Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 16 January 2008 - 19:52

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Postar detta i denna tråden....Skall försöka korta ner...men är så arg! :)

Ringde den 5/12 till kundtjänst för att beställa Julcombon eftersom jag bara hade 1 månads bindning kvar på bredbandet.
Eftersom jag redan var kund frågade jag om jag kunde teckna Julcombon, och det kunde jag. Betalade högre månadsavgift eftersom bredbandet låg kvar.Fick boxen 2 dgr senare och betalade 495:-. Allt bra hittills (förutom HD-Bilden förstås....) Gick in på mina sidor den 10/1 och kollade min nästa faktura. 150:- kronor dyrare än vanligt och ingen info om julcombon...Ringde kundtjänst och pratade med en tjej och förklarade att fakturan inte stämde med det jag skulle betala. Jag ser inget om julcombon här sade hon, men eftersom du beställde redan den 5/12 måste det blivit ngt fel. Jag skall maila kreditavd, så får dom göra en rättelse. Kan jag nå dig på ngt nr under dagen frågade hon, och jag uppgav mitt mobilnr. Detta för att jag skulle få en bekräftelse om ändringen. Inget samtal kom, dagen efter inget heller. Sen var det helg. I dag gick jag in på mina sidor och fick se samma belopp som förut...Ringer kt, får prata med en ung kille. Berättar i snabba drag om ärendet. Då säger han att jag INTE fick teckna Julcombon ifrån början (5/12).
Nehej..svarar jag förvånat...6 veckor senare. Men boxen har jag redan fått köpa för 495 ju?...Då säger han att jag hade TUR att detta slapp igenom eftersom denna box kostar 3495:- annars.....detta kunde han i såfall se som en kompensation för att jag inte fick teckna Julcombon!!! Jag blev helt konfys och bad att bli kopplad till ngn avd som härrörde relamationer. Ok sa han och jag fick vänta ännu en stund...varpå en kvinna svarar Välkommen till Comhem. Var befinner du dig? frågade jag ovetandes var jag hamnat. I Härnösand svarar kvinnan...Berättade i korta drag återigen samma historia...Då svara denna kvinna mycket bestämt: Men du fick aldrig teckna Julcombon, eftersom du redan var kund hos oss. Vad svarar man på detta?? 6 veckor innan är det OK att teckna med hennes kollega.
Då ber hon mig maila mitt ärende till kundrelationer, eftersom Jag citerar: Något har gått LITE fel....
Summa summarum:

1. Anställda på kundtjänst har visst olika förhållningsregler till avtal och dylikt...
2. Ingen ringer upp och bekräftar, trots löfte om detsamma.
3. Detta är väl ett kontraktsbrott från Comhems sida? Eftersom jag tecknade via nätet så har jag 14 dagars ångerrätt, annars är väl avtalet bindande?

Kan ngn vänlig Maveric, Magnus, Ruhe eller ngn annan kommentera detta, tror aldrig jag blivit så behandlad någonsin av ett företag...Hade inte haft mitt jobb kvar, om jag bemött mina kunder såhär...

Sen är det ju inte nog med det....vi vet ju alla vad den här tråden handlar om...Comhem...ja kära nån

//Peter

Postad 16 January 2008 - 20:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Men du fick aldrig teckna Julcombon, eftersom du redan var kund hos oss. Vad svarar man på detta?? 6 veckor innan är det OK att teckna med hennes kollega.

Råkade ut för samma sak men [email protected] löste detta bra. Citerar mig själv från annan tråd:
"HD-boxen har dock inte kommit ännu. När jag ringde Comhem och undrade varför det tog så lång tid så fick jag beskedet att säljaren gjort fel och att jag inte var berättigad till boxen (endast nytecknande kunder). När jag ringde senare samma kväll fick jag också veta att den överenskomna månadsumman inte heller gällde utan att det stod att jag skulle betala 39 kr mer i månaden än som sagts initialt. Deras sätt att meddela mig detta var tydligen genom att inte skicka boxen, för något annat besked (tele / mail) hade jag inte fått.

Skickade ett mail till kundrelationer och deras svar innebär att de ändå kommer att stå fast vid den första överenskommelsen och boxen skickas snarast. Bra skött av Comhem i detta läge iaf!"

Jag kan dock ha haft nytta av att min första kontakt hade noterat vad som utlovats. Håll dig lugn och saklig och sätt ett mail till kundrelationer så får vi hoppas att de löser även detta.

Är inte varken första eller sista gången som kundcenter gett olika besked om gamla trogna kunders rätt till samma erbjudanden som nya vid förlängd bindningstid.

Postad 16 January 2008 - 20:22

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Postar detta i denna tråden....Skall försöka korta ner...men är så arg! :)

.
.
.
.

Kan ngn vänlig Maveric, Magnus, Ruhe eller ngn annan kommentera detta, tror aldrig jag blivit så behandlad någonsin av ett företag...Hade inte haft mitt jobb kvar, om jag bemött mina kunder såhär...

Sen är det ju inte nog med det....vi vet ju alla vad den här tråden handlar om...Comhem...ja kära nån

//Peter

hej. jag måste nog göra dig besviken, du är inte så speciell som du tror :o detta är en normal kundrelaion med comhem :)

Postad 16 January 2008 - 21:12

djungel-Jim
  • djungel-Jim
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Är det någon här som har fått svar från kundrelationer på sistone? Jag mailade dom om reklamation av den här boxen och abonnemanget för två dagar sen men har inte fått något svar... Ska man ringa istället? Det verkar ju som kundtjänst bara säger åt en att man ska maila till just kundreltioner om man läser inläggen här?

Postad 16 January 2008 - 21:19

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Christofer Pelitz är chef för digital tv ..
Maveric :)

Kan det inte vara så att Pelitz är chef för Digital TV och Harlin är produktansvaring som killen på felanmälan sa?

