Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax CXHD-5000c

482 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
Humax CXHD-5000C (Digitalboxar) 2 7,75 (62) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 05 december 2009 - 14:44

hedline
  • hedline
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Tjena, är det bara jag som har en fördröjning med svart bild i ca 4 sekunder när jag zappar från SD till HD kanal?
...och hur "låser" man en favoritlista så att det alltid är den som är igång när boxen startas, så man slipper gå in på grön knapp och välja favoritlistan varje gång man startar boxen :)

Postad 05 december 2009 - 15:50

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Mentos/

Du har väl HDMI-ingångar på den receivern va? Har du testat?

Ja, jag har 3st HDMI ingångar på min receiver men blev rekommenderad att koppla som jag gjort med boxen direkt till TV och sen optisk till receivern för att få bästa ljudet.
Borde jag koppla boxen med HDMI till receiver istället tycker du?

Postad 05 december 2009 - 22:10

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Vi har nyss fått Comhem som operatör och deras HD-Box, Humax cxhd-5000c. Försöker att få HDMI till min TV, Swedx (XV1) DVI att funka men bilden bara flimrar, visar bra bild i 200ms men sen snö och sen fin bild osv. Via Scart visas bilden utan störning.

Samma kabel till Canal Digitals box och till min Laptop funkar klockrent. Funderar på om det finns nån specialinställning på boxen som skulle kunna hjälpa. Har provat att sätta boxens på 576i, p och 1080i med samma dåliga resultat.

Redigerat av Unregistered2c7ac7de, 05 december 2009 - 22:33.

Postad 06 december 2009 - 01:57

magnus_sr
  • magnus_sr
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Går det att reservera program på samma sätt som det går med 1000-modellen?
Detta använder jag när jag inte är hemma och ska spela in från olika kanaler. Jag har en hdd-inspelare kopplad på komponent-utgången f.ö.

Har en annan fråga också, är fjärrkontrollen känslig när det gäller hur man riktar den?

Redigerat av magnus_sr, 06 december 2009 - 12:06.

Postad 06 december 2009 - 12:18

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Ja, jag har 3st HDMI ingångar på min receiver men blev rekommenderad att koppla som jag gjort med boxen direkt till TV och sen optisk till receivern för att få bästa ljudet.
Borde jag koppla boxen med HDMI till receiver istället tycker du?

Absolut. Du förändrar inte den digitala ljudinformationen genom att använda HDMI. Det är faktiskt så att HDMI har mycket högre kapacitet. Så om du skulle vilja titta på Bluray så skulle du vara tvungen att använda HDMI om du vill lyssna på de okomprimerade ljudspåren.
Drar du HDMI till receivern så blir ju handhavandet klart enklare också, vilket är en ganska stor del av vad en receiver är bra till. Fast om det gör nån skillnad med dina klickljud har jag ingen aning om.

Postad 06 december 2009 - 15:01

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Detta är ju djekligt märkligt. Signalen borde ju stannai den digitala domänen hela vägen. Konstigt. Använder du hdmi ut?

/j

Japp kör med HDMI. SD bilden är mjuk eller oskarp om man säger så. Eftersom jag har en Pioneer plasma vill jag att TVn skalar upp bilden istället för boxen, därför 576i ut från boxen på SD material.

Om man jämför SD bilden mellan Humaxen och min Dreambox är Dreamboxens SD bild i HD klass, sån stor skillnad är det...

Postad 06 december 2009 - 23:27

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Japp kör med HDMI. SD bilden är mjuk eller oskarp om man säger så. Eftersom jag har en Pioneer plasma vill jag att TVn skalar upp bilden istället för boxen, därför 576i ut från boxen på SD material.

Om man jämför SD bilden mellan Humaxen och min Dreambox är Dreamboxens SD bild i HD klass, sån stor skillnad är det...

Hej!

Köpte min HD-box i veckan. HD-bilden är jättebra, men tycker oxå att min digitala SD-bild är irriterande oskarp. Finns det någon inställning som löser problemet? Finns det någon firmware-uppdatering som löser detta?

Tack på förhand!

