runt 25-30 Mbps i nätverksuttaget.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett konkret förslag på vad som kan vara fel, men börja med att få upp FTP-hastigheten över 3,0MB/s så du ser att förutsättningarna finns för bästa överföring.

Postad 23 December 2007 - 15:19

mangermanger
  • mangermanger
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Sitter hos syrran som nyligen skaffat en sån här spelare på min rekomendation. Dock fungerar den mindre än bra:

.iso
Det går inte att spela upp dvd-filmer från hårddisken. De hänger sig antingen innan menyn, eller så hänger de sig efter språkmenyn, under upphovsrätts-hotelserna. Det är väldigt underligt, eftersom de flesta jag pratat med kan spela upp dvd-filmer utan problem.

.divx/xvid
Vissa av dessa filmer går inte att spela upp alls, andra saknar ljud och tappar bilden helt tidvis. Nu kommer en del av det här materialet från piratebay :( så visst, det skulle jag kunna tillskriva crappy encoding. DVD-filmerna kommer däremot från en pålitlig källa.

Hon kör senaste firmware (1.3.15)

Jag har inte kollat igenom forumet särskilt nogrannt efter liknande problem, men jag har lite bråttom med att kunna åtgärda detta, om möjligt, medan jag fortfarand är hemma...

Postad 23 December 2007 - 15:53

Harleydanne
  • Harleydanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
byt till firmware 1.043 om du ska titta på iso eller xvid det får jag göra http://www.tvix.co.k...00firmware.aspx

Postad 23 December 2007 - 16:08

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Sitter hos syrran som nyligen skaffat en sån här spelare på min rekomendation. Dock fungerar den mindre än bra:

.iso
Det går inte att spela upp dvd-filmer från hårddisken. De hänger sig antingen innan menyn, eller så hänger de sig efter språkmenyn, under upphovsrätts-hotelserna. Det är väldigt underligt, eftersom de flesta jag pratat med kan spela upp dvd-filmer utan problem.

.divx/xvid
Vissa av dessa filmer går inte att spela upp alls, andra saknar ljud och tappar bilden helt tidvis. Nu kommer en del av det här materialet från piratebay :( så visst, det skulle jag kunna tillskriva crappy encoding. DVD-filmerna kommer däremot från en pålitlig källa.

Jag har inte kollat igenom forumet särskilt nogrannt efter liknande problem, men jag har lite bråttom med att kunna åtgärda detta, om möjligt, medan jag fortfarand är hemma...

Det låter konstigt... Det ska inte behöva nergraderas till en gammal firmware.
Den går inte varm eller något sånt? Testa gärna att ställa den luftigt och inte ha fläkten på lägsta. Inga tokiga inställningar? Körs det via HDMI? Vad är upplösningen inställd på? Ljudinställningar?
Jag har inte stött på att några xvid-filer inte vill spelas. Inte kollat på så många iso men har testat att det kommer igång.

Postad 23 December 2007 - 17:05

xrister
  • xrister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har ett irriterande problem, jag har skrivit om detta tidigare, som gör att den TViX:en inte kan starta eller öppna filer/kataloger med de svenska bokstäverna dvs å,ä och ö. Det bara blinkar till och sen hamnar man i root-mappen.

Vad gör jag för fel ?

Jag har ändrat så att default språket är svenska...

Har nu döpt om ngr jullåtar för att rädda julfriden typ "Nu tandas tusen juleljus..."

Använder 1.3.15.

Märkte nu at det inte lirar, i dubbel bemärkelse, om jag kör m3u-spellistor. Händer nada.

Redigerat av xrister, 23 December 2007 - 17:20.

Postad 23 December 2007 - 17:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

.iso

.divx/xvid

Om hennes avsikt är att kolla DVD och divx-filmer så är det bästa receptet att lägga in 1.0.43 som Harleydanne säger. Däremot brukar det inte hänga sig så tidigt och frekvent som du beskriver... om inte Drunken_Duck har rätt i att du har dålig luftcirkulation runt burken.
Nedgradering är nödvändig i dagsläget om man ska köra iso-filer från hårddisken.
Alternativet är att köra dem över nätverk eller att packa upp iso till video_ts-mappar.
Jag dålig koll på ifall den ska kunna köra alla versioner av divx, men riktigt gamla filmer brukar strula i många stationära divx-spelare (dvd-spelare med divx-funktion).

Postad 23 December 2007 - 19:33

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Hur fungerar iso/mkv-uppspelningen om man kopplar in en bärbar hdd via usb? Är det samma problem som med den inbyggda hddn eller klarar den då av att spela upp både mkv och iso utan problem som det gör om man kör via nätverket?