Nej, jag har inte varit övergripande tv-ansvarig för hela Com Hem, men däremot övergripande tv-ansvarig för Com Hems Kundservice och tekniska support, och har därigenom varit insatt i samtliga tv-relaterade frågor på Com Hem, både på en detaljerad och övergripande nivå. :)

Postad 16 January 2008 - 21:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Christofer Pelitz är chef för digital tv ..

Kan det inte vara så att Pelitz är chef för Digital TV och Harlin är produktansvaring som killen på felanmälan sa?

Nej, jag har inte varit övergripande tv-ansvarig för hela Com Hem, men däremot övergripande tv-ansvarig för Com Hems Kundservice och tekniska support, och har därigenom varit insatt i samtliga tv-relaterade frågor på Com Hem, både på en detaljerad och övergripande nivå. :)

Du skriver "HAR" och "VARIT"

Jobbar du inte på comhem längre ?

Maveric :o

Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 21:59.

Postad 16 January 2008 - 21:41

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

//Peter

Jag blir ju inte ett dugg förvånad. Har ju följt ett antal trådar både på detta och andra forum
och din upplevelse är ju bara en av 1000 tals .. Det är så här det är.. att vara kund hos comhem
och liknande företetag. ( jag måste dock säga att comhem ligger ohotade i topp )

Deras kundtjänst lever i total ovetskap om vad som försigår inom företaget och jag har ett antal
ggr pratat lite extra med skolungdomarna som jobbar för dem och de är bara glada över att ha ett
jobb. Men de säger att de tyvärr inte kan göra så mycket åt sin situation, då de aldrig får infon
som vi kunder ringer om.

Man kan nog utan att överdriva, påstå att comhem behöver göra ett par nyanställningar :)
( med inriktning på kundrelationer )

Postad 16 January 2008 - 21:57

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
jani.. helt otroligt hur Com Hem får hålla på..
känns lika seriösa o kundmedvetna som en skolpojke som har ett företag hemma i garaget..
kundtjänsten har ingen aning om fel på tjänster o problem.. utan svarar bara att man ska kolla sladdar mm..
o har man problem med en faktura mm så kan det ta månader o otaliga mail/samtal innan det är korrigerat...

när jag tex beställde hdtv-boxen så lyckades dem skicka 2 boxar så fick returnera ena..
men har fortfarande 2x24 månaders bindningstid trots att jag påpekat säkert 10 ggr att dem gjort fel men inget händer...

förstår varför vi inte får några svar om kompensationer mm.. för känns som dem inte har nån anställd som har sån bra koll på företaget..

Com Hems varumärke är värt = 000000
tar dem inte tag i allt nu o fixar hdtv boxen o kompensationer o nya hdtv kanaler mm.. så känns det som att dem ligger MYCKET risigt till i längden.. för som sagt.. tv-markanden ändras med tv via bredband mm.. så den dagen Com Hem får mer konkurrans så kan dem lägga ner.. för tror ingen av oss som sitter här o är missnöjd med boxen, hdtv-utbudet o deras svar o service skulle fortsätta vara kund hos Com Hem om dem hade konkurrans..

men har man inget val så får man sitta med ett kabel-tv bolag som känns som sovjet 1985...
o jag undrar hur tex Harlin känner det att sitta här o skriva.. när han bör märka hur OERHÖRT missnöjda o besvikna vi är.. för är man ett del av företaget så har man ju ett ansvar mot kunder också..

men klart Com Hem pissar ju på oss...vem bryr sig om kunderna.. vi är ju bara pengar för dem som dem skiter om vi är nöjda eller missnöjda.. så KÄNNS DET iaf i alla svar o nonchalans dem visat oss...

Postad 16 January 2008 - 21:58

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Bl.a. p.g.a. att denna tråd inte gick riktigt åt det håll jag trodde när jag började skriva mer aktivt här för ngn vecka sedan så kommer informationen om de fortsatta åtgärderna fortsättningsvis primärt publiceras på annat sätt. Har samlat in svar till samtliga frågor från bisterfinnen, och skall undersöka på vilket sätt de kan publiceras. Ett par saker skulle jag dock vilja ta upp redan nu, och ni som irriterar er på att få denna typ av direktinformation från mig kan bortse från nedanstående.

- Humax hävdar att Limited skall ge exakt samma bild som med den förra mjukvaran, och att det enda som är förändrat är möjligheten att förändra färgdjupet. (och nej: jag är medveten om att de ryckningar som flera upplevt i bilden på 720p och Original 1080i motsäger detta). Du som är 100% säker på att den nya mjukvaran uppvisar annorlunda bild med Limited än med tidigare mjukvara, kan du beskriva i detalj på vilket sätt bilden är annorlunda?

- Humax hävdar att de bildproblem som flera på detta forum upplever skall kunna åtgärdas med ny mjukvara.

- Angående testkunder så finns det användare på forumet som kommer att tillfrågas om att bli testkunder.

Postad 16 January 2008 - 22:02

Framåt IFE
  • Framåt IFE
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
http://www.prylporta..._MKF274.dbp.asp

Fråga: Flera användare har problem med för mörk bild över den digitala utgången HDMI med den nya HD-boxen och även ihopgrötad svärta. Över den s k komponentutgången finns inte detta problem. Går dessa felanmälningar vidare till Humax? Trycker ni på hos Humax om nya uppgraderingar av mjukvaran om nu felet skulle bero på mjukvaran? Är en sådan uppdatering rentav förestående? Många har skaffat boxen bl a för att kunna köra HDMI. Vidarebefordra gärna frågan om det inte är en produktchefs-dito! Olof
Svar: Vi jobbar fortlöpande med Humax med felrättning och utveckling och detta är ett av skälen till varför vi har ett begränsat antal boxleverantörer. Vi vill ha maximal uppmärksamhet från våra leverantörer för att snabbt kunna uppdatera boxarna. Jag känner inte till det här specifika felet men alla fel eskaleras från kundservice till vår utvecklingsavdeling och i det här fallet Humax. Christofer

En drygt ett år gammal chat med Christofer Peilitz på Comhem. :)

Postad 16 January 2008 - 22:10

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Till Harlin!
Kundservice vill byta ut min box. Jag har samma problem med block och color banding som alla andra här.
Tycker DU att det ens är lönt att skicka in boxen och det kommer bli en förbättring? Eller anser du att det är bättre att vänta på ny mjukvara?

