Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2007 - 08:38

gzpot
  • gzpot
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jepp, så är det och det är också därför som Pio har sin PureCinema ADV funktion, dvs för att återskapa 24 fps från DVDns videoström med repetera fältflaggor (repeat field flags) och visa det i 72 Hz redan innan HD var på tapeten.

Jag har en Pioneer 427XD och en TviX 4100. Vad som stör mig lite är att jag inte kan välja 1080p under setup får då blir bilden svart eftersom som bildvisare endast klarar 1080p/24hz och jag gissar att tvixen per default skickar ut signalen i 50/60 Hz beroende på om jag har valt PAL/NTSC som default. Men det borde väl funka att spela upp en 1080p/24Hz film i 720p för att sedan väja 1080p med "tv-out" knappen på fjärrisen? Detta har jag provat men då växlar den endat mellan PAL/NTSC och 576/480 dvs jag kommer inte ens tillbaka till 720p och definitivt inte 1080p.

Hursom helst ...jag svarade på ditt inlägg för att jag kan inte ens välja PureCinema (eller något annat för den delen) funktionen i bild egenskaperna eftersom bägge mina HDMI ingångar är Isf kalibrerade, innebär det ett problem för mig om jag vill spela upp film i 1080p/24Hz ?

Postad 27 December 2007 - 08:43

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Är det någon vits med att ha autoläge vad det gäller bildsystem, eller är det bara att ha NTSC inställt för jämnan?? Är nämnligen så att jag upplever att det hackar lite (när jag igår började kolla på the shining i 720p) (läste att här att om man slog av autoläget kunde detta problem avhjälpas)
Kör fw 1.2.23... som sagt.. nåt fel med att köra NTSC permanent??

Postad 27 December 2007 - 08:47

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Jag har nu testat att stänga av krypteringen och även testat att köra wep 64 samt att jag gjort en mapp i roten på c: som heter tvixhd1 och det fungerar ändå inte.

Fattar inte vad det är som kan vara fel.

usb stickan fungerar då jag testat att surfa med den.

måste testa om jag får igång skiten med kabel ikväll efter jobbet.

Postad 27 December 2007 - 08:54

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Tvip ip 192.168.1.150
nätmask 255.255.255.0
gateway 192.168.001.001
dns 192.168.001.001

server ip på hd inställningarna är 192.168.1.103 vilket är ipet som står i netshare.

sen har jag föpt en mapp till tvixhd1 och lagt i roten på c: och delat ut den.

testat både med och utan kryptering utan att fått det att funka.

är det något som jag gjort fel då?

Postad 27 December 2007 - 09:22

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är det någon vits med att ha autoläge vad det gäller bildsystem, eller är det bara att ha NTSC inställt för jämnan?? Är nämnligen så att jag upplever att det hackar lite (när jag igår började kolla på the shining i 720p) (läste att här att om man slog av autoläget kunde detta problem avhjälpas)

Om du bara (eller övervägande) har ntsc-material så borde det väl inte göra något. Berätta gärna om du märker någon skillnad mellan auto ntsc och permanent ntsc.

Postad 27 December 2007 - 09:24

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Problem med förvrängt ljud på utsignalen från Tvixen

Olika ljudkällor har ju ibland olika nivåer på utsignalen. Tvixen verkar ha en relativt låt utsignal (åtminstone om jag jämför med min Topfield digialbox) och jag har därför försökt höja den till max (med hjälp av fjärrkontrollen) och därefter reglera den verkliga ljudstyrkan ut via min hembio-förstärkare för att det skall bli någorlunda samma obereonde av vilken ljudkälla jag använder (tvixen, radio, dvd etc.). Men när jag gör detta blir ljudet otroligt förvrängt, ungefär samma ljud som om man spelar för högt på en förstärkare som inte riktigt orkar med. Detta trots att den verkliga ljudnivån i högtalarna är mycket låg. Det verkar alltså som utsignalen blir förvrängd när man skurvar upp volymen på max. Har någon samma problem? Någon lösning?

Du måste lämna TViXens ljudvolym på 25. Inte 100% men ganska säker på att det är en bug i FW om man sätter volymen till högre än 25, dvs precis mitten. Du får nog helt enkelt sänka volymen på övriga för att få samma nivå.

Tack för info, jag har provat och tycker mycket riktigt det fungerar upp till halva volymen, sedan börjar ljudet förvrängas. Har dragit ned utsignalerna från de övriga istället och det fungerar helt ok. Mvh

Postad 27 December 2007 - 12:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Du måste lämna TViXens ljudvolym på 25. Inte 100% men ganska säker på att det är en bug i FW om man sätter volymen till högre än 25, dvs precis mitten. Du får nog helt enkelt sänka volymen på övriga för att få samma nivå.

