Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 December 2007 - 12:41

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag har en ny fråga som jag undrar över.
Det är så att datorn som jag använder har WLAN , jag kör trådlöst internet i form av 802.11g. Skulle jag kunna koppla tvixen till rountern via vanlig ethernet kabel , och fortforande dela ut mappar från den här datorn som tvixen kan få tillgång till? Och om jag delar ut mappar från den här datorn , är det möjligt att från själva tvixen kopiera filerna som den hittar och överföra de till tvixens hårddisk eller liknande? Eller kan den endast streama via "lanet" och om man ska överföra måste man göra det via usbkabeln?
Tacksam för svar!

Det borde gå bra att dela ut en mapp på datorn till tvixen även fast förbindelsen imellan router och pc är trådlös. Du kan bara dela ut en mapp med netshare på din pc men det finns möjlighet att skapa genvägar till andra mappar i den utdelade mappen. Det går utmärkt att kopiera en fil ifrån din utdelade mapp till tvixens inbyggda hdd , använd kopiera funktionen på tvixen som man kommer åt via Function knappen på fjärren.

Postad 25 December 2007 - 13:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

... men det finns möjlighet att skapa genvägar till andra mappar i den utdelade mappen.

Är det någon som kan förklara hur man gör dessa genvägar? Och funkar det även i XP?
Jag provade göra genvägar till mappar på det vanliga sättet (högerklick i mappen och välja "skapa genväg"), men det funkar bara i windows. I tvixen syns dessa genvägar inte.
Någon som har en enkel förklaring?

Postad 25 December 2007 - 13:30

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Hej på er :)

Har inte följt tråden på ett tag o orknar inte heller läsa igenom den ..

Är det fler än jag som tycker att den sista FW suger ?

Upplever att ( 1.3.15 ) är den sämsta och att ( 1.2.29 ) är den bästa
trots att den ínte är bra. Känt är att man måste gå tillbaka till FW utan
mkv stöd för att spela upp iso filer tillfredställande, men jag upplever störningar
även på mkv filer med sista FW.

Hoppas man kommer med en komplett FW inom kort. Det har varit mycket tyst
på sistone och vi betatestare har inte fått någon nytt att jobba med.

Vad sägs ?

Maveric ;)

Är det "bara" störningarna på .mkv som skulle vara sämre än tidigare?
Jag har inte märkt några tendenser till skillnad alls... det kunde lika bra ha varit samma fil med annat namn för min del.

Jo .. Mkv -filerna behandlas sämre med 1.3.15 och då framför allt de som är kodade i pal.
Jag har ca 200 Hddvd/bluray filmer encodade i x264 / mkv.
De flesta serier som tex Heroes och Rome sak samma.
( så jag har lite att jämföra med :lol: )

En del av dessa har jag provat i olika kodningar o versioner och då inte den ena fungerar bra
så fungerar den andra.

Iso fungerar inte alls ( 6-10 stopp per film ) med 1.3.15

Däremot så fungerar 1.2.29 perfekt med ALLA mkv filer och ok med iso

Nu skall jag se Resident Evil Extinction från en Blu-ray med 1080p i DTS 1536 kbps
encoded i x264 / mkv ... med sista FW så får vi se hur det går :D

Maveric :D

Postad 25 December 2007 - 13:35

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Sökte på "1080" på tråden för att se hur burken sköter 1080p filer.

Såg lite olika svar...vissa säger att d hackar mkt, andra säger att d flyter bra, hur har ni nu upplevt det med dom nya FW?
Klarar den av verkligen att trycka ut .mkv 1080p?!

Ska köpa en Panasonic TH-Pz50, då borde d inte vara fel på tv:n iaf! heh.

Postad 25 December 2007 - 14:30

gzpot
  • gzpot
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

mkv stöd för att spela upp iso filer tillfredställande, men jag upplever störningar

Vad sägs ?

Maveric ;)

Jag har inte märkt några tendenser till skillnad alls... det kunde lika bra ha varit samma fil med annat namn för min del.

Jo .. Mkv -filerna behandlas sämre med 1.3.15 och då framför allt de som är kodade i pal.
( så jag har lite att jämföra med :lol: )

En del av dessa har jag provat i olika kodningar o versioner och då inte den ena fungerar bra
så fungerar den andra.

Nu skall jag se Resident Evil Extinction från en Blu-ray med 1080p i DTS 1536 kbps

1.2.29 ?? Vart hittar du den? Jag har bara 1.2.23

Ps. Hitadde den på : http://www.tvix.es/n...x100_1.2.29.fwp

Redigerat av gzpot, 25 December 2007 - 14:33.

Postad 25 December 2007 - 14:40

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Vad sägs ?

( så jag har lite att jämföra med ;) )

så fungerar den andra.

Maveric :)

Vad är det för störningar ni upplever med mkv i 1.3.15?
Jag har kört med senaste firmwaren sedan jag köpte den och ser uteslutande på mkv. Inte märkt några störningar alls :lol:

Postad 25 December 2007 - 14:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Såg lite olika svar...vissa säger att d hackar mkt, andra säger att d flyter bra, hur har ni nu upplevt det med dom nya FW?

Det fungerar helt och hållet perfekt!
Om du har läst något negativt så rör det 1080p/24Hz som har en bugg då bilden "hugger till" varje 41:e sekund.
Vid 1080p/50hz eller 60Hz finns inga defekter alls oavsett om det är mpeg2 eller mpeg4.

Hittar du något inlägg som motsäger detta så får du gärna referera till vilket inlägg du menar (numret på inlägget), så kan vi nog komma fram till vad som menas.