Redigerat av crest, 16 January 2008 - 22:11.

Postad 16 January 2008 - 22:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Bl.a. p.g.a. att denna tråd inte gick riktigt åt det håll jag trodde när jag började skriva mer aktivt här för ngn vecka sedan så kommer informationen om de fortsatta åtgärderna fortsättningsvis primärt publiceras på annat sätt.

Jag är inte ett dugg förvånad över ditt svar ..

Så länge du inte talar om vad du har för befattning hos comhem och totalvägrar att svara på det
så kan du inte förvänta dig att man skall tro dig ..

Som sagt har ditt agerande på forumet tidigare brutit mot den kodex som finns för personer
anställda på ett företag som behandlas i tråden. Detta har gjort mig mycket tveksam till vem
du är..

Är det så att du har en chefsbefattning inom comhem och ger det svar som du nu gör på ett
mycket barnsligt sätt .. så är det precis som jag trodde.. Men den iställning till kunderna
som du uppvisat och då du selecterat mellan det du vill höra och de du vill lyssna till
visar det tydligt på var problemet ligger hos kundtjänst.

Det är inte de stackarna som sitter o svarar i telefon .. det är deras chef .. det är fel på

Har samlat in svar till samtliga frågor från bisterfinnen,

Det var ett bra jobb av Bisterfinnen .. men han har inte ens en box..
Man bör nog se över de frågor som vi ställt i forumet i över ett års tid ..
( skrattar när jag läser chatten med Pelitz )

- Humax hävdar att Limited skall ge exakt samma bild som med den förra mjukvaran, och att det enda som är förändrat är möjligheten att förändra färgdjupet. (och nej: jag är medveten om att de ryckningar som flera upplevt i bilden på 720p och Original 1080i motsäger detta). Du som är 100% säker på att den nya mjukvaran uppvisar annorlunda bild med Limited än med tidigare mjukvara, kan du beskriva i detalj på vilket sätt bilden är annorlunda?

Det är väl självklartför alla att limited ger en annorlunda bild.. men inte att det tagit bort
problemen. De har blivt fler oavsett vilken inställning man kör med.

Ryckningarn i nya FW beror på 720P/60Hz tills ni ändrat detta till 50HZ kan vi inte kommentera
de ryckningar som fanns förrut..

- Angående testkunder så finns det användare på forumet som kommer att tillfrågas om att bli testkunder.

Skall man då välja dem som varit mest positiva .. så sitter vi där med samma skit ett par år till

Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 22:26.

Postad 16 January 2008 - 22:12

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Bl.a. p.g.a. att denna tråd inte gick riktigt åt det håll jag trodde när jag började skriva mer aktivt här för ngn vecka sedan så kommer informationen om de fortsatta åtgärderna fortsättningsvis primärt publiceras på annat sätt. Har samlat in svar till samtliga frågor från bisterfinnen, och skall undersöka på vilket sätt de kan publiceras. Ett par saker skulle jag dock vilja ta upp redan nu, och ni som irriterar er på att få denna typ av direktinformation från mig kan bortse från nedanstående.

- Humax hävdar att de bildproblem som flera på detta forum upplever skall kunna åtgärdas med ny mjukvara.

Harlin: Det var en ljuspunkt att de "hävdar att de bildproblem som flera på detta forum upplever skall kunna åtgärdas med ny mjukvara."

Bra jobbat att du fått svar på hela bisterfinnens sammanställningslista! Även om du inte ska skriva mer här så kan det väl inte vara något fel att lägga ut svaren till listan här i tråden med en gång?

Sen kan vi debattera vidare själva då.

Då antar jag du menar att själva framstegen i tidplanen o s v kommer publiceras på annat sätt? Synd att du inte vill fortsätta publicera här.

Postad 16 January 2008 - 22:21

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

...

Kan väl inte vara så svårt att publicera detta på er hemsida??? Skall väl inte vara så mycket att fundera på.

Det vore ju dessutom ett kvitto på din placering på Comhem, som ju varit föremål för diskussion på sistone.

Postad 16 January 2008 - 22:26

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

1. Bl.a. p.g.a. att denna tråd inte gick riktigt åt det håll jag trodde när jag började skriva mer aktivt här för ngn vecka sedan så kommer informationen om de fortsatta åtgärderna fortsättningsvis primärt publiceras på annat sätt. Har samlat in svar till samtliga frågor från bisterfinnen, och skall undersöka på vilket sätt de kan publiceras. Ett par saker skulle jag dock vilja ta upp redan nu, och ni som irriterar er på att få denna typ av direktinformation från mig kan bortse från nedanstående.

2. - Humax hävdar att Limited skall ge exakt samma bild som med den förra mjukvaran, och att det enda som är förändrat är möjligheten att förändra färgdjupet. (och nej: jag är medveten om att de ryckningar som flera upplevt i bilden på 720p och Original 1080i motsäger detta). Du som är 100% säker på att den nya mjukvaran uppvisar annorlunda bild med Limited än med tidigare mjukvara, kan du beskriva i detalj på vilket sätt bilden är annorlunda?

3. - Humax hävdar att de bildproblem som flera på detta forum upplever skall kunna åtgärdas med ny mjukvara.

1. Ni kanske kan få en låst tråd om ni frågar admins här. Dvs att alla har läsmöjligheter men inte kan skriva. Det hade kunnat ge er information på ett lättillgängligt sätt till oss "avancerade" användare.
Så hade vi kunnat fortsätta med pajkastningen i trådarna som vanligt utan att ert budskap bara försvann.
(Att tråden gick "på fel håll" beror nog på att många av oss fick för höga förhoppningar och sedan blev besvikna på svaret helt enkelt.)

