Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9, tekniska frågor

1269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 09 januari 2009 - 19:36

viktorfabricius
  • viktorfabricius
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag kan också se strobe-effekten eller vad man ska kalla den på min Pioneer tv.

Men jag ser den bara ibland. Främst vid ljusa partier mot
mörk bakgrund vid panoreringar.

Vet inte om det är samma som regnbågseffekten
som ofta syns på DLP projektorer.
Ser den där också.

Exakt! Jag klarar inte av den, det får blir en Pioneer LCD i stället.
Men vad beror det på och varför gör dom så?

Postad 09 januari 2009 - 19:41

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Jag hade problem med störningar på 1,2 & 4 (lite) samt SVT HD (mycket). Jag blev uppmanad av Pioneer att uppgradea till senaste firmware, vilket gjordes. Efter uppgraderingen kunde jag inte ens se DVB-T-kanalerna, kom inte ens åt inställningsmenyerna. InfoCare var hemma hos mig igår och försökte till en början komma åt servicemenyer med sin specialfjärr, vilket inte gick. Sedan gjordes ett försök att uppdatera firmware med deras special, som inte finns tillgänglig på Pioneers hemsida, vilket inte fungerade. Därefter byttes Mainboard ut i tv:n och nu fungerar allt perfekt. Jag har perfekt bild på SVT HD med nivå ca 30% och kvalitet 100%.
Kan bara konstatera att fel finns i tv:n och en bild med störningar inte alltid behöver bero på antennsignalen.

Vilken firmware har du nu på burken efter att de bytt ut mainboard? Den nya eller en äldre? Tänkte om det alltså säkert vart ett hårdvarufel du hade eller om det kanske ordnade sig med firmware-uppgradering (men att du hade otur och själva uppgraderingen inte blev lyckad)

Postad 09 januari 2009 - 23:53

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Exakt! Jag klarar inte av den, det får blir en Pioneer LCD i stället.
Men vad beror det på och varför gör dom så?

Svarade i din andra tråd men kan väl svara här oxå.
Stör mig på detta ibland på min 5090 oxå, dock mer i början än nu !

Postad 10 januari 2009 - 18:10

Mums
  • Mums
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hade problem med min nya 5090H att den släckte ned panelen efter en stund och därefter visade felkod 8 (åtta blå blink) och ibland felkod 5. Skärmen är nu på service och jag har en låneskärm hemma.

Riktigt bra service av Pioneer måste jag säga även om det tog ett tag innan en tekniker kom och hämtade TV:n men det är klart, de måste ju få jul- och nyårsledigt också så det kan jag köpa.

Vet inte vad felet är på TV:n än så det blir intressant att höra när servicen är klar.

Edit: det var fel på ljudmodulen som har bytts ut och TV:n funkar nu prima ;)

Redigerat av Mums, 01 februari 2009 - 10:46.

Postad 11 januari 2009 - 10:54

Unregistered0164eb9c
  • Unregistered0164eb9c
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Vilken firmware har du nu på burken efter att de bytt ut mainboard? Den nya eller en äldre? Tänkte om det alltså säkert vart ett hårdvarufel du hade eller om det kanske ordnade sig med firmware-uppgradering (men att du hade otur och själva uppgraderingen inte blev lyckad)

Jag har följande firmare efter bytet:

Software version: 0905-0601
Hardware version: 0x351

Postad 11 januari 2009 - 10:56

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Vad var det egentligen som blev skillnad iom den nya FW ?

Postad 11 januari 2009 - 11:01

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Ok då har du ju helt klart en ny firmware i burken!
Undrar vad som ändrar hardware revision? Du har ett helt nytt mainboard men ändå samma hardware revision. De kanske inte gjort någon ändring i den sedan de började tillverka burken i och för sig.

Postad 11 januari 2009 - 12:56

Ampa69
  • Ampa69
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

den som finns för nerladdning på pioneers sida har nr 0907-0701 så den är ju nyare skulle jag tro eftersom den har högre nr....

Postad 11 januari 2009 - 14:52

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Så bildstörningarna är inte lösta?

