NissE
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 december 2008 - 23:49
Hur har ni andra gjort, har ni uppgraderat till senaste firmwaret eller behållt den som ligger i.
Till er som har uppgraderat har fler eller färre problem uppstått, ifall det nu har varit några?
Postad 20 december 2008 - 00:17

tror ni den funkar med Onkyo reciver och canton högtalare?
Postad 20 december 2008 - 01:24
Nu har jag gått och köpt mig en Pio 51.
Hur har ni andra gjort, har ni uppgraderat till senaste firmwaret eller behållt den som ligger i.
Till er som har uppgraderat har fler eller färre problem uppstått, ifall det nu har varit några?
Jag uppgraderade med en gång , jag hade inga problem innan vad jag han märka och inga efter heller ,funkar kalas.
Postad 20 december 2008 - 02:43
Använde min Harmony fjärr!Och hur lyckades du själv göra den regionsfri (för dvd)?
NissE
http://www.avforums....y-blu-rays.html
Postad 20 december 2008 - 13:34
Jag har en fundering angående skivinformationen man kan få fram när man tittar på en Blu-ray film genom att trycka två gånger på knappen "display".
Trycker man där två gånger kommer följande fram:
- MPEG 4-AVC och där pendlar det runt 30 - 36 MBPS av max 40 MBPS
- T ex Dolby True HD men där pendlar det bara runt 2-3 MBPS av 30
Varför är detta så lågt? Ska det vara så eller har jag missat någon inställning.
Jag kör analogt och låter Blu-ray spelaren avkoda då jag inte har någon förstärkare med HD-ljud avkodning.
Även när jag kör Coaxial digitalt ljud blir det så lågt och då vet jag ju såklart att jag inte får Dolby True HD ljudet men ett lite förstärkt Digitalt ljud.
Hur ser det ut för er som har förstärkare som kodar av, t ex Pioneers nya SC-LX81. Är det likadant då?
Tacksam för info.
Micke
Postad 21 december 2008 - 19:55
Har en Pioneer förstärkare som tar HD formaten - men jag tycker jag upplever samma som dig. Man får kräma på volymen rätt rejält om det skall bli bra. Fast - då gnäller tanten på att basen låter i "hela huset"Hej.
Jag har en fundering angående skivinformationen man kan få fram när man tittar på en Blu-ray film genom att trycka två gånger på knappen "display".
Trycker man där två gånger kommer följande fram:
- MPEG 4-AVC och där pendlar det runt 30 - 36 MBPS av max 40 MBPS
- T ex Dolby True HD men där pendlar det bara runt 2-3 MBPS av 30
Varför är detta så lågt? Ska det vara så eller har jag missat någon inställning.
Jag kör analogt och låter Blu-ray spelaren avkoda då jag inte har någon förstärkare med HD-ljud avkodning.
Även när jag kör Coaxial digitalt ljud blir det så lågt och då vet jag ju såklart att jag inte får Dolby True HD ljudet men ett lite förstärkt Digitalt ljud.
Hur ser det ut för er som har förstärkare som kodar av, t ex Pioneers nya SC-LX81. Är det likadant då?
Tacksam för info.
Micke

Enda gångerna som jag tycker det är riktigt bra är när man kör DTS HD master audio (ex "Barnhemmet")
Postad 22 december 2008 - 21:30
El-giganten i uppsala säljer den för 4990 eller rättare sagt följer hembiobutikens pris (snubben bakom disken sa att de följer hbb priser numera på dyrare hi-fi).
Kommer 51:an att sjunka till efter jul kanske