Tack för info, jag har provat och tycker mycket riktigt det fungerar upp till halva volymen, sedan börjar ljudet förvrängas. Har dragit ned utsignalerna från de övriga istället och det fungerar helt ok. Mvh

Dessutom är det så att volymen ska stå på 25 för att DTS ska fungera om man kopplat ljudet digitalt till en reciever . I annat fall är ljudet inte oförvanskat och då lirar inte DTS.

Redigerat av distortion2, 27 December 2007 - 12:12.

Postad 27 December 2007 - 12:18

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har nu läst tråden upp och ner för att hitta svaret på detta 24Hz-strulet...

Har en Pio LX508(Som klarar 24HZ...funkar EXTREMT bra med min Pio BD-LX70) och tvix-4100...frågan är helt enkelt om någon hittat den "optimala" inställnings-kombinationen för Pios plasma och Tvixen. Material är x286 kodat 1080p-material packat i .mkv(laddas ned från usenet mha 100Mbits bredband... ;-). Hur skall plasman ställas in map purecinema o.d. resp hur skall Tvixen ställas in så att "ryckigheten" vid panoreringar od minimeras och att uppspelningen blir så mjuk som möjligt?

Tacksam för svar från nån som testat

/SG

Postad 27 December 2007 - 13:00

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

På vilket sätt hackar det?
I nästan alla 720p-filmer så är bildfrekvensen sådan att det lämpar sig bäst för NTSC.
Du skriver inte vilken utsignal du har, men oavsett vilket så borde auto NTSC/PAL fungera.
Använder du aldrig den till PAL-DVD så lär knappast ha någon betydelse.
Jag har märkt att vissa filmer är mycket dåliga vid panoreringar oavsett vilket läge man kör, men det brukar vara lågbudget DVD's.

Postad 27 December 2007 - 13:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jepp, så är det och det är också därför som Pio har sin PureCinema ADV funktion, dvs för att återskapa 24 fps från DVDns videoström med repetera fältflaggor (repeat field flags) och visa det i 72 Hz redan innan HD var på tapeten.

Jag har en Pioneer 427XD och en TviX 4100. Vad som stör mig lite är att jag inte kan välja 1080p under setup får då blir bilden svart eftersom som bildvisare endast klarar 1080p/24hz och jag gissar att tvixen per default skickar ut signalen i 50/60 Hz beroende på om jag har valt PAL/NTSC som default. Men det borde väl funka att spela upp en 1080p/24Hz film i 720p för att sedan väja 1080p med "tv-out" knappen på fjärrisen? Detta har jag provat men då växlar den endat mellan PAL/NTSC och 576/480 dvs jag kommer inte ens tillbaka till 720p och definitivt inte 1080p.

Hursom helst ...jag svarade på ditt inlägg för att jag kan inte ens välja PureCinema (eller något annat för den delen) funktionen i bild egenskaperna eftersom bägge mina HDMI ingångar är Isf kalibrerade, innebär det ett problem för mig om jag vill spela upp film i 1080p/24Hz ?

Du måste tyvärr göra så här istället.
Välj 1080p så bilden blir svart, med Tvixen's display väljer du att spara inställningarna med verkställ och sen vidare ut via exit. Navigera fram till din film-mapp (enklast är om du har gått in i setting därifrån eftersom man hamnar där igen automatiskt efter exit i setting), starta filmen och du har filmen i 24fps vilket syns i bilden när man startar med AUTO 24. Nu bör du kunna komma åt de inställningarna du vill ha, men jag tycker själv inte att det hade någon större betydelse hur man ställde dem... det ser bra ut ändå.

Vi har haft en önskan om att kunna köra bilden i 24Hz konstant även i menyn, men jag tvivlar på att det kommer att bli verklighet.

Postad 27 December 2007 - 13:16

gzpot
  • gzpot
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Du måste tyvärr göra så här istället.
Välj 1080p så bilden blir svart, med Tvixen's display väljer du att spara inställningarna med verkställ och sen vidare ut via exit. Navigera fram till din film-mapp (enklast är om du har gått in i setting därifrån eftersom man hamnar där igen automatiskt efter exit i setting), starta filmen och du har filmen i 24fps vilket syns i bilden när man startar med AUTO 24. Nu bör du kunna komma åt de inställningarna du vill ha, men jag tycker själv inte att det hade någon större betydelse hur man ställde dem... det ser bra ut ändå.

Vi har haft en önskan om att kunna köra bilden i 24Hz konstant även i menyn, men jag tvivlar på att det kommer att bli verklighet.