Postad 12 januari 2009 - 09:52

Unregistered0164eb9c
  • Unregistered0164eb9c
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Vad gäller firmware version så ska detta vara den senaste enligt den killen som var hemma hos mig från InfoCare och gjorde bytet. Enligt honom så får de nya versioner som inte finns tillgängliga på hemsidan. Han trodde att de versioner som InfoCare använde (som de får från Pioneer direkt) är "kraftfullare" och gör en djupare uppdatering än de som finns utlagd på Pioneers hemsida. Men han kunde inte tala om var skillnaden var. Om man tittar enbart på versionsnummer så ser det onekligen ut som om den versionen som finns på Pioneers hemsida är nyare.

Vad gäller bildstörningar så är de numera helt borta. Alla fria kanaler i DVB-T nätet fungerar perfekt. Inte minsta lilla störning (inkl SVT HD)

Det enda som inte fungerar efter bytet är EPG. När jag väljer EPG så listas ingenting på respektive kanal. Jag ska ringa om detta under dagen.

Mvh
RS

Postad 12 januari 2009 - 20:39

Gundeho
  • Gundeho
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Nu har DVB-T lagt av helt nästan. Det var fan illa nog att upptäcka att CD ink. HD inte funkar som det ska, nu går det inte heller att se kanalerna 1,2,4 & 6. Det blir störningar hela tiden, och bilden tappas. Å det är såå dåligt på en sån här dyr och annars bra tv. Jag är grymt besviken just nu.

Postad 13 januari 2009 - 14:50

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nu har DVB-T lagt av helt nästan. Det var fan illa nog att upptäcka att CD ink. HD inte funkar som det ska, nu går det inte heller att se kanalerna 1,2,4 & 6. Det blir störningar hela tiden, och bilden tappas. Å det är såå dåligt på en sån här dyr och annars bra tv. Jag är grymt besviken just nu.

Det finns garanti på dem fria kanaler men däremot det är CD som Pio inte garanterar. Ring Pio.

Postad 13 januari 2009 - 20:38

Unregistered95e7172c
  • Unregistered95e7172c
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Kan detta problem bero på 5090?
Jag har en dator med ett geforce 8600gt kort där jag har kopplat dvi-hdmi till min pioneer 5090 plasma och vga till en samsung dator skärm.
Vga (samsung) funkar som primär skärm och dvi (pioneer) som sekundär.
Allt är frid och fröjd med inställningarna tills jag trycker power off på plasman och även datormonitorn blir svart. Detta eftersom datorn då har ändrat mina inställningar till att ha plasman som primär skärm och ingen sekundär. Skumt. Jag har dom senaste drivarna till kortet.

Någon som har en ide?
Kan man hindra datorn från att känna av att en monitor stängs?
Tacksam för hjälp

Postad 13 januari 2009 - 22:52

Gundeho
  • Gundeho
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Det finns garanti på dem fria kanaler men däremot det är CD som Pio inte garanterar. Ring Pio.

Visst! Jag kontaktade supporten och de föreslog att jag skulle tabortCAmodulen för att kolla om de friakanalerna funkade då. Och de GJORDE de faktiskt, helt utan bildstörningar??
Det tråkiga är dock att min CA modul ÄR en av PIO rekommenderad. Ska man nu behöva köpa en nyutan att veta om den fungerar? Jag blir såå trött!

Postad 14 januari 2009 - 09:44

Gundeho
  • Gundeho
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Visst! Jag kontaktade supporten och de föreslog att jag skulle tabortCAmodulen för att kolla om de friakanalerna funkade då. Och de GJORDE de faktiskt, helt utan bildstörningar??
Det tråkiga är dock att min CA modul ÄR en av PIO rekommenderad. Ska man nu behöva köpa en nyutan att veta om den fungerar? Jag blir såå trött!

Detta svar kom idag!

Hej

Det som gäller med Microsystems modulen är att den är hårdvaru version 1.0 eller högre. Men Prova byt mot en Aston eller 3son modul så borde det lösa ditt problem.

Mvh Pioneer Support

Postad 14 januari 2009 - 12:11

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Jag köpte tidigare en 46" Sony W4500 men fick lämna tillbaka den eftersom jag inte pallade med strobeeffekten.
Det finns ett exempel på youyube... http://www.youtube.c...h?v=fPqaIp0lHhg

Kollade idag på Pioneers Kuro-plasma och den var exakt likadan. Någon mer som upplevt detta!?
Pioneers LCD visar inte samma effekt...