/M

Postad 07 december 2009 - 09:20

matsbror
  • matsbror
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att spara en inspelning på extern hårddisk eller annat medium? Ibland vill man ju ha kvar en inspelning lite längre tid och då blir hårddisken snart full. Det är min erfarenhet från användning av min DVD-inspelare med hårddisk.

Postad 07 december 2009 - 13:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att spara en inspelning på extern hårddisk eller annat medium? Ibland vill man ju ha kvar en inspelning lite längre tid och då blir hårddisken snart full. Det är min erfarenhet från användning av min DVD-inspelare med hårddisk.

Den här HD-boxen har ingen hårddisk, så det är ingen risk att den bli full :)
Du tänker säkert på Humax HDPVR-1000c. På den går det att spara ut en inspelning på extern hårddisk eller usb-minne, men det tar orimligt lång tid tyvärr. Dessutom måste du kopiera tillbaka inspelningen för att kunna titta på den igen.

edit: stavfel

Redigerat av distortion2, 07 december 2009 - 13:52.

Postad 07 december 2009 - 14:00

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Har du testat komponent utgången på 5000C? Kanske kunde vara intressant...

Postad 07 december 2009 - 14:39

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hej!

Köpte min HD-box i veckan. HD-bilden är jättebra, men tycker oxå att min digitala SD-bild är irriterande oskarp. Finns det någon inställning som löser problemet? Finns det någon firmware-uppdatering som löser detta?

Tack på förhand!

/M

Det enda som kan lösa detta är en mjukvaruuppdatering från Humax...

Har du testat komponent utgången på 5000C? Kanske kunde vara intressant...

Nope, tror att det är lika oskarp bild från komponent utgången...

Postad 07 december 2009 - 16:57

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Märkligt, jag har hd-tv klass på dom flesta av mina sd kanaler.. Kör box->hdmi>marantz 6004->hdmi->Philips lcd/panasonic projje. Visserligen skalar förstärkaren upp men det är riktigt bra.. har 2 bilder i galleriet från Tv3 och det är löjligt bra bild!

Postad 07 december 2009 - 21:25

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Hej!

Tack på förhand!

/M

Hur har du kopplat boxen och villken signal skickar du från boxen, 576i eller?

Postad 07 december 2009 - 21:49

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Hur har du kopplat boxen och villken signal skickar du från boxen, 576i eller?

Jag kopplar den via HDMI till min receivers HDMI-ingång, och sedan vidare till min 1080i-projektor. Eftersom Humax-boxens grafik ser perfekt ut, kan jag inte se att själva överföringen är problemet.
Jag har satt boxen på att skicka ut 1080i.

Angående programuppdatering säger boxen att jag har den senaste prog.varan och på deras hemsida hittar jag ingen alls.

/M

Postad 07 december 2009 - 22:34

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Jag kopplar den via HDMI till min receivers HDMI-ingång, och sedan vidare till min 1080i-projektor. Eftersom Humax-boxens grafik ser perfekt ut, kan jag inte se att själva överföringen är problemet.
Jag har satt boxen på att skicka ut 1080i.

Angående programuppdatering säger boxen att jag har den senaste prog.varan och på deras hemsida hittar jag ingen alls.

/M

Ok, jag har också satt att min box ska skicka ut 1080i då jag tycker det ser bäst ut, dock har jag min kopplad direkt till bildkälla (TV) via HDMI. Jag upplever inte alls SD bilden som oskarp utan tvärtom riktigt bra. Är det lika oskarp bild på alla SD kanaler eller är det mer/mindre på vissa?

Jga har inte heller sett nån ny tillgänglig uppdatering kan tilläggas.

Postad 09 december 2009 - 11:42

svalan12
  • svalan12
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har problem med kommunikationen mellan digitalbox, reciever,projektor.
Hade tidigare en Humax 1000C. Kunde inte få kontakt med min reciever Onkyo SR606 via HDMI. Kör HDMI upp till projen Infocus X10 och har inga problem med signaler från ex.vis DVD.
Har bytt till Humax 5000C och har fått bättre bild men fortfrande stora problem med att få den att synka på HDMI.
Det kommer ibland bild/ljud efter en lång stund, men oftast får man söka och krångla i flera minuter för att få bild och ljud.
Har dock som jag sett nån klagat på inget problem med SD kanaler, dom har också kanonbild!
Äre nån som har liknande problem eller ännu hellre en lösning?