Postad 23 December 2007 - 19:34

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Funkar för er att föra över 4GB *.iso fil till M-4100 med 1.3.15 firmware?
För mig bryter den efter den flyttat över 500MB och låser FTP servern så jag måste rebota Tvix för att kunna connecta igen.
Kör via nätverks kabel.
Verkar som *.iso uppspelning är inte fixad än?
Testat bara på en film igår och den hängde sig på 2 ställen fortfarande.
Man tycker det borde va åtgärdat när dem släpper retail firmware.
Står faktiskt i specifikationen på den att den klarar ISO.

Postad 23 December 2007 - 21:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har ett irriterande problem, jag har skrivit om detta tidigare, som gör att den TViX:en inte kan starta eller öppna filer/kataloger med de svenska bokstäverna dvs å,ä och ö. Det bara blinkar till och sen hamnar man i root-mappen.

Vad gör jag för fel ?

Jag har ändrat så att default språket är svenska...

Har nu döpt om ngr jullåtar för att rädda julfriden typ "Nu tandas tusen juleljus..."

Använder 1.3.15.

Märkte nu at det inte lirar, i dubbel bemärkelse, om jag kör m3u-spellistor. Händer nada.

Jag har testat en hel del bara för att kunna svara på din fråga.
Jag gjorde en mapp med svenska tecken (å,ä,ö) och la in några mp3 som jag hade döpt om till namn med svenska tecken. Körde över nätverk med Tvix netshare både till en hårddisk formaterad i NTFS och en som var formaterad i FAT32. I båda fallen gick det att öppna mappen och spela upp låtarna.
Testade också att lägga mappen och filerna på Tvixen's hårddisk... även där fungerar det.
Var har du filerna liggande? På hårddisk i Tvixen?

Ser att filernas ursprungliga namn dyker upp i Win. Mediaplayer trots att man har ändrat namn.
Kanske det är problemet?

Postad 23 December 2007 - 21:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hur fungerar iso/mkv-uppspelningen om man kopplar in en bärbar hdd via usb? Är det samma problem som med den inbyggda hddn eller klarar den då av att spela upp både mkv och iso utan problem som det gör om man kör via nätverket?

Jag ska testa senare "only for you".
Min gissning är att det går lika illa som när man kör dem på inbyggd hårddisk.

Funkar för er att föra över 4GB *.iso fil till M-4100 med 1.3.15 firmware?
För mig bryter den efter den flyttat över 500MB och låser FTP servern så jag måste rebota Tvix för att kunna connecta igen.
Kör via nätverks kabel.
Verkar som *.iso uppspelning är inte fixad än?
Testat bara på en film igår och den hängde sig på 2 ställen fortfarande.
Man tycker det borde va åtgärdat när dem släpper retail firmware.
Står faktiskt i specifikationen på den att den klarar ISO.

Jag har inga problem med att föra över stora filer med den firmwaren.
Troligtvis är det något som inte är rätt konfigurerat i FTP-klienten.

Om du hade läst de senaste 8 inläggen så ser du att iso-problemet inte är löst än.
Dåligt, även om man kan gå runt problemet.

Postad 23 December 2007 - 21:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ser att filernas ursprungliga namn dyker upp i Win. Mediaplayer trots att man har ändrat namn.
Kanske det är problemet?

Medispelaren går ut på nätet och hämtar information om låtarna om man har ställt in det så, men jag
testade att ändra även info't inuti filen och de funkar trots detta att spela upp på min Tvix.
Jag får nog se om jag kan hitta någon svensk låt att testa med...

Postad 23 December 2007 - 22:01

jdahlin
  • jdahlin
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Nätverksproblem?

Jag antar att det är fast LAN-kabel vi pratar om här? I såna fall borde det funka bättre än så...
1,6MB/s låter för klent. Du bör kunna komma upp i 3,5-3,7MB/s ungefär och när det gäller FTP så kan även FTP-klienten vara boven. FlashFXP och SmartFTP är två program som har visat sig fungera bra.
Är det trådlöst någonstans på vägen så är risken för att felet ligger där ganska stor.

Är det så att din hastighet verkligen ligger runt 1,6MB/s så borde en iso-DVD gå att titta på utan hackande, under förutsättning att hastigheten är konstant på ditt nätverk. Om du har försökt kolla en 1080p-film med högre bitrate än 25 Mbps så är problemet där istället eftersom Tvix inte klarar mer än runt 25-30 Mbps i nätverksuttaget.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett konkret förslag på vad som kan vara fel, men börja med att få upp FTP-hastigheten över 3,0MB/s så du ser att förutsättningarna finns för bästa överföring.