Jag förstår inte vad strobeeffekten är. Klippet på YouTube suger ju. Nån som kan förklara?

Postad 14 januari 2009 - 20:37

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Antar att det som menas är att om man panorerar snabbt med en kamera eller huvudet delas bilden upp i ett regnbågsmönster.
En del märker det på plasmor och DLP. Kanske även LCD. RBE med andra ord.

Postad 14 januari 2009 - 22:11

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Tjena!

Är det någon som vet om man kan använda den inbyggda boxen i 5090H till Tele2s digital-tv?

Jag har tidigare använt den inbyggda till CDs parabolkanaler och har då alltså en CA-modul för CD.

Ingen som har en susning om den inbyggda funkar till Tele2, för den medföljande boxen är rent skräp!

Den har bara vanlig scart och en ljudutgång som kallas spdif eller nåt sånt. Tidigare fick jag ut ljudet genom en toslink från tvn till förstärkaren, men scarten skickar väl inte ljudet till tvn och tvn sedan till förstärkaren via toslink?

Mitt enda alternativ verkar alltså vara spdif och jag hittar ingen sådan ingång på baksidan av min Denon 2808.

Snälla, hjälp mig, jag måste åtminstone ha ljud när jag kollar på tv.

Postad 15 januari 2009 - 00:28

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Tjena!

Är det någon som vet om man kan använda den inbyggda boxen i 5090H till Tele2s digital-tv?

Jag har tidigare använt den inbyggda till CDs parabolkanaler och har då alltså en CA-modul för CD.

Ingen som har en susning om den inbyggda funkar till Tele2, för den medföljande boxen är rent skräp!

Den har bara vanlig scart och en ljudutgång som kallas spdif eller nåt sånt. Tidigare fick jag ut ljudet genom en toslink från tvn till förstärkaren, men scarten skickar väl inte ljudet till tvn och tvn sedan till förstärkaren via toslink?

Mitt enda alternativ verkar alltså vara spdif och jag hittar ingen sådan ingång på baksidan av min Denon 2808.

Snälla, hjälp mig, jag måste åtminstone ha ljud när jag kollar på tv.

Det är ju Internet-TV... varken DVB-T eller DVB-S, utan nåt påhittat eget skräp.

Postad 15 januari 2009 - 15:55

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
SPDIF är det som du hittar på din Denons 2808 baksida som "digital coxial in". Det funkar med vilken kabel som helst men rätt blir det med coaxial digitalkabel för ljud alltså.

SPDIF anspelare på "Sony Philips DIgital Interface".

Redigerat av Unregistered958, 15 januari 2009 - 15:58.

Postad 17 januari 2009 - 13:14

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Nej, det är inte internetkanaler utan från tv-jacket i väggen. ;) Jag är lite skeptisk till sån där internet-tv.

Aha, tack så mycket för hjälpen. Då ska jag genast leta upp en sån där kabel.

Postad 17 januari 2009 - 13:28

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Förlåt om jag verkar dum nu, men det enda jag kan hitta är optiska coaxiala kablar med rca-kontakter åt båda hållen. Min tv-box har en så kallad spdif och på baksidan av min förstärkare är det rca som gäller.

Jag förstår inte varför det är så svårt att hitta en sån kabel? Borde väl för fan finnas på varenda vettig hemsida som säljer hifi, tycker jag i alla fall.

Någon som kan länka eller tipsa om en sida som säljer dessa, så vore det bussigt.

Postad 17 januari 2009 - 14:54

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Förlåt om jag verkar dum nu, men det enda jag kan hitta är optiska coaxiala kablar med rca-kontakter åt båda hållen.

Om den har RCA-kontakter så är den inte optisk.

Min tv-box har en så kallad spdif och på baksidan av min förstärkare är det rca som gäller.

Jag förstår inte varför det är så svårt att hitta en sån kabel? Borde väl för fan finnas på varenda vettig hemsida som säljer hifi, tycker jag i alla fall.

Någon som kan länka eller tipsa om en sida som säljer dessa, så vore det bussigt.

S/PDIF använder RCA. Det är bara att köpa valfri RCA-sladd med hane i bägge ändar så kommer det att fungera. Går att köpa överallt nästan.

Om du däremot har blandat ihop S/PDIF (koaxial) med toslink (optisk) och har toslink på TV-boxen och S/PDIF på förstärkaren så finns det ingen kabel som passar, då måste du ha en konverteringsgrunka.

Postad 19 januari 2009 - 08:09

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Om den har RCA-kontakter så är den inte optisk.

S/PDIF använder RCA. Det är bara att köpa valfri RCA-sladd med hane i bägge ändar så kommer det att fungera. Går att köpa överallt nästan.

Om du däremot har blandat ihop S/PDIF (koaxial) med toslink (optisk) och har toslink på TV-boxen och S/PDIF på förstärkaren så finns det ingen kabel som passar, då måste du ha en konverteringsgrunka.

Tusan då! Den jag har å min box ser nästan ut lite som en toslink, men den passar inte riktigt där, så det är inte en sådan. Det är en sån med en liten plopp mna måste dra ut, alltså en så kallad spdif?

Sen på baksidan har jag rca. :)

Fan vilket ###### krångel med den här skitboxen.

Postad 19 januari 2009 - 09:08

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Bilden illustrerar de olika utgångarna för digitalljud. Den till vänster SPDIF eller koaxial och den till höger Toslink eller optisk. Vilken har du problem med?

Postad 19 januari 2009 - 20:10

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Bilden illustrerar de olika utgångarna för digitalljud. Den till vänster SPDIF eller koaxial och den till höger Toslink eller optisk. Vilken har du problem med?

Den till vänster är en sådan jag har på baksidan av min Denon2008, alltså en koaxial [rca].

Den till höger är en sådan jag har på min tv-box. Det står spdif på den och jag antar att det inte är samma kontakt som en toslink? För en toslink hade jag innan från tvn till förstärkaren, men den passar inte där.

Min kontakt är med en sån plopp man måste dra ut.

Förut använde jag den inbyggda boxen till CD och drog då ljudet genom en optisk kabel, sån till höger alltså, från tvn till förstärkaren.

Vad jag har förstått finns det ingen kabel som är coaxial i ena änden och spdif i andra? :D

Sedan kommer väl bilden vara bra mycket sämre nu när jag inte kör med den inbyggda boxen? Det är ju inte tvn som skalar upp då väl. Boxen är som sagt skit och den har endast scart och spdif för ljudet. Borde fan vara kriminellt med en sån värdelös box.

Postad 19 januari 2009 - 20:33

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Grabbar, så här är det:

S/PDIF är enbart ett protokoll för att överföra ljud digitalt. Både RCA/Coax och TOSLINK/Optisk kan överföra S/PDIF, dvs digitalt ljud.
Att de olika kontakterna inte är kompatibla med varandra beror i synnerhet på att coax skickar elektiska signaler medan optisk skickar via fiberoptik (som namnet antyder).

S/PDIF är alltså ingen kontakt utan enbart en specifikation på överföringstekniken. Kontakten kan vara RCA, BNC, TOSLINK m.fl.

Redigerat av Lundmark, 19 januari 2009 - 20:34.

Postad 19 januari 2009 - 23:42

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Som du ser på bilden har Denon AVR-2808 flera optiska/toslink-ingångar och du ska kunna koppla in både från din Pioneer 5090/H med optisk kabel samt från din digitalbox även den med en optisk kabel till 2808.

Jag har faktiskt byggt in koaxialutgångar från CD/laserdiscspelare som enbart hade optisk utgång och den enda skillnaden innan det optiska interfacet är signalnivån som är högre innan optiska interfacet. Signalen är efter laserpickupen elektrisk så med en audiotrafo och lämplig dämpning får man en mycket bra koaxialutgång(SPDIF).

Redigerat av Unregistered958, 19 januari 2009 - 23:48.

Postad 20 januari 2009 - 08:21

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Japp, att jag kan koppla in med optisk toslink från min 5090 till ingångarna till höger om de oranga coaxiala vet jag.

Problemet är bara att den utgången på min box är varken coaxial eller toslink.

Om man ska skala upp bilden genom sin förstärkare, är det då bäst med komponent eller bara vanlig gul rca?

Jag hade tänkt mig att köpa en scartkabel med antingen komponent eller vanliga gul rca för. Det kommer alltså gå scart från boxen, sedan skalar förstärkaren upp bilden och efter det skickas den uppskalade bilden till tvn. Det måste ju bara bli bättre än om jag kör scart direkt in i tvn?

Men ljudet som sagt? :D Är du säker på att en toslink-kabel ska kunna passa på min box? Den sitter inte fast i alla fall. De optiska på baksidan av min Denon har ju en liten lucka som öppnas automatiskt medan boxen har en liten plupp man måste ta bort manuellt. Det är exakt en sån på bilden du skickade ser det ut som.

Postad 20 januari 2009 - 08:27

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Japp, att jag kan koppla in med optisk toslink från min 5090 till ingångarna till höger om de oranga coaxiala vet jag.

Problemet är bara att den utgången på min box är varken coaxial eller toslink.

Va? Det borde det verkligen vara. Till och med min snart 10 år gamla UPC-box hade coaxial S/PDIF.

Om man ska skala upp bilden genom sin förstärkare, är det då bäst med komponent eller bara vanlig gul rca?

Jag hade tänkt mig att köpa en scartkabel med antingen komponent eller vanliga gul rca för. Det kommer alltså gå scart från boxen, sedan skalar förstärkaren upp bilden och efter det skickas den uppskalade bilden till tvn. Det måste ju bara bli bättre än om jag kör scart direkt in i tvn?

Men ljudet som sagt? :D Är du säker på att en toslink-kabel ska kunna passa på min box? Den sitter inte fast i alla fall. De optiska på baksidan av min Denon har ju en liten lucka som öppnas automatiskt medan boxen har en liten plupp man måste ta bort manuellt. Det är exakt en sån på bilden du skickade ser det ut som.

SCART till komponentvideo? Say what? Vad har du för magisk box? Den s.k. "vanlig gul RCA" kallas för kompositvideo och erbjuder mig veterligen den absolut sämsta bildkvalitet man kan få.

EDIT: Gör en tråd om det här förslagsvis... Börjar bli lite OT här.

Redigerat av Lundmark, 20 januari 2009 - 08:29.

Postad 21 januari 2009 - 14:35

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Prova att trycka in toslinkkabeln mellan boxen och TVn så märker du om det funkar. Ta en bild annars och posta så att man ser hur kontakten ser ut. Ibland måste man även aktivera utgången i boxens inställningar.

Redigerat av Unregistered958, 21 januari 2009 - 14:41.

Postad 23 januari 2009 - 13:36

Pio
  • Pio
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hallå. Ska hämta Pioneer 5090 nästa vecka och undrar om det är ngn därute som kanske kan hjälpa till. Jag har beställt sidomonterade högtalare, men tycker att de förstör utseendet på TV:n och min undran är om ngn har löst detta med väggmontering av dessa på ngt sätt.

Hälsn./ Pio

Postad 23 januari 2009 - 14:02

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Hallå. Ska hämta Pioneer 5090 nästa vecka och undrar om det är ngn därute som kanske kan hjälpa till. Jag har beställt sidomonterade högtalare, men tycker att de förstör utseendet på TV:n och min undran är om ngn har löst detta med väggmontering av dessa på ngt sätt.

Hälsn./ Pio

Det stämmer det. Dem förstör hel utseendet på tv:n. Därför satsade jag inte på någon högtalare och kör alltid med recivern.

Postad 23 januari 2009 - 18:48

pimmp
  • pimmp
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Exakt. Reciever som Mr godfather säger

Postad 23 januari 2009 - 18:55

pimmp
  • pimmp
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Detta svar kom idag!

Hej

Det som gäller med Microsystems modulen är att den är hårdvaru version 1.0 eller högre. Men Prova byt mot en Aston eller 3son modul så borde det lösa ditt problem.

Mvh Pioneer Support

Någon som provat om det funkar med hd kanalerna, jag har bara gamla ca moduler.
Någon som testat med Diablo?