Postad 13 december 2009 - 19:29

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Bild med komponentkabel?
Hej, jag kopplade in min box första gången igår och lyckas inte få någon bild alls med komponentkabel vilket är irriterande så in i bomben. Som det är nu är det kopplat med Komposit istället vilket knappast är känt för sin bildkvalité. Måste dock säga att bilden trots detta är riktigt bra på min projje, speciellt hdkanalerna.

Vad har ni för tips/lösningar för att få bild med komponent?
Är kopplat komponent - receiver - projektor.
Precis som jag har med dvd´n och där fungerar det utan problem.
//Daniel

*edit* var en ingång på min receiver som inte ville vara med, bytte ingång till en annan och då fungerade, så alltså fel på annan utrustning. *edit*

Redigerat av dannep, 14 december 2009 - 10:32.

Postad 13 december 2009 - 19:40

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Vad har ni för tips/lösningar för att få bild med komponent?
Är kopplat komponent - receiver - projektor.
Precis som jag har med dvd´n och där fungerar det utan problem.
//Daniel

Glömt att ändra reglaget Component Select som ska stå på YPbPr när du använder komponentkabeln? (i bak på boxen)

Postad 20 december 2009 - 23:13

magnus_sr
  • magnus_sr
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Tjena, är det bara jag som har en fördröjning med svart bild i ca 4 sekunder när jag zappar från SD till HD kanal?
...och hur "låser" man en favoritlista så att det alltid är den som är igång när boxen startas, så man slipper gå in på grön knapp och välja favoritlistan varje gång man startar boxen :)

Jag hade också samma fenomen men löstte det genom att köra med 1080

Angående kvaliteten på SD-kanalerna så varierar det väldigt mkt från kanal, dom är allt ifrån "nästan lika bra som HD" till riktigt usla.

Postad 22 december 2009 - 20:53

jonte0
  • jonte0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hur ställer man in 1080i på en CXHD-5000c? Kan inte hitta nåt i menyerna!

/

Postad 22 december 2009 - 22:24

hedline
  • hedline
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hur ställer man in 1080i på en CXHD-5000c? Kan inte hitta nåt i menyerna!

/

Tryck på knappen V-Format på fjärrkontrollen.

-------------

Vet någon här hur man får boxen att starta upp med en favoritlista istället för originalTV-listan med alla kanaler.
Jag har 3st favoritlistor och vill att boxen ska "låsa " på en lista varje gång jag startar upp boxen.
Går detta, och i så fall hur?

Postad 22 december 2009 - 23:20

jonte0
  • jonte0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Mange tack!

Postad 23 december 2009 - 21:07

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Vet någon här hur man får boxen att starta upp med en favoritlista istället för originalTV-listan med alla kanaler.
Jag har 3st favoritlistor och vill att boxen ska "låsa " på en lista varje gång jag startar upp boxen.

Är väl bara att trycka på ok knappen och sen välja lista. Välj någon av dina kanaler i favoritlistan så kommer den starta upp med den listan nästa gång du slår på boxen. Funkar för mig.

Redigerat av jan_bananberg, 23 december 2009 - 21:07.

Postad 27 december 2009 - 12:21

bedardo
  • bedardo
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hej! Vet inte om detta är helt rätt tråd, borde kanske gå under nån comhemtråd ber i så fall om ursäkt för detta.

Jag är lite sugen på att skaffa den här boxen. Har comhem men har dragit mig lite för att köpa boxen. Jag vill ha Canal Plus abonnemanget och vill då gärna komma åt HD kanalerna.

Jag surfade nyss in på NetonNets sida och hittade ett erbjudande LÄNK

Då kläckte jag en idé. Jag tar 3 provmånader med Comhem Large för 99 kr/månad, får boxen. Säger upp abonnemanget inom de 3 månaderna och behåller boxen och skaffar senare Canal Plus.
Eller är Comhem så smarta så att de kräver att jag returnerar boxen om jag inte fortsätter med abonnemanget? Annars är det ett bra sätt att få boxen på ett billigt sätt :o

Fick du boxen enligt det erbjudandet? Gäller ju bara helt nya kunder.
ComHem vill ha 1995kr för boxen och 12mån bindning för befintliga kunder :unsure:

Postad 28 december 2009 - 20:12

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Är väl bara att trycka på ok knappen och sen välja lista. Välj någon av dina kanaler i favoritlistan så kommer den starta upp med den listan nästa gång du slår på boxen. Funkar för mig.