Tomas Uppsala
Redigerat av Tomas_uppsala, 22 december 2008 - 22:46.
Postad 23 december 2008 - 00:29
Kommer 51:an att sjunka till efter jul kanske
väntar dit sen slår jag till om det inte dykt upp nått hetare.
Tomas Uppsala
Risken är att det blir dyrare efter jul. Kronan har tappat massor mot dollarn. Butiker kommer justera priserna (en del har redan gjort det. (rent allmänt då).
Postad 23 december 2008 - 15:51
Hejsan!Hur är era BD spelare? är allt enligt förväntningarna eller skulle ni köpt nån annan idag??, köpte hemmabio tidningen idag men de hade ju testat 71:an mot spelare för 3500-4000,- synd dom inte tog 51:an hade passat mig kalas....
El-giganten i uppsala säljer den för 4990 eller rättare sagt följer hembiobutikens pris (snubben bakom disken sa att de följer hbb priser numera på dyrare hi-fi).
Kommer 51:an att sjunka till efter jul kanskeväntar dit sen slår jag till om det inte dykt upp nått hetare.
Tomas Uppsala
Det är ingen skillnad alls mellan 51:an och 71:an om du kör bild och ljud genom HDMI, samma komponenter i båda spelarna.
Har både en Pioneer BDP-51FD region B och en Sony BDP-350 region A.
Skillnaderna är små men jag tycker att Pioneer ger bättre bild, bättre svärta och bilden är mera 3D. Alla mina regionsfria filmer köra jag numera i Pioneer spelaren.
En sak är att Pioneern är långsammare att ladda filmerna än Sonyn som jag äger! Ifall du störs av lite längre laddtider så är Pioneer-spelaren inget val för dig.
Men för mig så anser jag att den är bättre än Sonyn, jag kan vänta de fåtal extra sekunderna innan filmen spelas upp.
Lyckades också göra spelaren regfri för DVD med min Harmony One fjärr.
Är en nöjd ägare av en Pio 51FD!
Vet inte om priserna sjunker på spelaren, ifall du inte har bråttom så kan du vänta ett tag innan du köper.
Gav själv 4790 kr i en lokal butik i Västerås.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 23 december 2008 - 17:03.
Postad 24 december 2008 - 11:39
"saxat ur testet hembiotidningen 12dec"
* Bd har svårt att läsa dvd-skivorna ( men vadå?? det är väll de formatet om nått de ska klara galant att läsa eller glömde tillv det)
* Bd-java skivor formatet verkar knappt funka för Bd spelarna (ok det tar tid) men.
* Bd-java skivor har tydligen ingen "resume" får gå till start....."skit roligt"

* Uppskalningen verkar vara så där oxå men Pioneer var ändå en av de två bästa på just det...
Känns som Bd-spelare idag är tagit ur ugn för tidigt....kanske inte ens skulle bakas ihop än om man läser testet

Anledningen att jag måste köpa Bd idag är att min gamla dvd Philips 963sa klappade ihop på dvd läsningen men inte cd läsningen

Och jag vill inte köpa en sämre dvd än den och jag haft, hoppas att 51:är bättre än min gamla philips på att läsa upp dvd.
Ska ta en runda till och titta om det verkligen är så illa som tidningen skriver annars slår jag till i mellandagrna.
God Jul och tack för all hjälp
Tomas Uppsala
Redigerat av Tomas_uppsala, 24 december 2008 - 11:44.
Postad 25 december 2008 - 14:48
läser man Hemmabio-tidningens dec nr så om dvd testet där så backar man i bd köp.
"saxat ur testet hembiotidningen 12dec"
* Bd har svårt att läsa dvd-skivorna ( men vadå?? det är väll de formatet om nått de ska klara galant att läsa eller glömde tillv det)
* Bd-java skivor formatet verkar knappt funka för Bd spelarna (ok det tar tid) men.
* Bd-java skivor har tydligen ingen "resume" får gå till start....."skit roligt"dessa skivor vill jag undvika..
* Uppskalningen verkar vara så där oxå men Pioneer var ändå en av de två bästa på just det...
Känns som Bd-spelare idag är tagit ur ugn för tidigt....kanske inte ens skulle bakas ihop än om man läser testet![]()
Anledningen att jag måste köpa Bd idag är att min gamla dvd Philips 963sa klappade ihop på dvd läsningen men inte cd läsningen
Och jag vill inte köpa en sämre dvd än den och jag haft, hoppas att 51:är bättre än min gamla philips på att läsa upp dvd.
Ska ta en runda till och titta om det verkligen är så illa som tidningen skriver annars slår jag till i mellandagrna.
God Jul och tack för all hjälp
Tomas Uppsala
Har inte testat så många dvd`er ännu men det jag sett har varit väldigt mycket bättre än min gamla hk dvd25 som jag körde via component.Även cd ljudet tycker jag käns lite öppnare och bättre på något sätt.
Jag tycker inte LX71àn är prisvärd jämfört med 51àn då nästan inget tekniskt skiljer(touchknappar,inga guldplätterade kontakter och enklare analoga bildkretsar).
Sen är hela spelaren lite onödigt seg tycker jag,men det är nog en vanesak. Jämfört med min HD-DVD spelare
är denna rena blixten.
MP3 spelning funkar klanderfritt också om det är av intresse för någon,tyvärr måste du in i lite menyer så en bildvisare behövs för att starta en MP3 skiva.(har du bra komihåg kan du starta ändå).
Postad 25 december 2008 - 18:08
Sen Bd live klarar jag mig fint utan, kollar aldrig extra matrial bara på music dvd isf....ska vara där då.
När man läser testerna så verkar allt vara sådär eller så har de som testar så höga krav så man blir skeptisk.
Ska ta med lite gamla dvd skivor och testa hos handlaren innan jag köper en 51:a och se om de är så eländigt som skrivits.
nä nu ska jag dra på förfest "Gin o tonic" var dé
Tomas uppsala
Postad 25 december 2008 - 22:05
Postad 26 december 2008 - 00:26
Risken är att det blir dyrare efter jul. Kronan har tappat massor mot dollarn. Butiker kommer justera priserna (en del har redan gjort det. (rent allmänt då).
nu är den nere i 3995:- i vissa butiker enligt prisjakt ?
Postad 26 december 2008 - 11:25
+ Fantastisk bluray bild
+ Suverän dvd bild (tar ut 480i och 576i via hdmi!! perfekt!)
+ Ljudet är grymt grymt grymt bra
- Lite slö kanske jämfört mot min PS3:a men inget jag stör mig på.
Postad 26 december 2008 - 13:45
rena slå till priset....får bli en sthlm tur då