2. Då vet Humax inte vad de talar om, boxen var tveklöst i RGB Full innan uppdateringen. Iaf med den mjukvara jag hade i min box (Sept 2006, minns inte versionsnumret men det var den äldsta iaf).
RGB Full ger ganska kraftig black crush, RGB limited ger inte det.
Eller så har Humax ändrat det sätt som de använder för att expandera videonivåer till PC-nivåer i nya firmwaren men det är förstås omöjligt för någon av oss att avgöra.

3. Posterization, felaktig färgrymd/flaggning/konvertering och 720p 60 Hz vore ju förträffligt om de kunde fixa och bör ju alla gå att fixa med en ny mjukvara. Vore smutt om det ggick att ro i hamn inom kort. Att vänta ett år till känns ju lite trist, då har man väntat sammanlagt två år på uppdateringar till boxen typ.

4. Ett tips som jag inte vet hur ni ställer er till är följande:
Låt oss testa, helt på eget bevåg, med "betauppdateringar". Boxen har ju möjligheterna för att uppgraderas från en PC. Då hade ni helt plötsligt fått en massa människor som kunde betatesta er utrustning som kan ge viktig och insiktsfull feedback.
Det gick ju minst sagt snett med senaste uppdateringen som vi väntat i ett år på och när den väl kom förstörde den mer än vad den fixade i princip. En sådan situation hade ni lätt kunnat undvika genom föreslaget ovan.

Shameless plug:
Själv står jag gärna till förfogande, har ett förflutet som teknisk redaktör. Arbetade just med grafik, video, TV-apparater osv. och har haft ett starkt hembiointresse sedan många år tillbaka... nämnde jag att jag har god syn och mycket tid över för att syssla med något sådant här? :)

Redigerat av Unregistered92d7e447, 16 January 2008 - 22:28.

Postad 16 January 2008 - 22:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

1. Ni kanske kan få en låst tråd om ni frågar admins här. Dvs att alla har läsmöjligheter men inte kan skriva. Det hade kunnat ge er information på ett lättillgängligt sätt till oss "avancerade" användare.
Så hade vi kunnat fortsätta med pajkastningen i trådarna som vanligt utan att ert budskap bara försvann.
(Att tråden gick "på fel håll" beror nog på att många av oss fick för höga förhoppningar helt enkelt.)

Det tror jag knappast...
Detta är ett fritt forum
Hade någon skrivit något som bryter mot forumets regler hade den moderator som hela tiden varit i tråden
sett till att så inte skett.

Nu får ni alla tänka efter. Är det rätt att man sitter o ger information från en obekräftad källa och kallar
det information från Comhem i ett forum.

Vore det inte mer rätt att comhem publicerade denna information på sin egen hemsida, åtkomlig för alla ?

Personligen tycker jag att det är bedrövligt om denne Harlin har mandat från comhems ledning att
anonymt diskutera med oss och sedan inte göra det officiellt med comhems namn och titel.

Skrämmade

Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 22:33.

Postad 16 January 2008 - 22:38

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag att det är bedrövligt om denne Harlin har mandat från comhems ledning att
anonymt diskutera med oss och sedan inte göra det officiellt med comhems namn och titel.

Jag kan ha ett rent principiellt medhåll med dig men när alternativet, så som jag upplever verkligheten, är att vi inte får någon "officiell" information alls så föredrar jag det här sättet 8 dagar i veckan...
Det är för övrigt inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt nuförtiden.

På avsforum finns det en massa "insiders" som ger "avancerade" läsare en heads up långt innan den generella publiken vet vad som händer.
Microsoft tillämpar samma princip på ett par olika forum.

Jag vet att du inte har förståelse för min synpunkt men personligen tycker jag det vore väldigt synd om vi "skrämmer bort" Harlin nu när det känns som det äntligen börjat lossna lite efter ett helt års tystnad.

Postad 16 January 2008 - 22:48

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tråden är ju på väg att helt spåra ut. Trodde detta skulle vara en teknisk tråd ang HD boxen men istället verkar den avhandla allt annat mellan himmel och jord som har med CH att göra. Vet att många av er är missnöjda med kundservice etc men tycker detta är fel forum. Tycker det är synd för troligtvis kommer dom som är intresserad av tekniken och vidare info från Harlin att frångå detta forum. Personligen håller jag på att tappa intresset iaf. Hade jag varit intresserad av deras kundservice etc så hade jag inte kommit till denna tråd.
Hoppas tråden går tillbaka till att avhandla Humax HD box så man inte tappar intresset helt.

Ni som har kontakt med kundservice och känner er felaktigt behandlade när det gäller påbokat abbonnemang osv så be att få prata med personens teamledare. Då kommer ert problem att få attention troligtvis.

Postad 16 January 2008 - 22:49

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

För min del blev det en förbättring med rätt färgdjup. Däremot består problem med färgblocken.
Tillkommit har fenomenet med hackig bild vid 720p läget. Troligtvis pga att det nu sänds i 60hz av någon anledning. Är inte så tekniskt kunnig, men det verkar vara fel. Effekten blir att bilden hoppar till som om inte alla bildrutor visas.
Konstigt är också att när man väljer "orginal"-läget så visas bilden med 1080i/60 när man står på en kanal med den upplösningen (med hack som följd), men sändningen är väl i 1080i/50 i sverige. Tänker jag rätt? När man väljer fasta läget för 1080i så blir det 1080i/50 (med flytande bild som följd)
Har ni sett detta eller är det bara vi på forumet som har sett det? Det är oerhört tydligt utan att överdriva.
Vet inte om det är nån här som inte fick detta problem vid uppdateringen vilket innebär ett hyffsat statistiskt underlag för att det inte bara är ett undantag för enstaka boxar.
Man växlar ju färgdjup med samma knapp som man väljer upplösning. Kan det blivit kajko därför. Har man råkat skicka ut fel mjukvara (avsedd för annat land eller nå´t)?

