Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - KEF iQ-serien *

446 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KEF iQ8DS (Surroundhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
KEF iQ1 (Surroundhögtalare) 1 8,4 (14) Inga priser
KEF iQ2C (Centerhögtalare) 1 8,17 (5) Inga priser
KEF iQ3 (Surroundhögtalare) 1 8,59 (16) Inga priser
KEF iQ5 (Golvhögtalare) 1 8,08 (11) Inga priser
KEF iQ6C (Centerhögtalare) 1 8,87 (22) Inga priser
KEF iQ7 (Golvhögtalare) 1 8,78 (17) Inga priser
KEF iQ9 (Golvhögtalare) 1 9,11 (8) Inga priser
KEF IQ5 SE (Golvhögtalare) 1 6 (1) Inga priser
KEF IQ7 SE (Golvhögtalare) 1 8 (2) Inga priser
KEF iQ10 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
KEF iQ60c (Centerhögtalare) 2 9 (4) Inga priser
KEF iQ90 (Golvhögtalare) 1 8,33 (8) Inga priser
KEF iQ30 (Surroundhögtalare) 1 8 (7) Inga priser
KEF iQ50 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
KEF iQ70 (Golvhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
29 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 1 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 8 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 8 år sedan
Koppla in två slutsteg till rotel rc 1570 (10 inlägg) 9 år sedan
Hjälp att ställa in crossover och level (20 inlägg) 11 år sedan
Råd för högtalare (8 inlägg) 13 år sedan
DLS R55 VS KEF IQ70 (22 inlägg) 13 år sedan
Val av fronthögtalare till Onkyo 609 (20 inlägg) 13 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 13 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 15 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 15 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 16 år sedan
Mest överskattade/Hypeade högtalarna? (226 inlägg) 16 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 16 år sedan
Kef IQ7 se! (2 inlägg) 16 år sedan
7.1 receiver till mina Kef iQ7, 6-12 000 kr (8 inlägg) 16 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag driva mina Kef iQ7or med? (5 inlägg) 17 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 17 år sedan
Stativare för 4000 eller 14000? (26 inlägg) 18 år sedan
Kef iq9 (1 inlägg) 18 år sedan
KEF IQ5 eller KEF IQ7 (11 inlägg) 18 år sedan
Varför väljer de flesta iq7 framför iq9? (9 inlägg) 18 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 18 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 18 år sedan
KEF IQ5, finns d bättre för 5000kr? (17 inlägg) 18 år sedan
Kef IQ-9 (2 inlägg) 18 år sedan
Högtalare med hänsyn till både utseende och setup. (19 inlägg) 18 år sedan

Postad 20 maj 2006 - 07:49

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Min fråga är alltså, blir ljudet mycket bättre av bi-wire? Jag kör för närvarande endast single-wire och ska uppgradera kablar inom kort, så jag undrar om jag ska satsa på bi-wire direkt då eller köpa lite dyrare kablar och bara single-wire... :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör själv bi-wire men är ytterst tveksam (inte iQ högtalare iofs). Dynaudio har flera modeller (även dyrare) som inte har dubbla kontakter. De är alltså "ingen vän av biwire" som någon tidning skrev.

Jonas: Många som uppfattar centern som ett generellt problembarn (finns tom en tråd om detta). Fick även för mig att det stod något kritiskt om centern (modell?) i B&Ls iQ-artikel.
Skall kolla och återkommer....

Postad 20 maj 2006 - 08:14

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Får nog köpa tidningen och ta en titt, men det är säkert den lilla centern, den jag har, som har fått kritik. Det är inte så att jag inte gillar ljudet eller röståtergivningen, men.. ljudeffekter osv snärtar inte till, detta kan ju bero på annan än effekt. Det känns som om att man kan få ut 20-30% till, men känns lite fånigt att köpa ett steg för flera tusen till en högtalare som kosta 2.500 kr. Kanske ska leta efter ett billigt begagnat steg, alltid roligt med ny elektronik, var ju över en månad sedan man handlade något :unsure:

Kanske man får ett litet extra lyft bara av att köra bi-wire, måste faktsikt prova, men då blir det bi-amp av frontarna med 7.1 kanalerna.