Postad 25 December 2007 - 14:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Kan vara så att det är en betatest-firmware som inte var offentlig, men tackar för länken!
Ska bli roligt att testa min referensfilm med den firmwaren.
Stämmer MaVeRiC's utsago så är detta lösningen för de flesta användarna.

Jag har kört med senaste firmwaren sedan jag köpte den och ser uteslutande på mkv. Inte märkt några störningar alls :)

Det verkar inte som att alla har samma problem med 1.3.15, men lik förbaskat så funkar inte iso-filer från interna hårddisken med den programvaran.

Postad 25 December 2007 - 15:05

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Kan vara så att det är en betatest-firmware som inte var offentlig, men tackar för länken!
Ska bli roligt att testa min referensfilm med den firmwaren.
Stämmer MaVeRiC's utsago så är detta lösningen för de flesta användarna.

Jag har kört med senaste firmwaren sedan jag köpte den och ser uteslutande på mkv. Inte märkt några störningar alls :D

Det verkar inte som att alla har samma problem med 1.3.15, men lik förbaskat så funkar inte iso-filer från interna hårddisken med den programvaran.

Hm ok.
Vad blir fel med ISO filerna?
Har tyvärr bara en på disken som dottern brukar titta på (ngn tecknad film) och det är inga problem att spela upp den med 1.3.15. :)
Möjligt att det strular längre in på filmen har ingen anning faktiskt och hon klagar inte. Å andra sidan så är hon 6 :lol:

Postad 25 December 2007 - 15:24

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hm ok.
Vad blir fel med ISO filerna?
Har tyvärr bara en på disken som dottern brukar titta på (ngn tecknad film) och det är inga problem att spela upp den med 1.3.15. :)
Möjligt att det strular längre in på filmen har ingen anning faktiskt och hon klagar inte. Å andra sidan så är hon 6 :D

Ca. 20% av inläggen i tråden handlar om den dåliga iso-kompatibiliteten och du borde träffa ett sånt inlägg på ren tur om du hade kollat vilken sida som helst...

Filmerna hänger sig i ungefär 30 sekunder och startar igen i slowmotion. Oftast får man pausa och köra igång den igen, men det går inte omedelbart när den låser. Detta kan hända mer än 10 ggr. per film, men det verkar som att vissa filmer fungerar även på nyare firmware. Tro mig... du märker det säkert och det är helt oacceptabelt.
Från USB-hårddisk eller nätverk fungerar dessa filer som de ska däremot.

Postad 25 December 2007 - 15:41

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Är det fler än jag som tycker att den sista FW suger ?...

( så jag har lite att jämföra med :D )

så fungerar den andra.

encoded i x264 / mkv ... med sista FW så får vi se hur det går :)

Maveric ;)

Jag tyckte inte att senaste FW var något vidare först, men efter att jag gått tillbaka till en tidigare FW, 1.0.43 eller 1.2.27/9 och sedan ånyo lagt in 1.3.15 så har allt fungerat i det närmaste prickfritt: ISO (NTSC, PAL), mkv (720p-1080p), avi (xvid, SD-HD), wmv-HD, mov-HD.

De problem som jag fortfarande märker av är:

• Uppspelningen fryser någon gång emellanåt dock väldigt sällan. Det händer alltid på samma sätt: Bilden fryser vid en tidpunkt under uppspelningen. Stänger ner TViX, startar upp igen, använder Go-To till tidpunkten då uppspelningen fryste och då börjar uppspelningen inte där bilden fryste så det är något som inte synkar. Går inte för mig att provocera fram och händer slumpmässigt, men väldigt sällan så det är inget stort problem, uppskattningsvis vid < 5 % av de filer jag spelat upp.
  • 1080p@24 Hz fungerar inte som det ska och har så aldrig gjort, 24 Hz vs 24 Hz i 100/100.1 timing. Tappade frames av TViX eller pga av källmaterialets kodning (?).
  • Det korkade autojusteringen av vitnivå och svartnivå.

I övrigt är jag nu mycket nöjd med FW 1.3.15. Jag kör uteslutande över trådbundet 100 Mbps LAN (PC->Linksys Router->TViX) via TViX Netshare 1.08 (NFS) och använder TViX i stort sett endast för video och film. Har funderingar på en NAS, men den lösning jag skulle vilja ha kostar så förbövelen mycket :lol:

Redigerat av Wolfy, 25 December 2007 - 15:44.

Postad 25 December 2007 - 15:52

xrister
  • xrister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har ett irriterande problem, jag har skrivit om detta tidigare, som gör att den TViX:en inte kan starta eller öppna filer/kataloger med de svenska bokstäverna dvs å,ä och ö. Det bara blinkar till och sen hamnar man i root-mappen.

Vad gör jag för fel ?

Jag har ändrat så att default språket är svenska...

Har nu döpt om ngr jullåtar för att rädda julfriden typ "Nu tandas tusen juleljus..."

Använder 1.3.15.

Märkte nu at det inte lirar, i dubbel bemärkelse, om jag kör m3u-spellistor. Händer nada.

Jag har testat en hel del bara för att kunna svara på din fråga.
Jag gjorde en mapp med svenska tecken (å,ä,ö) och la in några mp3 som jag hade döpt om till namn med svenska tecken. Körde över nätverk med Tvix netshare både till en hårddisk formaterad i NTFS och en som var formaterad i FAT32. I båda fallen gick det att öppna mappen och spela upp låtarna.
Testade också att lägga mappen och filerna på Tvixen's hårddisk... även där fungerar det.
Var har du filerna liggande? På hårddisk i Tvixen?

Ser att filernas ursprungliga namn dyker upp i Win. Mediaplayer trots att man har ändrat namn.
Kanske det är problemet?

Tack Gabbe för att du tog dig tid att testa.

Mina filer ligger på en nätverksserver(MyWorldEdition) och jag kör via Samba. Har ingen intern HDD i TviX:en.

Då är det nog jag som har gjort något fel någonstans. Frågan är bara var...

Postad 25 December 2007 - 16:01

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag har ett irriterande problem, jag har skrivit om detta tidigare, som gör att den TViX:en inte kan starta eller öppna filer/kataloger med de svenska bokstäverna dvs å,ä och ö. Det bara blinkar till och sen hamnar man i root-mappen.

Vad gör jag för fel ?

Jag har ändrat så att default språket är svenska...

Har nu döpt om ngr jullåtar för att rädda julfriden typ "Nu tandas tusen juleljus..."

Använder 1.3.15.

Märkte nu at det inte lirar, i dubbel bemärkelse, om jag kör m3u-spellistor. Händer nada.

Jag har testat en hel del bara för att kunna svara på din fråga.
Jag gjorde en mapp med svenska tecken (å,ä,ö) och la in några mp3 som jag hade döpt om till namn med svenska tecken. Körde över nätverk med Tvix netshare både till en hårddisk formaterad i NTFS och en som var formaterad i FAT32. I båda fallen gick det att öppna mappen och spela upp låtarna.
Testade också att lägga mappen och filerna på Tvixen's hårddisk... även där fungerar det.
Var har du filerna liggande? På hårddisk i Tvixen?

Ser att filernas ursprungliga namn dyker upp i Win. Mediaplayer trots att man har ändrat namn.
Kanske det är problemet?

Tack Gabbe för att du tog dig tid att testa.

Mina filer ligger på en nätverksserver(MyWorldEdition) och jag kör via Samba. Har ingen intern HDD i TviX:en.

Då är det nog jag som har gjort något fel någonstans. Frågan är bara var...

Det är väl MP3 TAG som ställer till det. Öppna filen i t ex WinAmp, markera filen i listan och tryck ALT+3 så får du upp en dialogruta. Står säkert med svenska tecken i TAG:en. Går nog att editera direkt i XP också. Annars vet jag inte.

PS Testade just, men för mig spelade inte TAG någon roll. Jag fick upp svenska tecken trots att jag kör Engelskt språk på TViXen och filerna spelade utan problem.

Redigerat av Wolfy, 25 December 2007 - 16:08.

Postad 25 December 2007 - 16:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

I övrigt är jag nu mycket nöjd med FW 1.3.15. Jag kör uteslutande över trådbundet 100 Mbps LAN (PC->Linksys Router->TViX) via TViX Netshare 1.08 (NFS)

Hmm..

Det är väl så att problemen jag talar om .. förekommer mest med intern HD
Har du testat det också med samma fina resultat ?

Maveric

Postad 25 December 2007 - 17:20

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Om du har läst något negativt så rör det 1080p/24Hz som har en bugg då bilden "hugger till" varje 41:e sekund.
Vid 1080p/50hz eller 60Hz finns inga defekter alls oavsett om det är mpeg2 eller mpeg4.

Hittar du något inlägg som motsäger detta så får du gärna referera till vilket inlägg du menar (numret på inlägget), så kan vi nog komma fram till vad som menas.

Ok, tack!

E inte så bra på det här med plasma(än), så undrar, det här 1080p/24Hz har det något att göra med om tv:n klarar av det, eller är det Tvix:en?

Finns det en inställning för 24hz/50Hz/60Hz på tvixen som måste ändras på?!

Varför vill man köra med 24Hz egentligen?!?!

Postad 25 December 2007 - 18:01

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Ok, tack!

E inte så bra på det här med plasma(än), så undrar, det här 1080p/24Hz har det något att göra med om tv:n klarar av det, eller är det Tvix:en?

Finns det en inställning för 24hz/50Hz/60Hz på tvixen som måste ändras på?!

Varför vill man köra med 24Hz egentligen?!?!

Filmer spelas in i 24fps, så det är väl mest en ploj, att spela upp filmen som det är tänkt.
Blir samma "ryckighet" som filmen egentligen är, annars i vanliga fall dubblas ju hastigheten till 50/60Hz genom att visa samma bilder mer än 1 gång. Detta gör att bilden känns lugnare och mjukare, jämfört med 24Hz som kan upplevas som ryckig.

Redigerat av ODDNAME, 25 December 2007 - 18:01.

Postad 25 December 2007 - 18:55

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

I övrigt är jag nu mycket nöjd med FW 1.3.15. Jag kör uteslutande över trådbundet 100 Mbps LAN (PC->Linksys Router->TViX) via TViX Netshare 1.08 (NFS)

Hmm..

Det är väl så att problemen jag talar om .. förekommer mest med intern HD
Har du testat det också med samma fina resultat ?

Maveric

Jupp, visst är det så och det kunde jag nämnt i klartext, sorry :) Det var därför jag skrev att jag uteslutande kör via LAN. Jag har bara testat mycket kort med en intern HDD. Vad jag minns så funkade det inte lika bra.

Postad 25 December 2007 - 19:01

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Filmer spelas in i 24fps, så det är väl mest en ploj, att spela upp filmen som det är tänkt.
Blir samma "ryckighet" som filmen egentligen är, annars i vanliga fall dubblas ju hastigheten till 50/60Hz genom att visa samma bilder mer än 1 gång. Detta gör att bilden känns lugnare och mjukare, jämfört med 24Hz som kan upplevas som ryckig.

hm, sätt dig med en miniräknare och försök få 24 att gå jämnt upp i 50/60. fundera sen på vad de extra bildrutor som måste uppfinnas gör för filmens flyt, och överväg sen ditt fullständigt ologiska påstående att 50/60 skulle flyta bättre.

material inspelat i 50/60fps flyter givetvis lugnare, men sånt är inte vanligt flörekommande (i 1080p).

Postad 25 December 2007 - 19:30

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nej, det är knappast en ploj. Jag vill påstå att allt annat än att sikta på äkta 24Hz(fps) är en ploj.
I stort sett allt i filmväg spelas in i 24fps.
Om det PAL-konverteras så ökas hastigheten till 25fps, interlacas till halvbilder som visas i 50fps.
NTSC är mer komplicerat, men i grund och botten sänks hastigheten till 23.976fps, interlacas och visar varannan halvbild 3 ggr. och varannan 2 ggr., vilket ger 2,5 x 23,976 = 59,94fps.

Det som spökar på Tvixen är just att materialet ligger på 23,976 och inte 24 för att passa NTSC's standard.
Bilden blir skarpare på både min TV och projektor om än marginellt, men det ger det försmädliga rycket varje gång bilden ligger back 1 ruta (var 41,66:e sekund). Hur andra spelare har löst problemet (Blu-ray som kan ge ut 24fps t.ex.) vet jag inte, men jag tippar på att den struntar i flaggorna som anger 23,976 och kör ut signalen i jämna 24Hz istället.
Om du visar varje bild 1, 2, 3 eller 6 gånger påverkar inte resultatet speciellt mycket. Det juddret som finns p.g.a. att 24fps är aningen för långsamt finns även i filmer på PAL och NTSC.

EDIT: Mycket siffror blev det... att hålla reda på. /EDIT.
EDIT2: 1080p är så klart inte interlaced. Samma princip med 1080p/60 och 50Hz som med NTSC/PAL fast det är helbilder istället för halvbilder så klart. /EDIT2.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 25 December 2007 - 20:22.

Postad 25 December 2007 - 21:00

gråben
  • gråben
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Xrister! kan detta ha ett samband med dina problem ? WD:s DRMskydd, läs vidare på länken

http://macworld.idg.se/2.1038/1.136184

Postad 25 December 2007 - 21:54

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Nej, det är knappast en ploj. Jag vill påstå att allt annat än att sikta på äkta 24Hz(fps) är en ploj.
I stort sett allt i filmväg spelas in i 24fps.
Om det PAL-konverteras så ökas hastigheten till 25fps, interlacas till halvbilder som visas i 50fps.
NTSC är mer komplicerat, men i grund och botten sänks hastigheten till 23.976fps, interlacas och visar varannan halvbild 3 ggr. och varannan 2 ggr., vilket ger 2,5 x 23,976 = 59,94fps.

Det som spökar på Tvixen är just att materialet ligger på 23,976 och inte 24 för att passa NTSC's standard.
Bilden blir skarpare på både min TV och projektor om än marginellt, men det ger det försmädliga rycket varje gång bilden ligger back 1 ruta (var 41,66:e sekund). Hur andra spelare har löst problemet (Blu-ray som kan ge ut 24fps t.ex.) vet jag inte, men jag tippar på att den struntar i flaggorna som anger 23,976 och kör ut signalen i jämna 24Hz istället.
Om du visar varje bild 1, 2, 3 eller 6 gånger påverkar inte resultatet speciellt mycket. Det juddret som finns p.g.a. att 24fps är aningen för långsamt finns även i filmer på PAL och NTSC.

EDIT: Mycket siffror blev det... att hålla reda på. /EDIT.
EDIT2: 1080p är så klart inte interlaced. Samma princip med 1080p/60 och 50Hz som med NTSC/PAL fast det är helbilder istället för halvbilder så klart. /EDIT2.

Så om jag spelar min film i 50/60HZ så kommer den o hacka var 41sekund?!?!

Hur kan man undvika detta?! Hackar det synligt...eller det går så snabbt att man knappt ser det!?

Postad 25 December 2007 - 21:58

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hur kan man undvika detta?! Hackar det synligt...eller det går så snabbt att man knappt ser det!?

Nej... bara vid 24Hz.

Postad 25 December 2007 - 22:55

kloot
  • kloot
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Nej... bara vid 24Hz.

Så mkv-filer, 1080p, går alltid att ställa in på Tvixen till 50/60Hz för att på så vis bli av med rycken..!? De va egentligen dessa ryck som gjort mig mest tveksam, men om det är på detta sättet verkar det ju inte så allvarligt...

Postad 25 December 2007 - 23:05

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Så mkv-filer, 1080p, går alltid att ställa in på Tvixen till 50/60Hz för att på så vis bli av med rycken..!? De va egentligen dessa ryck som gjort mig mest tveksam, men om det är på detta sättet verkar det ju inte så allvarligt...

Det är än så länge ganska få TV/projektorer som kan visa 1080p 24/50/60Hz, men man kan även ställa Tvixen till att köra ut signalen i 1080i 50/60Hz också som funkar med de flesta av de senaste årens "platt-TV".
Nej, det är inte allvarligt alls.. bara irriterande när det blir snäppet bättre bild vid 24Hz och man inte står ut med att använda det p.g.a. den buggen.

Postad 26 December 2007 - 02:02

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Tycker fortfarande det är en ploj och jag kan använda 24Hz, skillnaden är väl att det jobbiga hacket är där, annars märker jag inget.

Postad 26 December 2007 - 02:15

kloot
  • kloot
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Det är än så länge ganska få TV/projektorer som kan visa 1080p 24/50/60Hz, men man kan även ställa Tvixen till att köra ut signalen i 1080i 50/60Hz också som funkar med de flesta av de senaste årens "platt-TV".
Nej, det är inte allvarligt alls.. bara irriterande när det blir snäppet bättre bild vid 24Hz och man inte står ut med att använda det p.g.a. den buggen.

Har en Sony KDL-40W2000 (oj vad den hade sjunkit i pris sedan jag köpte=), så 24Hz blir kanske knepigt.. men 1080p 50/60Hz borden den klara.. Blir nog till att köpa en egen liten julklapp..

Postad 26 December 2007 - 03:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tycker fortfarande det är en ploj och jag kan använda 24Hz, skillnaden är väl att det jobbiga hacket är där, annars märker jag inget.

Jag ser inte så stor skillnad på TV'n i all ära, men den är ju bara 43 tum.
Däremot på projektorn med 2 meter bred bild så syns skillnaden bättre och det är kanske skillnad på hur mycket tillverkaren har lagt ner för att få det optimalt i 24Hz.
Utan det f*rbannade hacket så hade jag varit lite lyckligare bara... som tur är så funkar det ju bra även med 50 och 60Hz.

Postad 26 December 2007 - 03:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har en Sony KDL-40W2000 (oj vad den hade sjunkit i pris sedan jag köpte=), så 24Hz blir kanske knepigt.. men 1080p 50/60Hz borden den klara.. Blir nog till att köpa en egen liten julklapp..

Enligt uppgift så klarar den 1080p 50 och 60Hz, vilket kommer fungera perfekt.
När man konfigurerar den med "auto NTSC/PAL" så väljs den rätta frekvensen och TV'n rättar sig efter signalen.

Postad 26 December 2007 - 10:25

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har fått för mig att Pioneers PDP50XD plasman klarar av 24Hz, men vet ej om det stämmer. Då borde man köpa en sån!

Ang en tidigare fråga: Hur många filer klarar den av i en o samma mapp? Om man nu ska lägga in alla 10.000+ MP3:or i samma!

Postad 26 December 2007 - 11:08

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Har fått för mig att Pioneers PDP50XD plasman klarar av 24Hz, men vet ej om det stämmer. Då borde man köpa en sån!

Ang en tidigare fråga: Hur många filer klarar den av i en o samma mapp? Om man nu ska lägga in alla 10.000+ MP3:or i samma!

Jag tror att Pioneer klarat 24 Hz ända sedan generation 6, de klarar det definitivt från generation 7. Skillnaden med generation 8 är att G8 klarar även 1080p@ 50/60 Hz utöver 24 Hz.

Jag skulle inte rekommendera att lägga allt i samma mapp. Man vinner mycket på att själv organisera sitt material så bra som möjligt. Jag har gjort det och har därför inga problem med att navigera min musik trots att TViXen bara har en display med en rad.

-----------

24 Hz är överdrivet via media, dvs det medför ingen revolution i bildkvalité, men för de som vill ha det absolut bästa så tillför det en del eftersom det är endast om TVn/projektorn klarar av att visa 24 Hz material i jämna multiplar av 24, dvs i praktiken 48(projektor)/72/96/120 Hz, som originalbilden är helt oförändrad. Allting annat innebär en förändring av originalbilden så som den filmades.

Jag är fortfarande inte övertygad om att TViX gör något fel med de .mkv-filer som finns att tillgå eftersom de alla är omgjorda till NTSC timing, dvs 100/100.1 eller 1000/1001 eller 1/1.001 timing, exempel: 24 Hz i NTSC timing = 24 * 1/1.001 Hz = 23.976 Hz. Jag har hittills endast hittat en .mkv med exakt 24 Hz och där fanns inte de karakteristiska rycken, men det var en animerad filmsnutt. Jag har inte lyckats hitta någon live action .mkv med 1080p@24 Hz ännu.

Något som verkar klart är att TViXen bör kunna identifiera och hantera både exakt 24 Hz och 23.976 Hz för att allt ska fungera optimalt. Ska kanske också tilläggas att en TV/projektor optimalt också bör hantera 1/1.001 timing så att den kan omvandla filmmaterial i NTSC timing tillbaka till 24 Hz, dvs inversera telecine 3:2 eller 2:3 processerna.

Redigerat av Wolfy, 26 December 2007 - 11:31.

Postad 26 December 2007 - 11:12

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Problem med förvrängt ljud på utsignalen från Tvixen

Olika ljudkällor har ju ibland olika nivåer på utsignalen. Tvixen verkar ha en relativt låt utsignal (åtminstone om jag jämför med min Topfield digialbox) och jag har därför försökt höja den till max (med hjälp av fjärrkontrollen) och därefter reglera den verkliga ljudstyrkan ut via min hembio-förstärkare för att det skall bli någorlunda samma obereonde av vilken ljudkälla jag använder (tvixen, radio, dvd etc.). Men när jag gör detta blir ljudet otroligt förvrängt, ungefär samma ljud som om man spelar för högt på en förstärkare som inte riktigt orkar med. Detta trots att den verkliga ljudnivån i högtalarna är mycket låg. Det verkar alltså som utsignalen blir förvrängd när man skurvar upp volymen på max. Har någon samma problem? Någon lösning?

Postad 26 December 2007 - 11:24

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Olika ljudkällor har ju ibland olika nivåer på utsignalen. Tvixen verkar ha en relativt låt utsignal (åtminstone om jag jämför med min Topfield digialbox) och jag har därför försökt höja den till max (med hjälp av fjärrkontrollen) och därefter reglera den verkliga ljudstyrkan ut via min hembio-förstärkare för att det skall bli någorlunda samma obereonde av vilken ljudkälla jag använder (tvixen, radio, dvd etc.). Men när jag gör detta blir ljudet otroligt förvrängt, ungefär samma ljud som om man spelar för högt på en förstärkare som inte riktigt orkar med. Detta trots att den verkliga ljudnivån i högtalarna är mycket låg. Det verkar alltså som utsignalen blir förvrängd när man skurvar upp volymen på max. Har någon samma problem? Någon lösning?

Du måste lämna TViXens ljudvolym på 25. Inte 100% men ganska säker på att det är en bug i FW om man sätter volymen till högre än 25, dvs precis mitten. Du får nog helt enkelt sänka volymen på övriga för att få samma nivå.

Postad 26 December 2007 - 11:27

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

...

Tvix själva har skrivit någon gång redan för de tidigare 4000/5000-modellerna (orkar inte leta reda på källan nu) att ljudet kan bli förvrängt om man har volymen på för högt. Det verkar ju stämma då...

Så det är nog bara att acceptera det. Du kan ju sänka volymen på din Topfield om du vill ha in-nivåerna till din förstärkare mer lika.

/J

Redigerat av jofa, 26 December 2007 - 11:27.

Postad 26 December 2007 - 11:31

xrister
  • xrister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Xrister! kan detta ha ett samband med dina problem ? WD:s DRMskydd, läs vidare på länken

http://macworld.idg.se/2.1038/1.136184

Det var som fasen... hade inte en aning om detta. Tack för infon.

Men jag tror inte det är mitt problem, det går utmärkt att köra "engelska" filnamn samt om jag byter om till a resp o istället för å,ä, och ö. Jag delar endast ut filerna i mitt interna nätverk, de är inte åtkomliga externt. Det är blockerat.

För det fungerat utmärkt att spela filer och som sagt musik med icke svenska tecken.

Postad 26 December 2007 - 12:00

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
blir denna billigare på mellandagsrean tro? ide att vänta?

Postad 26 December 2007 - 12:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

24 Hz är överdrivet via media, dvs det medför ingen revolution i bildkvalité, men för de som vill ha det absolut bästa så tillför det en del eftersom det är endast om TVn/projektorn klarar av att visa 24 Hz material i jämna multiplar av 24, dvs i praktiken 48(projektor)/72/96/120 Hz, som originalbilden är helt oförändrad. Allting annat innebär en förändring av originalbilden så som den filmades.

Visst är det överdrivet, men det var ju chansen vi hade för att världen skulle bli enat i en enda standard och nu lär det ta onödigt lång tid innan det blir så.
Och nog är det så att både ljud och bild endast går i rätt hastighet vid 24Hz.

Min proj kör för övrigt 96Hz vid 24Hz bild... :)
EDIT: Du menade givetvis bio-projektorn. /EDIT.

Jag är fortfarande inte övertygad om att TViX gör något fel med de .mkv-filer som finns att tillgå eftersom de alla är omgjorda till NTSC timing, dvs 100/100.1 eller 1000/1001 eller 1/1.001 timing, exempel: 24 Hz i NTSC timing = 24 * 1/1.001 Hz = 23.976 Hz. Jag har hittills endast hittat en .mkv med exakt 24 Hz och där fanns inte de karakteristiska rycken, men det var en animerad filmsnutt. Jag har inte lyckats hitta någon live action .mkv med 1080p@24 Hz ännu.

EDIT: Programmen som gör dessa backup-filer av Blu-ray och HDDVD tar säkert hänsyn till flaggorna i filmen som pekar på 23,976 vilket gör att samtliga filmer är såna. Jag trodde tidigare felaktigt att Blu-ray körde 24Hz och HDDVD 23,976. Det var tänkt så i ett tidigt stadie, men USA är för starkt i sitt inflytande. /EDIT.
Nej, den gör nog inget fel utan tvärtom. Den gör exakt vad som står i filerna, vilket t.ex. Samsung's BD-P1400 Blu-ray också gjorde när den släpptes. Det medförde exakt samma problem tills de rättade till felet med firmwareuppgradering. Jag tror att den numera struntar i filmens flaggor och kör 24,00Hz istället.

Något som verkar klart är att TViXen bör kunna identifiera och hantera både exakt 24 Hz och 23.976 Hz för att allt ska fungera optimalt. Ska kanske också tilläggas att en TV/projektor optimalt också bör hantera 1/1.001 timing så att den kan omvandla filmmaterial i NTSC timing tillbaka till 24 Hz, dvs inversera telecine 3:2 eller 2:3 processerna.

Det enklaste hade så klart varit om samtliga bildvisare klarat både 23,976 och 24Hz.
Verkar vara väldigt få eller inga som klarar det och spelartillverkarna har mer eller mindre tagit på sig att ordna det på sina produkter om man ska se till vad som har hänt än så länge. Det finns ju inte allt för många ännu som klarar 24Hz.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 26 December 2007 - 12:32.

Postad 26 December 2007 - 12:47

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Visst är det överdrivet, men det var ju chansen vi hade för att världen skulle bli enat i en enda standard och nu lär det ta onödigt lång tid innan det blir så.
Och nog är det så att både ljud och bild endast går i rätt hastighet vid 24Hz.

Min proj kör för övrigt 96Hz vid 24Hz bild... :D

Hehe, jupp.

Jag menade mest att vad gäller 48 Hz så är det väl endast projektorer som använder det (det är ju så som film visas på biografer, dvs projektorer som kör filmen i 48 Hz), inte att projektorer av idag endast använder 48 Hz :lol:

Nej, den gör nog inget fel utan tvärtom. Den gör exakt vad som står i filerna, vilket t.ex. Samsung's BD-P1400 Blu-ray också gjorde när den släpptes. Det medförde exakt samma problem tills de rättade till felet med firmwareuppgradering. Jag tror att den numera struntar i filmens flaggor och kör 24,00Hz istället.

Precis! Enda sättet att komma tillrätta med det är om TViXen klarar att identifiera både 23.98 Hz och 24 Hz och anpassa signalen efter källmaterialet. Har fortfarande inte fått klart för mig varför .mkv alltid är i 23.98 Hz (fps) trots att t ex BluRay vad jag vet alltid kodas i 24 Hz. HD-DVD kodas med flaggor för 1/1.001 timing och ATSC material är också i 1/1.001 timing så där är det mer logiskt, men jag kanske missat något. Jag har stor lust att rippa eget material, men om det är någon begränsning i vertygen så att man endast får ut 23.98 fps då väntar jag...

Det enklaste hade så klart varit om samtliga bildvisare klarat både 23,976 och 24Hz.
Verkar vara väldigt få eller inga som klarar det och spelartillverkarna har mer eller mindre tagit på sig att ordna det på sina produkter om man ska se till vad som har hänt än så länge. Det finns ju inte allt för många ännu som klarar 24Hz.

Visst är det så, tyvärr. Får fortsätta att hoppas att DViCo är medvetna om det och jobbar på en lösning. Det är inte ett jätteproblem, men irriterande helt klart.

EDIT: Fusk! Du editerade medan jag skrev mitt svar :D

------------- Det var tydligen för snabbt inpå så jag delar upp inlägget lite --------------
######################################################################

Gör ett nytt inlägg för att inte det ska bli för förvirrande B)

Gabbe, var har du läst att BluRay kodas med 1/1.001 flaggor?

Jag trodde som du att både BluRay och HD-DVD mastras med 24 Hz, men endast HD-DVD kodas med 1/1.001 flaggor. En länk skulle uppskattas mycket :)

Redigerat av Wolfy, 26 December 2007 - 12:49.

Postad 26 December 2007 - 13:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Gör ett nytt inlägg för att inte det ska bli för förvirrande :D

Gabbe, var har du läst att BluRay kodas med 1/1.001 flaggor?

Jag trodde som du att både BluRay och HD-DVD mastras med 24 Hz, men endast HD-DVD kodas med 1/1.001 flaggor. En länk skulle uppskattas mycket :)

Är inte helt säker, men om jag fattat det rätt så ligger även DVD-material med endast 24 bilder i sekunden.
Flaggorna är det som avgör vad som ska hända med bilden i slutänden. Jag är dock inte helt säker...
Svårt att hitta material på nätet om hur allt fungerar i minsta detalj och inte ens bildtekniker på TV vet såna saker alltid. Har således ingen tråd...
Men jag fick en avhyvling i en annan tråd angående detta problem av några bättre vetande (även om jag fortfarande tycker att wikipedias text är ganska talande):
https://www.minhembi...s...67680&st=60 Det börjar på inlägg 81 kan man väl säga...
Antagligen så backade Blu-ray i sista sekunden och böjde sig för övermakten.

Jag kan berätta att jag registrerade mig på Tvix sida och ställde en fråga om detta problem.
I autosvaret stod att det tar minst en vecka eller mer att få svar, men det tog knappt två dygn innan jag fick svar.
Han påstod sig aldrig ha sett detta hack i filmen och ska återkomma med en ftp-adress som jag ska lägga upp en film som han kan kolla på... suck! Om du vill så kan jag skicka vidare mailet ifall jag får din email i ett PM.

Postad 26 December 2007 - 14:01

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
[/quote]Jag skulle inte rekommendera att lägga allt i samma mapp. Man vinner mycket på att själv organisera sitt material så bra som möjligt. Jag har gjort det och har därför inga problem med att navigera min musik trots att TViXen bara har en display med en rad.[/quote]

Tänkte så att man kan få "shuffle all" eftersom den inte klarar av att spela upp undermappar i shuffle.

Om man vill blanda musik still med all musik så e nog d enda sättet...att sätta allt i samma mapp!!!

Tills dom ändrar d i FW!

Postad 26 December 2007 - 15:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Är inte helt säker, men om jag fattat det rätt så ligger även DVD-material med endast 24 bilder i sekunden.
Flaggorna är det som avgör vad som ska hända med bilden i slutänden. Jag är dock inte helt säker...
Svårt att hitta material på nätet om hur allt fungerar i minsta detalj och inte ens bildtekniker på TV vet såna saker alltid. Har således ingen tråd...

Jepp, så är det och det är också därför som Pio har sin PureCinema ADV funktion, dvs för att återskapa 24 fps från DVDns videoström med repetera fältflaggor (repeat field flags) och visa det i 72 Hz redan innan HD var på tapeten.

Men jag fick en avhyvling i en annan tråd angående detta problem av några bättre vetande (även om jag fortfarande tycker att wikipedias text är ganska talande):
https://www.minhembi...s...67680&st=60 Det börjar på inlägg 81 kan man väl säga...
Antagligen så backade Blu-ray i sista sekunden och böjde sig för övermakten.

Det var väldigt kunnigt folk som skrivit i den tråden :) men det belyser väl att det är väldigt få om någon som har 100% koll på vad som egentligen gäller. Film är exakt 24.00 fps, det filmas ju fysiskt till 24 filmrutor per sekund eller så har jag blivit helt lurad om hur det går till.

Lite märkligt också att det skrivs att 24.00 eller 23.976 inte spelar någon roll när man läst spaltmeter om folk som klagat på uppspelningen från vissa HD-spelare och efter FW uppdatering så slutar klagandet. Nåja, det är väl bara att ta till sig att detta är en djungel och förhoppningsvis så kommer det en Aha!-upplevelse så småningom, eller om DViCo fixar till det med nästa FW släpp så kan man släppa det och bara njuta :D

Postad 26 December 2007 - 15:08

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Tänkte så att man kan få "shuffle all" eftersom den inte klarar av att spela upp undermappar i shuffle.

Om man vill blanda musik still med all musik så e nog d enda sättet...att sätta allt i samma mapp!!!

Tills dom ändrar d i FW!

Ah, då är jag med.

Tja, det är väl bara att prova om någon är villig. Jag har inte så många filer att det är lönt :)

Jag vet dock att en polare med en gigantisk samling gjorde något liknande med en KiSS VR-558 och det gick inte alls bra. Det blev för mycket filer helt enkelt.

Hoppas att någon annan kan svara mer ingående.

Postad 26 December 2007 - 15:20

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Hej, hoppas på hjälp med följande frågor innan jag köper en;

Jag förstår att de klarar ISO filer, klarar de även att läsa de splittade 1Gb VOB filer som ligger i Video_TS mappen?
Klarar den olika ljudspår och textremsor, från både ISO och Video_TS?
Kan den läsa filer direkt från NAS med inbyggd UPnP AV server?

Tacksam för hjälp.

/Michael

Postad 26 December 2007 - 18:02

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Tja behöver lite support nu.

Har just carit och köpt en dlink usb sticka som enligt tvix själva ska fungera med Tvix M-4100.

Så här har jag tänkt.

Jag har en bärbar dator och till den har jag en extern hdd.

jag har tvix och dator i 2 olika rum och jag har även en trådlös router.

Kan jag då på enkelt sätt typ dela ut hdden från datorn så tvixen hittar åt den så jag slipper flytta disken varje gång jag ska se på film?

Och hur går jag tillväga för att ställa in och hur ska jag koppla det.

Som jag fattar det så tar jag den här usb stickan med tillhörande dockningstation och kopplar in i tvixen.

sen söker jag efter mitt trådlösa nätverk.

men sen då är det bara att dela ut den externa hddn som vanligt i windows och då ska han hitta åt den eller hur ska jag gå till väga?

måste jag förresten ha routern inställde på wep kryptering eller kan jag köra som jag gjort innan att jag kör med vpa2 personal

tack på förhand

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 26 December 2007 - 18:35.

Postad 26 December 2007 - 18:43

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Jag kör inte med trådlöst nätverk med min tvix men ditt sätt ska gå. Lättast borde vara att installera tvix netshare 1.08. Ta reda på tvixens ip genom att kolla i dens instälningar. Sedan väljer du vilken mapp i netsharen som ska delas ut och till vilket ip det ska delas ut och pang så är du igång.

Postad 26 December 2007 - 19:32

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
har kört in senaste netshare 1.10

startat det och t.ex satt sökvägen till g:\dvd samt att ipnummret han får fram är 192.168.1.103

Jag har delat ut dvd mappen i windows.

sen startar jag tvixen och går in i setup och kör wi-fi och dhcp och då får jag bara bra ssid .

Routern är en linkys wrt54gl som har stöd för dhcp och nyckeln har jag skrivit rätt 100ggr.

nätverksdisk 1 har jag döpt till dvd är det rätt eller ska de stå nått annat där.

sen ställde jag in ip till 192.168.1.103

hur får man tag på tvixens ip?

börjar bli less nu på att jag inte får igång det hela.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 26 December 2007 - 19:44.

Postad 26 December 2007 - 21:11

Diesel77
  • Diesel77
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

har kört in senaste netshare 1.10

startat det och t.ex satt sökvägen till g:\dvd samt att ipnummret han får fram är 192.168.1.103

Jag har delat ut dvd mappen i windows.

sen startar jag tvixen och går in i setup och kör wi-fi och dhcp och då får jag bara bra ssid .

Routern är en linkys wrt54gl som har stöd för dhcp och nyckeln har jag skrivit rätt 100ggr.

nätverksdisk 1 har jag döpt till dvd är det rätt eller ska de stå nått annat där.

sen ställde jag in ip till 192.168.1.103

hur får man tag på tvixens ip?

börjar bli less nu på att jag inte får igång det hela.

Tja.

Jag har ingen tvix själv så jag vet inte om detta är lösningen men du kan ju pröva iaf.
Länk : https://www.minhembi...amp;pid=1683311

Mvh Diesel

Postad 26 December 2007 - 21:52

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Det är precis så där jag har gjort men då får jag bara kan inte ansluta till disken.

Måste routern vara inställd på vep också eller kan jag köra den på vpa2?

Ska testa med kabel imorgon och se om de funkar då?

Funkar det då lämnar jag tillbaka den trådlösa och kör med kabel istället.

Postad 26 December 2007 - 22:29

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Det är precis så där jag har gjort men då får jag bara kan inte ansluta till disken.

Nu vet jag inte om det spelar ngn roll men mappen skall heta tvixhd1 och skall ligga i roten på C: enl alla de beskrivningar jag läst.

Postad 26 December 2007 - 23:20

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

http://www.tvix.co.k...i...=5&SCATID=8

...
Due to the HW limit, TVIX only support 64bit WEP or non encryption.

Postad 27 December 2007 - 03:14

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Ja... detta tog mig en hel del testande innan jag hittade felet, mappen du ställer in som share i Netshare kan vara precis vilken du vill men i tvixen så måste servernamnet ALLTID vara "tvixhd1" fölljt av din pcs/servers ipnr.
Dvico borde skämmas för sina manualer...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.