Samsung™ M86+M87 • firmware & mainboard & settings
1775 svar till detta ämne
68 relaterade trådar
Koppla ihop äldre samsung med Logitech z-5500 går ej! (0 inlägg)
|
9 år sedan
|
1080p/24 (575 inlägg)
|
11 år sedan
|
Behöver hjälp med Tele2 i Samsung LE40M86 (1 inlägg)
|
11 år sedan
|
Värde på begagnad Samsung? (10 inlägg)
|
11 år sedan
|
Yamaha RX-V463, hur koppla ihop? (70 inlägg)
|
11 år sedan
|
Samsung LE40 M86, klickar men startar inte... (7 inlägg)
|
13 år sedan
|
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dustin borde skämmas! Sälja tre år gammal modell som ny, till överpris (24 inlägg)
|
15 år sedan
|
Reklamation av tv ( Samsung / komplett.se ) (7 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 40M86 med missljud (19 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp med val: Samsung PS-50A656 vs. Samsung LE-46A856 vs. Samsung LE-46B65 (29 inlägg)
|
15 år sedan
|
Sony KDL-46D3500 vs Samsung LE46M86 (56 inlägg)
|
16 år sedan
|
Iställningar av PC-läge på Samsung M87 (18 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung Full HD 40" för 7 papp - billigast hittils? (25 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE40M86BD eller Samsung LE40A656? (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hjälp Vad händer nu? (14 inlägg)
|
16 år sedan
|
KOMPLETT har en 40 tums full HD för endast 7990 (39 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE-40M86 (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung + CA-modul + ComHem (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Regnbågseffekt / "Rainbow effect" på LCD (Samsung M86) (10 inlägg)
|
16 år sedan
|
Format? (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
HT-TXQ120R strul med PS3 och LE-52M86 (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD + Wii (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Jag ska välja på en Samsung LE-52M86BD och en Sony KDL-52W4000 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE46M86DB lagg? (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Gulstick, Samsung LE40M86 (29 inlägg)
|
16 år sedan
|
Playstation 2 till LCD-TV (16 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M87 eller LE-40N87? (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Besviken på min Samsung M86... (65 inlägg)
|
17 år sedan
|
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Stor skillnad mellan 720p och 1080 på 40"? (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD,Sony KDL-40D3500,Panasonic TH-42PZ70 (46 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bästa LCD-TV upp till 15000 kr (15 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilken 46 tums FullHD LCD ? (24 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ändra inställningar butik på 40M86 & D3500 (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg)
|
17 år sedan
|
Shoppingsajterna Svenska AB (65 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ingen signal vid DVI-Hdmi, le37M86 (13 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung M86, digital-tv, comhem etc. (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE40M86 och Nvidia 8800GTS640 (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung M8 vs. Sony D3000 (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE37M86 vs LE40M86 (10 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilka modeller bör man inte missa att titta på innan köp? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Knäpper i TV:n (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Julhandel! (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
40" D3000 eller 40" M86? (9 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung PS-50P96FD eller Samsung LE-52M87? (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung tappade menyer? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
TV för ca 15-20000 (13 inlägg)
|
17 år sedan
|
Tv med inbyggd digitalbox (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Gällande Samsumg LE52M86 (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Sharp LC-52XD1E el Samsung LE-52M87BD (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
LCD-TV till spelkonsoler? (26 inlägg)
|
17 år sedan
|
LG 42LF66 eller Samsung LE-40M86BD (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-46M86BD vs. Sharp LC-46XD1E (9 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bra HD LCD-TV för multipla ändamål (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilken LCD >50" ska jag välja? (18 inlägg)
|
17 år sedan
|
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vad ska jag välja och varför? (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Gästbok för Adde81 (5 inlägg)
|
17 år sedan
|
Köpråd (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
Postad 22 augusti 2007 - 07:46
kh_vorsteh
-
kh_vorsteh
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Läste i någon av trådarna att VOXON levererar XEE-modellen. Är det någon som köpt en av dom som kan berätta vilken firmware apparaterna har ?
Mvh Pär
<{POST_SNAPBACK}>
Voxon köper in sina samsungs via svenska Leverantörer och har dessutom riktigt fina priser + hemleverans för 95 kr Min Samsung har firmware: 2000 köpt i slutet av Juli månad. Inga buggar påträffade. Är riktigt nöjd med tv
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar för det svaret !
Jag står och väljer mellan VOXON och INET (som enligt uppgift även skall ha XEE). För dagen är INET billigast. Tänker vänta 2 veckor till, då skall samsung lansera nästa generation på IFA-mässan, kanske glider priset ner lite till
http://www.prylporta..._MKF940.dbp.asp
Själv har jag parabol med scart, och dvd med scart. Kan Du svara på om Samsungen ger acceptabelt bra bild via scart ?
Mvh Pär
<{POST_SNAPBACK}> Har själv digital tv via canal digital och bilden blir avsevärt mycket bättre än analog. Har en pioneer dvd-spelare och bilden blir riktigt bra med scart. Det är flera kategori som har betydelse hur bilden blir som t.ex: dvd spelare med minst Video 108 Mhz/12 bits, bitrate över 4000 på dvd filmen, uppskalning till 1080p, vad du har för scart. Lägger upp en bild på hur digital tv ser ut. Svart är verkligen svart på tv . Svårt att skilja på höljet och själva tv bliden när den visar svart
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för infon, ser mycket bra ut! Ser att OnOff säljer 40M86 med lågt pris (16490), men 40M87 för 19595. Sålde dom inte bara M87 tidigare ? Mvh
Postad 22 augusti 2007 - 13:20
Anikitos
-
Anikitos
-
Rookie
-
1 inlägg
Köpte min LE46M87 den 11 Augusti och hade då 1008 Firmware.
