Han skriver jo også at da han slog ISO NR fra så gik det hurtigere
Nikon D90
(Systemkameror)
|
3
|
(41)
|
Inga priser | |
Nikon D90 + 18-200/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
|
5
|
(2)
|
Inga priser | |
Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
|
9
|
(35)
|
Inga priser | |
Nikon D90 + 16-85/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6 VR
(Systemkameror)
|
6
|
(1)
|
Inga priser | |
Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Nikon D90 + 18-200/3,5-5,6 VR II
(Systemkameror)
|
6
|
(0)
|
Inga priser |
Nikon D90 eller D5000? (38 inlägg)
|
14 år sedan |
D90 vs. D300 (14 inlägg)
|
15 år sedan |
Nikon D90 eller Canon 550D (16 inlägg)
|
16 år sedan |
Canon EOS 40D vs Nikon D90 (18 inlägg)
|
16 år sedan |
Nikon d90/val av objektiv (31 inlägg)
|
16 år sedan |
Hur ömtåliga är objektiv och systemkameror? (5 inlägg)
|
16 år sedan |
Vilken systemkamera? (140 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny Nikon D90 eller beg Nikon D300 (25 inlägg)
|
17 år sedan |
Nikon D90 - ISO 200 Minimum. (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Köpråd: Ny Nikonkamera (4 inlägg)
|
17 år sedan |
Nikon D90 och objektiv för 20000 kr. Vad göra? (65 inlägg)
|
17 år sedan |
Vilken Nikon ska jag köpa? (17 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 14 February 2009 - 08:45
Han skriver jo også at da han slog ISO NR fra så gik det hurtigere
Postad 14 February 2009 - 10:38
Jaydee,
jag är själv total nybörjare men har fått mycket hjälp från en bok som det tipsades om tidigare i tråden: http://www.adlibris....isbn=9163609150 skriven av Scott Kelby.
Boken är ingen teknisk introduktion till fotografering utan fungerar närmast som en bok full av tips, typ om du vill fotografera i den och den situationen så skall du ställa in kameran så och så. Så om du du har hyfsad insyn i hur din kamera fungerar, var alla inställningar görs, så kommer du snabbt igång med att ta bra bilder. Du kanske inte vet exakt VARFÖR du gör just den inställningen, men du får en början och inspireras till att sedan börja undersöka "Men vad händer om jag gör så och så då?".
Före jag läste boken (eller snarare böckerna) så kändes fotografering som lite av hokus pokus och att det var bäst att hålla sig till Autoläge. Det håller så sakteliga på att släppa nu, även om jag har en lååååååång väg kvar.
Kan tipsa om att både denna boken och nr2 nu ligger på adlibris bokrea för 129kr/st
Postad 14 February 2009 - 15:22
Kan nån tipsa om nån bra vettig smidig väska ? Vad har Ni köpt och var ?
Kom på en annan sak, finns det nån ny firmware eller är det 1.0 som "gäller" ?
Redigerat av Unregisteredd283b48d, 14 February 2009 - 15:24.
Postad 14 February 2009 - 17:20
Fast varför skulle ISOn påverka hastigheten?
Börja med att ställa in så du bara behöver trycka en gång på AE-L-knappen för att stänga av ljusmätningen. Sen behöver du bara sätta igång live-viewn, sikta runt lite med kameran tills du ser att vågorna inte syns och då trycker du på AE-L. No more waves!
STORT TACK!
Postad 14 February 2009 - 17:25
Har nyligen köpt D90 ink kitet 18-105..
Har just idag köpt en kameraväska till min D90. Var väldigt förvirrad när jag såg att det fanns hundratals alternativ. Gjorde det enkelt för mig, valde en Nikon original väska m plats för kamera m 18-105 plus ett extra objektiv o andra små saker. Precis lagom om man inte vill bära runt en hel filmstudio. Okej, det är kanske inte den mest välvadderade väskan med den duger väldigt bra tillsvidare för min del. Kostade endast 299:- på Japanphoto.
Postad 15 February 2009 - 10:59
Har nyligen köpt D90 ink kitet 18-105..
Köpte denna i veckan å använder den för fullt. Snygg å smidig
http://www.onoff.com...markID=70-60-60
Finns i elgiganten för 699:-(Fanns inte med på deras hemsida)
Postad 16 February 2009 - 12:29
Taget från Nikon.se
"Följande SD-minneskort har testats och godkänts för användning med den här kameran.
Alla kort med angiven utformning och kapacitet kan användas, oberoende av hastighet.
- SanDisk: 512 MB, 1 GB, 2 GB (1), 4 GB (2), 8 GB (2)
- Toshiba: 512 MB, 1 GB, 2 GB (1), 4 GB (2), 8 GB (2), 16 GB (2), 32 GB (2)
- Panasonic: 512 MB, 1 GB, 2 GB (1), 4 GB (2), 8 GB (2), 16 GB (2), 32 GB (2)
- Lexar Media: 512 MB, 1 GB, 2 GB (1), 4 GB (2)
- Lexar Media Platinum II: 512 MB, 1 GB, 2 GB (1), 4 GB (2)
- Lexar Media Professional: 1 GB, 2 GB (1), 4 GB (2)
(1) Om minneskortet ska användas med en kortläsare eller annan enhet måste enheten ha stöd för 2 GB SD-minneskort.
(2) SDHC-kompatibelt. Om minneskortet ska användas med en kortläsare eller annan enhet kontrollerar du att enheten har stöd för SDHC."
Ett CF-kort ser ut såhär:

Medans ett annat vanligt ser ut t.ex såhär:
Redigerat av Ponisch, 16 February 2009 - 12:32.
Postad 16 February 2009 - 12:34
Funkar detta minneskort till D90
http://datorfixarna....oducts_id=14607
Är det tillräckligt snabbt ?
Ja det burde det være hurtigt nok
Ponish ehhhh? (Nikon D90 bruger SD kort ikke CF og han linker til et SDHC kort
Postad 16 February 2009 - 13:08
Postad 16 February 2009 - 13:43
Förlitade mig på denna bilden, och sådana minneskort passar väll inte i någon systemkamera?
Postad 16 February 2009 - 14:58
Vad står det för bokstäver på kortet på bilden? Vilka kort passar i D90?Förlitade mig på denna bilden, och sådana minneskort passar väll inte i någon systemkamera?
Postad 16 February 2009 - 15:11
Postad 17 February 2009 - 12:26
Det går ju inte få svar från dom varken via telefon eller epost, vilket gör mig lite tveksam.
Postad 17 February 2009 - 20:12
Någon som beställt sin D90 hos Japan Photo, vad kan man räkna med för leverans tid om dom inte har dom i lager ?
Det går ju inte få svar från dom varken via telefon eller epost, vilket gör mig lite tveksam.
Det tog ca 1 vecka har jag för mig. Se till att ha läst i tråden om vad du får med i paketet.
Har problem med min kamera. Inte Japan Photos fel, men det blir intressant att se hur butiken hanterar det.
Rapporterar detta och om felen när jag har bättre tid.
Postad 18 February 2009 - 12:16
Känns ju skrämmande om så är fallet på en i mina ögon så pass dyr kamera.
Postad 18 February 2009 - 12:31
Är det hög fel procent på D90 ? jag har läst om att många fått problem med glapp mellan objektiv och kamera.
Det behöver du nog inte oroa dig för. Forum och nät tenderar att överösas av folk med diverse problem. Just detta problem skall enligt vissa vara "vanligt" förekommande även på D80. Jag köpte min D80 i oktober 2006 hanterar den i mångas ögon ovarsamt byter ofta objektiv och har sedan 2 år ingen väska.
Jag har hittills aldrig haft bekymmer med glapp.
Postad 18 February 2009 - 12:49
Postad 18 February 2009 - 12:57
Postad 18 February 2009 - 13:04
Var hittade du den för det priset?Köpte min 24/2.8D för 3700:- ny ink frakt.
Postad 18 February 2009 - 21:45
Vill man köpa kameran för Japan Photos låga pris men med svensk manual, så kan man gå till Media Markt förutsatt att det är i en stad där Japan Photo har butik. Media Markt har nämligen prisgaranti (men gäller bara fysiska butiker på samma ort) och sänker utan protester sitt pris på D90 + AF-S 18-105 VR från ~10500:- till 8999:- om man frågar. De kan dock vilja ringa till Japan Photo för att kontrollera att priset stämmer, så se till att vara där mellan kl 10-16 då JP har telefontid.
Postad 18 February 2009 - 22:40
Var hittade du den för det priset?
www.madeco.se hade ett exemplar kvar.
Postad 19 February 2009 - 09:59
Är det hög fel procent på D90 ? jag har läst om att många fått problem med glapp mellan objektiv och kamera.
Känns ju skrämmande om så är fallet på en i mina ögon så pass dyr kamera.
Hög vet jag inte, men det har hänt för några i alla fall. De som har problem tenderar som sagt att skriva om det på olika forum.
Jag verkar dock ha fått tidernas måndagsexemplar:
1. Som jag tidigare skrivit så är det glapp mellan hus och objektiv, felmeddelande F--. Händer allt mer frekvent.
2. En gång har kameran hängt sig med meddelandet ERR, CHA vilket indikerar fel på minneskortet. Total hängning där enda botemedel var att ta ur batteriet.
3. Blixten sköt av utan att jag rört avtryckaren. därefter synkade denna fel så bilderna blev mörka trots att blixten sköt. Detta försvann efter att jag stängt av/satt på kameran några gånger.
De två första felen hade någon annan haft här på forumet. Det tredje är jag ensam/först med.
En recension på Prisjakt talar om vek kvalitet och att Nikon support inte accepterar hans ärende som garantisak. Vet inte vad det handlade om.
Vill inte alls vara någon domedagsprofet som försöker avråda från köp. Jag gillar själv kameran annars, men tänker inte finna mig i dessa fel, så detta exemplar ska tillbaka. Hoppas att alla som drabbas reklamerar/rapporterar så att hårdvara/mjukvara kan förbättras.
Vill påpeka att detta inte alls har med Japan Photo att göra. Problemen ligger hos produkten, vilken är densamma oavsett var den importeras ifrån. Löser de bara mitt återköp på ett bra sätt så ska jag inte klaga (skulle de strula däremot så ska ni få se på f-n).
Postad 19 February 2009 - 10:37
Postad 19 February 2009 - 20:14
Postad 19 February 2009 - 21:34
Postad 19 February 2009 - 22:44
mm såg det nu, blir kul att se vad dom gör med icke levererade ordrar.
Ja att ni skulle få den för något annat än 8990 vore en skandal.
Postad 20 February 2009 - 11:15
Batterigrepp på köpet (värde 1990 kr) när du köper Nikon D90
Grattis!
Nu när du köpt den topptestade Nikon D90, så ser vi till att du får ännu mer prestanda för pengarna!
Om du köpt kameran under kampanjperioden 20 feb - 31 mars 2009 hos en svensk auktoriserad återförsäljare, så får du batterigreppet D90-kampanj på köpet.
Allt du behöver göra är att fylla i dina kontaktuppgifter nedan, kamerans serienummer samt bifoga kopia på inköpskvittot.
Om du har möjlighet att skanna in kopian på kvittot kan du ladda upp det tillsammans med dina kontaktuppgifter här på hemsidan. Om du inte har möjlighet att ladda upp kvittot elektroniskt kan du skicka in det per post tillsammans med dina kontaktuppgifter och kampanjkoden (vilken du får i slutet när registreringen är fullföljd) till nedanstående adress:
Nikon Nordic AB
Box 715
169 27 Solna
Märk kuvertet med "D90-kampanj".
Fullständiga handlingar ska senast vara oss tillhanda 30 april 2009.
Postad 20 February 2009 - 11:22
Om du köpt kameran under kampanjperioden 20 feb - 31 mars 2009 hos en svensk auktoriserad återförsäljare, så får du batterigreppet D90-kampanj på köpet.
Postad 20 February 2009 - 11:44
Postad 20 February 2009 - 12:01
http://www.nikon.se/...o...2&universe=
Bläddra längst ner på sidan så ser ni...
Postad 20 February 2009 - 15:05
Kommer nog inte köpa batteri greppet hur som helst, köper hellre en fin väska och ett UV filter för dom pengarna.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 20 February 2009 - 15:06.
Postad 21 February 2009 - 09:28
Hämtade min D90 igår och allt gick bra. I ungefär 10sek. Ställde in språk och tidszon sen när den kom till datumformat så går det inte att göra någonting. Helt låst. Har tagit ut batteriet en bra stund men så fort jag sätter i det igen kommer jag tillbaka till samma meny.
Har oxå sökt men hittar inte om det finns ngn fabriksåterställning om det nu skulle hjälpa.
Inte kul det här...........
Postad 21 February 2009 - 10:05
http://www.kenrockwe...guide/index.htm
Postad 24 February 2009 - 14:48
Postad 24 February 2009 - 15:17
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 24 February 2009 - 15:22.
Postad 26 February 2009 - 10:33
Ja du det där lät ju inte roligt, men har du fått svar från butiken då ?
Ang. Japan Photo.
Under den första mailkorrespondensen svarade de med ca tre dagars fördröjning.
Efter mitt sista mail där jag ber att få häva köpet pga alla problem så fick jag inget svar.
Åkte därför dit efter en vecka. Tjejen i kassan var hjälpsam och återköpet gick utan problem (dock tror jag att det hade mycket att göra med att jag själv hade haft kontakt med Nikon Service).
Slutsats:
Det är nog bra att inte bo för långt ifrån en fysisk butik ifall något krånglar.
Postad 26 February 2009 - 21:13
Tips:
Vill man köpa kameran för Japan Photos låga pris men med svensk manual, så kan man gå till Media Markt förutsatt att det är i en stad där Japan Photo har butik. Media Markt har nämligen prisgaranti (men gäller bara fysiska butiker på samma ort) och sänker utan protester sitt pris på D90 + AF-S 18-105 VR från ~10500:- till 8999:- om man frågar. De kan dock vilja ringa till Japan Photo för att kontrollera att priset stämmer, så se till att vara där mellan kl 10-16 då JP har telefontid.
Jag var där i dag - MediaMarkt vägrar att prismatcha om inte Japan Photo har kameran i lager. "Den ska vara grön på Prisjakt." (!) Eftersom kameran på grund av det låga priset i princip alltid verkar vara beställningsvara på Japan Photo så är det nog svårt att lyckas utnyttja prisgarantin på MediaMarkt. Om man då inte lyckas hitta en säljare där som är mindre noggrann med deras regler...
Postad 26 February 2009 - 22:59
Jag var där i dag - MediaMarkt vägrar att prismatcha om inte Japan Photo har kameran i lager. "Den ska vara grön på Prisjakt." (!) Eftersom kameran på grund av det låga priset i princip alltid verkar vara beställningsvara på Japan Photo så är det nog svårt att lyckas utnyttja prisgarantin på MediaMarkt. Om man då inte lyckas hitta en säljare där som är mindre noggrann med deras regler...
Vilket Media Markt var du på? Jag hade tänkt köra en sväng till Media Markt i Malmö imorgon och pejla läget där.
Står förvisso på kö på en D90 på Japan Photo i Malmö men kan man få den för samma pris på MM så är det ju att föredra eftersom man då kan nyttja kampanjerbjudandet med handgreppet.
Sen så är det ju lite tvetydigt från Media Markt att dom går på vad som är grönt och rött på Prisjakt eftersom det speglar Internetbutiker. Media Markt prismatchar ju lokala butiker, inte Internetbutiker, och då är det ju butikens lager och priser som dom borde kolla emot (även om dom kanske fått samma svar där).
Redigerat av Woodlander, 27 February 2009 - 09:40.
Postad 27 February 2009 - 17:27
För mig verkar det mer som man tar varje undanflykt till att slippa prismatcha. Egentligen så uppfyller det ju kraven för deras prisgaranti. Lokal butik, samma vara.
Postad 01 March 2009 - 09:18
Sen så är det ju lite tvetydigt från Media Markt att dom går på vad som är grönt och rött på Prisjakt eftersom det speglar Internetbutiker. Media Markt prismatchar ju lokala butiker, inte Internetbutiker, och då är det ju butikens lager och priser som dom borde kolla emot (även om dom kanske fått samma svar där).
Helt rätt, jag tänkte inte så långt! MenJapan Photo har ju somsagt kö på D90-paketet så det hjälper inte så mycket just nu...
Var inne på Media Markt i Malmö idag.
För mig verkar det mer som man tar varje undanflykt till att slippa prismatcha. Egentligen så uppfyller det ju kraven för deras prisgaranti. Lokal butik, samma vara.
Trist! Jag försökte på Media Markt i Stockholm...
Postad 01 March 2009 - 11:26
Frågan är hur lång kön är... Enligt lagersaldot på Internet har dom nu 81 st i lager, i fredags var det 0.Helt rätt, jag tänkte inte så långt! MenJapan Photo har ju somsagt kö på D90-paketet så det hjälper inte så mycket just nu...
Postad 02 March 2009 - 08:51
Postad 02 March 2009 - 10:51
Tjejen i kassan var hjälpsam och återköpet gick utan problem (dock tror jag att det hade mycket att göra med att jag själv hade haft kontakt med Nikon Service).
Har felen avskräckt dig från D90:an eller kommer du skaffa ett nytt exemplar?
Postad 02 March 2009 - 11:02
Postad 02 March 2009 - 11:55
Har felen avskräckt dig från D90:an eller kommer du skaffa ett nytt exemplar?
Kommer att skaffa mig ett nytt ex. och hoppas på bättre tur.
Jag valde alltså att lämna tillbaka istället för rep. för jag såg framför mig ett halvårs diskussion med butik och support annars.
Tänkte ev. passa på att byta upp mig till 18-200 också.
Någon som vet något om Experts lager? Denna kombination finns med på deras hemsida men ingen i lager.
5% rabatt med Med Mera-kort gör ju lite på dessa summor.
Postad 02 March 2009 - 12:00
Se upp med denna annonsen , ser aningen misstänkt ut med tanke på priset!
Hos mig ringer varningsklockorna för fullt när jag läser den där annonsen, hoppas att den gör det hos er andra också. För mig räcker det med denna enkla regel:
För bra för att vara sant...
Postad 02 March 2009 - 12:46
Var inne på Media Markt i Malmö idag. De nekade prismatchning del pga att Japan Photo inte är auktoriserade återförsäljare av Nikon Sverige, dels (som är en följd av det förra) att det därför inte är exakt samma vara iom att man kameran hos Media Markt ingår i kampanjerbjudandet med handgreppet.
Samma sak hände mig på Media Markt i Stockholm idag - jag nekades prismatchning trots en säljares tidigare löfte om att det var okej, bara konkurrenten hade produkten i lager. De säljare jag pratat med hittills kände alla väl till Japan Photos pris på 18-105-paketet (säljaren var tvungen att ringa någon med högre befogenheter: "Hur var det nu med Japan Photo..."). Det känns som att deras prisläge har gett en del uppmärksamhet och huvudbry i branschen...
Vad tror ni inköpspriset ligger på egentligen? Hur mycket marginal har affärerna?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Nikon D90 eller D5000?
2 bilder
134 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?