Nu har jag kommit upp till 3,5 MB/s genom att byta FlashFXP, körde med FileZilla tidigare. Men problemen kvarstår givetvis. Filmer går ej att spela upp över nätverket med fast kabel, men den lokala disken går det bra. Någon som har en lösning?

Postad 23 December 2007 - 22:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nu har jag kommit upp till 3,5 MB/s genom att byta FlashFXP, körde med FileZilla tidigare. Men problemen kvarstår givetvis. Filmer går ej att spela upp över nätverket med fast kabel, men den lokala disken går det bra. Någon som har en lösning?

Om du berättar vilken typ av film (upplösning, format m.m.) och vad det står i Tvix's info vid uppspelning och/eller om du kör den i Gspot. Bitraten på filmen är viktig i sammanhanget.

Postad 23 December 2007 - 22:27

jdahlin
  • jdahlin
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Om du berättar vilken typ av film (upplösning, format m.m.) och vad det står i Tvix's info vid uppspelning och/eller om du kör den i Gspot. Bitraten på filmen är viktig i sammanhanget.

~Title Rush Hour 3 ~
~Audio DD5.1 English ~
~Video Untouched ~
~Playtime 90 min ~
~Imgsize 3.74 Gb ~

En helt vanlig DVD film alltså, inget problem när jag spelar upp den på den lokala HD, men det går ej via nätverket!

~Title Rush Hour 3 ~
~Audio DD5.1 English ~
~Video Untouched ~
~Playtime 90 min ~
~Imgsize 3.74 Gb ~

En helt vanlig DVD film alltså, inget problem när jag spelar upp den på den lokala HD, men det går ej via nätverket!

Vet ej vad Gspot är för något!

Postad 23 December 2007 - 23:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vet ej vad Gspot är för något!

Då har jag verkligen ingen bra idé.
Kolla ifall du kan hitta nya drivrutiner till nätverkskortet i datorn.
Har du öppnat upp TCP/UDP på portarna 111, 1058, 2049?

GSpot är ett gratisprogram som kan analysera film-filer på PC.

Postad 23 December 2007 - 23:25

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Är det möjligt att göra nån slags intro inför uppvisning av en film?
Jag har läst nånstans men kommer inte ihåg vart att nån hade gjort typ att "SF Loggan kommer upp som på bio" innan filmen spelas upp , allt för biokänslan. Nån som vet nåt om det ? :)

Postad 24 December 2007 - 10:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har läst nånstans men kommer inte ihåg vart att nån hade gjort typ att "SF Loggan kommer upp som på bio" innan filmen spelas upp , allt för biokänslan. Nån som vet nåt om det ? :)

Jag tror att det var en önskan inför framtida firmwares, att kunna göra spellistor för video. Som det är nu måste du nog starta trailers mm manuellt före filmen.

Postad 24 December 2007 - 12:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag ska testa senare "only for you".
Min gissning är att det går lika illa som när man kör dem på inbyggd hårddisk.

Jag har ju en iso-fil liggande på Tvixen som testobjekt för att den hänger sig inom någon minut varje gång jag kör igång den. Lite otippat så körde jag filmen utan ett litet avbrott från den externa USB-enheten igår.
Verkar vara någon form av buffringsproblem när den kör från interna hårddisken... märkligt.
Vet inte om man kan dra någon slutsats av endast en test, men den filen strular som bara den ifrån den interna hårddisken.

Det finns ju någon typ av möjlighet så länge man kör lösa filer.
Om man döper SF-trailern, DD-trailern m.m. AAAA1.mkv, AAAA2.mkv osv., så kan man köra dem i rad genom att starta AAAA1.mkv först och låta spelaren ta fil efter fil.

Postad 24 December 2007 - 12:52

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

.

Redigerat av Unregistered1211, 15 April 2017 - 00:26.

Postad 24 December 2007 - 22:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Hej på er :)

Har inte följt tråden på ett tag o orknar inte heller läsa igenom den ..

Är det fler än jag som tycker att den sista FW suger ?

Upplever att ( 1.3.15 ) är den sämsta och att ( 1.2.29 ) är den bästa
trots att den ínte är bra. Känt är att man måste gå tillbaka till FW utan
mkv stöd för att spela upp iso filer tillfredställande, men jag upplever störningar
även på mkv filer med sista FW.

Hoppas man kommer med en komplett FW inom kort. Det har varit mycket tyst
på sistone och vi betatestare har inte fått någon nytt att jobba med.

Vad sägs ?

Maveric :D

Postad 24 December 2007 - 23:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej på er :)

Har inte följt tråden på ett tag o orknar inte heller läsa igenom den ..

Är det fler än jag som tycker att den sista FW suger ?

Upplever att ( 1.3.15 ) är den sämsta och att ( 1.2.29 ) är den bästa
trots att den ínte är bra. Känt är att man måste gå tillbaka till FW utan
mkv stöd för att spela upp iso filer tillfredställande, men jag upplever störningar
även på mkv filer med sista FW.

Hoppas man kommer med en komplett FW inom kort. Det har varit mycket tyst
på sistone och vi betatestare har inte fått någon nytt att jobba med.

Vad sägs ?

Maveric :D

Är det "bara" störningarna på .mkv som skulle vara sämre än tidigare?
Jag har inte märkt några tendenser till skillnad alls... det kunde lika bra ha varit samma fil med annat namn för min del.

Postad 24 December 2007 - 23:34

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Är det "bara" störningarna på .mkv som skulle vara sämre än tidigare?
Jag har inte märkt några tendenser till skillnad alls... det kunde lika bra ha varit samma fil med annat namn för min del.

Är väl små små skillnader, lite snabbare och lite bättre på en sak men sämre på en annan :lol:
Man kan tydligen inte få allt i sammma FW :D
Får väl hoppas att julriset smakade bra för programmerarna hos dvico :) så de kan börja jobba och få ut en stabil och "felfri" FW i början av nästa år!

Postad 24 December 2007 - 23:52

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Vad kommer ni upp i för överföringshastighet till tvixen via ftp? jag kör flashfxp och kommer bara upp i knappa 4 Mb/s till xboxen eller övriga enheter brukar 8mb/s inte vara något problem iaf.

Postad 24 December 2007 - 23:55

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej,

Det finns så många sidor på den här tråden så orkar tyvärr inte gå igenom alla,
så mina frågor har kanske kommit upp, men tänker fråga d iaf!!! Sorry!!!

1. Jag har läst här att man kan "shuffla" all musik som ligger i en mapp, menar ni då alla under mappar med...eller att alla filer ska va i en mapp?!?!

2. Kan man spela upp .img filer som är HDDVD/Blu-Ray rippade?

3. Har dom fixat problemet som det skrevs om tidigare att .iso filer hänger sig och man måste starta om burken?

4. Vad är det egentliga skillnaden mellan 4100 och 5100 förutom att den ena e gjprd av aluminium?
Blir 4100 varmare då, och låter den mycket mer för att den måste kyla ner om man har i en 500GB HDD?!

vet att det är många frågor, men skulle vara verkligen tacksam OM nån orkar/vill svara på dom!!!

1:Den kan inte Shuffla ur undermappar utan endast ur den mappen du befinner dig i.
2: Vet ej men nästan allt hd-material som ligger i en container är av formatet .mkv
3: Det är egentligen inget fel utan med rätt fw(1.0.43) så funkar iso felfritt men med de nyaste .mkv optimerade fw:na så funkar iso inte bra ifrån interna hdd:n men utmärkt via nätverk.
4: 5100 har guldplätterade kontakter också , tror inte 5100 är tystare än 4100 då de använder likadana fläktar som kan köras på samma hastigheter.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 24 December 2007 - 23:56.

Postad 25 December 2007 - 03:57

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag har en ny fråga som jag undrar över.
Det är så att datorn som jag använder har WLAN , jag kör trådlöst internet i form av 802.11g. Skulle jag kunna koppla tvixen till rountern via vanlig ethernet kabel , och fortforande dela ut mappar från den här datorn som tvixen kan få tillgång till? Och om jag delar ut mappar från den här datorn , är det möjligt att från själva tvixen kopiera filerna som den hittar och överföra de till tvixens hårddisk eller liknande? Eller kan den endast streama via "lanet" och om man ska överföra måste man göra det via usbkabeln?
Tacksam för svar!

Redigerat av hhaaddee, 25 December 2007 - 03:58.

Postad 25 December 2007 - 09:35

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Tack för svaren Hewi!

Där e en grej dom borde fixa med nästa FW: Shuffle all!!!!! Så svårt borde det inte vara.

Finns d nån gräns för hur många mp3 man kan ha i en map på Divcon? Jag har lugnt över 10.000låtar, och undrar om den klarar av så många i samma mapp!!!!

Nån som vet/testat?!

Postad 25 December 2007 - 10:36

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Schysst att du kollade Gabbe. Då lutar det helt klart mer åt en usb-disk än en intern hdd när det börjar bli ont om utrymme på den närvarande. Fast vem vet då kanske tvix har löst hela problemet. Hoppas kan man alltid.

Postad 25 December 2007 - 12:33

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Xemaniac: Missade en grej på fråga nr 2 igår: Tvix stöder inte .IMG överhuvudtaget men gäller det dvd rip i .img format så döper man bara om filen till blablabla.iso istället för blablabla.img.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.