Tack för svaret!

"TV OUT" knappen på fjärrisen är med andra ord helt värdelös..

Postad 27 December 2007 - 13:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

"TV OUT" knappen på fjärrisen är med andra ord helt värdelös..

I det avseendet är den ganska värdelös, men den dagen man sitter och inte hittar tillbaks i settings eller på annat sätt har problem att få bild... då är den rätt bra att ha ändå.
Den situationen man har med Pioneer's generation 6 och 7 är ganska speciell. Vet inte om något annat märke har något liknande, men å andra sidan hade de inte möjlighet att ta emot 24Hz alls på tiden.

Postad 27 December 2007 - 13:41

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

På vilket sätt hackar det?
I nästan alla 720p-filmer så är bildfrekvensen sådan att det lämpar sig bäst för NTSC.
Du skriver inte vilken utsignal du har, men oavsett vilket så borde auto NTSC/PAL fungera.
Använder du aldrig den till PAL-DVD så lär knappast ha någon betydelse.
Jag har märkt att vissa filmer är mycket dåliga vid panoreringar oavsett vilket läge man kör, men det brukar vara lågbudget DVD's.

Kör som oftast PAL-DVD faktiskt då det är barnen som brukar den mest (varannan vecka dock), men det var just när jag körde the shining igår som jag reagerade på att det inte flöt HELT mjukt utan jag anade ett svagt hackande, men det kan ju ha att göra med det du säger att 720p filmer är mer lämpade till NTSC.
Ska prova att tvinga den till att spela upp i NTSC när jag kommer hem och se skillnad...
Jag kommer ju få reda på det om nån timme ändå, men hur kommer PAL-DVD te sig om jag tvingar tvixen till att leverera NTSC-bild??

Postad 27 December 2007 - 13:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag kommer ju få reda på det om nån timme ändå, men hur kommer PAL-DVD te sig om jag tvingar tvixen till att leverera NTSC-bild??

Bilden kommer att fungera bra även om det är PAL-material. Jag personligen är nog inte så kräsen alltid som många här är, så jag kör "allt" mitt material i NTSC-läge (inte 24 Hz). Jag har inga hack. Ställer jag däremot om TViX:en till PAL-läge, så har jag nog inte testat något material än, som inte hackar, men jag gissar att det har lite med min TV att göra också och självfallet - materialet.

Postad 27 December 2007 - 14:14

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Bilden kommer att fungera bra även om det är PAL-material. Jag personligen är nog inte så kräsen alltid som många här är, så jag kör "allt" mitt material i NTSC-läge (inte 24 Hz). Jag har inga hack. Ställer jag däremot om TViX:en till PAL-läge, så har jag nog inte testat något material än, som inte hackar, men jag gissar att det har lite med min TV att göra också och självfallet - materialet.

Nja, jag önskar att jag kunde vara så lyckligt ovetande.
Om man kör en PAL-film i NTSC-läge så blir juddret så illa att bilar som kör förbi kameran hoppar fram och tillbaks en meter i bilden. PAL/NTSC är näst värsta möjliga bildstörning efter totalt svart bild..
Trodde du hade koll på det Sean? Du tipsade mig samma dag jag fått hem Tvixen och hade extrema judder p.g.a. att den stod i fel manuella läge.

Postad 27 December 2007 - 14:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Du tipsade mig samma dag jag fått hem Tvixen och hade extrema judder p.g.a. att den stod i fel manuella läge.

Ja, fast jag får bara det juddret om jag har det omvänt. :) Och jo, det var nog jag som tipsade. Det spelar i alla fall ingen som helst roll vad jag kör hemma om jag kör PAL-läget, för allt hackar (PAL som NTSC). Kör jag däremot NTSC, så har jag inget hackande alls. Men återigen, det har nog med vilket material jag har (köper mest NTSC-DVD-filmer) och den TV:n jag har. Något annat kan jag inte sluta mig till. Jag får kolla lite närmare på det och testa lite PAL-material.

Postad 27 December 2007 - 15:07

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Nu har jag också råkat ut för judder/hack i en blu-ray kopia som är i formatet .ts
Jag tror inte det är bitrate problem, har kört andra filmer med dubbla bitraten, men denna filmen hackar varje ca 1 gång/sekund.
Har tvixen inte ordentligt stöd för .ts filer?

Postad 27 December 2007 - 16:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nu har jag också råkat ut för judder/hack i en blu-ray kopia som är i formatet .ts
Jag tror inte det är bitrate problem, har kört andra filmer med dubbla bitraten, men denna filmen hackar varje ca 1 gång/sekund.

Jag tror inte att det beror på formatet då jag har provat ganska många .ts-filer utan problem.
Det kan vara dåliga koverteringar eller att du kör manuellt läge (PAL/NTSC) som inte överensstämmer med filmen.
Jag har åtminstone ett exempel på filmer som har extra mycket judder än andra, så att allt görs på rätt sätt på vägen är viktigt.

Du tipsade mig samma dag jag fått hem Tvixen och hade extrema judder p.g.a. att den stod i fel manuella läge.

Ja, fast jag får bara det juddret om jag har det omvänt. :) Och jo, det var nog jag som tipsade. Det spelar i alla fall ingen som helst roll vad jag kör hemma om jag kör PAL-läget, för allt hackar (PAL som NTSC). Kör jag däremot NTSC, så har jag inget hackande alls. Men återigen, det har nog med vilket material jag har (köper mest NTSC-DVD-filmer) och den TV:n jag har. Något annat kan jag inte sluta mig till. Jag får kolla lite närmare på det och testa lite PAL-material.

Det kan nog stämma om man tänker på hur tekniken bakom fungerar.
Om konverteringen bara innefattar att sänka hastigheten från 25fps till 23,976 och sen göra sedvanlig 3:2 pulldown, så är det nog så att det kan funka i alla eller nästan alla läge. Beror kanske på hur bra Tvix och din TV gör sina jobb.

Postad 27 December 2007 - 17:40

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Vet någon om det går att ändra typsnitt i subtitles?
Nuvarande är avskyvärd, samt storleken, brrrr. Vill i alla fall ha 2 bra tvingade lägen om man nu inte får ändra mer själv.

Postad 27 December 2007 - 19:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nuvarande är avskyvärd, samt storleken, brrrr. Vill i alla fall ha 2 bra tvingade lägen om man nu inte får ändra mer själv.

Du kan växla mellan två olika typsnitt, eller snarare storlekar på typsnitt.
Följande har jag saxat från ett av seans inlägg från november (sökfunktionen du vet :) Nä, jag skoja bara, det var rätt svårhittat om man inte visste vad man letade efter. Dessutom är det nog många som inte vet om dessa odokumenterade features).

När du tittar på filmen så kan du justera undertexten på flera sätt:

- "Ch"-knappen upp: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder framåt och skjuter alltså texten framåt i tiden.
- "Ch"-knappen ner: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder bakåt och skjuter alltså texten bakåt i tiden.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Upp", "Ner", "Höger" eller "Vänster": Detta gör att du kan förflytta texten på skärmen uppåt, neråt, höger eller vänster om du vill placera den på ett bättre ställe, som till exempel på det svarta området i den undre delen av skärmen.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Playknappen", ska göra att du kan ändra mellan en större och en mindre storlek på undertexten men jag är osäker på om det fungerar med alla undertextfiler.

Under Setupmenyn kan du också ändra färgerna du vill ha på dina undertexter.

Redigerat av distortion2, 27 December 2007 - 19:26.

Postad 27 December 2007 - 19:58

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
kopplade in via kabel istället för trådlöst och vips funka på en gång.

Postad 27 December 2007 - 20:30

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Problem med flerkanalsljud (DTS och DD)

Jag har precis testkört en 1080p i MKV-format på Tvixen. Bilden fungerar utmärkt och jag får upp symbolen för DD på hemmabiorecievern (som skall indikeras bara när just flerkanalsljud kommer i strömmen) men ljudet kan omöjligt vara en korrekt flerkanalström. Ingen ljud över huvud taget kommer från surround-högtalarna och LFE-basen är näst intill obefinlig. Någon som har samma erfarenhet? Kan en ljudström vara "dålig"? Var är bästa sättet att säkerställa om detta fungerar?

Postad 27 December 2007 - 21:21

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Problem med flerkanalsljud (DTS och DD)

Jag har precis testkört en 1080p i MKV-format på Tvixen. Bilden fungerar utmärkt och jag får upp symbolen för DD på hemmabiorecievern (som skall indikeras bara när just flerkanalsljud kommer i strömmen) men ljudet kan omöjligt vara en korrekt flerkanalström. Ingen ljud över huvud taget kommer från surround-högtalarna och LFE-basen är näst intill obefinlig. Någon som har samma erfarenhet? Kan en ljudström vara "dålig"? Var är bästa sättet att säkerställa om detta fungerar?

Har du satt TViX:ens ljudvolym till "25" med volymknappen på TViX:ens fjärrkontroll, och samtidigt provat att växla ljudspår genom att trycka på "Audio"-knappen längst upp på TViX:ens fjärrkontroll? Jag gissar nästan det, men jag måste ändå kolla. :)

EDIT: Och jag antar att du vet att ljudspåret fungerar/finns i själva filen, genom att kanske switcha över till "Analogt" ljud i Setup, så du vet att den trycker ut PCM-ljud i alla fall?

Redigerat av sean.wiklund, 27 December 2007 - 21:25.

Postad 27 December 2007 - 23:25

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det beror på formatet då jag har provat ganska många .ts-filer utan problem.
Det kan vara dåliga koverteringar eller att du kör manuellt läge (PAL/NTSC) som inte överensstämmer med filmen.
Jag har åtminstone ett exempel på filmer som har extra mycket judder än andra, så att allt görs på rätt sätt på vägen är viktigt.

hmmm... tvixen är inställd på auto pal/ntsc/24Hz & 1080p
Har provat med både pal & ntsc som standard format och inte sett någon som helst förbättring eller försämring...

BTW 1: I joxandet mellan inställningarna så upptäckte jag att "Auto 24Hz" bara funkar om man har ställt upplösningen på 1080p... fungerar det inte med 720p/24Hz??

BTW 2: "Auto EDID" funktionen för upplösningen fungerar den för någon? Väljer jag den så rapporterar TVn 640x480 i upplösning oavsett vad jag spelar upp....

Postad 28 December 2007 - 01:14

Unregistered1d56c791
  • Unregistered1d56c791
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
hej hej ännu en "glad" tvix ägare.... i ca 8 timmar nu
har ett litet bekymmer dock med den, vet inte om det har varit uppe i denna tråden då den är
väldigt mastig att läsa igenom och hittade inget när jag sökte.
nu till mitt problem, oavsett vilket utformat jag har på mitt ljud så får jag ett "flimmerljud" i bakgrunden, högfrekvent ca 300-350hz ökar lite grand med ökningen på ljudet från förstärkaren
lite svårt att förklara men det är endast tvixen som ställer till detta, har provat digital o analogt
supra kablar på allt analogt o digitalt.
enda som fungera o få bort ljudet med är att antingen sänka ljudet till noll på tvix4100 eller stänga av ljudet helt, men ser inte det som en lösning :)
lite synd på en så bra "leksak"

har någon annan haft liknande "FEL" på eran tvix hur gjorde ni isåfall..

tack på förhand
termos75

Postad 28 December 2007 - 02:11

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Du kan växla mellan två olika typsnitt, eller snarare storlekar på typsnitt.
Följande har jag saxat från ett av seans inlägg från november (sökfunktionen du vet :) Nä, jag skoja bara, det var rätt svårhittat om man inte visste vad man letade efter. Dessutom är det nog många som inte vet om dessa odokumenterade features).

När du tittar på filmen så kan du justera undertexten på flera sätt:

- "Ch"-knappen upp: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder framåt och skjuter alltså texten framåt i tiden.
- "Ch"-knappen ner: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder bakåt och skjuter alltså texten bakåt i tiden.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Upp", "Ner", "Höger" eller "Vänster": Detta gör att du kan förflytta texten på skärmen uppåt, neråt, höger eller vänster om du vill placera den på ett bättre ställe, som till exempel på det svarta området i den undre delen av skärmen.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Playknappen", ska göra att du kan ändra mellan en större och en mindre storlek på undertexten men jag är osäker på om det fungerar med alla undertextfiler.

Under Setupmenyn kan du också ändra färgerna du vill ha på dina undertexter.

Typsnittet är fortfarande värdelöst och jag vill fortfarande ha ett annan. Kan man byta typsnitt till valfritt med 2 egna storlekar?

Postad 28 December 2007 - 03:50

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

hmmm... tvixen är inställd på auto pal/ntsc/24Hz & 1080p
Har provat med både pal & ntsc som standard format och inte sett någon som helst förbättring eller försämring...

BTW 1: I joxandet mellan inställningarna så upptäckte jag att "Auto 24Hz" bara funkar om man har ställt upplösningen på 1080p... fungerar det inte med 720p/24Hz??

BTW 2: "Auto EDID" funktionen för upplösningen fungerar den för någon? Väljer jag den så rapporterar TVn 640x480 i upplösning oavsett vad jag spelar upp....

1. Av någon anledning så har de gjort så endast 1080p fungerar med 24Hz.
720p kör ju också i 24Hz, men då endast med utsignal 1080p...

2. Den är helt klart begränsad och fungerar inte till 100%. Min går automatiskt till 1080i med auto-EDID, så jag väljer efter behov istället.

Postad 28 December 2007 - 09:47

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hmm, provade igår att ställa om till tvångsmatad NTSC men upplevde tyvärr ingen markant skillnad. Är osäker om det bara sitter i huvuvet på mig, men jag hävdar å det bestämdaste att bilden inte flyter på så mjukt som den borde. Upplever bristen i mjukhet i detta fall när det var panoreringar över fjällandskap samt när inledningstexter rullade över skärmen... Nu är det inte så att det hackar förbrilt..utan så att jag upplever som det inte flyter mjukt. Ska prova annan FW (kör 1.2.23.. vilken funkar hjälpligt (men inte mycket mer) för iso uppspelning) och se om det blir bättring.

Sen har jag råkat ut för att ljudet hamnar osynkat ganska ofta (.iso), men det kanske beror på att jag haft mycket otur med källorna?..

Postad 28 December 2007 - 09:47

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

har ett litet bekymmer dock med den, vet inte om det har varit uppe i denna tråden då den är
nu till mitt problem, oavsett vilket utformat jag har på mitt ljud så får jag ett "flimmerljud" i bakgrunden, högfrekvent ca 300-350hz ökar lite grand med ökningen på ljudet från förstärkaren
lite svårt att förklara men det är endast tvixen som ställer till detta, har provat digital o analogt
enda som fungera o få bort ljudet med är att antingen sänka ljudet till noll på tvix4100 eller stänga av ljudet helt, men ser inte det som en lösning :)

Det låter som att du har störningsproblem med kablarna, vilket är konstigt eftersom du kör med supra. Jag skulle ändå att testa några andra kablar, alternativt att dra kablarna på ett annat sätt för att se om störningarna försvinner.

Postad 28 December 2007 - 12:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hmm, provade igår att ställa om till tvångsmatad NTSC men upplevde tyvärr ingen markant skillnad. Är osäker om det bara sitter i huvuvet på mig, men jag hävdar å det bestämdaste att bilden inte flyter på så mjukt som den borde. Upplever bristen i mjukhet i detta fall när det var panoreringar över fjällandskap samt när inledningstexter rullade över skärmen... Nu är det inte så att det hackar förbrilt..utan så att jag upplever som det inte flyter mjukt. Ska prova annan FW (kör 1.2.23.. vilken funkar hjälpligt (men inte mycket mer) för iso uppspelning) och se om det blir bättring.

Sen har jag råkat ut för att ljudet hamnar osynkat ganska ofta (.iso), men det kanske beror på att jag haft mycket otur med källorna?..

Hmmm... måste säga att jag igår fick intrycket av att 1.3.15 juddrar mer än 1.3.05
Tittade visserligen bara på tre 720p HD-filmer, men att alla tre skulle vara av sämre kvalité än de jag har sett tidigare känns lite avlägset. Vet inte om jag har sett någon iso-DVD med den firmwaren förutom att jag har testat hur den beter sig ur hängningssynpunkt.
Kanske MaVeRiC har rätt angående denna firmwaren?

Postad 28 December 2007 - 12:57

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hmmm... måste säga att jag igår fick intrycket av att 1.3.15 juddrar mer än 1.3.05
Tittade visserligen bara på tre 720p HD-filmer, men att alla tre skulle vara av sämre kvalité än de jag har sett tidigare känns lite avlägset. Vet inte om jag har sett någon iso-DVD med den firmwaren förutom att jag har testat hur den beter sig ur hängningssynpunkt.

Men för att klargöra så uppfattar du det som jag alltså, inte att bilden hackar febrilt utan bara att det inte flyter helt mjukt (t.ex. skulle jag fråga tjejen om hon tyckte det var hackigt skulle hon säga att jag var schitzo :) )??
Det kanske ligger i teven jag har?? har en ett år gammal Mirai 32" lcd (mycket bra teve faktiskt).
Men vill inte gärna tro det.

Postad 28 December 2007 - 13:02

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Det låter som att du har störningsproblem med kablarna, vilket är konstigt eftersom du kör med supra. Jag skulle ändå att testa några andra kablar, alternativt att dra kablarna på ett annat sätt för att se om störningarna försvinner.

Ja, det verkar lite mysko. Har du provat med olika placeringar? Ferritkärnor som du lindar en del av respektive apparatsladd (strömmatningen) kring?

Postad 28 December 2007 - 13:42

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Ja, det verkar lite mysko. Har du provat med olika placeringar? Ferritkärnor som du lindar en del av respektive apparatsladd (strömmatningen) kring?

Nu gör jag mig förmodligen jäkligt dum, men går det verkligen att få den typen av störningar på en digital signal??

Postad 28 December 2007 - 13:44

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Men för att klargöra så uppfattar du det som jag alltså, inte att bilden hackar febrilt utan bara att det inte flyter helt mjukt (t.ex. skulle jag fråga tjejen om hon tyckte det var hackigt skulle hon säga att jag var schitzo :) )??
Det kanske ligger i teven jag har?? har en ett år gammal Mirai 32" lcd (mycket bra teve faktiskt).
Men vill inte gärna tro det.

Det är normalt att bli knäpp när man har bild som intresse.
Hade varit lättare att bara ha film som intresse...
Nej, man kan nog kalla det för dåligt flyt även om det är kusin med judder.
Men du körde ju en äldre firmware, så jag vet inte om man kan jämföra direkt. Kände mig hyffsat nöjd med 1.3.05 eftersom jag kör iso via LAN.

Postad 28 December 2007 - 13:47

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Kan säkert vara tvn, jag upplever bilden som lugn och mjuk (förutom vid 24Hz).
Alla är ju inte lika bra på hantering av olika signaler =)

Postad 28 December 2007 - 13:52

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Nu gör jag mig förmodligen jäkligt dum, men går det verkligen att få den typen av störningar på en digital signal??

Definitivt inte, man är aldrig dum för att man frågar :)

Jag är ingen expert på området utan är mest för empiriska test, dvs att man praktiskt provar och funkar det så har man lärt sig något ;) Visst kan man få interferens även i digitala system, men som sagt jag är inte alls kunnig på området utan tycker bara att det är inget förlorat i att prova.

Det är inte alls omöjligt att det är fel på din TViX, du kan väl koppla in den hos en granne eller en polare för att förvissa dig om att allt står rätt till.

Edit Hehe, lite upptagen med annat så jag uppmärksammade inte ens att det inte var du som hade problemet, sorry ;)

Redigerat av Wolfy, 28 December 2007 - 13:55.

Postad 28 December 2007 - 14:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

tack på förhand
termos75

Lite lustig benämning på 300-350Hz som högfrekvent? Den vanligaste test-tonen på TV är 1kHz (1000Hz) och inte ens den är i mitten av mellanregistret. Jaja, jag menar mest så man vet vad man ska "leta" efter.
Jag börjar bli gammal visserligen, men jag är ganska säker på att det inte finns några såna ljud från min burk.
Du kan ju hoppas på en störning, men jag hade så fort som möjligt testat den på annan plats för att utesluta hårdvarufel.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 28 December 2007 - 14:21.

Postad 28 December 2007 - 14:24

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Edit Hehe, lite upptagen med annat så jag uppmärksammade inte ens att det inte var du som hade problemet, sorry ;)

:) Nemas, är ingen expert jag heller, men lät lite konstigt att man skulle få såna störningar med en 1-0 signal (ska väl va isåfall då om det kommer via skärmen in i förstärkaren på nåt vänster då...men så borde det ju vara så med annan utrustning med???)
... nää, nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet ;) ..huga...

Postad 28 December 2007 - 15:54

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Jag är just nu väldigt nära på att köpa denna Tvix 5100 då jag är väldigt trött på att vänta på kriget mellan HD-DVD och Blue-Ray. Dock har jag ett par väldigt korkade frågor kanske me är en maffig tråd så orkade verklgien inte kolla igenom alla sidor.

Är det värt att kanske vänta på den nya? Då menar jago m den har bättre stöd för -.mkv?

kan man ha sub filer så dessa spelar ihop med filmen? Även med .mkv?

För jag funderar på att köpa denna med en 500GB HDD och undrar om det är ett köp man kommer kunna bli nöjd med eller det är för mycket somfel på spelaren osm gör att det inte är ett bra köp?

Postad 28 December 2007 - 16:25

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Jag är just nu väldigt nära på att köpa denna Tvix 5100 då jag är väldigt trött på att vänta på kriget mellan HD-DVD och Blue-Ray. Dock har jag ett par väldigt korkade frågor kanske me är en maffig tråd så orkade verklgien inte kolla igenom alla sidor.

Är det värt att kanske vänta på den nya? Då menar jago m den har bättre stöd för -.mkv?

kan man ha sub filer så dessa spelar ihop med filmen? Även med .mkv?

För jag funderar på att köpa denna med en 500GB HDD och undrar om det är ett köp man kommer kunna bli nöjd med eller det är för mycket somfel på spelaren osm gör att det inte är ett bra köp?

Jag kör allt över LAN DVD-iso & mkv fungerar , nån gång har mkvfilmer "laggat" bara att spola och sedan trycka på play så går det igen, har hänt på 2 filmer av 15 ungefär , alla iso filer hargått utan problem,

jag kör med senaste FW:1.3.15

Sub fungerar automatiskkt om den har samma namn som filmen.

Postad 28 December 2007 - 16:48

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Det som är udda är att de som har problem med hackande/avbrutna uppspelningar är de som har en intern hårddisk.

Vi som streamar har inte de problemen (utom några som kör trådlöst).

Postad 28 December 2007 - 19:12

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Det som är udda är att de som har problem med hackande/avbrutna uppspelningar är de som har en intern hårddisk.

Vi som streamar har inte de problemen (utom några som kör trådlöst).

Det är inte udda :)

DViCo har sagt mer eller mindre officiellt att problemet med .ISO via den interna HDDn har att göra med SDKn från Sigma Designs och att de väntar på en uppdatering innan de kan åtgärda det i sin FW. Om det är sant eller inte har jag ingen aning om dock...

Under tiden får man växla tillbaka till exempelvis 1.0.43 för att det ska funka OK.

Redigerat av Wolfy, 28 December 2007 - 19:13.

Postad 28 December 2007 - 19:25

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Köpte mig en Tvix M-4100 igår jag måste säga att jag är väldigt imponerad så här långt.

Packade upp den igår och kopplade in den via hdmi till tv'n, optiskt till stärkaren och till nätverket vi kabel. Två minuter senare satt jag och streamade från min filserver via samba!

Upptäckte dock att 1.0.43 firmwaren inte klarade av filer större än 2GB via samba, det funkade dock prima via gamla hedliga NFS i Linux.

Uppgraderade till 1.3.15 firmwaren för en stund sedan och provade några 1080p mkv snuttar som inte ens min PC klarar att spela upp och det fungerade galant, riktigt imponerade!

Ps. Tvix:en kör ju linux, har dvico släppt källkoden? ...i sånna fall vart hittar men den?

Postad 28 December 2007 - 19:36

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Ps. Tvix:en kör ju linux, har dvico släppt källkoden? ...i sånna fall vart hittar men den?

Kul att du trivs med din TViX, jag gillar min också :)

Nej, DViCo har inte släppt källkoden och det kommer de nog inte att göra heller under spelarens "aktiva" livstid. Tror inte att deras kod faller under GPL.

Postad 28 December 2007 - 23:48

onkelb75
  • onkelb75
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, ny ägare av en 4100,har en fråga som jag inte har hittat lösningen på i forumet här.
Jag har ännu ingen intern hdd på tvixen så jag har testat att kolla på film via usb,
funkar utmärkt men när jag ska streama från datorn så "hackar hänger" sig filmen oavsett filformat.

Jag får känslan av att nätverket är slött,
tvixen är kopplad till datorn via en switch,jag kör med tvix netshare och har provat att stänga av brandväggen
har även stängt ner andra program som ev använder nätverket,
har provat att byta nätverkskabel,nfs i tvixen.

fw 1.3.15

Hjälp

Postad 28 December 2007 - 23:50

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej! Kan man på ett enkelt sätt spela upp sina inköpta dvd och bluray filmer som man lägger över på dvicons hdd och hur gör man detta? Vad jag förstått så mste man ju isåfall "rippa" filmerna och är det verkligen lagligt?

Postad 29 December 2007 - 00:06

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej! Kan man på ett enkelt sätt spela upp sina inköpta dvd och bluray filmer som man lägger över på dvicons hdd och hur gör man detta? Vad jag förstått så mste man ju isåfall "rippa" filmerna och är det verkligen lagligt?

Prova dvdshrink, det är ett gratis program som kan rippa dvd filmer direkt till en iso fil med bara några klick.

Postad 29 December 2007 - 00:33

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Prova dvdshrink, det är ett gratis program som kan rippa dvd filmer direkt till en iso fil med bara några klick.

Blir kvaliten lika bra som om jag hadde spelat upp den i en dvd-spelare - dvs inget komprimeras sönder väl?
Någon bra ripper för blu-ray/hd material?
Kan DVicon spela 720p/24fps?

Postad 29 December 2007 - 01:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Blir kvaliten lika bra som om jag hadde spelat upp den i en dvd-spelare - dvs inget komprimeras sönder väl?
Någon bra ripper för blu-ray/hd material?
Kan DVicon spela 720p/24fps?

Den spelar både 720p/24 och 1080p/24, men för att få 24fps måste du ställa den till att ge ut 1080p/24Hz i settings.
Med 720p som utsignal får du nöja dig med 50 eller 60Hz.

Postad 29 December 2007 - 04:28

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hejhej
Jag undrar om det är möjligt att kolla på x264-1080p filmer på en Plasma som endast klarar (720-1080i). Eller kommer bilden bli hel svart? Anledning till varför jag undrar är att vissa filmer osv som jag vill ha endast finns i 1080p
Tacksam för svar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.