Postad 16 January 2008 - 22:50

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag vet att du inte har förståelse för min synpunkt men personligen tycker jag det vore väldigt synd om vi "skrämmer bort" Harlin nu när det känns som det äntligen börjat lossna lite efter ett helt års tystnad.

Nej

Jag har ingen förståelse för att man sitter i ett klart reklamationsärende o talar till en liten massa
då det berör så många fler och då man dessutom saluför produkten fortfarande.

Detta forum är en underavdelning till Prisjakt som är kundens hjälpmedel att handla rätt.
Här diskuterar o hjälper man varandra

Att då se ett företag agera som comhem gör. är för mig främmande och jag kan inte på något
sätt se nyttan med att man inte informerat alla comhemkunder om den nya FW och att det är fel på
den och vad man skall göra för att underlätta tills att det kommer en ny.

Tänk på alla som inte vet om vad man skall använda knapparna till i den nya FW
Eller att man måste sätta boxen i 1080i för att den inte bilden skall darra som en gamal kärring

Så tänk nu efter en gång till

Är detta seriöst ?

Vill man ha det så här 8 ggr i veckan ?

Vi vet hur vi skall göra genom att vi själva har kommit på det
Harlin har inte talat om ett dugg för oss om hur vi skall använda knapparna
Borde inte det ligga på deras hemsida ???

Skärpning

Microsoft o andra sprider sina rykten om nylanseringar o liknaden i forum.. helt rätt
Men de har en informationsbas på sin egen sida.

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2008 - 00:15.

Postad 16 January 2008 - 23:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
På mig sticker det mycket i ögonen och hade jag varit en av de kunderna som slagit till på detta
erbjudande och sedan kommit till denna tråden och fått veta att man här, länge visst om problemen
från comhems sida och att comhem sitter och diskuterar just dessa problem med utvalda
både via tråden och personliga pm .. hade jag blivit skitförbannad.

Bifogad fil  Comhem.jpg   47.55K   0 Antal nerladdningar

Inte ett ord !

Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2008 - 23:10.

Postad 16 January 2008 - 23:16

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
helt allvarligt.. jag fattar ingenting.. vad förväntade sig harlin..
om man går in på ett forum o skriver information som man påstår sig ifrån Com Hem.. o sen knappt säger nått rejält svar mm.. vad tror man då.. att vi ska kyssa hans fötter...

känns inte som Com Hem är i det läget så man kan välja vilka man ska svara o vad man ska få för följdfrågor o kritik..
har man gett ut en box med massa barnsjukdomar som på 1 års tid knappt nått rättats till.. då får man räkna med häftiga reaktioner o frågor mm..

om man då gör som Com Hem.. man skickar nån anonymt på ett forum som låtsas svara på frågor sen duger det inte när man får fel reaktion.. då visar man mest vilket typ av företag man är..

i dem flesta branscher hade det varit stora tidningsrubriker om liknande.. men på nått sätt lyckas Com Hem undvika det..

så Snälla Harlin.. svara på alla frågor o förvänta dig kritik för boxen.. för beröm mm får man när man förtjänar det..
alla hade varit mycket gladare om com Hem seriöst informerat om allt senaste året o visat intresse..

Postad 16 January 2008 - 23:41

Sub_Pixel
  • Sub_Pixel
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Skall man då välja dem som varit mest positiva .. så sitter vi där med samma skit ett par år till

Man kanske väljer dem som är mest konstruktiva. Är du en av dem?

Postad 16 January 2008 - 23:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Man kanske väljer dem som är mest konstruktiva. Är du en av dem?

Ja, jag är konstruktiv

Har lämnat massor av information om vad man behöver göra för att få en bättre FW till
denna och många andra boxar ( elektronik ) .. Men mesta tiden i denna tråden har gått
åt till att finna ut var i problemen ligger och varför det inte har drabbat alla på samma sätt.
Det har varit bitrate debatt, kabeldebatt, inställnings debatt osv osv ..
Men nu... efter denna FW .. vet vi alla var problemet ligger.
Jag är en av dem som haft minst problem skall du veta..

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2008 - 15:33.

Postad 17 January 2008 - 05:58

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Jag har tålamod att vänta ett tag till med att reklamera boxen. Dock vill det till att "publiceringen" kommer i dagarna som utlovat. Den där låsta tråden kan säkert vara en bra publiceringskanal. Bra jobb av Harlin som sagt att det nu finns svar på hela bisterfinnen-listan och med iver ( och många andra känslor :) ) väntar vi på publiceringen.

Postad 17 January 2008 - 07:18

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Jag förstår att folk är förbannande. Att Harlin faktiskt bemödar sig att skriva här är ju ett framsteg från ComHem, låt oss utnyttja det till något som gynnar oss mer än till att få adrenalinruscher. Det känns så tonårsaktigt.

Även fast jag inte själv äger någon box så har jag visst intresse i saken, då jag jobbar extra i en butik som säljer ComHem och där tvingas demonstrera TV-apparater och ComHem, vilket just nu inte är någon bra reklam för varken butiken, TV-apparaterna eller ComHem. Just nu så måste jag för varje kund beklaga den senaste uppdateringen av boxen och vad den gjort med HD-bilden.

*** Avlägsnade vissa personligt riktade uttalanden med tillhörande bild. (Tomas_D700)

Redigerat av Tomas_D700, 17 January 2008 - 13:42.

Postad 17 January 2008 - 10:44

användarguide
  • användarguide
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag köpte denna box igår innan jag hade läst i detta forum. Mitt problem är att jag inte ens får inn en enda kanal förutom comhem-kanalen,,, det enda som står om jag står på nån annan kanal är "Laddar konfigurationsdata. Var god vänta." Jag har gjort allt som står i manualen, dvs startat om boxen osv,,,, har även försökt ringa supporten från min mobil 0771-550000 men då säger nån ###### dataröst att jag har slagit ett felaktigt nummer.. någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksamm.