Har samma problem som svaret var till.. även fast jag väljer favorit lista så startar den oftast upp med "vanliga listan" med alla kanaler! Har blivit så på sista tiden, tidigare så startade den på favoritlistan

Postad 29 december 2009 - 01:47

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Hej! Vet inte om detta är helt rätt tråd, borde kanske gå under nån comhemtråd ber i så fall om ursäkt för detta.

Jag är lite sugen på att skaffa den här boxen. Har comhem men har dragit mig lite för att köpa boxen. Jag vill ha Canal Plus abonnemanget och vill då gärna komma åt HD kanalerna.

Jag surfade nyss in på NetonNets sida och hittade ett erbjudande LÄNK

Då kläckte jag en idé. Jag tar 3 provmånader med Comhem Large för 99 kr/månad, får boxen. Säger upp abonnemanget inom de 3 månaderna och behåller boxen och skaffar senare Canal Plus.
Eller är Comhem så smarta så att de kräver att jag returnerar boxen om jag inte fortsätter med abonnemanget? Annars är det ett bra sätt att få boxen på ett billigt sätt :)

Jag köpte boxen med på NetonNet med Medium 8 favoriter HD för 699:- Helt ok att vara bunden i 12 mån. för det priset, tycker jag.

/M

Redigerat av eztoril, 29 december 2009 - 01:48.

Postad 01 januari 2010 - 15:20

hedline
  • hedline
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
När jag zappar från SD kanal till HD så tar det 4-5 sekunder för bilden att dyka upp, samma sak händer när jag byter från HD till SD. På Alla HD kanaler så har jag osynkat ljud/bild. Har även problem med att boxen tappar kontakten med TVn, byter jag sedan kanal så startar boxen om sig och fungerar normalt ett tag tills problemet dyker upp igen. Någon som känner igen något av dessa fel, eller bör jag skicka in boxen på rep?

Postad 01 januari 2010 - 15:35

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Fick du boxen enligt det erbjudandet? Gäller ju bara helt nya kunder.
ComHem vill ha 1995kr för boxen och 12mån bindning för befintliga kunder :(

På Elgiganten o säkert andra butiker kan du få boxen för 199:- så länge du är obunden (men dock kund). Du binder dig dock självklart 12 månader, men i värsta fall kan du ju byta ner dig till Small om du flyttar eller liknande. Då ingår även prova på large i 3 månader.

edit
Flera som gjort det direkt med Com Hem på sida 3, 495:-

Redigerat av Outrun, 01 januari 2010 - 15:43.

Postad 01 januari 2010 - 21:50

TheIncredibleBulk
  • TheIncredibleBulk
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på hur det ligger till med elektronikkedjornas (elgiganten, onoff osv) erbjudanden för befintliga kunder?

I mitt fall har jag ComBorabatt:
TV Medium (ingen bindningstid)
Bredband Large 24/10 (8 mån bindningstid kvar)
Tele Small (ingen bindningstid)

Kan jag helt obesvärat knalla in på exempelvis elgiganten varpå nån kvick säljare ser till att jag kommer därifrån med en CXHD 5000C samt 12 månaders abonnemang? På omnämd kedjas hemsida (2010-01-01) finns bl.a. detta prova-på-paket för 99 kr.

Följande villkor står att läsa:

OBSERVERA VILKOREN FÖR ATT KUNNA TA DEL AV KAMPANJEN!
* Har du ett befintligt tv-abonnemang med mer än tre månaders bindningstid kvar så tecknas detta abonnemang som ett nytt avtal och du har du dubbla abonnemang.
* Har ditt TV-abonnemang mindre än tre månaders bindningstid kvar så läggs den tid som är kvar av det befintliga abonnemang på det nya.

Kan säljaren säga upp mitt TV-abbonemang för att i princip starta upp ett nytt direkt (trots ComBorabatter och gud vet vad)? Mitt slutmål är således att få en CXHD 5000C (som sämst), 12 månader bundet och som nu ComBo-rabatt.

Postad 01 januari 2010 - 23:13

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Den osynkade bilden på HD-kanaler är gräsligt irriterande. Det verkar dock inte drabba SVT HD. TV4 HD och Discovery HD är hemskt dåligt synkade. Känns ju inte optimalt att behöva justera lipsync mellan kanalbyten...

Vad ska man göra mer än att klaga hos Comhem (redan gjort)?

/ j

Postad 03 januari 2010 - 13:54

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Tryck på OK, välj en favoritlista och välj sen en kanal vilken som helst, därefter stänger du ner TV/box och starta sen igen och favoritlistan kommer att starta direkt. Detta funkar för mig :blink:

Postad 03 januari 2010 - 14:20

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Tryck på OK, välj en favoritlista och välj sen en kanal vilken som helst, därefter stänger du ner TV/box och starta sen igen och favoritlistan kommer att starta direkt. Detta funkar för mig :blink:

Jaha, men jag använder t.ex alltid favoritlistor men ändå ska den starta upp med "alla kanaler".

Skumt det här.... annars en rätt bra box.

Postad 04 januari 2010 - 02:27

hedline
  • hedline
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jaha, men jag använder t.ex alltid favoritlistor men ändå ska den starta upp med "alla kanaler".

Samma här, men comhem vill ta in boxen på rep. Dock inte bara för kanallist-problemet.

Postad 04 januari 2010 - 13:46

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Skumt det här.... annars en rätt bra box.

Mycket märkligt, jag har iofs bara en favoritlista sparad men det borde ju absolut inte spela nån roll ifall man har fler än en lista sparad tycker man. Har du kollat med supporten om vad dom säger?

Saknar själv kanalinfo på front displayen med namnet på kanalen istället för bara kanalnummret men annars är jag väldigt nöjd med denna boxen jag med.

Postad 04 januari 2010 - 20:14

jonte0
  • jonte0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Jag tror att du har ställt in Vformat till "Original" vilket innebär att boxen skickar vidare SD eller HD signal till din panel - så det är panelen som tar tid på sig att synka om till den nya signalen. På min Pio 5090 så blir det också svart i ca 4 sek men det kommer upp en lite ruta som säger "No input signal" vilket jag tolkar som att panelen tappade signalen. Men iofs så kan det ju vara så att boxen blir "stum" medan den byter skickat format....

Hmm---

/

När jag zappar från SD kanal till HD så tar det 4-5 sekunder för bilden att dyka upp, samma sak händer när jag byter från HD till SD. På Alla HD kanaler så har jag osynkat ljud/bild. Har även problem med att boxen tappar kontakten med TVn, byter jag sedan kanal så startar boxen om sig och fungerar normalt ett tag tills problemet dyker upp igen. Någon som känner igen något av dessa fel, eller bör jag skicka in boxen på rep?

Redigerat av jonte0, 04 januari 2010 - 20:15.

Postad 04 januari 2010 - 20:41

jonte0
  • jonte0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Har nu haft boxen i ca 2 veckor. Mina intryck: Bra respons, snabba kanal byten sånär som på glappet när man går från SD->HD och omvänt. Om detta är boxen eller min TV fel vet jag ej - lite irriterande är det. Bilden på HD är grymt snygg när maerialt så medger. SD tyckte jag var ganska sunkig men har nu stanat på inställningen:

Vformet: Original
Zoom: Automatisk

Just nu går Iron Man på C+Hits så ser bilden inte superskarp ut men färger, dynamik, svärta och flytet är suveränt. PÅ det hela så är jah nöjd med uppgraderingen från den gamla Comhem Samsung boxen. Lite vassare skärpa på SD så vore den perfekt. Att köra digital hela vägen är dockett riktigt trevligt lyft om man sittre på en bra skärm.

/

Postad 05 januari 2010 - 19:10

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Fick hem min Humax CXHD 5000c idag och har den kopplad via en Yamaha V465 förstärkare. Allt funkar som det ska förutom att det blir jätte hög volym på vissa av HD kanalerna. När jag har normal volym på en kanal och sen byter till tex BBC HD så blir volymen plötsligt jättehög. Någon som har något tips på hur man ska åtgärda detta.

Sen undrar jag: Blir bilden sämre om man har boxen kopplad från förstärkaren istället för direkt från tvn?

Mvh D

Postad 05 januari 2010 - 20:10

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Sen undrar jag: Blir bilden sämre om man har boxen kopplad från förstärkaren istället för direkt från tvn?

Jag har testat både och med min 5000c box och märkte ingen som helst skillnad så du kan lugnt koppla den via förstärkaren. Själv kör jag min kopplad direkt till TV:n mest på grund av att jag använder TV:ns högtalare vid TV-tittande.

Postad 06 januari 2010 - 12:00

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Har testat lite mer nu och tycker det verkar vara en bra box. Men har en grej som är lite störig.

Har Humax CXHD-5000C kopplad i förstärkaren via hdmi. Funkar bra bild och ljudmässigt men har ett litet störande moment. När jag byter kanal på Humax boxen så knäpper det till 1-2ggr snabbt i högtalarna/Hörlur. Märkte det först när jag hade hörlurar då det hörs tydligt. Ska man höra det i högtalarna så måste man gå fram o lägga örat mot i princip.

Någon annan som upplevt detta?

Mvh D

Postad 06 januari 2010 - 14:20

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Har testat lite mer nu och tycker det verkar vara en bra box. Men har en grej som är lite störig.

Har Humax CXHD-5000C kopplad i förstärkaren via hdmi. Funkar bra bild och ljudmässigt men har ett litet störande moment. När jag byter kanal på Humax boxen så knäpper det till 1-2ggr snabbt i högtalarna/Hörlur. Märkte det först när jag hade hörlurar då det hörs tydligt. Ska man höra det i högtalarna så måste man gå fram o lägga örat mot i princip.

Mvh D

Har samma problem.. men bara när jag kör "surround" Dolby pro logic II. Hör inget om jag kör stereo.

Postad 06 januari 2010 - 14:37

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Mvh D

Ja, jag har också detta knäppande ljud vid kanalbyte när jag kör surround via förstärkaren. Har kopplat min box med HDMI till TV & optisk ljudkabel till förstärkare. Det är fler som har detta problemet vet jag då det tagits upp i denna tråden tidigare men dessvärre tror jag inte det finns nån lösning på problemet än sålänge.

Postad 06 januari 2010 - 16:52

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Forum är underbara! :)

På vissa av kanalerna (mest hd kanalerna verkar det som) tex Tv4 HD så ställer förstärkaren (Yamaha RXV465) om sig från Surround decoder till att det står "Straight" i displayen och surround ljudet slutar fungera. Får bara ljud i mina två frontar verkar det som. Vad beror detta på?

Sen har jag kommit på en sak, kanske inte är breaking news för er andra men för mig var det stort. Fick sån jäkla volym när jag bytte från vanliga kanaler till vissa HD kanaler. Verkar som vissa HD kanaler inte reagerar alls på volymkontrollen på själva boxen utan bara på förstärkaren. Därför satte jag volymen på HD boxen på max och sänker o höjer med förstärkaren istället. På så viss slipper man volym skillnaderna.

Men skumt att det inte går att sänka volymen genom boxen på vissa kanaler. Har detta problemet på Rush HD, BBC HD, Discovery HD, TV4 HD med mera

Mvh D

Redigerat av Doraso, 07 januari 2010 - 20:26.

Postad 09 januari 2010 - 20:46

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Vi har nyss fått Comhem som operatör och deras HD-Box, Humax cxhd-5000c. Försöker att få HDMI till min TV, Swedx (XV1) DVI att funka men bilden bara flimrar, visar bra bild i 200ms men sen snö och sen fin bild osv. Via Scart visas bilden utan störning.

Samma kabel till Canal Digitals box och till min Laptop funkar klockrent. Funderar på om det finns nån specialinställning på boxen som skulle kunna hjälpa. Har provat att sätta boxens på 576i, p och 1080i med samma dåliga resultat.

Bumpar denna eftersom ingen har svarat och lägger till ett par frågor:
Har någon kört med en DVI-adapter från boxenoch fått det funka?
Har någon provar med komponentkabel från boxen, isåfall vilken kabel?

Redigerat av Unregistered2c7ac7de, 09 januari 2010 - 20:47.

Postad 10 januari 2010 - 00:59

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Bumpar denna eftersom ingen har svarat och lägger till ett par frågor:
Har någon kört med en DVI-adapter från boxenoch fått det funka?
Har någon provar med komponentkabel från boxen, isåfall vilken kabel?

har provat komponent, funkar utan problem
DVI adapter funkar så länge tvn/dvi ingången stödjer HDCP! Annars är det kört!

Postad 10 januari 2010 - 11:12

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

har provat komponent, funkar utan problem
DVI adapter funkar så länge tvn/dvi ingången stödjer HDCP! Annars är det kört!

Tack för svar, jag skall testa komponent. Ja, TV'n stöder HDCP fullt ut och funkar klockrent mot Canal Digitals HD-box men inte mot denna.

Postad 10 januari 2010 - 18:19

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Where's the love? Jag har just gått all in i comhem. Bredbandet = 96/11 på bredbandskollen. För att gå tillbaka till topic: installation av boxen tog 5min att se HD, sedan tog det 10min till att få alla ljudkopplingar rätt. Blev lite meckigt då tv:n bara har DVI istället för HDMI. Men när allt var klart, så hade jag SJUKT bra bild å ljud! Min TV är ju optimerad för 1080i/720p känns verkligen hel rätt just nu!

Enda saken jag saknar är PIP, vilket iofs är grymt irriterande. Men i sammanhanget så är jag mycket nöjd!

Mvh David

Postad 15 januari 2010 - 23:05

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Hej, är ägare till denna box som är min första digitalbox! Är än så länge ganska nöjd. En liten fråga, har i boxen försökt flytta kanalerna så dom passar lite bättre men det verkar inte gå? Jo att göra favoritlistor går ju men ska det inte gå att flytta de hittade kanalerna då de ligger "ganska" bra?

Postad 15 januari 2010 - 23:11

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Hej, är ägare till denna box som är min första digitalbox! Är än så länge ganska nöjd. En liten fråga, har i boxen försökt flytta kanalerna så dom passar lite bättre men det verkar inte gå? Jo att göra favoritlistor går ju men ska det inte gå att flytta de hittade kanalerna då de ligger "ganska" bra?

Flytta kanalerna går inte så vitt jag vet, man får helt enkelt lägga in dom i den ordningen man vill att dom skall ligga i favoritlistan.

Postad 16 januari 2010 - 19:53

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Har tänkt på en sak efter att ha haft boxen ett tag. Kör 1080i från boxen och det funkar mestadels bra. Men ibland blir textningen konstig och bilden konstig. Svårt att beskriva men blir som ränder på texten och i bilden. Inte jätte mkt men så det syns. Något skalningsproblem känns det som. Det konstiga är att stänger jag av boxen o sätter på den igen så försvinner detta. Men efter ett par kanalbyten kan det uppstå igen. Har haft det här innan när jag hade boxer men aldrig på textningen. Svårt att förklara hur det ser ut men textningen och bilden blir liksom taggig/streckig.

Nån som upplevt samma sak?

Mvh D

Postad 16 januari 2010 - 22:07

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Hej!

Har tänkt på en sak efter att ha haft boxen ett tag. Kör 1080i från boxen och det funkar mestadels bra. Men ibland blir textningen konstig och bilden konstig. Svårt att beskriva men blir som ränder på texten och i bilden. Inte jätte mkt men så det syns. Något skalningsproblem känns det som. Det konstiga är att stänger jag av boxen o sätter på den igen så försvinner detta. Men efter ett par kanalbyten kan det uppstå igen. Har haft det här innan när jag hade boxer men aldrig på textningen. Svårt att förklara hur det ser ut men textningen och bilden blir liksom taggig/streckig.

Nån som upplevt samma sak?

Mvh D

Nej, detta är ingenting som jag upplevt med min box. Skickar också 1080i från min. Har du nån bild på detta som du kan visa?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.