Börjar bli jvl frustrerad på att det ska ta sån tiiiiiiiiiiid

Postad 01 februari 2009 - 13:21

B1200
  • B1200
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej
Har skaffat en 5090H och kör med en htpc med ett ATI 2600XT, vista 32 och mediaportal.
Mitt problem är att jag får en svart ram på ca 10mm på horisontellt och 20mm vertikalt. Det spelar ingen roll om jag ändrar
upplösning dvs 720p 50hz 1080i 25hz osv. Skrivbordet i vista har också den svarta ramen. Någon med HTPC och liknande problem?
Vad skall jag göra för att få bort den svarta ramen ? På projektorn uppstår inte detta problem. Kör med ATI:s DVI till HDMI adapter.

/B1200

Postad 01 februari 2009 - 18:33

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Tjo.

Precis fått min 5090H.
Dock när jag skall kolla på film oavsett läget "film,standard,osv""så blir det grått i fälten mellan filmen samt bilden är ganska ljus.
Så undra vad har ni för inställningar ang kontrast osv. ?

Postad 01 februari 2009 - 23:37

Unregisteredb34ca0ad
  • Unregisteredb34ca0ad
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tjena, fattar ingenting kan min 5090 streama filmer från min dator?? Finns ju en nätverkanslutning på baksidan men trodde den bara var för support.

Skulle vara riktigt tufft om det gick.

/Mvh Anders

Edit: Tänkte fel, den har ingen sån ingång... Sorry

Redigerat av Unregisteredb34ca0ad, 02 februari 2009 - 00:02.

Postad 02 februari 2009 - 00:03

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Tjena, fattar ingenting kan min 5090 streama filmer från min dator?? Finns ju en nätverkanslutning på baksidan men trodde den bara var för support.

/Mvh Anders

Det är en av skillnaderna mellan 5090 och 5090H - 5090H kan streama från nätverk. Men seriöst så är den finessen relativt värdelös.

Postad 02 februari 2009 - 18:51

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Har precis skaffat en 5090H och kopplat så här:

Input1: Digitalbox Comhem via Scart.

Input 2: Xbox360 via komponent.

Input 3: Popcorn Hour (används mest för MKV:s men även en del vanliga serier) via HDMI.

Kör med standard inställning än så länge men har valt Film på Input 3.

När jag försöker sätta på 1080p på Xboxen så blir skärmen bara svart i 10 sekunder innan det byter tillbaka. 720p (det jag kör nu) och 1080i funkar bra. Klarar 5090H inte 1080p via komponent?

Nån som har några bra bra tips på inställningar också? Läste nått om Pure och hur man ställde in det. Är det en bra inställning för 720p/1080p-material via HDMI?

Postad 02 februari 2009 - 22:11

Unregistered1107
  • Unregistered1107
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
ja problemet löstes ju så ignorera detta

Redigerat av Unregistered1107, 02 februari 2009 - 23:15.

Postad 03 februari 2009 - 14:34

pimmp
  • pimmp
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej
Problemet ligger i dasläget i CA modulen, det finns ingen godkänd CA modul som klarar av kodningen och därför blir det problem.
När en sådan modul kan tänkas komma har vi i dagsläget inget svar på.
Mvh Pioneer Support

Jag är nog inte den enda som fått detta svaret av supporten när det gäller HD tunern.
Luktar dynga. Det betyder ju att ingen reciever kan köra hd med ca-modul.
Någon som hunnit testa något nytt???

Postad 03 februari 2009 - 14:53

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Hej
Problemet ligger i dasläget i CA modulen, det finns ingen godkänd CA modul som klarar av kodningen och därför blir det problem.
När en sådan modul kan tänkas komma har vi i dagsläget inget svar på.
Mvh Pioneer Support

Jag är nog inte den enda som fått detta svaret av supporten när det gäller HD tunern.
Luktar dynga. Det betyder ju att ingen reciever kan köra hd med ca-modul.
Någon som hunnit testa något nytt???

Vilken hd-tuner pratar du om? Marksänd eller satellit?

Postad 04 februari 2009 - 10:14

pimmp
  • pimmp
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
ojdå, hade glömt bort att det finns marksänd tuner på 5090H äger i nte ens antenn.
Satellit tunern är det jag menar, som missvisar bilden på vissa HD kanaler.
Detta diskutterades tidigare i denna tråd och jag tänkte bara om någon provat något nytt.