Postad 17 January 2008 - 10:55

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Jag hade samma fel som du har och det enda som hjälpte var att ringa Com Hem. Det tog en minut (när jag kom fram) för dem att fixa problemet. Det var något med mitt nya kort.
Skicka e-post till dem om det inte funkar med mobilen och du inte har en fast telefon.

För övrigt så mailade jag kundservice idag om mina bildfel på boxen och hänvisade till den här tråden. De svarade efter knappa två timmmar att nu hade de läst tråden men förstod inte vad problemet var :)
Jag skrev tillbaka och förtydligade problemet, och undrade om de sett att tråden har över 3400 inlägg :)

Jag skulle få hjälp med mitt problem snarast! Det låter väl bra? B)

Redigerat av FEA, 17 January 2008 - 11:20.

Postad 17 January 2008 - 10:59

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag köpte denna box igår innan jag hade läst i detta forum. Mitt problem är att jag inte ens får inn en enda kanal förutom comhem-kanalen,,, det enda som står om jag står på nån annan kanal är "Laddar konfigurationsdata. Var god vänta." Jag har gjort allt som står i manualen, dvs startat om boxen osv,,,, har även försökt ringa supporten från min mobil 0771-550000 men då säger nån ###### dataröst att jag har slagit ett felaktigt nummer.. någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksamm.

Har du testat det som står i manualen till Digital-tv, alltså ej boxens manual? Framförallt det jag markerat i fetstil.:

Felsökning
Det finns några saker du kan testa om du mot förmodan upplever
problem med din digital-tv-tjänst.
Det visas en röd skylt i tv-rutan där det står något av följande alternativ:
• Sagem-boxar: ”Ni kan just nu inte titta på den här kanalen”
• Humax-boxar: ”Ingen åtkomst”
• Samsung-boxar: ”Systemmedd: Ingen åtkomst”
• Force-boxar: ”Ingen åtkomst”
• HDTV-box: ”Laddar konfigurationsdata. Var god vänta”
Kontrollera först att det är en kanal som du abonnerar på. Om det är en kanal
du borde kunna se kan felet bero på att kortet inte är uppdaterat. Varje månad
skickar Com Hem ut en signal som laddar ditt programkort med de kanaler
du abonnerar på. För att boxen ska kunna ta emot signalen behöver den vara
igång. Ha därför boxen igång på en digital kanal i början av varje månad.
Du kan själv uppdatera kortet genom att starta igång boxen och ställa dig på
en digital kanal i ca 60 minuter. Byt inte kanal under den tiden. Välj den kanal
som inte fungerar. Om allt är rätt ska kortet automatiskt få en signal som öppnar
de kanaler du abonnerar på. Efter 60 minuter kan du byta till en annan kanal,
och sedan tillbaka igen, och kontrollera att allt fungerar som det ska.
Om du fortfarande får samma meddelande efter en timme, så gör en omstart
av din digital-tv-box. Dra ur strömkabeln ur väggkontakten och sätt tillbaka den
igen efter ca 30 sekunder. Starta digital-tv-boxen. Om kanalen fortfarande är
blockerad, kontakta Kundservice så får du den hjälp du behöver.

Postad 17 January 2008 - 11:12

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Låt box stå över natten påslagen. kvarstår fel så ringa CH för att kotrollera pairingen. Ta serienr och kortnummer så du har det..Då kan du ringa från jobbet om du vill. kvarstår fel ändå så bryt strömmen några minuter.

Postad 17 January 2008 - 11:28

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ojoj...
Ska man sammanfatta en del av det som sägs i tråden så kan det se ut så här:
1. HD-boxen lider av barnsjukdomar vad gäller FirmWare
2. Den senaste FW skapade tydligen mer problem än den rättade till (kan någon bekräfta?)
3. ComHems olika "ansikten" mot säger olika saker/har olika info till kund
4. ComHem vägrar presentera problem & dess lösningar på sin webbplats
5. ComHem vägrar lägga ut gammal FW för nertankning

Det törs f-n skaffa HD-box/abg. med ovanstående i bakhuvudet. Jag väntar!!!
/Ödlan
PS. Jobbar det bara gamla paranoida televerkare på ComHem? :) DS.

Postad 17 January 2008 - 12:20

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Harlin, var kommer du att lägga ut informationen någonstans och när, så vi vet var vi skall leta efter denna info.
Per

Postad 17 January 2008 - 12:28

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
De kommer enligt uppgift att lägga ut infon på Comhems hemsida i morgon.

Postad 17 January 2008 - 12:34

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

På mig sticker det mycket i ögonen och hade jag varit en av de kunderna som slagit till på detta
erbjudande och sedan kommit till denna tråden och fått veta att man här, länge visst om problemen
från comhems sida och att comhem sitter och diskuterar just dessa problem med utvalda
både via tråden och personliga pm .. hade jag blivit skitförbannad.

Bifogad fil  Comhem.jpg   47.55K   0 Antal nerladdningar

Inte ett ord !

Får tre hål i väggen installerat idag, varpå jag omgående var påväg att införskaffa CH HD tv/box enligt ovan erbjudande. Efter att ha läst lite i tråden verkar det inte värt pengarna. Skall jag betala flera tusen per år till CH, får allt kvaliten vara betydligt högre än den jag har idag.

Samt utbudet bättre än TV4 HD och Discovery HD för 1200 kr per år. Är det någon som tittar på ZOOM?

Redigerat av Unregisteredf0eacfec, 17 January 2008 - 12:38.

Postad 17 January 2008 - 13:06

användarguide
  • användarguide
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej alla som har försökt att hjälpa mig. Det verkar som det var OnOff som hade klantat sig och inte hade skickat in mitt avtal till comhem. Har precis ringt comhem så förhoppningsvis så funkar allt när jag kommer hem från jobbet ikväll.

Postad 17 January 2008 - 13:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Då har jag nått mitt mål !

Postad 17 January 2008 - 13:09

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Då har jag nått mitt mål !

Hoppas det blir så, f-n jag har ju slitit ut F5 tangenten vid det här laget.
Per

Postad 17 January 2008 - 13:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Om det nu kommer info på comhems hemsida imorgon ..

Så visar det på att man i allla fall har förstått att det är ett allvarligt brott mot marknadsföringslagen
som har pågått, genom att man har medgivit fel på boxen i detta forum, samtidigt som man har marknadsfört
produkten / tjänsten på sin hemdsida som något helt annat.

Återstår bara att se vilken info som ges och jag hoppas verkligen att de öppnar alla kort och
inte är det minsta hemlighetsfulla.

Det skulle ge comhem en möjlighet att få den trovärdighet som man saknat, så länge jag varit kund (2003)

Hoppas på det bästa

Maveric B

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2008 - 13:38.

Postad 17 January 2008 - 13:35

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

...dels att den är helt obrukbar i 720p efter uppgradering ( 720p är det som svt hd sänds i och som många använder och inte 1080i )
...

Jag vet inte om det är min anläggning, men ryckigheten märker jag knappt av alls. Tittade på SVT HD i går, två program, och lade inte märke till någon ryckighet och väldigt lite color banding. Letade dock inte efter den. Däremot var det alldeles för mycket rött i sändningen. (Jag kör senaste FW och original-läget). Mest ryckighet ser jag på Voom.

Redigerat av Doublefix, 17 January 2008 - 13:38.

Postad 17 January 2008 - 13:43

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Om det nu kommer info på comhems hemsida imorgon ..

Så visar det på att man i allla fall har förstått att det är ett allvarligt brott mot marknadsföringslagen
som har pågått, genom att man har medgivit fel på boxen i detta forum, samtidigt som man har marknadsfört
produkten / tjänsten på sin hemdsida som något helt annat.

Återstår bara att se vilken info som ges och jag hoppas verkligen att de öppnar alla kort och
inte är det minsta hemlighetsfulla.

Det skulle ge comhem en möjlighet att få den trovärdighet som man saknat, så länge jag varit kund (2003)

Hoppas på det bästa

Maveric B

Tyvärr är det inte bara deras hemsida där kampanjen pågår. Både på prylportalen och aftonbladet har man banners med erbjudande på HD boxen och det är inte allt!

Postad 17 January 2008 - 13:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

...dels att den är helt obrukbar i 720p efter uppgradering ( 720p är det som svt hd sänds i och som många använder och inte 1080i )
...

Jag vet inte om det är min anläggning, men ryckigheten märker jag knappt av alls. Tittade på SVT HD i går, två program, och lade inte märke till någon ryckighet och väldigt lite color banding. Letade dock inte efter den. Däremot var det alldeles för mycket rött i sändningen. (Jag kör senaste FW och original-läget). Mest ryckighet ser jag på Voom.

Att bildvisare klarar av att ta emot 720p/60Hz är det inget konstigt. Men då denna boxen efter nya FW
gör pal till 60Hz är det något som blir fel. Om du sätter boxen i 720p och inte original, så får du 720P/60Hz.
Då borde du också få de ryckningar som boxen ger efter nya FW.

Återigen .. man vill ha 720p/50Hz det är det ingen diskussion om och det vet comhem om

Sedan tror jag inte man skall sitta o leta efter colorbanding i HD kanalerna. Det är inte de som jag
har upplevt som problemet. Det är SD kanalerna som många har upplevt att denna boxen återger sämre
än vad tidigare boxar gör..

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2008 - 15:34.

Postad 17 January 2008 - 14:07

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

...

Att bildvisare klarar av att ta emot 720p/60Hz är det inget konstigt. Men då denna boxen efter nya FW
gör pal till 60Hz är det något som blir fel. Om du sätter boxen i 720p och inte original, så får du 720P/60Hz.
Då borde du också få de ryckningar som boxen ger efter nya FW.

Återigen .. man vill ha 720p/50Hz det är det ingen diskussion om och det vet comhem om

Sedan tror jag inte man skall sitta o leta efter colorbanding i HD kanalerna. Det är inte de som jag
har upplevt som problemet. Det är SD kanalerna som många har upplevt att denna boxen återger sämre
än vad tidigare boxar gör..

När jag har original får jag 576p, 720p/60 eller 1080i/60. Jag tittade således i 720p/60. Ryckigheten var inte sådan att jag tänkte på den och därmed inte stördes av den. Jag har dock sett ryckighet vid andra tillfällen. Rimligen bör det dock vara 720p/50. Color banding är ett problem i både HD och SD, men absolut värst i SD.

Redigerat av Doublefix, 17 January 2008 - 14:10.

Postad 17 January 2008 - 14:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

När jag har original får jag 576p, 720p/60 eller 1080i/60. Jag tittade således i 720p/60. Ryckigheten var inte sådan att jag tänkte på den och därmed inte stördes av den. Jag har dock sett ryckighet vid andra tillfällen. Rimligen bör det dock vara 720p/50. Color banding är ett problem i både HD och SD, men absolut värst i SD.

Är inte säker på att du får det du säger i original

Så för att vara säker .. så gå till en SD kanal .. ändra där först till 1080i .. sedan till 720p
( detta för att boxen inte fastnar i ett läge )

Därefter kan du testa om det inte rycker ..

Postad 17 January 2008 - 14:44

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Är inte säker på att du får det du säger i original

Så för att vara säker .. så gå till en SD kanal .. ändra där först till 1080i .. sedan till 720p
( detta för att boxen inte fastnar i ett läge )

Därefter kan du testa om det inte rycker ..