Postad 26 december 2008 - 20:20
Jag ringde Ultimate i Vimmerby som jag för övrigt alltid tycker ställer upp för oss kunder och frågade samma fråga som i mitt inlägg ovan. MPEG-4 är ju bildinformationen och det visste jag naturligtvis och enligt dom så läggs stor fokus på den på en skiva och då finns inte tillräckligt med utrymme kvar för ljuddelen på en 50gb skiva. Inom en snar framtid kommer skivor med mer minne, t ex 400gb, och då kommer ljudet att få sig en rejäl skjuts framåt och vi kommer att uppleva ljudet som mycket bättre, enligt Ultimate alltså.
Så var det med det.
Micke
Postad 27 december 2008 - 00:57
Ser ut som att det bara är Soundvision som har sänkt. Får se om övriga butiker hänger på inom kort.
Redigerat av belzebubb, 27 december 2008 - 00:58.
Postad 27 december 2008 - 22:13
Har haft min LX71:a ett par dagar nu och WOW. Jag är super nöjd. Bilden är fantastisk bra och ljudet är helt suveränt. Betydligt bättre än min PS3:a går inte ens att jämföra.
+ Fantastisk bluray bild
+ Suverän dvd bild (tar ut 480i och 576i via hdmi!! perfekt!)
+ Ljudet är grymt grymt grymt bra
- Lite slö kanske jämfört mot min PS3:a men inget jag stör mig på.
Hur 17 får du ut 480/576i via HDMI ???
Min medger bara 1080i eller 480/576p (brukar köra med 1080i - med nöjt resultat)
Postad 27 december 2008 - 22:48
Postad 30 december 2008 - 19:33
Vet ni om det är någon BluRay-film som följer med denna spelare?
//Johan
Postad 30 december 2008 - 19:48
Postad 31 december 2008 - 16:26
Jag hittar inte menyn för att välja att man ska skicka ut via bitström!
Kör jag en film med dolby truehd så visas det när man trycker på display på spelaren. Då står det Dolby TrueHD och frekvensen av 30Mbit/sec, men när jag kör en film med DTS HD-MA så står det bara dts och frekvensen av 2Mbit/sec, dock står det DTS HD på displayen på förstärkaren (Pioneer vsx-lx70). Klarar inte spelaren av DTS HD-MA just nu eller är det bara någon inställning (typ skicka med bitstörm) som jag inte kommer åt eller har hittat. Kollar man HDMI / Audio i setupen för spelaren så står det antingen AUTO eller PCM där AUTO är valt.
Postad 31 december 2008 - 18:55
Men om du har en förstärkare som kan avkoda DTS HD så går det ju att skicka signalen till förstärkaren och ta nytta av det fulla HD ljudformatet, annars så får du nöja dig med avkodning av endast DTS kärnan, vilket är 2Mbit/sec!
Den klarar ju átt avkoda Dolby TrueHD internt!
Postad 31 december 2008 - 18:59
Så ni som prenumurerar på tråden kanske får göra om det!
Redigerat av HkanW, 01 januari 2009 - 09:40.
Postad 01 januari 2009 - 02:34
Den kan inte avkoda DTS HD internt ännu, skall komma en firmware som fixar detta! Mars är det sagt!
Men om du har en förstärkare som kan avkoda DTS HD så går det ju att skicka signalen till förstärkaren och ta nytta av det fulla HD ljudformatet, annars så får du nöja dig med avkodning av endast DTS kärnan, vilket är 2Mbit/sec!
Den klarar ju átt avkoda Dolby TrueHD internt!
Precis, men när jag ska skicka signalen till stärkaren för avkodning där så står det DTS HD Master på stärkaren men det står bara dts / upp till 2 Mbit/sec när man trycker på display på spelaren. Är det så att den sänder över det fulla ljudet ändå även om den inte visar det själv?
Postad 01 januari 2009 - 09:37
Redigerat av HkanW, 01 januari 2009 - 09:38.
Postad 01 januari 2009 - 11:03
Ja den skickar det fulla DTS-HD MA ljudet som sedan förstärkaren avkodar. När spelaren får internt stöd för ljudformatatet så kommer den att visa korrekt bitrate...Precis, men när jag ska skicka signalen till stärkaren för avkodning där så står det DTS HD Master på stärkaren men det står bara dts / upp till 2 Mbit/sec när man trycker på display på spelaren. Är det så att den sänder över det fulla ljudet ändå även om den inte visar det själv?