Jag har provat med två olika CA-moduler utan framgång undrade oxå om någon testat med diablo cam

Postad 04 februari 2009 - 10:16

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

ojdå, hade glömt bort att det finns marksänd tuner på 5090H äger i nte ens antenn.
Satellit tunern är det jag menar, som missvisar bilden på vissa HD kanaler.
Detta diskutterades tidigare i denna tråd och jag tänkte bara om någon provat något nytt.

Jag har provat med två olika CA-moduler utan framgång undrade oxå om någon testat med diablo cam

CD skall komma med en. Vi får se om den hjälper:
http://www.recordere.../...42&zoneid=5

Postad 04 februari 2009 - 10:17

pimmp
  • pimmp
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

/Mvh Anders

http://www.service.p...search?openform

What took you so long?? :)

Postad 04 februari 2009 - 12:21

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Den ska ju vara ute nu, undrar vad den kostar ?
Med denna CA modul så slipper man isåfall bry sig om pairing från CD.

Postad 04 februari 2009 - 17:57

samurajen
  • samurajen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Den ska ju vara ute nu, undrar vad den kostar ?
Med denna CA modul så slipper man isåfall bry sig om pairing från CD.

ring och fråga vetja !!??

Salgschef Sverige - Staffan Ring
+45 98 38 22 11
+46 706 983 852
www.strongsat.dk / www.strong.tv

Strong lancerer det første Conax Pairing CA Modul til Canal Digital
Strong Scandinavia lancerer hermed det første Conax Pairing CA Modul til det nordiske marked. Modulet er udviklet og
produceret af TechniSat Digital, som Strong sidste år indgik et tæt samarbejde med.
CA-modulet er godkendt af Canal Digital og benytter en pairing teknologi, således det kun kan anvendes sammen med et Canal
Digital programkort.
Med dette modul tilbydes kunderne en unik mulighed for at se Canal Digital’s TV program-pakke, uden nødvendigvis at skulle
investere i eksempelvis en satellitmodtager (DVB-S). Kunder med et godkendt idTV med indbygget DVB-S tuner kan med
andre ord fremover åbne for programmerne, uden brug af satellitmodtager. I stedet bruges Common Interface indgangen i
kundens idTV.
”Vi tror, sammen med Canal Digital, at der er et stort marked for sådan en løsning for kunden. Både på det tekniske, visuelle og
brugermæssige plan. Kunden undgår eksempelvis ekstra fjernbetjening og kabelføring fra TV til ekstra modtagerboks.
Ydermere er det jo også kun logisk og fornuftigt, at benytte den eventuelle digitale tuner, som allerede er indbygget i idTV’et”
udtaler administrerende direktør hos Strong Scandinavia, Kenn Jensen.
”Canal Digital hilser det nye CA modul velkommen og forventer et meget positivt salg og interesse for produktet til næste år”
tilføjer salgsdirektør Peter From fra Canal Digital.
Modulet er allerede godkendt af Canal Digital og vil blive Kick-Back berettiget som en godkendt satellitmodtager. Canal
Digital og Strong forventer snarest at kunne melde mere ud til markedet omkring dette.
Det forventes, at CA Modulet er klar til levering i januar måned.
TechniCrypt CXC - Conax Pairing CA Modul
For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Redigerat av samurajen, 04 februari 2009 - 18:02.

Postad 04 februari 2009 - 18:32

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

ring och fråga vetja !!??

Salgschef Sverige - Staffan Ring
+45 98 38 22 11
+46 706 983 852
www.strongsat.dk / www.strong.tv

Har redan ett par externa HD boxar som är klart bättre än den inbyggda.
Så mitt behov att köpa denna CA modul är lika med noll.

Postad 04 februari 2009 - 18:49

samurajen
  • samurajen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har redan ett par externa HD boxar som är klart bättre än den inbyggda.
Så mitt behov att köpa denna CA modul är lika med noll.

Hej!
vilka boxar har du?
jag funderar själv på en extern HD-box men gärna med hårddisk så man kan
kolla på 1st kanal och spela in en annan. CanalDigitals SagemPVR verkar det ju mest vara strul med och sedan är den "dyr"!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.