Jag är säker. Det är lätt för mig att kolla vad projjen tar emot och det har jag gjort. Tittar jag på SVT HD i original får 720p/60, tittar jag på Test Voom får jag 1080i/60 och på SD-kanalerna 576p. Jag har aldrig märkt att den fastnat och jag har kontrollerat det hela ganska ofta. Är det skillnad mellan original 720p/60 och 720p/60? Det vore mycket konstigt.

Jag har dock inte sagt att jag har en helt ryckfri bild, bara att ryckigheten ligger på en sådan nivå att den är mycket svår att märka och än svårare att störas av. Scrollning i underkant, t.ex. nyheter, är väl det lättaste sättet att se ryckighet. Däremot är jag inte säker på om jag ser samma ryckighet. Den ryckighet jag ser är jämn och inte ojämn som jag fått intryck av att defektryckigheten skall vara.

Kommer jag av misstag åt V-format knappen svär jag ganska illa för det är fasligt bökigt att hitta tillbaka till original då jag tappar signalen vid varje byte. En indikator på boxens display skulle hjälpa mycket.

Redigerat av Doublefix, 17 January 2008 - 14:45.

Postad 17 January 2008 - 14:45

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Jag mailade Com Hem om färgblock och ryckningar tidigare idag. Nu fick jag detta svar:

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi har fått in en rapport angående ryckningar i bilden så prova med nedanstående förslag tills vidare.

Ryckningar i bilden vid 720p
720p-läget kan innebära problem med ryckig bilden. Lösning tills vidare är att köra boxen på 1080i och låta TV:n omvandla till 720p.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice "

... färgblock då?

Postad 17 January 2008 - 14:48

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag mailade Com Hem om färgblock och ryckningar tidigare idag. Nu fick jag detta svar:

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi har fått in en rapport angående ryckningar i bilden så prova med nedanstående förslag tills vidare.

720p-läget kan innebära problem med ryckig bilden. Lösning tills vidare är att köra boxen på 1080i och låta TV:n omvandla till 720p.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice "

... färgblock då?

De skrev tills vidare...

Postad 17 January 2008 - 14:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice "

Så länge man är tvingad att först skala upp SD kanaler 576i tll 1080i för att sedan låta tv skala
ner till 720p .. kan man inte utvärdera denna boxens övriga fel o brister. Det är mycket som händer
med bilden på vägen i alla dessa skalningar.

Enklast vore om de bara fixade till så att den gav 720p/50Hz och att vi utvärderade nuvarande
FW med den justeringen. Det är en liten justering som kan göras i en handvändning och skickas ut i en ny FW.
Hoppas att så sker i dagarna.

Doublefix
Prova i 720p som jag skrev innan och inte i original. Vi vet inte skillnaderna som FW kan ge i dessa olika lägen
för vad man kan tro är samma inställning. Jag har testat detta fram o tillbaka på olika displayer och ryckningarna
i 720p/60Hz är något som finns och inte kommer o går. Det går att mäta med annat än vanlig bild.

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2008 - 15:05.

Postad 17 January 2008 - 15:00

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Är det skillnad mellan original 720p/60 och
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice "

Så länge man är tvingad att först skala upp SD kanaler 576i tll 1080i för att sedan låta tv skala
ner till 720p .. kan man inte utvärdera denna boxens övriga fel o brister. Det är mycket som händer
med bilden på vägen i alla dessa skalningar.

Enklast vore om de bara fixade till så att den gav 720p/50Hz och att vi utvärderade nuvarande
FW med den justeringen. Det är en liten justering som kan göras i en handvändning och skickas ut i en ny FW.
Hoppas att så sker i dagarna.

Det var alltså 720p/50 (och 1080i/50) i tidigare FW? Varför de i så fall ändrat detta är obegripligt. Någon skrev tidigare att vi kanske fått en FW för ett annat land och det kanske ligger något i det. Jag hade nyaste FW i min box när jag fick den och kan således inte göra någon jämförelse.

Postad 17 January 2008 - 15:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Det var alltså 720p/50 (och 1080i/50) i tidigare FW? Varför de i så fall ändrat detta är obegripligt. Någon skrev tidigare att vi kanske fått en FW för ett annat land och det kanske ligger något i det. Jag hade nyaste FW i min box när jag fick den och kan således inte göra någon jämförelse.

Nja.. det tror jag inte ..
Det är nog bara så .. att koreanerna inte tänkt på att vi har Pal 50Hz i sverige ..
och inte Ntcs 60Hz som de har i tex Usa

Jag har nämnt det tidigare .. Om man tex har en Ntcs film och spelar upp den på
en dvd spelare som är inställd på att ge 50Hz ut.. så kan det bli mycket ryckigt.
Då ställer man dvd spelaren på auto om det finns .. eller Ntcs och problemet försvinner.
Detta är samma sak .. fast på andra hållet.

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2008 - 16:01.

Postad 17 January 2008 - 16:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nu är det dax för nästa frågeställning ..

Denna uppkommer genom vad som framkommit i Sonys chatt på prylportalen

Deras LCD W3000 har inbyggd box för kabel tv. Genom att sätta till en camodul får
man åtkomst till comhem .. var det tänkt. Men så är inte fallet. Då sony inte har hårdvara
för att comhemkortet skall kunna pairas med tv'ns serienummer, kan så inte ske.
Alltså kommer de som köpt tv inte kunna använda denna funktion. :)

Vad gäller vår box .. så pairas kortet med denna och man kan även använda kortet
för att se SD kanaler på annan comhembox.

Frågan är då .. Om man har två st HD boxar .. kommer man då inte kunna se HD kanalerna
på båda boxarna med ett o samma kort.
- Nej .. inte som det är idag .. Det är HD kanalerna som ligger till grund för Pairing
och kortet pairas till en box.

Nu pratar jag i teorin. Men allt tyder på detta och någon kanske har svaret.
Någon som har två boxar ( är det möjligt :) )

Maveric ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.