Enda jag kunde bekräfta var just movieplus felet, 24p och xbox kunde jag inte testa.
Efter några dagar pratade jag med Samsung i Stockholm och dem sa att dem skulle skicka en tekniker hem till mig, tydligen så fanns jag inom området för deras prestige service.
Tog några dagar och teknikern kom hem till mig idag och patchade firmwaren till version 2004.
Movieplus felet är borta.
Det som är intressant är just att firmwaren är version 2004, jag trodde att senaste var 2002.
Kanske nån ka ta reda på exakt vad 2004 fixar för problem?
Anikitos
Postad 22 augusti 2007 - 15:56
DrTech
-
DrTech
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Köpte min LE46M87 den 11 Augusti och hade då 1008 Firmware. Enda jag kunde bekräfta var just movieplus felet, 24p och xbox kunde jag inte testa.
Efter några dagar pratade jag med Samsung i Stockholm och dem sa att dem skulle skicka en tekniker hem till mig, tydligen så fanns jag inom området för deras prestige service.
Tog några dagar och teknikern kom hem till mig idag och patchade firmwaren till version 2004. Movieplus felet är borta.
Det som är intressant är just att firmwaren är version 2004, jag trodde att senaste var 2002. Kanske nån ka ta reda på exakt vad 2004 fixar för problem?
Anikitos
<{POST_SNAPBACK}>
Grattis, intressant info. Har ej hört om 2004. Ska kolla upp det.
Postad 22 augusti 2007 - 16:56
geggen
-
geggen
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
Någon som kan bekräfta huruvida sammyn INTE klarar att pixelmappa 1:1
Ryktas om en förlust på 2,5%
Någon som vet???
Tacksam för svar!
/Willespappa
<{POST_SNAPBACK}>
Den pixelmappar, men du måste välja "Just Scan" i zoom-menyn
<{POST_SNAPBACK}>
Ok! då var alla frågetecken utredda. Bara kvar att lägga en beställning. Ingen verkar ju ha nån inne (av dom som man kan tänka sig beställa av) så man får säkert vänta någon/några veckor men det är det f*n värt, denna LCD är ju helt suverän. Ska bli enormt skönt att slippa Sharp 46:an och alla fel som var på den! Tack till alla som hjälpt mig reda ut alla funderingar! /Willespappa
Postad 22 augusti 2007 - 22:16
Federsel
-
Federsel
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
hej,
har precis fått¨min 40m86. Firmware är 2000 och allt verkar bra (ingen movieplus-bugg i alla fall)
har dock en fråga - när jag ser på tv genom dtv (inbyggda boxen) kan jag inte ändra alla inställningar under menyn. Exempelvis är "xvYCC" grå och kan inte ändra på den inställningen, likaså "HDMI svart".
Sedan undrar jag om någon fått ny info om firmware 2004. Har 2000 just nu, är det värt att kontakta samsung och be de komma till mig och patcha tvn (kan få prestigeservice).
Postad 23 augusti 2007 - 05:01
richardb86
-
richardb86
-
Amatör
-
-
57 inlägg
det är ju ingenstans man kan få tag på tvn om man inte vill betala butikspris, beställt från datorbutiken.com nu, men de har väl den inte inne som några andra heller. Ska se vad de har för leveransdatum och även firmware och ifall det är XEE. Har även lagt en order på voxon (tror jag det heter) men tar det stället där man kan få den snabbast 
<{POST_SNAPBACK}>
Datorbutiken.com säljer svenskimporterade modeller, XEE. Även levererar de med den senaste, eller näst senaste mjukvaran. För övrigt om du bor i närheten av Staffanstorp så kan du hämta tv:n direkt i lagret, istället för att få den hemskickad och betala frakt....
<{POST_SNAPBACK}>
du är en pärla, det var svar på mina frågor. Jag fick prel. leveransbesked av datorbutiken 24, dvs imorgon, får se om de skjuter upp det eller inte. Kanske man kan spela ps3 nästa vecka i full hd, wiiuu!
Postad 23 augusti 2007 - 07:17
Jonas_PE
-
Jonas_PE
-
Rookie
-
4 inlägg
hej, har precis fått¨min 40m86. Firmware är 2000 och allt verkar bra (ingen movieplus-bugg i alla fall)
har dock en fråga - när jag ser på tv genom dtv (inbyggda boxen) kan jag inte ändra alla inställningar under menyn. Exempelvis är "xvYCC" grå och kan inte ändra på den inställningen, likaså "HDMI svart".
Sedan undrar jag om någon fått ny info om firmware 2004. Har 2000 just nu, är det värt att kontakta samsung och be de komma till mig och patcha tvn (kan få prestigeservice).
