Pioneer G9 Buzzing?
418 svar till detta ämne
Postad 14 mars 2009 - 09:52
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Hoppas att ni förstod att det alltså inte var buzzandet som dom hjälpte honom med. Han hade något annat oljud också.
Jo jag förstod det, men man kan väl ändå tala om lite mer vad som var fel och vad dom gjorde så att andra med kanske samma fel vet vad dom ska göra/säga till Pioneer.
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 14 mars 2009 - 09:53.
Postad 14 mars 2009 - 19:41
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Jo jag förstod det, men man kan väl ändå tala om lite mer vad som var fel och vad dom gjorde så att andra med kanske samma fel vet vad dom ska göra/säga till Pioneer.
Ja självklart är det så
Postad 14 mars 2009 - 20:45
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Hoppas att ni förstod att det alltså inte var buzzandet som dom hjälpte honom med. Han hade något annat oljud också.
Jo, detta förstod jag också. Kunde dock vara intressant att veta hur han fick bort ljudet ifall man själv skulle råka ut för detta. Buzzandet blir man nog aldrig helt av med är jag rädd för.
Postad 17 mars 2009 - 11:05
tosseracing
-
tosseracing
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej igen! Ursäkta att det dröjde! Jo jag hade ju ett högfrekvent tjut som var tydligt hörbart. Jag var hemma hos min polare som har en likadan tv och hans tv lät mycket, mycket mindre. Info Care kom hem till mig och bytte ut nätaggregats delen eller rättare sagt kortet som spolarna sitter på. Efter bytet så är det högfrekventa tjutet borta. Jag kan fortfarande urskilja ljudet om jag lägger örat uppe mellan tv:n och väggen. Men så lite som det hörs nu så uppskattar jag det som helt borta. Att tv:n tjuter lite vid påslagning till standbyläge är helt normalt. Det är en brusreducerare i nätdelen som piper till en liten stund precis vid påslagning. Hör man det inte så har man antagligen inte fullgod hörsel. Detta ljud är inte på något sätt störande. Har lyssnat på 3 olika krp apparater och alla låter lika. Jag fick antagligen en tv som det uppenbarligen var något fel på, men efter servicen så fungerar som den ska.
Vill bara säga åter en gång att det här är en grym ###### TV!!!!!!!!!!!!!
Postad 18 mars 2009 - 18:11
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Min nya 5090H buzzar och jag stör mig mest på kvällen när man är lite trött i huvudet och generellt har lägre volym. Tycker att buzzet har blivit kraftigare sedan inköp och det känns som att majoriteten av missljudet kommer bak från skärmen, dvs från "klumpen".
Lägger jag örat på skärmen så har jag ett svag buzz, men om jag lyssnar ovanifrån/snett bakom så är det betydligt högre och man kan direkt höra att det kommer från klumpen. Kan det vara nätagget som låter eller är det på detta vis för er också?
Kan man hjälpa ett ev. strömproblem på något sätt utan att byta ut hela tvn? Har iofs 10 dagar öppet köp kvar så det är egentligen inget problem, men vill helst slippa krånglet att byta ut skärmen i onödan.
Postad 19 mars 2009 - 15:13
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Min nya 5090H buzzar och jag stör mig mest på kvällen när man är lite trött i huvudet och generellt har lägre volym. Tycker att buzzet har blivit kraftigare sedan inköp och det känns som att majoriteten av missljudet kommer bak från skärmen, dvs från "klumpen".
Lägger jag örat på skärmen så har jag ett svag buzz, men om jag lyssnar ovanifrån/snett bakom så är det betydligt högre och man kan direkt höra att det kommer från klumpen. Kan det vara nätagget som låter eller är det på detta vis för er också? Kan man hjälpa ett ev. strömproblem på något sätt utan att byta ut hela tvn? Har iofs 10 dagar öppet köp kvar så det är egentligen inget problem, men vill helst slippa krånglet att byta ut skärmen i onödan.
Jo, det är likadant hos min 5090H också, upplever att buzzet är starkare precis ovanifrån bakom TV:n i klumpen som du säger. Jag förstår verkligen inte dom som säger att dom inte hör nåt buzz över huvudtaget då ljudet hörs väldigt väl i tysta scener och vid låg volym. Antingen skiljer det så pass mycket mellan olika skärmar vilket det absolut inte borde göra men eftersom flera säger att dom inte hör buzzandet alls blir jag osäker på detta.. Jag kör själv i energisparläge 2 och då är det helt ok men om jag kör med läge off blir det alldeles för högt för min del, det är verkligen synd på en så pass grym TV i övrigt men det är väl inte så mycket man kan göra åt saken är jag rädd för.
Postad 19 mars 2009 - 17:17
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Jag förstår verkligen inte dom som säger att dom inte hör nåt buzz över huvudtaget då ljudet hörs väldigt väl i tysta scener och vid låg volym. Antingen skiljer det så pass mycket mellan olika skärmar vilket det absolut inte borde göra men eftersom flera säger att dom inte hör buzzandet alls blir jag osäker på detta..
Jag vet inte hur högt (lågt) detta låter men är det så pass lågt så att man inte hör det om man har lätt nedsatt hörsel kanske? Själv så hör jag rejält dåligt utan hörapparater men har nästan normal hörsel med, vissa frekvenser kan dock falla bort. Jag hör inget från min men frågade min sambo när vi nyköpt den & hon hörde inget. Då hade jag i & för sig inte koll på detta med drivemode & körde nog inte den som ger mest vilket jag gör idag men idag så känner jag det att jag inte vill uppmärksamma henne på detta då hon då kanske börjar irritera sig på det. jag har för övrigt en bullrande digitalbox, en surrande surroundreciever samt en irriterande brummande nätdel i en stereoförstärkare som jag däremot hör för jämnan....
Postad 19 mars 2009 - 20:25
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Som sagt, irriterar mig mest på kvällen då jag tittar på vanlig tv. Så fort jag kör BD via PS3an så låter ju den enheten mer och då hör jag inte buzzet från 5090H'n alls.
Vet inte om jag orkar krångla och byta ut den... Är så sjukt nöjd med den för övrigt.
Postad 19 mars 2009 - 20:37
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Vet inte om jag orkar krångla och byta ut den... Är så sjukt nöjd med den för övrigt.
Känns ju lite som att det kan bli en följetong om du ska byta, risken att en ny låter likadant är ju överhängande...
Postad 19 mars 2009 - 20:41
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Hur hade du tänkt att byta ut den isf ? Enligt pio så är det ju inget fel så där lär du knappast ha någon lycka. Isf genom butiken du köpte den ifrån om dom är väldigt snälla med mao.
Postad 23 mars 2009 - 09:57
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har ju som sagt öppet köp i en vecka till och kan således lämna in tv'n för att sedan beställa en ny. Vet dock inte riktigt hur jag skall göra, ska nog ringa till elgiganten och höra med dem hur snabbt de kan få fram en ny 5090h.
Tar det veckor så skippar jag nog den proceduren.
Postad 23 mars 2009 - 17:08
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag kan bara säga att jag upplever precis samma som du bewk. Dessutom tycker jag inte att surret som kommer bakifrån tv:n minskar när man ändrar DM och ES. Har haft en lång diskussion med Pioneer service om detta då jag trodde det kunde bero på nätaggregatet. Men dom säger att det finns inte en enda TV dom har tittat på som varit felaktig så det var helt kört. Dom skulle ha 1600:- om dom kom hem till mig och inte hittade nåt fel. Så det verkar helt enkelt som att dom skall låta så här.
Som kuriosa låter min nyinköpta Pioneer LX71 mer än TV:n så det är ju ett sätt att slippa höra buzzingen
Postad 23 mars 2009 - 18:17
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Jag har ju som sagt öppet köp i en vecka till och kan således lämna in tv'n för att sedan beställa en ny. Vet dock inte riktigt hur jag skall göra, ska nog ringa till elgiganten och höra med dem hur snabbt de kan få fram en ny 5090h. Tar det veckor så skippar jag nog den proceduren.
Det jobbigaste är ju om du får en annan som låter likadant, känns ju som att den risken är stor...
Postad 23 mars 2009 - 23:14
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Kan ju säga att jag är enormt glad över att buzzing inte är något som stör mig alls när jag läser om folk här som har problem. Var mycket orolig över detta innan köp.
Och till bewk så tycker jag att du ska byta skärm om det går och se hur det andra exemplaret är. Skulle det vara likdant så vet du ju i alla fall att du har testat två olika, och du kan då välja att behålla den eller att häva köpet helt.
Redigerat av belzebubb, 23 mars 2009 - 23:21.
Postad 24 mars 2009 - 00:24
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag tror att det är två olika sorters buzz som det snackas om här.
Det ena är ett ljud som kommer från baksidan av tvn. Detta har jag faktiskt hört på en Kuro i en butik, men det hörs absolut inte hos min bekant som har en Kuro. Det misstänker jag är ett fel som kan åtgärdas. Om det är nätdel eller vad det är vet jag inte.
Det andra buzzet är ett ljud som kommer ut från själva panelen. Detta verkar alla Kuro ha (förmodligen även alla plasmor!) och det kan reduceras med energisparläge. Intensiteten på buzzet påverkas av hur ljus bilden på skärmen är. Eventuellt varierar det också mellan olika individer hur starkt ljudet är. Jag har dock hört det på alla Kuro så helt tyst blir det nog inte, men absolut inom gränsen för vad som kan tolereras med energisparläge på och att man inte sitter för nära skärmen.
/ Jacob
Redigerat av ja.jo, 24 mars 2009 - 00:25.
Postad 24 mars 2009 - 17:08
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
För att förtydliga:
Jag hör alltså två sorters buzz på min, dels det som kommer från själva displayen och det buzz som kommer från "klumpen" på baksidan.
Buzzet från dispalyen påverkas av vilken DRM jag kör, samt även hur svart själva bilden är just då. Buzzet bak från tvn påverkas inte av inställningar och jag tror även att det har blivit starkare med tiden.
Ska ringa till elgiganten och höra lite med med dem hur vi ska göra. Känns som att det kan vara värt besväret om man kan få en lite tystare skärm.
Postad 24 mars 2009 - 17:23
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
bewk, rapportera gärna hur det går. jag upplever exakt samma som du!
Postad 24 mars 2009 - 17:40
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Självklart, ringde faktiskt precis till Elgiganten i Örebro och hörde med dem. De hade två 5090H hemma och jag skall in och byta in min nu i slutet av veckan.
Köper de inte buzzningen (dock har jag ju öppet köp så det skall vara lugnt), så har jag en död pixel att skylla på. Lär komma hem med en ny skärm senast på fredag. Dock skall jag be om att få kontrollera den i butik denna gången.
Postad 24 mars 2009 - 18:02
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
ok, verkar som att elgiganten är lättare att ha att göra med än pioneer-support...
Postad 24 mars 2009 - 18:24
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Det verkar ju som att flera stycken hör 2 olika buzzljud, dels det som kommer från själva panelen och detta påverkas som någon sa av vilket DM man kör samt hur mycket svart som finns i bilden.
Det andra ljudet kommer från baksidan och är hos mig starkare än panelbuzzet. Jag tror också detta kan vara anledningen till att vissa inte upplever buzzandet knappt nånting eftersom om ljudet bakom TV:n inte hade varit där skulle nog jag iallafall inte uppleva det som så störande.
Vore intressant om fler kunde skriva i denna tråden om ni också hör detta buzzet från baksidan av TV:n.
Jag ska imorrn kontakta butiken jag köpte min TV ifrån och höra vad dom säger om det, återkommer om detta.
Postad 24 mars 2009 - 20:27
Unregisteredd835cead
-
Unregisteredd835cead
-
Användare
-
-
232 inlägg
Min låter också bak.. Men kan man kräva en helt tyst plasma? Nu vet jag inte vart nätdelen sitter eller hur mycket effekt panelen matas med... Men jag tycker att det är acceptabelt.
Postad 24 mars 2009 - 23:20
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Hmm. Det finns nog ingen Pioneer tv (eller någon annan plasma heller för den delen) som inte låter lite där bak om man går fram till skärmen och lyssnar. Det gör min också. Men menar ni att ljudet bak från skärmen även hörs när ni sitter och tittar på den?
Redigerat av belzebubb, 24 mars 2009 - 23:24.
Postad 24 mars 2009 - 23:40
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Om nu blir störda när ni ser normalt så kan det ju vara ett problem men hur känsliga är ni egentligen? Missförstå mig inte, jag bara undrar. Störs ni även av kylskåp, datorer m.m? Vissa verkar lida oerhört mkt av sådant.
Jag har tre saker som hör till hemmabion som jag, trots lätt nedsatt hörsel, hör vid normalt TV-tittande. Ingen av dom prylarna är min pio utan digitalboxen (värst), recieverns fläktar samt min BD-spelare ibland. Dessutom så har jag en gammal stereoanläggning i samma rum vars nätdel surrar samt en fläkt i en skolbygggnad utanför mitt fönster som vi hör än fast fönstret är stängt. Mycke ljud blir det...
Jag lever med detta än fast digitalboxen kan var pestig ibland men visst är det synd att inte mer arbete läggs ned på detta hos tillverkarna...
Min 5090H hör jag inte alls, inte ett knyst än fast den säkerligen buzzar...
Postad 24 mars 2009 - 23:47
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Om nu blir störda när ni ser normalt så kan det ju vara ett problem men hur känsliga är ni egentligen? Missförstå mig inte, jag bara undrar. Störs ni även av kylskåp, datorer m.m? Vissa verkar lida oerhört mkt av sådant.
Jag har tre saker som hör till hemmabion som jag, trots lätt nedsatt hörsel, hör vid normalt TV-tittande. Ingen av dom prylarna är min pio utan digitalboxen (värst), recieverns fläktar samt min BD-spelare ibland. Dessutom så har jag en gammal stereoanläggning i samma rum vars nätdel surrar samt en fläkt i en skolbygggnad utanför mitt fönster som vi hör än fast fönstret är stängt. Mycke ljud blir det...
Jag lever med detta än fast digitalboxen kan var pestig ibland men visst är det synd att inte mer arbete läggs ned på detta hos tillverkarna...
Min 5090H hör jag inte alls, inte ett knyst än fast den säkerligen buzzar...
Men visst hör du väl nätagget (eller vad det nu är) surra lite om du går fram och lyssnar bakom/ovanifrån?
Redigerat av belzebubb, 24 mars 2009 - 23:49.
Postad 24 mars 2009 - 23:51
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Men visst hör du nätagget (eller vad det nu är) surra lite om du går fram och lyssnar bakom/ovanifrån?
Nej men som sagt var så hör jag dåligt, har hörapparater men hör ju med dom nästan lika bra som en normalhörande men vissa frekvenser kan falla bort. Vill inte fråga min sambo om hon hör nåt, då kanske hon får det på hjärnan & börjar klaga Mina andra surrande apparater hör jag dock glasklart...
Postad 25 mars 2009 - 06:18
Unregisteredd835cead
-
Unregisteredd835cead
-
Användare
-
-
232 inlägg
Ser inte detta som det skulle vara något fel på enheten eller något motsvarande. Är alldeles förtjusad av bilden den presenterar vid HD material. Planet earth blir sagolik på denna skärm.
Postad 25 mars 2009 - 10:09
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Gällande det här med att störa sig på vissa ljud... Både mitt kylskåp och dator kan brumma på rätt rejält, dock så stör jag mig inte på detta speciellt mycket då jag inte "sjunker in i dem" på samma sätt som jag gör när jag tittar på film.
Finns inget värre än att sitta och oroa sig för att musiken i en film skall tystna, bara för att man vet att man kommer att höra buzzet då. Typ som när man satt och oroade sig för panoreringar när man hade en tv med bandning/backlight problem.
För övrigt är jag nästan säker på att buzzet på min 5090H har ökat, då jag verkligen fick koncentrera mig för att höra det på 4m håll när den var helt ny. Nu hör jag det ganska tydligt även om jag har normal dagsvolym på stärkaren (dock inte vid musik, utan endast ren dialog).
Självklart så låter en nätdel lite, men det brukar på sin höjd vara ett litet hummande. Skulle jämföra ljudet i min Pio som om det surrade ett bi inuti den.
Sedan har jag mycket riktigt två sorters buzz, ett från skärmen och ett från nätdelen. Är helt övertygad om att jag skulle vara nöjd om bara nätdelen vore tyst(are) då buzzet från panelen endast hörs om man lägger örat mot den.
Postad 31 mars 2009 - 11:22
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Har en KRP-500-M men har inte hört någon humla i TVn ännu, men ska prova med rätt energiläge i morgon.
Däremot har jag ett annat väldigt irriterande ljud.
La örat mot överdelen av tv'n - med v öra hör jag inget (svag hörselnedsättning) men med h. öra så hör jag ett högfrekvent pipande - gissningsvis regionen 6-10 000 Hz.
Sitter nu på ca 2m från TVn utan något ljud och jag jag hör pipande även härifrån om allt annat är tyst (sånär som fläktarna från min högljudda gamla AMD HTPC).
Påminner om samma ljud som en CRT avger ibland innan den är varm.
Klart irriterande när man väl börjat tänka på det.
Som ett högfrekvent pipande som går upp o ner i styrka beroende på hur man vrider huvudet.
Hörs tydligast precis ovanför panelen i centrum
Boogieman
Postad 31 mars 2009 - 11:41
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Har en KRP-500-M men har inte hört någon humla i TVn ännu, men ska prova med rätt energiläge i morgon.
Däremot har jag ett annat väldigt irriterande ljud.
La örat mot överdelen av tv'n - med v öra hör jag inget (svag hörselnedsättning) men med h. öra så hör jag ett högfrekvent pipande - gissningsvis regionen 6-10 000 Hz. Sitter nu på ca 2m från TVn utan något ljud och jag jag hör pipande även härifrån om allt annat är tyst (sånär som fläktarna från min högljudda gamla AMD HTPC). Påminner om samma ljud som en CRT avger ibland innan den är varm. Klart irriterande när man väl börjat tänka på det. Som ett högfrekvent pipande som går upp o ner i styrka beroende på hur man vrider huvudet. Hörs tydligast precis ovanför panelen i centrum
Boogieman
Jag vet inte redan om du läst det men användaren tosseracing hade ett liknande problem med ett tjutande ljud och han bytte en del av nätagget och fick på så vis bort det mesta av ljudet. Hans inlägg finns lite längre upp på denna sidan men jag klistar in den här ändå. Hej igen! Ursäkta att det dröjde! Jo jag hade ju ett högfrekvent tjut som var tydligt hörbart. Jag var hemma hos min polare som har en likadan tv och hans tv lät mycket, mycket mindre. Info Care kom hem till mig och bytte ut nätaggregats delen eller rättare sagt kortet som spolarna sitter på. Efter bytet så är det högfrekventa tjutet borta. Jag kan fortfarande urskilja ljudet om jag lägger örat uppe mellan tv:n och väggen. Men så lite som det hörs nu så uppskattar jag det som helt borta. Att tv:n tjuter lite vid påslagning till standbyläge är helt normalt. Det är en brusreducerare i nätdelen som piper till en liten stund precis vid påslagning. Hör man det inte så har man antagligen inte fullgod hörsel. Detta ljud är inte på något sätt störande. Har lyssnat på 3 olika krp apparater och alla låter lika. Jag fick antagligen en tv som det uppenbarligen var något fel på, men efter servicen så fungerar som den ska.
Postad 25 april 2009 - 13:52
marcurell
-
marcurell
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har precis skaffat en 5090h och stör mig på surrandet, hade en panasonic pz85 innan som också surrade men karaktären är helt annorlund. Panasonicen surrade ytterst lågt vid väldigt ljusa scener, tillräckligt lågt för att det jag stör mig mest på var fläkten och hårddisken i min tvix 6500a.
Pioneer är helt annorlunda, surrar med olika frekvenser men bara när det visas rörliga bilder, dvs den är helt acceptabelt tyst vid visning av stillbilder, tex testbild, menyn till tvix osv. Men så fort innehållet börjar röra på sig sätter det igång. Ljusa eller mörka scener spelar ingen roll, drivemode eller energisparläge har ingen effekt. Det enda som gör någon skillnad är vilket Procinema läge jag väljer, där läget soft/mjuk ger ett högre surr och de andra inkl av ger ett något lägre dock fortfarande väldigt tydligt.
Postad 28 april 2009 - 12:55
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Ännu en som ansluter sig till skaran av de som störs av "buzzing". Fick igång min 5090H igår och trodde i min enfald att det surrande ljudet skulle ge med sig efter ett litet tag, som det pipande ljudet jag får en liten stund på min gamla CRT. Visst, jag var medveten om att plasman skulle ge ifrån sig ett surrande.... men det här....
I den här tråden skrivs det om hur mycket "buzzing" man hör från sin TV. Några har väldigt hög "buzzing" (däribland jag själv) medan andra har väldigt låg "buzzing", men kanske vi alla har i princip lika hög "buzzing" fast vi upplever det olika. Hur ska man kunna mäta hur mycket "buzzing" man egentligen har? Om alla hade haft en db mätare och en frekvensanalysator och placerade dem på exakt samma plats i förhållande till skärmen hade vi kunnat få värden som vi skulle kunna jämföra, men nu....
I princip tycker jag att branschen skulle ha satt upp riktlinjer för hur hög detta surrande fick lov att vara, plus att varje plasma var testad och uppmätta värden skickades med plasman.
När någon på Pioneer i Sverige säger att man ska ställa volymen på 15 och om man inte hör något surrande då är det inget fel på TV:n, är det ju löjligt.
Har någon dragit detta till ARN?
Jag ska testa lite inställningar på min 5090H för att se om detta sänker surrandet så att jag inte koncentrerar mig mer på surrandet än på filmen (fast jag tvivlar).
Postad 01 maj 2009 - 22:59
watts
-
watts
-
Rookie
-
5 inlägg
Någon som vet om 5090h har olika drivemodes som jag sett folk prata om i tråden? eller gäller det bara krp modellerna?
Postad 02 maj 2009 - 08:36
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Alla Pioneer plasmor.
Redigerat av Unregisteredcab460d8, 12 juni 2009 - 17:24.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost
Postad 02 maj 2009 - 09:47
watts
-
watts
-
Rookie
-
5 inlägg
Då lär jag fråga var jag hittar dom, heter det drivmode i menyn o vad är det för skillnad på typ dm 1 och 2 ?
Postad 02 maj 2009 - 11:32
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det har beskrivits ett antal gånger i olika Pioneer trådar. På svenska kallas det för drivläge eller aktiveringsläge och finns i option / alternativ menyn. Drive Mode kan bara ställas för 50Hz signaler, för 24 och 60 så bestämmer TVn själv. Använd DM1 för film och DM2 för sport. Detta måste också kombineras med rätt Pure Cinema läge för korrekt deinterlacing, detta har också beskrivits tidigare.
Postad 02 maj 2009 - 15:25
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Jag hade (och har med Blu-Ray) problem med "buzzing" när jag tittade på DVD-filmer. Min 5090H var inställd på Aktiveringsläge 1, och jag hade som sagt besvärlig "buzzing", men fick tipset att gå över till Aktiveringsläge 2, vilket gjorde en otrolig skillnad. Nu är nivån på "buzzing" väldigt låg och hörs i princip inte. Fast det gäller bara DVD, inte Blu-Ray, fast jag har fått för mig att nivån av "buzzing" är lägre även på Blu-Ray, men det är nog bara som jag har vant mig eftersom att ändra Aktiveringsläget inte påverkar Blu-Ray.
Redigerat av Unregistered02274f6e, 12 juni 2009 - 17:25.
Postad 14 maj 2009 - 08:53
watts
-
watts
-
Rookie
-
5 inlägg
Fråga???
kör min 5090h på drivemode 2 överlag mest för att slippa buzzet, hoppar han automatiskt över på någon annan dm när man kör ps3 ??
Har Tv:n inställd på dm 2 även där ända skillnaden är att han buzzar ändå???
Vad ligger ps3 på för hertzsignal när man spelar eller när man bara är inne i startmenyn ????
Postad 14 maj 2009 - 09:01
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
60Hz.
/ Jacob
Redigerat av jonsod76, 12 juni 2009 - 17:25.
Postad 14 maj 2009 - 10:27
watts
-
watts
-
Rookie
-
5 inlägg
tackar, då fick jag svar på min fråga
Redigerat av jonsod76, 12 juni 2009 - 17:25.
Postad 10 juni 2009 - 12:39
BlixtGordon
-
BlixtGordon
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Edit: Köpt mig en 5090 idag  , gjorde mitt inlägg överflödigt.
Mvh. BlixtGordon
Redigerat av BlixtGordon, 11 juni 2009 - 21:50.
Postad 19 juli 2009 - 17:16
Unregistered9e525f1f
-
Unregistered9e525f1f
-
Rookie
-
9 inlägg
Här är en till som störs (lite) av buzzing, har en LX5090 tillverkad april 2009.
Testade vända på kontakten, ingen skillnad, upptäckte samtidigt att en tatueringsapparat låter nästan exakt som "buzzet" från TV:n, men betydligt högre. När jag slog på prylarna efter kontaktvändningen lät det förjävligt, tog några sekunder innan jag insåg att det var LA Ink på TV:n ...
Redigerat av Unregistered9e525f1f, 19 juli 2009 - 17:18.
Postad 23 juli 2009 - 19:31
Erik_the_Dragon
-
Erik_the_Dragon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Som många nämnt tidigare tror jag detta är ett övergripande plasmaproblem. Vissa hör buzzingen mer än andra. Jag själv har en gammal häck till TV, en LG 42PY10 från typ 2004 eller så. Minns att jag störde mig nåt oerhört på buzzingen på den när den var nyinköpt, men som så mycket annat så har mina öron vant sig och jag hör det inte alls idag.
Sen är det säkert så att vissa skärmar låter mer än ändra. Vi har en 5090H på jobbet, men jag har aldrig tänkt på om den har surrat eller inte
Postad 24 juli 2009 - 07:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Som många nämnt tidigare tror jag detta är ett övergripande plasmaproblem. Vissa hör buzzingen mer än andra. Jag själv har en gammal häck till TV, en LG 42PY10 från typ 2004 eller så. Minns att jag störde mig nåt oerhört på buzzingen på den när den var nyinköpt, men som så mycket annat så har mina öron vant sig och jag hör det inte alls idag.
Sen är det säkert så att vissa skärmar låter mer än ändra. Vi har en 5090H på jobbet, men jag har aldrig tänkt på om den har surrat eller inte 
Tror inte att problemet specifikt kan bindas till plasma. Det handlar om strömmen vilket både LCD och plasma måste matas med..  . Troligtvis är det transformatorn. Men det är bra att det klagas så att tillverkarna kammar till sig. Rimligtvis borde det gå att sätta en kåpa över det som surrar. Tycker jag.
Postad 24 juli 2009 - 07:35
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Tror inte att problemet specifikt kan bindas till plasma. Det handlar om strömmen vilket både LCD och plasma måste matas med.. .
Troligtvis är det transformatorn. Men det är bra att det klagas så att tillverkarna kammar till sig.
Rimligtvis borde det gå att sätta en kåpa över det som surrar. Tycker jag.
Om det har med transformatorn att göra, hur kan det då bli skillnad om man ändrar mellan Aktiveringslägena?
Postad 24 juli 2009 - 09:03
xms67
-
xms67
-
Användare
-
-
225 inlägg
Efter att i början inte tyckt att jag hör något alls så får jag nu konstatera att det finns ett litet buzzande. Dock så är det marginellt. Hörs absolut inte om man tittar på en film eller på vanlig Tv med normal volym. Men omo ljudet är av eller med riktigt låg volym kan man höra det.
Detta med strömmen verkar vara ett blindskott. För min del så ändras buzzningen efter vilka färger eller efter hur ljuset i skärmen är. Jag har fått för mig att mycket svart ger höger buzzing.
Det är dock så lågt att det inte på något sätt skulle påverka mitt köp om jag skulle göra om det. Däremot borde det vara självklart att det inte finns på en 5090. Och absolut inte på framtida skärmar från andra tillverkare.
Postad 24 juli 2009 - 12:06
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Ja, just det. Buzzningen ändras beroende på hur mycket ljust/mörkt det är i bilden.
Har läst någonstans att buzzningen har med plasmatekniken i sig att göra, vilket skulle betyda att varför buzzningen uppfattas olika högt skulle ha med två saker att göra. 1. Vilket Aktiveringsläge man använder (5090). 2. Hur känslig man är för ljud i de frekvenser som buzzningen ligger i.
Men...det som talar lite emot detta, är att om man på en 5090 skiftar från Aktiveringsläge 1 till Aktiveringsläge 2 så minskar buzzningen på DVD, men inte på Blu-Ray. Strange.
Postad 24 juli 2009 - 12:59
Unregisteredd4f53896
-
Unregisteredd4f53896
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Upplösning som skickas från datorn påverkar buzzningen för mig.
1024*768 ger högre buzzning än 1280*1024 till exempel.
Postad 30 juli 2009 - 22:58
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
det som talar lite emot detta, är att om man på en 5090 skiftar från Aktiveringsläge 1 till Aktiveringsläge 2 så minskar buzzningen på DVD, men inte på Blu-Ray. Strange.
Vid Blu-ray så väljer TV:n automatiskt aktiveringsläge 3, därav buzzingen.
Postad 31 juli 2009 - 06:25
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Vid Blu-ray så väljer TV:n automatiskt aktiveringsläge 3, därav buzzingen.
Hmmm. Kan man inte "säga till" TV:n att välja Aktiveringsläge 2 när man ser på en Blu-ray eller är detta någonting som är låst till Aktiveringsläge 3?
Postad 31 juli 2009 - 08:14
Unregistered9458b50a
-
Unregistered9458b50a
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jaha, då var jag tillbaka på ruta ett. Hade tänkt slå till på en Pioneer, men eftersom jag skulle behöva köpa den på postorder skulle det bli ett elände att skicka tillbaka den om jag stör mig på surret, nä, det får bli en Samsung LCD tror jag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|