Postad 20 maj 2006 - 08:50

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
B&L menar bla att iQ6an borde haft ett större kabinett och att diskantent i centern ändrar sig, samt att den kan låta instängd och bör ställas som "small".
Övriga högtalare i "artikelpaketet" är iQ3 och iQ9. Subben kommer fån M&K (finns ingen iQ-sub än tydligen). Står mycket intressant i artikeln och det är alltså i senaste Bild&Ljud (hemma) 5/2006 som man finner den.

Postad 20 maj 2006 - 12:20

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Synd att dom inte körde med PSW 2500, skulle vilja sett vad dom tycker om den.

Postad 21 maj 2006 - 12:12

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0

B&L menar bla att iQ6an borde haft ett större kabinett och att diskantent i centern ändrar sig, samt att den kan låta instängd och bör ställas som "small".
Övriga högtalare i "artikelpaketet" är iQ3 och iQ9. Subben kommer fån M&K (finns ingen iQ-sub än tydligen). Står mycket intressant i artikeln och det är alltså i senaste Bild&Ljud (hemma) 5/2006 som man finner den.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns gott om subar till iQ-serien bla 2500 och 3500. Vad dom menar med att det inte finns några vet jag inte. Dom har ju samma finish som iQ-serien och har även lagt till valnötsfinishen
till dom så väntar folk på nya subar till iQ-serien så lär dom bli besvikna. Men man vet ju aldrig...
Centerhögtalaren är nog den enskilda högtalaren som imponerar mest på mig i paketet iQ7, iQ3 och iQ6c. Har dock inte kört med 9:orna i någon biosetup så det kan tänkas att den känns lite klenare i förhållande till dom.

Postad 24 maj 2006 - 02:12

sanjuro
  • sanjuro
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har nu läst igenom tråden och blev riktigt förälskade i dessa skönheter (särskilt valnöt).

Jag funderar nu på att införskaffa mig ett par iQ3:or (givetvis efter provlyssning). Detta eftersom jag inte anser mig i dagsläget varken ha utrymme eller pengar att lägga ut på iQ6c och iQ7. Därför har jag ett par frågor:

(1) Hur kommer det att låta med ett par iQ3:or tillsammans med en Marantz SR4600 och en gammal center (Audio Pro Stage 33) och ett par surround (Stage 22) i 5.1, film allså (Audio Pro Sub)? Kommer det låta förfärligt under den tiden jag inväntar komplettering med resten av serien? Är det smart att göra som jag tänkt?

(2) Ytterligare undrar jag hur länge högtalarserien brukar finnas kvar på marknaden? Jag kommer antagligen uppgradera inom två år, kommer iQ-serien att finnas kvar då? För det lär ju vara hyfsat jobbigt att leta reda på iQ7 med valnötsfinish på beg-marknaden.

Vore kul att få lite input från er som har lite erfarenhet...

Postad 24 maj 2006 - 05:49

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Det finns gott om subar till iQ-serien bla 2500 och 3500. Vad dom menar med att det inte finns några vet jag inte. Dom har ju samma finish som iQ-serien och har även lagt till valnötsfinishen
till dom så väntar folk på nya subar till iQ-serien så lär dom bli besvikna. Men man vet ju aldrig...
Centerhögtalaren är nog den enskilda högtalaren som imponerar mest på mig i paketet iQ7, iQ3 och iQ6c. Har dock inte kört med 9:orna i någon biosetup så det kan tänkas att den känns lite klenare i förhållande till dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Näe - ja funderade också på det. Kanske de har fått info om att det är en speciell iQ-sub på gång?

Det var ffa allt på en inspelning som de menade att diskanten ändrade sig. Lät lite instängt enligt dem och "skyllde" på kabinettet. Men som vanligt så är ju även de människor med personlig smak och referens. Annars så är det väl likadana element (mellan / diskant) på iQ7 och iQ9?

Postad 24 maj 2006 - 16:58

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag börjar bli lite otålig nu :D
Har väntat i 3 veckor nu på ett par iQ3 så leveransproblem verkar ju inte direkt lösta än. Någon som vet vad leveransproblemen beror på? :D

MVH TobbLas

Postad 24 maj 2006 - 17:02

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

Jag börjar bli lite otålig nu  :D
Har väntat i 3 veckor nu på ett par iQ3 så leveransproblem verkar ju inte direkt lösta än. Någon som vet vad leveransproblemen beror på?  :D

MVH TobbLas

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det beror på vart du beställer ifrån, fyndbörsen är inte dom snabbaste t.ex.
Biobanditen är det väl som brukar kika i denna tråd, han hade dom väl i lager tror jag.

Passar på att höra med er, på min ena iQ-1a så har den där lilla runda mittsaken på högtalaren fått en liten inåtbuckla, är detta nånting som ni tror kan beröra ljudet och har ni speciella tips som kan fixa den?
Läste lite tips i en gammal tråd så jag har lite förslag jag ska testa med.

Redigerat av derpious, 24 maj 2006 - 17:04.

Postad 25 maj 2006 - 12:05

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0

Jag börjar bli lite otålig nu  :(
Har väntat i 3 veckor nu på ett par iQ3 så leveransproblem verkar ju inte direkt lösta än. Någon som vet vad leveransproblemen beror på?  ;)

MVH TobbLas

<{POST_SNAPBACK}>

Har du köpt dom på fyndbörsen så har det inget med KEF:s leveranser att göra då dom importerar själva på nåt vis. Vilken finish är det du beställt?

Postad 25 maj 2006 - 12:38

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Alltid bra att vänta tills butiker har det på lager, man ska iallfall inte ligga ute med pengar i onödan, man betalar när leverans sker, detta är ett rimligt krav alla borde ställa.

Visst tillhör PSW 2500 iQ serien, de har ju kommit med matchande valnötsfinish, men som sagt de har ju hängt med ett tag, men den är ju grymt snygg och blir nog den i höst efter lite sommararbete. Tror ni man kan ha en sub under ett soffbord? Se bild i mitt galleri. Det borde väl inte gå att stänga inne basen för mycket, och rätt shysst att ha den rätt nära så det mullrar lite i magtrakten när man kollar på film.

Postad 25 maj 2006 - 13:20

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag börjar bli lite otålig nu  ;)
Har väntat i 3 veckor nu på ett par iQ3 så leveransproblem verkar ju inte direkt lösta än. Någon som vet vad leveransproblemen beror på?  :D

MVH TobbLas

<{POST_SNAPBACK}>

Har du köpt dom på fyndbörsen så har det inget med KEF:s leveranser att göra då dom importerar själva på nåt vis. Vilken finish är det du beställt?

<{POST_SNAPBACK}>

Har beställt dom från den lokala handlaren nere i stan och desvärre är det ju valnöt man har beställt :D
Eftersom att han har beställt dom direkt från Kef verkar det tyvärr vara dom som är problemet. Dom prioriterar väll kanske inte direkt dom mindre handlarna?
Hur som helst så erbjöd handlaren mig ett par demoex om jag inte orkade vänta men felet är ju att dom är i Maple :P , så servisen från handlaren är det ju inget fel på. Får se om jag orkar vänta annars tar jag väll dom i Maple, fast Valnöt är ju såååå snygga :(

MVH TobbLas

Postad 25 maj 2006 - 14:14

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Jag börjar bli lite otålig nu  ;)

MVH TobbLas

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har beställt dom från den lokala handlaren nere i stan och desvärre är det ju valnöt man har beställt :D
Eftersom att han har beställt dom direkt från Kef verkar det tyvärr vara dom som är problemet. Dom prioriterar väll kanske inte direkt dom mindre handlarna?
Hur som helst så erbjöd handlaren mig ett par demoex om jag inte orkade vänta men felet är ju att dom är i Maple :P , så servisen från handlaren är det ju inget fel på. Får se om jag orkar vänta annars tar jag väll dom i Maple, fast Valnöt är ju såååå snygga :(

MVH TobbLas

<{POST_SNAPBACK}>

Beställde mina från hbb. Leverans som utlovat 4 dagar senare.
Edit. Kanske ska tillägga att jag beställde mörkt äpple finish.

Redigerat av Karl-Johan, 25 maj 2006 - 14:16.

Postad 26 maj 2006 - 06:05

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Alla KEF-handlare i Sverige får sin högtalare från samma källa dvs Digitalbild som hanterar distributionen. Det gör således ingen skillnad i leveranstid från vilken butik man säljer om ingen har dom i lager.

Postad 26 maj 2006 - 10:16

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Aha, där ser man :)
Då är det väll bara o vänta ett tag till förmodar jag. Men jag menar, prioriterar då Digitalbild större leveranser än till en handlare som bara beställt 1 par iQ3? Eller det spelar ingen roll?
Annars får man väll ringa och kolla läget uppe hos Digitalbild.

MVH TobbLas

Postad 04 juni 2006 - 23:12

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

Passar på att höra med er, på min ena iQ-1a så har den där lilla runda mittsaken på högtalaren fått en liten inåtbuckla, är detta nånting som ni tror kan beröra ljudet och har ni speciella tips som kan fixa den?
Läste lite tips i en gammal tråd så jag har lite förslag jag ska testa med.

<{POST_SNAPBACK}>

Vill bumpa min fråga för jag har inte lyckats laga detta ännu, testat lite med dammsugaren, men den där mittenbublan är så hård så det går inte.
Och skruvat upp och kollat hur den ser ut innifrån men går inte att peta ut den därifrån vad jag kan se då den är helt instängd.

Postad 16 juni 2006 - 10:31

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Är det fortfarande leverans problem på iq5 iq7 om man skulle villa ha dessa i valnöt?

Hur stor är skillnaden mellan iq5 och ig7 i bas?

är det kanske bättre att köpa iq 5 med sub för typ samma pris som iq7?

Postad 16 juni 2006 - 15:41

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Leveranserna fungerar bättre men är inte hundraprocentiga. iQ5 + sub blir dyrare än iQ7 utan sub om du vill ha en sub som gör ett bra jobb med att spela musik.

Postad 16 juni 2006 - 22:36

TobbLas
  • TobbLas
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag har äntligen fått mina iQ3:or nu :P, oj vad snygga dom e :D
Är väldigt nöjd med dom hittills och redan nu innan dom e inspelade låter dom riktigt bra tycker jag. Kör dom ihop med en Marantz sr4600 och tycker att det verkar vara en vettig kombination. Ibland kan diskanten bli lite lite vass men jag antar att det e nu innan dom e inspelade B)
Eftersom att det e min första anläggning är jag iaf mkt nöjd :D

En fråga bara....

Hur högt får ni med Marantz (helst 4600) skruva upp ljudet för att få en "normal" volym?

Jag får ha min på -35 och tycker att man får vrida en del för att det ska hända något...

Men det kanske ska vara så?

MVH TobbLas

Postad 04 juli 2006 - 14:26

sanjuro
  • sanjuro
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag har nu sedan provlyssning beställt ett par iQ5:or. Jag undrar nu vad för typ av spikes som passar dessa högtalare? Vad använder ni?

Postad 10 juli 2006 - 00:27

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har följt den här tråden en hel del de senaste månaderna och gjorde förra veckan en deal med den lokala handlaren och köpte mig ett par iQ7:or och en iQ6c. Funderade först på iQ9 men läste i denna tråd att man helst skulle ha ett lite större rum, gärna på ca: 30 m2. Mitt rum är på 15 m2 och förslagen på denna sida var då iQ7. Jag är i det stora hela nöjd med ljudet förutom på en punkt, basen. Jag tycker att basen är lite klen. Förstärkaren jag använder mig av är en H/K 430 och den borde räcka till för att ge tryck till basen. Jag har en sub men den ger inte samma typ av bas som ett par frontar med bra tryck gör.

Ni andra här på forumet som har iQ7, hur låter er bas och hur stort är ert rum där ni njuter av era högtalare? Ni med iQ9 får gärna också komma med era synpunkter på basen och även berätta hur stort rum ni har.

Tack på förhand!

Postad 10 juli 2006 - 11:20

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Jag har nu sedan provlyssning beställt ett par iQ5:or. Jag undrar nu vad för typ av spikes som passar dessa högtalare? Vad använder ni?

<{POST_SNAPBACK}>

Det följer med riktigt bra spikes

Postad 10 juli 2006 - 11:29

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Hejsan!

Har följt den här tråden en hel del de senaste månaderna och gjorde förra veckan en deal med den lokala handlaren och köpte mig ett par iQ7:or och en iQ6c. Funderade först på iQ9 men läste i denna tråd att man helst skulle ha ett lite större rum, gärna på ca: 30 m2. Mitt rum är på 15 m2 och förslagen på denna sida var då iQ7. Jag är i det stora hela nöjd med ljudet förutom på en punkt, basen. Jag tycker att basen är lite klen. Förstärkaren jag använder mig av är en H/K 430 och den borde räcka till för att ge tryck till basen. Jag har en sub men den ger inte samma typ av bas som ett par frontar med bra tryck gör.

Ni andra här på forumet som har iQ7, hur låter er bas och hur stort är ert rum där ni njuter av era högtalare? Ni med iQ9 får gärna också komma med era synpunkter på basen och även berätta hur stort rum ni har.

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte IQ5 efter att lyssnat på MonitorAudio RS6 och IQ7.
Tyckte det inte var värt pengarna att få lite mer bas(men jag kanske inte är så kräsen)

Har en CAMBRIDGE AUDIO - Azur 540R V. 2 stärkare.

Prova flytta på högtalarna.

Postad 10 juli 2006 - 11:37

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
En estetisk sak jag inte gillar på dessa sjukt snygga högtalare är högtalarskydden.

Gillar inte när de går ner över hela fronten(vill visa träslaget framifrån) skulle velat att de bara gick ner till drygt hälften typ som på Monitor Audio RS6.

Finns det att köpa skydd som passar IQ5 löst som bara går ner till hälften.

Just nu kör jag utan skydd kanske är det bäst så?

Postad 10 juli 2006 - 12:20

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Mina skydd ligger uppe på vinden.. jag tycker de är väldigt fula, i kontrast till den väldigt snygga alu/silver domen... så valet är rätt enkelt, man får väl vara framme å damvippa lite då och då... :)

Postad 10 juli 2006 - 15:13

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

En estetisk sak jag inte gillar på dessa sjukt snygga högtalare är högtalarskydden.

Gillar inte när de går ner över hela fronten(vill visa träslaget framifrån) skulle velat att de bara gick ner till drygt hälften typ som på Monitor Audio RS6.

Finns det att köpa skydd som passar IQ5 löst som bara går ner till hälften.

Just nu kör jag utan skydd kanske är det bäst så?

<{POST_SNAPBACK}>

Det borde finnas eftersom det finns hål för att fästa skyddet i mitten av högtalaren. Hade varit värre om fästena bara satt längst upp och längst ner.

Jag har inte på mina skydd heller...snyggare utan.

Postad 13 juli 2006 - 21:35

sanjuro
  • sanjuro
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det följer med riktigt bra spikes

<{POST_SNAPBACK}>

Såg schyssta spikes på Reference Audio där spikes:en gick ut lite på baksidan (såg nästan ut som det var en påklädd "sko") och gjorde högtalarna lite mer stabila. Är det någon som vet om det är dessa som följer med?

Redigerat av sanjuro, 13 juli 2006 - 21:35.

Postad 19 juli 2006 - 09:38

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Är det någon som har jämfört Wharfedale Diamond 9.1 mot Kef IQ1?
Jag har en gammal H/K avr 5500 som jag ska köra i stereo i ett litet rum.
Eller några andra förslag på högtalare.
Dom kommer att stå 5-20 cm från väggen.

Postad 12 augusti 2006 - 10:05

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Vart kan man lyssna på IQ5erna i Göteborg? Jag har lyssnat på IQ3 och de låter grymt bra. Skulle vara kul att lyssan på IQ5erna innan jag slår till...

Postad 14 augusti 2006 - 14:42

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hembioconsult.se hade inne sist jag var där. Ligger iofs inte i Göteborg men det är inte så långt till Stenkullen från Göteborg.

//NJ

Postad 14 augusti 2006 - 16:32

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Jag var där och tittade, de hade dom inne, men säljaren ville inte koppla in dom för att han sa att de inte var bra? Ingen annan butik?

Postad 14 augusti 2006 - 16:47

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag var där och tittade, de hade dom inne, men säljaren ville inte koppla in dom för att han sa att de inte var bra? Ingen annan butik?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan mycket väl komma ihåg fel, men jag har precis för mig att jag såg dem i källaren hos Tele-Hå på Skanstorget.

Postad 14 augusti 2006 - 18:01

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Funkybase, kul säjare du hittade ;)
Sannigen är nog att han förmodligen är Sveriges lataste säljare som inte orkade koppla in dem, för en sak är säker, letar man högtalare i den prisklassen så måste man bara lyssna på dem, IQ serien är riktigt bra, inte för inte som IQ3`orna vann en EISA award...

Postad 14 augusti 2006 - 21:37

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
hembiobutiken, ligger ute i västra frölunda, verkar har dem för demo... ring dem å boka en tid 031 - 45 60 00

Postad 16 augusti 2006 - 10:14

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
När han och jag diskuterade IQ5'orna sa han att enda anledningen att köpa dem var om man ville ha golvhögtalare för de låter som IQ3'orna men kostar mer. Kanske ett missförstånd? Var ju där för att se om stativare var något man kunde tänka sig ljudmässigt och som IQ1 och IQ3 lät så sket jag fullständigt i IQ5 :) Tyvär tyckte ju flickan att XQ1 var bra mycket snyggare, viss pris skillnad där...

//NJ

Postad 29 augusti 2006 - 12:46

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
funderar skarpt på att införskaffa ett par 3or, har ingen butik i närheten så jag hoppas på snabba svar från er på denna enkla fråga.

* vill köra dessa med en thule ia100, hur funkar dessa ihop ljudmässigt?

Postad 01 oktober 2006 - 16:55

Unregistered1129
  • Unregistered1129
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Hej
Jag driver att par KEF Q3 (liten golvare med ett Q element) med en Harman Kardon HK970 och HD970 (+ Pure DRX702 tuner och B&Q TX2 skivspelare). Det fungerar bra. Har haft KEF Q30 för 8-9 år sen.

Vet ni om Q3 använder samma element som dagens iQ serie. Eller vad har man ändrat på?

Mvh Sören

Postad 02 oktober 2006 - 05:48

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Helt nya element i iQ-serien.

Postad 02 oktober 2006 - 09:18

Meriksson
  • Meriksson
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
iQ3 eller iQ5 ?

Hade tänkt åka till Hembioconsult i stenkullen på onsdag och köpa ett par iQ3. Var där för någon vecka sedan och lyssnade på dessa och blev grymt nöjd. Hade lite ont om tid så jag han tyvärr inte lyssna runt lite. Men nu undrar jag hur iQ5 står mot iQ3orna. Är det någon som har jämfört dessa två högtalare ? eller om någon har iQ5 och kan tala om vad dom tycker om dom.

Postad 02 oktober 2006 - 09:28

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Jag skulle säga iQ3 om man kan tänka sig stativare. Jag lyssnade på dessa förra veckan och iQ5 är i princip en iQ1 i en högre låda vilket innebär mindre element och därmed mindre bas. Det är definitivt läge för sub till musiklyssning med iQ5, men med iQ3 så kan man klara sig utan.

Jag tycker båda lirade riktigt bra, men iQ3an med en fylligare ljudbild. Helt klart en het kandidat när det är dags för min uppgradering av frontar.

Postad 02 oktober 2006 - 13:47

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Var i malmö-lund trakterna kan jag provlyssna Kef iQ9?

Postad 02 oktober 2006 - 14:34

Meriksson
  • Meriksson
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hej manix
Ja iQ3 spelade ju jätte bra med en härlig bas. Jag hade inte tänkt ha någon sub till en början utanbara frontar och en center. Funderar ev att ha ett par Ägg som bak högtalare, men vi får se. På onsdag blir det nog ett par iQ3 hos Hembioconsult i stenkullen. Valnöt blir det såklart.
Ska så klart lyssna på iQ5 också.

Hej Libell
Kolla om dom har på www.hificenter.se i malmö

Ha de gött

Postad 14 oktober 2006 - 17:13

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Hej

Tänkte passa på att länka till Bild & Ljuds test av iQ9orna (både i stereo-läge samt i hemmabio set-up med iQ6C och iQ3).

Är det ingen som har lite jämförelser mellan iQ7 och iQ9orna att dela med sig av? Jag är hemskt sugen på de senare men funderar på om det är värt prisskillnaden mellan de båda...

/Colonel

Postad 24 januari 2007 - 19:05

COUNT MAGNUS
  • COUNT MAGNUS
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej, hej allesammans!!

Jag ställde några frågor inne på tråden som heter "KEF klubben"...men kom att tänka på att här passar de bättre...följande:

Vad tror ni om att driva ett iQ hemmabiopaket från KEF med en Yamaha AX1?!?
Följande högtalare hade jag tänkt mig: iQ5,iQ2c,iQ1 och PSW2500...

Kommer det låta bra, ok eller skit...?!?
Gäller det alla Yamahas att kombinationen med KEF är halvbra?

Jag är novis på hemmabio och har ingen erfarenhet av varken KEF eller Yamaha... :D

Postad 24 januari 2007 - 19:24

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Hej, hej allesammans!!

Jag ställde några frågor inne på tråden som heter "KEF klubben"...men kom att tänka på att här passar de bättre...följande:

Jag är novis på hemmabio och har ingen erfarenhet av varken KEF eller Yamaha... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hallå, jag pratade med Reference Audio om just detta och de rekommenderade Marantz. X001-serien förslagsvis. Det var väl inte svar på frågan, men men...

Postad 24 januari 2007 - 19:33

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Jag kör med en Yamaha 1400 till mina iQ som du kan se i galleriet t.ex.
Och det låter ju absolut inte illa eller nått, lät lite väl vasst innan dom var inspelade dock, men nu låter det bra, men jag är sugen på att byta stärkare till ett annat märke för att få lite varmare ljud.

Redigerat av derpious, 24 januari 2007 - 19:42.

Postad 25 januari 2007 - 00:34

COUNT MAGNUS
  • COUNT MAGNUS
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej, hej allesammans!!

Jag är novis på hemmabio och har ingen erfarenhet av varken KEF eller Yamaha... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hallå, jag pratade med Reference Audio om just detta och de rekommenderade Marantz. X001-serien förslagsvis. Det var väl inte svar på frågan, men men...

<{POST_SNAPBACK}>

Okay...tack för tipset...skall kolla med Marantz..dock kommer jag inleda min hemmabio bana med Yamahan som jag pratade om...man måste börja någonstans..hehe :angry:

Postad 25 januari 2007 - 00:40

COUNT MAGNUS
  • COUNT MAGNUS
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag kör med en Yamaha 1400 till mina iQ som du kan se i galleriet t.ex.
Och det låter ju absolut inte illa eller nått, lät lite väl vasst innan dom var inspelade dock, men nu låter det bra, men jag är sugen på att byta stärkare till ett annat märke för att få lite varmare ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Arrgg...Det var just det svaret jag inte ville höra..."få lite varmare ljud"...
Faan det blir till och ha med sig yamahan in till affären och testa helt enkelt....
Hmm...man får la köra på detta steget 1-2 år och sedan byta till en Marantz... :)

Postad 14 februari 2007 - 21:55

q-biq
  • q-biq
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Är på väg att inhandla mig ett par IQ 7'er här i dagarna och skulle behöva lite tips på en reciever.
Jag behöver HDMI på recievern och den bör så klart lira ihop med Kef IQ serien då jag har tänkt att inhandla 5.1 i Kef IQ serien.

Har tänkt mig en reciever under 10 000:-...

Redigerat av q-biq, 14 februari 2007 - 21:56.

Postad 15 februari 2007 - 10:50

RFL
  • RFL
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Är på väg att inhandla mig ett par IQ 7'er här i dagarna och skulle behöva lite tips på en reciever.
Jag behöver HDMI på recievern och den bör så klart lira ihop med Kef IQ serien då jag har tänkt att inhandla 5.1 i Kef IQ serien.

Har tänkt mig en reciever under 10 000:-...

Har beställt, men inte fått mina IQ7:or, jag kommer att driva dem med en Denon 2807. Kan lämna ett utlåtande först om några veckor när allt är på plats och inspelat.

Redigerat av RFL, 15 februari 2007 - 10:51.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.