<{POST_SNAPBACK}>
Har också problem med gråa menyer, som jag har skrivit tidigare om. När jag tittar på vanlig tv dvs via den analoga signalen dvs coaxfrån ett comhem uttag så kan jag inte ställa in vitbalansen under fininställningar (eller vad den nu heter.) Alternativer är just grått... Hade varit kul att höra om det går att öppna upp eller få tillgänglig. En annan fundering är vad som händer med resetfunktionen i servicemenyn, om denna resettar alla inställningar dvs både service menyn OCH den vanliga användarinställningen. Eller om den endast resetar användarinställningen.
Postad 23 augusti 2007 - 10:00
HTPC_Zalman
-
HTPC_Zalman
-
Användare
-
-
135 inlägg
Vilket besvär det ska vara med firmwareversioner... Kan man på något sätt se utanpå kartongen om det är ny firmware? På något tillverkningsdatum eller någon annan märkning/serienummer?
Man vill inte helst få en TV som man får skicka iväg det första man gör, det kostar ju pengar att skicka det tunga aset också. (Nej, jag har förmodligen inte rätt till hembesök, bor 2,5 mil utanför Uppsala)
Vore perfekt om Onoff kunde kolla serienummer innan de skickar oväg paketet, är det ett gammalt serienummer kan de ju behålla den och lämna in den direkt till Samsung, så slipper den mellanlanda hos mig.
Postad 23 augusti 2007 - 10:58
Unregistered178ff7d4
-
Unregistered178ff7d4
-
Användare
-
-
169 inlägg
Vilket besvär det ska vara med firmwareversioner... Kan man på något sätt se utanpå kartongen om det är ny firmware? På något tillverkningsdatum eller någon annan märkning/serienummer?
<{POST_SNAPBACK}>
Scrolla upp till Aug 9 2007, 16:17.
Postad 23 augusti 2007 - 11:06
HTPC_Zalman
-
HTPC_Zalman
-
Användare
-
-
135 inlägg
Ah, tackar.
Postad 23 augusti 2007 - 18:16
richardb86
-
richardb86
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jonas_PE:
Fick detta mail av datorbutiken när jag frågade lite om firmware och varifrån de hämtar sina tv apparater:
"Hej Vi får inte dessa direkt av samsung utan ifrån en underdistributör.Vilken firmware den kommer ha har vi ingen information om tyvärr. Med vänlig hälsning Martin/Kundservice"
Kan det innebära att den är importerad ? man vill ju kunna skicka in tvn vid problem till samsung sverige och inte samsung pakistan, det känns inte så lockande.
Sedan känns det som de är okunniga som inte har en aning om firmware.
Från voxon.se sa de iaf att det var samsung sverige och att det kommer med senaste firmwaren, ska man skita i datorbutiken ? www.voxon.se är även billigare.
Redigerat av richardb86, 23 augusti 2007 - 18:17.
Postad 23 augusti 2007 - 19:44
emhag677
-
emhag677
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har igår (22/8) köpt en M86 40" på Siba:
T-TLPPEUMD-1010
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1004
apr 06 2007
och såg med nöje fram emot den. Men den var tyvärr ganska gammal. Förutom BB som ett fyrklöver över panelen så beter den sig skum. Jag försöker koppla in min dator som stöder 2048 x 1536 ut men TVn vägrar acceptera högre upplösning än 1024x768 vare sig jag kör med DVI till VGA eller DVI-HDMI (till port 2). På skärmen står: ej tillgängligt läge". Jag har läst i forumet men inte sett om ngn har lyckats koppla ihop annat än PS3/X-box med hög upplösning till TVn. Har någon något förslag hur jag ska lösa det?
PS var kan man läsa om hårdvaruproblem som t ex ett mkt högt 50Hz(?)-biljud som man inte får diskutera här DS
Postad 23 augusti 2007 - 20:19
Federsel
-
Federsel
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
angåenda gråa menyer:
när jag installerade min ps3a kunde jag välja alla andra options som var gråa förr. Alltså verkar det som om vissa inställningar inte kan ändras på när man kollar genom den inbyggda digitalboxen medan när man anslutar te x hdmi-enheter kan allt ändras.
Postad 23 augusti 2007 - 23:52
rickard64
-
rickard64
-
Amatör
-
-
67 inlägg
fick tillbaka min idag, äntligen.
Fick också 2004 firmware, allt verkar fixat, dock slarvade dom bort min fjärris 
jaja går ju att använda tvn utan den nu hur som men lite jobbigt är det
Postad 24 augusti 2007 - 00:57
HTPC_Zalman
-
HTPC_Zalman
-
Användare
-
-
135 inlägg
Det finns folk som fortfarande har problem med firmware 2004... http://www.avforums....=528371&page=17 Knepigt hur man ska göra. Vågar man köpa en Samsung nu eller ska man vänta i ett halvår eller något, tills stormen har lagt sig. Hmmm...
Postad 24 augusti 2007 - 08:12
Jonas_PE
-
Jonas_PE
-
Rookie
-
4 inlägg
Jonas_PE:
Fick detta mail av datorbutiken när jag frågade lite om firmware och varifrån de hämtar sina tv apparater:
"Hej Vi får inte dessa direkt av samsung utan ifrån en underdistributör.Vilken firmware den kommer ha har vi ingen information om tyvärr. Med vänlig hälsning Martin/Kundservice"
Kan det innebära att den är importerad ? man vill ju kunna skicka in tvn vid problem till samsung sverige och inte samsung pakistan, det känns inte så lockande. Sedan känns det som de är okunniga som inte har en aning om firmware. Från voxon.se sa de iaf att det var samsung sverige och att det kommer med senaste firmwaren, ska man skita i datorbutiken ? www.voxon.se är även billigare.
<{POST_SNAPBACK}>
Anledningen att jag köpte från datorbutiken var att jag kunde slippa betala frakt, plus att jag har bara gott att säga om dem. Den jag köpte hade iallefall XEE på kartongen samt 200x-versionen.. ANG PC Så har jag kopplat min PC DVI-HDMI med en 4m halvbudgetkabel (net on nets egna) utan problem. Visar 1080 hur bra som helst. Har ett NVIDIA GeForce 6600 GT. "PC-inställningarna" i menyn är gråmarkerad, men använd "skanna" för att definera bildstorleken bildstorlek. Dock gör samsungen inte något vidare bra jobb för att hantera mindre upplösningar. Någon som vet hur man ökar teckenstorleken i windows?
Postad 24 augusti 2007 - 08:27
Unregistered0f33ff87
-
Unregistered0f33ff87
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hej igen!
Efter att pratat med butikschefen på Onoff verkar allt lösa sig med prestigeservicen dvs en hemmaservice är beställd trots att jag inte bodde inom området (felar på en mil)
Han blev förbannad och sa att han skulle kontakta kundservice åt mig vilket gav resultat, skillnad på folk å folk verkar det som
Ska bli skoj att få den senaste firmware då jag trycker på 1008.
Underbar tv förresten,
fridens
Postad 24 augusti 2007 - 10:16
raim
-
raim
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tjena
'jag har en 40m86 som jhag köpte i mars. den har firmware 1008. Men jag har inte tänkt så mycket på movieplus buggen och har ingen xbox. den buggen som jag har märkt av är 24hz då jag måste tvinga ut den från min ps3. Jag tycker inte heller jag lider av någon clouding heller. Är det värt att kontakta samsung och se om dom kan fixxa firmwaren eller ska jag acceptera läget?
Postad 24 augusti 2007 - 11:31
rickard64
-
rickard64
-
Amatör
-
-
67 inlägg
grymt nöjd med firmware 2004 dock lider den fortfarande av freeviewbuggen :/
men nu verkar det som att jag kommer få en helt ny tv ändå, med tanke på att jag har 2 blåa pixlar.
Måste ha lite otur med min tv...
Har verkligen ingen lust att sitta utan tv i 2 veckor igen. lite klurigt.
någon annan som haft några döda pixlar? eller "stuck"?
Postad 24 augusti 2007 - 16:07
jonatannn
-
jonatannn
-
Användare
-
-
188 inlägg
Tjena 'jag har en 40m86 som jhag köpte i mars. den har firmware 1008. Men jag har inte tänkt så mycket på movieplus buggen och har ingen xbox. den buggen som jag har märkt av är 24hz då jag måste tvinga ut den från min ps3. Jag tycker inte heller jag lider av någon clouding heller. Är det värt att kontakta samsung och se om dom kan fixxa firmwaren eller ska jag acceptera läget?
<{POST_SNAPBACK}>
Har precis det dilemmat du nämner och har försökt att kontakta Samsung för att få en uppgradering.. Du kan läsa om eländet i mitt inlägg nr #282 Lyckas du få en uppgradering så skulle jag gärna vilja veta namnet på den som du pratade med, hoppas att du har bättre övertalningsförmåga än mig.
Postad 24 augusti 2007 - 17:36
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag har nu kontaktat Samsung, vägen uppifrån då supporten inte vet ett smack.
Dom som sitter en bit upp i hierarkin och har eskalerat ärendet neråt till supporten, jag har blivit kontaktad av dom både via telefon och mail.
Den vägen kom jag ingenvart hursomhelst.
Däremot har jag diskuterat detta med min lokala handlare som hade allt i denna tråd på fötterna innan han kontaktat säljansvarig som i sin tur tagit reda på hur det ligger till.
Efter att ha fått denna info så har jag upptäckt ett par fel i denna tråd, tillexempel vilken produktionslinje som har vilken firmware och när den är tillverkad.
Det går inte alls att avgöra till 100% att P8 t.ex. har firmware 2002, det kan _ingen_ på samsung nordic garantera, inte ens att den är tillverkad i augusti, säljansvarig har själv sagt detta och han säger att det kvittar vad nån annan påstår.
Man kan m.a.o. ha otur med firmware.
Men, kan jag säga nu, att man kan få ganska generösa erbjudanden om man förhandlar innan man köper maskinen och om man köper den hos en serviceinriktad handlare d.v.s. inte nån skum nätbutik.
I mitt fall är det Euronics jag har med att göra och jag har väntat med att be dom ta hem en maskin innan alla mina frågor blivit besvarade.
Men nu är allt utrett och jag har beställt en 52" M86.
T.ex. har jag blivit lovad att det går med serviceverkstadens hjälp (jag bor i småstad så jag har inte rätt till Prestigeservice) via telefon och programvara att flasha tv'n hemma utan att skicka den 15 mil till närmsta serviceverkstad utan att garantin bryts.
Jag vet inte om denna särbehandling beror på att jag förhandlat massor och att min handlare är väldigt serviceinriktad och att jag dessutom har fått igenom en reklamation på en äldre 46" (LE46M51B)som dom inte kunde laga i tid.
Det bör tilläggas att jag skulle få pengar i handen på reklamationen tillbaka och att jag nu varit utan tv sen i början på Juni och dessutom svurit på att köpa annat märke om jag inte får min frågor besvarade korrekt.
Jag antar att detta spelar en stor roll i sammanhanget, hursomhelst så får jag nu en 52" M86 men jag får peta emellan en liten slant, jag hade kunnat få en 46" utan att lägga emellan en krona, men efter att fått svar på alla mina frågor ang. service etc. så lägger jag gärna emellan nettokostnaden på maskinerna då resten av teven redan är betald.
Men som sagt, lita inte på att serienummer och firmware stämmer överrens.
Om ni köper er tv på Euronics så har dom dessutom avtal med samsung att ett fel ska vara avhjälpt på max 3 veckor under normala förhållanden, detta avtal gick inte helt att applicera på mig då det varit sommar och halvbemanning, men dom insåg att väntetiden skulle bli galet lång så dom valde att klappa igenom reklamationen rätt snart ändå.
Det är bara ett litet aber nu, dom får inte in nya M86 52" till distribution förrän preliminärt slutet på september, så jag blir sittande med en liten bubbeltv ett tag till, dock känner jag mig inte alls osäker på köpet nu när jag stött och blött detta med folk på samsung som vet vad dom pratar om, dvs. inte supporten som bara är ett utlejt callcenter som inte får info angående firmwares etc.
Så ett råd, håll er till listade återförsäljare som har god kontakt med Samsung Nordic innan ni köper en sån här maskin.
Köp gråimporterat och skyll er själva
Postad 24 augusti 2007 - 17:53
Chris Ya
-
Chris Ya
-
Forumräv
-
-
665 inlägg
Lider av blödningar på min m87:a. Snackat med samsung och det kommer hit någon nästa vecka som tar in tvn på service. Segt att bli av med tvn i 8-10 dagar
Sen undrar jag om buggen med 24hz har något att göra med att man måste tvinga ps3:an att skicka 24hz så tv:n visar det? Ska tv:n klara att visa 1080p/24hz utan att man ska behöva tvinga den?
Postad 24 augusti 2007 - 18:57
Beneath a Steel Sky
-
Beneath a Steel Sky
-
Rookie
-
8 inlägg
Så ett råd, håll er till listade återförsäljare som har god kontakt med Samsung Nordic innan ni köper en sån här maskin.
Köp gråimporterat och skyll er själva 
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut. Dessutom är det stor skillnad mellan många av återförsäljarna. Jag menar, jag har stött på personal som verkar väldigt pålästa, men visar sig inte alls ha koll. Särskilt på större ställen som Siba och Elgiganten. Så dubbelkolla alltid.
Postad 24 augusti 2007 - 19:09
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Min handlare påstod sig aldrig vara påläst angående detta, han vet massor om sån här teknik men kände inte till dessa problem, m.a.o är han ärlig.
Men han kollade ju upp det åt mig och pressade fram adekvata svar, dessutom har han väldigt god personlig kontakt med säljansvarig på Samsung.
Redigerat av holyhansen, 24 augusti 2007 - 19:10.
Postad 24 augusti 2007 - 21:16
NicoClean
-
NicoClean
-
Rookie
-
2 inlägg
Modell: 40M87
T-TLPPEUMD-2000
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
May 22 2007
Inköpsställe: Dustin Home
24hz stöd: Ja (publiceras åtminstone till datorn)
MoviePlus bugg: Vet ej, förmodligen OK
Xbox360 bugg: Vet ej, förmodligen OK
Freeview bugg: Vet ej, förmodligen OK
F.ö. fick jag inte till 1:1 pixelmappning från datorn via HDMI (använder nr HDMI port nr 2) förrän jag valde att mata TVn med 50 Hz 1920x1080; 60 Hz eller 24 Hz funkar inte för mig (än). Har ett Sapphire Radeon HD 2600 XT.
Postad 24 augusti 2007 - 23:42
leolej
-
leolej
-
Rookie
-
7 inlägg
Modell: 40M86
T-TLPPEUMD-2000
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
May 22 2007
Inköpsställe: Fyndbörsen.se (grymt bra och snabb leverans för övrigt  )
24hz stöd: Vet ej, förmodligen OK
MoviePlus bugg: Vet ej, förmodligen OK
Xbox360 bugg: Vet ej, förmodligen OK
Freeview bugg: Vet ej, förmodligen OK
Jag har precis köpt en LE-40M86BD-XEE och har också haft lite trassel med inställningarna. Jag har ett Gigabyte Geforce 7600GT. Problemet med upplösningen via DVI-D-HDMI kabel från PC:n till TV:n löste jag genom att uppdatera till senaste drivarna från NVIDIA. Vid inställning sedan rekommenderades 1080p (1920x1080) av setupen från nvidia. DEt blev klockren bild på skrivbordet och så även på x264 filmer i 1080p, för att inte tala om spelet Dark Messiah som var grymmt snyggt!
Jag får dock inte till DVD-film, varken via VLC, WINDVD8 eller MP classic... någon som har nåt tips där? Blir bara svart bild, detsamma gäller för vanliga xvids :-(
Går det kanske inte att "skala" ner då jag har 1080p upplösningen till de lägre xvid eller dvdr kvalitén så att jag måste byta upplösning om jag ska kolla på något annat format?
Eller är det bara något knas på alla dessa codecs och dess inställningar som spökar ?
Hilfe bitte !! :-)
Annars är jag störtnöjd med min nya ögonsten... grymme tv:n :-)
Redigerat av leolej, 24 augusti 2007 - 23:48.
Postad 25 augusti 2007 - 10:08
leolej
-
leolej
-
Rookie
-
7 inlägg
Jahapp, var nog nå vasing med mpc eller nåt, resetade ffdshow o bootade om pc:n och vips så funkade allt bra
Postad 25 augusti 2007 - 10:18
Chris Ya
-
Chris Ya
-
Forumräv
-
-
665 inlägg
Sen undrar jag om buggen med 24hz har något att göra med att man måste tvinga ps3:an att skicka 24hz så tv:n visar det? Ska tv:n klara att visa 1080p/24hz utan att man ska behöva tvinga den?
Någon som vet detta?
Postad 25 augusti 2007 - 10:23
Unregistered0f33ff87
-
Unregistered0f33ff87
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Finns det någon fördel med att köra med 24hertz när man kopplar datorn till tv:n?
Det borde väl enbart göra någon nytta då man spelar upp en blu-ray/hd-dvd film från en skiva som
är lagrad med 24 hertz för att slippa omvandlingen?
Varför lagras inte blu-ray filmerna i 50/60 hertz från början precis som de ligger på dvd skivan?
MVH Claes
Postad 25 augusti 2007 - 11:01
Lunten
-
Lunten
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Kanske finns i tråden redan men kunde inte hitta det.
Vilket fall, är det någon som har bra inställningar att dela med sig för Xbox 360 via Component?
Postad 25 augusti 2007 - 12:24
yhrn
-
yhrn
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Någon som vet detta?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är precis det som är buggen (man ska inte behöva tvinga ut 24Hz utan TV:n ska glatt berätta att den stöder det). Problemet var att äldre versioner av PS3:s firmware inte kunde tvinga ut 24Hz så då gick det inte alls.
Postad 25 augusti 2007 - 15:17
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Finns det någon fördel med att köra med 24hertz när man kopplar datorn till tv:n? Det borde väl enbart göra någon nytta då man spelar upp en blu-ray/hd-dvd film från en skiva som är lagrad med 24 hertz för att slippa omvandlingen? Varför lagras inte blu-ray filmerna i 50/60 hertz från början precis som de ligger på dvd skivan?
MVH Claes
<{POST_SNAPBACK}>
Filmerna lagras i 24 hertz p.g.a. filmerna spelas in i 24fps original på 35mm inspelningen, alltså slipper man trassel med konvertering och får ett exakt förhållande till originalet. När du går på bio så är det 24fps du tittar på.
Postad 25 augusti 2007 - 18:39
Chris Ya
-
Chris Ya
-
Forumräv
-
-
665 inlägg
Någon som vet detta?
<{POST_SNAPBACK}> Det är precis det som är buggen (man ska inte behöva tvinga ut 24Hz utan TV:n ska glatt berätta att den stöder det). Problemet var att äldre versioner av PS3:s firmware inte kunde tvinga ut 24Hz så då gick det inte alls.
<{POST_SNAPBACK}>
Ahfan, så det är buggen. Tack, då ska jag säga det till service-killarna som kommer och hämta min tv nästa vecka. Många som lider av 24hz buggen?
Postad 25 augusti 2007 - 23:01
Star24
-
Star24
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej
Har precis köpt följande tv:
Modell: le40M86BDX/XEE
Firmware:1000!?
Butik:Siba (Örebro)
Inköpsdatum:20070824
Buggar: Ja det måste det vara
Clouding: Ja
Kommer dock inte in i servicemenyn via det sätt som anges i denna tråd. Men får fram info om firmware via knappen d.menu så min första fråga är om detta är samma sak?
Sedan så har tv serienr XXXXXXJP3XXXX innebär det att den är tillverkad i Mars?? Är ju typiskt mig att ha vetat så länge på denna tv för att just slippa dessa problem som brukar följa nya modeller!
Tycker bilden är riktigt dålig, suddig och hack/eftersläppningar som f-n. Om det är movieplus eller inbyggda digitalboxen som orsakar detta vet jag inte. Så inte nog med att jag lyckas fått tag på den äldsta (?) firmware utan givitvis oxå kraftig clouding.
Vad skulle ni göra?? Lämna tillbaks att ta pengarna eller begära en "nyare" modell av SIBA??
Postad 26 augusti 2007 - 00:21
S00der
-
S00der
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej
Jag köpte en 40"M86 på Fyndbörsen, som jag fick för ett par veckor sen. Det är en XEE med
firmware 2000.
Jag har inga uppenbara buggar som jag sett nämnas i denna tråd (har dock inte testat HDMI än, återkommer).
Däremot får jag en difus bild (typ skuggbild) när jag kör 60hz genom scart. Den blir väldigt tydlig när jag växlar mellan 50 och 60hz på min Wii. Jag får en komponentkabel till Wii nästa vecka, ska se hur det ser ut då. Om det fungerar tror jag inte om jag orkar skicka in tvn på lagning eftersom jag då kommer köra ytterst lite 60hz genom scarten.
Jag ska åka till en kompis till veckan (som har samma tv) och se om han har samma fel.
Till Xbox360 är bilden så gott som pefekt (och jag vet vad jag pratar om). Det enda felet är att färgerna är lite, lite fel, men bättre än på många andra nya LCD. Fast färgfelen syns mest om man kollar på en film med verkliga miljöer, och jag kan tänka mig att de flesta inte ens ser det då heller, det är inget som stör.
På sämre signaler, typ GameCube via s-video, är bilden riktigt bra, förutom att det i vissa spel smyger sig in lite röd färg där det inte ska vara rött, tror det kallas red push eller nått på fackspråk. Men det är åxå en bagatell och kan knappast räknas som en bugg. (tycker jag)
Postad 26 augusti 2007 - 09:11
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hej
Firmware:1000!? Butik:Siba (Örebro) Inköpsdatum:20070824
Buggar: Ja det måste det vara Clouding: Ja
Kommer dock inte in i servicemenyn via det sätt som anges i denna tråd. Men får fram info om firmware via knappen d.menu så min första fråga är om detta är samma sak?
Sedan så har tv serienr XXXXXXJP3XXXX innebär det att den är tillverkad i Mars?? Är ju typiskt mig att ha vetat så länge på denna tv för att just slippa dessa problem som brukar följa nya modeller!
Tycker bilden är riktigt dålig, suddig och hack/eftersläppningar som f-n. Om det är movieplus eller inbyggda digitalboxen som orsakar detta vet jag inte. Så inte nog med att jag lyckas fått tag på den äldsta (?) firmware utan givitvis oxå kraftig clouding.
Vad skulle ni göra?? Lämna tillbaks att ta pengarna eller begära en "nyare" modell av SIBA??
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan inte lämna in tv'n och få en ny via DOA anmälan pga firmware, så jobbar dom inte, du måste få firmware uppdaterad, däremot kan du nog åberopa clouding om den har kraftiga problem med det. Ang. firmware så fick jag löftet att jag kan få göra det hemifrån om min har gammal firmware då jag diskuterat detta innan jag beställde tv'n.
Redigerat av holyhansen, 26 augusti 2007 - 09:12.
Postad 26 augusti 2007 - 18:34
Noten
-
Noten
-
Rookie
-
5 inlägg
Har köpt en le37m86 XEE på siba i veckan. Men jag hittar inte var Firmware nr eller mainboard nr sitter. Jag har kollat i D.MENY / inställningar / System / Produktinformation. Men det står inte rätt Firmware eller någonting. Tror det är information till digitalboxen.
Någon som kan hjälpa? =)
Postad 26 augusti 2007 - 18:53
Federsel
-
Federsel
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Noten: TV i standby läge (=avstäng), tryck sen »»» info »»» meny »»» mute »»» ON (starta TV:n)
Postad 26 augusti 2007 - 19:01
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Finns det något sätt att säkerställa modell (XEE) samt firmware(>=2000) när man beställer från någon online butik?
Om man kollar på syster-siten prisjakt så skiljer det ju en smula i pris, ex. från siba kan man få tvn hemleverarad för under 17000, men hur stor "risk"/"chans" är det att det är rätt modell och firmware från dem? Man vill ju inte beställa hem tvn och behöva skicka den direkt? Nån som har några generella tips?
Ber om ursäkt om denna fråga ställts 1000 ggr, det var ändå 12-sidor att gå igenom här.
/D
Postad 26 augusti 2007 - 19:28
rickard64
-
rickard64
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Finns det något sätt att säkerställa modell (XEE) samt firmware(>=2000) när man beställer från någon online butik?
Om man kollar på syster-siten prisjakt så skiljer det ju en smula i pris, ex. från siba kan man få tvn hemleverarad för under 17000, men hur stor "risk"/"chans" är det att det är rätt modell och firmware från dem? Man vill ju inte beställa hem tvn och behöva skicka den direkt? Nån som har några generella tips?
Ber om ursäkt om denna fråga ställts 1000 ggr, det var ändå 12-sidor att gå igenom här.
/D
<{POST_SNAPBACK}>
risken är minst att köpa från något ställe där åtgången är stor. och då känns det inte som att siba ligger med högst försäljning med tanke på pris. fyndbörsern har tydligen 2002/2004 maskiner dom skeppar ut nu verkar det som.
Postad 26 augusti 2007 - 21:17
Star24
-
Star24
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan inte lämna in tv'n och få en ny via DOA anmälan pga firmware, så jobbar dom inte, du måste få firmware uppdaterad, däremot kan du nog åberopa clouding om den har kraftiga problem med det.
Ang. firmware så fick jag löftet att jag kan få göra det hemifrån om min har gammal firmware då jag diskuterat detta innan jag beställde tv'n.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, tack, då blir det nog att åberopa problem med clouding. Eller är ngn som har efarenhet om detta ngt som försvinner med tiden? Jag lyckas inte komma in i service menyn trots att jag har tv'n i stand-by och trycker: "info" "meny" "mute" "on" (via fjärren) Har jag missat ngt?
Postad 26 augusti 2007 - 21:54
Unregisteredbcb6f925
-
Unregisteredbcb6f925
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan inte lämna in tv'n och få en ny via DOA anmälan pga firmware, så jobbar dom inte, du måste få firmware uppdaterad, däremot kan du nog åberopa clouding om den har kraftiga problem med det.
Ang. firmware så fick jag löftet att jag kan få göra det hemifrån om min har gammal firmware då jag diskuterat detta innan jag beställde tv'n.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, tack, då blir det nog att åberopa problem med clouding. Eller är ngn som har efarenhet om detta ngt som försvinner med tiden? Jag lyckas inte komma in i service menyn trots att jag har tv'n i stand-by och trycker: "info" "meny" "mute" "on" (via fjärren)
Har jag missat ngt?
<{POST_SNAPBACK}>
Har haft min TV i ett par månader och använt den rätt mycket. Hade en del clouding i synnerhet i mitt högra övre hörn, men i princip helt borta nu.
Postad 26 augusti 2007 - 23:09
hanse
-
hanse
-
Rookie
-
8 inlägg
T-TLPPEUMD-2000
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1001
May 22 2007
Inköpsdatum: 2007-08-26
Inköpsställe: Elgiganten
Pris: 17990
Uppgradering: Nej
24hz stöd: Ej Testat
MoviePlus bugg: Nej
Xbox360 bugg: Ej testat
Freeview bugg: Nej
Clouding: Ja, men ej så det stör
Buzzing: Nej
Annan bugg: Har problem att Meny-inställningarna resettar (återställer) sig ibland. (Har hänt två gånger i kväll)
Support kontakter: Nej
Övrigt: Inget
Postad 27 augusti 2007 - 08:28
raim
-
raim
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
En störande sak som jag har märkt av det senaste är att tvn ger igrån sig ett surrande ljud. När jag sitter på natten och har ganska lågt ljud på hör jag att tvn surrar. Har n¨gon annan märkt av det eller är det någon defekt på tvn.
Postad 27 augusti 2007 - 09:08
Blind Guardian
-
Blind Guardian
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Hej allihopa, en kort fråga bara.
Någon som vet hur en xbox hd-dvd spelare funkar ihop med en M86 37"? Detta är nämligen kombon jag funderar på att införskaffa mig. Vi kan utgå från att jag beställer den från fyndbörsen eller nåt annat ställe som har en ny firmware samt Xbox elite som har HDMI utgång.
Om jag väljer PS3 istället för Xbox, funkar dessa apparater bra ihop med nyaste firmware, dvs TVn visar 1080p/24p vid bluray filmer?
Tack för hjälpen
Postad 27 augusti 2007 - 09:31
Unregistered271537fe
-
Unregistered271537fe
-
Användare
-
-
145 inlägg
Fick min sovrumstv idag,
T-TLPPEUMD-1013
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1001
May 22 2007
Inköpsdatum: 2007-08-27
Inköpsställe: Technistore
Pris: 16500:ish
Uppgradering: Nej
24hz stöd: Ok
MoviePlus bugg: Nej
Xbox360 bugg: Ej testat
Freeview bugg: Inte vad jag kan se, kass bild på 3:an och 6:an men det är det ju jämt
Clouding: Nej
Buzzing: Nej
Annan bugg: Inga kända ännu
Support kontakter: Nej
Övrigt: Inget
Postad 27 augusti 2007 - 09:47
frero
-
frero
-
Rookie
-
2 inlägg
Fick min LE-52M86BDX med följande mainboard / firmware:
T-TLPPEUMD-2002
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-1011
Jun 25 2007
17:25:43
Lätt antydan till backlight bleeding / clouding på tre små områden i övre kanten men det känns inte så farligt. Finns det några riktlinjer om hur mycket man kan acceptera?
En annan lite n00b-fråga: när jag satt och pillade dit lite bild-inställningar istället för äckel-dynamic så verkar den "glömma" mina inställningar hela tiden. Någon som vet vad det kan bero på?
Finns det nån "smart" bildoptimeringsfunktion som man måste stänga av *innan* man byter till Movie?
/frero
Postad 27 augusti 2007 - 12:58
emhag677
-
emhag677
-
Rookie
-
2 inlägg
En störande sak som jag har märkt av det senaste är att tvn ger igrån sig ett surrande ljud. När jag sitter på natten och har ganska lågt ljud på hör jag att tvn surrar. Har n¨gon annan märkt av det eller är det någon defekt på tvn.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har ett ganska högt 50Hz (?) biljud som hörs även vid normalt tv.-tittande. Ljudet dubblas i styrka när jag byter källa. Anmält detta + en del annat och ska få tvn hämtad. Det förefaller som om det inte kommer från högtalarna utan snarare från nätenheten.
Postad 27 augusti 2007 - 14:05
raim
-
raim
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Men det är ett litet surrande ljud som hörs hela tiden oavsett vilken källa eller inställning man har. det låter som det kommer ifrån nätdelen också. Är det det som kallas för buzzing och är det något som ingår i garantin?
Postad 28 augusti 2007 - 15:03
R_J
-
R_J
-
Rookie
-
1 inlägg
Vore tacksam för all hjälp jag kan få av alla proffs  här!
Köpte min m86:a idag (2007-08-28)
T-TLPMPEUD-1008
T_BDPMPEUS-1004
Bord2_Calla__TR-1004 Mar 20 2007
Längst ut i tv:ns högra hörn ca 3 cm in i bilden har jag en lodrätt blå linje som sträcker sig över hela bilden, irriterande.
Då jag är nybörjare undrar jag om någon här vet vad detta kan bero på? Är det jag som har missat något eller är tvn helt enkelt paj?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|