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 01 januari 2009 - 11:03.
Postad 01 januari 2009 - 12:00
Om "DTS MSTR" (eller liknande) dyker upp i din display på receivern så har spelaren skickat bitströmmen korrekt, så skulle jag absolut tolka situationen.OK så den skickar rätt även om man inte kan utläsa det i spelaren.!?
MVH
/Chuck
Postad 01 januari 2009 - 13:50
Står och väljer mellan Pioneers LX51 (Bra pris f.t. samt äckligt snygg) och Panasonics BD 55.
Postad 01 januari 2009 - 14:05
Men hinner man inte att vänta den lilla stund det tar för att få en riktigt bra upplevelse, så bör man nog stressa ner lite i tillvaron.
Postad 01 januari 2009 - 14:09
Jo det har du ju helt rätt i. Ungefär hur lång tid tar det att läsa en BD-skiva? Tar det lika lång tid för en DVD skiva?Det tar lite tid, dock inte slöare än min förra Samsung BD-P1400.
Men hinner man inte att vänta den lilla stund det tar för att få en riktigt bra upplevelse, så bör man nog stressa ner lite i tillvaron.
Är den möjlig att göra regionsfri för DVD?
Postad 01 januari 2009 - 14:48
DVD skivor tar ca 40 sekunder!
Den skall gå att göra regionsfri för DVD uppspelning!
Postad 01 januari 2009 - 16:56
Den skall gå att göra regionsfri för DVD uppspelning!
Jepp, min är regfri på DVD.
Postad 01 januari 2009 - 17:14
Läst lite om LX51:an och undrar hur seg den egentligen är?
Står och väljer mellan Pioneers LX51 (Bra pris f.t. samt äckligt snygg) och Panasonics BD 55.
*51FD heter den. Bara så det inte blir några missförstånd. Jag skulle helt klart gått på den istället för BD55.
Någon som förövrigt vet ifall 3990:- är det nya riktpriset för spelaren?
Mer bilder från någon som har köpt skulle vara kul också!
Redigerat av belzebubb, 01 januari 2009 - 17:16.
Postad 01 januari 2009 - 18:29
Men bägge har ju sina för och nackdelar. En sak som är ett stort plus för BD55:an är ju dess internetanslutning. Känns att det skulle bli väldigt jobbigt att uppdatera Firmware på 51FD.*51FD heter den. Bara så det inte blir några missförstånd. Jag skulle helt klart gått på den istället för BD55.
Någon som förövrigt vet ifall 3990:- är det nya riktpriset för spelaren?
Mer bilder från någon som har köpt skulle vara kul också!
Vad jag läst är ju dessutom Panasonic betydligt snabbare på att läsa skivorna. Fyll gärna in med mer för och nackdelar.
Surt att dem höjde priset, får avvakta ett tag till nu då..
Postad 01 januari 2009 - 18:48
Postad 02 januari 2009 - 16:17
Dom hade tydligen kvar en . Var väldigt trevliga över telefon.
Vet någon vilken firmware som är i spelaren när man får dom ? Går det att kolla ?
Oj vad jag längtar tills den kommer .Valde mellan Panasonic -35 och Pioneer 51FD, men det går ju inte komma ifrån hur snygg Pioneer spelaren är ;-)
Redigerat av rävjägarn, 02 januari 2009 - 16:18.
Postad 02 januari 2009 - 16:22
Redigerat av THXcht, 02 januari 2009 - 16:23.
Postad 02 januari 2009 - 18:04

Fler bilder finns i mitt galleri.
Redigerat av THXcht, 02 januari 2009 - 18:05.
Postad 02 januari 2009 - 18:14
Redigerat av THXcht, 02 januari 2009 - 18:17.
Postad 02 januari 2009 - 19:06
Postad 02 januari 2009 - 19:50
THXcht-Den ser bra ut

Postad 02 januari 2009 - 21:22
Vill bara säga. Är såååååå nöjd med min LX71. Mamma mia vilken bild det blir (Både på Blu ray och DVD) på min Pio5090 och ljudet då? haha leker med min PS3:a, LEKER! Folk kan komma och säga vad dom vill om att bitstream är bitstream bla bla bla....Ljudet på LX71 låter betydligt bättre. That's it!
Vad menar du? PS3 kan inte skicka HD ljud som bitstream så det går ju inte att jämföra? Men jag håller med om att PCM från PS3 inte är i närheten av lika bra som bitstreamat till en receiver som avkodar själv.
Postad 02 januari 2009 - 22:05
Redigerat av plasmaplytet, 02 januari 2009 - 22:06.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar